Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • wtorek, 29 listopada 2011
    • Kto i ile skorzysta na podwy盧e wieku emerytalnego?

      Najwi璚ej skorzystaj kobiety.

      Podwy磬a wieku emerytalnego jest konieczna, g堯wnie po to aby przysz貫 emerytury by造 wy窺ze. Podwy磬a wieku emerytalnego wp造nie r闚nie na polepszenie sytuacji finansowej bud瞠tu pa雟twa (mniejsze dotacje do FUS).

      Korzy軼i dla przysz造ch emeryt闚

      Wzrost emerytur wynika z:

      • skr鏂enia okresu pobierania emerytury,
      • zwi瘯szenia kapita逝 z tytu逝 sk豉dek z dodatkowych lat pracy.

      Bardzo du穎 zyskaj kobiety. Zak豉daj帷, 瞠 kobieta w wieku 60 lat ma zgromadzony kapita (陰cznie w FUS i OFE) r闚ny 200000 z to jej emerytura wyniesie 200000z/251,5 miesi璚y =795,2 z, gdzie 251,5 miesi璚y jest oczekiwanym okresem trwania 篡cia wg tablic publikowanych co roku przez GUS (http://www.stat.gov.pl/gus/5840_11397_PLK_HTML.htm). Dysponuj帷 takim samym kapita貫m w wieku 67 lat emerytura kobiety b璠zie o 31% wi瘯sza, poniewa oczekiwany okres poboru emerytury ulega skr鏂eniu do 192,1 miesi璚y. Emerytura wyniesie 200000z/192,1 miesi璚y = 1041,1 z. Je瞠li kobieta w wieku 60 lat mia豉 30 lat sk豉dowych to dodatkowe 7 lat pracy zwi瘯sz kapita emerytalny o ok. 23%. Po陰czenie tych dw鏂h czynnik闚 daje wzrost emerytury o 60 proc., zamiast 795 z w wieku 60 lat, kobieta w wieku 67 lat otrzyma emerytur w wysoko軼i 1280 z.

      W przypadku m篹czyzn podwy窺zenie wieku emerytalnego z 65 do 67 lat nie daj ju tak spektakularnych wynik闚. Skr鏂enie oczekiwanego okresu pobierania emerytury z 208,6 miesi璚y w wieku 65 lat do 192,1 w wieku 67 lat da przyrost emerytury o 8,6 proc. , dodatkowe sk豉dki podwy窺z kapita emerytalny o ok. 5 proc. . ㄠczny efekt to wzrost emerytury o ok. 14 proc.

      Korzy軼i dla Funduszu Ubezpiecze Spo貫cznych

      Zmniejszy si deficyt FUS poniewa wydatki b璠 mniejsze i dochody wi瘯sze.

      Wydatki emerytalne FUS b璠 mniejsze poniewa cz窷 os鏏 nie do篡je podwy窺zonego wieku emerytalnego i nie b璠zie pobiera emerytur. Kobiet w wieku 67 lat b璠zie ok. 6,3 procent mniej ni kobiet w wieku 60 lat, a m篹czyzn w wieku 67 lat b璠zie o 5,4 procent mniej ni 65 latk闚 . Taki poziom zmniejszenia wydatk闚 emerytalnych w uj璚iu realnym zostanie docelowo osi庵ni皻y za 30 lat.

      Podwy磬a wieku emerytalnego zwi瘯szy poda si造 roboczej, kobiet o ok. 18% , a m篹czyzn o ok. 4%. Je瞠li r闚nocze郾ie wzro郾ie popyt na prac, czyli pracuj帷y d逝瞠j sze嗆dziesi璚iolatkowie b璠 mieli zatrudnienie i nie wzro郾ie z tego powodu stopa bezrobocia w m這dszych generacjach, to mo積a oczekiwa, 瞠 wzrosn dochody FUS. Docelowo maksymalny wzrost dochod闚 FUS z tego tytu逝 nie przekroczy 10 procent.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Kto i ile skorzysta na podwy盧e wieku emerytalnego?”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 29 listopada 2011 17:46
  • 鈔oda, 23 listopada 2011
    • Rozwini璚ie expos Premiera - ulgi na dzieci

      Zaproponowane w expos zmiany wprowadzaj troch racjonalno軼i w dotychczasowym rozdawnictwie pieni璠zy podatkowych na dzieci. Premier nie okre郵i wyra幡ie, czy pr鏬 dochodu r闚ny 85 tys. z to doch鏚 na ca陰 rodzin, czy te jest to pr鏬 odpowiadaj帷 obecnemu progowi podatkowemu 32 procent, jak to okre郵i豉 Minister Finans闚 w wywiadzie telewizyjnym. Je郵i wyk豉dnie Ministra jest poprawna, to ograniczenia w becikowym i ulgach dla rodzin z jednym dzieckiem obejm bardzo ma這 rodzin.

      W zaproponowanym kszta販ie zaproponowane zmiany nie b璠 mia造 瘸dnego wp造wu na wzrost wska幡ika dzietno軼i. Nie zaproponowano rozwi您a pomagaj帷ych w powrocie kobiet na rynek pracy po urlopie wychowawczym. Nie zaproponowano wsparcia finansowego postaci ulg podatkowych dla rodzin, w kt鏎ych matki przebywaj na urlopach wychowawczych. Z pieni璠zy publicznych dop豉camy do 興obk闚, p豉cimy sk豉dki za nia鎥i, a matkom przebywaj帷ym na wychowawczym nie pomagamy.

      Przedstawiona przez Premiera propozycja powinna by w rozszerzona i dopracowana. Oto kilka propozycji pod rozwag:

      • Doprecyzowa warto嗆 progu do jakiego przys逝guje ulga podatkowa na pierwsze dziecko. Przyj望 za prawdziw wypowied Pana Premiera tzn., 瞠 rodzina kt鏎ej doch鏚 jest mniejszy od 2,5 krotno軼i 鈔edniego wynagrodzenia (85 tys. z o kt鏎ych m闚i Premier odpowiada taj wielko軼i) ma prawo do ulgi na pierwsze dziecko. Oznacza to 瞠 w rodzinach z jednym dzieckiem, w kt鏎ych ka盥e z wsp馧ma鹵onk闚 zarabia powy瞠j 鈔edniej krajowej ulga nie b璠zie przys逝giwa.
      • Ulga dla rodzic闚 przebywaj帷ych na urlopie wychowawczym. Analogiczna jak na dzieci ulga podatkowa powinna przys逝giwa r闚nie na rodzica przebywaj帷ego na urlopie wychowawczym. Je郵i rodzic przebywa na urlopie wychowawczym z pierwszym dzieckiem ulga przys逝guje wtedy gdy doch鏚 rodziny jest mniejszy od 2,5 krotno軼i 鈔edniego wynagrodzenia. Ulga na rodzica przebywaj帷ego na urlopie wychowawczym z drugim i kolejnym dzieckiem przys逝guje niezale積ie od dochodu.
      • Rozszerzenie kategorii urlopu wychowawczego. Za przebywaj帷ego na urlopie wychowawczym uwa瘸 si niepracuj帷ego rodzica w rodzinie z co najmniej trojgiem dzieci w wieku poni瞠j 14 lat.
      • Zasi貫k na trzecie dziecko. Wiele rodzin ju obecnie nie wykorzystuje w pe軟i ulg rodzinnych poniewa maj niskie dochody i ich podatek dochodowy jest ni窺zy ni przys逝guj帷e ulgi na dzieci. Dla rodzin z trojgiem i wi璚ej dzieci powinna przys逝giwa zasada, 瞠 je郵i podatek jest mniejszy od warto軼i ulg na dzieci i rodzica przebywaj帷ego na urlopie wychowawczym to na r騜nic przys逝guje zasi貫k p豉cony przez urz康 skarbowy lub przez pomoc spo貫czn.

