Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • pi徠ek, 07 lutego 2014
  • czwartek, 06 lutego 2014
    • Reforma systemu emerytalnego Nier闚nowaga FUS cd.

      W lipcu 2011 roku zamie軼i貫m wpis o nier闚nowadze Funduszu Ubezpiecze Spo貫cznych.

      Poniewa cz瘰to w dyskusjach powo逝j si na niego, a zamieszczone w nim dane statystyczne dotycz lat 2007-2009 poni瞠j zamieszczam zaktualizowan tabel.

      Przychody ze sk豉dek, koszty 鈍iadcze FUS w latach 2008-2012 ( w mld PLN)

      Wyszczeg鏊nienie

      2007

      2008

      2009

      2010

      2011

      2012

      Przychody ze sk豉dek na fundusz: emerytalny, rentowy, chorobowy, wypadkowy

      w tym:

      88,4

      82,2

      86,5

      89,8

      103,4

      122,2

      1. Sk豉dki na fundusz emerytalny

      45,1

      46,3

      49,6

      51,4

      63,0

      73,2

      2. Sk豉dki na fundusz rentowy

      32,9

      21,7

      22,2

      23,1

      24,3

      32,4

      Koszty 鈍iadcze z funduszy: emerytalny, rentowy, chorobowy, wypadkowy

      w tym:

      118,0

      132,2

      147,9

      156,9

      162,7

      170,9

      1. 安iadczenia z funduszu emerytalnego

      73,7

      84,1

      95,3

      101,7

      106,2

      111,1

      2. 安iadczenia z funduszu rentowego

      34,1

      36,0

      37,8

      39,5

      40,2

      42,1

      R騜nica pomi璠zy przychodami ze sk豉dek i kosztami 鈍iadcze

      w tym:

      -29,2

      -50,0

      -61,4

      -67,1

      -59,3

      -58,7

      1. Fundusz emerytalny

      -28,9

      -37,8

      -45,8

      -50,3

      -43,2

      -37,9

      1. Fundusz rentowy

      -1,2

      -14,2

      -15,6

      -16,4

      -15,9

      -9,7

      Podwy磬a w 2011 sk豉dki emerytalnej p豉conej do FUS roku spowodowa豉 wzrost przychod闚 funduszu i spadek deficytu funduszu emerytalnego. Podwy磬a sk豉dki rentowej (postulowana od dawna w tym blogu) w 2012 roku o 2 punkty proc. zmniejszy豉 deficyt funduszu rentowego, ale nie doprowadzi豉 do stanu „r闚nowagi” z 2007 roku.

      Ostatnie operacja zabrania 150 mld z z OFE do FUS nie wp造nie w 瘸den sposob na zmniejszenie deficytu funduszu emerytalnego. Zwi瘯szenie przychod闚 FUS nast徙i w 2014 roku z tytu逝:

      a) wzrostu sk豉dek przekazywanych do FUS tych os鏏, kt鏎e nie zadeklaruj ch璚i pozostania w OFE,

      b) przekazywaniu od 2014 roku do FUS 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE tych os鏏, kt鏎e w okresie nast瘼nych 10 lat osi庵n wiek emerytalny. W pierwszym roku i najbli窺zych kilku latach b璠 to istotne kwoty wynikaj帷e ze skumulowania kwot transfer闚 os鏏, kt鏎e osi庵n wiek emerytalny w 2015, 2016 ….roku.

      Wzrost przychod闚 funduszu emerytalnego z ww. 廝鏚e poci庵a za sob wzrost zobowi您a emerytalnych i konieczno嗆 wyp豉t wy窺zych 鈍iadcze emerytalnych w przysz這軼i. Ale to b璠zie zmartwieniem innych rz康闚 za kilkana軼ie lat.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 06 lutego 2014 14:06
  • wtorek, 04 lutego 2014
    • Kolejki do lekarzy specjalist闚

      Minister Zdrowie dosta zadanie aby do ko鎍a marca br. przedstawi dzia豉nia kt鏎e czas oczekiwania na wizyt do lekarza. Problem nie nowy, znany w innych krajach. Na tym blogu omawiany ponad rok temu.

