Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpis

wtorek, 23 czerwca 2015

Referendum 6 wrze郾ia - no i mamy problem

Prezydent Bronis豉w Komorowski walcz帷 rozpaczliwie o reelekcj w drugiej turze wybor闚, przeforsowa w Senacie wniosek o przeprowadzenie referendum 6 wrze郾ia br. Po przegranych wyborach Prezydent m鏬 wycofa si "z twarz" z tego idiotycznego pomys逝, nie podpisuj帷 zarz康zenia w sprawie referendum. Niestety podpisa 17 czerwca br. M鏬 skorzysta z zasady, 瞠 jako przegrany/ko鎍z帷y urz璠owanie Prezydent ogranicza swoje dzia豉nia tylko do tych czynno軼i, kt鏎e s niezb璠ne do wywi您ania si z jego obowi您k闚. Nie podejmuje natomiast dzia豉 , kt鏎e powoduj istotne zmiany w zasadach funkcjonowania/organizacji pa雟twa. Pytania referendalne dotycz istotnych zasad funkcjonowania pa雟twa:

1. Czy jest Pani/Pan za wprowadzeniem jednomandatowych okr璕闚 wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej?

2. Czy jest Pani/Pan za utrzymaniem dotychczasowego sposobufinansowania partii politycznych z bud瞠tu pa雟twa?

3. Czy jest Pani/Pan za wprowadzeniem zasady og鏊nej rozstrzygania w徠pliwo軼i co do wyk豉dni przepis闚 prawapodatkowego na korzy嗆 podatnika?”

Pierwsze dotyczy zmiany Konstytucji RP. Wakacje nie s dobrym okresem do powa積ej publicznej debaty nad tymi kwestiami.

Jest du瞠 prawdopodobie雟two, 瞠 wyniki referendum b璠 wi捫帷e. 45 proc. badanych „zdecydowanie” chce wzi望 udzia w referendum, a 31 proc. „raczej” posz豉by zag這sowa – wynika z sonda簑 przeprowadzonego przez TNS Polska dla „Wiadomo軼i” TVP1. 60 proc. respondent闚 zag這sowa這by za now ordynacj wyborcz JOW, 73 proc. przeciwko finansowaniu partii politycznych z bud瞠tu na dotychczasowych zasadach, 90 proc. za rozstrzyganiem w徠pliwo軼i na korzy嗆 podatnik闚.

Post瘼owanie Prezydenta nale篡 uzna za wysoce nieodpowiedzialne. Pytania zosta造 opracowane w po酥iechu na potrzeby kampanii wyborczej, decyzje referendalne mog mie negatywne skutki dla Polski. W dniu 17 czerwca br. Prezydent zorganizowa konferencj na temat JOW. podczas kt鏎ej wyg這si wiele kontrowersyjnych opinii. Poni瞠j jeden z przyk豉d, z oficjalnej strony Prezydenta:

"Bronis豉w Komorowski oceni, 瞠 mo磧iwy jest racjonalny kompromis, a Polsce mo瞠 s逝篡 np. system mieszany. - Polacy chc wi瘯szego udzia逝 w procesach decyzyjnych, tak瞠 dotycz帷ych wybierania swoich przedstawicieli w wyborach do samorz康u, Senatu i Sejmu - powiedzia prezydent. Dzisiaj po tej dyskusji jestem przekonany, 瞠 na pierwsze pytanie dotycz帷e JOW-闚 odpowiem: "tak". Jestem zwolennikiem tej g喚bokiej zmiany ustrojowej, bo to zwi瘯sza w spos鏏 istotny wp造w obywateli na kszta速 personalny i polityczny Sejmu - powiedzia prezydent Komorowski. Wed逝g niego, JOW-y nie b璠 eliminowa partii z parlamentu, ale daje to szans na system mieszany, podobny do niemieckiego."

