Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • niedziela, 10 grudnia 2017
    • Kaczy雟ki + Morawiecki = Orban.pl

      Od dawna wiadomo, 瞠 Jaros豉w Kaczy雟kie jest zafascynowany Viktorem Orbanem i chcia豚y urz康zi w Polsce "drugi Budapeszt". Podziwia u Orbana nie tylko sukcesy w likwidacji systemu liberalnej demokracji i budowie ustroju autorytarnego ale jego sprawno嗆 i skuteczno嗆 z jak operuje na salonach Unii Europejskiej, w kontaktach z biznesem krajowym i mi璠zynarodowym, znajomo嗆 j瞛yk闚 i og鏊n aparycj. O ile w niszczeniu instytucji demokratycznego pa雟twa prawa Kaczy雟ki ma w豉sne sukcesy zrealizowane z wykorzystaniem "avatara Beata Szyd這" o tyle w drugim obszarze w duecie z pani premier nie odni鏀 sukcesu a wr璚z przeciwnie poni鏀 kl瘰ki.

      Podstawowa praca w zakresie niszczenia instytucji pa雟twa podtrzymuj帷ych demokracj zosta豉 wykonana. Beata Szyd這 "da豉 twarz" tej demolce przykrywanej programem 500+ i Mieszkanie+. Dalsze utrwalenie systemu autorytarnego wymaga zdobycia w nast瘼nych wyborach parlamentarnych wi瘯szo軼i konstytucyjnej. Do tego potrzebny jest taki kto jak Orban, kt鏎y poprawi relacje z biznesem, za豉godzi konflikty na arenie mi璠zynarodowej, przyci庵nie elektorat centroprawicowy. Potrzebna jest "nowa twarz PiS" w roli premiera z now rad ministr闚, kt鏎a b璠zie mog豉 odci望 si od wszystkich niegodziwych rzeczy w okresie pierwszych dw鏂h lat rz康闚 PiS. Prognozuj, 瞠 swoje posady strac nast瘼uj帷y ministrowie: Ziobro, Waszczykowski, Macierewicz, Szyszko i pani Zalewska.

      Kaczy雟ki jako osoba do鈍iadczona w polityce zdaje sobie spraw ze swoich niedostatk闚: wiek, nieznajomo嗆 j瞛yk闚 obcych, brak obycia w kontaktach mi璠zynarodowych, mniej ni zero wiedzy o gospodarce, ....... Orbanowi nigdy nie dor闚na. Nie ma szans by "now twarz" PiS. Potrzebuje nowego avatara w roli premiera, kt鏎y zrekompensuje ww. s豉be strony prezesa.

      Mateusz Morawiecki nadaje si idealnie do tej roli.

      Kaczy雟ki + Morawiecki = Orban.pl

      A poza tym uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 10 grudnia 2017 13:37
  • poniedzia貫k, 04 grudnia 2017
    • Wyst徙ienie na wys逝chanie publiczne w Sejmie w sprawie projekt闚 ustaw o SN i KRS w dniu 1 grudnia 2017 r.

      To co sk豉nia mnie do pisania tego bloga zawarte jest w jego tytule "Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju" - autorem tytu逝 jest moja 穎na Joanna. Poni瞠j, w celu zachowania dla potomk闚, zamieszczam tre嗆 mojego wyst徙ienia w Sejmie na wys逝chaniu publicznym w sprawie projekt闚 ustaw o Trybunale Konstytucyjnym i S康zie Najwy窺zym. Wnuki za lat kilka/kilkana軼ie czytaj帷 to wyst徙ienie mog powiedzie: "Dziadku, ale miesi帷 wcze郾iej przedstawia貫 troch inny projekt " Ot騜 Drogie Wnuki, tylko krowa i doktryner nie zmieniaj pogl康闚, a wasz dziadek nie jest ani krow ani doktrynerem i ci庵le si rozwija.

      Szanowne Panie Pos豉nki, Panowie Pos這wie,

      Szanowni Pa雟two,

      "Nie ma 瘸dnych przes豉nek do zmiany ustawy o S康zie Najwy窺zym." Taka opinia powinna by g這szona przez partie opozycyjne i protestuj帷ych obywateli teraz, w przesz這軼i i w przysz這軼i. Co roku SN przedstawia Sejmowi sprawozdanie z dzia豉lno軼i i w ostatnich latach by chwalony przez wszystkie partie polityczne za sprawno嗆 dzia豉nia. Poniewa nie przebito si z ww. opini do 鈍iadomo軼i mas, to pod og鏊nym has貫m naprawy systemu s康ownictwa i tego , 瞠 obywatele s niezadowoleni z sad闚 wi瘯szo嗆 rz康owa przepych "na chama" niekonstytucyjn ustaw o S康zie Najwy窺zym.

      W przypadku KRS zamiast poprawia ustaw o KRS nale篡 zmieni sk豉d Krajowej Rady S康ownictwa, a to wymaga ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP.

      Temu zagadnieniu po鈍i璚 swoje wyst徙ienie.

      Po pierwsze, dzisiaj w KRS zasiada 17 s璠zi闚, tylko 6 przedstawicieli obywateli i 2 przedstawicieli w豉dzy wykonawczej. Ka盥y populista, ka盥y zwolennik przywr鏂enia ustroju realnego komunizmu, bez trudu b璠zie delegitymizowa, dezawuowa Rad jako reprezentant korporacji s璠ziowskiej, kt鏎a dba o interesy 鈔odowiska. Pod takim has貫m wi瘯szo嗆 parlamentarna forsuje niekonstytucyjny projekt ustawy o KRS. Aby pozbawi zwolennik闚 upartyjnienia KRS tego 豉twego argumentu nale篡 tak zmieni sk豉d Rady aby s璠ziowie stanowili po這w jej sk豉du np. zwi瘯szaj帷 liczb pos堯w zasiadaj帷ych w KRS do 8, a senator闚 z 2 do 4.

      Po drugie, w KRS swoj reprezentacj maj s璠ziowie, w豉dza wykonawcza i administracja s康ownicza oraz po鈔ednio obywatele poprzez sze軼iu parlamentarzyst闚. Nie maj swojej reprezentacji zawody/鈔odowiska, kt鏎e dzie w dzie uczestnicz w procesach s康owych tj. adwokaci, , prokuratorzy, radcy prawni. Nale篡 rozszerzy sk豉d KRS o ich reprezentant闚.

      To s dwie zasadnicze zmiany jakie nale篡 wprowadzi. Pozosta貫 cztery poprawki maj charakter doprecyzowania zapis闚 tak aby鄉y w przysz這軼i unikn瘭i podobnych sytuacji.

      Po trzecie, trzeba 這patologicznie napisa w Konstytucji kto kogo wybiera tzn. s璠ziego - cz這nka KRS wybieraj s璠ziowie, prokuratora - cz這nka KRS wybieraj prokuratorzy,.....

      Po czwarte, procedura wyboru pos堯w i senator闚 - cz這nk闚 KRS ma by proporcjonalna,

      Po pi徠e, nale篡 jednoznacznie zapisa, 瞠 kadencja wybieranego cz這nka KRS trwa 4 lata, a w przypadku parlamentarzyst闚 - cz這nk闚 KRS kadencja ko鎍zy si wraz z ko鎍em kadencji Parlamentu. Obecny zapis jest niejednoznaczny z powodu u篡cia liczby mnogiej.

