Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • wtorek, 05 lipca 2016
    • Struktura szkolnictwa

       Pani Minister Edukacji przedstawi豉 koncepcj reorganizacji systemu edukacji.

                                                 Struktura jednostek edukacyjnych

                                                             propozycja PiS

       

       

      Szko豉 powszechna

      8 lat

       4 lata nauczanie pocz徠kowe

       4 lata nauczenie przedmiot闚

       

       

       

       

       

       

       

       

      Liceum

      4 lata

       

      Technikum

      5 lat

       

      Szko豉 bran穎wa

      3 lata - stopie I

      2 lata - stopie II

       

       

       

       

       

       

       

      Wy窺ze studia magisterskie

       

      Wy窺ze studia zawodowe

       

       

       

       

       

       

       

       

       

                   

       

      Propozycja przedstawiona przez PiS cofa nas do systemu nauczania z lat 60-tych.  Skraca do 8 lat nauczanie powszechne, w tym jedynie 4 lata nauczania w podziale na przedmioty. Po kr鏒kiej edukacji powszechnej dzieci b璠 segregowane: do zawod闚ek (nazwanych w celach marketingowych  szko豉mi bran穎wymi),  do technikum lub  do liceum.  W czteroletnim  liceum m這dzie  ponownie  b璠zie przerabia program edukacji od podstaw.

      Moja koncepcja  struktury jednostek edukacyjnych r騜ni si zasadniczo od propozycji  pani  Minister . 

                                         Struktura jednostek edukacyjnych

                                                       propozycja KM

       

       

      Szko豉 podstawowa

      3 lata

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      Gimnazjum

      7 lat

       

       

       

       

       

       

       

      Liceum

      3 lata

       

      Technikum

      4 lub 5 lat

       

      Szko豉 zawodowa

      1,  1,5  lub 2 lata

       

       

       

       

       

      Wy窺ze uczelnie

      4 lub 5 lat

       

      Wy窺ze szko造 zawodowe

      3 lata

       

      Policealne szko造 zawodowe

      od 6 do 12 miesi璚y

       

      Propozycja nowej struktura szkolnictwa. 

       Szko豉 podstawowa  (3 lata) -  Edukacja rozpoczyna si w wieku 6 lat. W szkole podstawowej realizowane jest jedynie nauczanie zintegrowane. Zaj璚ia s od godziny 8 do 16 (nie ma 鈍ietlic).  Zdecydowanie wi瘯sza liczba zaj耩 sportowych,  plastycznych, teatralnych, 酥iew, taniec, .... wi璚ej 

      Gimnazjum  (7 lat) -  program gimnazjum i metody dydaktyczne powinien by tak opracowane,   aby jego absolwent posia wiedz i umiej皻no軼i  na poziomie dzisiejszego przeci皻nego licealisty.

      Po gimnazjalna mo磧iwa jest  nauka w :

      Szko豉 zawodowa (1 - 2 lata, w zale積o軼i od wymaga zawodu)  -  w szko豉ch zawodowych uczniowie maj zaj璚ia z przedmiot闚 zawodowych, j瞛yk闚 obcych, WOS + praktyki zawodowe.  Nie ma nauczania przedmiot闚 takich jak j瞛yk polski, historia, itp. (opis szczeg馧owy koncepcji szko造 zawodowej)    Edukacja w szkole zawodowej ko鎍zy sie egzaminem zawodowym.

       

      Technikum  zawodowe (4-5 lat, w zale積o軼i od wymaga zawodu) - w technikum realizowany jest program jak w liceum z mniejsz liczb przedmiot闚 fakultatywnych, plus przedmioty zawodowe i praktyki zawodowe.  Absolwent technikum zdaje egzamin maturalny i egzamin zawodowy. 

