Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • niedziela, 28 czerwca 2015
  • sobota, 27 czerwca 2015
    • Przetarg na 鄉ig這wce dla polskiej armii cz. 2

      W czwartek 18 czerwca br. zak豉dy PZL 安idnik z這篡造 pozew do S康u Okr璕owego w Warszawie w sprawie uniewa積ienia przetargu na 鄉ig這wce wielozadaniowe dla polskiej armii.

      S逝sznie.

      Komisja przetargowa dokona豉 bardzo z貫go wyboru, a w豉軼iwie warunki przetargu zosta造 sformu這wane w nieprofesjonalny spos鏏, tak 瞠 jedynie 鄉ig這wce H225M Caracal spe軟ia jego warunki ( o czym pisa貫m tutaj http://krzysztofmazur.blox.pl/2015/02/Przetarg-na-smiglowce-dla-polskiej-armii.html ). Zakup H225M Caracal jest b喚dem, ale nie oznacza to 瞠 wybrany 鄉ig這wiec jest z造. Kilka lat temu pope軟iono podobny b陰d kupuj帷 samoloty wielozadaniowe F-16 zamiast szwedzkich Gripen闚. F-16 nie jest z造m samolotem, ale w polskich warunkach w wypadku wojny jedyne co b璠zie m鏬 zrobi to odlecie do baz NATO w g喚bi Europy aby nie ulec zniszczeniu w pierwszych godzinach konfliktu.

      Wybrano najdro窺zy helikopter, co wymusi這 ograniczenie zakupu w ramach obecnego przetargu do 50 maszyn. Z tej liczby dostarczonych b璠zie 16 wirop豉t闚 transportowo-wielozadaniowych, 8 – zwalczania okr皻闚 podwodnych, 8 – przeznaczonych dla Wojsk Specjalnych, 5 – s逝膨cych do ewakuacji medycznej i 13 bojowego poszukiwania i ratownictwa (zar闚no dla Wojsk Specjalnych jak i Marynarki Wojennej). To s ilo軼i sprz皻u kt鏎e dobrze b璠 si prezentowa造 na defiladzie 15 sierpnia, ale nawet w po這wie nie zaspakajaj potrzeb polskiej armii. Wojska l康owe (bez si specjalnych) potrzebuj ponad 100 maszyn wielozadaniowych plus 30-40 鄉ig這wc闚 szturmowych, si造 morskie ok. 20-30 maszyn.

      Wybrano 鄉ig這wiec kt鏎y nie jest produkowany w Polsce (tak jak F-16). W przysz這軼i trudno b璠zie podj望 decyzje o dodatkowych zakupach. Zawsze 豉twiej decyduje sie o zakupach sprz皻u wojskowego produkowanego w kraju, poniewa zwi您any z tym efekt mno積ikowy powoduj帷y wzrost popytu, zatrudnienia, podatk闚.... rekompensuje cz窷ciowo poniesione wydatki. Gdyby zamiast F-16 zakupiono Gripeny, kt鏎e mog造 by produkowane w zak豉dach w Mielcu to dzi zamiast remontowa stare poradzieckie samoloty szturmowe i my郵iwskie kupiono by dodatkowych 40 nowych samolot闚 wielozadaniowych.

      Co zrobi?

      Jest nadzieja, 瞠 s康 uniewa積i przetarg. By mo瞠 nowo wybrany Prezydent, jako nadzoruj帷y si造 zbrojne, zdecyduje si w pierwszych dniach urz璠owania wyda rekomendacj dla MON do powt鏎zenia przetargu. Powt鏎ny przetarg powinien sk豉da si z czterech oddzielnych przetarg闚 przeprowadzonych w tym samym czasie przez jedna komisj na 鄉ig這wce: 1) dla wojsk l康owych, 2) dla wojsk specjalnych, 3) dla si morskich, 4) na 鄉ig這wce szturmowe.

      Wa積iejsz spraw jest zmiana procedury zakupu sprz皻u wojskowego i ograniczenia roli wojskowych (polityk闚 i innych pomagier闚 r闚nie) w procesie decyzyjnym.