      Nawet po rozszerzeniu ulg podatkowych o wy瞠j wymienione propozycje nie nale篡 si spodziewa aby mia這 to wp造w na popraw wska幡ika dzietno軼i. Aby to osi庵n望 potrzeba jeszcze co najmniej kilku dzia豉 m.in.:

      • Pomoc dla rodzica powracaj帷ego do pracy po urlopie wychowawczym. Pracodawcy, kt鏎y zatrudni rodzica powracaj帷ego z urlopu wychowawczego trwaj帷ego d逝瞠j ni 12 miesi璚y, bud瞠t pa雟twa refunduje przez 3 miesi帷e koszty sk豉dek na ubezpieczenie spo貫czne pracownika p豉cone przez pracodawc. Je瞠li urlop wychowawczy ulega wyd逝瞠niu z powodu urodzenia kolejnych dzieci okres zwrotu sk豉dek ubezpieczeniowych ulega proporcjonalnemu wyd逝瞠niu. Przyk豉dowo, zatrudniaj帷 kobiet po 5 letnim urlopie wychowawczym w trakcie kt鏎ego zajmowa豉 si dw鎩kom ma造ch dzieci pracodawca otrzymuje zwrot koszt闚 sk豉dek ubezpieczeniowych przez 6 miesi璚y. Je瞠li pracodawca zwolni pracownika w okresie 12 miesi璚y po powrocie do pracy z urlopu refundacje sk豉dek ulegaj zwrotowi wraz z odsetkami.
      • Zwi瘯szenie liczby miejsc w przedszkolach. W przypadku du篡ch miast ustawowe na這瞠nie obowi您ku na budow odpowiedniej liczby przedszkoli na nowych osiedlach. Co z tego 瞠 w Warszawie jest du穎 miejsc w przedszkolach na Mokotowie, Woli skoro ma貫 dzieci mieszkaj na dalekim Ursynowie, Bia這喚ce.
      • Skr鏂enie szko造 podstawowej do 3 lat (tj. zintegrowane nauczanie pocz徠kowe), a rozszerzenie gimnazjum do sze軼iu lat. Taka szko豉 podstawowa powinna zapewni opiek nad dzie熤i od godziny 8 rano do godziny 17. Oznacza to, 瞠 opr鏂z dotychczasowych zaj耩 szko豉 musia豉by organizowa wiele zaj耩 pozalekcyjnych w ma造ch grupach. Przyk豉dowo zaj璚ia z ta鎍a, 酥iewu, przygotowanie przedstawie teatralnych, itp. Obowi您kowo codziennie zaj璚ia z wychowania fizycznego. Obecnie w szko豉ch s 鈍ietlice szkolne, kt鏎e zapewniaj traumatyczne prze篡cia dla dzieci. . Wymaga to aby szko豉 posiada豉 opr鏂z sal lekcyjnych kilka pracowni i sal do 獞icze. Taka szko豉 b璠zie dro窺za w utrzymaniu ale lepsza, dla dzieci i dla rodzic闚, szczeg鏊nie dla rodzic闚 pracuj帷ych. To nie w okresie kiedy dziecko jest w przedszkolu ale w pierwszych latach szko造 podstawowej aktywno嗆 zawodowa rodzic闚 jest ograniczona.

      Sk康 na to pieni康ze? Trzeba zlikwidowa wsp鏊ne rozliczanie podatku przez wsp馧ma鹵onk闚 oraz ulg dla matek samotnie wychowuj帷ych dzieci.

      • Wsp鏊ne rozliczenie podatku ma鹵onk闚.Jest ulg dla najbogatszych.Zmniejsza zobowi您anie podatkowerodzin, w kt鏎ych dochody jednego ze wsp馧ma鹵onk闚 przekroczy造pr鏬 podatkowy, kt鏎y obecnie wynosi 85528 z.Z ulgi korzysta obecnie do 2-3 procent p豉tnik闚 podatku PIT..
      • Ulga dla os鏏 samotnie wychowuj帷ych dzieci. Jedna z najkorzystniejszych ulg.Osoby takie p豉c podatek od po這wy dochod闚 do opodatkowania. Wielko嗆 dochod闚 samotnego rodzica nie ma znaczenia, ulgaobejmujebiednych i bogatych.Samotny rodzic cz瘰to otrzymuje alimenty, otrzymuje rent rodzinn, alimenty, 篡je wkonkubinacie z drugim rodzicem dziecka itp. Ulga jest jedn z form polityki pa雟twa zach璚aj帷康o nie zak豉dania rodziny (do tego dochodz jeszcze preferencje uzyskania miejsc w 興obkach i przedszkolach dla samotnych matek). Je瞠li chcemy aby osoby samotnie wychowuj帷e dzieci mia造 ulg to niech b璠zie innej formie np. ulga na dziecko jest wi瘯sza o 50%,je郵i doch鏚 rodziny przekracza 2,5 krotno嗆 鈔edniego wynagrodzenia i samotny rodzic wychowuje jedno dziecko to ulga nie przys逝guje.
      • Zmiana sposobu funkcjonowania szk馧 podstawowych spowoduje wzrost wydatk闚 na o鈍iat o ok. 5-10 procent.

      Przedstawione rozwini璚ie propozycji Pana Premiera bazuje na materialeNowy system ulg prorodzinnych

      Informacja o nowych wpisach na Twtterze i Facebooku


      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Rozwini璚ie expos Premiera - ulgi na dzieci”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 23 listopada 2011 19:03
  • pi徠ek, 18 listopada 2011
    • Komentarz do Expose Premiera

      W swoim expose Premier przedstawi kilkana軼ie konkretnych propozycji. G堯wnie propozycje, kt鏎ych nie by這 w programie wyborczym PO. W expose Pana Premiera nie ma w zasadzie z造ch propozycji, kt鏎ych nie nale篡 realizowa. Jedyna propozycja z豉 to proponowany spos鏏 reformy emerytur mundurowych, punkt 20 poni窺zych komentarzy. Zabrak這 natomiast dw鏂h rzeczy, zdefiniowania kilku podstawowych cel闚 Rz康u na nast瘼ne cztery lata oraz przedstawienia podstawowych dzia豉 w polityce Rz康u, kt鏎e zwi瘯sz zatrudnienie.

      Wyst徙ienie Premiera mo瞠 by odebrane przez obywateli jako znaczny wzrost obci捫e fiskalnych i spowodowa spadek konsumpcji prywatnej. Nic bardziej mylnego. Jedynie dwie propozycje powoduj istotny wzrost dochod闚 bud瞠tu pa雟twa: wzrost sk豉dki rentowej i wprowadzenie podatku od kopalin. Pozosta貫 propozycje s wa積iejsze z punktu poprawy racjonalno軼i gospodarowania pieni璠zmi publicznymi i sprawiedliwo軼i spo貫cznej. Finansowo pomog wg zasady „ziarnko do ziarnka a uzbiera si miarka”.

      Poni瞠j komentarze do propozycji z expose. Kolorem zielonym zaznaczono te propozycje, kt鏎e oceniam jako dobre lub nie mam lepszych propozycji ni przedstawione przez Premiera. Kolorem czerwonym zaznaczono propozycje, kt鏎e wymagaj dopracowania, s niepe軟e.

      1. Ograniczenie deficytu sektora finans闚 publicznych do oko這 3% w 2012 rokui 1% w 2015 roku oraz d逝gu publicznego do 52% w 2012 roku i 47% w 2015 roku mierzonych wg. krajowych definicji.

