Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • 鈔oda, 13 stycznia 2016
    • Co powiedzia貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw ustawy o sze軼iolatkach.

      9 stycznia br. na Uniwersytecie Warszawskim odby這 si obywatelskie wys逝chanie publiczne w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach . W po軼ie z dnia 10 stycznia napisa貫m co us造sza貫m podczas spotkania. Poni瞠j prezentuj, co powiedzia貫m, wersja wyg豉dzona i skr鏂ona (moja wypowied znajduje si na youtube , 3 godz. 20 min. nagrania)

      1. Je郵i w przysz這軼i rz康 podejmie decyzje o pos豉niu 6-latk闚 do szko造 to jako obywatel b璠 si domaga wprowadzenia 10-letniej edukacji powszechnej w uk豉dzie 3-letnia szko豉 podstawowa, 7-letnie gimnazjum. Uzasadnienie:

      a) nie ma potrzeby posy豉 m這dych ludzi rok wcze郾iej do pracy,

      b) autorzy reformy systemu edukacji ulegli urokowi liczby 3. 3 lata edukacji zintegrowanej, 3 lata nauki w podziale na przedmioty w szkole podstawowej, 3 lata gimnazjum, 3 lata liceum lub szko造 zawodowej. Podstawa programowa dla ka盥ego z ww. 3-letnich okres闚 jest przygotowana przez inny zesp馧 dydaktyk闚. Skutek jest taki, 瞠 m這dzie dobrze zna histori okresu staro篡tno軼i i ma這 wie o historii najnowszej, zna mechanik i nie wie nic o fizyce kwantowej, zna geometri i nie wie nic o rachunku prawdopodobie雟twa i statystyce. 7-letnie gimnazjum powinno wyposa篡 w kompendium wiedzy niezb璠ne w XXI wieku i do dalszej edukacji.

      c) 10-letnia edukacja powszechne ma szczeg鏊ne znaczenie dla 1/3 m這dych ludzi kt鏎zy kontynuuj edukacj w szkole zawodowej,

      d) 3-letnie szko造 podstawowe pozwol utrzyma ma貫 plac闚ki szkolne na terenach wiejskich w po陰czeniu lokalowym z ma造mi przedszkolami.

      e) rozpocz璚ie nauki w gimnazjum w wieku 9 lat mo瞠 pomo瞠 w 豉godniejszym przej軼iu przez tzw. "wiek trudny" m這dzie篡",

      2. Je郵i w przysz這軼i rz康 podejmie decyzje o pos豉niu 6-latk闚 do szko造 to jako obywatel b璠 si domaga aby zaj璚ia w pierwszych trzech klasach szko造 podstawowej trwa造 od godziny 8.00 do 16.00, aby klasa by豉 pod opiek nauczyciela i asystenta. Uzasadnienie:

      a) w przedszkolu dziecko ma zapewnion opiek od 7.30 do 17.00, co umo磧iwia rodzicom prac zawodow.

      b) dodatkowe zaj璚ia to wychowanie fizyczne, zabawa, zaj璚ia plastyczne itd.

      c) w szkole s 鈍ietlice, ale w wi瘯szo軼i to "przechowalnie", dla 6-8-latk闚 lepiej aby dodatkowe "zaj璚ia" odbywa造 si w ich klasach.

      d) co robi dzieci odbierane po 3-5 godzinach zaj耩 szkolnych przez babcie, p豉tne opiekunki,.....? Siedz w domu przed TV, komputerem. Nie ma podw鏎ka z trzepakiem, nie ma wsp鏊nego popo逝dniowego pasania kr闚 na wsi. Dzieci nie nabywaj kompetencji spo貫cznych, kt鏎e mog造 zdobywa jako 7-latki w przedszkolu.

      3. Je郵i w przysz這軼i rz康 podejmie decyzje o pos豉niu 6-latk闚 do szko造 to jako obywatel b璠 si domaga aby zweryfikowano program nauczanie pocz徠kowego. Zmiana powinna realizowa has這 "Wi璚ej przedszkola w okresie nauczania pocz徠kowego". Wi璚ej zabaw, przygotowywania przedstawie, 酥iewu, ta鎍a,...... wi璚ej pracy w grupie. Uzasadnienie:

      a) jak w punkcie 2, trzeba rozwija bardziej kompetencje spo貫czne, po這瞠nie w salach klasowych dywan闚, to za ma這,

      Ps. Organizatorami wys逝chania obywatelskiego byli: Uniwersytet Warszawski, Wydzia Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Przestrze dla edukacji, Fundacja Idealna Gmina, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Kome雟kiego, Federacja Inicjatyw O鈍iatowych, Federacji Stowarzysze Nauczycielskich, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji. Instytucjami wspomagaj帷ymi s: Fundacja im. Stefana Batorego oraz Fundacja Pracownia Bada i Innowacji Spo貫cznych „Stocznia”.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 sie do pracy.