      Etapy procedury:

      1. Wojskowi okre郵aj cechy sprz皻u wojskowego do zakupu. Zostaje rozpisany przetarg.

      2. Wojskowi oceniaj, kt鏎e z nades豉nych ofert spe軟iaj wymagania okre郵one w przetargu. Je郵i oceni, 瞠 tylko jedna oferta spe軟ia warunki przetarg jest przerywany i wojskowi ponownie musz okre郵i cechy sprz皻u do zakupu. Je郵i wskazano kilku dostawc闚 spe軟iaj帷ych wymagania to wojskowi mog w skali punktowej sklasyfikowa jako嗆 oferowanego sprz皻u (nie jest to konieczne), co mo瞠 by pomocne je瞠li w dalszych etapach procedur dw鏂h dostawc闚 zostanie ocenionych podobnie.

      Koniec roli wojskowych. Zdefiniowali co potrzebuj, wskazali kt鏎y z oferowanych sprz皻闚 spe軟ia ich oczekiwanie. Komisja ma wybra uzbrojenie spe軟iaj帷e oczekiwania armii ale nie oznacza to, 瞠 b璠zie to najbardziej wypasiony sprz皻 z oferowanych.

      3. Do pracy przyst瘼uj ekonomi軼i i specjali軼i od przemys逝 zbrojeniowego. Oceniaj: 1) cen zakupu i koszty w okresie eksploatacji, 2) zakres polonizacji w procesie produkcji i serwisowania oferowanego sprz皻u, konkretny miernik to wp造wy podatkowe z tego tytu逝, 3) skala uzale積ienia od dostawcy w okresie eksploatacji sprz皻u, 4) zaanga穎wanie polskich o鈔odk闚 w rozw鎩 sprz皻u w przysz這軼i, 5) je瞠li sprz皻 b璠zie produkowany w Polsce lub cz窷 jego komponent闚 to prawdopodobie雟two produkcji na eksport w przysz這軼i. Ocena dokonana w tym etapie decyduje o wyborze sprz皻u.

      Pomijam opis kwestii technicznych jak mierzy i agregowa poszczeg鏊ne kryteria oceny.

      Ps. Przyk豉d my郵enia genera堯w:

      "Minister Mroczek stwierdzi, 瞠 propozycja PZL 安idnik zosta豉 odrzucona z uwagi na„dwukrotnie d逝窺zy”termin dostawy, w stosunku do oczekiwa resortu obrony. Wed逝g sekretarza stanu w MON resort wymaga przekazania wirop豉t闚 w dwa lata od podpisanie kontraktu, a sp馧ka oferowa豉 dostawy pierwszych wirop豉t闚 po czterech latach."

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 27 czerwca 2015 09:01
  • 鈔oda, 24 czerwca 2015
    • Emerytura obywatelska

      Coraz wi璚ej s造cha g這s闚 aby wprowadzi emerytur obywatelsk. Kilka lat temu by貫m przeciwnikiem tego rozwi您ania, g堯wnie z obawy przed populistycznymi dzia豉niami polityk闚, kt鏎zy przed ka盥ymi wyborami do Sejmu gotowi byliby podwy窺za lub obiecywaliby podwy磬 emerytur. Jednak tylko krowa nie zmienia pogl康闚. Emerytura obywatelska jest jedynym sposobem aby mo積a by這 obni篡 sk豉dk emerytaln o po這w. Po napisaniu kilkunastu tekst闚 na tym blogu na temat systemu emerytalnego dodaj niniejszy wpis na temat emerytury obywatelskiej i procedury jej wprowadzenia.

      Moja definicja emerytury obywatelskiej:

      Ka盥y obywatel po osi庵ni璚iu wieku emerytalnego i przepracowaniu X lat np. 40 lat, tzn. X lat p豉cenia sk豉dek do FUS otrzymuje emerytur r闚n Y. Je瞠li obywatel przepracowa mniej ni X lat, np. x lat to otrzymuje emerytur r闚n(x/X)* Y . Je瞠li przepracowa wi璚ej ni X lat to otrzymuje emerytur w kwocie Y, innymi s這wy d逝窺zy okres pracy ni X lat nie upowa積ia do wy窺zej emerytury. Sk豉dka emerytalna wynosi s proc. dochodu brutto obywatela.

