Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • czwartek, 14 grudnia 2017
    • Wyst徙ienie na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie Kodeksu Wyborczego 9 grudnia 2017

      Szanowna Pani Rektor,

      Szanowni Pa雟two,

      W trakcie prac sejmowych nad ustaw zmieniaj帷 Kodeks Wyborczy z jednaj strony broniono jednomandatowych okr璕闚 wyborczych w ma造ch gminach, z drugiej strony broniono du篡ch wielomandatowych okr璕闚 w wyborach do pozosta造ch samorz康闚. Tym samym dostrzegano pewne zalety ordynacji wi瘯szo軼iowej np. identyfikacja wyborcy z radnym (po prostu radny jest znany w okr璕u) i zalety ordynacji proporcjonalnej np. szersza reprezentacja r騜nych partii/stowarzysze w radzie ni to ma miejsce w przypadku JOW.

      Spo貫cze雟two w sprawie ordynacji wyborczej jest podzielone: JOW-y maj swoich zwolennik闚, ordynacja proporcjonalna r闚nie ma swoich.

      Po II wojnie 鈍iatowej w Niemczech trwa sp鏎 pomi璠zy partiami czy wprowadzi ordynacj proporcjonaln czy wi瘯szo軼iow. W ramach kompromisu wprowadzono spersonalizowany system proporcjonalny, kt鏎y ma zalety JOW oraz zalety ordynacji proporcjonalnej.

      Taki system powinni鄉y wprowadzi jako ordynacj wyborcz do samorz康闚.

      Jak on dzia豉? W skr鏂ie dla os鏏, kt鏎e nie znaj.

      1. G這sowanie odbywa si w okr璕ach jednomandatowych, kt鏎ych liczba jest r闚na 1/2 liczby mandat闚 w Radzie.

      2. Kandydat, kt鏎y otrzyma najwi璚ej g這s闚 w okr璕u zdobywa mandat radnego. W ten spos鏏 zostaje obsadzonych 50 proc. mandat闚 w Radzie.

      3. Pozosta貫 50 proc miejsc w Radzie obsadza si kandydatami (zazwyczaj tymi, kt鏎zy zdobyli drugie miejsce w okr璕u w kt鏎ym startowali) tak aby uzyska proporcjonalny sk豉d Rady. W procedurze podzia逝 proporcjonalnego uczestnicz te komitety, kt鏎e wystawi造 swoich kandydat闚 we wszystkich okr璕ach wyborczych.

      4. Mog wyst徙i dwie sytuacje zniekszta販aj帷e zasad proporcjonalno軼i:

      4.1. pierwsza sytuacja, komitet wyborczy XXX zdob璠zie w JOW-ach wi璚ej mandat闚 ni przypada這by mu z zasady proporcjonalno軼i np. komitet wygra we wszystkich JOW czyli zdoby 50 proc. mandat闚 w radzie, a zag這sowa這 na ten komitet tylko 30 proc. wyborc闚,

      4.2. druga sytuacja, komitet wyborczy otrzyma 60 proc. poparcia w gminie i z zasady proporcjonalno軼i powinien mie odpowiadaj帷 temu liczb mandat闚 w Radzie, ale w wyborach wystawi po jednym kandydacie w ka盥ym JOW i mo瞠 obsadzi jedynie po這w miejsc w radzie.

      Ww. problemy rozwi您uje si poprzez zwi瘯szenie liczby radnych w Radzie tak aby mo積a by這 zrealizowa zasad proporcjonalno軼i. Pomijam w tym wyst徙ieniu techniczny opis jak to si robi. Przedstawiona w skr鏂ie spersonalizowana ordynacja proporcjonalna ma zalety JOW oraz zalety ordynacji proporcjonalnej. Oto kilka z nich.

      1. Nie pozbawia obywateli biernego prawa wyborczego, jak to ma miejsce w przypadku ordynacji proporcjonalnej, gdzie obywatel nie mo瞠 kandydowa samodzielnie do Rady, lecz musi kandydowa na wieloosobowej li軼ie.

      2. Wyborcy znaj swoich radnych, na pewno tego/t kt鏎y wygra w ich okr璕u i cz瘰to tego drugiego, kt鏎y otrzyma mandat w wyniku proporcjonalnego podzia逝 mandat闚. Z tego wynika lepsza kontrola obywateli nad radnym w trakcie kadencji. ζtwiejszy kontakt (mniejsze okr璕i).

      3. Zamiast ksi捫eczki do g這sowania, z kilkudziesi璚ioma nazwiskami wyborca otrzymuje kartk z kilkoma/kilkunastoma nazwiskami kandydat闚. Co oznacza mniej b喚d闚 w g這sowaniu.

