Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • poniedzia貫k, 29 kwietnia 2013
    • Przegrana pa雟twa z Matkami Pierwszego Kwarta逝

      Wszyscy wok馧 ciesz si – politycy, dziennikarze - z wywalczenia przez ruchu spo貫czny „Matki Pierwszego Kwarta逝” prawa do 12 miesi璚znego urlopu macierzy雟kiego dla matek, kt鏎e urodzi造 dziecko w I kwartale br. Powszechne uznanie. Za co? Matki I kwarta逝 nie walczy造 o 12 miesi璚zny urlop macierzy雟ki dla siebie i nast瘼nych pokole matek. Wyst徙i造 w roli grupy interesu walcz帷ej o kas z bud瞠tu pa雟twa dla siebie i tylko dla siebie. Dziennikarskie zachwyty w stylu: „ kawa dobrej roboty zrobi造 matki pierwszego kwarta逝” lub „teraz jednak wyborcy pokazali, 瞠 chc by traktowania podmiotowo” s w tym przypadku nie na miejscu.

      Je郵i uda這 si matkom pierwszego kwarta逝 to mo瞠 uda si wyd逝篡 okres zasi趾u matkom IV kwarta逝 2012 roku, lub matkom grudnia 2012 roku, kt鏎e obecnie s na urlopie macierzy雟kim. Ka盥a data wej軼ia nowej ustawy b璠zie budzi kontrowersje.

      Rz康 zachowa si jak populista. Nawi您a do niechlubnej tradycji kr鏊闚 polskich nadaj帷ych przywileje po to aby zapewni sobie tron. Dano pieni康ze, kt鏎ych w tegorocznym i przysz造ch bud瞠tach pa雟twa nie ma. Uzasadnienie Rz康u, 瞠 s oszcz璠no軼i w bud瞠cie, bo nie by這 powodzi jest 瘸這sne . W ostatnich latach wielkie powodzie mia造 miejsce w lipcu.

      Jestem zwolennikiem osobistej opieki rodzic闚 nad dzieckiem do 2-3 roku 篡cia. Nie przemawiaj do mnie apele kobiet – wyznawczy konsumpcjonizmu - kt鏎e uwa瘸j 瞠 po porodzie trzeba jak najpr璠zej wr鏂i do pracy , a dziecko zapakowa do 興obka. Dlatego uwa瘸m, 瞠 wyd逝瞠nie do 12 miesi璚y pomocy finansowej pa雟twa podatnik闚 dla rodzin do opieki nad niemowlakami jest s逝szne, ale przyj皻y spos鏏 realizacji jest zbyt drogi i niesprawiedliwy.

      Dla przypomnienia wg. nowych zasad matce przys逝guje 20 tygodni urlopu macierzy雟kiego podstawowego i 6 tygodni dodatkowego, a nast瘼nie 26 tygodni urlopu rodzicielskiego do wykorzystania przez jednego z rodzic闚. Je瞠li rodzice zdecyduj si na 52 tygodniowy urlop macierzy雟ko/rodzicielski to zasi貫k b璠zie on wynosi 80 proc wynagrodzenia rodzica korzystaj帷ego z urlopu. Je瞠li matka zdecyduje si na 26 tygodniowy urlop macierzy雟ki to b璠zie otrzymywa 100 proc. wynagrodzenia.

      W bogatej Szwecji, w kt鏎ej urlop rodzicielski jest najd逝窺zy w Europie i wynosi 480 dni - z czego ojciec musi wykorzysta co najmniej 60 dni – zasi貫k rodzicielski wynosi 80 proc. utraconych dochod闚 przez pierwsze 390 dni urlopu i 100 proc. za ostatnie 90 dni. Ale do wyliczenia zasi趾u uwzgl璠nia si jedynie dochody poni瞠j okre郵onego limitu. Przyj皻e u nas rozwi您anie podobnie jak ulgi podatkowe w PIT jest najkorzystniejsze dla najzamo積iejszych.

      Jak powinno by. Na co sta podatnik闚.

      1. Zasi貫k macierzy雟ki powinien wynosi tyle ile zasi貫k chorobowy, czyli 80 proc. dochodu. Przy okazji nale篡 zlikwidowa 100 proc. zasi貫k chorobowy w okresie ci捫y, co powoduje, 瞠 kobiety nadmiernie korzystaj ze zwolnie lekarskich w tym okresie (lekarze temu sprzyjaj) , a potem si dziwimy, 瞠 pracodawcy nie chc przyjmowa m這dych kobiet do pracy. Ile powinien wynosi urlop macierzy雟ki? Z perspektywy zdrowia matki, minimalny okres urlopu to 6 tygodni (okres po這gu). Z perspektywy zdrowia dziecka to 26 tygodni (rekomendowany okres karmienia dziecka tylko piersi). Obecne 26 tygodni uwzgl璠nia zdrowie dziecka.

      2. Zasi貫k rodzicielski powinien wynosi 80 proc. wynagrodzenia jednak nie wi璚ej ni 80 proc. przeci皻nego wynagrodzenia i nie mniej ni 100 proc. minimalnego wynagrodzenia.