      Skr鏂enie kolejek do lekarza specjalisty wymaga dwutorowych dzia豉:

      a) zmniejszenia popytu na te us逝gi,

      b) zwi瘯szenia poda篡,

      Zmniejszenie popytu mo積a osi庵n望 poprzez:

      a) wprowadzenia op豉t za wizyt u lekarza specjalisty (rodzinnego r闚nie). W Europie wyst瘼uj trzy systemy op豉t za wizyty lekarskie w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia: model czeski – niska op豉ta za ka盥 wizyt, model niemiecki – op豉ta z pierwsz wizyt, kolejne wizyty u tego lekarza w okresie nast瘼nych 3 miesi璚y s za darmo, model szwedzki – finansowanie wizyt przez pacjenta w okresie 12 miesi璚y do pewnego limitu (wk豉d w豉sny pacjenta) po przekroczeniu kt鏎ego dalsze koszty finansowane s przez kas chorych. W ka盥ym pa雟twie gdzie wprowadzono wsp馧p豉cenie przez pacjent闚 za wizyt u lekarza popyt znacz帷o spad. Znamienny jest przyk豉d Czech, gdzie zaobserwowano spadek liczby wizyt u lekarzy r闚nie ze strony dzieci i m這dzie篡, dla kt鏎ych wizyty nadal by造 bezp豉tne.

      b) zwi瘯szenie kompetencji lekarzy rodzinnych do wystawiania zlecania na badania specjalistyczne i zmiana sposobu finansowania tych bada przez ubezpieczyciela. W wi瘯szo軼i przypadk闚 lekarz pierwszego kontaktu kieruj帷 pacjenta do specjalisty stawia diagnoz co do typu choroby. Nie ma jednak uprawnie do zlecenia bada laboratoryjnych, kt鏎e potwierdzi造by jego diagnoz i pozwoli造by zaordynowa odpowiednie leki.

      Zwi瘯szenie poda篡 us逝g lekarzy specjalist闚 w ramach NFZ mo積a osi庵n望 poprzez:

      a) zamkni璚ie ¼ szpitali (nie zawarcie z nimi kontrakt闚), co spowoduje zwolnienie cz窷ci lekarzy specjalist闚 tam pracuj帷ych. Liczba kontrakt闚 szpitalnych nie uleg豉 by zmniejszeniu, ulokowa這by j w pozosta造ch ¾ szpitali,

      b) istotne zwi瘯szenie przez NFZ liczby kontrakt闚 u lekarzy specjalist闚, 鈔odki na ich finansowanie pochodzi造by cz窷ciowo z wprowadzonej op豉t pacjent闚 za wizyty u lekarzy,

      c) zwi瘯szenie liczby student闚 medycyny i liczby szkole specjalistycznych, ale to da efekt dopiero za 10 lat a nie w bie膨cym roku,

      Z problemem kolejek do lekarza specjalisty mo積e si upora. Inne kraje to zrobi造. Wiadomo co trzeba zrobi. Potrzeba tylko kompetentnego ministra zdrowia i odwa積ego premiera, kt鏎zy to zrobi i przekonaj obywateli i lekarzy do kilku rozwi您a, kt鏎e nie s populistyczne.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Kolejki do lekarzy specjalist闚”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 04 lutego 2014 19:40
    • Przysz這嗆 Ukrainy

      Bardzo trudno jest prognozowa rozw鎩 sytuacji na Ukrainie. Ka盥a prognoza mo瞠 nast瘼nego dnia okaza si nieaktualna. Zmieniaj si uczestnicy protestu, ich nastroje i 膨dania. Protest rozpocz窸a m這dzie jako sprzeciw na niepodpisanie przez prezydenta umowy stowarzyszeniowej z UE. Po nocnej interwencji policji, do Majdanu do陰czyli mieszka鎍y Kijowa i politycy partii opozycyjnych z 膨daniem ust徙ienia rz康u i prezydenta. Teraz na Majdanie dominuj zradykalizowane grupy, w kominiarkach i kaskach, buduj帷 barykady, 鈔edniowieczna wie瞠 obserwacyjne i szykuj帷 si do star z milicj. Obywateli mniej. W豉dza i partie opozycyjne martwi si o to aby sytuacja nie wymkn窸a si spod kontroli. Negocjuj kompromis, kt鏎y zaakceptuje zradykalizowany t逝m. Pierwotnych przyczyn demonstracji m這dzie篡 nikt ju nie pami皻a.

