Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • pi徠ek, 27 lutego 2015
    • Public lending right dla e-bibliotek

      Ministerstwo Kultury - wykonuj帷 zalecenia Unii Europejskiej - pracuje nad wprowadzaniem do ustawy o prawie autorskim zapis闚 "public lending right", kt鏎e wprowadz wynagrodzenia dla pisarzy, t逝maczy, ilustrator闚 ksi捫ek w j瞛yku polskim, kt鏎e s w bibliotekach publicznych. Wielko嗆 wynagrodzenia ma by powi您ana z cz瘰totliwo軼i korzystania z ksi捫ki przez czytelnik闚. 字odki finansowe maj pochodzi z Funduszu Promocji Kultury.

      Wprowadzenie " public lending right" ma na celu wyr闚nanie tw鏎com "strat" jakie ponosz, z tego tytu逝, 瞠 ludzie czytaj ksi捫ki w bibliotekach, zamiast je kupowa na w豉sno嗆.

      Propozycja Ministerstwa ogranicza wprowadzenie "public lending right" jedynie do bibliotek publicznych, w kt鏎ych s ksi捫ki papierowe. Nie dotyczy e-bibliotek. W metrze wi璚ej jest m這dych os鏏 czytaj帷ych ksi捫ki z e-czytnik闚, tablet闚 ni czytaj帷ych wersje papierowe.

      Ministerstwo powinno "public lending right" obj望 r闚nie e-biblioteki. Mo瞠 to zrobi na dwa sposoby:

      1. Utworzy publiczn e-bibliotek,

      2. W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego obj望 prywatne e-biblioteki dzia豉j帷e w Polsce, a ju s taki np. Legimi http://www.legimi.com/.

      Pierwszy wariant ma t zalet, 瞠 dost瘼 do publicznej e-biblioteki by豚y za darmo. Wady to: wprowadzanie przez w豉軼icieli praw autorskich "wirtualnych czytelnik闚, czytaj帷ych automat闚", w celu wy逝dzenia zap豉ty ze 鈔odk闚 publicznych; nie ma publicznej e-biblioteki, utworzenia jej wymaga czasu.

      Osobi軼ie rekomenduj drugi wariant. Prywatne e-biblioteki ju dzia豉j. Co prawda czytelnik musi wykupi abonament ale nie jest on drogi: w Legimi od 7 z = ok. jedna ksi捫ka na miesi帷 do 33 z = czytanie bez ogranicze. Obj璚ie prywatnych e-bibliotek "public lending right" pozwoli na zmniejszenie ceny abonamentu oraz zwi瘯szy liczb nowo軼i wydawniczych w e-bibliotekach. Rozw鎩 e-bibliotek stwarza przes豉nki do poprawy czytelnictwa w鈔鏚 m這dzie篡, kt鏎ej nie chce si chodzi do biblioteki po ksi捫ki (mnie te si nie chce), zapisywa si w kolejce na 'bestseller" i czeka a kto przeczyta i odda ksi捫k.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 27 lutego 2015 12:14
  • 鈔oda, 25 lutego 2015
    • Zarejestruj Zaloguj Wyloguj

      Troch korzystam z Internetu. Jestem zarejestrowany na kilkunastu r騜nych portalach np. sklepy internetowe, czytelnie, gazety...... Na ka盥ej z tych stron zazwyczaj w prawym g鏎nym rogu widz ikonki: Zarejestruj, Zaloguj/Wyloguj

      Brak mi jest ikony Wyrejestruj do wykorzystania w dniu kiedy zdecyduj si na rozstanie z portalem. Wyrejestruj tzn. wykasuj o mnie wszystkie dane, nie podsy豉j cookis itd.

      Na pewno operacja wyrejestrowania jest mo磧iwa przy pewnym nak豉dzie wysi趾u z mojej strony. Ale ja bym chcia tak prosto, po ludzku.

      Czy kto ma jaki pomys?

      Portale dotychczas tego nie wprowadzi造 takiej opcji. Czy瘺y potrzebny by nakaz ustawowy?

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 25 lutego 2015 14:29
  • wtorek, 24 lutego 2015
    • Jak Polska powinna pom鏂 Ukrainie

      Dyskusja o tym jak pa雟two polskie, jak Polacy powinni zachowa si w stosunku do Ukrainy trwa. Je郵i obywatel pos逝cha opinii innych polityk闚, czo這wych komentator闚 i ekspert闚 od spraw mi璠zynarodowych, emerytowanych genera堯w, by造ch ambasador闚 itd. to dostanie zawrotu g這wy. W sprawie Ukrainy jeste鄉y podzieleni. Dobry tekst klasyfikuj帷y nasze postawy przeczytasz tutaj: Przy czym zmiany stanowiska rz康u i Prezydenta - czasami dokonuj zmiany pogl康闚 je郵i nie o 180 stopni to co najmniej o 90+ stopni - nie pomagaj w wypracowaniu konsensusu popieranego przez wi瘯szo嗆 spo貫cze雟twa.

      Je郵i nie wiadomo jak si zachowa, to nale篡 zachowa si przyzwoicie. W stosunku do Ukrainy, w wielu sprawach mo瞠my jako obywatele, jako pa雟two zachowa si przyzwoicie, bez ogl康ania si na Uni, NATO.

      Po pierwsze, porzucimy ezopowy j瞛yk do opisu wydarze i sytuacji na Ukrainie. Na Ukrainie nie ma konfliktu pomi璠zy separatystami i w豉dz w Kijowie, jest wojna. Rosja prowadzi wojn z Ukrain, od chwili wprowadzenia "zielonych ludzik闚" na Krym. W 鈔odkach masowego przekazu zamiast emocjonalnych, jednostronnych relacji z Ukrainy, wi璚ej rzetelnych reporta篡 z tego co si dzieje (w Kijowie, w Odessie, w Donbasie, na Krymie), co ludzie tam my郵, czego chc .... Zamiast setki komentarzy, wi璚ej fakt闚.

      Po drugie, zwi瘯szmy nasz obywatelsk pomoc humanitarn dla Ukrainy. Porzu熤y postaw Kalego. Nam inne spo貫cze雟twa pomaga造 - niewiele ale zawsze co - pom騜my teraz my. Nie s造sz aby organizacje humanitarne pomagaj帷e Ukrai鎍om otrzymywa造 znaczne datki od obywateli. Politycy, dziennikarze, komentatorzy, 鈔odki masowego przekazu nie zach璚aj obywateli do wsparcia pomocy humanitarnej, nie pomagaj organizacjom humanitarnym. Podczas ka盥ego programu TV, kiedy komentatorzy, politycy snuj swoje wywody na temat Ukrainy na tzw. 鄴速ym pasku powinny by wy鈍ietlane informacje o organizacjach dostarczaj帷ych pomoc humanitarn dla Ukrainy. R闚nie administracja mo瞠 鈍iadczy wi璚ej pomocy. Przyj瘭i鄉y rannych na Majdanie - sanatoria wojskowe i szpitale mog przyjmowa rannych Ukrai鎍闚 na wojnie z Rosj.

      Po trzecie, nasza dyplomacja - o ka盥ej porze dnia i nocy - powinna dysponowa aktualnym, profesjonalnym projektem rozejmu, planem pokoju pomi璠zy Rosj i Ukrain. Je郵i strony, kt鏎a ze stron b璠 potrzebowa造 naszego wsparcia jako negocjator闚/arbitr闚 lub jako doradc闚 polska dyplomacja musi by gotowa a nie improwizowa. Zamiast hamletyzowa, 瞠 nie ma nas przy stole rokowa, powinni鄉y wspiera wysi趾i dyplomatyczne Niemiec i Francji maj帷e na celu wprowadzenie rozejmu, a nie kontestowa i krytykowa. Teraz gdy Ukraina chce "b喚kitnych he軛闚" aby kontrolowa造 lini rozejmu pomi璠zy armi rosyjsk i si豉mi ukrai雟kimi Polska powinna poprze t inicjatyw w ONZ. Mo瞠 ona zapewni trwa造 rozejm.

      Po czwarte, powinni鄉y kontynuowa to co dobrze robimy od lat, czyli doradztwo polskich ekspert闚 dla Ukrainy.

      Po pi徠e, musimy przypomina pa雟twom UE, 瞠 Ukraina jest pa雟twem stowarzyszonym z UE. Nikt rz康om UE nie przystawia lufy karabinu do g這wy aby podpisali umow. Skoro podpisali鄉y cz窷 polityczn umowy , to nale篡 si z niej wywi您ywa. Musimy pyta rz康 USA i Wielkiej Brytanii, kt鏎e podpisa造 memorandum budapeszta雟kie, jak planuj wywi您a si ze zobowi您a, czy oczekuj od nas jakiej pomocy.