      Przy takich ograniczeniach kwot zasi趾闚 wzrost wydatk闚 bud瞠tu b璠zie mniejszy. I tak dodatkowe zobowi您ania finansowane b璠 z deficytu, pozostawiaj帷 d逝g nast瘼nym pokoleniom.

      12 miesi璚zny urlop macierzy雟ko/rodzicielski zapewni lepsz opiek nad dzieckiem ale nie liczmy 瞠 spowoduje wzrost dzietno軼i .

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 29 kwietnia 2013 14:27
  • pi徠ek, 26 kwietnia 2013
  • niedziela, 21 kwietnia 2013
    • Wp豉ta emerytur z OFE - propozycja Ministra Finans闚

      Wg. propozycji MF - nie znamy jeszcze ostatecznej propozycji, to co wiemy to przeciek kontrolowany - 鈔odki przysz貫go emeryta zgromadzone w OFE, na 10 lat przed emerytur stopniowo, corocznie mia造by by przekazywane do FUS i dopisywane do drugiego subkonta emeryta w FUS indeksowanego wg tempa wzrostu PKB. Przekazane 鈔odki nie by造by inwestowane lecz finansowa造by wyp豉ty bie膨cych emerytur. Po przej軼iu na emerytur 鈍iadczenie emeryta w ca這軼i by這by wyp豉cane przez ZUS z bie膨cych wp造w闚 do FUS tj. sk豉dek emerytalnych, kapita堯w kolejnych generacji emeryt闚 przejmowanych z OFE i dotacji bud瞠towych.

      Ocena propozycji Ministra Finans闚:

      Zalety:

      1. Niskie koszty operacyjne wyp豉t emerytur,

      2. Zasady s proste i zrozumia貫 dla ka盥ego obywatela,

      3. Przej軼iowe ograniczenie deficytu FUS i wynikaj帷ego st康 tempa narastania d逝gu publicznego. 字odki przejmowane z OFE pomniejsz dotacj do FUS z bud瞠tu pa雟twa. W pierwszych latach suma corocznie przekazywanych 鈔odk闚 z OFE b璠zie znacznie wi瘯sza ni coroczny przyrost emerytur zwi您anych z przej皻ym od OFE kapita貫m.

      4. Szansa na przekonanie Komisji Europejskiej do zaliczenia kapita堯w, kt鏎ymi zarz康zaj OFE jako aktyw闚 sektora publicznego, co pomniejszy這by istotnie poziom d逝gu publicznego wykazywany w sprawozdaniach statystycznych.

      Wady:

      1. Likwidacja systemu emerytalnego kapita這wo-repartycyjnego i powr鏒 do stanu sprzed reformy czyli systemu repartycyjnego. Przekazywanie kapita堯w zgromadzonych na kontach OFE nale篡 interpretowa jako dodatkow sk豉dk emeryta do FUS. W przysz這軼i wyp豉ta emerytur przez FUS b璠zie uzale積iona od wielko軼i wp豉canych sk豉dek emerytalnych od wynagrodze i wp豉t z OFE.

      2. System emerytalny w FUS stanie si mniej odporny na niekorzystne zmiany demograficzne.

      3. Wzrost przysz造ch zobowi您a emerytalnych FUS (tzw. ukryty d逝g publiczny) z tytu逝 przej皻ych z OFE kapita堯w.

      4. Za kilkana軼ie lat powr鏂i obecny problem: nadmierny deficyt strukturalny funduszu emerytalnego w FUS. Coroczna warto嗆 wyp豉ty emerytur OFF-oskich przez ZUS zacznie przewy窺za coroczne wp造wy kapita堯w przekazywanych przez OFE. Przyczyna: zmiany demograficzne. No ale to b璠zie problem nast瘼nych rz康闚 za 15-20 lat.

      5. Os豉bienie presji na polityk闚 na doko鎍zenie reformy systemu emerytalnego i likwidacje strukturalnych przyczyn deficytu systemu 鈍iadcze emerytalnych np. likwidacj KRUS, likwidacja przywilej闚 g鏎niczych, osk豉dkowanie tzw. um闚 鄉ieciowych, wprowadzenie zr騜nicowania wielko軼i sk豉dek emerytalnych p豉conych do FUS przez osoby prowadz帷e dzia豉lno嗆 gospodarcz (w tej grupie zawodowej s osoby o niskich, 鈔ednich i bardzo wysokich dochodach jednak wszyscy p豉c jednakow nisk sk豉dk emerytalna), itp..

      6. Stworzenie przes豉nek do ca趾owitej likwidacji II filaru, kt鏎a z powod闚 demograficznych i lenistwa polityk闚 nast徙i. Argumentacja b璠zie nast瘼uj帷a: skoro 鈔odki zgromadzone w OFE w momencie przej軼ia n emerytur s przekazywane do FUS, skoro zyski inwestycyjne OFE tylko w niewielkim stopniu przekraczaj indeksacj na drugim subkoncie w FUS to nie ma sensu utrzymywa II filaru i pomna瘸 zyski zagranicznych w豉軼icieli PTE.