      4. W trakcie kampanii wyborczej wyborcy - aby dokona racjonalnego wyboru - 豉twiej jest oceni sylwetki kilku/kilkunastu kandydat闚 i ich programy ni kilkudziesi璚iu jak to ma miejsce w ordynacji proporcjonalnej .

      5. Dzi瘯i zasadzie proporcjonalno軼i rada nie jest zdominowana przez 2 komitety wyborcze/partie jak to mam miejsce w przypadku JOW (patrz sk豉d Senatu

      6. Nie ma wady ordynacji proporcjonalnej polegaj帷ej na tym, 瞠 g這sy oddane na lidera listy zapewniaj mandat radnego kandydatom z listy z bardzo ma造m poparciem (rodzina, znajomi). Innymi s這wy, dobry lider listy nie ci庵nie za sob miernot do rady.

      7. Zwi瘯sza niezale積o嗆 partyjnych radnych wobec aparatu partyjnego. Dobry radny, spo貫cznik, znany i szanowany w swoim okr璕u zawsze mo瞠 wystartowa samodzielnie w wyborach do rady i zdoby mandat. To partiom zaczyna zale瞠 na dobrych kandydatach i musz ich wystawi wi璚ej ni w ordynacji proporcjonalnej.

      To najwa積iejsze zalety, a jest jeszcze kilka.

      Wady?

      Z punktu widzenia wyborcy trudno mi co znale潭. Z punktu widzenia aparatu partyjnego likwidacja ordynacji proporcjonalnej jest du篡m ciosem w plecy.

      Po co przedstawiam propozycj spersonalizowanej ordynacji proporcjonalnej .

      Po pierwsze, jest to lepszy system ni JOW lub ordynacja proporcjonalna, a ju na pewno lepszy ni to co proponuje PiS. Propozycja PiS nie ma zalet ani JOW, ani systemu proporcjonalnego.

      Po drugie, je瞠li PiS wprowadzi swoje zmiany do Kodeksu Wyborczego, to nie nale篡 za豉mywa r彗 tylko niezw這cznie przyst徙i do prac nad popraw PiS-owskiej ustawy. I przedstawiona idea SOP to jest m鎩 ma造 wk豉d do poprawienia w przysz這軼i Kodeksu Wyborczego.

      Kto to mo瞠 zrobi?

      Po pierwsze, partie opozycyjne, kt鏎ych przedstawiciele licznie przybyli na dzisiejsze wys逝chanie. Zamiast narzeka na projekt PiS do roboty i szykowa w豉sne propozycje.

      A je郵i partie opozycyjne zawiod, to organizacje samorz康owe korzystaj帷 z obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej.

      Dlaczego niezw這cznie tj. przed wyborami do samorz康闚? Bo teraz jest ten czas kiedy ten temat mo瞠 zainteresowa obywateli.

      Wa積e aby tak opracowany Kodeks Wyborczy mia szerokie poparcie obywateli. Mo瞠my si r騜ni w sprawie systemu podatkowego, wieku emerytalnego, pracy w niedziel,......... ale w kwestii ordynacji wyborczej powinni鄉y osi庵n望 szeroki konsensus spo貫czny. Nie osi庵niemy go wyrzucaj帷 wszystkie zmiany wprowadzone przez PiS do kosza. Przyk豉d: PiS wprowadzi zasad, 瞠 7 cz這nk闚 Pa雟twowej Komisji Wyborczej wybieranych b璠zie przez Sejm. Zamiast przywraca obecn zasad mo瞠 nale篡 skorygowa propozycj PiS i ograniczy liczb wybieranych przez Sejm cz這nk闚 PKW do pi璚iu lub czterech, z zastrze瞠niem 瞠 ma by to wyb鏎 proporcjonalny, 瞠 maj to by s璠ziowie,....

      Napraw systemu wyborczego nie powinna polega na przywr鏂eniu tego co jest obecnie w Kodeksie Wyborczym ale na poprawie szkodliwych rozwi您a wprowadzonych przez PiS.

      Najbli窺ze wybory prawdopodobnie odb璠 si wg Kodeksu Wyborczego autorstwa PiS. Je郵i zostanie opracowana ustawa naprawcza i popr j partie opozycyjne to obywatele otrzymaj jasny sygna jaka b璠zie sanacja systemu wyborczego do samorz康闚 po nast瘼nych wyborach parlamentarnych.

