Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpis

sobota, 04 pa寮ziernika 2014

Darmowe podr璚zniki

Pani Premier w sejmowym exspos zapowiedzia豉 wydanie w kolejnych latach darmowych podr璚znik闚 dla wszystkich klas szko造 podstawowej i gimnazjum!!! Wydanie darmowego Elementarza uwa瘸 za sukces. Na podstawie obserwacji jednoelementowej pr鏏y tj. mojej wnuczki, dostarczenia darmowego elementarza nie uwa瘸m za sukces.

Po pierwsze, nauczyciele od lat przyzwyczaili sie do pewnego "komfortu dydaktycznego" w prowadzeniu zaj耩 tzn. uczniowie opr鏂z podr璚znika maj zeszyty do 獞icze, nauczyciele od wydawnictw otrzymuj materia造 dydaktyczne, scenariusze prowadzenia lekcji. Ministerstwo tymczasem dostarczy這 "go造" podr璚znik oczekuj帷, 瞠 nauczyciele sami opracuj scenariusze lekcji, a uczniowie b璠 korzysta z zeszyt闚 w kratk i trzy linie (materia造 dydaktyczne dla nauczycieli s bardzo s豉be, to jest tylko plan zaj耩: http://naszelementarz.men.gov.pl/poradnik-dla-nauczyciela/ ). Na szcz窷cie prywatne wydawnictwa przygotowa造 獞iczenia do darmowego elementarza, kt鏎e szko造 kupuj finansuj帷 zakup z 50-z這towej dotacji na jednego ucznia.

Po drugie, przygotowanie darmowego elementarza przez Pani Mari Lorek i zesp馧 by這 stosunkowo 豉twe. Wszak na rynku od lat by這 kilka elementarzy i mo積a by這 na ich podstawie stworzy dobry podr璚znik. Darmowy Elementarz likwiduje konkurencj. Nie ma zach皻 do napisania, ani warunk闚 do wprowadzenia na rynek innego lepszego elementarza. Je郵i kto wpadnie na pomys napisania rewelacyjnego, nowatorskiego ...... elementarza, b璠zie musia przekona do jego wprowadzenia urz璠nik闚 w MEN, a nie nauczycieli i rodzic闚. Pytanie na podstawie czego za kilka lat zostanie napisana nowa wersja elementarza? Czy nie zostaniemy z tym podr璚znikiem na kilkadziesi徠 lat tak jak z przedwojennym elementarzem Falskiego, po wycofaniu kt鏎ego w latach 70-tych wprowadzono fatalny elementarz.

Po trzecie, w pierwszej klasie opr鏂z elementarza i 獞icze uczniowie ucz sie religii lub etyki, j瞛yka obcego, obs逝gi komputera. O darmowych podr璚znikach do tych przedmiot闚 MEN zapomnia.

Po czwarte, wprowadzaj帷 darmowy elementarz i zapowiadaj帷 kolejne darmowe podr璚zniki rz康 zniech璚i wydawnictwa do pracy nad nowymi podr璚znikami. Po co ponosi nak豉dy skoro za kilka lat nie b璠zie mo積a sprzedawa podr璚znika. To dotyczy r闚nie podr璚znik闚 dla lice闚 i szk馧 zawodowych, w przysz這軼i kolejny rz康 mo瞠 zdecydowa o wprowadzeniu darmowych podr璚znik闚.

Na rynku podr璚znik闚 szkolnych sytuacja jest specyficzna. Nie ma konkurencji cenowej pomi璠zy wydawnictwami. Ceny podr璚znik闚 s horrendalnie wysokie. Rodzice musz kupi podr璚zniki. O tym, jakie to podr璚zniki decyduje nauczyciel/szko豉, dla kt鏎ych cena nie jest kryterium wyboru. Dobrze je郵i jedynym kryterium wyboru jest jako嗆 podr璚znika, a nie inne korzy軼i nauczyciela lub szko造, za kt鏎e rodzice p豉c poprzez zawy穎ne ceny podr璚znik闚.