      Po sz鏀te, zamiast Ministra Sprawiedliwo軼i, kt鏎y nie jest zazwyczaj obecny na posiedzeniu KRS mo瞠 lepiej aby w KRS zasiada jego przedstawiciel. Analogicznie jak przedstawiciel Prezydenta RP.

      W ten spos鏏 KRS zwi瘯szy豚y si z 25 do 34 os鏏. Reprezentacja s璠zi闚 liczy豉by 17 os鏏 (15 wybieranych s璠zi闚 plus prezesi SN i NSA) w stosunku do 17 cz這nk闚 reprezentuj帷ych pozosta貫 鈔odowiska i instytucje.

      Po uwzgl璠nieniu powy窺zych propozycji art. 187 Konstytucji RP mia豚y nast瘼uj帷e brzmienie:

      1. Krajowa Rada S康ownictwa sk豉da si z:

      1) Pierwszego Prezesa S康u Najwy窺zego, Prezesa Naczelnego S康u

      2) jednej osoby powo豉nej przez Prezydenta Rzeczypospolitej i jednej osoby powo豉nej przez Ministra Sprawiedliwo軼i,

      3) pi皻nastu cz這nk闚 wybranych przez s璠zi闚 spo鈔鏚 s璠zi闚 S康u Najwy窺zego, s康闚 powszechnych, s康闚 administracyjnych i s康闚 wojskowych,

      4) o鄉iu cz這nk闚 wybranych przez Sejm spo鈔鏚 pos堯w oraz czterech cz這nk闚 wybranych przez Senat spo鈔鏚 senator闚,

      5) jednego cz這nka wybranego przez adwokat闚 spo鈔鏚 adwokat闚,

      6) jednego cz這nka wybranego przez prokurator闚 spo鈔鏚 prokurator闚,

      7) jednego cz這nka wybranego przez radc闚 prawnych spo鈔鏚 radc闚 prawnych,

      2. Krajowa Rada S康ownictwa wybiera spo鈔鏚 swoich cz這nk闚 przewodnicz帷ego i dw鏂h wiceprzewodnicz帷ych.

      3. Kadencja cz這nka Krajowej Rady S康ownictwa powo豉nego w drodze wyboru trwa cztery lata. Kadencja pos豉 - cz這nka Krajowej Rady S康ownictwa ko鎍zy si wraz z ko鎍em kadencji Sejmu. Kadencja senatora - cz這nka Krajowej Rady S康ownictwa ko鎍zy si wraz z ko鎍em kadencji Senatu.

      4. Ustr鎩, zakres dzia豉nia i tryb pracy Krajowej Rady S康ownictwa oraz spos鏏 wyboru jej cz這nk闚 okre郵a ustawa.

      5. Procedura wyboru pos堯w - cz這nk闚 Krajowej rady S康ownictwa jest proporcjonalna. Procedura wyboru senator闚 - cz這nk闚 Krajowej rady S康ownictwa jest proporcjonalna.

      Co stoi na przeszkodzie aby zg這si ustaw zmieniaj帷 art. 187 Konstytucji RP.

      Po pierwsze, strach partii opozycyjnych (opr鏂z ugrupowania Kukiz'15) aby poruszy w jakikolwiek spos鏏 temat zmian w Konstytucji RP. Aby nie da pretekstu koalicji rz康owej. Skutek jest taki, 瞠 wi瘯szo嗆 parlamentarna zmienia ustr鎩 Polski w drodze ustaw. W przysz造m roku Pan Prezydent zaproponuje kilka poprawek do Konstytucji RP, kt鏎e zyskaj poparcie spo貫cze雟twa (by mo瞠 r闚nie moje), a PiS og這si 瞠 musi zdoby wi瘯szo嗆 konstytucyjn aby je wprowadzi i kontynuowa "dobr zmian". I taki b璠zie skutek boja幢iwej postawy partii opozycyjnych.

      Drugi argument opozycji, "nie ma wi瘯szo軼i konstytucyjnej nie ma sensu sk豉da projektu zmieniaj帷ego Konstytucj RP". Tego akurat nie wiadomo. Rozumuj帷 w ten spos鏏 nie ma sensu aby partie opozycyjne sk豉da造 projekty jakichkolwiek ustaw.

      Przedstawiona powy瞠j propozycja ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP wytr帷a wi瘯szo軼i parlamentarnej podstawowy argument do niekonstytucyjnych zmian obecnej ustawy o KRS. Projekt ustawa o KRS, autorstwa Stowarzyszenia S璠zi闚 Polskich Iustitia, zg這szony przez PO nie spe軟i tej roli, nie wybrzmia w dyskusji publicznej, nie zaistnia. Pose sprawozdawca r闚nie nie po鈍i璚i mu zbyt wiele uwagi w swoim wyst徙ieniu.

      W sporach politycznych, w walce politycznej kto nie potrafi zdominowa debaty publicznej, narzuci swoj narracj przegrywa. Dzi debacie politycznej ton nadaje PiS.

      I na koniec. Przedstawiony pa雟twu projekt warto zg這si do laski marsza趾owskiej nawet w przypadku przeg這sowania przez Parlament prezydenckiego projektu ustawy o KRS. Taka ustawa - poparta przez kilka klub闚 opozycyjnych - b璠zie jasno okre郵a w jaki spos鏏 w przysz這軼i zostanie przeprowadzona sanacja KRS. Sanacja KRS w drodze kolejnej zmiany ustawy b璠zie chwilowa, do nast瘼nego zwyci瘰twa populist闚.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 04 grudnia 2017 15:18
  • wtorek, 21 listopada 2017
    • Puszcza Bia這wieska im. Prezydenta Lecha Kaczy雟kiego

      Konflikt wok馧 Puszczy Bia這wieskiej przy zachowaniu jej obecnego stan prawnego jest nierozwi您ywalny.

      Le郾icy, kt鏎zy na co dzie dbaj o Puszcz nie zgodz si na bezczynno嗆, kiedy kornik drukarz bezkarnie niszczy kolejne drzewa. Ja ich rozumiem, te nie cierpi jak mszyce z瞠raj mi r騜e. Miejscowa ludno嗆 od 100 lat traktuje Puszcz jako zas鏏 surowca dla lokalnej dzia豉lno軼i gospodarczej i uwa瘸 瞠 tak by這 od wiek闚 (nie prawda nie by這) i 瞠 bez surowca z Puszczy popadn w bied. Tak na marginesie to na ostatniej wycince ministra Szyszki lokalne przemys drzewny chyba du穎 nie zarobi.

      Ekolodzy i znaczna cz窷 spo貫cze雟twa, my郵 o Puszczy tak jak gdyby ca造 jej obszar by 軼is造m rezerwatem przyrody lub parkiem narodowym. A tak nie jest. Park Narodowy i rezerwaty przyrody na terenie Puszczy to tylko jej fragment. Takie my郵enie nie jest irracjonalne. Puszcza by豉 obszarem chronionym ju od XV wieku.Dopiero w XX wieku rozpocz皻o rabunkow eksploatacj Puszczy kt鏎a trwa豉 do 1989 roku. Szczeg鏊nie intensywny wyr帳 drzew mia miejsce podczas I i II wojny 鈍iatowej oraz w okresie mi璠zywojennym. W okresie ostatnich 30 lat stopniowo zwi瘯szano zakres ochrony Puszczy.