      Po sz鏀te, pom鏂 gospodarce ukrai雟kiej. Polska przed wst徙ieniem do UE, korzysta豉 z pomocy innych pa雟tw. Nie by造 to wielkie fundusze. Wa積iejsza by豉 redukcja o po這w "gierkowskiego" d逝gu. Pieni康ze z IMF, kt鏎e otrzymuje Ukraina nie mog by bezpo鈔ednio wykorzystane do rozwoju gospodarczego. Trafiaj do NBU i s逝膨 do zr闚nowa瞠nia bilansu p豉tniczego. Jako Polska powinni鄉y dzia豉 dwutorowo:

      Po pierwsze, zorganizowa nasz bezpo鈔edni pomoc bez ogl康ania si na inne kraje. Przyk豉dowe dwie inicjatywy: a) wzmocni kapita這wo KUKE aby mog豉 udziela gwarancji dla polskich przedsi瑿iorc闚 chc帷ych obecnie uruchomi dzia豉lno嗆 gospodarcz na Ukrainie, b) utworzy i sfinansowa kapita za這篡cielski - lub wzmocni kapita這wo istniej帷 - instytucj tak jak: polski Bank Gospodarstwa Krajowego, ameryka雟kie Small Business Administration , kt鏎a wspiera b璠zie start up-y i ma造 biznes poprzez gwarancje i por璚zenia oraz doradztwo. Takie dzia豉nia s lepsze ni 100 mln kredytu.

      Po drugie, prowadzi dzia豉nia dyplomatyczne w celu zorganizowania "planu Marshalla" dla Ukrainy. I przygotowa nasz wk豉d finansowy do tego planu. I tu mam na my郵i du瞠 pieni康ze.

      Po si鏚me, sk這ni pa雟twa UE do tego aby by gotowy i zatwierdzony plan kolejnych sankcje przeciwko Rosji, co najmniej na dwa kroki do przodu. Tak aby mog造 by wprowadzane natychmiast. Nawet niewielkie dodatkowe sankcje wprowadzane bez zw這ki i d逝gich deliberacji ministr闚 dadz lepszy efekt ni obecna polityka sankcji.

      Po 鏀me, Rosja nas propagandowo "pokona豉". Wi瘯szo嗆 spo貫cze雟twa i wielu polityk闚 da豉 sobie wm闚i, 瞠 nie mo積a sprzedawa broni Ukrainie, 瞠 sprzeda broni na Ukrain to jak zbombardowanie Moskwy i spotka si z reakcj armii rosyjskiej. Wszyscy tak my郵帷y powinni domaga si korekty podr璚znik闚 historii tak aby blokada dostaw uzbrojenia dla polskiej armii przez Czechos這wacj, Niemcy, brytyjskich portowc闚, podczas wojny 1920 roku, zosta豉 pochwalona i uznana za jedyny s逝szne dzia豉nie, a te dostawy uzbrojenia, kt鏎e dotar造 do wojsk Pi連udzkiego spowodowa造 jedynie zwi瘯szenia liczby ofiar w tej wojnie. Polska ju od po這wy ub. r. tj. od momentu demokratycznego wyboru prezydenta, powinna sprzedawa bro Ukrainie. Za got闚k, to co potrzebuj, a my mo瞠my. Problemem jest ile uzbrojenia mo瞠my sprzeda na kredyt. Na pewno Agencja Mienia Wojskowego mo瞠 sprzeda wiele sprz皻u poradzieckiego, kt鏎y Ukrai鎍y potrafi obs逝giwa, kt鏎y nie jest gorszy ni to z czego teraz korzystaj si造 ukrai雟kie, a z kt鏎ego my nie b璠ziemy korzysta i sprzedamy w najbli窺zej przysz這軼i po cenie z這mu np. czo貪i T-72, BWP-1.

      Czego nie zrobimy dla Ukrainy: nie po郵emy naszych 穎軟ierzy aby bronili ich kraju, nasi genera這wie nie zast徙i ich dow鏚c闚, nie podejmiemy za nich decyzji o reformach i nie wprowadzimy tych reform, nie zwalczymy ich korupcji je郵i sami nie b璠 jej zwalcza na ka盥ym kroku, nie zmienimy Ukrai鎍闚 w obywateli je郵i sami si nie poczuj si obywatelami......

      Brakiem realnych dzia豉 z naszej strony w stosunku do Ukrainy - gadania polityk闚 i dziennikarzy, udzia逝 polityk闚 w uroczysto軼iach, ich przem闚ie nie zaliczam do realnego wsparcia Ukrainy - czynimy rzecz najgorsz, odbieramy im nadziej.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 24 lutego 2015 12:43
  • niedziela, 22 lutego 2015
    • Program wyborczy kandydata na Prezydenta RP cz 2

      Szanowni Wyborcy!!!

      "Prezydent Rzeczypospolitej .... stoi na stra篡 suwerenno軼i i bezpiecze雟twa pa雟twa oraz nienaruszalno軼i i niepodzielno軼i jego terytorium." Sytuacja mi璠zynarodowa powoduje, 瞠 ten obowi您ek b璠zie g堯wnym zadaniem dla nast瘼nego Prezydenta RP, niezale積ie kogo wybierzemy na najwy窺zy urz康 w pa雟twie.

      Nie jest tajemnic, 瞠 stan polskiej armii jest z造. Spos鏏 w jaki przeprowadzono uzawodowienie polskiej armii spowodowa, 瞠 wi璚ej w niej oficer闚 siedz帷ych za biurkiem ni 穎軟ierzy zdolnych "wyj嗆 w pole". Na 100 tysi璚zn zawodow armi, tylko 40 tysi璚y 穎軟ierzy jest zdolnych "wyj嗆 w pole", z czego pe軟 zdolno嗆 bojow posiada tylko 20 tys. 穎軟ierzy. Przeprowadzona przez Prezydenta Komorowskiego reforma struktur dow鏚czych armii wprowadzi豉 jedynie zamieszanie, nie zmniejszy豉 liczebno軼i oficer闚 biurkowych. Z roku na rok maleje liczba rezerwist闚, kt鏎ych mo積a powo豉 do wojska w przypadku zagro瞠nia. Za Prezydenta Komorowskiego zaprzestano 獞icze rezerwy. Aby m鏂 skutecznie broni terytorium Polski wojsko musi mie zdolno嗆 do powo豉nia w ci庵u 48 godzin 300-500 tysi璚znej armii. Narodowe Si造 Rezerwowe w obecnej formie jedynie kompromituj armi. W ostatnim okresie nie dokonano, 瘸dnych istotnych zakup闚 uzbrojenia dla armii, a opowie軼i o wielkim programie dozbrojenia armii s wykorzystywane od kilku lat do cel闚 propagandowych. Prowadzony obecnie przetarg na zakup 鄉ig這wca jest najlepszym przyk豉dem niemocy wojska w zakresie modernizacji armii. Bud瞠t armii, wynosz帷y 2 proc. PKB, jest g堯wnie wykorzystywany na emerytury i wynagrodzenia oficer闚. Brak jest 鈔odk闚 na szkolenie 穎軟ierzy, a ze szkolenia rezerwist闚 zrezygnowano.

      Oto podstawowe zadania jakie zrealizuj:

      Zmniejszenie liczby oficer闚 i podoficer闚 "biurkowych" i r闚noczesne zwi瘯szenie liczby 穎軟ierzy kontraktowych z obecnych 40 tysi璚y do 60 tysi璚y. Skr鏂enie kontraktu 穎軟ierza kontraktowego z obecnych 12 lat do okresu 3-5 lat, co pozwoli na zwi瘯szenie liczby rezerwist闚 zdolnych do powo豉nia do wojska na wypadek zagro瞠nia bezpiecze雟twa kraju oraz nie b璠zie pozbawia這 穎軟ierzy kontraktowych zdolno軼i do 篡cia w cywilu (穎軟ierz kontraktowy po 12 latach s逝瘺y id帷y do cywila to jak wi瞛ie po 12 letnim wyroku wracaj帷y na wolno嗆 i nie mog帷y si w niej odnale潭. Aby pom鏂 穎軟ierzom w starcie na rynku pracy po zako鎍zeniu s逝瘺y wprowadzenie wymogu, 瞠 zak豉dy pracy musz zatrudnia co najmniej 1 proc. pracownik闚: by造ch 穎軟ierzy kontraktowych lub zawodowych, kt鏎zy zako鎍zyli s逝瘺 w okresie ostatnich 5 lat ( czyli analogicznie zasady jak dla zatrudniania os鏏 niepe軟osprawnych).

      Konieczna jest poprawa polityki kadrowej w armii, tak aby do wojska byli rekrutowani, a nast瘼nie awansowali najlepsi. Wymaga to ca趾owicie przeorganizowania metod pracy departamentu kadrowego w MON. Niska jako嗆 - wiedzy fachowej, potencja逝 intelektualnego, postawy moralnej - najwy窺zej kadry dow鏚czej wojska polskiego, w tym s逝瘺 sztabowych budzi moje zaniepokojenie.