      Informacje o nowych wpisach na Facebooku i Twitterze

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Co powiedzia貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw ustawy o sze軼iolatkach. ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 13 stycznia 2016 23:00
  • niedziela, 10 stycznia 2016
    • Wielka Orkiestra 安i徠ecznej Pomocy

      Trzy wydarzenia w roku mobilizuj Polak闚 do masowego okazania dobroczynno軼i:

      1.   Wielka Orkiestra 安i徠ecznej Pomocy.

      2.   Przekazanie 1 proc. z podatku PIT na rzecz organizacji po篡tku publicznego.

      3.   Zbi鏎ki  1 listopada na cmentarzach na renowacj zabytkowych nagrobk闚.

      Przekazanie 1 proc.  z podatku PIT nie jest 瘸dn darowizn jak mniema wielu obywateli.  Jest decyzja obywatela  o przekazaniu cz窷ci pieni璠zy z nale積ego pa雟twu podatku na rzecz organizacji po篡tku publicznego.  To taka dotacja pa雟twowa w gestii obywateli.

      M璚zy mnie my郵,  瞠 te trzy ww. akcje daj wielu z nas, kt鏎zy wzi瘭i w nich udzia, poczucie wywi您ania sie z "obowi您ku" dobroczynno軼i na ca造 rok. 

      Marzy mi si aby Pan Jerzy Owsiak,  je郵i nie ON to KTO,  zmieni nasz postaw  i korzystaj帷 z has豉  WO同:

      "Gramy ca造 rok i jeden dzie d逝瞠j"

      wpoi nam zasad:

      "Dajemy datki przez ca造 rok i jeden dzie d逝瞠j"

      r騜nym fundacjom, stowarzyszeniom,  ma造m i du篡m,  lokalnym i og鏊nokrajowym.   Oczywi軼ie te mniejsze i wi瘯sze datki b璠ziemy mogli odpisa od podstawy opodatkowania PIT (limit wynosi 6 proc. dochodu).

       

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (5) Poka komentarze do wpisu „Wielka Orkiestra 安i徠ecznej Pomocy”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 10 stycznia 2016 19:16
    • Co us造sza貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach.

      9 stycznia br. na Uniwersytecie Warszawskim odby這 siobywatelskie wys逝chanie publiczne w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach (youtube ). Udzia wzi瘭i zwykli obywatele (jak pisz帷y te s這wa), przedstawiciele stowarzysze, fundacji zajmuj帷y si edukacj, pos這wie (PO, PiS, .N,...), naukowcy, sekretarz stanu w MEN ...... Organizacja spotkania perfekcyjna. Organizatorami wys逝chania obywatelskiego byli: Uniwersytet Warszawski, Wydzia Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Przestrze dla edukacji, Fundacja Idealna Gmina, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Kome雟kiego, Federacja Inicjatyw O鈍iatowych, Federacji Stowarzysze Nauczycielskich, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji. Instytucjami wspomagaj帷ymi s: Fundacja im. Stefana Batorego oraz Fundacja Pracownia Bada i Innowacji Spo貫cznych „Stocznia”.

      Wys逝chanie publiczne powinno si odby na posiedzeniu komisji sejmowej, ale pos這wie PiS nie dopu軼ili do tego (w poprzedniej kadencji pos這wie PO czynili podobnie). Wys逝chanie to nie dyskusja, nie ma na celu osi庵niecie konsensusu, to po prostu wys逝chanie r騜nych opinii.

      Oto co zanotowa貫m:

      1. Przedszkola dla 2-latk闚.

      2. "3 tys. nowych przedszkoli na rozpocz璚ie trzeciego tysi帷lecia" lub "przedszkole w ka盥ej wsi".

      3. Utrzyma obowi您ek przedszkolny dla 5-lak闚.

      4. "Dzieci s inteligentne a doro郵i ju nie."

      5. Stworzy lepsze warunki dla indywidualizacji nauczania. Klasy w nauczaniu pocz徠kowym powinny by prowadzone przez nauczyciela i asystenta.