      Zalety emerytury obywatelskiej:

      1. Solidarno嗆 obywatelska. Pracownicy o wysokich zarobkach wsp馧finansuj emerytury pracownikom o ni窺zych dochodach. Obecnie FUS dzia豉 jak fundusz inwestycyjny naliczaj帷 ka盥emu indywidualnie fundusz emerytalny. Pracownicy o niskich dochodach nie maj szans zgromadzi kapita逝 emerytalnego zapewniaj帷ego minimaln emerytur. Dla pracownik闚 o wysokich dochodach korzystniej jest p豉ci ni窺ze sk豉dki i oszcz璠za na emerytury w ramach III filaru. Subkonto w FUS indeksowane wg PKB jest najkorzystniejszym "funduszem inwestycyjnym" w Polsce, premiuje bogatych . Na koszt przysz造ch pokole.

      2. Mo磧iwo嗆 obni瞠nia sk豉dki emerytalnej z obecnych 20 proc. do 10 -12 proc. . Obni瞠nie koszt闚 pracy. Zwi瘯szenie dochod闚 do dyspozycji pracownik闚 (oszcz璠zanie na dodatkow emerytur zalecane). Obni瞠nie zobowi您a sk豉dkowych przysz造ch pokole.

      3. Prosty spos鏏 wyliczania emerytury obywatelskiej.

      4. Prostota ca貫go systemu. Zrozumia造 dla obywateli. Obecnego obowi您kowego systemu emerytalnego (I i II filar) wi瘯szo嗆 obywateli nie rozumie.

      5. Szansa na likwidacj "przywilej闚 emerytalnych" Wszelka dodatkowa emerytura pochodzi z prywatnych oszcz璠no軼i obywatela lub program闚 emerytalnych pracodawcy.

      6. Wymusza dodatkowe oszcz璠zanie (u pracownik闚 o 鈔ednich i wy窺zych dochodach) na okres emerytalny. Wzrost odpowiedzialno軼i obywateli za sw鎩 los.

      Wady/Zagro瞠nia dla emerytury obywatelskiej:

      1. Emerytura obywatelska b璠zie niska. W obecnych warunkach przy sk豉dce 12 proc. wynios豉by ok. 800 z.

      2. D逝gi okres przej軼iowy wprowadzania emerytur obywatelskich ze wzgl璠u na prawa nabyte.

      3. Zm璚zenie spo貫cze雟twa ci庵造mi zmianami w systemie emerytalnym, z kt鏎ych nie wiele rozumiej. Za ka盥ym razem przekonywano ich 瞠 to model docelowy i najlepszy. Ostatnie zmiany emerytalne i ohydna kampania informacyjna rz康u wyczerpa造 spo貫czn cierpliwo嗆 dla kolejnej zmiany w systemie emerytalnym.

      Aby system emerytury obywatelskiej nie zosta zniszczony przez populist闚 tzn. aby bie膨ce sk豉dki by造 w stanie sfinansowa bie膨ce wyp豉ty powinny zosta wprowadzone dwa ustawowe warunki:

      1. Wielko嗆 emerytury obywatelskiej nie mo瞠 by wi瘯sza ni (podaj uproszczony wz鏎, kt鏎y nie uwzgl璠nia zmian demograficznych, oraz oczekiwanych zmian lls, lle,):

      se * pw * lls/lle,

      gdzie:

      se - stawka sk豉dki emerytalnej,

      pw - przeci皻ny miesi璚zny doch鏚 pracownika p豉c帷ego sk豉dki do FUS, w przybli瞠niu przeci皻ne wynagrodzenia,

      lls - przeci皻na liczba lat p豉cenia sk豉dek do FUS,

      lle - przeci皻na liczba lat pobierania emerytury,

      2. Emerytura obywatelska jest corocznie indeksowana minimum o tempo inflacji / maksimum o tempo wzrostu przeci皻nego wynagrodzenia, za wyj徠kiem lat kiedy FUS ma deficyt i jest dotowany z bud瞠tu. Bud瞠t udziela dotacji na poziomie pozwalaj帷ym finansowa emerytury na ubieg這rocznym poziomie.

