Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • pi徠ek, 22 czerwca 2012
    • Analiza gry polskiej reprezentacji podczas EURO 2012

      Podczas zawod闚 EURO 2012 wszyscy jeste鄉y kibicami, gospodarzami i ekspertami od pi趾i no積ej. Zw豉szcza ekspertami. Oczami laika, tak widz przyczyny kl瘰ki polskiej reprezentacji.

      Trener Smuda, przygotowa dru篡n do gry w wyj軼iowym ustawieniu 4 – 2 – 3 – 1:

      BB

      OO OO OO OO

      PD PD

      PO PO PO

      AA

      Takie ustawienie stwarza mo磧iwo軼i do:

      1. ustawienia mocnej obrony sk豉daj帷ej si z dw鏂h linii, gdzie wysuni皻 lini stanowi defensywni pomocnicy (PD) i ofensywni pomocnicy (PO) :

      BB

      OO OO OO OO

      PO PD PO PD PO

      AA

      2. budowy mocnego 4-osobowego ataku (ofensywni pomocnicy PO i atakuj帷y AA) wraz z silnym wsparciem ze strony 4-osobowej pomocy (defensywni pomocnicy PD i boczni obro鎍y OO) poprzez ustawienie:

      BB

      OO OO

      OO PD PD OO

      PO PO AA PO

      3. szybkiego przesuni璚ia pi趾i do przodu z pomoc kr鏒kich poda, gdy dru篡na jest w ustawieniu podstawowym,

      4. szybkich kontratak闚 z wykorzystaniem wysuni皻ego zawodnika atakuj帷ego AA.

      Ustawienie 4 – 2 – 3 – 1 wymaga o wi瘯szo軼i zawodnik闚 umiej皻no軼i gry na r騜nych pozycjach. Najwi璚ej umiej皻no軼i musz mie pomocnicy ofensywni PO, kt鏎zy w zale積o軼i od tego czy dru篡na atakuje czy te broni si musz zmienia pozycj i styl swojej gry. Raz s wysuni皻ymi obro鎍ami, pomocnikami rozgrywaj帷ymi pi趾 do wysuni皻ego atakuj帷ego lub graj jako zawodnicy formacji ataku. Boczni obro鎍y opr鏂z gry w formacji obrony musz gra r闚nie jako skrzyd這wi pomocnicy. Pomocnicy defensywni PD musz umie gra jako obro鎍y lub jako pomocnicy rozgrywaj帷y pi趾. Jedynie 鈔odkowi obro鎍y i zawodnik ataku mog pozwoli sobie na monokultur gry.

      Zmiana pozycji gry przez zawodnik闚 pomocy i bocznych obro鎍闚 wymaga od nich ruchu, du穎 wi璚ej ruchu ni przy ustawieniach 4 – 4 – 2 lub 4 – 3 – 3 . Zmian pozycji trzeba wybiega.

      Dlaczego polska reprezentacja odpad豉 w fazie grupowej?

      Nie by豉 w stanie realizowa gry w zaproponowanym przez trenera ustawieniu. Najwy窺ze oceny za gr otrzyma Robert Lewandowski. Pomimo przed turniejowych obaw dobrze wypadli 鈔odkowi obro鎍y Marcin Wasilewski i Damien Perquis . Czyli zawodnicy mono pozycyjni grali dobrze. Z pozosta造ch zawodnik闚, kt鏎zy musieli zmienia pozycje i charakter gry pozytywne oceny otrzymali jedynie Eugen Polanski i Jakub B豉szczykowski. Pozostali wypadli s豉bo. Nie potrafi gra na kilku pozycjach, zmienia swoich stylu gry w zale積o軼i od pozycji i fazy gry.

      Polscy zawodnicy 鈔ednio podczas meczu przebiegli najmniej kilometr闚, pomimo 瞠 ustawienie wyj軼iowe wymaga od pomocnik闚 i skrzyd這wych obro鎍闚 cz瘰tych zmiany pozycji na boisku.

      Trzeci pow鏚 to brak ducha walki w drugiej Polowie meczu z Grecj i Cechami.