      Nale篡 przyj望 europejsk metodologi pomiaru deficytu i d逝gu publicznego, wska幡iki b璠 troch wy窺ze ale b璠ziemy pewni 瞠 spadek d逝gu publicznego nie wynika ze zmian sposobu jego pomiaru. Aby w przysz這軼i te dzia豉nia nie zosta造 zmarnowane przez kolejne rz康y nale篡 wpisa do Konstytucji RP ograniczenie wielko軼i deficytu sektora publicznego np. wg. propozycji opisanej w „Konstytucyjne ograniczenie deficytu”

      2. Opodatkowanie wydobycia miedzi, srebra i innych kopalin, w tym gazu 逝pkowego

      Nie zapomnie Lasach Pa雟twowych. Z eksploatacji las闚 pa雟twowych bud瞠t pa雟twa nie ma 瘸dnych dochod闚 z tytu逝 w豉sno軼i , a to prawie 20 proc. powierzchni kraju. Je瞠li jeste鄉y pewni, 瞠 gaz 逝pkowy jest i jego wydobycie jest op豉calne to po co budujemy port do importu gazu skroplonego i po co chcemy budowa dwie elektrownie j康rowe. Oto jest pytanie?

      3. Becikowe tylko dla rodzin o dochodach poni瞠j 85 000 z rocznie. Dodatkowa ulga prorodzinna w podatku PIT, +50% obecnej ulgi na 3 i kolejne dzieci. Ulga na 1 i 2 dziecko bez zmian. Ograniczenie ulgi na dzieci dla rodzin z dochodem powy瞠j 85,000 z, nie przys逝guje ulga na pierwsze dziecko, tylko ulga na 2 i kolejne dzieci.

      Zaproponowane zmiany wprowadzaj troszeczk racjonalno軼i w dotychczasowym rozdawnictwie pieni璠zy podatkowych na dzieci. Premier nie okre郵i wyra幡ie, czy pr鏬 dochodu r闚ny 85 tys. z to doch鏚 na ca陰 rodzin, czy te jest to pr鏬 odpowiadaj帷 obecnemu progowi podatkowemu 32 procent, jak to okre郵i豉 Minister Finans闚 w wywiadzie telewizyjnym. Je郵i wyk豉dnie Ministra jest poprawna, to ograniczenia w becikowym i ulgach dla rodzin z jednym dzieckiem obejm bardzo ma這 rodzin. Zaproponowane zmiany nie b璠 mia造 瘸dnego wp造wu na wzrost wska幡ika dzietno軼i. Nie zaproponowano rozwi您a pomagaj帷ych w powrocie kobiet na rynek pracy po urlopie wychowawczym. Nie zaproponowano wsparcia finansowego postaci ulg podatkowych dla rodzin, w kt鏎ych matki przebywaj na urlopach wychowawczych. Z pieni璠zy publicznych dop豉camy do 興obk闚, p豉cimy sk豉dki za nia鎥i, a matkom przebywaj帷ym na wychowawczym nie pomagamy. Kompleksowy system ulg prorodzinnych opisano w „Nowy system ulg prorodzinnych”

      Zabrak這 odwagi do zlikwidowania wsp鏊nego opodatkowania ma鹵onk闚, z kt鏎ego korzy軼i maj rodziny o wysokich dochodach oraz likwidacji ulgi dla matek samodzielnie wychowuj帷ych dzieci, z kt鏎ych korzystaj osoby 篡j帷e w zwi您ku partnerskim z drugim rodzicem dziecka, osoby otrzymuj帷e rent rodzinn po wsp馧ma鹵onku.

      4. Ulga podatkowa w podatku PIT dla um闚 autorskich tylko wtedy gdy przych鏚 nie przekracza 85,000 z. Powy瞠j tej kwoty nie b璠zie koszt闚 uzyskania przychodu w wysoko軼i 50%.

      Mo積a by這 zlikwidowa ca趾owicie ulg od praw autorskich i um闚 o dzie這.

      5. Ulga na Internet zostanie zlikwidowana.

      Spe軟i豉 swoj rol, uldze dzi瘯ujemy. Nale篡 kontynuowa dzia豉nia w celu zmniejszenia cen Internetu i rozszerzenia dost瘼u do darmowego Internetu.

      6. Likwidacja omijania podatku Belki. Twarde eliminowanie omijania p豉cenia podatk闚.

      OK. Ciekawe co bankowcy wymy郵 nowego w odpowiedzi?

      7. Usprawnienie dzia豉nia organ闚 publicznych: Odchudzenie administracji. Instytucje publiczne b璠 korzysta造 z nowoczesnych technik informatycznych w kontaktach z obywatelami. Usprawnienie pracy s康闚, skr鏂enie czasu post瘼owania o 1/3.

      Popieramy.

      8. Lepsze prawo: W KPRM b璠zie mechanizm uniemo磧iwiaj帷y nadprodukcj ustaw. Tryb pracy nad ustawami taki, 瞠 likwidujemy stare przepisy w takim samym tempie jak tworzymy nowe.

      Jeste鄉y za i nie przeciw.

      9. Deregulacja gospodarki: Pozwolenie na budow w 100 dni dla du篡ch inwestycji, 60 dni dla ma造ch. Uwolnienie co najmniej po這wy zawod闚 z obowi您ku licencji.

      Nareszcie.

      10. Podniesienie sk豉dki rentowej o 2pp. po stronie pracodawcy.

      Za ma這. Dla zr闚nowa瞠nia funduszu rentowego FUS potrzebna jest podwy磬a o ok. 4 proc. W latach 2007 i 2008 sk豉dk rentow obni穎no o 7 pp.. To by b陰d, mo積a by這 obni篡 o 3 pp. I taka by豉 pierwotna decyzja rz康u PiS. Premier powinien niezw這cznie uruchomi prace maj帷e na celu uszczelnienie systemu przyznawania rent w celu ograniczenia wy逝dzania praw do 鈍iadcze. Konieczne jest r闚nie zweryfikowania kryteri闚 przyznawania rent II i III grupy i zwi瘯szenia udzia逝 rent szkoleniowych na przekwalifikowanie zawodowe w sytuacji cz窷ciowej utraty zdrowia. . Dlaczego trzeba zr闚nowa篡 FUS przeczytasz tutaj

      11. Zmiana waloryzacji emerytur i rent, waloryzacja na dotychczasowym poziomie, ale o charakterze kwotowym, na jaki czas. Po 4 latach powr鏒 do waloryzacji procentowej. Dotyczy te s逝瘺 mundurowych. Nie b璠zie 鈍i皻ych kr闚.

      Na okres najbli窺zych 3-4 lat OK. Pytanie o prawa nabyte i co na to Trybuna Konstytucyjny? Aby zmniejszy deficyt funduszu emerytalnego FUS dodatkowo nale瘸這 ograniczy indeksacj do poziomu inflacji. Obecni emeryci, nawet ci z najni窺zymi emeryturami maj wy窺ze emerytury (w relacji do przeci皻nego wynagrodzenia) ni b璠 je mieli obecnie pracuj帷y, kt鏎ym obni穎no sk豉dk do OFE i dotuj帷 FUS z podatk闚. Emeryci te powinni partycypowa w naprawie finans闚 pa雟twa.

      12. Wprowadzenie sk豉dki zdrowotnej dla rolnik闚, realizacja wyroku TK. Za rolnik闚 z area貫m do 6 ha p豉ci bud瞠t, rolnicy z area貫m od 6 do 15 ha p豉c ½ sk豉dki tj. 18 z miesi璚znie, rolnicy powy瞠j 15 ha p豉c ca陰 sk豉dk tj. 36 z. W nast瘼nym kroku rolnicy w systemie powszechnym.