Czytelnicy mojego bloga wiedz, 瞠 od kilku lat pisa貫m o konieczno軼i zmiany ordynacji wyborczej do Sejmu na system wi瘯szo軼iowo-proporcjonalny, poniewa obecna ordynacja jest niezgodna z Konstytucj RP. Pisa貫m w tej sprawie do Prezydenta Komorowskiego. Nie wykaza nale篡tego zainteresowania. W kampanii wyborczej Pana Prezydenta nie odnotowa貫m 瘸dnych propozycji "g喚bokich zmian ustrojowych". O g逝pociePrezydenta 鈍iadczy wypowied, 瞠 JOW daj szans na system mieszany, podobny do niemieckiego. Szanowny Panie Prezydencie, w referendum nie ma pytania o system mieszany ale o JOW. Je瞠li w referendum we幟ie udzia wi璚ej ni 50 proc. uprawnionych obywateli i opowiedz si za JOW, to b璠zie to decyzja dla ustawodawcy wi捫帷a. W nast瘼nej po nast瘼nej kadencji w Sejmie (podobnie jak obecnie w Senacie) b璠 jedynie pos這wie PO i PiS, i na pewno nie zmieni ordynacji na mieszan.

Drugie pytanie referendalne sformu這wane jest w z造 spos鏏. Odpowied na TAK oznacza, 瞠 obywatel jest przeciwko obecnemu systemowi finansowania partii z bud瞠tu. Nie oznacza, 瞠 jest przeciwko finansowaniu partii z bud瞠tu. Czytelnicy mojego bloga wiedz, 瞠 jestem przeciwko obecnemu systemowi finansowania, a popieram inny, a przede wszystkim lepsz informacj na co partie wyda造 pieni康ze publiczne. Je瞠li w wyniku referendum zostanie zaprzestane finansowanie partii z bud瞠tu to we wrogich Polsce o鈔odkach (pa雟twa, korporacje) strzel korki szampana. Powt鏎zymy los I Rzeczpospolitej. Najpierw lokalni bogacze korumpowa b璠 polityk闚, a nast瘼nie ich b璠 korumpowa obce pa雟twa i korporacje.

Pozytywna odpowied obywateli na trzecie pytanie oznacza raj dla doradc闚 podatkowych. Coraz wi璚ej decyzji urz璠闚 skarbowych b璠zie budzi這 w徠pliwo軼i, coraz lepsi prawnicy b璠 uzasadniali te w徠pliwo軼i, coraz mniejsze podatki b璠 p豉ci造 du瞠 korporacje. A to czego potrzebujemy to uproszczenie podatk闚 poczynaj帷 od prostego PIT, kt鏎ego i tak wi瘯szo嗆 obywateli nie jest w stanie obliczy samodzielnie.

Bronis豉w Komorowski przegra, a problem og這szonego na potrzeby walki wyborczej referendum pozosta. Co zrobi? Mo磧iwe s nast瘼uj帷e scenariusze:

1. Bojkot referendum. Niska frekwencja sprawi 瞠 wyniki referendum nie b璠 wi捫帷e. Bojkot referendum to nie jest postawa godna demokraty, ale referendum zosta這 zarz康zone przez Prezydenta nie z troski o Polsk ale dla jego osobistych interes闚. Troska o Polsk wymaga bojkotu referendum. Wi璚ej na ten temat pisze liberalny demokrata.