      Reprezentacja na EURO 2012 nie wypad豉 najlepiej ale potencja do sukces闚 w niej jest.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 22 czerwca 2012 16:41
  • 鈔oda, 13 czerwca 2012
    • Uporz康kowanie ordynacji wyborczych

      Prezydent Komorowski zamierza przedstawi propozycj zmian w ordynacji wyborczej. Prezydent chcia豚y, by radni dopowiat闚 irad miast naprawach powiat闚 byli wybierani wokr璕ach jednomandatowych. Kierunek zmian jest s逝szny, chocia w przypadku du篡ch miast na prawach powiatu takich jak Warszawa, Wroc豉w, Pozna i pozosta貫 miasta np. powy瞠j 200 tys. mieszka鎍闚 nale篡 zastanowi si czy nie lepsza w ich przypadku by豉by ordynacja mieszana.

      Istniej帷e ordynacje wyborcze (za wyj徠kiem jednomandatowych wybor闚 do rad gmin) uniemo磧iwiaj obywatelsk kontrol nad radnymi i pos豉mi, pozbawia radnych i pos堯w motywacji do wsp馧pracy, kontaktu z obywatelami. Dodatkowo ordynacja wyborcza do Sejmu jest niezgodna z Konstytucj RP i nikomu to z nas nie przeszkadza ( Czy ordynacja wyborcza do Sejmu jest zgodna z Konstytucj? ). Ostatnia zmiana ordynacji wyborczej do Senatu (wprowadzenie JOW) upartyjni豉 sk豉d Senatu, kt鏎y w obecnym kszta販ie nie ma szans by izb refleksji (przeczytaj: Senat ).

      Dla aparatu partyjnego obecny system wyborczy jest korzystny, dla obywateli nie. Ordynacje wyborcze wymagaj wi瘯szych zmian ni proponuje Prezydent. Propozycja uporz康kowania zmian w systemie wyborczym, do dyskusji. Wybory do:

      a) rad gmin, rad miast, rad powiat闚, rad dzielnicowych wybory odbywaj si wg. ordynacji opartej na jednomandatowych okr璕ach wyborczych,

      b) sejmik闚 wojew鏚zkich i do rady M. St. Warszawy i du篡ch miast odbywaj si wg. ordynacji mieszanej tzn. po這wa radnych z okr璕闚 jednomandatowych, po這wa z list komitet闚 wyborczych. Ordynacja mieszana zapewni, 瞠 w sejmikach wojew鏚zkich znajd si przedstawiciele r闚nie mniejszych ugrupowa, a nie tylko 2-3 partii.

      c) Sejmu odbywaj si wg. ordynacji mieszanej, co wymaga zmiany Konstytucji lub ordynacji wi瘯szo軼iowo-proporcjonalnej opisanej w tym Tek軼ie,

      d) Senatu wg. ordynacji opartej o 17 wielomandatowych okr璕闚 wyborczych: wojew鏚ztwa i M. St. Warszawa, , w kt鏎ej wyborca g這suje na jednego kandydata (nie na list, a na konkretn osob). Przy takiej ordynacji wyborczej w Senacie dwie najwi瘯sze partie b璠 mia造 co najmniej po jednym senatorze w ka盥ym okr璕u, mniejsze partie b璠 mia造 w Senacie po kilku senator闚 i co najwa積iejsze b璠zie co najmniej kilkunastu senator闚 niezale積ych, a nie jak obecnie tylko trzech. Tak zr騜nicowany Senat mo瞠 by izb refleksji.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (3) Poka komentarze do wpisu „Uporz康kowanie ordynacji wyborczych”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 13 czerwca 2012 12:49
  • 鈔oda, 06 czerwca 2012
    • Konstytucyjne prawo do opieki zdrowotnej

      W poprzednim wpisie http://krzysztofmazur.blox.pl/2012/06/Rowna-skladka-na-NFZ.html zaproponowa貫m zmian sposoby wyliczania sk豉dki p豉conej do NFZ. Kilka dobrych komentarzy do wpisu (komentarze s dobrem rzadkim na tym blogu) sk豉nia mnie do napisania jeszcze kilku uwag na temat s逝瘺y zdrowia.