      Jedynym sposobem zako鎍zenia obecnego konfliktu o Puszcz jest rozszerzenie Parku Narodowego na ca造 obszar Puszczy Bia這wieskiej. Nie jest to oryginalny pomys. Park Narodowy utworzono w 1932 roku. Obecnie to ma造 fragment polskiej cz窷ci Puszczy (ok. 105 km2) W roku 1994 opracowano „Projekt utworzenia Parku Narodowego Puszczy Bia這wieskiej”, kt鏎y zak豉da obj璚ie statusem parku narodowego ca貫j polskiej cz窷ci Puszczy Bia這wieskiej. Projekt ten przekaza w豉dzom RP Prezes Polskiej Akademii Nauk. Po raz pierwszy przeprowadzono w nim analiz zniszcze poczynionych w Puszczy Bia這wieskiej w XX wieku przez gospodark le郾.

      Od 2006 roku s gotowe projekty ustaw przygotowane przez ekspert闚 z inicjatywy Prezydenta Lecha Kaczy雟kiego. Opr鏂z ustawy rozszerzaj帷ej obszar Parku narodowego (ustawa o utworzeniu Parku Narodowego Puszczy Bia這wieskiej) opracowano program, kt鏎y przygotuje lokalne spo貫czno軼i do czerpania korzy軼i ze zmiany statusu Puszczy przez popraw i rozbudow infrastruktury, edukacj i aktywizacj zawodow mieszka鎍闚 oraz rozw鎩 turystyki i sektora us逝g w oparciu o walory przyrodnicze i kulturowe Puszczy Bia這wieskiej (ustawa o ustanowieniu Programu zr闚nowa穎nego rozwoju regionu Parku Narodowego Puszczy Bia這wieskiej w latach 2008-2013).

      Zamiast wi璚 roznieca konflikt lepiej z這篡 przygotowane projekty ustaw do laski marsza趾owskiej. Partia polityczna kt鏎a to zrobi zyska wiele w oczach obywateli. A je郵i 瘸dna z partii nie ma odwagi to organizacje ekologiczne zamiast przykuwa sie do harvester闚 niech zg這sz ww. ustawy jako projekty obywatelskie. A je郵i ustawy zostan przyj皻e przez Sejm to z czystym sumieniem b璠zie mo積a nada Parkowi Narodowemu imi Prezydenta Lecha Kaczy雟kiego.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 21 listopada 2017 18:29
  • poniedzia貫k, 20 listopada 2017
    • Trybuna Konstytucyjny - zmiana w Konstytucji RP nr 1

      Przedstawi貫m ju kilka propozycji poprawek do Konstytucji RP, ale najwa積iejsz prezentuj dopiero teraz.

      Je瞠li po kolejnych wyborach w Sejmie powstanie demokratyczna wi瘯szo嗆 to pierwsza poprawka do Konstytucji RP powinna dotyczy Trybuna逝 Konstytucyjnego. Jest to sprawa fundamentalna dla funkcjonowania pa雟twa i dla przywr鏂enia normalno軼i po zako鎍zeniu rz康闚 PiSo-komuny.

      Do obecnego kryzysu wok馧 TK dosz這 poniewa wadliwy jest spos鏏 wyboru s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego.

      Po pierwsze, s璠zi闚 TK nie powinien wybiera Sejm lecz Prezydent RP. Trybuna g堯wnie orzeka w sprawie zgodno軼i ustaw z Konstytucj RP. Ustawy to s "wyst瘼ki" Sejmu i Senatu. Obecna zasada wyboru s璠ziego TK przez pos堯w to tak jakby przest瘼ca w s康zie powszechnym mia prawo wybiera sobie s璠ziego. Dlatego proponuj aby s璠ziego TK powo造wa Prezydent RP - tak samo jak innych s璠zi闚 - spo鈔鏚 kandydat闚 przedstawionych przez gremia maj帷e kompetencje do oceny czy dana osoba "wyr騜nia si wiedz prawnicz" . Sejm mia豚y prawo wi瘯szo軼i 2/3 g這s闚 zablokowa powo豉nie wybranego przez Prezydenta kandydata o ile po przes逝chaniach przez komisj sejmow uwa瘸豚y, 瞠 dana osoba nie powinna zosta s璠zi TK.

      Po drugie, momenty wybor闚 s璠zi闚 powinny by roz這穎ne r闚nomiernie w czasie. Gdyby na jesieni 2015 roku wybierano jednego s璠ziego a nie pi璚iu nie by這by ca貫j tej awantury. W przedstawionej poprawce okre郵ono, 瞠 kadencja nowo wybranego s璠ziego mo瞠 si rozpocz望 nie wcze郾iej ni 12 miesi璚y po rozpocz璚iu kadencji poprzednio wybranego s璠ziego.

      Po trzecie, nie ma potrzeby aby TK liczy 15 s璠zi闚 wybieranych na 9-letnie kadencje, co oznacza 瞠 ro郾ie nam liczba s璠zi闚-emeryt闚 wysoko op豉canych przez podatnik闚. Skoro w S康zie Najwy窺zym St. Zjed. jest 9 s璠zi闚, w polskim TK wystarczy 11 s璠zi闚 wybieranych na 11-letnie kadencje.

      Po czwarte, jak proponowa貫m w czwartej poprawce do Konstytucji RP procedura wyboru s璠ziego TK powinna by okre郵ona w ustawie a nie w Regulaminie Sejmu.

      Po wprowadzeniu powy窺zych zmian art. 198 i 201 Konstytucji RP mia豚y nast瘼uj帷e brzmienie:

      "Art. 194.

      1. Trybuna Konstytucyjny sk豉da si z 15 11 s璠zi闚, wybieranych indywidualnie przez Sejm na 9 powo造wanych indywidualnie przez Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej na 11 lat spo鈔鏚 os鏏 wyr騜niaj帷ych si wiedz prawnicz, przedstawionych Prezydentowi przez gremia prawnicze okre郵one w ustawie. Przedstawione osoby wyr騜niaj si wiedz prawnicz.

      2. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej powo逝je s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego po uzyskaniu pozytywnej opinii Sejmu.

      3. Kadencja nowo powo豉nego s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego mo瞠 najwcze郾iej rozpocz望 si 12 miesi璚y po rozpocz璚iu kadencji poprzednio powo豉nego s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego.

      4. Ponowny wyb鏎 do sk豉du Trybuna逝 jest niedopuszczalny.

      5. Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 Konstytucyjnego powo逝je Prezydent Rzeczypospolitej spo鈔鏚 kandydat闚 przedstawionych przez Zgromadzenie Og鏊ne S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego.

      Art. 201.

      Organizacj Trybuna逝 Stanu, tryb post瘼owania przed Trybuna貫m oraz procedur wyboru s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego okre郵a ustawa. "

      Drugim zagadnieniem jest uporz康kowanie sk豉du Trybuna逝 Konstytucyjnego, co wymaga wprowadzeniu kilku artyku堯w w ostatnim rozdziale Konstytucji RP tj. w "Przepisach przej軼iowych i ko鎍owych".

      Po pierwsze, nale篡 uzna 瞠 uchwa造 Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie stwierdzenia braku mocy prawnej uchwa造 Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 pa寮ziernika 2015 r., w sprawie wyboru s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego s pozbawione mocy prawnej. Zgodnie z obowi您uj帷ym Regulaminem Sejmu, zasad dyskontynuacji, faktem 瞠 w momencie przyjmowania tych uchwa kadencje trzech s璠zi闚 TK ju trwa造, Sejm nie mia praw przyj望 tych uchwa. Potrzeba umieszczenia takiego zapisu w przepisach ko鎍owych Konstytucji RP wynika z faktu, 瞠 mamy w polskim systemie prawnym luk i nie ma niezale積ego organu, kt鏎y m鏬豚y orzec o 豉maniu prawa/procedur przez Sejm RP.