      A ponadto uwa瘸m, 瞠 trzeba w Konstytucji RP wprowadzi zasad, 瞠 zmiany dowolnej ordynacji/procedury wyborczej nie obowi您uj w najbli窺zych wyborach lecz dopiero w nast瘼nych po nich.

      Uzasadnienie:

      Po pierwsze, wi瘯szo嗆 sejmowa wprowadzaj帷a zmiany nie b璠zie pos康zana o to, 瞠 wprowadza zmiany we w豉snym interesie po to aby wygra wybory.

      Po drugie, PKW b璠zie mog這 nale篡cie przygotowa wybory m.in. programy zliczaj帷e g這sy.

      Materia造 z wys逝chania mo積a znale潭tutaj

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „ Wyst徙ienie na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie Kodeksu Wyborczego 9 grudnia 2017 ”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 14 grudnia 2017 13:37
  • niedziela, 10 grudnia 2017
    • Kaczy雟ki + Morawiecki = Orban.pl

      Od dawna wiadomo, 瞠 Jaros豉w Kaczy雟kie jest zafascynowany Viktorem Orbanem i chcia豚y urz康zi w Polsce "drugi Budapeszt". Podziwia u Orbana nie tylko sukcesy w likwidacji systemu liberalnej demokracji i budowie ustroju autorytarnego ale jego sprawno嗆 i skuteczno嗆 z jak operuje na salonach Unii Europejskiej, w kontaktach z biznesem krajowym i mi璠zynarodowym, znajomo嗆 j瞛yk闚 i og鏊n aparycj. O ile w niszczeniu instytucji demokratycznego pa雟twa prawa Kaczy雟ki ma w豉sne sukcesy zrealizowane z wykorzystaniem "avatara Beata Szyd這" o tyle w drugim obszarze w duecie z pani premier nie odni鏀 sukcesu a wr璚z przeciwnie poni鏀 kl瘰ki.

      Podstawowa praca w zakresie niszczenia instytucji pa雟twa podtrzymuj帷ych demokracj zosta豉 wykonana. Beata Szyd這 "da豉 twarz" tej demolce przykrywanej programem 500+ i Mieszkanie+. Dalsze utrwalenie systemu autorytarnego wymaga zdobycia w nast瘼nych wyborach parlamentarnych wi瘯szo軼i konstytucyjnej. Do tego potrzebny jest taki kto jak Orban, kt鏎y poprawi relacje z biznesem, za豉godzi konflikty na arenie mi璠zynarodowej, przyci庵nie elektorat centroprawicowy. Potrzebna jest "nowa twarz PiS" w roli premiera z now rad ministr闚, kt鏎a b璠zie mog豉 odci望 si od wszystkich niegodziwych rzeczy w okresie pierwszych dw鏂h lat rz康闚 PiS. Prognozuj, 瞠 swoje posady strac nast瘼uj帷y ministrowie: Ziobro, Waszczykowski, Macierewicz, Szyszko i pani Zalewska.

      Kaczy雟ki jako osoba do鈍iadczona w polityce zdaje sobie spraw ze swoich niedostatk闚: wiek, nieznajomo嗆 j瞛yk闚 obcych, brak obycia w kontaktach mi璠zynarodowych, mniej ni zero wiedzy o gospodarce, ....... Orbanowi nigdy nie dor闚na. Nie ma szans by "now twarz" PiS. Potrzebuje nowego avatara w roli premiera, kt鏎y zrekompensuje ww. s豉be strony prezesa.

      Mateusz Morawiecki nadaje si idealnie do tej roli.

      Kaczy雟ki + Morawiecki = Orban.pl

      A poza tym uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 10 grudnia 2017 13:37
  • poniedzia貫k, 04 grudnia 2017
    • Wyst徙ienie na wys逝chanie publiczne w Sejmie w sprawie projekt闚 ustaw o SN i KRS w dniu 1 grudnia 2017 r.

      To co sk豉nia mnie do pisania tego bloga zawarte jest w jego tytule "Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju" - autorem tytu逝 jest moja 穎na Joanna. Poni瞠j, w celu zachowania dla potomk闚, zamieszczam tre嗆 mojego wyst徙ienia w Sejmie na wys逝chaniu publicznym w sprawie projekt闚 ustaw o Trybunale Konstytucyjnym i S康zie Najwy窺zym. Wnuki za lat kilka/kilkana軼ie czytaj帷 to wyst徙ienie mog powiedzie: "Dziadku, ale miesi帷 wcze郾iej przedstawia貫 troch inny projekt " Ot騜 Drogie Wnuki, tylko krowa i doktryner nie zmieniaj pogl康闚, a wasz dziadek nie jest ani krow ani doktrynerem i ci庵le si rozwija.