      Proces wdro瞠nia emerytury obywatelskiej:

      Proces wdra瘸nia emerytur obywatelskich, wielko嗆 sk豉dki i wielko嗆 nowo przyznanej emerytury w okresie przej軼iowym:

      Wprowadzenie emerytur obywatelskich nie da si ad hoc, jak to przedstawia wielu jej zwolennik闚. Okres przej軼iowy to ok. 40 lat. Okres przej軼iowy konieczny jest dla zapewnienia 鈔odk闚 na finansowani obecnych emerytur, kt鏎e s bardzo wysokie w stosunku do emerytury obywatelskiej oraz na respektowanie praw nabytych tj. emerytury wynikaj帷ej z kapita逝 emerytalnego naliczonego na indywidualnych kontach w FUS.

      1. W momencie rozpocz璚ia wdra瘸nia emerytur obywatelskich wp豉cane sk豉dki emerytalne przestaj by naliczane na indywidualne konta emerytalne w FUS. 字odki dotychczas zgromadzone na kontach indywidualnych w FUS s indeksowane na dotychczasowych zasadach.

      2. W okresie przej軼iowym warto嗆 nowo przyznanej emerytury jest ustalana wg nast瘼uj帷ej zasady:

      emerytura wynikaj帷a z naliczonego kapita逝 emerytalnego w FUS + cz窷 wynikaj帷a z emerytury obywatelskiej r闚na: wielko嗆 emerytury obywatelskiej w roku przej軼ia na emerytur * [ min(X, liczba lat sk豉dkowych emeryta) - liczba lat sk豉dkowych przed dat wprowadzenia programu emerytury obywatelskiej] / X gdzie X - minimalna liczba lat wymagana do otrzymania pe軟ej emerytury obywatelskiej np. 40 lat.

      3. Sk豉dki emerytalne p豉cone przez pracownik闚 w kolejnych latach okresu przej軼iowego stopniowo malej tak aby osi庵n望 docelowy poziom np. 12 proc. i jednocze郾ie sk這ni/"nauczy" pracownik闚 i pracodawc闚 do oszcz璠zania na dodatkowe emerytury w ramach III filaru emerytalnego. Najpro軼iej zasad sk豉dkowania wyja郾i na przyk豉dzie:

      Pocz徠kowo sk豉dka emerytalna wynosi 20 proc. wynagrodzenia z czego pracownik p豉ci 16 proc. pracodawca 4. proc. . Pracownicy w:

      • wieku poni瞠j 30 lat p豉c 12 proc. na FUS i 8 proc. do OFE (ZUS prowadzi OFE dla tych, kt鏎zy boj si oszcz璠za w prywatnych funduszach),
      • pracownicy w wieku 30- 40 lat p豉c 14 proc. do FUS, 6 proc. do OFE,
      • poni瞠j w wieku 40-50 lat p豉c 16 proc. do FUS, 4 proc. do OFE,
      • powy瞠j 60 lat p豉c 18 proc. do ZUS i 2 proc. do OFE.

      Po 7 latach okresu przej軼iowego sk豉dka maleje do 18 proc. (1 proc. sk豉dka p豉cona przez pracodawc , 1 proc. pracownika). Jednocze郾ie o 2 proc. maleje sk豉dka p豉cona do OFE, sk豉dki p豉cone do ZUS pozostaj bez zmian. Po kolejnych 10 latach sk豉dka maleje do 16 proc. itd. a po 37 latach osi庵nie docelowy poziom 12 proc. p豉cone do FUS. Zmniejszaj帷 sk豉dk emerytaln p豉con przez pracownika i pracodawc nale篡 "gro嬌"/zach皻 wspiera rozw鎩 pracowniczych program闚 emerytalnych. Najlepiej da dobry przyk豉d i wprowadza PPE w sektorze publicznym i w przedsi瑿iorstwach pa雟twowych. OFE staj si elementem III filaru.