      7. Zmniejszenie o ¼ 鈔edniej warto軼i kapita逝 pracuj帷ego w OFE.

      Wariant Ministra ma jeden cel, zmniejszy deficyt bud瞠tu pa雟twa i zmniejszy poziom d逝gu publicznego w najbli窺zych latach, a szczeg鏊nie uratowanie katastrofalnej sytuacji bud瞠tu pa雟twa w roku 2013 . Gdyby Komisja Europejska w 2010 roku zgodzi豉 si zaliczy 鈔odki w OFE do sektora publicznego co zmniejszy這by deficyt i d逝g sektora publicznego, to nie by這by zmniejszenia sk豉dki do OFE w 2011 roku ani nie by這by obecnej nagonki na PTE i OFE.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 21 kwietnia 2013 00:07
  • sobota, 20 kwietnia 2013
    • Wyp豉ty emerytur z OFE - propozycja Urz璠u KNF

      Dyskutuj帷y o systemie wyp豉t emerytur ze 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE jak ognia unikaj dyskusji na temat koncepcji przedstawionych w materiale opracowanym przez Urz康 KNF „Wyp豉ta 鈍iadcze emerytalnych z kapita這wej cz窷ci systemu” .

      W pracach Zespo逝 do spraw efektywno軼i otwartych funduszy emerytalnych pod auspicjami Urz璠u Komisji Nadzoru Finansowego uczestniczyli przedstawiciele:

      Ministerstwa Pracy i Polityki Spo貫cznej,

      − Ministerstwa Finans闚,

      − Kancelarii Prezesa Rady Ministr闚,

      − Narodowego Banku Polskiego.

      W豉sne koncepcje prezentowali r闚nie:

      − przedstawiciele Zak豉du Ubezpiecze Spo貫cznych,

      − Pani Aleksandra Wiktorow.

      Zesp馧 przedstawi 4 koncepcje wyp豉t emerytur z II filaru:

      1. Administrowanie i wyp豉ta emerytur z II filara przez ZUS

      Do篡wotnia emerytura kapita這wa b璠zie finansowana z Funduszu Do篡wotnich Emerytur

      Kapita這wych (FDEK). Kapita造 emerytalne w momencie przechodzenia cz這nka OFE na emerytur

      przekazywane b璠 do administrowanego przez ZUS FDEK i nigdy nie b璠 si styka造 ze 鈔odkami

      Funduszu Ubezpiecze Spo貫cznych. . ZUS mo瞠 przekaza cze嗆 kapita堯w w zarz康zanie prywatnym podmiotom. Waloryzacja emerytury z cz窷ci kapita這wej zale積a od wynik闚 z inwestycji, ale nie mniejsza ni 0% i nie wi瘯sza ni waloryzacja w I filarze.

      2. Administrowanie i wyp豉ta emerytur z II filara poza ZUS

      Kapita emerytalny znajduje si w swobodnej dyspozycji emeryta. 安iadczeniobiorca mia豚y prawo wyboru dowolnego produktu emerytalnego: emerytura do篡wotnia, ma鹵e雟ka, programowana, jednorazowa wyp豉ta itp. Mo磧iwe by這by r闚nie dziedziczenie zgromadzonego kapita逝. Wyp豉t 鈍iadcze emerytalnych b璠 mog造 prowadzi podmioty, kt鏎e stworz specjalny pion

      wyp豉ty emerytur. Mog to by pojedyncze OFE lub stworzona przez nie wsp鏊nie nowa instytucja

      (jedna lub wi璚ej), a tak瞠 inne instytucje rynku finansowego, w tym zak豉dy ubezpiecze na 篡cie

      i fundusze inwestycyjne. Ka盥a taka instytucja mog豉by oferowa dowolny produkt emerytalny. Rozwi您anie po陰czone z utrzymaniem niskiej sk豉dki do OFE na poziomie 2,3%.

      3. Koncepcja wyp豉ty 鈍iadcze z II filara przez podmioty wy豉niane w drodze przetargu

      Kapita貫m emerytalnym zarz康zaj prywatne podmioty wy豉niane w trybie przetargu. Przedmiotem przetargu jest ca造 kapita danej kohorty. Zainteresowane podmioty zg豉szaj propozycje stawek waloryzacji 鈍iadcze ponad wska幡ik ustawowy i to stanowi kryterium wyboru.

      4. Koncepcja z PTE jako zarz康zaj帷ymi aktywami w fazie wyp豉t

      Kapita豉mi emerytalnymi zarz康zaj PTE. W zamian za otrzymany kapita emerytalny ka盥ego emeryta przekazuj do ZUS w okresie 12 lat 鈔odki podlegaj帷e waloryzacji analogicznej jak w I filarze. W przypadku wypracowania nadwy磬i ponad waloryzacj, dodatkowe 鈔odki trafiaj do ZUS z mo磧iw partycypacj PTE. Innymi s這wy, w ci庵u pierwszych 12 lat wyp豉cania ka盥ej emerytury, kapita造 z II filara finansuj wi瘯sz cz窷 鈍iadczenia emerytalnego. Po tym okresie ca這嗆 emerytury jest finansowana ze 鈔odk闚 FUS (I filar), ale nie wp造wa to na obni瞠nie wysoko軼i 鈍iadczenia.