      Szanowne Panie Pos豉nki, Panowie Pos這wie,

      Szanowni Pa雟two,

      "Nie ma 瘸dnych przes豉nek do zmiany ustawy o S康zie Najwy窺zym." Taka opinia powinna by g這szona przez partie opozycyjne i protestuj帷ych obywateli teraz, w przesz這軼i i w przysz這軼i. Co roku SN przedstawia Sejmowi sprawozdanie z dzia豉lno軼i i w ostatnich latach by chwalony przez wszystkie partie polityczne za sprawno嗆 dzia豉nia. Poniewa nie przebito si z ww. opini do 鈍iadomo軼i mas, to pod og鏊nym has貫m naprawy systemu s康ownictwa i tego , 瞠 obywatele s niezadowoleni z sad闚 wi瘯szo嗆 rz康owa przepych "na chama" niekonstytucyjn ustaw o S康zie Najwy窺zym.

      W przypadku KRS zamiast poprawia ustaw o KRS nale篡 zmieni sk豉d Krajowej Rady S康ownictwa, a to wymaga ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP.

      Temu zagadnieniu po鈍i璚 swoje wyst徙ienie.

      Po pierwsze, dzisiaj w KRS zasiada 17 s璠zi闚, tylko 6 przedstawicieli obywateli i 2 przedstawicieli w豉dzy wykonawczej. Ka盥y populista, ka盥y zwolennik przywr鏂enia ustroju realnego komunizmu, bez trudu b璠zie delegitymizowa, dezawuowa Rad jako reprezentant korporacji s璠ziowskiej, kt鏎a dba o interesy 鈔odowiska. Pod takim has貫m wi瘯szo嗆 parlamentarna forsuje niekonstytucyjny projekt ustawy o KRS. Aby pozbawi zwolennik闚 upartyjnienia KRS tego 豉twego argumentu nale篡 tak zmieni sk豉d Rady aby s璠ziowie stanowili po這w jej sk豉du np. zwi瘯szaj帷 liczb pos堯w zasiadaj帷ych w KRS do 8, a senator闚 z 2 do 4.

      Po drugie, w KRS swoj reprezentacj maj s璠ziowie, w豉dza wykonawcza i administracja s康ownicza oraz po鈔ednio obywatele poprzez sze軼iu parlamentarzyst闚. Nie maj swojej reprezentacji zawody/鈔odowiska, kt鏎e dzie w dzie uczestnicz w procesach s康owych tj. adwokaci, , prokuratorzy, radcy prawni. Nale篡 rozszerzy sk豉d KRS o ich reprezentant闚.

      To s dwie zasadnicze zmiany jakie nale篡 wprowadzi. Pozosta貫 cztery poprawki maj charakter doprecyzowania zapis闚 tak aby鄉y w przysz這軼i unikn瘭i podobnych sytuacji.

      Po trzecie, trzeba 這patologicznie napisa w Konstytucji kto kogo wybiera tzn. s璠ziego - cz這nka KRS wybieraj s璠ziowie, prokuratora - cz這nka KRS wybieraj prokuratorzy,.....

      Po czwarte, procedura wyboru pos堯w i senator闚 - cz這nk闚 KRS ma by proporcjonalna,

      Po pi徠e, nale篡 jednoznacznie zapisa, 瞠 kadencja wybieranego cz這nka KRS trwa 4 lata, a w przypadku parlamentarzyst闚 - cz這nk闚 KRS kadencja ko鎍zy si wraz z ko鎍em kadencji Parlamentu. Obecny zapis jest niejednoznaczny z powodu u篡cia liczby mnogiej.

      Po sz鏀te, zamiast Ministra Sprawiedliwo軼i, kt鏎y nie jest zazwyczaj obecny na posiedzeniu KRS mo瞠 lepiej aby w KRS zasiada jego przedstawiciel. Analogicznie jak przedstawiciel Prezydenta RP.

      W ten spos鏏 KRS zwi瘯szy豚y si z 25 do 34 os鏏. Reprezentacja s璠zi闚 liczy豉by 17 os鏏 (15 wybieranych s璠zi闚 plus prezesi SN i NSA) w stosunku do 17 cz這nk闚 reprezentuj帷ych pozosta貫 鈔odowiska i instytucje.