      Ka盥y chcia豚y tak ma這 p豉ci ale od czego trzeba zacz望. Czy za 5 ha papryki pod foli sk豉dk tez zap豉ci bud瞠t? Trzeba dopracowa.

      13. Docelowo odej軼ie od KRUS.

      Reforma KRUS zosta豉 tylko zasygnalizowana, ale bez 瘸dnych konkret闚. Niezale積ie od tego jak b璠ziemy reformowali KRUS, konieczne jest podjecie decyzji, 瞠 od 2013 roku KRUS nie przyjmuje nowych cz這nk闚. Ci co chc rozpocz望 prowadzenie dzia豉lno軼i rolniczej p豉c sk豉dki na ubezpieczenia spo貫czne do FUS na zasadach jak osoby prowadz帷e dzia豉lno嗆 gospodarcz. Trzeba zatrzyma proces rozpoczynania dzia豉lno軼i rolniczej przez m這dych rolnik闚 ma這rolnych. Konkretn propozycje opisano w „Reforma KRUS”

      14. Od 2013 roku wprowadzenie w rolnictwie rachunkowo嗆 i opodatkowanie na og鏊nych zasadach, na pocz徠ek najwi瘯sze gospodarstwa. Ograniczenie (likwidacja) podatku rolnego.

      Wprowadzaj帷 podatek PIT nie nale篡 likwidowa obecnego podatku rolnego, poniewa spowoduje to, 瞠 wi瘯szo嗆 rolnik闚 nie b璠zie p豉ci podatku. Podatek rolny powinien pozosta i by p豉cony jest w pierwszej kolejno軼i, a zap豉cona kwota pomniejsza podatek PIT. Je郵i r騜nica jest ujemna to nie jest to podstaw do zwrotu cz窷ci podatki rolnego. Likwidacja podatku rolnego spowodowa豉by gwa速owny spadek dochod闚 gmin, poniewa dla wi瘯szo軼i rolnik闚 wyliczony podatek PIT b璠zie r闚ny zero. Nie nale篡 wprowadza podatku dla wszystkich rolnik闚, istnieje graniczna wielko嗆 gospodarstw poni瞠j, kt鏎ej podatek PIT b璠zie mniejszy od obecnie p豉conego podatku rolnego.

      15. Stopniowe podwy窺zenie wieku emerytalnego do 67 lat, zr闚nanie wieku emerytalnego kobiet i m篹czyzn. Od 2013: co 4 miesi帷e wiek emerytalny wzro郾ie o miesi帷.

      Podwy磬a wieku emerytalnego w obecnym zreformowanym systemie „zdefiniowanej sk豉dki” ma du穎 mniejsze znaczenie na zmniejszenie wydatk闚 emerytalnych ni w poprzednim systemie „zdefiniowanego 鈍iadczenia”. Wydatki emerytalne FUS b璠 mniejsze poniewa cz窷 os鏏 nie do篡je podwy窺zonego wieku emerytalnego i nie b璠zie pobiera emerytur. Kobiet w wieku 67 lat b璠zie ok.6,3 procentmniej ni kobiet w wieku 60 lat, a m篹czyzn w wieku 67 lat b璠zie o5,4 procentmniej ni 65 latk闚 . Taki poziom zmniejszenia wydatk闚 emerytalnych w uj璚iu realnym zostanie docelowo osi庵ni皻y za 30 lat. Obywatele kt鏎zy do篡j podwy窺zonego wieku emerytalnego, b璠 mieli wy窺ze emerytury, ich naliczony kapita b璠zie wyp豉cony w ca這軼i populacji emeryt闚.

      Podwy磬a wieku emerytalnegozwi瘯szy poda pracy,kobiet o ok. 18% , a m篹czyzn o ok. 4%. Je瞠li r闚nocze郾ie wzro郾ie popyt na prac, czyli pracuj帷y d逝瞠j sze嗆dziesi璚iolatkowie b璠 mieli prace i stopa bezrobocia nie wzro郾ie, to mo積a oczekiwa, 瞠 wzrosn dochody FUS. Docelowomaksymalny wzrost dochod闚 FUS nie przekroczy 10 procent.

      W zreformowanym systemie podniesienie wieku emerytalnego ma du瞠 znaczenie dla wielko軼i emerytury. Dodatkowy rok pracy podwy窺za emerytur o ok. 7 procent, a ka盥y kolejny rok pracy podwy窺za ten wska幡ik.

      16. W g鏎nictwie przywileje tylko dla tych co pracuj bezpo鈔ednio przy wydobyciu, dla pozosta造ch emerytury przej軼iowe.

      Premier s逝sznie zadeklarowa ograniczenie przywilej闚 emerytalnych g鏎nik闚. Konieczne jest jeszcze okre郵enie, kto za przywileje, kt鏎e pozostan b璠zie p豉ci. Przywileje s ukryt dotacj dla przedsi瑿iorstw g鏎niczych. Trudno znale潭 argumenty dlaczego uczestnicy towarzystwa ubezpiecze wzajemnych, jakim jest FUS maj dotowa, przedsi瑿iorstwa, a tym bardziej prywatne przedsi瑿iorstwa jakimi s np. KGHM, Kopalnia Bogdanka. W stosunku do obecnych emeryt闚 g鏎niczych, to co mo積a zrobi to, obliczy jaka cz窷 ich emerytur powinna by finansowana z dotacji celowej z bud瞠tu pa雟twa. Czyli obliczy jaka emerytur otrzymaliby g鏎nicy wg powszechnie obowi您uj帷ych zasad a reszta wynika z przywilej闚 i stanowi zobowi您anie tych co te przywileje nadali czyli bud瞠tu pa雟twa. W stosunku do obecnie pracuj帷ych g鏎nik闚 trzeba przyj望 zasad, 瞠 je郵i konieczne s preferencje emerytalne, nale篡 da mo磧iwo嗆 pracodawcom i pracownikom, aby ustalili to mi璠zy sob i w ramach III filaru uruchomili odpowiednie programy pracownicze. By mo瞠 niekt鏎ym przedsi瑿iorstwom g鏎niczym trzeba b璠zie pom鏂 dotacj w pierwszych latach funkcjonowania tych program闚.

      17. Zmiany dla prokurator闚 i s璠zi闚 w stanie spoczynku.

      Koncepcja niedopracowana. Nie nale瘸這 o tym m闚i w expose.

      18. Fundusz ko軼ielny rozwi您any, duchowni przejd do powszechnego systemu, ewentualne zmiany w konkordacie.

      System ubezpiecze spo貫cznych powinien by powszechny i z jednakowymi zasadami dla wszystkich, co opisano w „Zasadach…”

      19. Utrzymany zostanie wska幡ik natowski wydatk闚 na obron narodow.

      Konieczna jest racjonalizacja wydatk闚 armii, kt鏎a marnotrawi pieni康ze podatnik闚. I rozpocz望 wreszcie proces reformy armii. Zasady reformy armii

      20. Reforma systemu emerytalnego s逝瘺 mundurowych. Dla nowo wst瘼uj帷ych do s逝瘺y wiek emerytalny 55 lat, i wym鏬 25 lat s逝瘺y. Wojsko i policja b璠 pod szczeg鏊n ochron finansow. Podwy磬a po 300 z這tych dla ka盥ego policjanta i 穎軟ierza 1 lipca 2012 roku, i jeszcze raz pod koniec kadencji, jak pozwol warunki.