      Pi皻 achillesow armii jest korupcja i niegospodarno嗆 s逝瘺 kwatermistrzowskich. Konieczne jest podniesienie kwalifikacji os鏏 odpowiedzialnych za zakup uzbrojenia dla armii. Po pierwsze, poprawa umiej皻no軼i identyfikacji i okre郵ania potrzeb sprz皻owych armii. Po drugie, ocena zasadno軼i i mo磧iwo軼i produkcji danego sprz皻u przez przemys krajowy w oparciu o krajowe konstrukcje lub zakupione licencje. Po trzecie, kwalifikacje niezb璠ne do zawierania korzystnych kontrakt闚. W pocz徠kowej fazie konieczne b璠zie korzystanie z pomocy firm zewn皻rznych do okre郵enia warunk闚 ekonomicznych, praw licencyjnych, praw handlowych, zobowi您a rozwojowych itp. Wi瘯szo嗆 zrealizowanych w ostatnich latach kontrakt闚 鈍iadczy o braku wy瞠j wymienionych umiej皻no軼i. Przyk豉dy: budowa korwety "Gawron", zakup F-16 i umowy offsetowe, warunki licencji na Rosomaka itd.

      Na okres najbli窺zych pi璚iu lat zabiega b璠 o podwy窺zenie bud瞠tu armii do poziomu 2,5 procent PKB, co stanowi wzrost o ok. 8 mld rocznie. Dodatkowe 鈔odki zostan uzyskane z likwidacji ulg w PIT, uproszczeniu podatku VAT, wprowadzenia podatku PIT dla rolnik闚, zwieszenia sk豉dek p豉conych przez rolnik闚 do KRUS. Zostan wykorzystane na:

      1.Zwi瘯szenie liczby 獞icze i manewr闚 jednostek armii zawodowej, gruntowne przeszkolenie ok. 200 tys. rezerwist闚, remont i przegl康 posiadanego sprz皻u bojowego tak aby ka盥a jednostka liniowa by豉 w stanie w ci庵u 24 godzin opu軼i koszary i zaj望 pozycje bojowe na poligonie, przeprowadzenie 獞icze w tym zakresie dla wszystkich jednostek.

      2.Zakup niezb璠nego sprz皻u tj.: system闚 obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej d逝giego, 鈔edniego i kr鏒kiego zasi璕u; 鄉ig這wc闚 wielozadaniowych dla wojsk l康owych; 鄉ig這wc闚 dla si morskich, ratowniczych i do zwalczania okr皻闚 i okr皻闚 podwodnych; 鄉ig這wc闚 bojowych; zwi瘯szenia liczby jednostek nowoczesnej artylerii wspartych systemami kierowania ogniem w oparciu o radary i drony; zwi瘯szenie liczby pocisk闚 przeciwpancernych spike, zwi瘯szenie liczby woz闚 bojowych piechoty Rosomak oraz zakup nowych ci篹kich g御ienicowych BWP wyposa穎nych w bezza這gowe wie瞠 bojowe; wyposa瞠nie czo貪闚 i BWP w systemy obrony przeciw rakietowej; dron闚 bojowych 鈔edniego zasi璕u; jednostek morskich i okr皻闚 podwodnych dla marynarki wojennej; nowego ekwipunku dla rezerwist闚 tj. kamizelki kuloodporne, he軛y, uzbrojenie itp..

      Lista zakup闚 jest d逝ga, co jest wynikiem wieloletnich zaniedba. Trzeba jasno powiedzie, 瞠 dotychczas armia marnotrawi豉 鈔odki otrzymywane z bud瞠tu pa雟twa. Wielu z Was b璠zie przeciwko zwi瘯szeniu wydatk闚 na wojsko. Nasza historia uczy nas, 瞠 w chwili zagro瞠nia musimy polega na sobie. Wypadki na Ukrainie i przyk豉dy z naszej historii pokazuj, 瞠 wszelkie traktaty, memoranda to tylko papier. Nasza armia ma mie charakter obronny i si喚, kt鏎a zniech璚i potencjalnego agresora.

      Konieczna jest podwy磬a wynagrodze, 穎軟ierzy przy r闚noczesnej likwidacji obecnego systemu emerytalnego dla mundurowych. Je瞠li zachowany zostanie obecny system emerytalny to za kilkana軼ie lat bud瞠t armii w wi瘯szo軼i b璠zie przeznaczany na emerytury. Ponadto obecny system emerytalny zach璚a do wst瘼owania do armii os鏏 o mentalno軼i m這dych emeryt闚 a nie rycerzy. 皋軟ierze obj璚i b璠 powszechnym systemem emerytalnym. 皋軟ierzom zawodowym ko鎍z帷ym s逝瘺 po osi庵ni璚iu okre郵onego wieku i przepracowaniu okre郵onej liczby lat w wojsku, przys逝giwa b璠zie 鈍iadczenie pomostowe, stanowi帷e cz窷ciow kompensacj zmniejszenia zarobk闚 uzyskiwanych z pracy w cywilu w por闚naniu z zarobkami w wojsku.

      Bezpiecze雟two Polski zale篡 od naszych zdolno軼i obronnych ale r闚nie od zdolno軼i NATO do udzielenia nam pomocy. NATO obecnie nie dysponuje si豉mi zdolnymi udzieli kt鏎emukolwiek z cz這nk闚 istotnej pomocy. Polska armia w najbli窺zych dw鏂h latach musi dysponowa jednostk licz帷 ok. tysi帷a 穎軟ierzy zdoln do uczestnictwa w tzw. "szpicy NATO" (si造 zadaniowe bardzo wysokiej gotowo軼i ang. Very High Readiness Joint Task Force, VJTF) oraz 10 tysi璚znym korpusem zdolnym do uczestnictwa w Si豉ch Odpowiedzi NATO (NATO Response Force, NRF). Osi庵ni璚ie ww. zdolno軼i bojowych pozwoli nam domaga si od innych cz這nk闚 NATO zwi瘯szenie ich wk豉duwVJTFi NRF proporcjonalnie do ich populacji i PKB, co oznacza 瞠 VJTF powinny liczy ponad 15 tysi璚y 穎軟ierzy. zamiast deklarowanych obecnie 5 tysi璚y, a si造 NRF 150 tysi璚y zamiast deklarowanych 30 tysi璚y. Planowane obecnie si造 VJTF i NRF s wystarczaj帷e do obrony przed np. armi serbsk lub syryjsk atakuj atakuj帷, kt鏎ego z cz這nk闚 NATO, ale nie przed armi rosyjsk.

      Obszerny fragment programu po鈍i璚i貫m zagadnieniu poprawy bezpiecze雟twa pa雟twa, nie tylko dlatego, 瞠 jest to jedno z g堯wnych zada Prezydenta RP ale dlatego, 瞠 obecna sytuacja mi璠zynarodowa wymaga podj璚ia zdecydowanych dzia豉.

      Obywatele i Obywatelki!!!

      W klasycznym podziale na w豉dz ustawodawcz, sadownicz, wykonawcz Prezydent zgodnie z Konstytucj RP przynale篡 do w豉dzy ustawodawczej. Posiada prawo inicjatywy ustawodawczej, jest ostatnim organem w procesie stanowienia prawa, jego podpis decyduje o wprowadzeniu ustawy w 篡cie lub Prezydent mo瞠 ustaw zawetowa lub skierowa do Trybuna逝 Konstytucyjnego. Jako Prezydent, z prawa do inicjatywy ustawodawczej b璠 korzysta w nast瘼uj帷ych przypadkach:

      ·w sprawach, kt鏎e wchodz w zakres obowi您k闚 Prezydenta,

      ·w sprawach, kt鏎e s istotne dla pa雟twa i spo貫cze雟twa w d逝giej perspektywie, a rz康 i parlament nie zajmuj si problemem,

      Z prawa do weta b璠 korzysta kiedy ustawa:

      ·jest sprzeczna z Konstytucj RP,

      ·podj皻a jest w w御ko rozumianym interesie partii stanowi帷ych wi瘯szo嗆 parlamentarn lub jest wymierzona, ma na celu dyskryminacj jakiejkolwiek grupy mniejszo軼iowej spo貫cze雟twa,

      ·narusza prawa, lub nak豉da nadmierne obowi您ki na przysz貫 pokolenia,

      ·zosta豉 uchwalona z pogwa販eniem procedury stanowienia prawa, szczeg鏊nie w przypadku lub ograniczeniu konsultacji spo貫cznych,

      Zg豉szaj帷 weto do ustawy, r闚nocze郾ie b璠 przesy豉 do parlamentu projekt poprawionej ustawy nie zawieraj帷ej rozwi您a, kt鏎e by造 przyczyn weta.

      Doko鎍z prac rozpocz皻e przez Prezydenta Komorowskiego maj帷e na celu popraw jako軼i procesu stanowienia prawa. Popraw jego przejrzysto軼i oraz zapewnienia, 瞠 ka盥y obywatel, ka盥a organizacja ma prawo wzi望 udzia w procesie konsultacji, a opinie prezentowane b璠 jawne i 豉two dost瘼ne dla pozosta造ch obywateli.

      Drodzy Rodacy i Rodaczki!!!