      Po uwzgl璠nieniu powy窺zych propozycji art. 187 Konstytucji RP mia豚y nast瘼uj帷e brzmienie:

      1. Krajowa Rada S康ownictwa sk豉da si z:

      1) Pierwszego Prezesa S康u Najwy窺zego, Prezesa Naczelnego S康u

      2) jednej osoby powo豉nej przez Prezydenta Rzeczypospolitej i jednej osoby powo豉nej przez Ministra Sprawiedliwo軼i,

      3) pi皻nastu cz這nk闚 wybranych przez s璠zi闚 spo鈔鏚 s璠zi闚 S康u Najwy窺zego, s康闚 powszechnych, s康闚 administracyjnych i s康闚 wojskowych,

      4) o鄉iu cz這nk闚 wybranych przez Sejm spo鈔鏚 pos堯w oraz czterech cz這nk闚 wybranych przez Senat spo鈔鏚 senator闚,

      5) jednego cz這nka wybranego przez adwokat闚 spo鈔鏚 adwokat闚,

      6) jednego cz這nka wybranego przez prokurator闚 spo鈔鏚 prokurator闚,

      7) jednego cz這nka wybranego przez radc闚 prawnych spo鈔鏚 radc闚 prawnych,

      2. Krajowa Rada S康ownictwa wybiera spo鈔鏚 swoich cz這nk闚 przewodnicz帷ego i dw鏂h wiceprzewodnicz帷ych.

      3. Kadencja cz這nka Krajowej Rady S康ownictwa powo豉nego w drodze wyboru trwa cztery lata. Kadencja pos豉 - cz這nka Krajowej Rady S康ownictwa ko鎍zy si wraz z ko鎍em kadencji Sejmu. Kadencja senatora - cz這nka Krajowej Rady S康ownictwa ko鎍zy si wraz z ko鎍em kadencji Senatu.

      4. Ustr鎩, zakres dzia豉nia i tryb pracy Krajowej Rady S康ownictwa oraz spos鏏 wyboru jej cz這nk闚 okre郵a ustawa.

      5. Procedura wyboru pos堯w - cz這nk闚 Krajowej rady S康ownictwa jest proporcjonalna. Procedura wyboru senator闚 - cz這nk闚 Krajowej rady S康ownictwa jest proporcjonalna.

      Co stoi na przeszkodzie aby zg這si ustaw zmieniaj帷 art. 187 Konstytucji RP.

      Po pierwsze, strach partii opozycyjnych (opr鏂z ugrupowania Kukiz'15) aby poruszy w jakikolwiek spos鏏 temat zmian w Konstytucji RP. Aby nie da pretekstu koalicji rz康owej. Skutek jest taki, 瞠 wi瘯szo嗆 parlamentarna zmienia ustr鎩 Polski w drodze ustaw. W przysz造m roku Pan Prezydent zaproponuje kilka poprawek do Konstytucji RP, kt鏎e zyskaj poparcie spo貫cze雟twa (by mo瞠 r闚nie moje), a PiS og這si 瞠 musi zdoby wi瘯szo嗆 konstytucyjn aby je wprowadzi i kontynuowa "dobr zmian". I taki b璠zie skutek boja幢iwej postawy partii opozycyjnych.

      Drugi argument opozycji, "nie ma wi瘯szo軼i konstytucyjnej nie ma sensu sk豉da projektu zmieniaj帷ego Konstytucj RP". Tego akurat nie wiadomo. Rozumuj帷 w ten spos鏏 nie ma sensu aby partie opozycyjne sk豉da造 projekty jakichkolwiek ustaw.

      Przedstawiona powy瞠j propozycja ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP wytr帷a wi瘯szo軼i parlamentarnej podstawowy argument do niekonstytucyjnych zmian obecnej ustawy o KRS. Projekt ustawa o KRS, autorstwa Stowarzyszenia S璠zi闚 Polskich Iustitia, zg這szony przez PO nie spe軟i tej roli, nie wybrzmia w dyskusji publicznej, nie zaistnia. Pose sprawozdawca r闚nie nie po鈍i璚i mu zbyt wiele uwagi w swoim wyst徙ieniu.

      W sporach politycznych, w walce politycznej kto nie potrafi zdominowa debaty publicznej, narzuci swoj narracj przegrywa. Dzi debacie politycznej ton nadaje PiS.

      I na koniec. Przedstawiony pa雟twu projekt warto zg這si do laski marsza趾owskiej nawet w przypadku przeg這sowania przez Parlament prezydenckiego projektu ustawy o KRS. Taka ustawa - poparta przez kilka klub闚 opozycyjnych - b璠zie jasno okre郵a w jaki spos鏏 w przysz這軼i zostanie przeprowadzona sanacja KRS. Sanacja KRS w drodze kolejnej zmiany ustawy b璠zie chwilowa, do nast瘼nego zwyci瘰twa populist闚.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 04 grudnia 2017 15:18

Tagi

Kana informacyjny