      Proponowane przez Premiera zmiany w emeryturach mundurowych s z貫. Utrwalaj obecne przywileje. Po pierwsze nie daj znacz帷ych oszcz璠no軼i dla bud瞠tu pa雟twa. Dzisiaj wojskowy po 20 latach pracy mo瞠 odej嗆 na emerytur w wieku 40 lat. Otrzyma emerytur w wysoko軼i 40% wynagrodzenia z ostatniego roku, kt鏎 b璠zie pobiera przez ok. 34 lat (陰czna warto嗆 wyp豉conych emerytur wynosi 34 lata * 0,4 rocz. wyn. = 13,6 rocz. wyn.) Wg propozycji rz康u ten sam wojskowy b璠zie m鏬 przej嗆 na emerytur w wieku 55 lat, wtedy b璠zie mia 35 lat pracy i otrzyma emerytur w wysoko軼i 70% wynagrodzenia z ostatniego roku, kt鏎 b璠zie pobiera przez ok. 22 lat (陰czna warto嗆 wyp豉conych emerytur wynosi 22 * 0,7 = 15,4).). W proponowanym rozwi您aniu, warto嗆 emerytur wyp豉conych pracownikowi mundurowemu b璠zie wy窺za ni w obecnie obowi您uj帷ym. Oszcz璠no軼i dla bud瞠tu wynika b璠 ze zmniejszenia liczby emeryt闚 mundurowych, kt鏎ych docelowo mo瞠 by mniej o ok. 30-40 proc. Proponowany system nie pozwoli na podwy磬i wynagrodze, po prostu nie b璠zie nas sta jako podatnik闚 p豉ci dobre wynagrodzenia i wynikaj帷e st康 jeszcze wy窺ze emerytury mundurowe. Przedstawiona propozycja zosta豉 podyktowana rz康owi przez zwi您ki zawodowe.Propozycj zmian emerytur mundurowych zawarto w: Nowy system emerytur mundurowych

      Informacja o nowych wpisach na Twtterze i Facebooku

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Komentarz do Expose Premiera”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 18 listopada 2011 23:45
  • czwartek, 17 listopada 2011
    • Zmiany w strukturze Rz康u

      Szkoda, 瞠 Premier nie zrealizowa swojej zapowiedzi i nie zdecydowa si na wydzielenie Ministerstwa Energetyki ze struktur Ministerstwa Gospodarki oraz na drugi krok ( o kt鏎ym nie my郵a) polegaj帷y na wydzieleniu ze struktur Ministerstwa Pracy i Polityki Spo貫cznej zagadnie dotycz帷ych Rynku Pracy i utworzenie Ministerstwa Przedsi瑿iorczo軼i i Rynku Pracy. Argumenty za utworzeniem takich ministerstw s nast瘼uj帷e:
      • Minister Pracy zajmuj帷 si rynkiem pracy k豉dzie nacisk na zapewnienie jak najlepszych warunk闚 osobom, kt鏎e maj prac, powoduj帷 nadmierne usztywnienie rynku pracy. Chodzi troch w butach zwi您k闚 zawodowych. Nie jest w stanie, nie ma narz璠zi ani informacji aby zaj望 si generowaniem miejsc pracy, podnoszeniem i dostosowaniem kwalifikacji pracownik闚 do potrzeb rynku pracy. Najlepszym dowodem nieskuteczno軼i Ministra Pracy jest beznadziejne dzia豉nie Urz璠闚 Pracy. Pracodawcy pozyskuj nowych pracownik闚 bez po鈔ednictwa urz璠闚 pracy.
      • Reforma systemu pomocy spo貫cznej, przekszta販enie go z kasy zapomogowej na system, kt鏎ego celem jest aktywizacja i usamodzielnienie os鏏 korzystaj帷ych z pomocy spo貫cznej, jest dostatecznie du篡m wyzwaniem dla Ministra Polityki Spo貫cznej. Do tego dochodzi zadanie uko鎍zenia reformy emerytalnej i ca趾owita reforma systemu 鈍iadcze rentowych.
      • Problemy energetyczne anga簑j zbyt du穎 czasu ministra gospodarki, wr璚z dominuj, spychaj帷 inne wa積e sprawy dotycz帷e rozwoju gospodarczego na drugi plan.
      • Energetyka podobnie jak rolnictwo, infrastruktura jest 軼i郵e okre郵onym dzia貫m gospodarki (homogenicznym), wa積ym dla spo貫cze雟twa i gospodarki, kt鏎y wymaga specjalnej uwagi, d逝goterminowego planowania rozwoju, i anga簑je bardzo du篡 kapita inwestycyjny (prywatny i pa雟twowy).
      • Minister Przedsi瑿iorczo軼i i Rynku Pracy powinien skoncentrowa si na zapewnieniu jak najlepszych warunk闚 dla dzia豉lno軼i przedsi瑿iorc闚, zwi瘯szenia innowacyjno軼i gospodarki, uelastycznieniem rynku pracy, itd.
      • Kryterium oceny pracy Ministra Przedsi瑿iorczo軼i i Rynku Pracy powinny by dwa wska幡iki: stopa bezrobocia i miejsce Polski w mi璠zynarodowym rankingu oceniaj帷ym warunki prowadzenia dzia豉lno軼i gospodarczej.
      • Minister Przedsi瑿iorczo軼i i Rynku Pracy powinien by szefem Komitetu Ekonomicznego w sk豉d, kt鏎ego powinni wchodzi ministrowie: energetyki, infrastruktury, rolnictwa, skarbu, ochrony 鈔odowiska i sekretarz stanu z ministerstwa finans闚 odpowiedzialny za polityk podatkow.

      G堯wnym problemem przy takiej reorganizacji jest znalezienie odpowiedniego kandydata na ministra Ministerstwa Przedsi瑿iorczo軼i i Rynku Pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 17 listopada 2011 15:15
  • 鈔oda, 16 listopada 2011
    • Renta kapita這wa – szkodliwa koncepcja

      Pan redaktor Witold Gadomski GW z 12-13 listopada br. podpowiada Premierowi aby wprowadzi szereg reform m.in. :

      „reforma rent na wz鏎 wprowadzonej w 1999 roku reformy emerytalnej; wysoko嗆 renty zale瞠 b璠zie (przy rozmaitych wyj徠kach) od zebranej sk豉dki rentowej”

      Przy wielu s逝sznych sugestiach dla rz康u ta jest niew豉軼iwa. 安iadczy o tym, 瞠 Redaktor nie ma poj璚ia o istocie ubezpiecze od wypadk闚 losowych. Co by Pan redaktor powiedzia gdyby wysoko嗆 odszkodowania z ubezpieczenia AC jego samochodu zale瘸豉by od sumy sk豉dek ubezpieczeniowych wp豉conych przez niego w poprzednich latach. Ubezpieczaj帷 samoch鏚 sk豉dk AC p豉cimy proporcjonalnie do warto軼i samochodu. W razie szkody nie ma znaczenia czy to jest pierwszy rok naszego ubezpieczenia czy dziesi徠y. Analogicznie sk豉dk rentow p豉cimy w wysoko軼i 6 proc. wynagrodzenia brutto. Rent z tytu逝 niezdolno軼i do pracy otrzymamy w proporcji do wynagrodzenia i w zale積o軼i od stopnia utraty zdrowia. Niezale積ie czy utracimy zdolno嗆 do wykonywania pracy w pierwszym roku czy 20 roku pracy.