      Obecny zapis w Konstytucji RP dotycz帷y opieki zdrowotnej mo瞠 blokowa wiele dzia豉 maj帷ych za celu poprawi efektywno嗆 i skuteczno嗆 sektora ochrony zdrowia. Art. 68 ust. 2 stanowi:

      ” Obywatelom, niezale積ie od ich sytuacji materialnej, w豉dze publiczne zapewniaj r闚ny dost瘼 do 鈍iadcze opieki zdrowotnej finansowanej ze 鈔odk闚 publicznych. Warunki i zakres udzielania 鈍iadcze okre郵a ustawa”

      Zapis ten jest interpretowany jako powszechne, bezwarunkowe prawo do bezp豉tnej opieki zdrowotnej, niezale積ie od tego jak kto p豉ci sk豉dk na ochron zdrowia i czy w og鏊e p豉ci. W my郵 tego zapisu osoba nie pracuj帷a (i nie zarejestrowana jako bezrobotny), lub pracuj帷a dorywczo np. prace ogrodnicze, lub pracuj帷a na w szarej strefie np. gosposia, sprz徠anie mieszka ma pe軟e do opieki zdrowotnej. W my郵 tego zapisu ostatni sp鏎 pomi璠zy lekarzami dotycz帷y wypisywania refundowanych recept tylko osob, kt鏎e maj na bie膨co op豉cone sk豉dki do NFZ jest bezprzedmiotowy.

      Cytowany zapis Konstytucji jest idealistyczny, niewykonalny i w praktyce nierealizowany. Nale篡 go zmieni z obecnej bardzo pojemnej formu造 na konkretn, dostosowan do reali闚 篡cia. Konstytucja powinna nak豉da na w豉dze publiczne obowi您ek zapewnienie funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej, kt鏎y:

      skutecznie chroni zdrowie obywateli,

      jest powszechny,

      gwarantuje dost瘼 do systemu ka盥emu obywatelowi niezale積ie od sytuacji materialnej.

      Jakie jeszcze warunki powinien spe軟ia ten system.?

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (8) Poka komentarze do wpisu „Konstytucyjne prawo do opieki zdrowotnej”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 06 czerwca 2012 18:53
  • poniedzia貫k, 04 czerwca 2012
    • R闚na sk豉dka na NFZ

      Oczekujemy, 瞠 ka盥y obywatel otrzyma taka sama opiek zdrowotn, a sk豉dki jakie p豉c poszczeg鏊ne grupy obywateli s r騜ne, bardzo zr騜nicowane. Nie ma jednej zasady wyznaczenia sk豉dki na ubezpieczenie zdrowotna. Przyk豉dowo:

      1. Osoby pracuj帷e na umowie na czas okre郵ony lub nieokre郵ony p豉c sk豉dk zdrowotn w wysoko軼i 9 proc. wynagrodzenia brutto pomniejszonego o sk豉dki na ubezpieczenie spo貫czne . Pracownik z minimalnym wynagrodzeniem (tj. 1500 z w 2012 roku) p豉ci sk豉dk w wysoko軼i 116,5 z miesi璚znie, pracownik z przeci皻nym wynagrodzeniem (3600 z miesi璚znie) p豉ci sk豉dk w wysoko軼i ok. 280 z miesi璚znie, pracownik zarabiaj帷y 8,5 tys. z miesi璚znie p豉ci sk豉dk 667 z miesi璚znie.

      2. Osoba prowadz帷a dzia豉lno嗆 gospodarcz zap豉ci w 2012 roku sk豉dk 255 z miesi璚znie,

      3. Osoba zawieraj帷a dobrowolne ubezpieczenie z NFZ miesi璚znie zap豉ci 339,40 z,

      4. Od 1 kwietnia 2012 roku rolnicy posiadaj帷y wi璚ej ni 6 ha przeliczeniowych ziemi b璠 p豉ci sk豉dk w wysoko軼i 1 z od hektara miesienie. Rolnik maj帷y 10 ha b璠zie p豉ci sk豉dk zdrowotna 10 z miesi璚znie, a maj帷y 100 ha ziemi b璠zie p豉ci sk豉dk 100 z miesi璚znie tj. mniej ni osoba z minimalnym wynagrodzeniem. Za rolnik闚 maj帷ych mniej ni 6 ha gruntu sk豉dk w wysoko軼i 1 z za hektar miesi璚znie p豉ci bud瞠t pa雟twa.