      We wszystkich przedstawionych wariantach kapita pierwotnie zgromadzony w OFE w okresie wyp豉t emerytur nadal jest inwestowany na rynkach finansowych. Beneficjentami zysk闚 z zainwestowanego kapita逝 s emeryci, kt鏎zy zgromadzili sw鎩 kapita w OFE(wariant II i III) lub FUS czyli ca豉 zbiorowo嗆 emeryt闚(wariant I i IV). 

      Zesp馧 dokona oceny poszczeg鏊nych wariant闚 ze wzgl璠u na nast瘼uj帷e kryteria:

      Rynkowy charakter systemu,

      Wp造w na finanse publiczne,

      Wp造w na rynek finansowy,

      Ryzyko negatywnej selekcji,

      Ryzyko niedoszacowania trwania 篡cia,

      Ryzyko polityczne,

      Dost瘼no嗆 鈍iadcze,

      Zasady waloryzacji 鈍iadcze,

      Gwarancja wyp豉ty 鈍iadczenia,

      Relacja wysoko軼i 鈍iadcze mi璠zy I a II filarem.

      Najwy窺z ocen zespo逝 uzyska豉 koncepcja 4. z PTE jako zarz康zaj帷ymi aktywami w fazie wyp豉t, najni窺z ocen otrzyma豉 koncepcja 1. Administrowanie i wyp豉ta emerytur z II filara przez ZUS.

      Nie do嗆, 瞠 najwy窺z ocen otrzyma豉 koncepcja 4. to autorzy raportu (w tym urz璠nicy Ministerstwa Finans闚) dopu軼ili si innych propozycji niezgodnych z intencj Ministra Finans闚 – o zgrozo !!!, jak mogli my郵e racjonalnie. W wariancie II przewidziano wyp豉t emerytur programowanych. Czyli form wyp豉t kt鏎 zaproponowa豉 r闚nie IGTE, co bardzo oburzy這 Ministra Finans闚 i pos逝篡這 mu za pretekst do rozpocz璚ia nagonki na OFE. Dodatkowo w dw鏂h wariantach( II i IV) przewidzieli, 瞠 PTE zarz康zaj帷e OFE (a to jest wr鏬 numer 1 ministra) b璠 czynnie uczestniczy w fazie wyp豉t emerytur.

      W鈔鏚 przedstawionych wariant闚 nie ma wariantu forsowanego przez Ministra Finans闚, kt鏎ego celem jest zmniejszenie poziomu d逝gu publicznego. To jest zapewne przyczyn, dlaczego materia jest ignorowany przez przedstawicieli Rz康u. Ale dlaczego jest pomijany przez dziennikarzy, ekonomist闚 ?

      Celem niniejszego wpisu jest zach璚enie os鏏 chc帷ych wyrobi sobie w豉sne zdanie na temat jak mog by wyp豉cane emerytury kapita這we do przeczytania i polecenia znajomym materia逝 KNF „Wyp豉ta 鈍iadcze emerytalnych z kapita這wej cz窷ci systemu”

      Apel ko鎍owy: Je郵i uwa瘸sz, 瞠 niniejszy tekst jest u篡teczny prze郵ij go znajomym. Link:http://krzysztofmazur.blox.pl/2013/04/Wyplaty-emerytur-z-OFE-propozycja-Urzedu-KNF.html

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 20 kwietnia 2013 16:57
  • poniedzia貫k, 15 kwietnia 2013
    • Zwi瘯szenie dzietno軼i

      Przez tysi帷lecia, mimo g這du, ch這du, epidemii, wysokiej 鄉iertelno軼i dzieci, kr鏒kiego trwania 篡cia, braku polityki prorodzinnej ze strony pa雟tw, z wieku na wiek ludzi by這 coraz wi璚ej.

      W przesz這軼i nast瘼uj帷e czynniki determinowa造 wysok dzietno嗆 rodziny:

      Biologiczne: tzw. chu. Jako organizmy 篡we jeste鄉y zaprogramowani do przed逝瘸nia swojego gatunku.

      Ekonomiczne: Posiadanie dzieci gwarantowa這 bezpiecze雟two ekonomiczne. Nie tylko wi璚ej r彗 do pracy w gospodarstwie rolnym, ale r闚nie zabezpieczenie emerytalne na staro嗆, opiek chorobow, rent wypadkow.

      Kulturowe: Afirmacja rodziny i macierzy雟twa, taki by przekaz kulturowy jaki dociera do ludzi przez wieki.

      Obecnie oddzia造wanie tych czynnik闚 os豉b這. Antykoncepcja pozwala kontrolowa liczb posiadanych dzieci. Praca w rolnictwie ma marginalne znaczenie. System ubezpiecze spo貫cznych zast瘼uje dawna rol rodziny, a zw豉szcza dzieci w tym zakresie. G堯wny przekaz kulturowy jaki dociera do m這dych ludzi, do kobiet to: dziecko to koszty, mniej wolnego czasu, katastrofa dla twojej kariery zawodowej, itd. I na dodatek panuj帷y konsumpcjonizm jako dominuj帷y styl 篡cia.