      4. 字odki zgromadzone w OFE s w豉sno軼i obywateli. Po np. 17 latach trwania okresu przej軼iowego, obywatel ma prawo swobodnie dysponowa nimi (uwaga p豉ci podatek PIT od wyp豉conych z OFE 鈔odk闚).

      Niniejszy tekst nie wyczerpuje wszystkich problem闚 zwi您anych z wprowadzeniem emerytury obywatelskiej, ale pokazuje 瞠 jest to proces d逝gotrwa造 ze wzgl璠u na prawa nabyte. Nie jest to do zrobienia hop siup jak g這sz niekt鏎zy promotorzy emerytury obywatelskiej.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 24 czerwca 2015 23:37
  • wtorek, 23 czerwca 2015
    • Referendum 6 wrze郾ia - no i mamy problem

      Prezydent Bronis豉w Komorowski walcz帷 rozpaczliwie o reelekcj w drugiej turze wybor闚, przeforsowa w Senacie wniosek o przeprowadzenie referendum 6 wrze郾ia br. Po przegranych wyborach Prezydent m鏬 wycofa si "z twarz" z tego idiotycznego pomys逝, nie podpisuj帷 zarz康zenia w sprawie referendum. Niestety podpisa 17 czerwca br. M鏬 skorzysta z zasady, 瞠 jako przegrany/ko鎍z帷y urz璠owanie Prezydent ogranicza swoje dzia豉nia tylko do tych czynno軼i, kt鏎e s niezb璠ne do wywi您ania si z jego obowi您k闚. Nie podejmuje natomiast dzia豉 , kt鏎e powoduj istotne zmiany w zasadach funkcjonowania/organizacji pa雟twa. Pytania referendalne dotycz istotnych zasad funkcjonowania pa雟twa:

      1. Czy jest Pani/Pan za wprowadzeniem jednomandatowych okr璕闚 wyborczych w wyborach do Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej?

      2. Czy jest Pani/Pan za utrzymaniem dotychczasowego sposobufinansowania partii politycznych z bud瞠tu pa雟twa?

      3. Czy jest Pani/Pan za wprowadzeniem zasady og鏊nej rozstrzygania w徠pliwo軼i co do wyk豉dni przepis闚 prawapodatkowego na korzy嗆 podatnika?”

      Pierwsze dotyczy zmiany Konstytucji RP. Wakacje nie s dobrym okresem do powa積ej publicznej debaty nad tymi kwestiami.

      Jest du瞠 prawdopodobie雟two, 瞠 wyniki referendum b璠 wi捫帷e. 45 proc. badanych „zdecydowanie” chce wzi望 udzia w referendum, a 31 proc. „raczej” posz豉by zag這sowa – wynika z sonda簑 przeprowadzonego przez TNS Polska dla „Wiadomo軼i” TVP1. 60 proc. respondent闚 zag這sowa這by za now ordynacj wyborcz JOW, 73 proc. przeciwko finansowaniu partii politycznych z bud瞠tu na dotychczasowych zasadach, 90 proc. za rozstrzyganiem w徠pliwo軼i na korzy嗆 podatnik闚.

      Post瘼owanie Prezydenta nale篡 uzna za wysoce nieodpowiedzialne. Pytania zosta造 opracowane w po酥iechu na potrzeby kampanii wyborczej, decyzje referendalne mog mie negatywne skutki dla Polski. W dniu 17 czerwca br. Prezydent zorganizowa konferencj na temat JOW. podczas kt鏎ej wyg這si wiele kontrowersyjnych opinii. Poni瞠j jeden z przyk豉d, z oficjalnej strony Prezydenta:

      "Bronis豉w Komorowski oceni, 瞠 mo磧iwy jest racjonalny kompromis, a Polsce mo瞠 s逝篡 np. system mieszany. - Polacy chc wi瘯szego udzia逝 w procesach decyzyjnych, tak瞠 dotycz帷ych wybierania swoich przedstawicieli w wyborach do samorz康u, Senatu i Sejmu - powiedzia prezydent. Dzisiaj po tej dyskusji jestem przekonany, 瞠 na pierwsze pytanie dotycz帷e JOW-闚 odpowiem: "tak". Jestem zwolennikiem tej g喚bokiej zmiany ustrojowej, bo to zwi瘯sza w spos鏏 istotny wp造w obywateli na kszta速 personalny i polityczny Sejmu - powiedzia prezydent Komorowski. Wed逝g niego, JOW-y nie b璠 eliminowa partii z parlamentu, ale daje to szans na system mieszany, podobny do niemieckiego."

      Czytelnicy mojego bloga wiedz, 瞠 od kilku lat pisa貫m o konieczno軼i zmiany ordynacji wyborczej do Sejmu na system wi瘯szo軼iowo-proporcjonalny, poniewa obecna ordynacja jest niezgodna z Konstytucj RP. Pisa貫m w tej sprawie do Prezydenta Komorowskiego. Nie wykaza nale篡tego zainteresowania. W kampanii wyborczej Pana Prezydenta nie odnotowa貫m 瘸dnych propozycji "g喚bokich zmian ustrojowych". O g逝pociePrezydenta 鈍iadczy wypowied, 瞠 JOW daj szans na system mieszany, podobny do niemieckiego. Szanowny Panie Prezydencie, w referendum nie ma pytania o system mieszany ale o JOW. Je瞠li w referendum we幟ie udzia wi璚ej ni 50 proc. uprawnionych obywateli i opowiedz si za JOW, to b璠zie to decyzja dla ustawodawcy wi捫帷a. W nast瘼nej po nast瘼nej kadencji w Sejmie (podobnie jak obecnie w Senacie) b璠 jedynie pos這wie PO i PiS, i na pewno nie zmieni ordynacji na mieszan.

      Drugie pytanie referendalne sformu這wane jest w z造 spos鏏. Odpowied na TAK oznacza, 瞠 obywatel jest przeciwko obecnemu systemowi finansowania partii z bud瞠tu. Nie oznacza, 瞠 jest przeciwko finansowaniu partii z bud瞠tu. Czytelnicy mojego bloga wiedz, 瞠 jestem przeciwko obecnemu systemowi finansowania, a popieram inny, a przede wszystkim lepsz informacj na co partie wyda造 pieni康ze publiczne. Je瞠li w wyniku referendum zostanie zaprzestane finansowanie partii z bud瞠tu to we wrogich Polsce o鈔odkach (pa雟twa, korporacje) strzel korki szampana. Powt鏎zymy los I Rzeczpospolitej. Najpierw lokalni bogacze korumpowa b璠 polityk闚, a nast瘼nie ich b璠 korumpowa obce pa雟twa i korporacje.

      Pozytywna odpowied obywateli na trzecie pytanie oznacza raj dla doradc闚 podatkowych. Coraz wi璚ej decyzji urz璠闚 skarbowych b璠zie budzi這 w徠pliwo軼i, coraz lepsi prawnicy b璠 uzasadniali te w徠pliwo軼i, coraz mniejsze podatki b璠 p豉ci造 du瞠 korporacje. A to czego potrzebujemy to uproszczenie podatk闚 poczynaj帷 od prostego PIT, kt鏎ego i tak wi瘯szo嗆 obywateli nie jest w stanie obliczy samodzielnie.

      Bronis豉w Komorowski przegra, a problem og這szonego na potrzeby walki wyborczej referendum pozosta. Co zrobi? Mo磧iwe s nast瘼uj帷e scenariusze:

      1. Bojkot referendum. Niska frekwencja sprawi 瞠 wyniki referendum nie b璠 wi捫帷e. Bojkot referendum to nie jest postawa godna demokraty, ale referendum zosta這 zarz康zone przez Prezydenta nie z troski o Polsk ale dla jego osobistych interes闚. Troska o Polsk wymaga bojkotu referendum. Wi璚ej na ten temat pisze liberalny demokrata.