      5. Za osoby bezrobotne zarejestrowane w UP p豉ci Urz康 Pracy. Nie uda這 si ustali ile.

      Coraz wi璚ej os鏏 jest nieubezpieczonych w NFZ. Do tej licznej grupy nale膨:

      a) bezrobotni, kt鏎zy nie zarejestrowali si w Urz璠ach Pracy,

      b) osoby, kt鏎e sezonowo pracuj za granic, a przez kilka miesi璚y przebywaj w kraju,

      c) osoby pracuj帷e w formie um闚 o dzie這,

      d) osoby pracuj帷e dorywczo na tzw. umowach 鄉ieciowych,

      e) i inne przypadki, kt鏎ych nie znam

      Dlaczego, osoby nieubezpieczone nie ubezpiecz si dobrowolnie w NFZ? Odpowied: Bo to jest bardzo, bardzo drogie ubezpieczenie. Osoba bez zatrudnienia maj帷a zap豉ci 339 z miesi璚znie za dobrowolne ubezpieczenie zadaje sobie pytanie dlaczego ma p豉ci tak du瘸 sk豉dk, w wysoko軼i odpowiadaj帷ej sk豉dce od wynagrodzenia 4300 z, skoro 80-90 proc. obywateli p豉ci mniejsze sk豉dki. Dla por闚nania miesi璚zny abonament w prywatnej firmie medycznej na opiek zdrowotn (bez opieki szpitalnej) kosztuje od 80 z (podstawowy) do 200 z ( VIP). Bez kolejek, itd.

      Z powy窺zego wynika, 瞠 istnieje du瞠 zr騜nicowanie zasad i kwot p豉conych sk豉dek ubezpieczenia zdrowotnego, kt鏎e wynosz od kilku z這tych do kilkuset z這tych miesi璚znie. Obowi您ywanie r騜nych zasad dla r騜nych grup spo貫cznych jest prawdopodobnie jest niezgodne z Konstytucj RP.

      Jak mo積a uporz康kowa powy窺zy galimatias?

      Najpro軼iej jest przyj望 zasad, 瞠 ka盥y doros造 obywatel (emeryt r闚nie) p豉ci co miesi帷 taka sam kwot jako sk豉dk na NFZ, a za dzieci i m這dzie p豉cimy solidarnie proporcjonalnie do swoich dochod闚. Przy tej zasadzie aby pokry wydatki NFZ zaplanowane na 2012 rok (ok. 62 mld z) ka盥y doros造 obywatel powinien p豉ci co miesi帷 sk豉dk w wysoko軼i ok. 140 z i ok. 2 proc. od dochodu pomniejszonego o sk豉dk na ubezpieczenie spo貫czne.

      Za zarejestrowanych bezrobotnych p豉c Urz璠y Pracy, za osoby biedne pracuj帷e sezonowo p豉ci powinna pomoc spo貫czna. Je瞠li Sejm uzna, 瞠 np. rolnicy powinni p豉ci mniejsze sk豉dki np. 10 z miesi璚znie, to co roku z bud瞠tu pa雟twa powinna by przekazywana do NFZ subwencja pokrywaj帷a ubytek dochod闚 NFZ z tytu逝 przyznanych ulg.

      Zalet takiego rozwi您ania jest:

      a) prosta kontrola kto jest ubezpieczony, a kto nie,

      b) wprowadzenie elementarnej zasady sprawiedliwo軼i, 瞠 za tak sam opiek zdrowotna ka盥y p豉ci tak sam kwot sk豉dki ubezpieczeniowej.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (9) Poka komentarze do wpisu „R闚na sk豉dka na NFZ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 04 czerwca 2012 22:04

Tagi

Kana informacyjny