      Po drugie, wprowadzenie ww. poprawki powoduje konieczno嗆 uznania za pozbawione mocy prawnej uchwa造 Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 grudnia 2015 r. w sprawie wyboru pi璚iu s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego. Jest to stanowiska bardziej radykalne ni przedstawione w orzeczeniu TK z dnia 3.XII.2015 roku, ale TK orzeka o zgodno軼i ustawy o TK z dnia 25 czerwca 2015 r. z Konstytucj RP a nie zajmowa si grudniowymi uchwa豉mi Sejmu.

      Po trzecie, konieczne jest stwierdzenie, 瞠 wszystkie wyroki Trybuna逝 Konstytucyjnego wydane przez sk豉dy s璠ziowskie, w kt鏎ych zasiadali s璠ziowie Trybuna逝 Konstytucyjnego, lub ich nast瘼cy, wybrani 2 grudnia 2015 roku s pozbawione mocy prawnej. Oznacza to konieczno嗆 ponownego rozpatrzenia tych spraw przez TK.

      Proponowane poprawki przybra造by nast瘼uj帷 form w rozdziale XIII - "Przepisy przej軼iowe i ko鎍owe":

      " Art. 244.

      1. Pi耩 uchwa Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie stwierdzenia braku mocy prawnej uchwa造 Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 8 pa寮ziernika 2015 r., w sprawie wyboru s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego opublikowane w Monitorze Polskim z 26 listopada 2015 r. poz. 1131, 1132, 1133, 1134, 1135, s pozbawione mocy prawnej.

      2. Pi耩 uchwa Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 grudnia 2015 r. w sprawie wyboru s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego w Monitorze Polskim z 26 listopada 2015 r. poz. 1182, 1183, 1184, 1185, 1186, s pozbawione mocy prawnej.

      3. Wyroki Trybuna逝 Konstytucyjnego wydane przez sk豉dy s璠ziowskie, w kt鏎ych zasiadali s璠ziowie Trybuna逝 Konstytucyjnego, lub ich nast瘼cy, wybrani uchwa豉mi, o kt鏎ych mowa w ust. 2. s pozbawione mocy prawnej."

      Je瞠li nie b璠zie w Sejmie wi瘯szo軼i konstytucyjnej chc帷ej wprowadzi niniejsz lub podobn zmian w Konstytucji RP, to sanacja Trybuna逝 Konstytucyjnego - a w豉軼iwie przywr鏂enie stanu zbli穎nego do poprzedniego - mo瞠 by dokonana za pomoc uchwa i ustaw. Procedur wyboru s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego opisano tutaj.Odwo豉nie s璠zi闚 wybranych w dniu 2 grudnia 2015 roku mo積a dokona w trybie uchwa Sejmu ale nie jest to dobry spos鏏 gdy oznacza kontynuowania praktyki "falandyzacji" prawa zacz皻ej przez PiS.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 20 listopada 2017 22:00
  • niedziela, 05 listopada 2017
    • Jak wynagradza lekarza rezydenta?

      "Dzi瘯i" strajkowi g這dowemu lekarz rezydent闚 wi瘯szo嗆 z nas dowiedzia豉 si kto to jest lekarz-rezydent, ile pracuje w szpitalu, ile pracuje dodatkowo, ile zarabia, ile trwa okres pracy-nauki aby zosta lekarzem specjalist, itp. A kto nie wie, mo瞠 przeczyta m.in. tutaj

      Lekarze rezydenci 膨daj podwy磬i swoich wynagrodze (wynosz帷ych obecnie od 3170 z do 3890 z). Dla ocieplenia swojego wizerunku i zyskania poparcia spo貫cznego jako pierwszy zg豉szaj postulat zwi瘯szenia wydatk闚 na s逝瘺 z drowie do 6,8 proc. PKB w ci庵u najbli窺zych trzech lat. Nie proponuj帷 jednak konkretnych rozwi您a sk康 wzi望 dodatkowe fundusze, bo tym si nie da zdoby poparcia spo貫cznego.

      Obecny - odziedziczony chyba jeszcze z PRL - system wynagradzania rezydent闚 z bud瞠tu pa雟twa jest "chory". Dlaczego wynagrodzenie lekarza rezydenta pracuj帷ego przez okres 5-6 lat trwania rezydentury w szpitalu i wykonuj帷ego takie same obowi您ki jak inni lekarze, ma by op豉cane z bud瞠tu pa雟twa? Dla szpitala lekarz rezydent to darmowa si豉 robocza. Za te same pieni康ze z bud瞠tu mo積a (w 2015 r. by這 to 812 mln z, natomiast w 2018 r. b璠zie to miliard i 179 miliard闚 z.) zorganizowa inny system. Na przyk豉d taki jak przedstawiony poni瞠j.

      1. Szpital zatrudniaj帷y lekarza rezydenta p豉ci jego wynagrodzenie zgodnie z zak豉dow siatk p豉c.

      2. Minimalna liczba rezydent闚 jak musi zatrudnia szpital wynosi dwukrotno嗆 liczby oddzia堯w w szpitalu. Je瞠li szpital zatrudnia mniej rezydent闚 to za "niezatrudnionych" p豉ci "kar" w wysoko軼i np. 4000 z miesi璚znie.

      3. Lekarz opiekuj帷y si lekarzem rezydentem otrzymuje co miesi帷 dodatkowe wynagrodzenie w wysoko軼i 2000 z refundowane szpitalowi przez bud瞠t pa雟twa.

      4. Aby zosta ordynatorem trzeba "wychowa" co najmniej 10 lekarzy rezydent闚.

      5. Lekarz rezydent otrzymuje stypendium w wysoko軼i 1500 z miesi璚znie p豉cone z bud瞠tu pa雟twa,

      Jest to propozycja sformu這wana ad hoc. Przenosi one koszty wynagradzania rezydent闚 z bud瞠tu pa雟twa na szpitale, kt鏎e z tej pracy korzystaj. Podane parametry s przyk豉dowe (szczeg鏊nie minimalna liczna lekarzy rezydent闚, kt鏎 musi zatrudni szpital). Specjali軼i mog opracowa lepsze propozycje. Warunki brzegowa s nast瘼uj帷e: szpital musi mie nakaz/zach皻 aby zatrudnia lekarzy rezydent闚, opiekun rezydenta otrzymuje gratyfikacj za dodatkow prac, lekarz rezydent otrzymuje stypendium z kt鏎ego pokrywa koszt podnoszenia swoich kwalifikacji. Przy obecnym systemie konflikt b璠zie powraca. W bud瞠cie pa雟twa zawsze jest i b璠zie za ma這 pieni璠zy.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 05 listopada 2017 11:13
  • czwartek, 02 listopada 2017
    • Sk豉d Krajowej Rady S康ownictwa - poprawka do Konstytucji RP nr 10

      Opisana poni瞠j propozycja poprawki do Konstytucji RP nie jest najwa積iejsza, dlatego nada貫m jej numer 10. Bie膨ce wydarzenia sk豉niaj mnie aby przedstawi ja teraz.

      Dw鏂h facet闚 w skryto軼i przed opinia publiczn, "poza trybem" stanowienia prawa, targuje si o kszta速 S康u Najwy窺zego i Krajowej Rady S康ownictwa.