      W przypadku rent rodzinnych dla dzieci lub wsp馧ma鹵onk闚 z tytu逝 鄉ierci rodzica (wsp馧ma鹵onka) 廝鏚貫m ich finansowania nie s sk豉dki rentowe ale sk豉dki emerytalne tych pracownik闚, kt鏎zy 篡j i pracuj ale nie do篡j wieku emerytalnego. W tek軼ie „Ocena zmian..” opisa貫m jakie b喚dy pope軟iono podwy窺zaj帷 sk豉dk emerytalna p豉cona do FUS, nie zapewniaj帷 wzrostu 鈔odk闚 finansowych na wyp豉ty rent rodzinnych.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 16 listopada 2011 10:32
  • wtorek, 15 listopada 2011
    • Prawa nabyte a reforma Polski

      Poj璚ie „praw nabytych” jest b喚dnie interpretowane, zw豉szcza je郵i u篡wane jest jako argument aby nie robi reform. Przyk豉dowo, Pan Premier w wywiadzie dla Polityki nr 42 powiedzia”

      Je郵i chodzi o obietnice reform……Tak瞠 je郵i chodzi o ….zmian w KRUS. Jest ona konieczna, ale mo瞠 dotyczy tylko ludzi dopiero wchodz帷ych do systemu. Takie s opinie Trybuna逝 Konstytucyjnego w 鈍ietle praw nabytych.”

      Je郵i przyj望 my郵enie Pana Premiera za poprawne, to wi瘯szo嗆 dotychczasowych reform systemu emerytalnego dla os鏏 p豉c帷ych sk豉dki na FUS (kt鏎ym zarz康za ZUS), 豉ma這 zasad praw nabytych. Przyst徙i貫m do FUS w 1980 roku, wielko嗆 mojej emerytury mia豉 by wyznaczana w oparciu o zarobki w ostatnim roku mojej pracy zawodowej i liczb lat pracy. W latach 90-tych zmieniono zasad i podstaw mia造 by zarobki z 10 kolejnych lat pracy lub 20 wybranych lat pracy, oraz liczby lat sk豉dkowych i niesk豉dkowych. Reforma 1999 roku spowodowa豉, 瞠 podstaw do wyliczenia mojej emerytury w 2022 roku b璠zie wielko嗆 kapita逝 naliczonego w FUS.

      W reformie z roku 1999 uwzgl璠niono prawa nabyte poprzez spos鏏 wyliczenia kapita逝 pocz徠kowego. Analogiczny spos鏏 mo積a zastosowa dla najbogatszych rolnik闚, kt鏎ych nale篡 przenie嗆 do FUS (metod reformy KRUS opisano Tutaj) orazdla pracownik闚 s逝瘺 mundurowych, prokurator闚, co opisano w tym wpisie.

      Prawa nabyte oznaczaj uprawnienia, kt鏎e nabyli鄉y do danego dnia, a nie uprawnienia trakcie nabywania jeste鄉y i nab璠ziemy w przysz這軼i.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 15 listopada 2011 15:55
  • niedziela, 13 listopada 2011
    • Jak zorganizowano ustawk w 安i皻o Narodowe

      Zadaniem blogu jest formu這wanie propozycji rozwi您a problem闚 spo貫czno-gospodarczych, a nie komentowanie bie膨cych wydarze politycznych. Wybryki chuligan闚 w dniu 安i皻a Narodowego w Warszawie, oraz zachowania aktor闚 i autor闚 tych wydarze przed i po, kt鏎zy nie widz swojej winy, powoduj, 瞠 trzeba odst徙i od linii programowej blogu.

      Po pierwsze, chuligani s w鈔鏚 nas. Jednak swoje chuliga雟kie zachowania ujawniaj w okre郵onych okoliczno軼iach. Wiele os鏏 zaanga穎wanych bezpo鈔ednio i po鈔ednio w organizacj manifestacji Kolorowa Niepodleg豉 i Marszu Niepodleg這軼i zrobi這 wiele, aby chuliga雟kie wybryki mia造 miejsce:

      • Organizatorzy manifestacji Kolorowa Niepodleg豉 i Marszu Niepodleg這軼i zaprosili??? na swoje manifestacje grupy s造n帷e z chuliga雟kich zachowa. Na pewno nie podj瘭i krok闚 w celu minimalizacji ich uczestnictwa.
      • Urz康 Miasta wyda zgod na organizowanie manifestacji w bezpo鈔ednim s御iedztwie, w tym samym czasie. Zgodnie z obowi您uj帷ym prawem m鏬 wyda zgod dla Marszu Niepodleg這軼i (kt鏎y rejestrowa si jako drugi) na inna teras np. z Placu Trzech Krzy篡 do Placu na Rozdro簑. Je郵i organizatorzy marszu zaskar篡liby ta decyzje do s康u, to by豚y to jawny dow鏚, 瞠 pr do konfrontacji z innymi organizacjami, po drugie w s康zie przegraliby.
      • Urz康 Miasta wyda zgod na blokad Marszu Niepodleg這軼i, co w oznacza這 zgod na zamieszki. M鏬 nie wyda zgody, a zaskar瞠nie tej decyzji do s康u, to by豚y jawnym dowodem, 瞠 organizatorzy pr do konfrontacji z innymi organizacjami, po drugie w s康zie przegraliby.
      • Policja na kilka dni przed manifestacjami og豉sza豉 jak szykuje si do bitwy, ile posi趾闚 z ilu wojew鏚ztw 軼i庵a, itd. Nie mo積a by這 lepiej zach璚i chuligan闚 z innych miast do liczniejszego przybycia do Warszawy.
      • Gazety, stacje radiowe i telewizyjne przez kilka dni poprzedzaj帷e 安i皻o informowa造, 瞠 b璠 zamieszki, kto na nie przyb璠zie, itd. Rola 鈔odk闚 masowego przekazu w stworzeniu warunk闚 do chuliga雟kich wybryk闚 jest bardzo du瘸.
      • Stacje radiowe i telewizyjne na bie膨co relacjonowa造 przebieg ustawki, nie maja relacji z przebiegu z manifestacji Kolorowa Niepodleg豉 i Marszu Niepodleg這軼i
      • Stacje telewizyjne, radiowe i gazety nie s w stanie poinformowa jak przebiega這 21 pozosta造ch manifestacji w Warszawie (to ich nie interesowa這) , koncentruj si na ustawce.

      W rezultacie mamy zepsute 安i皻o Narodowe, troch zniszcze, ale dziennikarze i politycy maj i b璠 mieli o czym m闚i przez kilka dni.

      Rekomendacje na przysz造 rok:

      • Organizatorzy manifestacji nie zapraszaj chuligan闚 z kraju i zagranicy na swoje manifestacje.
      • Urz康 Miasta nie wydaje zgody na manifestacje w tym samym miejscu i o tej samej godzinie je郵i zachodzi mo磧iwo嗆 konfliktu pomi璠zy uczestnikami zgromadze i nie boi si, 瞠 organizatorzy zaskar膨 decyzje do s康u.
      • Urz康 Miasta organizuje koncert na Stadionie Narodowym,
      • Daniel Olbrychski, jako Marsza貫k przyje盥瘸 na dworzec i przeje盥瘸 w asy軼ie honorowej przez miasto.
      • Policja wykonuje swoje zadania w ciszy, nie nag豉郾ia swoich przygotowa do ochrony manifestacji.
      • Dziennikarze przed i po 11 listopada rozmawiaj z politykami i historykami o rocznicy a nie o przygotowaniach do manifestacji, a szczeg鏊nie kontrmanifestacji.
      • Czy zmienia prawo? Wprowadzenia zakazu maskowania twarzy - TAK. Danie prawa do wydawania zgody na manifestacj ze wskazaniem innej godziny lub miejsca - TAK ale z prawem do zaskar瘸nia takich decyzji do s康u.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Jak zorganizowano ustawk w 安i皻o Narodowe”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 13 listopada 2011 14:36
  • czwartek, 10 listopada 2011
    • Reforma systemu emerytalnego – reforma II filaru

      3 maja 2011 roku zorganizowano posiedzenie zespo逝 mi璠zyresortowego maj帷ego opracowa zmiany w II filarze systemu emerytalnego m.in. w zakresie: polepszenia wynik闚 OFE, bezpiecze雟twa pieni璠zy, zmniejszenia op豉t pobieranych przez PTE od klient闚. Od 3 lat zapowiadano reform poprawiaj帷 efektywno嗆 OFE. Prawie nic nie zrobiono (zmniejszono jedynie maksymalny limit op豉t pobieranych przez PTE od wp豉t na rachunki OFE oraz zmniejszono sk豉dki przekazywane do OFE). Nie wiadomo czy 鄉ia si czy p豉ka?