Maj帷 problem z zawy穎nymi cenami podr璚znik闚 MEN postanowi rozwi您a go poprzez powr鏒 do czas闚 PRL wprowadzaj帷 jednolite podr璚zniki. Zrobiono krok dalej w kierunku komunistycznych rozwi您a. Podr璚zniki b璠 darmowe. Darmowo嗆 podr璚znik闚 jest iluzoryczna, poniewa zap豉c za nie wszyscy podatnicy. Poniewa bud瞠t pa雟twa ma deficyt to poprawne jest stwierdzenie, 瞠 na podr璚zniki finansowane s poprzez zwi瘯szenie d逝gu publicznego, koszty obs逝gi kt鏎ego ponosi b璠 obecni i przyszli podatnicy w tym, rodzice a w przysz這軼i uczniowie obdarowani darmowym elementarzem......

S alternatywne sposoby zmniejszenia cen podr璚znik闚 zachowuj帷 zalety obecnej sytuacji, kiedy na rynku funkcjonuje wielu wydawc闚.

Wariant PWE: Utworzy Pa雟twowe Wydawnictwo Edukacyjne, kt鏎e b璠zie sprzedawa w豉sne podr璚zniki + 獞iczenia + materia造 dydaktyczne po cenach r闚nym kosztom produkcji plus minimalna mar瘸. B璠zie konkurowa z innymi wydawnictwami jako軼i i cen. Oczekiwany rezultaty: spadek cen podr璚znik闚 w innych wydawnictwach, utrzymanie r騜norodno軼i podr璚znik闚 i konkurencji jako軼iowej pomi璠zy wydawnictwami, ograniczenie praktyk przekupywania nauczycieli/szk馧 w celu wybrania okre郵onego podr璚znika, poniewa wydawnictwa b璠 mia造 mniejsze 鈔odki finansowe na ten cel. Uaktywnienie rodzic闚 i uczni闚, kt鏎zy zawsze mog domaga si wyja郾ienia od nauczyciela, dlaczego wybra dro窺zy podr璚znik a nie ta雟zy z PWE.

Wariant Dotacja: Z bud瞠tu pa雟twa przeznaczy dla szk馧 okre郵on kwot dotacji na ka盥ego ucznia przeznaczon na zakup podr璚znik闚 i innych materia堯w dydaktycznych. Kwota dotacji automatycznie wymusza zmniejszenie cen podr璚znik闚 przez wydawnictwa. Rodzice i uczniowie zostaj ca趾owicie pozbawieni wp造wu na wyb鏎 podr璚znika. Zwi瘯sza sie presja wydawnictw na decyzje dyrekcji/nauczycieli szk馧. Ograniczenie roli nauczycieli w wyborze podr璚znik闚 zwi瘯szenie roli dyrektor闚 szk馧. Utrzymana jest r騜norodno嗆 podr璚znik闚 i konkurencja jako軼iowa pomi璠zy wydawnictwami.

Wariant Ceny urz璠owe: Mo積a wprowadzi ceny urz璠owe na podr璚zniki i zwi您ane z nimi materia造 dydaktyczne ustalane przez MEN lub inny organ, ). np. Elementarz wraz z kompletem 獞icze ma cen 40 z. W Polsce nadal cz窷 cen dla ludno軼i jest kontrolowana przez pa雟two (a dok豉dniej skala ich podwy瞠k), ale s to towary jednolite. W praktyce nale瘸這by wyznaczy jednakow cen dla wszystkich podr璚znik闚 (wraz z materia豉mi dydaktycznymi) do danego przedmiotu w danej klasie. Wydawnictwa konkurowa造by jako軼i, ale szuka造by sposob闚 na produkcj innych pomocy dydaktycznych, nie obj皻ych cenami urz璠owymi, kt鏎ych zakup by豚y konieczny aby w pe軟i korzysta z podr璚znika i 獞icze

Ka盥y z przedstawionych wy瞠j wariant闚:

powoduje spadek cen podr璚znik闚,

zapewnia, 瞠 na rynku b璠zie mo磧iwy wyb鏎 spo鈔鏚 kilku podr璚znik闚 do nauki danego przedmiotu,

istniej warunki do wprowadzenia nowych, lepszych podr璚znik闚,

stwarza przes豉nki do konkurencji jako軼iowej pomi璠zy wydawnictwami,

nie eliminuje w pe軟i - ale ogranicza - niegodne praktyki promocyjne wydawnictw maj帷e sk這ni nauczycieli do wyboru ich podr璚znika.

Szczeg馧y wpisu

Tagi:
Kategoria:
Autor(ka):
mazur.krzysztof
Czas publikacji:
sobota, 04 pa寮ziernika 2014 18:16

Polecane wpisy