      Tzw. polityka prorodzinna nie likwiduje przyczyn spadku dzietno軼i z powodu os豉bienia oddzia造wania ww. czynnik闚.

      Realizowana w praktyce polityka prorodzinna, to przejmowanie przez pa雟two ( podatnik闚) cz窷ci koszt闚 zwi您anych z wychowaniem dzieci i przejmowanie przez instytucje publiczne cz窷ci zada rodziny w celu zaoszcz璠zenia czasu rodzic闚. To jest wa積e i potrzebne, powinno u豉twia 篡cie rodzin wielodzietnych, ale niestety nie wp造nie na odwr鏂enie trend闚 demograficznych.

      Blog dost瘼ny jest r闚nie na Facebooku

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 15 kwietnia 2013 23:12
  • wtorek, 09 kwietnia 2013
    • Rozbudowa gazoci庵u Jama nie ma strategicznego znaczenia

      1. Nazywanie planowanej przez Gazprom i EuRoPol Gaz budowy gazoci庵u jako Jama-Europa 2 jest lekk przesad. Chodzi o dobudowanie do obecnego gazoci庵u Jama odnogi doprowadzaj帷ej gaz z Bia這rusi na S這wacj przez terytorium Polski. Nie jest planowane zwi瘯szenie mocy przesy這wej ca貫go gazoci庵u a terytorium Rosji. Transport gazu na S這wacj oznacza b璠zie prawdopodobnie zmniejszenie przesy逝 gazu do Niemiec.

      2. Obecny projekt ma znacznie mniejsze znaczenie dla wszystkich zainteresowanych pa雟tw ni projekt budowy gazoci庵u Jama 2 sprzed kilku lat. Ma znaczenie dla sp馧ki EuRoPol Gaz.

      3. Kilka lat temu Gazprom proponowa zbudowanie gazoci庵i Jama 2, transportuj帷ego gaz do Niemiec, Czech, S這wacji, W璕ier, kt鏎y znacznie zwi瘯szy豚y transport gazu przez terytorium Polski. Polski rz康 (wicepremier Steinhoff) odrzuci propozycj. Powodem by豉 ochrona interes闚 Ukrainy, przez terytorium kt鏎ej biegn gazoci庵i zaopatruj帷e ww. kraje i nie stwarzanie sytuacji, w kt鏎ej Rosja mog豉by odci望 dostawy gazu dla Ukrainy bez ograniczenia dostaw dla pozosta造ch pa雟tw. Kierowanie si interesem Ukrainy przynios這 kilka negatywnych skutk闚 dla Polski. Gazprom wybudowa gazoci庵 P馧nocny, kt鏎y zaopatruje w gaz Niemcy i Czechy. Teraz to Polsce Rosja mo瞠 wy陰czy dostawy gazu (dla niezb璠nego remontu ruroci庵u Jam) nie ograniczaj帷 dostaw do Niemiec. Bezpiecze雟two energetyczne Polski jest mniejsze. Chcieli鄉y ochroni Ukrain przed szanta瞠m ze strony Rosji , a sami znale幢i鄉y si w sytuacji, przed kt鏎a chcieli鄉y ochroni Ukrain. Dzisiejsza sytuacja Ukrainy jest nawet lepsza ni Polski, bo tylko przez jej terytorium biegn jedyne ruroci庵i przez kt鏎e Rosja mo瞠 zaopatrywa w gaz S這wacj i W璕ry (do czasu zako鎍zenia budowy gazoci庵u Po逝dniowego).

      Sp馧ka EuRoPol Gaz straci豉 szans zwi瘯szenia skali biznesu.

      4. Kto i jakie korzy軼i mo瞠 mie z budowy fragmentu gazoci庵u Jama z Bia這rusi na S這wacj i W璕ry przez terytorium wschodniej Polski?

      Na pewno bezpiecze雟two energetyczne W璕ier i S這wacji ulegnie poprawie, poniewa b璠 mog造 otrzymywa rosyjski gaz ruroci庵ami z Ukrainy, z Polski i z budowanego ruroci庵u Po逝dniowego.

      Ruroci庵i biegn帷e przez tereny Ukrainy strac na znaczeniu. Nie b璠 jedyn drog zaopatrzenia S這wacji i W璕ier w gaz. Ruroci庵i te strac i tak na znaczeniu po wybudowaniu gazoci庵u Po逝dniowego.

      Pewno嗆 zaopatrzenia Polski w rosyjski gaz po wybudowaniu tego 陰cznika mo瞠 wzrosn望 pod warunkiem, 瞠 nowy ruroci庵 zostanie pod陰czony do ruroci庵闚 ukrai雟kich, a w przysz這軼i do ruroci庵u Po逝dniowego. Wtedy w przypadku awarii ruroci庵u Jama mo磧iwa by豉by dostawa gazu z kierunku po逝dniowego.