      2. Zaskar篡 referendum do Trybuna逝 Konstytucyjnego. Do wprowadzenia JOW-闚 w wyborach do Sejmu niezb璠na jest bowiem zmiana Konstytucji RP, a taka dot康 nie mia豉 miejsca. Pytanie referendalne w sprawie JOW-闚 dotyczy problematyki zmiany Konstytucji. Tryb takiej zmiany uregulowany jest w artykule 235 Konstytucji. Kr庵 podmiot闚, kt鏎e mog inicjowa procedur zmiany Konstytucji, zosta w nim zaw篹ony (w stosunku do inicjatywy ustawodawczej) do Prezydenta, grupy co najmniej 92 pos堯w oraz Senatu jako ca這軼i. Nie ma mowy o inicjowaniu tej procedury poprzez referendum. Mo磧iwe jest jedynie przeprowadzenie referendum zatwierdzaj帷ego zmiany w rozdzia豉ch I, II i XII, po wcze郾iejszym przyj璚iu ich przez Sejm. Nie ma mo磧iwo軼i przeprowadzenia cz御tkowego referendum poprzedzaj帷ego procedur zmiany w Konstytucji. Z jedynym wyj徠kiem. Jest mo磧iwo嗆 przeprowadzenia referendum, kt鏎e wi您a這by na przyk豉d Prezydenta do wniesienia projektu zmiany Konstytucji w okre郵onym kierunku. Ale tylko i wy陰cznie do wniesienia projektu. Obchodzenie procedury zmiany Konstytucji w zakresie ordynacji wyborczej poprzez referendum, kt鏎e w tym przypadku nie mo瞠 by przeprowadzone, jest pr鏏 naruszenia porz康ku konstytucyjnego. (powy窺ze uzasadnienie podaj za Krytyk Polityczn)

      3. Konstruktywna kontr propozycja. By mo瞠 kt鏎a z partii zasiadaj帷ych w Sejmie lub Prezydent Duda, po zaprzysi篹eniu wnios do Sejmu projekty ustawy zmieniaj帷e ordynacj wyborcz i spos鏏 finansowania partii. Obywatele chc mie kontakt z pos豉mi, chc mie swoich reprezentant闚 w Sejmie, nawet je郵i wywodz si z ma造ch partii lub wr璚z z partii lokalnych. To gwarantuje im ordynacja mieszana, a nie JOW. Obywatele chc zmiany systemu finansowania partii politycznych z bud瞠tu, kt鏎y da im prawo co roku decydowa ile dotacji partie dostan, przekazywa pieni康ze bud瞠towe r闚nie ma造m/nowopowsta造m partiom, okre郵aj帷y jasno na co 鈔odki bud瞠towe mog by wydane i zapewniaj帷y przejrzyst informacj na co partie je wyda造. W oparciu o wniesienie konstruktywnych propozycji ustawowych mo積a b璠zie namawia obywateli do g這sowania przeciwko JOW i zaprzestaniu finansowania partii z bud瞠tu. Bez tego trudno b璠zie odwie嗆 obywateli od idei JOW i zakazu finansowania partii z bud瞠tu. Ironia losu polega na tym, przyj璚ie JOW i zaprzestanie finansowanie partii z bud瞠tu wzmacnia obecny establishment polityczny, zwolennikom Kukiza, partii Razem, partii zielonych itd. stawia "szklany sufit" w dost瘼ie do realnej polityki.

      4. Odwo豉nie referendum przez Prezydenta Dud. Jest to trudne z prawnego punktu widzenia, ale mo瞠 znajdzie si w ekipie nowego Prezydenta zdolny "Falandysz" i dla dobra nas wszystkich znajdzie furtk prawn od odwo豉nia referendum

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (7) Poka komentarze do wpisu „Referendum 6 wrze郾ia - no i mamy problem”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 23 czerwca 2015 22:46
  • niedziela, 21 czerwca 2015
    • Rozwi您anie problemu d逝g闚 Grecji

      Cztery decyzje powinny zosta podj皻e na jutrzejszym nadzwyczajnym szczycie EURO-grupy w sprawie Grecji:

      1. O wyj軼iu Grecji ze strefy EURO i wprowadzenie Drachmy. Oczywi軼ie jest to decyzja Grecji. To jest kara za rozrzutno嗆 i wolne tempo stabilizacji.