      Liceum og鏊nokszta販帷e  (3 lata) - podstawowy cel nauki w liceum to przygotowanie do edukacji na uczelni wy窺zej i  pomoc w dokonaniu w豉軼iwego wyboru dalszej edukacji.  Nauka w liceum ma poszerzy horyzont wiedzy uczni闚,  50 proc. zaj耩  powinny to by zaj璚ia fakultatywne np. socjologia, elementy architektury,  nanotechnologia itp.  ka盥e liceum corocznie cze嗆 miejsc w pierwszych klasach powinno rezerwowa dla  absolwent闚 szk馧 zawodowych.   Egzamin maturalny powinien mie  now form

      Po uko鎍zeniu liceum lub technikum nauk mo積a kontynuowa w:

      Uczelnie:  uniwersytety, akademie, politechniki (5 lat, magister) -  potrzeba ok. 40 uczelni (co oznacza,  瞠 cz窷 obecnych politechnik i uniwersytet闚 b璠zie musia豉 by zredukowana do poziomu wy窺zych szk馧 zawodowych),  kt鏎e zapewnia edukacje dla  ok. 15-20 proc.  m這dzie篡 z rocznika.  Potrzeba co najmniej 4-6 uczelni  na najwy窺zym poziomie 鈍iatowym (2 uniwersytety, politechnika, akademia medyczna).   

      Wy窺ze szko造 zawodowe  (3 lata, licencjat) -  wiadomo o co chodzi,

      Policealne szko造 zawodowe  ( 3 - 12 miesi璚y, w zale積o軼i od wymaga zawodu) -  policealne szko造 zawodowe,  (a w豉軼iwie kursy zawodowe dla absolwent闚 lice闚) powinny by prowadzone przez:  szko造 zawodowe, technika, wy窺ze szko造 zawodowe

       

      Zmiana struktur jednostek szkolnych jest wa積a ale o  jako軼i edukacji szkolnej decyduj inne czynniki:

      Po pierwsze, kwalifikacje nauczycieli:   wiedza, dydaktyka, umiej皻no軼i wychowawcze.

      Po drugie,  motywacja nauczycieli,  szczeg鏊nie dyrektor闚 szk馧,  do dobrego wykonywania pracy.

      Po trzecie, dobry program nauczania (podstawa programowa)  i  dobre podr璚zniki i pomoce naukowe w szkole (aby dzieci wykonywa造 do鈍iadczenia, a nie czyta造 o nich w ksi捫kach).

      Wady system edukacji w Polsce.     Oto kilka z nich:

      1.   Brak systemu oceny jako軼i pracy nauczycieli.

      2.   Samorz康y edukacj traktuj nie jak swoje podstawowe zadania ale jako zadanie zlecone im przez pa雟two.  Dowolno嗆 wydawania subwencji o鈍iatowych przez samorz康y.

      3.   Brak atrakcyjnego szkolnictwa zawodowego dla absolwent闚 lice闚.

      4.   Niski poziom kszta販enia  w szko豉ch zawodowych . 

      5.   Istnienie wielu prywatnych pseudo uczelni wy窺zych o bardzo niskim poziomie nauczani.

      6.   Zani瞠nie poziomu wymaga maturalnych.

      7.   Ograniczenie do minimum zaj耩 kulturalnych (zaj璚ia plastyczne,  muzyczne,  teatralne,...

      8.   Zbyt ma豉 liczba godzin zaj耩 z wychowania fizycznego.

      9.   Bardzo ma豉 liczba zaj耩 praktycznych w szkole:  do鈍iadczenia,   zaj璚ia techniczne,

      10.  Powt鏎zenia w procesie edukacji

      11.  Polska szko豉 nie uczy samodzielnego my郵enia.   Dominuje encyklopedyczny model edukacji.  Prymat wiadomo軼i nad umiej皻no軼iami.

      12.  Brak systemu dokszta販ania nauczycieli.

       Jest co naprawia.