      Sp馧ka EuRoPol Gaz b璠zie mia豉 dodatkowe przychody, kt鏎e mog zrekompensowa spadek przychod闚 sp馧ki w sytuacji gdy transfer gazu do Niemiec gazoci庵iem Jama spadnie w wyniku przesy豉nia wi瘯szo嗆 gazu gazoci庵iem P馧nocnym.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 09 kwietnia 2013 11:16
  • niedziela, 07 kwietnia 2013
    • Firmy ubezpieczeniowe nie b璠 zainteresowane wyp豉t emerytur z OFE



      Towarzystwa ubezpieczeniowe mog nie by zainteresowane wyp豉t do篡wotnich emerytur ze 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE. Podstaw do wyznaczenia pocz徠kowej warto軼i emerytury ma by 鈔edni dla kobiet i m篹czyzn dalszy oczekiwany czas trwania 篡cia publikowany co roku przez GUS. Niesie to dla firm ubezpieczeniowych dwa ryzyka:

      Pierwsze ryzyko, wynika z tego, 瞠 towarzystwo ubezpieczeniowe nie mog這by si pos逝giwa do wyznaczenia wielko軼i emerytury oddzielnymi tablicami dalszego trwania 篡cia dla kobiet i dla m篹czyzn. Wg. danych opublikowanych przez GUS za 2010 rok oczekiwany czas 篡cia kobiety, kt鏎a do篡豉 67 roku wynosi 17 lat i 10 miesi璚y, m篹czyzny 13 lat 11 miesi璚y, natomiast 鈔edni dla kobiet i m篹czyzn w wieku 67 lat oczekiwany czas trwania 篡cia wynosi 15 lat i 5 miesi璚y. Nie ma problemu je郵i z oferty towarzystwa skorzystaj kobiety i m篹czy幡i w proporcji takiej samej jak struktura p販iowa 67-latk闚. Je郵i emerytury w towarzystwie ubezpieczeniowym XXX wykupi zdecydowanie wi璚ej kobiet ni m篹czyzn to dane towarzystwo b璠zie zmuszone wyp豉ca emerytury przez d逝窺zy okres ni firma YYY w kt鏎ej emerytury do篡wotnie wykupi zdecydowanie wi璚ej kr鏂ej 篡j帷ych m篹czyzn. W praktyce towarzystwa pos逝guj si oddzielnymi tablicami dla kobiet i m篹czyzn jak r闚nie uwzgl璠niaj szereg innych czynnik闚 charakteryzuj帷ych klienta po to aby jak najtrafniej wyznaczy warto軼i oczekiwanej dalszej d逝go軼i trwania 篡cia (szacuj wiele tablic dla r騜nych grup klient闚) .

      Drugie ryzyko wynika z faktu, ze tablice publikowane przez GUS s budowane na podstawie danych bie膨cych. Nie uwzgl璠niaj one tendencji wyd逝瘸nia okresu 篡cia cz這wieka. Ka盥e towarzystwo posiada aktuariuszy, kt鏎zy szacuj tablice dalszego trwania 篡cia (na podstawie danych GUS i w豉snych danych), kt鏎e uwzgl璠niaj ta tendencj.

      Je瞠li towarzystwa ubezpieczeniowe zdecyduj si na wyp豉t emerytur ze 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE (o ile ustawodawca dopu軼i tak mo磧iwo嗆) to z powodu powy窺zych ryzyk waloryzacja emerytur b璠zie niska. Ni窺za gwarantowana waloryzacja pozwoli wygospodarowa wy窺ze zyski z inwestowanego kapita逝 na wyp豉t emerytur przez d逝窺zy ni to wynika z tablic GUS okres i pokrycie ryzyka wynikaj帷ego z wi瘯szego udzia逝 kobiet w grupie emeryt闚.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 07 kwietnia 2013 23:49
  • czwartek, 04 kwietnia 2013
    • Polowanie na OFE z nagonk

      Od kilku dni w 鈔odkach masowego przekazu trwa polowanie na OFE i zarz康zaj帷e nimi PTE. Pretekstem by這 opublikowanie przez IGTE propozycji wyp豉t emerytur ze 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE a wsiadanego zatr帳i Minister Rostowski. Forma wypowiedzi polityk闚, wielu tzw. ekspert闚, ekonomist闚 i cz窷ci dziennikarzy jest zbli穎na do hase wznoszonych przez rozjuszony t逝m:

      WSZYSTKIEMU WINNI ONI, BIJ, ZABIJ……

      Leje si potok bzdur np.: OFE to piramida finansowa, inwestowanie na gie責zie to hazard, OFE powoduj przyrost d逝gu publicznego zabieraj帷 pieni康ze z ZUS itp…… Niewiele brakuje a PTE i OFE b璠 gorsze od Amber Gold.

      Tymczasem PTE i OFE:

      1. dzia豉j zgodnie z prawem ustanowionym przez pos堯w,

      2. posiadaj bezpieczne i p造nne aktywa: obligacje skarbowe i akcje,

      3. stopa zwrotu z inwestycji jest wy窺za ni stopa indeksacji zapis闚 ksi璕owych na kontach w FUS.