      2. O redukcji w przysz這軼i obecnego d逝gu Grecji o ok. 30-50 proc. i zawieszeniu pobierania odsetek od d逝gu przewidzianego do redukcji (odsetki by造by kapitalizowane i w przypadku redukcji d逝gu anulowane). Warunkiem, redukcji d逝gu jest zrealizowanie przez Grecj uzgodnionego z IMF programu stabilizacyjnego, w kt鏎ym podstawowym celem powinno by osi庵niecie r闚nowagi bud瞠towej i utrzymanie jej przez 3 lata. To jest nagroda za przysz造 wysi貫k w stabilizacji gospodarki

      3. Zatwierdzenie przedstawionego przez Grecj programu redukcji wydatk闚 bud瞠towych i zwi瘯szenia wp造w闚 podatkowych o ile zawarte w programie dzia豉nia zapewni w przysz這軼i zr闚nowa瞠nie finans闚 sektora publicznego.

      4. O zako鎍zeniu kredytowania Grecji przez pa雟twa EURO-grupy. Udzielenie Grecji ostatniej transzy obiecanych kredyt闚 w kwocie 7 mld EURO pod warunkiem zrealizowania punktu 3. Stworzenie warunk闚 do udzielenie Grecji przez IMF kredyt闚 zgodnie z uzgodnionym programem stabilizacyjnym. Dokonanie przez pa雟twa strefy EURO dodatkowych wp豉t do IMF, aby posiada 鈔odki na finansowanie programu stabilizacji Grecji.

      Tyle i a tyle.

      ad 1. Grecja nie jest w stanie dokona "wewn皻rznej dewaluacji" poprzez redukcj wynagrodze, 鈍iadcze spo貫cznych,.... tak jak to uczyni豉 np. υtwa. Wprowadzenia drachmy i prawdopodobna jej dewaluacji w stosunku do EURO, o篡wi gospodark greck, zwi瘯szy eksport, zwi瘯szy liczb turyst闚, zredukuje import,.... Wyj軼ie w uporz康kowanym szyku przez Grecj ze strefy EURO jest lepsze ni wyj軼ie w momencie bankructwa.

      ad 2. Grecki d逝g w obecnym wymiarze nie jest sp豉calny. Wszelkie gadanie o tym, 瞠 jest to z造 przyk豉d dla innych zad逝穎nych pa雟tw nie ma sensu. Grecy i tak nie sp豉c tego d逝gu.

      ad 3. Grekom nie uda這 si dotychczas "uzdrowi" systemu podatkowego, a 鈍iadczenia socjalne s zbyt du瞠 w stosunku do mo磧iwo軼i pa雟twa teraz i w przysz這軼i. Niezale積ie od tego czy wyjd ze strefy Euro czy zostan bud瞠t musz zr闚nowa篡. Nikt im pieni璠zy nie po篡czy, nawet oni sami swojemu pa雟twu nie po篡cz.

      ad 4. Program ratowania Grecji opracowany przez EURO Grup Narodu Niemieckiego poni鏀 fiasko. Uratowa od strat sektor finansowy Euro-grupy. Przeni鏀 ryzyko z w豉軼icieli bank闚 na podatnik闚. Grecj wp璠zi w recesj i turbulencje spo貫czne. Lepiej aby dalszym uzdrawianiem Grecji zaj瘭i si eksperci z IMF, instytucji do tego powo豉nej, ni nowicjusze z UE i EBC. UE powinna zaj望 si solidarn pomoc Grecji a nie wyst瘼owa w roli opresyjnej.

      Ps. Dopisane 27 czerwca 2015.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 21 czerwca 2015 21:36

Tagi

Kana informacyjny