      Ze szczeg鏊n staranno軼i b璠 podchodzi do obowi您ku Prezydenta, jakim jest powo造wanie wysokich funkcjonariuszy na okre郵one w Konstytucji i ustawach stanowiska publiczne. Powo逝j帷 lub rekomenduj帷 dan osob na wysokie stanowisko publiczne b璠 bra pod uwag nie tylko jej kwalifikacje i do鈍iadczenie zawodowe ale r闚nie takie cechy jak: "doros這嗆, dojrza這嗆 篡ciowa", uczciwo嗆, inteligencja. Przyk豉dowo, obecny Prezes NBP pomimo dobrych kwalifikacji i odpowiedniego do鈍iadczenia zawodowego, nie uzyska豚y mojej rekomendacji z powodu niespe軟ienia dw鏂h z pozosta造ch kryteri闚, czego da dow鏚 deklaruj帷, 瞠 jest w stanie "pogra z Rad Polityki Pieni篹nej". Drugi przyk豉d obecny Prokurator Generalny, kt鏎y jest niew徠pliwie osoba uczciw, do鈍iadczon 篡ciowo, ale z bardzo s豉bymi kompetencjami menad瞠ra, co jest podstawow umiej皻no軼i Prokuratora Generalnego w obecnym okresie kiedy prokuratura ma si reformowa. Nie zawaham si odmowy powo豉nia na funkcje publiczne os鏏 rekomendowanych przez uprawnione gremia je郵i uznam, 瞠 nie gwarantuj nale篡tego wype軟iania powierzonych im obowi您k闚.

      Obywatele oczekuj poprawy jako軼i dzia豉nia w豉dzy s康owniczej. Dotyczy to zar闚no skr鏂enia czasu trwania proces闚 s康owych jak r闚nie poprawy kwalifikacji s璠zi闚, przekonania o ich niezawis這軼i i obiektywno軼i. Uwa瘸m, 瞠 zaw鏚 s璠ziego powinien stanowi ukoronowanie kariery prawnika. Wprowadz zasad, 瞠 na stanowisko s璠ziego powo造wane b璠 osoby, kt鏎e uko鎍zy造 40 rok 篡cia i maj co najmniej 10-letnie do鈍iadczenie zawodowe jako adwokat, prokurator lub radca prawny.

      Wyborcy!!!

      Wiem, 瞠 dla wielu z was przedstawione przeze mnie podstawowe cele mojej prezydentury nie spe軟iaj waszych oczekiwa.Nie obiecuj podwy磬i minimalnej p豉cy lub emerytury. Nie postuluj obni磬i wieku emerytalnego, ani program闚 pomocy dla rolnik闚 lub g鏎nik闚. Powt鏎z raz jeszcze, nie jest zadaniem Prezydenta wtr帷a si w kompetencje i obowi您ki w豉dzy wykonawczej i w豉dzy ustawodawczej, realizowanej przez wi瘯szo嗆 parlamentarn.

      Jednak obywatele oczekuj od Prezydenta zaj璚ia si problemami, kt鏎e ich trapi, a kt鏎e nale膨 do kompetencji rz康u lub parlamentu. Uwa瘸m, 瞠 Prezydent mo瞠 zajmowa si takimi problemami tylko w wypadku je瞠li rz康 lub parlament permanentnie unika podj璚ia dzia豉 maj帷ych na celu ich rozwi您anie. W豉軼iw form jest stymulowanie rz康u lub parlament poprzez publiczne prezentowanie przez Prezydenta propozycji rozwi您ania problemu. Do tego celu b璠 wykorzystywa coroczne or璠zia prezentowane w Sejmie lub rzadziej Rady Gabinetowe.

      Obywatele s zainteresowani pogl康ami Prezydenta na r騜ne obszary 篡cia publicznego, nawet je郵i nie nale膨 do jego kompetencji. Nie czas i nie miejsce prezentowa tutaj moich pogl康闚 na wszystkie obszary 篡cia spo貫cznego. Wymieni jedynie trzy kwestie, kt鏎e uwa瘸m za strategiczne i na kt鏎ych w豉dza ustawodawcza i wykonawcza powinny si skoncentrowa w najbli窺zych latach:

      1. Poprawa poziomu edukacja i wychowanie m這dzie篡. Konieczne jest: wprowadzenie 10-letnie edukacji powszechnej (3-letnia szko豉 podstawowa i 7-letnie gimnazjum), odbudowa szkolnictwa zawodowego dla absolwent闚 gimnazj闚 i lice闚 og鏊nokszta販帷ych, uczynienie z matury prawdziwego egzaminu dojrza這軼i, a nie egzaminu umiej皻no軼i rozwi您ywania test闚, zwi瘯szenie liczby godzin zaj耩 muzycznych, plastycznych, teatralnych, tanecznych, wf, likwidacja pseudo uczelni wy窺zych, podniesienie poziomu nauczania na uczelniach wy窺zych, pomoc nauczycielom w podnoszeniu kwalifikacji z zakresu wychowania i dydaktyki, likwidacja Karty Nauczyciela..............

      2. Zwi瘯szenie liczby miejsc pracy w Polsce. Chc podkre郵i, 瞠 mam na my郵i zwi瘯szenia liczby miejsc pracy, a nie zmniejszenie bezrobocia, kt鏎e spada gdy m這dzi ludzie emigruj, a pokolenie 50+ poddaje si, zostaje w domu i przestaje szuka pracy.

      3. Likwidacja deficytu finansowego sektora publicznego. Do finans闚 publicznych musimy mie takie stosunek jak do bud瞠tu domowego. Nie jest ha鎟 zaci庵a d逝gi. Kredyty na zakup mieszkania, samochodu, studia zagraniczne dziecka.... s uzasadnione, zw豉szcza je郵i sp豉cimy je za swego 篡cia. Zaci庵anie co roku nowych kredyt闚 na zagraniczne wakacje, nowe ciuchy oraz na sp豉t starych d逝g闚 i na koniec pozostawienie ca貫go tego d逝gu naszym dzieciom jest post瘼owaniem haniebnym. Od 25 lat Polska zaci庵a nowe d逝gi na konsumpcj a nie na inwestycje, kt鏎e mo積a zostawi nast瘼nym pokoleniom. 毒鏚貫m przyrostu d逝gu publicznego jest deficyt FUS i KRUS. GUS, czyli konsumpcja.

      Szczeg馧y jak rozwi您a ww. problemy mo積a przeczyta we wcze郾iejszych moich wyst徙ieniach. Na spotkaniach wyborczych b璠zie mo磧iwo嗆 g喚bszej dyskusji. Chcia豚ym jednak jeszcze raz podkre郵i, 瞠 s to zadania w豉dzy wykonawczej i wi瘯szo軼i parlamentarnej, a Prezydent mo瞠 pe軟i rol "whistleblowera" i akuszera projekt闚 rozwi您a.

      Drodzy Rodacy!!!

      Drogie Rodaczki!!!

      W trakcie kampanii wyborczej odb璠 wiele spotka z Wami, podczas kt鏎ych przedstawi szczeg馧y mojego programu, wys逝cham waszych opinii, odpowiem na wasze pytania. Odwiedz wszystkie miasta wojew鏚zkie i powiatowe oraz wiele gmin. Kampania wyborcza jest czasem dyskusji obywatelskiej, czasem 軼ierania si r騜nych koncepcji dotycz帷ych przysz這軼i pa雟twa i spo貫cze雟twa.

      Nie b璠 domaga si debaty z ust瘼uj帷ym prezydentem, ani przed ani po pierwszej turze wybor闚. Taka debata nie ma sensu, poniewa adwersarze wyst瘼uj z diametralnie r騜nych pozycji. Z jednej strony, mamy faktyczne osi庵ni璚ia, zaniechania i b喚dy pi璚ioletniej prezydentury, z drugiej, obietnice. Krytyka fakt闚, kontra krytyka obietnic. PonadtoPan Prezydent Komorowski ma paternalistyczny stosunek do innych kandydat闚. Sprawia wra瞠nie, jakby prezydentura mu si nale瘸豉, a ca豉 ta kampania wyborcza stanowi豉 niechciany akt w dziele powt鏎nej koronacji.Natomiast jestem got闚 do dyskusji z innymi kandydatami.

      Wiele przedstawionych przeze mnie propozycji wymaga zmiany zapis闚 w Konstytucji RP i zmian ustaw. Dlatego apeluj o wasze g這sy. Je郵i uzyskam 60 procentowe poparcie w pierwszej turze wybor闚 b璠 mia mandat spo貫czny do przeprowadzenia tych zmian w Zgromadzeniu Narodowym i w Parlamencie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 22 lutego 2015 00:44
    • Program wyborczy kandydata na Prezydenta RP cz 1

      Drodzy Rodacy!!!

      Drogie Rodaczki!!!

      Zdecydowa貫m si kandydowa na urz康 Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

      Jestem osob ma這 znan, prawd m闚i帷 nieznan dla 99,999 proc. obywateli. Nie mam specjalnych zas逝g dla ojczyzny, jeden z這ty krzy zas逝gi, ani do鈍iadczenia parlamentarnego, ani rz康owego. Trzy powody sk豉niaj mnie do kandydowania:

      Po pierwsze, inni pretendenci do urz璠u - te ma這 znani i bez specjalnych zas逝g dla ojczyzny - nie maj 瘸dnych propozycji programowych z zakresu konstytucyjnych uprawnie i obowi您k闚 prezydenta, a je郵i ju co obiecuj to z zakresu kompetencji w豉dzy wykonawczej lub ustawodawczej, najcz窷ciej s to "gruszki na wierzbie" .