      6. Zmieni system oceny uczni闚 z karania z pope軟ione b喚dy na 'ocenianie kszta速uj帷e' k豉d帷e nacisk na to co si uda這 osi庵n望.

      7. W ka盥e szkole podstawowej powinien by psycholog, logopeda.

      8. Brak jest systemu/sieci promowania najlepszych praktyk/osi庵ni耩 szk馧/nauczycieli.

      9. Zanik pracy rodzic闚 nad rozwojem dziecka w domu/rodzinie.

      10. Brak przedszkoli na terenach wiejskich. 49 proc. dzieci w wieku poni瞠j 5 lat na terenach wiejskich nie chodzi do przedszkola.

      11. Konieczna jest reforma 鈍ietlic szkolnych.

      12. System edukacji, przepisy prawa w tym zakresie s "miastocentrczne", a 40 proc. ludno軼i mieszka na terenach wiejskich.

      13. Ustawa o edukacji po wielu zmianach jest nieczytelna. Potrzebna jest nowa.

      14. Post瘼uj帷a prywatyzacja o鈍iaty pog喚bia nier闚no軼i spo貫czne.

      15. Z造m rozwi您aniem jest danie rodzicom mo磧iwo軼i zdecydowania o "cofni璚iu" dziecka do przedszkola lub powt鏎zeniu klasy pierwszej lub drugiej. Rodzi to u dzieci poczucie kl瘰ki.

      Ciekawych opinii by這 wi璚ej ale nie zanotowa貫m, za co wszystkich czytelnik闚 przepraszam.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

  • pi徠ek, 08 stycznia 2016
    • Trybuna Konstytucyjny Zmiana Konstytucji propozycje Kukiz 15

      Pos這wie ruchu Paw豉 Kukiza (przy poparciu kilku pos堯w z PiS) przedstawili projekt ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP (druk sejmowy nr 166).

      Kukiz'15 proponuje:

      a) Trybuna Konstytucyjny sk豉da si z 18 s璠zi闚, wybieranych indywidualnie przez Sejm wi瘯szo軼i co najmniej 2/3 g這s闚 w obecno軼i co najmniej po這wy ustawowej liczby pos堯w,

      b) Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 Konstytucyjnego powo逝je Prezydent Rzeczypospolitej spo鈔鏚 co najmniej trzech kandydat闚 przedstawionych przez Zgromadzenie Og鏊ne S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego.

      c) Kadencja S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego, wybranych przed dniem wej軼ia w 篡cie niniejszej ustawy, wygasa w 60 dniu od dnia jej wej軼ia w 篡cie. Na ich miejsce zostan powo豉ni nowi s璠ziowie, wybrani na zasadach okre郵onych w Konstytucji wed逝g jej brzmienia po przyj璚iu niniejszej ustawy i w innych w豉軼iwych przepisach.

      Wi璚ej nie znaczy lepiej. Moim zdaniem 15 s璠zi闚 Trybuna逝 to ju za du穎. S康 najwy窺zy w USA liczy 9 s璠zi闚 i daj rad. Zamiast zwi瘯szenia liczby s璠zi闚 w Trybunale nale篡 wyd逝篡 kadencj s璠ziego TK do 13-15 lat i zmniejszy sk豉d Trybuna逝 do 13 s璠zi闚. Po pierwsze, nie mamy za du穎 os鏏 kwalifikuj帷ych si na s璠zi闚 TK: wiedza prawnicza, do鈍iadczenie 篡ciowe i zawodowe, inteligencja i niezale積o嗆. Ci co dok豉dnie obserwuj prace TK m闚i, 瞠 poprzednie sk豉dy s璠ziowskie TK by造 "lepsze". Po drugie, d逝窺za kadencja pozwoli unikn望 sytuacji gdy sk豉d trybuna逝 jest zdominowany przez s璠zi闚 wybieranych przez jedn opcj polityczn. Nawet gdyby przez dwie kolejne kadencje "rz康zi豉" ta sama koalicja. Po trzecie, b璠zie taniej.