      4. Dzia豉lno嗆 PTE i OFE jest nadzorowana przez KNF, analogicznie jak dzia豉lno嗆 bank 闚, jest bezpieczna dla obywateli.

      Od dawna wiadomo co nale篡 zmieni w funkcjonowaniu PTE i OFE. Pisa貫m o tym w 2011 roku TUTAJ. Wi瘯szo嗆 przedstawionych tam propozycji jest do dzisiaj aktualna.

      Dwie kwestie wzbudzaj najwi璚ej emocji:

      1. wysokie op豉ty dla PTE za zarz康zanie OFE,

      2. niedostateczne stopy zwrotu osi庵ane przez OFE.

      Obecny system op豉t dla PTE jest z造. PTE pobiera jednorazowo 3,5 proc. prowizji od wp豉conej sk豉dki z czego 0,8 proc. przekazywanych jest do ZUS jako wynagrodzenia za pobieranie sk豉dek od p豉tnika. Za zarz康zanie aktywami op豉ta wynosi 0,05 proc. miesi璚znie od warto軼i aktyw闚 w portfelu OFE, czyli 0,6 proc. rocznie. System op豉t nie zale篡 od wynik闚 inwestycji osi庵anych PTE i mo積a okre郵i sloganem; „Czy si stoi czy si le篡 0,6 proc. z zarz康zanie i 3,5 proc. za przyj皻e wp豉ty si nale篡”

      Informacje na marginesie:

      1. Koszty funkcjonowania ZUS, kt鏎e s pokrywane z naszych sk豉dek p豉conych do FUS i dotacji z bud瞠tu pa雟twa stanowi ok. 3,7 proc. warto軼i sk豉dek lub 2,1 proc. sumy sk豉dek i dotacji.

      2. ZUS pobiera te sk豉dki na rzecz NFZ, ale prowizja jak pobiera wynosi 0,2 proc. warto軼i pobranych sk豉dek. Pytanie dlaczego dla OFE op豉ta jest 4-krotnie wy窺za ni dla NFZ???

      System op豉t dla PTE powinien by nast瘼uj帷y:

      1. jednorazowo 0,4 proc. prowizji od wp豉conej sk豉dki z czego 0,2 proc. przekazywanych jest do ZUS,

      2. op豉ta za zarz康zanie aktywami w wysoko軼i 0,005 proc. miesi璚znie, czyli 0,06 rocznie od warto軼i aktyw闚 plus 10 proc. zysku z inwestycji ponad minimalna stop zwrotu. Gdzie minimalna stopa zwrotu jest zdefiniowana jako: kr鏒koterminow stop WIBOR lub oprocentowanie kr鏒koterminowych papier闚 skarbowych lub kr鏒koterminow stop interwencyjna NBP.

      Przyj璚ie takiego systemu op豉t wymaga:

      1. Zniesienia obecnego obowi您ku dokapitalizowania OFE przez w豉軼iciela PTE w sytuacji gdy OFE nie osi庵nie minimalne stopy zwrotu (przy kilkukrotnie ni窺zych przychodach w豉軼iciele nie zgodz si anga穎wanie dodatkowego kapita逝).
      2. Zniesienie wszelkich limit闚 na portfel inwestycyjny OFE opr鏂z limitu na wielko嗆 inwestycji w aktywa zagraniczne.

      Poprawa stopy zwrotu od aktyw闚 posiadanych przez OFE wymaga:

      1. Zniesienie wszelkich limit闚 na portfel inwestycyjny OFE opr鏂z limitu na wielko嗆 inwestycji w aktywa zagraniczne.

      2. Zwi瘯szenie inwestycji w obligacje przedsi瑿iorstw zamiast w papiery skarbowe, a do tego potrzebny jest p造nny rynek obligacji korporacyjnych co wymaga m.in. powo豉nie przez PTE agencji ratingowej.

      3. Publikowanie przez KNF ocen profilu ryzyka poszczeg鏊nych OFE, wska幡iki + komentarz zrozumia造 dla os鏏 nie b璠帷ych analitykami finansowymi.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (5) Poka komentarze do wpisu „Polowanie na OFE z nagonk”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 04 kwietnia 2013 23:54
  • 鈔oda, 03 kwietnia 2013
    • Przypomnijmy sobie po co utworzyli鄉y OFE

      Trudno jest prowadzi dyskusj nad szczeg馧owymi propozycjami zmian w systemie emerytalnym je郵i nie zosta osi庵ni皻y konsensus na temat wizji docelowej (propozycj docelowej wizji przedstawiono TUTAJ) .

      Obecnie mamy najbardziej skomplikowany, niezrozumia造 dla wi瘯szo軼i obywateli i najdro窺zy w utrzymaniu system emerytalny.