      Po drugie, Szanowny Pan Prezydent Bronis豉w Komorowski zamierza ubiega si o reelekcj, a jego credo wyborcze to kontynuacja prezydentury z pierwszej kadencji. Na pytanie redaktor Moniki Olejnik: "... z pi璚iu lat Pana prezydentury, co Pan zrobi takiego o czym powinni鄉y pami皻a?" , Prezydent westchn掖, sapn掖 i powiedzia: "... to co jest wyznacznikiem jakiejkolwiek prezydentury,...liczy si w ilo軼iach wizyt, ilo軼iach projekt闚 ustaw, liczy si w ilo軼iach spotka zagranicznych, wizyt w Polsce, rozwi您ywanych problem闚, no wi璚 tego - mog Pani powiedzie przedstawi tak statystyk .....jestem aktywny na tyle ile trzeba...". Bronis豉w Komorowski godnie reprezentowa Polsk, nie tylko w relacjach zagranicznych, jak 瘸den z dotychczasowych prezydent闚 uczestniczy w wielu spotkaniach z obywatelami w miastach, miasteczkach i wsiach, staraj帷 si budowa zgod i zaufanie mi璠zy obywatelami oraz zach璚aj帷 ich do pracy na rzecz wsp鏊nego dobra. Polacy to doceniaj. Jako jego nast瘼ca b璠 kontynuowa te dobre cechy jego prezydentury. Opr鏂z funkcji najwy窺zego przedstawiciela Rzeczypospolitej Polskiej, Konstytucja RP (art. 126) nak豉d na Prezydenta jeszcze kilka obowi您k闚, w realizacji kt鏎ych ust瘼uj帷y prezydent nie ma istotnych dokona, a w przypadku bezpiecze雟twa mo積a wr璚z m闚i o powa積ych zaniedbaniach.

      Po trzecie, blogerzy, kt鏎ych blogi czytam, s御iedzi, dziennikarze,.... narzekaj na kandydat闚 ubiegaj帷ych si o prezydentur. Mo瞠 moja kandydatur i m鎩 program ich zadowoli.

      Szanowni Obywatele!!!

      Program mojej prezydentury jest podporz康kowany konstytucyjnym zadaniom i obowi您kom Prezydenta RP. Zgodnie z art. 126 Konstytucji RP:

      "1. Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej jest najwy窺zym przedstawicielem Rzeczypospolitej

      Polskiej i gwarantem ci庵這軼i w豉dzy pa雟twowej.

      2. Prezydent Rzeczypospolitej czuwa nad przestrzeganiem Konstytucji, stoi na

      stra篡 suwerenno軼i i bezpiecze雟twa pa雟twa oraz nienaruszalno軼i i niepodzielno軼i

      jego terytorium."

      3. Prezydent Rzeczypospolitej wykonuje swoje zadania w zakresie i na zasadach okre郵onych w Konstytucji i ustawach.".

      Opr鏂z ww. wymienionych obowi您k闚 Prezydent odpowiada za jako嗆 os鏏 pe軟i帷ych najwa積iejsze funkcje w Rzeczypospolitej Polskiej. Prezydent powo逝je:

      s璠zi闚,

      Pierwszego Prezesa S康u Najwy窺zego,

      Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 Konstytucyjnego,

      Prezesa Naczelnego S康u Administracyjnego,

      prezes闚 S康u Najwy窺zego oraz wiceprezes闚 Naczelnego

      S康u Administracyjnego,

      Prokuratora Generalnego i jego zast瘼c闚,

      cz這nk闚 Rady Polityki Pieni篹nej,

      cz這nk闚 Rady Bezpiecze雟twa Narodowego,

      cz這nk闚 Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

      Prezydent wnioskuje do Sejmu o powo豉nie Prezesa Narodowego Banku Polskiego. Mianuje i odwo逝je pe軟omocnych przedstawicieli Rzeczypospolitej Polskiej w innych pa雟twach i przy organizacjach mi璠zynarodowych. Na wniosek Ministra Obrony Narodowej, nadaje

      okre郵one w ustawach stopnie wojskowe, mianuje Szefa Sztabu Generalnego i dow鏚c闚 rodzaj闚 Si Zbrojnych. Na czas wojny Prezydent Rzeczypospolitej, na wniosek Prezesa Rady Ministr闚, mianuje Naczelnego Dow鏚c Si Zbrojnych.

      Prezydent jest ostatni organem w procesie stanowienia prawa, jego podpis decyduje o wprowadzeniu ustawy w 篡cie. Prezydent mo瞠 ustaw zawetowa lub skierowa do Trybuna逝 Konstytucyjnego.

      Przypominam te konstytucyjne obowi您ki, poniewa wi瘯szo嗆 obywateli o nich nie pami皻a, a moi konkurenci mami wyborc闚 obietnicami, kt鏎ych realizacja zale篡 g堯wnie od rz康u i wi瘯szo軼i parlamentarnej.

      W przesz這軼i, kiedy prezydent pr鏏owa rozszerza swoje kompetencje lub gdy rz康 pr鏏owa wymusi ograniczenie uprawnie prezydenta, dochodzi這 do konfliktu pomi璠zy urz璠uj帷ym prezydentem a rz康em, najcz窷ciej w obszarze polityki zagranicznej. Poprzedni prezydenci - mylnie interpretuj帷 Konstytucj - uzurpowali sobie prawo do realizacji swojej polityki zagranicznej, czasami sprzecznej z polityk rz康u. R闚nie Prezydent Komorowski uleg tym pokusom. Dlatego trzeba zmieni zapis art. 133 ust. 3 Konstytucji RP - kt鏎y w obecnym zapisie by interpretowany jako daj帷y prawo Prezydentowi do prowadzenia samodzielnej polityki zagranicznej - i jednoznacznie zapisa, 瞠 " Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki zagranicznej podejmuje dzia豉nia zgodne z polityk zagraniczna rz康u i wsp馧dzia豉 w tym zakresie z Prezesem Rady Ministr闚 i w豉軼iwym ministrem." Jako Prezydent nie b璠 prowadzi samodzielnej polityki zagranicznej. Wszystkie dzia豉nia w tym zakresie b璠 uzgadniane z Rz康em RP. W Polsce nie mo瞠 by dwuw豉dzy. W豉dza wykonawcza realizowana jest przez Rz康.

      Drodzy Rodacy i Rodaczki!!!

      Konstytucja nak豉da na Prezydenta obowi您ek najwy窺zej troski o Ojczyzn od pierwszego do ostatniego dnia urz璠owania. B璠 zabiega aby Zgromadzenie Narodowe wprowadzi這 do Konstytucji RP zasad sprawowania urz璠u prezydenta tylko przez jedn kadencj, wyd逝瘸j帷 jednocze郾ie okres jej trwania do 7 lat. Prezydent w swoim dzia豉niu powinien kierowa sie credo: "B鏬, Honor, Ojczyzna", a nie kalkulowa szanse reelekcji na drug kadencj. Nie mo瞠 by ograniczonym w swoich decyzjach gro嬌 utraty poparcia swojej partii, co oznacza utrat pieni康zy na kolejn kampanie wyborcz. Powinien by wolny od pokusy podejmowania populistycznych decyzji w celu zdobycia g這s闚 wyborc闚. Odpowiada przed Bogiem i Histori.

      Prezydent jest gwarantem ci庵這軼i w豉dzy pa雟twowej Aby Prezydent m鏬 si wywi您a z tego obowi您ku trzeba rozszerzy jego konstytucyjne kompetencje o prawo do wydawania dekret闚 z moc ustawy. Prezydent m鏬豚y wydawa dekrety w okresie, kiedy nie mo積a zwo豉 posiedzenia Parlamentu. Sejm na najbli窺zym posiedzeniu musi zatwierdzi dekret prezydenta jako ustaw lub odrzuci go, bez prawa wprowadzania poprawek.

      Opr鏂z ci庵這軼i w豉dzy pa雟twowej kluczowa dla Polski jest poprawa jako軼i w豉dzy ustawodawczej. Zmieni ordynacj wyborcz do Sejmu na ordynacj wi瘯szo軼iowo-proporcjonaln lub niemieck ordynacj do Bundestagu. Obowi您uj帷a obecnie ordynacja wi瘯szo軼iowa jest najgorszym rozwi您aniem. Obywatel g這suje na jednego kandydata, kt鏎y uzyskuj帷 dobry wynik "ci庵nie" za sob do Sejmu kilka miernot. Wyborcy nie znaj i nie kontroluj swoich pos堯w. Pos這wie maj wyborc闚 w d...... I tak o ich sukcesie wyborczym zadecyduje miejsce na li軼ie jakie wyznaczy im kierownictwo partii. Obywatele mamieni s propozycjami wprowadzenia JOW, ordynacji XIX-wiecznej, kt鏎a prowadzi do eliminacji wi瘯szo軼i si politycznych z parlamentu, co pokazuj ostatnie wybory do Senatu RP.