      Scenariusze rozwoju sytuacji na Ukrainie:

      Trwanie – pod presj zagranicy i w obawie dalszej radykalizacji nastroj闚 ludno軼i politycy osi庵n porozumienie. Zostanie powo豉ny nowy rz康, przywr鏂ona (cz窷ciowo lub w ca這軼i) Konstytucja z 2004 ograniczaj帷a w豉dz prezydenta. By mo瞠 zostan og這szone wcze郾iejsze wybory do parlamentu i wybory prezydenckie, co uspokoi sytuacje ale nie b璠zie mia這 najmniejszego znaczenia dla Ukrainy. Zliberalizowane zostan media. Og這szona b璠zie walka z korupcj i wykonanych zostanie kilka spektakularnych akcji, by mo瞠 drobna korupcja, kt鏎a dotyka zwyk造ch ludzi b璠zie t瘼iona. W ramach partnerstwa wschodniego zostanie podpisana jaka nowa umowa z UE przewiduj帷a troch wi瘯sz pomoc dla Ukrainy, ale umowa stowarzyszeniowa zostanie odlo穎na ad acta. Unia wprowadzi u豉twienia wizowe (lub nawet ruch bezwizowy) dla Ukrai鎍闚. Rosja utrzyma normaln cen gazu dla Ukrainy i udzieli 15 mld USD obiecanych kredyt闚 na zacie郾ienie powi您a mi璠zy gospodarkami. Protestuj帷y b璠 mieli poczucie zwyci瘰twa. Rz康y Rosji, USA, UE odetchn z ulg. W rzeczywisto軼i nic si nie zmieni. Oligarchowie nadal b璠 w豉da Ukrain. Ukraina sta b璠zie w rozkroku pomi璠zy Rosj a UE, pomi璠zy przesz這軼i a przysz這軼i, a do nast瘼nego zrywu.

      Stan wyj徠kowy – mo瞠 by wprowadzony na dwa sposoby:

      przez obecn w豉dz

      lub niezale積ie przez wojsko w porozumieniu z s逝瘺ami bezpiecze雟twa.

      Po zako鎍zeniu zimowej olimpiady w Soczi nale篡 oczekiwa wzrostu r騜nego rodzaju prowokacji ze strony w豉dz i z wewn徠rz ruchu protestuj帷ych oraz z zewn徠rz kraju. W wyniku tego post瘼owa b璠zie radykalizacja nastroj闚 protestuj帷ych i anarchizacja 篡cia spo貫cznego. Je郵i stan wyj徠kowy wprowadz obecne w豉dze to sytuacja na Ukrainie stopniowo zacznie upodabnia si do Bia這rusi. Je郵i stan wyj徠kowy b璠zie samodzieln decyzja armii i wojsko „po郵e na drzewo” obecny rz康, polityk闚 obozu rz康owego i opozycji, to po pewnym czasie Ukraina powr鏂i do wariantu trwania lub co jest mniej prawdopodobne, zrealizuje wariant okr庵貫go sto逝.

      Okr庵造 st馧 - politycy obozu rz康owego i opozycji przy udziale przedstawicieli Majdanu, ( i przy akceptacji oligarch闚) osi庵n porozumienie dotycz帷e:

      a) zmian w Konstytucji (ale nie powr鏒 do Konstytucji 2004 pod rz康ami kt鏎ej trwa klincz premier Tymoszenko i prezydenta Juszczenko) w zakresie uprawnie prezydenta, premiera i rz康u, s康闚, itd.,

      b) programu niezb璠nych reform gospodarczych: stopniowa likwidacja dotacji, wprowadzenia p造nnego kurs hrywny, reforma systemu podatkowego itp. plus podpisanie umowy z IMF dotycz帷ej przeprowadzenia programu stabilizacji gospodarki przy wsparciu kredytowym ze strony IMF, Banku 安iatowego, EBOR, UE …..

      c) podpisania umowy stowarzyszeniowej z Uni Europejsk,

      d) przeprowadzenia przedterminowych demokratycznych wybor闚,

      Najbardziej prawdopodobny jest scenariusz Trwania, najmniej prawdopodobny wariant Okr庵貫go Sto逝. Najmniej po膨dany wariant Stanu Wyj徠kowego.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 04 lutego 2014 00:35
    • Przysz這嗆 Ukrainy

      Bardzo trudno jest prognozowa rozw鎩 sytuacji na Ukrainie. Ka盥a prognoza mo瞠 nast瘼nego dnia okaza si nieaktualna. Zmieniaj si uczestnicy protestu, ich nastroje i 膨dania. Protest rozpocz窸a m這dzie jako sprzeciw na niepodpisanie przez prezydenta umowy stowarzyszeniowej z UE. Po nocnej interwencji policji, do Majdanu do陰czyli mieszka鎍y Kijowa i politycy partii opozycyjnych z 膨daniem ust徙ienia rz康u i prezydenta. Teraz na Majdanie dominuj zradykalizowane grupy, w kominiarkach i kaskach, buduj帷 barykady, 鈔edniowieczna wie瞠 obserwacyjne i szykuj帷 si do star z milicj. Obywateli mniej. W豉dza i partie opozycyjne martwi si o to aby sytuacja nie wymkn窸a si spod kontroli. Negocjuj kompromis, kt鏎y zaakceptuje zradykalizowany t逝m. Pierwotnych przyczyn demonstracji m這dzie篡 nikt ju nie pami皻a.