2. Zaskar篡 referendum do Trybuna逝 Konstytucyjnego. Do wprowadzenia JOW-闚 w wyborach do Sejmu niezb璠na jest bowiem zmiana Konstytucji RP, a taka dot康 nie mia豉 miejsca. Pytanie referendalne w sprawie JOW-闚 dotyczy problematyki zmiany Konstytucji. Tryb takiej zmiany uregulowany jest w artykule 235 Konstytucji. Kr庵 podmiot闚, kt鏎e mog inicjowa procedur zmiany Konstytucji, zosta w nim zaw篹ony (w stosunku do inicjatywy ustawodawczej) do Prezydenta, grupy co najmniej 92 pos堯w oraz Senatu jako ca這軼i. Nie ma mowy o inicjowaniu tej procedury poprzez referendum. Mo磧iwe jest jedynie przeprowadzenie referendum zatwierdzaj帷ego zmiany w rozdzia豉ch I, II i XII, po wcze郾iejszym przyj璚iu ich przez Sejm. Nie ma mo磧iwo軼i przeprowadzenia cz御tkowego referendum poprzedzaj帷ego procedur zmiany w Konstytucji. Z jedynym wyj徠kiem. Jest mo磧iwo嗆 przeprowadzenia referendum, kt鏎e wi您a這by na przyk豉d Prezydenta do wniesienia projektu zmiany Konstytucji w okre郵onym kierunku. Ale tylko i wy陰cznie do wniesienia projektu. Obchodzenie procedury zmiany Konstytucji w zakresie ordynacji wyborczej poprzez referendum, kt鏎e w tym przypadku nie mo瞠 by przeprowadzone, jest pr鏏 naruszenia porz康ku konstytucyjnego. (powy窺ze uzasadnienie podaj za Krytyk Polityczn)

3. Konstruktywna kontr propozycja. By mo瞠 kt鏎a z partii zasiadaj帷ych w Sejmie lub Prezydent Duda, po zaprzysi篹eniu wnios do Sejmu projekty ustawy zmieniaj帷e ordynacj wyborcz i spos鏏 finansowania partii. Obywatele chc mie kontakt z pos豉mi, chc mie swoich reprezentant闚 w Sejmie, nawet je郵i wywodz si z ma造ch partii lub wr璚z z partii lokalnych. To gwarantuje im ordynacja mieszana, a nie JOW. Obywatele chc zmiany systemu finansowania partii politycznych z bud瞠tu, kt鏎y da im prawo co roku decydowa ile dotacji partie dostan, przekazywa pieni康ze bud瞠towe r闚nie ma造m/nowopowsta造m partiom, okre郵aj帷y jasno na co 鈔odki bud瞠towe mog by wydane i zapewniaj帷y przejrzyst informacj na co partie je wyda造. W oparciu o wniesienie konstruktywnych propozycji ustawowych mo積a b璠zie namawia obywateli do g這sowania przeciwko JOW i zaprzestaniu finansowania partii z bud瞠tu. Bez tego trudno b璠zie odwie嗆 obywateli od idei JOW i zakazu finansowania partii z bud瞠tu. Ironia losu polega na tym, przyj璚ie JOW i zaprzestanie finansowanie partii z bud瞠tu wzmacnia obecny establishment polityczny, zwolennikom Kukiza, partii Razem, partii zielonych itd. stawia "szklany sufit" w dost瘼ie do realnej polityki.

4. Odwo豉nie referendum przez Prezydenta Dud. Jest to trudne z prawnego punktu widzenia, ale mo瞠 znajdzie si w ekipie nowego Prezydenta zdolny "Falandysz" i dla dobra nas wszystkich znajdzie furtk prawn od odwo豉nia referendum

Szczeg馧y wpisu

Tagi:
Kategoria:
Autor(ka):
mazur.krzysztof
Czas publikacji:
wtorek, 23 czerwca 2015 22:46

Polecane wpisy

Komentarze

Dodaj komentarz

  • marzatela napisa(a) komentarz datowany na 2015/06/24 08:26:17:

    Mam tu mieszane uczucia. Og這szenie referendum rzeczywi軼ie sprawia wra瞠nie panicznej reakcji PBK na wynik I tury wybor闚. Mo瞠 to jest powodem, 瞠 pytania referendalne s tak niedopracowane? Ide referendum s proste pytania Tak/Nie, bez 瘸dnych dywagacji. Patrz帷 np. na pytanie drugie - to zmiana finansowania na taki, 瞠 z bud瞠tu finansowane b璠 nie partie, a pieni康ze z dotacji b璠 wp造wa bezpo鈔ednio na konta poszczeg鏊nych pos堯w te przecie spe軟ia kryteria, nast徙i zmiana sposobu finansowania.
    Nie wydaje mi si jednak, aby PAD "odwo豉" to referendum. Lud chce zmiany, potrzebne s igrzyska - PiS zap豉ci豚y za to wysok cen w pa寮zierniku. Je瞠li referendum oka瞠 si wa積e (mam w徠pliwo軼i) - to kombinowanie zacznie si p騧niej.

  • mazur.krzysztof napisa(a) komentarz datowany na 2015/06/24 12:45:48:

    @marzatela
    Jako cz這nek jednoosobowej partii Rozw鎩 i Demokracja, z przykro軼i musz namawia wszystkich sympatyk闚 i znajomych do bojkotu tego referendum. Po raz pierwszy od 40 lat zignoruj g這sowanie og鏊nopa雟twowe. Ale to jedyny spos鏏 obrony przed problemami jakie powoduje to referendum. Nawet je郵i referendum b璠zie niewi捫帷e to uzyskane odpowiedzi b璠 stanowi造 "or篹e" dla zwolennik闚 JOW, zwolennik闚 zaprzestania finansowania partii politycznych z bud瞠tu.

  • marzatela napisa(a) komentarz datowany na 2015/06/24 13:23:38:

    @Krzysztof
    Bojkot referendum? To tak sprzeczne z moj natur. Rozumiem jednak Twoje argumenty, masz sporo racji.
    Co najgorsze, jeszcze troch, a oka瞠 si, 瞠 trzeba poprze PiS, aby nie dopu軼i do w豉dzy Kukiza. Ale w takim uk豉dzie to chyba od razu by豚y koniec 鈍iata....

  • kontaoszczednoscioweblog napisa(a) komentarz datowany na 2015/06/24 17:16:44:

    Wed逝g mnie jest furtka, 瞠by odwo豉 referendum, poniewa najpierw trzeba zmieni konstytucje, a p騧niej dopiero rozpisa referendum. Jak mo積a przeprowadza referendum w sprawie niekonstytucyjnej.

  • mazur.krzysztof napisa(a) komentarz datowany na 2015/06/24 22:15:18:

    @kontaoszcz璠no軼ioweblog
    Je郵i referendum zostanie zaskar穎ne do Trybuna逝 po 6 wrze郾ia to b璠zie mog這 by zaskar穎ne chyba tylko w odniesieniu do pytania pierwszego. Znaj帷 szybko嗆 dzia豉nia TK dwa lata minie zanim rozpatrz. To co obywatele mog zrobi, to zbojkotowa.

  • mazur.krzysztof napisa(a) komentarz datowany na 2015/06/24 22:19:51:

    @marzatela
    Bojkot demokracji - to nie brzmi dumnie. Ale co Ja jako obywatel mog zrobi? Nie mog zaskar篡 do TK. Nie mog anulowa zarz康zenia PBK. Mog sformu這wa konstruktywne propozycje ale nie mam szans ich wnie嗆 do laski marsza趾owskiej, nie przekonam obywateli. Teraz cz窷 spo貫cze雟twa jest w "anarchistycznym amoku", jak Rosjanie po zaj璚iu Krymu.

  • marzatela napisa(a) komentarz datowany na 2015/06/25 07:03:31:

    @Krzysztof
    Przed nami wakacje, ta najbardziej pogr捫ona w amoku cz窷 spo貫cze雟twa mo瞠 och這n望. A PiS na pewno nie b璠zie nawo造wa do wzi璚ia udzia逝 w referendum, tym bardziej do g這sowania 3XTAK. Moim zdaniem szanse na 50%frekwencji s ma貫.
    No i trzeba edukowa, edukowa, edukowa...

Dodaj komentarz