Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpis

niedziela, 19 czerwca 2011

System finansowania partii politycznych

Polski system finansowania partii politycznych powoduje, 瞠 krajowa scena polityczna ma oligopolistyczny charakter. Podstawowe wady obecnego systemu to:

  • Wykluczenie ze wsparcia finansowego z bud瞠tu pa雟twa wi瘯szo軼i partii politycznych. Sprawozdania finansowe za rok 2009 do Krajowej Komisji Wyborczej z這篡這 78 partii. Z bud瞠tu subwencje otrzymuje tylko 6 partii. Partie zasiadaj帷e w Sejmie ustali造 zasady subwencji w taki spos鏏, 瞠 eliminuj pozosta造ch 90% konkurencyjnych partii ze wsparcia finansowego.
  • O sile finansowej partii decyduje jedno zdarzenie, wyniki wybor闚 do Sejmu. Partie nie musz mie wielu cz這nk闚, sympatyk闚 poniewa to nie sk豉dki cz這nk闚 lub darowizny sympatyk闚 decyduj o sytuacji finansowej partii ale kampania propagandowa wykonana raz na cztery lata decyduje.
  • System preferuje du瞠 partie. Partia kt鏎a zwyci篹y otrzymuje najwi瘯sz dotacj. Zazwyczaj ta partia jest parti rz康z帷 (samodzielnie lub w koalicji) i ma do dyspozycji zasoby administracji rz康owej. To partie opozycyjne bardziej potrzebuj subwencji bud瞠towych dla swojej dzia豉lno軼i ni partie tworz帷e koalicje rz康ow.

Jako obywatele nie jeste鄉y sk這nni wspiera finansowo partii. Nawet cz這nkowie partii nie p豉c regularnie sk豉dek.

System finansowanie partii politycznych z bud瞠tu trzeba tak zmieni, aby:

  1. 字odki publiczne mia造 szanse otrzyma wi瘯sza liczba partii.
  2. O tym ile 鈔odk闚 otrzymaj partie decydowa, powinni obywatele.

Propozycja zmiany systemu finansowania partii jest prosta. Nale篡 wprowadzi mo磧iwo軼i przekazywania przez obywateli 1% podatku PIT, ale nie wi璚ej ni np. 100 z, jako darowizn dla wybranej jednej lub kilku partii z listy partii zatwierdzonej przez Krajow Komisje Wyborcz. Czyli analogicznie jak dla organizacji po篡tku publicznego.

Dodatkowo partie i koalicje partyjne, kt鏎e przekroczy造 3 procentowy pr鏬 wyborczy w wyborach do Sejmu otrzymuj jednakow dotacje z bud瞠tu pa雟twa w wysoko軼i np. 10 mln z rocznie

Ograniczenie kwoty przekazywanej dla partii do np. 100 z ma na celu wyr闚na szanse finansowe partii. 1 proc. podatku PIT od przeci皻nego wynagrodzenia (ok. 3400 z miesi璚znie) wynosi 28 z. O sile finansowej partii powinno decydowa w pierwszej kolejno軼i liczba sympatyk闚, a nie ich zamo積o嗆.

Konieczne jest zwi瘯szenie szczeg馧owo軼i sprawozda finansowych partii, w zakresie dochod闚 i wydatk闚 oraz dodanie element闚 bilansu partii np. stan 鈔odk闚 p造nnych, zad逝瞠nie partii.

Powy窺za propozycja powoduje odblokowanie sceny politycznej na nowe inicjatywy. Ma貫 partie maj dost瘼 do wsparcia finansowego z darowizn obywateli w ramach 1 procentowej darowizny . Nowopowsta貫 partie w perspektywie do 12 miesi璚y maj szanse na otrzymanie 鈔odk闚 finansowych z bud瞠tu, je郵i cz窷 obywateli przeka瞠 im darowizn z PIT.

Demokratyzuje te spos鏏 alokacji 鈔odk闚 bud瞠towych. Partie nadal s finansowane z bud瞠tu, ale to obywatele co roku decyduj, jak cz窷 鈔odk闚 i do jakiej partii trafia.

Stworzone zostan przes豉nki do zmiany sposobu funkcjonowania partii politycznych. Obecny model ma貫j kilkutysi璚znej partii, kt鏎ej cz這nkowie nastawieni s na otrzymanie intratnych posad skazany zostanie na zag豉d. Og鏊nokrajowe partie b璠 si musia造 zwr鏂i si w kierunku obywateli, zwi瘯szy liczb cz這nk闚, a przede wszystkim sympatyk闚. Nie nale篡 stawia znaku r闚no軼i pomi璠zy sympatykiem a obywatelem g這suj帷ym w wyborach na parti. Sympatyk to osoba, kt鏎a jest gotowa po鈍i璚i cz窷 swojego czasu lub zasob闚 na wsparcie dzia豉 partii. By mo瞠 sympatycy partii, zyskaj pewne prawa np. udzia w partyjnych prawyborach kandydat闚 na pos堯w do Sejmu. .

Prawdopodobnie wzro郾ie liczba partii, gdy wiele lokalnych inicjatyw politycznych przekszta販i si ze stowarzysze w partie polityczne.

Propozycja ma jedna niedogodno嗆 tj. ujawnienie na zeznaniach podatkowych preferencji politycznych obywateli. Druga niedogodno嗆 dotyczy PSL. Rolnicy nie p豉c PIT. Mo瞠 PSL poprze objecie rolnik闚 podatkiem od dochod闚.



Szczeg馧y wpisu

Tagi:
Autor(ka):
mazur.krzysztof
Czas publikacji:
niedziela, 19 czerwca 2011 22:20

Polecane wpisy