      Osobi軼ie uwa瘸m, 瞠 nie ma 瘸dnych przes豉nek do zmiany ustawy o S康zie Najwy窺zym. Co roku SN przedstawia sprawozdanie z dzia豉lno軼i . W ostatnich latach SN by komplementowany przez wszystkie partie polityczne za sprawno嗆 dzia豉lno軼i. Je瞠li kto by niezadowolony z orzecze SN to dlatego, 瞠 by造 one sprzeczne z jego 鈍iatopogl康em a nie dlatego ,瞠 by造 sprzeczne z polskim prawem. "Lepsze jest wrogiem dobrego"

      W przypadku KRS mo積a zastanowi si nad zmiana procedury wyboru cz這nk闚 KRS przez s璠zi闚 ale nie jest to sprawa kluczowa. To co moim zdanie nale篡 zrobi to zmieni sk豉d Rady, a to wymaga zmiany Konstytucji RP. Oto propozycje.

      W KRS swoj reprezentacj maj s璠ziowie, w豉dza wykonawcza i administracja s康ownicza oraz po鈔ednio obywatele poprzez sze軼iu parlamentarzyst闚. Nie maj swojej reprezentacji zawody/鈔odowiska, kt鏎e dzie w dzie uczestnicz w procesach s康owych tj. adwokaci, , prokuratorzy, radcy prawni. Nale篡 rozszerzy sk豉d KRS o ich reprezentant闚.

      Po drugie, w豉dza wykonawcza jest reprezentowana w KRS bardzo skromnie. Tylko jeden cz這nek KRS - Minister Sprawiedliwo軼i na 25 cz這nk闚 KRS to za ma這. Nale篡 rozszerzy reprezentacj w豉dzy wykonawczej np. o przedstawiciela Prezesa Rady Ministr闚.

      Po trzecie, bior帷 pod uwag rol jak odgrywa Prezydent w procesie powo造wania s璠zi闚 mo瞠 lepiej aby mia dw鏂h przedstawicieli w KRS.

      Po trzecie, sze軼iu przedstawicieli obywateli tj. parlamentarzyst闚 to za ma這. Proponuj zwi瘯szy reprezentacj do 9 cz這nk闚 KRS.

      Po czwarte, trzeba 這patologicznie napisa kto kogo wybiera tzn. s璠ziego - cz這nka KRS wybieraj s璠ziowie, prokuratora - cz這nka KRS wybieraj prokuratorzy,.....

      Po pi徠e, nale篡 jednoznacznie zapisa, 瞠 kadencja wybieralnego cz這nka KRS trwa 4 lata, za wyj徠kiem parlamentarzyst闚 - cz這nk闚 KRS, kt鏎ych kadencja ko鎍zy si wraz z ko鎍em kadencji Parlamentu. Obecny zapis jest niejednoznaczny.

      W ten spos鏏 KRS zwi瘯szy豚y si z 25 do 33 os鏏. Reprezentacja s璠zi闚 liczy豉by 17 os鏏 (15 wybieranych s璠zi闚 plus prezesi SN i NSA) w stosunku do 16 cz這nk闚 reprezentuj帷ych pozosta貫 鈔odowiska i instytucje.

      Po uwzgl璠nieniu powy窺zych propozycji art. 187 Konstytucji RP mia豚y nast瘼uj帷e brzmienie:

      1. Krajowa Rada S康ownictwa sk豉da si z:

      1) Pierwszego Prezesa S康u Najwy窺zego, Ministra Sprawiedliwo軼i, Prezesa Naczelnego S康u Administracyjnego i jednej osoby powo豉nej przez Prezydenta Rzeczypospolitej,

      2) dw鏂h os鏏 powo豉nych przez Prezydenta Rzeczypospolitej i jednej osoby powo豉nej przez Prezesa Rady Ministr闚,

      3) pi皻nastu cz這nk闚 wybranych przez s璠zi闚 spo鈔鏚 s璠zi闚 S康u Najwy窺zego, s康闚 powszechnych, s康闚 administracyjnych i s康闚 wojskowych,

      4) czterech sze軼iu cz這nk闚 wybranych przez Sejm spo鈔鏚 pos堯w oraz dw鏂h trzech cz這nk闚 wybranych przez Senat spo鈔鏚 senator闚,

      5) jednego cz這nka wybranego przez adwokat闚 wybranego spo鈔鏚 adwokat闚,

      6) jednego cz這nka wybranego przez prokurator闚 wybranego spo鈔鏚 prokurator闚,

      7) jednego cz這nka wybranego przez radc闚 prawnych wybranego spo鈔鏚 radc闚 prawnych,

      2. Krajowa Rada S康ownictwa wybiera spo鈔鏚 swoich cz這nk闚 przewodnicz帷ego i dw鏂h wiceprzewodnicz帷ych.

      3. Kadencja wybranych cz這nk闚 cz這nka Krajowej Rady S康ownictwa powo豉nego w drodze wyboru trwa cztery lata. Kadencja pos豉 - cz這nka Krajowej Rady S康ownictwa ko鎍zy si wraz z ko鎍em kadencji Sejmu. Kadencja senatora - cz這nka Krajowej Rady S康ownictwa ko鎍zy si wraz z ko鎍em kadencji Senatu.

      4. Ustr鎩, zakres dzia豉nia i tryb pracy Krajowej Rady S康ownictwa oraz spos鏏 wyboru jej cz這nk闚 okre郵a ustawa.

      Ps.Bez zmiany ustawy i Konstytucji RP mo積a poprawi jako嗆 pracy KRS zwracaj帷 wi瘯sz uwag na to kogo Senat i Sejmdeleguj do pracy w KRS. Troje z nich nie ma ani kwalifikacji, ani do鈍iadczenia zawodowego aby zasiada w tym gremium.Nast瘼nych dw鏂h parlamentarzyst闚 - cz這nk闚 KRS nie spe軟ia norm etycznych.Pozostajeden kt鏎y spe軟ia kryteria bycia cz這nkiem KRS.To s po鈔ednio przedstawiciela nas,OBYWATELI.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 02 listopada 2017 19:06
  • czwartek, 05 pa寮ziernika 2017
    • Zmiana ordynacji wyborczej - zmiana w Konstytucji RP nr 4

      

      Prezydent Duda w przem闚ieniu z okazji 3 Maja wykrzycza propozycj dokonania zmiany obecnej Konstytucji RP. Jakie zmiany? Dlaczego? Kiedy? Konkret闚 brak. Jedyny konkret zg這szony przez Prezydenta to propozycja referendum w listopadzie 2018 roku w sprawie zmiany Konstytucji RP.

      Do zmian/poprawek/uzupe軟ie/u軼i郵e zapis闚 w obecnej Konstytucji RP zamierzam podej嗆 powa積iej ni Andrzej Duta i w kolejnych kilku tekstach przedstawi kilka propozycji, kt鏎e moim zdaniem warto przedyskutowa i po niezb璠nych poprawkach wprowadzi.

      Zaczynam od poprawki numer 4. Pierwsze trzy poprawki dotycz spraw pilnych i fundamentalnych tj. Trybuna逝 Konstytucyjnego i tryby zmiany Konstytucji RP, o czym napisz wkr鏒ce. Dwie poprawki zaproponowane poni瞠j dotycz zasad wybor闚 organ闚 pa雟twa wybieralnych przez parlamentarzyst闚 lub obywateli.