      A ponadto uwa瘸m,  瞠 dziennikarze powinni wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Ps.  Lista problem闚 polskiej szko造:  http://lubnauer.liberte.pl/realne-i-pozorne-problemy-edukacji/

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 05 lipca 2016 13:50
  • poniedzia貫k, 04 lipca 2016
    • Drugi skok na oszcz璠no軼i w OFE

      Prezes Kaczy雟ki na kongresie PiS zapowiedzia likwidacj OFE. Minister Morawiecki m皻nie t逝maczy o co chodzi na poniedzia趾owej konferencji prasowej.

      Wszyscy zastanawiaj si: O co chodzi?

      Odpowiadam: O kas Misiu, o kas. O sfinansowanie deficytu bud瞠tu pa雟twa (czytaj: programu 500+) przez najbli窺ze 3 lata, o sfinansowanie inwestycji "programu Morawieckiego", o zwyci瘰two PiS w najbli窺zych wyborach.

      Niezale積ie od opakowania w jakie zostanie przystrojona likwidacja OFE mechanizm ekonomiczny prawdopodobnie b璠zie nast瘼uj帷y:

      1. 字odki obywateli zgromadzone na kontach OFE zostan dopisane do kapita逝 emerytalnego na subkontach w FUS. Podobnie jak to zrobi rz康 PO "kradn帷" 鈔odki z OFE ulokowane w obligacjach skarbowych. B璠zie to zwi瘯szenie zobowi您a przysz造ch pokole finansuj帷ych wy窺ze emerytury z FUS. Ale to ju b璠zie zmartwienie kolejnych rz康闚 i moich dzieci i wnuk闚.

      2. Aktywa OFE ( akcje ), zostan przej皻e przez pa雟twowy fundusz inwestycyjny. Cz窷 z nich zostanie przekazana do Rezerwy Demograficznej FUS.

      3. Akcje przekazane do Rezerwy Demograficznej FUS b璠 stopniowo co roku sprzedawane przez ZUS w celu sfinansowania cz窷ci deficytu funduszu emerytalnego. Zmniejszy to kwoty dotacji z bud瞠tu pa雟twa do FUS na wyp豉t emerytur. B璠 wolne 鈔odki w bud瞠cie na sfinansowanie programu 500+.

      4. Akcje przej皻e z OFE i przekazane do pa雟twowego funduszu inwestycyjnego pos逝膨 do sfinansowania "programu ministra Morawieckiego". Tutaj form in篡nierii finansowej mo瞠 by bardzo du穎. Prawdopodobnie 鈔odki te zostan wykorzystane do udzielenia gwarancji na kredyty bankowe dla inwestycji z programu Morawieckiego. Jednocze郾ie przedsi瑿iorstwa pa雟twowe bior帷e udzia w programie Morawieckiego wyemituj akcje (lub inne instrument finansowe), kt鏎e zostan rozdane wszystkim Polakom jako pocz徠kowy kapita w nowych kontach emerytalnych w III filarze systemu emerytalnego.

      5. Ka盥y obywatel zostanie "obdarowany" (obowi您kowo lub dobrowolnie tzn. za zgod obywatela) nowym kontem emerytalnym w III filarze systemu emerytalnego. Rz康 "podaruje" ka盥emu obywatelowi pewna kwot np. 5 tys. z lecz nie w formie got闚ki lecz w formie akcji przedsi瑿iorstw pa雟twowych bior帷ych udzia w programie Morawieckiego. Kto b璠zie zarz康za tymi kontami? Trudno dzi powiedzie, zreszt nie jest to istotne.

      6. Nowe konta emerytalne w III filarze b璠 mia造 szereg zach皻 aby sk這ni obywateli do oszcz璠zania na emerytur. Jednocze郾ie b璠 wymusza na przedsi瑿iorstwach aby dok豉dali si do oszcz璠no軼i emerytalnych obywateli. Jak te konkretne juz pieni康ze wp豉cane przez obywateli b璠 inwestowane? Trudno dzi przewidzie.