      Scenariusze rozwoju sytuacji na Ukrainie:

      Trwanie – pod presj zagranicy i w obawie dalszej radykalizacji nastroj闚 ludno軼i politycy osi庵n porozumienie. Zostanie powo豉ny nowy rz康, przywr鏂ona (cz窷ciowo lub w ca這軼i) Konstytucja z 2004 ograniczaj帷a w豉dz prezydenta. By mo瞠 zostan og這szone wcze郾iejsze wybory do parlamentu i wybory prezydenckie, co uspokoi sytuacje ale nie b璠zie mia這 najmniejszego znaczenia dla Ukrainy. Zliberalizowane zostan media. Og這szona b璠zie walka z korupcj i wykonanych zostanie kilka spektakularnych akcji, by mo瞠 drobna korupcja, kt鏎a dotyka zwyk造ch ludzi b璠zie t瘼iona. W ramach partnerstwa wschodniego zostanie podpisana jaka nowa umowa z UE przewiduj帷a troch wi瘯sz pomoc dla Ukrainy, ale umowa stowarzyszeniowa zostanie odlo穎na ad acta. Unia wprowadzi u豉twienia wizowe (lub nawet ruch bezwizowy) dla Ukrai鎍闚. Rosja utrzyma normaln cen gazu dla Ukrainy i udzieli 15 mld USD obiecanych kredyt闚 na zacie郾ienie powi您a mi璠zy gospodarkami. Protestuj帷y b璠 mieli poczucie zwyci瘰twa. Rz康y Rosji, USA, UE odetchn z ulg. W rzeczywisto軼i nic si nie zmieni. Oligarchowie nadal b璠 w豉da Ukrain. Ukraina sta b璠zie w rozkroku pomi璠zy Rosj a UE, pomi璠zy przesz這軼i a przysz這軼i, a do nast瘼nego zrywu.

      Stan wyj徠kowy – mo瞠 by wprowadzony na dwa sposoby:

      przez obecn w豉dz

      lub niezale積ie przez wojsko w porozumieniu z s逝瘺ami bezpiecze雟twa.

      Po zako鎍zeniu zimowej olimpiady w Soczi nale篡 oczekiwa wzrostu r騜nego rodzaju prowokacji ze strony w豉dz i z wewn徠rz ruchu protestuj帷ych oraz z zewn徠rz kraju. W wyniku tego post瘼owa b璠zie radykalizacja nastroj闚 protestuj帷ych i anarchizacja 篡cia spo貫cznego. Je郵i stan wyj徠kowy wprowadz obecne w豉dze to sytuacja na Ukrainie stopniowo zacznie upodabnia si do Bia這rusi. Je郵i stan wyj徠kowy b璠zie samodzieln decyzja armii i wojsko „po郵e na drzewo” obecny rz康, polityk闚 obozu rz康owego i opozycji, to po pewnym czasie Ukraina powr鏂i do wariantu trwania lub co jest mniej prawdopodobne, zrealizuje wariant okr庵貫go sto逝.

      Okr庵造 st馧 - politycy obozu rz康owego i opozycji przy udziale przedstawicieli Majdanu, ( i przy akceptacji oligarch闚) osi庵n porozumienie dotycz帷e:

      a) zmian w Konstytucji (ale nie powr鏒 do Konstytucji 2004 pod rz康ami kt鏎ej trwa klincz premier Tymoszenko i prezydenta Juszczenko) w zakresie uprawnie prezydenta, premiera i rz康u, s康闚, itd.,

      b) programu niezb璠nych reform gospodarczych: stopniowa likwidacja dotacji, wprowadzenia p造nnego kurs hrywny, reforma systemu podatkowego itp. plus podpisanie umowy z IMF dotycz帷ej przeprowadzenia programu stabilizacji gospodarki przy wsparciu kredytowym ze strony IMF, Banku 安iatowego, EBOR, UE …..

      c) podpisania umowy stowarzyszeniowej z Uni Europejsk,

      d) przeprowadzenia przedterminowych demokratycznych wybor闚,

      Najbardziej prawdopodobny jest scenariusz Trwania, najmniej prawdopodobny wariant Okr庵貫go Sto逝. Najmniej po膨dany wariant Stanu Wyj徠kowego.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 04 lutego 2014 00:35

Tagi

Kana informacyjny