      Od kilku lat prowadzona jest publiczna dyskusja jak poprawi efektywno嗆 OFE. Dotychczasowe propozycje dotycz:

      • Zmiany systemu wynagradzania PTE za zarz康zanie OFE, zmniejszenie op豉ty od wp豉canej sk豉dki i uzale積ienie wynagrodzenia PTE od stopy zwrotu osi庵anej przez OFE,
      • Uregulowania dzia豉lno軼i akwizytor闚 pracuj帷ych dla OFE (wyeliminowania akwizytor闚 OFE z rynku),
      • Poprawy bezpiecze雟twa zgromadzonego kapita逝 w OFE poprzez utworzenie przez PTE subfunduszy inwestuj帷ych w bezpieczne aktywa gwarantuj帷e utrzymanie warto軼i zgromadzonego kapita逝,
      • Zmiany limit闚 inwestycyjnych na這穎nych na portfele inwestycyjne OFE.

      Do wy瞠j wymienionych zagadnie proponuj dopisa nast瘼uj帷e zagadnienia:

      1.Zniesienie wszelkich limit闚 na portfel inwestycyjny OFE opr鏂z zakazu inwestowania poza granicami Polski.

      2.Publikowanie przez KNF ocen profilu ryzyka poszczeg鏊nych OFE, wska幡iki + komentarz zrozumia造 dla os鏏 nie b璠帷ych analitykami finansowymi.

      3.Zwi瘯szenie konkurencji w II filarze, poprzez uproszczenie procedury przenoszenia 鈔odk闚 mi璠zy funduszami OFE, i dopuszczenie mo磧iwo軼i pozostawienia zgromadzonych 鈔odk闚 w dotychczasowym OFE, a przeniesienie jedynie przysz造ch sk豉dek do nowego OFE,

      4.Zniesienie barier uniemo磧iwiaj帷ych powstawanie nowych PTE i OFE. Przez ostatnie kilka lat powsta這 kilka nowych bank闚, powsta這 wiele funduszy inwestycyjnych, ale nie utworzono 瘸dnego nowego PTE i OFE. Pomimo, 瞠 jest kilka milion闚 klient闚 w OFE, i kilkadziesi徠 miliard闚 z這tych do przej璚ia, co roku pojawiaj si nowe roczniki klient闚 nikt po 1999 roku nie zdecydowa si na utworzenie nowego OFE. PTE nie odczuwaj zagro瞠nia, 瞠 kto wejdzie na rynek i odbierze im klient闚. Obecny rynek PTE ma wiele cech kartelu. Konieczna jest analiza takiego stanu rzeczy i zmiany w odpowiednie zmiany w przepisach. Przyk豉dowym rozwi您aniem zach璚aj帷ym do tworzenia nowych OFE mog這by by przyj璚ie zasady, 瞠 po這wa os鏏, kt鏎e nie wybra這 OFE jest alokowana w drodze losowania do tych OFE, kt鏎e powsta造 w okresie ostatnich 5 lat.

      5.Pa雟twowy bank BGP powinien utworzy PTE i OFE. Portfel inwestycyjny OFE charakteryzowa豚y si niskim ryzykiem co oznacza, 瞠 sk豉da豚y si z papier闚 skarbowych, obligacji korporacyjnych o najwy窺zym ratingu, ewentualnie z akcji najlepszych sp馧ek gie責owych np. do 10 proc. portfela.

      6.Dopuszczenie, aby jedno PTE mog這 prowadzi kilka funduszy OFE o r騜nym profilu ryzyka.

      7. Zniesienie obowi您ku dokapitalizowania OFE przez w豉軼iciela PTE w sytuacji gdy OFE nie osi庵nie minimalne stopy zwrotu.

      8.Minimalna stopa zwrotu wykorzystywana by豉by jedynie jako podstawa do okre郵enia wynagrodzenia PTE z zarz康zanie aktywami OFE. Przyj璚ie za definicj minimalnej stopy zwrotu: kr鏒koterminow stop WIBOR lub oprocentowanie kr鏒koterminowych papier闚 skarbowych lub kr鏒koterminow stop interwencyjna NBP,

      9.Utworzenie wsp鏊nej agencji ratingowej przez PTE i fundusze inwestycyjne - czytaj wpis z 8 czerwca 2011 roku.

      10. KNF powinna zwi瘯szy zakresu danych publikowanych o OFE i zdecydowanie poprawi form publikacji. KNF dwukrotnie w roku (marzec i wrzesie) publikuje stopy zwroty OFE w okresie 36 miesi璚y oraz dane o warto軼i jednostki rozrachunkowej poszczeg鏊nych OFE. 36 miesi璚zna stopa zwrotu informuje o ile wzr鏀 kapita jaki by zgromadzony na koncie 36 miesi璚y temu. Nie informuje natomiast jakie zyski zosta造 wypracowane przez OFE od 鈔odk闚 wp豉canych r闚nomiernie na konto przez ostatnie 36 miesi璚y.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 10 listopada 2011 13:41
  • 鈔oda, 09 listopada 2011
    • Co zrobi z Senatem RP ?

      Marsza貫k Senior Kazimierz Kutz w przem闚ieniu otwieraj帷ym kolejn kadencj Senatu podda w w徠pliwo嗆 czy Senat w sk豉dzie wy這nionym w wyborach jednomandatowych, zdominowany przez jedn parti (PO ma 63 mandaty) lub jak kto woli przez dwie partie (PO i PiS maja razem 91 mandat闚) mo瞠 by izba pa雟twowotw鏎czej refleksji. Powiedzia , 瞠 je郵i senatorowie si nie postaraj, ta kadencja Senatu mo瞠 by ostatni).

      Co dalej z Senatem? Jakiego Senatu chcemy?

      Najcz窷ciej formu這wany postulat to likwidacja Senatu lub ograniczenia liczby senator闚. Inne pomys造 s bardziej dziwaczne, np. przekszta販enie Senatu w izb samorz康ow. Co to mia這by by i po co? Lub Senat jako izba „par闚” tzn. izba kt鏎ej cz這nkami byliby byli prezydenci, premierzy, prezesi S康u Najwy窺zego itp.

      Intencj tw鏎c闚 Konstytucji by這, aby Senat pe軟i rol izby refleksji nad ustawami przyj皻ymi przez Sejm. Senat pa雟twowotw鏎czy, m康ry, nie wpl徠any w walki partyjne. Obecnie Senat zg豉sza wiele poprawek likwiduj帷ych b喚dy legislacyjne Sejmu, natomiast o poprawkach z g喚bsz refleksj polityczn s造cha mniej.