      Zmieni ordynacj wyborcz do Senatu. Wprowadzenie cztery lata temu JOW w wyborach do Senatu, zmieni這 Senat z izby refleksji w izb w kt鏎ej zasiadaj przedstawiciele dw鏂h partii. Obecny Senat to bezrefleksyjna maszynka do g這sowania zgodnie ze stanowiskiem rz康z帷ej partii. Senatorowie b璠 wybierania wg. ordynacji opartej o 17 wielomandatowych okr璕闚 wyborczych: wojew鏚ztwa i M. St. Warszawa, , w kt鏎ej wyborca g這suje na jednego kandydata (nie na list, a na konkretn osob). Przy takiej ordynacji wyborczej w Senacie najwi瘯sze partie b璠 mia造 co najmniej po jednym senatorze w ka盥ym okr璕u, mniejsze partie b璠 mia造 w Senacie po kilku senator闚 i co najwa積iejsze b璠zie co najmniej kilkunastu senator闚 niezale積ych (np. by造ch dzia豉czy samorz康owych), a nie jak obecnie tylko trzech. Tak zr騜nicowany Senat ma szans by izb refleksji.

      Zmniejsz liczb pos堯w i senator闚. Sejm b璠zie sk豉da si z 275 pos堯w, co oznacza, 瞠 jeden pose b璠zie reprezentowa ok. 100 tys. wyborc闚. Senator闚 b璠zie 55, czyli jeden senator na 500 tys. wyborc闚. Ta zmiana pozwoli obywatelom lepiej kontrolowa prac reprezentant闚 narodu. Uzyskane oszcz璠no軼i koszt闚 pozwol na zwi瘯szenie 鈔odk闚 na biura poselskie, zwi瘯szenie diet poselskich. Ww. podwy磬 towarzyszy b璠zie wprowadzenie kontroli wydatk闚 poselskich. Wynagrodzenie pos豉 pozostanie bez zmian tj. w wysoko軼i 2,5 krotno軼i 鈔edniego wynagrodzenia w gospodarce.

      Opr鏂z w豉dzy ustawodawczej, konieczna jest poprawa jako軼i w豉dzy wykonawczej. Osoby sprawuj帷e najwa積iejsze funkcje w pa雟twie musz mie odpowiednie kwalifikacje. Populizm, ch耩 przypodobania si opinii publicznej w poprzednich latach spowodowa造, 瞠 ograniczano wynagrodzenia os鏏 na najwa積iejszych stanowiskach w pa雟twie. Wynagrodzenie wiceministra jest ni窺ze ni przeci皻ne wynagrodzenia g鏎nika w KGHM, jest r闚ne wynagrodzeniu pos豉, kt鏎y cz瘰to nic nie robi, wielu urz璠nik闚 w urz璠ach centralnych ma dochody wy窺ze ni minister i wiceministrowie. Premier zarabia miej ni dyrektor ma貫go departamentu w korporacji. Wprowadz podwy磬i wynagrodze tzw. R-ki. Wynagrodzenia najwa積iejszych os鏏 w pa雟twie powinny zale瞠 od faktycznie wykonywanej pracy, odpowiedzialno軼i, a nie od konstytucyjnej hierarchii. Najwy窺ze wynagrodzenie powinien mie premier - 12-krotno嗆 鈔edniego wynagrodzenia w gospodarce, wynagrodzenie ministra - 10-krotno嗆. Wynagrodzenie Prezydenta RP, Marsza趾a Sejmu, Senatu powinno by r闚ne wynagrodzeniu ministra. Podwy磬a Prezydenta wejdzie w 篡cie dopiero za 5 lat.

      Deklaracji zwi瘯szenia wynagrodze najwa積iejszych urz璠nik闚 pa雟twowych nie interpretujcie jako ch耩 szastania pieni璠zmi publicznymi. Na przyk豉dzie Kancelarii Prezydenta poka輳, w jaki spos鏏 mo積a efektywnie realizowa zadania publiczne przy ni窺zych kosztach dla podatnik闚. Zmniejsz o po這w zatrudnienie w Kancelarii Prezydenta, kt鏎a obecnie zatrudnia ponad 400 urz璠nik闚 i sk豉da si z 18 departament闚(wystarczy 10 departament闚). Przed wojn Prezydent Ignacy Mo軼icki zatrudnia w swojej kancelarii ok. 70 urz璠nik闚, kt鏎zy pracowali bez wsparcia system闚 informatycznych. To ma by przyk豉d dla administracji samorz康owej i rz康owej, 瞠 mo積a pracowa efektywniej.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 22 lutego 2015 00:41
  • czwartek, 12 lutego 2015
    • Przetarg na 鄉ig這wce dla polskiej armii

      Irytuje mnie, gdy jako starszy szeregowiec, musz wykazywa elementarne b喚dy naszej armii. We wrze郾iu 2011 roku napisa貫m kr鏒ki satyryczny tekst krytykuj帷y przetarg na zakup samolotu szkolno-bojowego dla polskiej armii (http://krzysztofmazur.blox.pl/2011/09/Zakup-samolotow-szkolno-bojowych.html). Wojsko chcia這 kupi samoloty szkolne, kt鏎e jednocze郾ie by造by samolotami bojowymi (to tak jakby kupowa SUV-y dla szko造 nauki jazdy). Po kilku miesi帷ach armia zmieni豉 sw鎩 idiotyczny przetarg i og這si豉 przetarg na samoloty szkolne.

      Obecny przetarg na zakup 鄉ig這wc闚 jest obarczony analogicznym b喚dem jak omawiany wy瞠j przypadek. Wojsko pragnie kupi 鄉ig這wiec, kt鏎y b璠zie s逝篡 wojskom l康owym i jednocze郾ie b璠zie mie tak瞠 wersj morsk do zwalczania okr皻闚 podwodnych i jako 鄉ig這wiec ratowniczy. To znowu tak jakby鄉y chcieli kupi dobry samoch鏚 do jazdy po lasach i bezdro瘸ch, kt鏎y jednocze郾ie b璠zie dobr amfibi, ale nigdy nie b璠ziemy wykorzystywa tej samej maszyny w tych dw鏂h 鈔odowiskach. Chcemy tak dlatego aby mechanikom z zak豉d闚 naprawczych by這 l瞠j.

      Takie sformu這wanie zam闚ienia jest pochodn tego, 瞠 dotychczas wojsko korzysta這 z maszyn: Mi-8, Mi-17 tj. zmodernizowane Mi-8 i Mi-14 tj. wersja morska Mi-8.

      Do przetargu zg這si這 si trzech producent闚:

      · ameryka雟ki Sikorsky Aircraft Co., kt鏎y ma zak豉dy w Mielcu i oferuje 鄉ig這wiec N-70i, czyli unowocze郾iony Black Hawk,

      · w這sko-brytyjska AgustaWestland, w豉軼iciel PZL 安idnik, producent AW149,

      · Airbus Helicopters, producent EC725 Caracal, kt鏎y obieca, 瞠 jak wygra przetarg to kupi WZL (zak豉dy remontowe 鄉ig這wc闚) w υdzi i zatrudni w nich dodatkowo kilkaset os鏏. Ta maszyna zreszt najbardziej podoba si te wojskowym - bo jest najbardziej podobna do Mi-8, du瘸, zdolna do przewo瞠nia najwi瘯szej liczby 穎軟ierzy (do 28 os鏏, konkurencja - o osiem-dziesi耩 mniej).

      Wszystko wskazuje na to, 瞠 瘸dna z oferowanych maszyn nie ma wersji "morskiej", cho najbli窺zy ich spe軟ienia jest francuski EC725 Caracal. Sikorsky ma od tego inny 鄉ig這wiec - Sea Hawk, a AgustaWestland nie ma chyba nic.

      Je郵i wojsko b璠zie upiera si przy jednym typie 鄉ig這wca do wszystkiego, to oznacza b璠zie, 瞠 wersja "morska" b璠zie s豉biutka i na dodatek za prace konstrukcyjne nad jej przygotowaniem zap豉ci polski podatnik.

      Rekomendacje:

      1. Uniewa積i obecny przetarg.

      2. Rozpisa dwa oddzielne przetargi: Pierwszy, na 鄉ig這wce dla wojsk l康owych. Drugi przetarg, na 鄉ig這wce morskie.

      3. Jako kryteria przyj望 do wyboru oferty:

      · cena zakupu + koszty eksploatacji (w tym napraw) przez nast瘼nych 10 lat,

      · produkcja na terenie Polski na potrzeby zam闚ienia i przysz豉 produkcja w Polsce na eksport, stopie polonizacji produkcji,

      · zakres prac rozwojowych w przysz這軼i nad zakupionym modelem na terenie Polski,

      · elastyczno嗆 w doborze uzbrojenia do zakupionego 鄉ig這wca.

      Nie znaj帷 szczeg馧闚 ofert jakie zostan z這穎ne na 鄉ig這wiec dla wojsk l康owych - bior帷 pod uwag powy窺ze kryteria - obstawia豚ym, 瞠 wygra AW149 z PZL 安idnik. Najta雟za b璠zie N-70i, ale to stara nierozwojowa konstrukcja.