      Po pierwsze, nale篡 wprowadzi do Konstytucji RP zapis okre郵aj帷y, 瞠 zasady i tryb wyboru: s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego, s璠zi闚 Trybuna逝 Stanu, Rzecznika Praw Obywatelskich, Prezesa Najwy窺zej Izby Kontroli, cz這nk闚 Rady Polityki Pieni篹nej, cz這nk闚 Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, pos堯w cz這nk闚 Krajowej Rady S康ownictwa, cz這nk闚 Kolegium Instytutu Pami璚i Narodowej-Komisji 圭igania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu, cz這nk闚 Rady Medi闚 Narodowych, Prezesa Narodowego Banku,Prezesa Najwy窺zej Izby Kontroli, Rzecznika Praw Obywatelskich, Rzecznika Praw Dziecka, Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych.....

      okre郵one s w ustawach.

      Obecnie tryb wyboru ww. organ闚 okre郵ony s w Regulaminie Sejmu.

      Regulamin przyjmowany jest w trybie uchwa造 Sejmu (czytaj ekspresowo), co oznacz, 瞠 ka盥a wi瘯szo嗆 rz康owa mo瞠 zmieni zasady wyboru na kilka dni (godzin) przed wyborem ww. organu. Pr鏏a wprowadzenia zasad wyboru s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego do ustawy o TK zosta豉 skasowana przez pos堯w PIS w 2015 roku. Wpisuj帷 tryb wyboru ww. organ闚 do Regulaminu Sejmu pos這wie dokonali b喚dnej (tzn. zbyt szerokiej, acz wygodnej dla aparatu partyjnego) interpretacji art. 112 Konstytucji RP, kt鏎y stanowi: " Organizacj wewn皻rzn i porz康ek prac Sejmu oraz tryb powo造wania i dzia豉lno軼i jego organ闚, jak te spos鏏 wykonywania konstytucyjnych i ustawowych obowi您k闚 organ闚 pa雟twowych wobec Sejmu okre郵a regulamin Sejmu uchwalony przez Sejm." Z zapisu tego wynika, 瞠 Regulamin zawiera tryb wyboru organ闚 Sejmu, a nie organ闚 Pa雟twa. Rola i powaga ww. organ闚, stabilizacja zasad ich wyboru wymaga wprowadzenia do Konstytucji RP zaproponowanej ww. poprawki.

      Druga proponowana poprawka stanowi, 瞠 zmiany dokonane w ordynacji wyborczej (do Sejmu, Senatu lub organ闚 samorz康owych) oraz w ustawach okre郵aj帷ych tryb wyboru ww. organ闚 pa雟twowych nie obowi您uj w najbli窺zych wyborach lecz dopiero w nast瘼nych po najbli窺zych. Taki zapis konstytucyjny zabezpiecza豚y przed manipulacjami wi瘯szo軼i Sejmowej, dokonywanymi w celu rozstrzygni璚ia najbli窺zych wybor闚 po swojej my郵i. Przyk豉dem takich dzia豉 mo瞠 by zapowiedzi dokonania przez PiS zmian w ordynacji wyborczej do samorz康闚.

      Kolejne propozycje zmian/poprawek/uzupe軟ie Konstytucji RP ju wkr鏒ce.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg鏊nie je瞠li Andrzej Duda zacznie przedstawia swoje propozycje zmian w Konstytucji RP.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 05 pa寮ziernika 2017 15:03
  • czwartek, 03 sierpnia 2017
    • Wyst徙ienia Prezydenta RP 24 lipca 2017 roku

      Czego dowiedzieli鄉y si o Andrzeju Dudzie z jego dw鏂h wyst徙ie jako Prezydenta RP w dniu 24 lipca br.

      poranne o鈍iadczenie na konferencji prasowej,

      wieczorne or璠zie,

      w kt鏎ych og這si dwa weta do ustaw o KRS i SN?

      1. Konstytucja RP nie jest najwa積iejsza. Andrzej Duda na porannej konferencji prasowej ani s這wem nie wspomnia o tym, 瞠 przed這穎ne mu do podpisu ustawy s niezgodne z Konstytucj RP i 瞠 to jest podstawowy pow鏚 jego weta. Dopiero pod wp造wem krytyki jego wyst徙ienia w mediach, w wieczornym or璠ziu powiedzia:

      " Nie mog貫m jednak jako prezydent ich zaakceptowa i korzystam z prawa weta, bo wymagaj one zmian zapewniaj帷ych ich zgodno嗆 z Konstytucj, aby utrzymywa造 niezale積o嗆 w豉dzy s康owniczej, ale bez poczucia absolutnej nadrz璠no軼i i bezkarno軼i oraz stwarza造 warunki, by s璠ziowie czuli si niezale積i od ro積ego rodzaju nacisk闚."

      Wetuj帷 ustawy o SN i o KRS, bez mrugni璚ia okiem podpisa ustaw o s康ach powszechnych, kt鏎a r闚nie jest sprzeczna z Konstytucj RP.

      2. Andrzej Duda manipuluje naszymi emocjami. Jako jeden z podstawowych powod闚 swojej decyzji przytacza rozmow z pani Zofi Romaszewsk, kt鏎a podobno powiedzia豉: „Panie Prezydencie, ja 篡豉m w pa雟twie, w kt鏎ym Prokurator Generalny mia nieprawdopodobnie siln pozycj i w zasadzie m鏬 wszystko, i nie chcia豉bym z powrotem do takiego pa雟twa wraca”. Andrzej Duda wys逝cha , a nast瘼nie podpisa ustaw o s康ach powszechnych, kt鏎a daje Prokuratorowi Generalnemu prawo do wymiany kadr kierowniczych w s康ach w okresie najbli窺zych 12 miesi璚y. Sprzeczno嗆? Nic podobnego. Co pani Zofia Romaszewska powiedzia豉 Andrzejowi Dudzie mo積a si domy郵a na podstawie wywiadu jaki udzieli豉 DGP. Dwa fragmenty: " czy nios one (ustawy) ze sob faktyczn reform s康ownictwa....W zaproponowanych przez ministra sprawiedliwo軼i reformach nie ma czego takiego. Tam jest po prostu wymiana kadry. Kadry, kt鏎a by豉 cz瘰to paskudna. Wszyscy wiemy, 瞠 du瘸 grupa s璠zi闚 by豉 skorumpowana, albo przynajmniej by豉 zwi您ana uk豉dami, w rozmaitych miejscach. Jest wielkie 膨danie ludzi, 瞠by wyrzuci tych skorumpowanych s璠zi闚. Kadry, kt鏎a by豉 cz瘰to paskudna. Wszyscy wiemy, 瞠 du瘸 grupa s璠zi闚 by豉 skorumpowana, albo przynajmniej by豉 zwi您ana uk豉dami, w rozmaitych miejscach. Jest wielkie 膨danie ludzi, 瞠by wyrzuci tych skorumpowanych s璠zi闚.", "...s康ownictwo to jest taki wrz鏚 w naszym kraju, kt鏎ego nigdy nie mo積a by這 zacz望 leczy...".

      3. Program PiS najwa積iejszy. Dla Andrzeja Dudy wa積ym kryterium zatwierdzania ustaw jest ich zgodno嗆 z programem PiS o czym 鈍iadcz te s這wa; " Zwi瘯szenie nadzoru nad s康ami powszechnymi by這 zreszt znane wszystkim tym, kt鏎zy czytali program ‒ by這 postulatem wyborczym programowym Prawa i Sprawiedliwo軼i. Ale nie nad S康em Najwy窺zym – nie by這 tam takiego postanowienia. Nie by這 te postanowienia, 瞠 Prokurator Generalny b璠zie decydowa w przemo積ym stopniu o tym, kto mo瞠 by s璠zi S康u Najwy窺zego, a kto nie. Nie by這, prosz Pa雟twa, te powiedziane, 瞠 o pracy, sposobie pracy, regu豉ch pracy i funkcjonowaniu S康u Najwy窺zego b璠zie w przemo積ym stopniu decydowa Prokurator Generalny poprzez ustalanie regulamin闚 dla tego s康u."