      Nie doko鎍zono reformy systemu emerytalnego zgodnie z pierwotnymi za這瞠niami, Co gorsze, zmiany dokonane po 1999 roku w systemie by造 chaotyczne, sprzeczne z pierwotnymi za這瞠niami, podporz康kowane bie膨cym potrzebom bud瞠towym lub wymuszone protestami g鏎nik闚 i s逝瘺 mundurowych. W analogicznej konwencji rozpoczyna si dyskusja na temat organizacji wyp豉t emerytur ze 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE i przysz造ch zasad funkcjonowania OFE.

      Warto przypomnie cele jakie miano na uwadze wyodr瑿niaj帷 II filar:

      1. Zmniejszenie warto軼i przysz造ch zobowi您a emerytalnych wyp豉canych z FUS, a co za tym idzie przysz造ch zobowi您a sk豉dkowych/ podatkowych p豉conych przez obywateli na pokrycie wyp豉t przysz造ch emerytur z FUS.

      2. Zmniejszenie zale積o軼i systemu emerytalnego od niekorzystnych zmian demograficznych.

      3. Zapewnienie wy窺zej wi瘯szej emerytury z ka盥ej z這t闚ki sk豉dki wp豉conej do OFE ni z wp豉t dokonanych do FUS.

      4. Zapewnienie strumienia oszcz璠no軼i na rozw鎩 gospodarki poprzez inwestowanie 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE w akcje i obligacje korporacyjne.

      5. Edukacja spo貫cze雟twa, w zasadach dzia豉nia gospodarki wolnorynkowej, poprzez powszechne zaanga穎wanie cz窷ci oszcz璠no軼i emerytalnych w inwestycje rynku kapita這wego.

      Ocena realizacji powy窺zych cel闚 z perspektywy 14 lat dzia豉nia OFE.

      1.Cel pierwszy nie zosta osi庵ni皻y zgodnie z pierwotnym za這瞠niem. W 2011 zwi瘯szono sk豉dk do FUS o 5 proc. (z 12,22% do 17,22%) jednocze郾ie zmniejszaj帷 sk豉dk do OFE z 7,3% do 2,3% , co zwi瘯sza przysz貫 zobowi您ania FUS i zwi瘯sza sk豉dki jakie b璠 musia造 p豉ci przysz貫 pokolenia do FUS. Minister Finans闚 proponuje aby 鈔odki przysz貫go emeryta zgromadzone w OFE, na 10 lat przed emerytur stopniowo, corocznie by造 przekazywane do FUS i dopisywane do drugiego subkonta emeryta. Przekazane 鈔odki nie by造by inwestowane lecz finansowa造by wyp豉ty bie膨cych emerytur. Po przej軼iu na emerytur 鈍iadczenie emeryta w ca這軼i by這by wyp豉cane przez ZUS. Je郵i projekt MF zostanie zrealizowany oznacza to b璠zie, 瞠 podstawowy cel utworzenia II filaru nie zostanie zrealizowany.

      2. Ocena realizacji powy窺zego celu jest analogiczna jak pierwszego. Je瞠li system wyp豉t emerytur z OFE by豚y realizowany wg. jednej z propozycji KNF, a nie wg propozycji MF to cel ten zostanie cz窷ciowo zrealizowany. Wszystko zale篡 od tego na ile aktywa posiadane w przysz這軼i przez OFE b璠 atrakcyjne dla inwestor闚 zagranicznych.

      3. Limity inwestycyjne na這穎ne na OFE oraz system oceny ich wynik闚 powoduj, 瞠 w stopy zwrotu osi庵ane prze fundusze s zbli穎ne do indeksacji zapis闚 ksi璕owych przysz貫go emeryta w FUS.

      4. Limit na inwestycje w akcje (40 proc.) oraz brak rynku wiarygodnych, p造nnych obligacji korporacyjnych powoduj, 瞠 OFE inwestuj wi瘯szo嗆 swoich aktyw闚 w papiery skarbowe. Realizacja tego celu wymaga zniesienia ogranicze inwestycyjnych (za wyj徠kiem ograniczenia na inwestycja w zagraniczne aktywa) oraz wsparcia rozwoju rynku obligacji korporacyjnych (propozycja TUTAJ)

      5. OFE prowadz s豉b akcj informacyjn w relacji ze swoimi klientami oraz w 鈔odkach masowego przekazu. Przyk豉dowo: 1) Za ma這 z ich strony informacji o tym dlaczego wyniki wzros造/spad造. 2) W kraju trwa o篡wiona debata a temat „katastrofy demograficznej” , kt鏎 PTE kompletnie ignoruj, nie informuj, 瞠 przysz貫 emerytury ze 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE s odporne na zburzenia demograficzne.

      Warto zaprzesta nagonki na OFE i dokona kilku korekt, kt鏎e pozwol na lepsz realizacj cel闚 jakie przed nimi stawiano 14 lat temu (list po膨danych zmian w funkcjonowaniu OFE zaproponowanoTUTAJ). Punktem wyj軼ia do dyskusji nad systemem wyp豉t emerytur z OFE powinien by materia KNF„Wyp豉ta 鈍iadcze emerytalnych z kapita這wej cz窷ci systemu” 

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 03 kwietnia 2013 18:15

Tagi

Kana informacyjny