      To co najbardziej powinno nas martwi to brak kompetencji u wojskowych odpowiedzialnych za zakup sprz皻u dla wojska. 安iadcz o tym nie tylko omawiane powy瞠j dwa przetargi ale r闚nie przetarg na zakup transportera Rosomak, gdzie nie zadbano o odpowiednie opancerzenie oraz o dogodne prawa do eksportu dla polskiego producenta i prawa w豉sno軼i do innowacji wprowadzonych przez polskiego producenta. O b喚dach przy zakupie F-16 nie wspomn.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 12 lutego 2015 23:49
  • poniedzia貫k, 09 lutego 2015
  • pi徠ek, 06 lutego 2015
    • Plan pokojowy dla Rosji i Ukrainy

      Wczorajsza wizyta kanclerz Merkel i prezydenta Hollanda w Kijowie i dzisiejsza w Moskwie pokazuje, 瞠 przynajmniej te dwa kraje - spo鈔鏚 czterech uczestnicz帷ych w tzw. wariancie nordyckim negocjacji - s zdeterminowane aby nasta rozejm lub nawet pok鎩 pomi璠zy Rosj i Ukrain. Chc unikn望 powt鏎ki z roku 1914, kiedy to z ma這 istotnego zamachu w Sarajewie, i gro嬌y lokalnej wojny pomi璠zy Serbi i Cesarstwem Austrow璕ierskim zrobi豉 si I wojna 鈍iatowa. Chc te jak najszybciej powr鏂i do biznesu z Rosj

      Nie znamy propozycji "pokojowej" Merkel i Hollanda, ale porozumienie mog這by wygl康a w spos鏏 nast瘼uj帷y:

      1. Ukraina wyra瘸 zgod na powr鏒 Krymu do Rosji jako korekt b喚dnej decyzji Chruszczowa podj皻ej niezgodnie z prawem obowi您uj帷ym w ZSRR. Mieszka鎍om Krymu chc帷ym przeprowadzi si na Ukrain Rosja wyp豉ca odszkodowanie za pozostawione mienie i dotacj na przesiedlenie. Na Krymie utworzony zostanie Autonomiczny Okr璕 Tatarski.

      2. Rosja wycofuje swoje wojska z Donbasu. Umo磧iwia emigracj separatyst闚 i ich rodzin do Rosji.

      3. Ukraina przyjmuje status pa雟twa neutralnego. Jej integralno嗆 terytorialna jest gwarantowana umowami mi璠zynarodowymi przez wszystkich s御iad闚 i sta造ch cz這nk闚 Rady Bezpiecze雟twa, a nie jak dotychczas memorandum, z kt鏎ego 瘸den sygnatariusz nie zamierza si wywi您a.

      4. Ukraina jest pa雟twem stowarzyszonym z UE, a w przysz這軼i cz這nkiem UE. Prowadzi polityk zagraniczn i wsp馧prac gospodarcz z zagranic na zasadach podobnych jak Finlandia.

      5. Z Rosji zostaj zdj皻e sankcje. Ukraina otrzymuje realn mi璠zynarodow pomoc na odbudow Donbasu i przeprowadzenie reform.

      Plan trudny. Ale ka盥y plan b璠zie trudny. Wielu Rosjan i wielu Ukrai鎍闚 b璠zie uwa瘸, 瞠 s stron przegran w wyniku realizacji takiego planu. Putin i Poroszenko b璠 si bali narazi na "gniew" cz窷ci swoich obywateli. Imigruj帷y separaty軼i-terory軼i z Donbasu mog destabilizowa sytuacj w Rosji. Pomimo zniesienia sankcji sytuacja gospodarcza Rosji w najbli窺zych latach b璠zie si pogarsza i jak Putin wyt逝maczy to "poddanym" skoro nie b璠zie ju wrogich sankcji. Itd. itp.

      Czy taki plan zaproponowali Holland i Merkel. W徠pi. Znaj帷 tradycj dyplomacji francuskiej w rozwi您ywaniu takich konflikt闚 - strata Osetii przez Gruzj w wyniku mediacji prezydenta Sarkozego, postaw dyplomacji francuskiej w pierwszych dniach wrze郾ia 1939 roku, konferencj w Monachium w 1938 roku itd. - nale篡 oczekiwa, 瞠 powt鏎zy si scenariusz Gruzji.

      Jeszcze kilka tygodni temu tzw. dziennikarze i politycy opozycji narzekali, 瞠 Polska nie uczestniczy w rozmowach klubu nordyckiego. Pytanie tylko czy polski rz康 ma jakiekolwiek propozycje jak ten konflikt rozwi您a. Nowy rz康 swoje stanowisko wobec Ukrainy zmieni這 si ju kilkakrotnie.

      Ja nie 瘸逝j, 瞠 polskich dyplomat闚 nie ma przy stole. Podziwiam jak 豉two sygnatariuszom memorandum budapeszta雟kiego (http://pl.wikipedia.org/wiki/Memorandum_budapeszte%C5%84skie) uda這 sie 豉two wy貪a ze swych zobowi您a i scedowa rozwi您anie problemu na Niemcy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Plan pokojowy dla Rosji i Ukrainy”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 06 lutego 2015 01:37
  • czwartek, 05 lutego 2015
    • Jak i gdzie 鈍i皻owa rocznic zako鎍zenia II wojny 鈍iatowej ?

      Inicjatywa Prezydenta Komorowskiego aby w 70 rocznice zako鎍zenia II wojny 鈍iatowej w dniu 8 maja br. zorganizowa na Westerplatte uroczysto軼i z udzia貫m przyw鏚c闚 europejskich jest strza貫m kul w p這t. Intencja by豉 szczytna i s逝szna, ale nie to miejsce i nie Polska jako g堯wny organizator.

      Nie nale篡 r闚nie akceptowa aby centralne uroczysto軼i o charakterze mi璠zynarodowym odbywa造 si w Moskwie. Po pierwsze, ZSRR - kt鏎ego spadkobierc jest Rosja - wsp鏊nie z hitlerowskimi Niemcami rozpocz掖 II wojn 鈍iatow we wrze郾iu 1939 roku napa軼i na Polsk. nast瘼nie napad na Finlandie i podbi pa雟twa ba速yckie. Po drugie, ZSRR zwyci篹y armi faszystowskich Niemiec ale jednocze郾ie dokona podboju centralnej i wschodniej Europy i utworzy na tym terenie pa雟twa satelitarne, nie w pe軟i suwerenne. Po trzecie, obecnie Rosja jest pa雟twem o ustroju faszystowskim (http://pl.wikipedia.org/wiki/Faszyzm ), posiada wszystkie podr璚znikowe cechy faszyzmu: autokratyzmw stylu wodzowskim, militaryzm, walka z odmiennymi ideologiami np.demokracj, pe軟a kontrola partii rz康z帷ej nad du膨 cz窷ci aspekt闚 篡cia spo貫cznego i gospodarczego, gospodarczyetatyzmorazkorporacjonizm, nacjonalizm.

      Polscy przyw鏚cy w ostatnich latach pope軟ili b陰d uczestnicz帷 w kolejnych uroczysto軼iach na Placu Czerwonym. Super b喚dem w polityce zagranicznej by udzia naszych 穎軟ierzy w paradzie w 2010 roku. Uczestniczyli鄉y w uroczysto軼iach, nie tylko pokonania hitlerowskich Niemiec ale jednocze郾ie podboju i zniewolenia naszego kraju.

      Gdzie powinny odby si mi璠zynarodowe uroczysto軼i 70 rocznicy zako鎍zenia II wojny 鈍iatowej w Europie? Najlepiej w Berlinie, tam gdzie zosta podpisany akt kapitulacji Niemiec. (http://pl.wikipedia.org/wiki/Kapitulacja_III_Rzeszy)

      Tu chcia豚ym podkre郵i z ca陰 moc, 瞠 powinny by to uroczysto軼i zako鎍zenia II wojny 鈍iatowej w Europie, a nie zwyci瘰twa nad faszystowskim Niemcami. Bo je郵i zwyci瘰twa nad...... to r闚nie zwyci瘰twa nad sojusznikami faszystowskich Niemiec, a to jest bardzo liczna grupa pa雟tw obecnych cz這nk闚 UE i NATO: W這chy, Austria, W璕ry, Rumunia, Bu貪aria, S這wacja, ......

      Kto powinien je organizowa? Mo磧iwych jest kilka wariant闚. Niemcy jako gospodarz. Komitet pa雟twa, kt鏎ych przedstawiciela podpisali si pod aktem kapitulacji w 1945 roku: Wielka Brytania, Stany Zjednoczone, Niemcy, Francja (kt鏎a powinna podpisa sie w dw鏂h miejscach, jako kraj kapituluj帷y i przyjmuj帷y kapitulacj) oraz Rosja. Wielki komitet z這穎ny z przedstawicieli pa雟tw europejskich uczestnicz帷ych w II wojnie 鈍iatowej.

      Jak obchodzi rocznic? Nie w formie defilady wojskowej. T form pozostawmy imperialnej Rosji w dniu 9 maja. Wyj軼iowym wzorem mo瞠 by forma w jakiej Brytyjczycy 鈍i皻uj zako鎍zenie I wojny 鈍iatowej lub jak rok temu 鈍i皻owano we Francji rocznic l康owania w Normandii.