      4. Andrzej Duda nie rozumie, roli Prezydenta RP w procesie legislacyjnym. Prezydent RP jest ostatnim ogniwem w procesie ustawodawczym (lub pierwszym, o ile wnosi projekt ustawy do Sejmu). Z Konstytucji RP i z dotychczasowej praktyki nie wynika, 瞠 Prezydent RP ma prawo ingerowa w proces stanowienia prawa przez parlament, a tym bardziej "szanta穎wa" parlament, uzale積iaj帷 podpisanie ustawy od tego czy jago wnioski/poprawki zostan uwzgl璠nione. Weto ustawy o KRS wynika這 m.in. z nie uwzgl璠nienia przez Parlament propozycji Prezydenta RP: " A ja powiedzia貫m, 瞠 s璠ziowie do Krajowej Rady S康ownictwa nie mog by wybierani zwyk陰 wi瘯szo軼i g這s闚, niestety – w obecnym stanie byliby. A ja si, jako Prezydent, na to jednoznacznie nie zgadzam." Po prawdzie, 膨danie Prezydenta RP odno郾ie wyboru s璠zi闚 do KRS zosta這 dopisane do ustaw o SN, ale ta ustawa zwi瘯sza豉 rol Ministra Sprawiedliwo軼i w procesie powo造wania s璠zi闚 SN tzn. Prezydent RP mia豚y powo豉 s璠ziego SN tylko spo鈔鏚 kandydat闚 przedstawionych przez Ministra. Andrzej Duda i jego doradcy nie przyjmuj do wiadomo軼i, 瞠 wyb鏎 s璠zi闚 do KRS przez Sejm jest niezgodny z Konstytucj RP niezale積ie czy zwyk陰 wi瘯szo軼i g這s闚 czy te 3/5 jak chcia Prezydent RP.

      5. Konfabulacja czy nadmierna generalizacja pojedynczych wypowiedzi?

      " Nie mo瞠 by tak, 瞠 politycy, kt鏎zy sk豉dali w Sejmie 郵ubowanie, kt鏎zy s ‒ czy maj by ‒ lud幟i odpowiedzialnymi, wychodz i nawo逝j do rozruch闚 i do pope軟iania przest瘼stw. Jest r騜nica pomi璠zy nawo造waniem do pope軟iania przest瘼stw, do rozruch闚, do de facto walk ulicznych, a tym 瞠by nawo造wa do demonstracji. Demonstracja jest czym uprawnionym w demokratycznym pa雟twie. Rozruchy, nawo造wanie do obalania w豉dzy – nie."

      By mo瞠, kt鏎y z polityk闚 opozycji "chlapn" co nierozs康nego, ale wi瘯szo嗆 obywateli tego nie us造sza豉, zlekcewa篡豉. Nie zauwa篡貫m na manifestacjach i pikietach woli do walk ulicznych, czy obalania w豉dzy.

      6. Dyskredytowanie s璠zi闚. Andrzej Duda stosuj帷 populistyczn retoryk szczu obywateli na s璠zi闚.

      Dzieje si bardzo 幢e, gdy przedstawiciele stanu s璠ziowskiego m闚i, 瞠 s璠ziowie s najwa積iejsz czy najwy窺z kast, dzieje si bardzo 幢e, gdy wa積i przedstawiciele stanu s璠ziowskiego m闚i, 瞠 10 tys. z ‒ co jest niez陰 pensj na Zachodzie Europy, a doskona陰 w Polsce – to s pieni康ze, za kt鏎e trudno prze篡. Bo co ma powiedzie na to zwyk造 cz這wiek, kt鏎y zarabia 鈔edni krajow czy poni瞠j 鈔edniej krajowej, czy kt鏎y otrzymuje najni窺ze wynagrodzenie?

      Przygada kocio garnkowi. Wynagrodzenie i dieta pos豉 tj. ok.10 tys. z na miesi帷, to wida ma這 skoro Andrzej Duda przez kilka lat 陰czy mandat poselski ze stanowiskiem wyk豉dowcy na pozna雟kiej Wy窺zej Szkole Pedagogiki i Administracji. Praca na uczelni wymaga豉 wizyt w Wielkopolsce. Przysz造 prezydent lata tam i nocowa, a za jego przeloty oraz hotele p豉ci Sejm. Na ten cel w latach 2012-2014 wyda w sumie 11 tys. z這tych. Duda jako wyk豉dowca zarobi w Nowym Tomy郵u w sumie ponad 280 tys. z. (z publikacji Newsweeka). 10 tys. z wynagrodzenia to musi by ma這 skoro ministrowie i wiceministrowie otrzymuj co miesi帷 dodatkowe nagrody.

      7. Dyskredytowanie s璠zi闚 cd.

      "...wielu ludzi zosta這 przez wymiar sprawiedliwo軼i skrzywdzonych i maj g喚bokie poczucie niesprawiedliwo軼i. "

      80-90 proc. obywateli , kt鏎zy stan瘭i przed s康em ma poczucie niesprawiedliwo軼i. Spo鈔鏚 tych, kt鏎zy mieli sprawy cywilne, ci kt鏎zy przegrali tj. 50 proc. ma poczucie niesprawiedliwo軼i. Spo鈔鏚 tych kt鏎zy wygrali plus/minus znaczna cz窷 jest niezadowolona z wyroku tzn. przegrany otrzyma za niska kar. 100 proc. obywateli, kt鏎zy stan瘭i przed s康em jako oskar瞠nia w sprawach karnych ma poczucie niesprawiedliwo軼i. Nawet ci, kt鏎zy zostali uniewinnieni, maj g喚bokie poczucie niesprawiedliwo軼i za to 瞠 w og鏊e zostali oskar瞠ni przez prokuratora. Wielu nie rozumie wyroku i uzasadnienia do wyroku. Wszyscy s w軼iekli z przed逝瘸j帷ego si latami post瘼owania s康owego. Czy to oznacza, 瞠 s璠ziowie krzywdz obywateli staj帷ych przed s康em? Czy wyroki s niesprawiedliwe? B喚dne? W tr鎩stopniowym post瘼owaniu (czwarty etap to trybuna造 mi璠zynarodowe) na koniec wyrok b璠zie zgodny z obowi您uj帷ym prawem.