      Jakie do鈍iadczenie 篡ciowe powinni mie senator aby by zdolny do konstruktywnej refleksji? Jako嗆 nowego prawa dobrze mog oceni osoby, kt鏎e pe軟i造 funkcje we w豉dzy wykonawczej w sektorze publicznym lub w sektorze prywatnym. Czyli osoby, kt鏎e do鈍iadczy造 ograniczaj帷ej i pomocniczej funkcji obowi您uj帷ego prawa. Dobrze aby鄉y wybierali do Senatu osoby, kt鏎e przez co najmniej kilka lat pe軟i造 funkcj: burmistrz, starosty, wojewody, marsza趾a wojew鏚ztwa, ministra i wiceministra, premiera, cz這nka zarz康u firmy, dyrektora teatru, dyrektora szpitala, rektora uczelni, prywatnego przedsi瑿iorcy, kt鏎y pracowa we w豉dzach stowarzyszenia przedsi瑿iorc闚. 柝e je郵i na senator闚 wybieramy artyst闚, sportowc闚, d逝goletnich dzia豉czy partyjnych. W czasach I Rzeczpospolitej Senat pe軟i rol weryfikuj帷 postulaty izby poselskiej. W jego sk豉d opr鏂z biskup闚 wchodzili urz璠nicy kr鏊ewscy m.in. wojewodowie, czyli osoby zaanga穎wane w zarz康zanie pa雟twem.

      Druga kwestia to wiek senatora. Art. 99 Konstytucji stanowi: „Wybrany do Senatu mo瞠 by obywatel polski maj帷y prawo wybierania, kt鏎y najp騧niej w dniu wybor闚 ko鎍zy 30 lat”. Nie jest to wyg鏎owane wymaganie, w II Rzeczpospolitej obowi您ywa wym鏬 uko鎍zenia 40 lat , mo瞠 nale篡 powr鏂i do tego rozwi您ania. Innych ogranicze na bierne prawo wyborcze nie nale篡 nak豉da. Miejmy nadziej, 瞠 osoby z odpowiednim do鈍iadczeniem b璠 chcia造 kandydowa do Senatu a my b璠ziemy ich wybiera.

      Jak wybiera Senator闚, aby tworzyli izb refleksji? Na pewno nie wg ordynacji JOW, kt鏎a zawsze spowoduje, 瞠 izba b璠zie zdominowana przez przedstawicieli dw鏂h partii. Rozwi您aniem jest ordynacja oparta o wielomandatowe okr璕i wyborcze, najlepiej wojew鏚ztwa, w kt鏎ej wyborca g這suje na jednego kandydata (nie na list, ale na konkretn osob). Przy takiej ordynacji wyborczej w Senacie dwie najwi瘯sze partie b璠 mia造 co najmniej po jednym senatorze w ka盥ym okr璕u, mniejsze partie b璠 mia造 po kilku senator闚 i co najwa積iejsze b璠zie co najmniej kilkunastu senator闚 niezale積ych. A nie jak obecnie tylko trzech. Tak zr騜nicowany senat mo瞠 by izb refleksji.

      Ilu senator闚? Podstaw do ustalenia liczby senator闚 powinna by decyzja o liczbie wyborc闚 jak ma reprezentowa senator. Je郵i senator mia豚y reprezentowa ok. 400 tys. wyborc闚 to w Senacie powinno zasiada ok. 70 senator闚. Obecna liczba sekator闚 zosta豉 przyj皻a arbitralnie i oznacza, 瞠 jeden senator reprezentuje ok. 280 tys. wyborc闚. Mniej senator闚, wi瘯szy presti bycia senatorem i mniejsze koszty funkcjonowania Senatu.

      Je瞠li wygra opcja likwidacji Senatu, to nale篡 przekaza jego uprawnienia w zakresie zg豉szania poprawek do ustaw sejmowych Prezydentowi RP. A Prezydent zapewne powo豉 rad m璠rc闚 lub rad legislacyjn, kt鏎a b璠zie mini-Senatem. I wr鏂imy do korzeni, kiedy to przed powstaniem Senatu jego role pe軟i豉 Rada Kr鏊ewska.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 09 listopada 2011 18:44
  • wtorek, 08 listopada 2011
    • Pose - maszynka do g這sowania

      W pierwszej Rzeczpospolitej szlacheccy pos這wie otrzymywali dok豉dne instrukcje od braci szlachty zebranych na lokalnych sejmikach jak maj g這sowa na Sejmie. Po powrocie z posiedzenia Sejmu sk豉dali relacj jak te instrukcje wykonali. Obecna Konstytucja RP (art. 104 ust. 1) gwarantuje pos這wi niezale積o嗆 od wyborc闚 w wykonywaniu funkcji pos豉:

      Pos這wie s przedstawicielami Narodu. Nie wi捫 ich instrukcje wyborc闚.”

      Skoro pos豉 nie wi捫 instrukcje tych, kt鏎zy go wybrali, to mo積a domniemywa, 瞠 w swej pracy jest niezale積y, nie wi捫 go instrukcje os鏏 trzecich i kieruje si s這wami 郵ubowania poselskiego:

      "Uroczy軼ie 郵ubuj rzetelnie i sumiennie wykonywa obowi您ki wobec Narodu, strzec suwerenno軼i i interes闚 Pa雟twa, czyni wszystko dla pomy郵no軼i Ojczyzny i dobra obywateli, przestrzega Konstytucji i innych praw Rzeczypospolitej Polskiej."

      Nic bardziej mylnego. Z relacji pos堯w wynika, 瞠 s zamieniani w maszynki do g這sowania. Janusz Palikot tak to opisa redaktorowi tygodnika WPROST niezale積o嗆 poselsk:

      „Dostaje Pan kartk, jak g這sowa, a jak si Pan nie zastosuje, to klub wlepi 1 tys. z kary. I koniec”

      Kary finansowe za g這sowanie z w豉snym przekonaniem pos豉 s niezgodne z art. 105 Konstytucji RP:

      Pose nie mo瞠 by poci庵ni皻y do odpowiedzialno軼i za swoj dzia豉lno嗆 wchodz帷 w zakres sprawowania mandatu poselskiego ani w czasie jego trwania, ani po jego wyga郾i璚iu. Za tak dzia豉lno嗆 pose odpowiada wy陰cznie przed Sejmem, a w przypadku naruszenia praw os鏏 trzecich mo瞠 by poci庵ni皻y do odpowiedzialno軼i s康owej tylko za zgod Sejmu.”

      Kluby sejmowe uzurpuj sobie prawo poci庵ania pos豉 do odpowiedzialno軼i za sprawowanie mandatu poselskiego. Klub poselski powinien formu這wa swoje stanowisko. Cz這nkowie klubu w wi瘯szo軼i przypadk闚 powinni si identyfikowa ze stanowiskiem swojej partii. Karami jakie mo瞠 zastosowa kierownictwo klubu w stosunku do pos豉 s: zwr鏂i pos這wi uwag, udzieli pos這wi upomnienia, udzieli pos這wi nagany oraz wykluczy pos豉 ze swego grona je郵i g這suje odmiennie ni stanowisko klubu. Jednak lista g這sowa, kiedy taka sankcja mo瞠 by zastosowana powinna 軼i郵e okre郵ona. Powinna obejmowa m.in. nast瘼uj帷e g這sowania: wotum zaufania dla rz康u, ustaw bud瞠tow, ustawy kt鏎e wynikaj z programu wyborczego partii.

      Dzisiaj pierwsze posiedzenie nowo wybranego Sejmu. Marsza貫k powinien zaproponowa zmiany w regulaminie Sejmu polegaj帷e na zdefiniowaniu g這sowa, w kt鏎ych mo瞠 by zarz康zona dyscyplina klubowa i okre郵eniu dopuszczalnych sankcji (lub zakazie stosowania jakichkolwiek sankcji) za jej nieprzestrzeganie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Pose - maszynka do g這sowania”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 08 listopada 2011 00:14

Tagi

Kana informacyjny