      Prezydent i polska dyplomacja zamiast brn望 w inicjatyw obchod闚 na Westerplatte powinien zach璚a Niemcy i inne pa雟twa aby zorganizowa uroczysto軼i w Berlinie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Jak i gdzie 鈍i皻owa rocznic zako鎍zenia II wojny 鈍iatowej ?”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 05 lutego 2015 00:10
  • wtorek, 03 lutego 2015
    • Podzia造 w Europie

      Kryzys ekonomiczny, agresja Rosji na Ukrain, wzrost popularno軼i ruch闚 lewackich i faszystowskich w Europie itd. itd. ujawniaj p瘯ni璚ie - a w豉軼iwie p瘯ni璚ia - kontynentu europejskiego. Na zaistnia貫 w ostatnich latach problemy, poszczeg鏊ne spo貫cze雟twa europejskie reaguj w r騜ny spos鏏. R騜ni si co do oceny i sposobu rozwi您ania zaistnia造ch kryzys闚. R騜nice wynikaj z r騜nych system闚 warto軼i jakimi si kieruj, po這瞠nia geograficznego i wynikaj帷ego st康 sposobu gospodarowania i komunikowania si z otoczeniem. S to podzia造 istniej帷e od wiek闚, d逝gotrwa貫 struktury, kt鏎e wykazuj historyczne trwanie.

      Metodologia d逝giego trwania (franc. longue dur嶪 ) do analizy zjawisk historycznych zosta豉 opracowana w latach 30-tych XX wieku przez francuskich historyk闚 skupionych wok馧 pisma "Annales d'histoire, 嶰onomique et sociale". W przeciwie雟twie do punktowej historiografii skupiaj帷ej sie na wielkich wydarzeniach (wojny, rewolucje, traktaty.....) i wybitnych postaciach (w豉dczy, wodzowie, ....) postulowali oni badanie proces闚 spo貫cznych w d逝gookresowych perspektywach, przy jednoczesnej koncentracji na powolnej ewolucji tych struktur, kt鏎e wykazuj uporczywe, historyczne trwanie.

      Najmocniej obecnie widoczn lini podzia逝 w Europie jest podzia na cywilizacj Bizancjum i cywilizacj Chrze軼ija雟twa Zachodnioeuropejskiego. Linia podzia逝 przebiega wzd逝 wschodnich granic kraj闚 ba速yckich, wschodni granic Polski, zachodni granic Ukrainy, Rumunii, Bu貪arii, Serbii, Macedonii i Grecji. W krajach cywilizacji Bizancjum osoby sprawuj帷e w豉dz traktuj obywateli jak "poddanych", troska o w豉sn korzy嗆 dominuje nad trosk dobro wsp鏊ne jakim jest pa雟two, prawo nie jest respektowane, za nic ma si respektowanie przyj皻ych zobowi您a, itd. itd. W spo貫cze雟twach cywilizacji zachodniego chrze軼ija雟twa nie jest idealnie ale nie dominuje w niej bizantyjski model - klientelistyczny, familiarystyczny, oligarchiczny, nepotyczny,....

      Druga linia podzia逝 potocznie okre郵ana podzia貫m na p馧noc i po逝dnie jest wypadkow dw鏂h podzia堯w.

      Pierwsza podzia to podzia na cywilizacj miejsko-przemys這wo-handlow-finansowa (MPHF) i cywilizacj wiejsko-rolnicz. Cywilizacja MPHF zacz窸a si kszta速owa na terenie p馧nocnych W這ch w ko鎍u 鈔edniowiecza, w XVI wieku obj窸a tereny Niderland闚 i p馧nocno-zachodnich Niemiec a nast瘼nie w XVIII - XIX wieku podbi豉 Angli. Jako ostatnie do陰czy造 do niej kraje skandynawskie.

      Drugi podzia to podzia na Europ protestanck i Europ katolicko-bizantyjsk. Obywatele kultury protestanckiej s racjonalni - homo-economicus - szanuj帷y prac i pozycj spo貫czn wynikaj帷a z w豉snego dorobku. Druga cz窷 Europy jest bardziej mistyczna, mesjanistyczna, zabobonna, hierarchiczna. To w豉郾ie kultura protestancka pomog豉 biednym, rolniczym krajom skandynawskim do陰czy do cywilizacji MPHF na prze這mie XIX i XX wieku.

      Kolejny podzia - na cywilizacj l康u i cywilizacj morza - wynika z po這瞠nia geograficznego, kt鏎e determinowa這 nie tylko spos鏏 gospodarowanie ale r闚nie zakres kontakt闚 i spos鏏 postrzegania Innych. Do cywilizacji l康u nale膨 takie pa雟twa jak Niemcy, Austria, Czechy, Polska, W璕ry, Rosja,....... Do cywilizacji morza nale膨 Holandia, Anglia, Hiszpania, W這chy, ...... Spo貫cze雟twa cywilizacji l康u s bardziej ksenofobiczne, tradycyjno-pryncypialne, innowacje nie s ich najmocniejsz stron, zorientowane s do wewn徠rz.

      Obecnie najs豉biej zaznacza si podzia na obszar cywilizacji Cesarstwa Rzymskiego i barbarzy雟kiej Europy. Wida go w obszarze kultury. Mocniej zaznacza si linia podzia逝 wyznaczony przez granic zachodniego Cesarstwa Rzymskiego i odtworzonej przez cesarstwo Karola Wielkiego. Spo貫cze雟twa/pa雟twa na zach鏚 od tej linii uwa瘸j si za Europ, wszystko co na wsch鏚 od niej - w陰cznie z Polsk - to nie jest Europa w豉軼iwa, to jaka wschodnia, centralna, prowincjonalna Europa.

      Celem tego wpisu nie jest dok豉dna analiza wymienionych wy瞠j podzia堯w Europu, to jest temat na kilka esej闚. Zamiar jest mniej ambitny. Analizuj帷 reakcje poszczeg鏊nych spo貫cze雟tw na obecne kryzysy i my郵帷 o przysz這軼i Unii Europejskiej powinni鄉y pami皻a o tych podzia豉ch. One nie znikn za 10 lat, nie znikn za dwa pokolenia - chyba 瞠 zastosujemy metod Moj瞠sza i przez 40 + x lat b璠ziemy prowadza Europejczyk闚 po pustyni.

      Unia powsta豉 w 1952 roku jako organizacja 6 pa雟tw nale膨cych do kr璕u cywilizacji miejsko-przemys這wo-handlowo-finansowej , protestanckiej (je郵i pomin望 po逝dnie W這ch), i cywilizacji morza (pomi闓y po逝dnie RFN). Nast瘼nie do wsp鏊noty do陰czy造 22 pa雟twa, w tym wi瘯szo嗆 w kt鏎ych dominowa造 inne cywilizacje ni w pa雟twach za這篡cielach Wsp鏊noty:

      cywilizacji wiejsko-rolniczej (np. Hiszpania, Portugalia, Polska, S這wacja...),

      cywilizacji Bizancjum (np. Gracja, Cypr, Bu貪aria, ......),

      cywilizacji l康u (Polska, Austria, W璕ry, Czechy, .....)

      Pomimo wzrostu zr騜nicowania cywilizacyjnego UE, w my郵eniu o rozwoju UE dominuje duch MPHF-protestancko-morski i w tempie ekspresowym pr鏏uje si "przeku" nowych cz這nk闚 do tego wzorca. Co powoduje i b璠zie powodowa這 wzrost napi耩 wewn徠rz Unii, podsycanych z zewn徠rz.

      Co mo瞠 Unia zrobi?

      Wariant kontynuacji: nadal przekuwa pa雟twa Unii na mod喚 MPHF-protestancko-morsk. Op豉caj帷 ten proces z bud瞠tu UE w formie program闚 rozwojowych. Przyk豉dy Gracji i po逝dnia W這ch pokazuj, 瞠 pomimo wpakowania w te obszary gigantycznych pieni璠zy (jeszcze przed kryzysem) stare struktury trwaj. Je郵i Francja stanie w opozycji do modelu MPHF to kontynuacja tego modelu rozwoju UE b璠zie niewykonalna.

      Wariant multi-cywilizacyjnego wsp馧istnienia - cz瘰to nazywany Uni wielu pr璠ko軼i lub dok豉dniej Uni wielu kr璕闚 integracji. Oznacza to zmian modelu kierowania UE i zaakceptowania, 瞠 opr鏂z istniej帷ych kr璕闚, jak strefa euro, strefa Schengen powstan kolejne. Zarz康zanie tak Uni b璠zie o wiele trudniejsze.

      Jedn z kluczowych decyzji UE b璠zie decyzja o skali i tempie dalszego rozszerzania. UE mo瞠 si rozszerza o kraje ze strefy Bizancjum (Serbia, Gruzja, Mo責awia, Ukraina). Po przyj璚iu Cypru i Bu貪arii entuzjazmu u zachodnioeuropejskich cz這nk闚 UE nie wida. Jednak pozostawienie ich na peryferiach UE oznacza, 瞠 "po趾nie" je Rosja, co jest niebezpieczne z geopolitycznego punktu widzenia.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 03 lutego 2015 23:22

Tagi

Kana informacyjny