      8. Brak zrozumienia konstytucyjnej roli Prezydenta RP. Rozdzia V Konstytucji RP jasno okre郵a zadania Prezydenta RP. W skr鏂ie Prezydent RP: jest najwy窺zym przedstawicielem RP (funkcja reprezentacyjna); czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji; stoi na stra篡 suwerenno軼i i bezpiecze雟twa pa雟twa; jest ostatnim ogniwem w procesie ustawodawczym maj帷 prawo do zawetowania ustawy, odes豉nia do TK lub podpisania ustawy co oznacza jej akceptacj; stoi na stra篡 Konstytucji RP; nominuje s璠zi闚, ambasador闚, nadaje stopnie oficerskie (zadania z zakresu polityki kadrowej); ratyfikuje umowy mi璠zynarodowe; jest najwy窺zym zwierzchnikiem Si Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej. Andrzej Duda rozumie zadania urz璠u Prezydenta RP inaczej, szerzej, bardziej pompatycznie, bardziej w stylu francuskim:

      " Prezydent Rzeczypospolitej dw鏔 wielkim bytom powinien s逝篡: powinien s逝篡 polskiemu narodowi i powinien s逝篡 polskiemu pa雟twu. Zadaniem prezydenta jest o dobro narodu dba i czyni wszystko, by zapewni mu pomy郵no嗆, a tak瞠 bezpiecze雟two. Zadaniem prezydenta jest r闚nie dba o jako嗆 funkcjonowania pa雟twa i jego instytucji. "

      Prezydent RP zobowi您a si przedstawi projekty ustaw o S康zie Najwy窺zym i Ustawa o Krajowej Radzie S康ownictwa. Problem polega na tym, 瞠 te dwie instytucje nie potrzebuj g喚bokich zmian ustawowych. SN dzia豉 bardzo sprawnie. Do pracy KRS te nie zg豉szano istotnych zastrze瞠 (opr鏂z tego, 瞠 Minister Sprawiedliwo軼i zbyt cz瘰to jest nieobecny na posiedzeniach). W ustawie o SN mo積a wprowadzi poprawk polegaj帷 na w陰czeniu do sk豉du orzekaj帷ego w sprawach dyscyplinarnych dw鏂h przedstawicieli parlamenty (pos豉 i senatora) jako 豉wnik闚. W ustawie o KRS mo積a zmieni spos鏏 w jaki s璠ziowie wybieraj swoich 15 przedstawicieli do KRS. I tyle. Nie naprawia dobrego bo mo積a popsu.

      A ponadto uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni si wzi望 do rzetelnej pracy. Wi璚ej dziennikarzy, miej komentator闚.

      W przypadku niniejszego tekstu powy窺zy apel jest jak najbardziej na miejscu. Czy w trakcie ostatnich kilku miesi璚y dziennikarze poinformowali Was jak dzia豉 SN, jaka jest jego struktura organizacyjna, w jakich sk豉dach orzekaj s璠ziowie, itd..... Czy wiecie , czym zajmuje si KRS, czy by造 przypadki kiedy KRS rekomendowa Prezydentowi RP kandydata na s璠ziego pomimo sprzeciwu Ministra Sprawiedliwo軼i, itd....


      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 03 sierpnia 2017 22:49
  • wtorek, 25 lipca 2017
    • Apel do opozycji:  Przyjmijcie uchod嬈闚 z PiS

      W鈔鏚 pos堯w PiS jest wielu/kilku,  kt鏎zy maj do嗆 niekonstytucyjnych i antydemokratycznych inicjatyw ustawodawczych swojej partii. Maj po 30-40 lat,  siedz w tylnich 豉wach,  to ich pierwsza kadencja w Sejmie,  ich pozycja w mie軼ie/gminie i rodzinie wzros豉 odk康 zostali pos貫m i jeszcze nigdy w 篡ciu nie zarabiali tak du篡ch pieni璠zy jak obecnie.   Sumienie podpowiada im 瞠by zag這sowa  przeciwko niekonstytucyjnym ustawom,  a powstrzymuje  ich strach.  Strach przed usuni璚iem z klubu,  niemo磧iwo軼i startu w kolejnych wyborach,  samotno軼i w Sejmie, samotno軼i w polityce,  itp.

      Apel do partii opozycyjnych,  przedstawcie  pos這m PiS nast瘼uj帷 ofert:

      "Kto zag這suje przeciwko niekonstytucyjnym, antydemokratycznym ustaw autorstwa PiS i zostanie wyrzucony z partii i klubu parlamentarnego PiS:

      1. zostanie przyj皻y do klubu parlamentarnego partii opozycyjnej (nie jest to r闚noznaczne z przyj璚iem do partii),
      2. otrzyma w najbli窺zych wyborach np. 3 miejsce na li軼ie wyborczej w okr璕u z kt鏎ego obecnie jest pos貫m."

      Pos這m PiS programowo najbli瞠j jest do PSL i Kukiz'15,  ale w przesz這軼i by造 transfery do PO.  Powy窺za oferta nie dotyczy sytuacji,  gdy pose PiS chce przej嗆 do klubu opozycyjnego, bo tak mu wynika z cynicznej kalkulacji.  To jest oferta dla "uchod嬈y" ,  kt鏎y  wykaza si poselsk odwag,  opowiedzia si w g這sowaniu za Konstytucj RP i rozp皻a豉 si dla niego wojna ze strony PiS.

      Liderom partii opozycyjnych,  kt鏎zy  b璠 si wzdryga na przedstawiona powy瞠j propozycj podpowiem "Obrona demokracji warta jest "mszy"". Nie wszyscy pos這wi PiS chc dyktatury,  oni chc lepszej Polski.  Gdyby taka inicjatywa  zosta豉 og這szona rok temu, by mo瞠 kilka dni temu ustawa o SN nie uzyska豉by wi瘯szo軼i w g這sowaniu.

      Nie oczekujmy wielu odwa積ych.  Na pocz徠ek wystarczy jeden.  Aby tama p瘯豉 wystarczy  ma造 przeciek.   Na pierwsz pikiet KOD przed Trybuna貫m Konstytucyjnym w listopadzie  2015 przysz這 100-200 os鏏.  A dzisiaj w wielu miastach Polski protestuj tysi帷e.

       

      A ponadto uwa瘸m,  瞠 dziennikarze powinni si wzi望 do rzetelnej pracy.  Wi璚ej informacji, miej komentarzy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 25 lipca 2017 00:02
  • 鈔oda, 07 czerwca 2017
    • Refleksja nad demokracj nr 5 O TYRANII

      Nak豉dem wydawnictwa Znak Horyzont ukaza豉 si ksi捫eczka/broszura autorstwa Timothy Snydera "O TYRANII, Dwadzie軼ia lekcji z dwudziestego wieku". Zbi鏎 wskaz闚ek, rad profesora jak sobie radzi/jak si zachowa we wsp馧czesnej rzeczywisto軼i politycznej.

      Mottem otwieraj帷ym broszur jest:

      "By oszukanym w polityce nie jest usprawiedliwieniem", Leszek Ko豉kowski.

      Poni瞠j przytaczam tytu造 "lekcji":

      1. Nie b康 z g鏎y pos逝szny

      2. Bro instytucji

      3. Strze si pa雟twa jednopartyjnego

      4. We odpowiedzialno嗆 za oblicze 鈍iata

      5. Pami皻aj o etyce zawodowej

      6. Miej si na baczno軼i przed organizacjami paramilitarnymi

      7. Je瞠li musisz nosi bro, b康 rozwa積y

      8. Wyr騜niaj si

      9. Dbaj o j瞛yk

      10. Wierz w prawd

      11. B康 dociekliwy

      12. Nawi您uj kontakt wzrokowy i prowad niezobowi您uj帷e konwersacje

      13. Uprawiaj polityk w sensie fizycznym

      14. Chro swoje 篡cie prywatne

      15. Wspieraj s逝szne sprawy

      16. Ucz si od ludzi z innych kraj闚

      17. Nas逝chuj niebezpiecznych s堯w

      18. Gdy nadejdzie niewyobra瘸lne, zachowaj spok鎩

      19. B康 patriot

      20. B康 tak odwa積y jak potrafisz

      Wskaz闚ki prof. Snydera koresponduj z zaleceniami Mari Ossowskiej, kt鏎a zdefiniowa豉 cechy wzorowego obywatela pa雟twa demokratycznego.

      Czytaj "Refleksja 1"

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 07 czerwca 2017 12:43

Tagi

Kana informacyjny