      Kukiz'15 proponuj帷 kwalifikowan wi瘯szo嗆 2/3 g這s闚 argumentuje, 瞠 rozwi您anie to zwi瘯szy apolityczno嗆, niezale積o嗆 i niezawis這嗆 wybranych s璠zi闚. Wymusi konieczno嗆 znalezienia kandydata „ponad podzia豉mi”, fachowego prawnika, niezwi您anego z 瘸dn opcj polityczn, daj帷ego r瘯ojmie niezale積o軼i i niezawis這軼i s璠ziowskiej. Obawiam si, 瞠 w polskich warunkach nast徙i jeszcze wi瘯sze upolitycznienie wyboru s璠ziego. Odbywa sie b璠 "targi polityczne" mi璠zy klubami i zawierania koalicji "my poprzemy waszego je郵i wy naszego". Je瞠li chcemy zrealizowa ww. cele to nale篡 Prawo zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego TK powinno przys逝giwa nie pos這m, lecz:

      Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 S康u Najwy窺zego;

      Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 Naczelnego S康u Administracyjnego;

      Krajowej Radzie S康ownictwa;

      Krajowej Radzie Prokuratury;

      w豉軼iwym og鏊nokrajowym organom samorz康u zawodowego adwokat闚,

      radc闚 prawnych oraz notariuszy;

      Komitetowi Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

      Wyboru dokonuje Sejm - co determinuj zapisy konstytucyjne - ale kandydat闚 zg豉szaj zespo造 apolityczne, co odpolityczni proces wyboru s璠ziego TK, przynajmniej na etapie zg豉szania kandydat闚, i zagwarantuje 瞠 kandydaci b璠 posiada odpowiednie kwalifikacje.

      Propozycja wyboru Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 Konstytucyjnego przez Prezydent Rzeczypospolitej spo鈔鏚 co najmniej trzech kandydat闚 przedstawionych przez Zgromadzenie Og鏊ne S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego spowoduje, 瞠 Prezesem Trybuna逝 mo瞠 zosta s璠zia, kt鏎y uzyska 1, 2, 3 lub 4 g這sy poparcia w 15 osobowym Trybunale.

      I na koniec "creme de la creme" z propozycji Kukiz'15. Propozycja zako鎍zenia kadencji s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego, wybranych przed dniem wej軼ia w 篡cie proponowanych zmian w Konstytucji i powo豉nie nowych s璠zi闚. Innymi s這wy Sejm VIII kadencji wybierze wszystkich s璠zi闚 Trybuna逝, Sejm IX kadencji prawdopodobnie 瘸dnego, Sejm X kadencji znowu wszystkich,......, Sejm XIV kadencji wszystkich, a Sejm XV i XVI 瘸dnego, ..... Kryzys z Trybuna貫m Konstytucyjnym wynik m.in. dlatego 瞠 w ubieg造m roku wybierano a 5 s璠zi闚 tj. 1/3 sk豉du Trybuna逝 (w 2016 b璠zie wybieranych 2 s璠zi闚, a w roku wyborczym 2019 3 s璠zi闚). To, 瞠 terminy up造wu kadencji s璠ziowskich przypad造 w okresie zmiany kadencji Sejmu spe軟i這 jedynie rol zapalnika. Nie by這by problemu gdyby co roku wybierano jednego lub dw鏂h s璠zi闚 Trybuna逝.. Nale篡 zmieni kalendarz wyboru s璠zi闚 TK, tak aby nie wybierano 2 lub wi璚ej s璠zi闚 w tym samym terminie (lub w kr鏒kich odst瘼ach czasu). Najlepiej aby odst瘼 pomi璠zy wyborem ka盥ego s璠ziego TK wynosi wi璚ej ni 6 miesi璚y. - Bez zmiany Konstytucji RP jest to mo磧iwe jedynie je瞠li kilku s璠zi闚 TK oka瞠 wielk m康ro嗆 i zrzeknie si funkcji s璠ziego na 18, 12 lub 6 miesi璚y przed ko鎍em kadencji. ζtwiej jest osi庵n望 ten cel wyd逝瘸j帷 kadencje s璠ziego do 13-15 lat i w przepisach przej軼iowych i dostosowawczych Konstytucji RP wprowadzi warunki, 瞠 w okresie przej軼iowym tj. kolejne 9 lat, s璠ziowie b璠 powo造wani na kadencje od 9 do 15 lat w taki spos鏏 aby, w przysz這軼i w poszczeg鏊nych latach ko鎍zy豉 si kadencja tylko jednego s璠ziego.

      Ruch Kukiz'15 mia zapewne dobre intencje, jak na anarchist闚 przysta這. Ale odegra rol "po篡tecznego idioty" . Wi瘯szo嗆 parlamentarna skierowa projekt do prac w komisji. Takiej gratki nie mo積a straci. A nu ciemn noc, gdy cz窷 pos堯w opozycji b璠zie nieobecna uda si przeg這sowa zmiany w Konstytucji. Mamy w tym praktyk. Tak przeg這sowano Konstytucj 3 Maja i zmiany do Konstytucji w 1930 roku.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 08 stycznia 2016 18:27

Tagi

Kana informacyjny