      7. Oczywi軼ie po tych zmianach sk豉dka emerytalna dotychczas wp豉cana do OFE trafi do FUS. Zwi瘯szy dochody funduszu emerytalnego i zmniejszy dotacj z bud瞠tu pa雟twa do emerytur. A tak martwili鄉y si o 鈔odki na program 500+.

      8. Akcje przej皻e z OFE dadz rz康owi PiS prawo do obsady rad nadzorczych w wielu sp馧kach gie責owych, a tym samym zarz康闚 tych sp馧ek. Wielu dzia豉czy PiS b璠zie mog這 sprawdzi si w biznesie.

      9. Dotychczasowe rz康y PiS spowodowa造 spadek warto軼i akcji na gie責zie o 20-25 procent. Likwidacja OFE spowoduje dalszy spadek.

      Suma summarum. Ca豉 operacja likwidacji OFE ma na celu przej璚ie akcji stanowi帷ych aktywa OFE i zamian ich na got闚k finansuj帷 deficyt funduszu emerytalnego w FUS i inwestycje z "programu Morawieckiego" . Uruchomiona zostanie machina propagandowa t逝macz帷a, 瞠 to wszystko dla naszego dobra. K豉mstwa ministra Rostowskiego to ma造 piku.

      Maciej Samcik przedstawia bardziej optymistyczn wersj likwidacji OFE

      A ponadto uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni si wzi望 do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 04 lipca 2016 20:46
  • niedziela, 03 lipca 2016
    • Rady dla trenera Nawa趾i

      Ka盥y zna si na pi販e no積ej. Raz na kilka lat przyznaj sobie prawo bycia blogerskim asystentem trenera reprezentacji Polski. Poprzednio wyst瘼owa貫m w tej roli cztery lata temu.

      Nasza reprezentacja wr鏂i豉 z mistrzostw z tarcz. "Odpadli z turnieju niepokonani". Kibice witaj帷y pi趾arzy na lotnisku docenili ich postaw. Trener Nawa趾a b璠zie musia rozwi您a kilka problem闚 przed Mistrzostwami 安iata w Rosji. Oto moje podpowiedzi:

      1. 字odkowi pomocnicy musz gra bardziej ofensywni i rozgrywa pi趾 do napastnik闚. Krychowiak dzielnie wspomaga 鈔odkowych obro鎍闚 ale b璠帷 wycofanym nie wspiera atakuj帷ych. M帷zy雟ki lub Jod這wiec nie pe軟i roli ofensywnych rozgrywaj帷ych .

      2. Do kogo poda pi趾? Taki problem cz瘰to mieli polscy zawodnicy posiadaj帷y pi趾. Nikt z koleg闚 nie wychodzi na 'czyst" pozycj. Jedyn opcj pozostawa這 zagranie pi趾i do obro鎍闚 lub bramkarza. Zbyt cz瘰to. Pi趾a no積a polega m.in. na bieganiu bez pi趾i w "poszukiwaniu" pi趾i. Polscy zawodnicy musza wychodzi na pozycje do odebrania podania.

      3. Potrzeba 9 Kapustek. Brak zmiennik闚 to problem trenera Nawa趾i. Jeden Bartosz Kapustka wiosny nie czyni.

      4. Wi璚ej pi趾i r璚znej w pi販e no積ej. Prawie wszystkie reprezentacje graj帷e na mistrzostwach perfekcyjnie opanowa造 ustawianie podw鎩nego "muru" obronnego. Sytuacja przypomina atak pozycyjny w pi販e r璚znej, gdzie atakuj帷y, w ataku pozycyjnym, szukaj sposoby jak przedrze si przez mur zawodnik闚 dru篡ny bior帷ej. Nast瘼ne mistrzostwa 鈍iata wygra ta dru篡na, kt鏎a w ataku pozycyjnym wdro篡 elementy taktyki z pi趾i r璚znej do swojego arsena逝. Podstawa sukcesu, w linii obronnej (bli窺zej bramkarzowi) musi porusza si 2-3 atakuj帷ych. Niekt鏎e dru篡ny ju to robi.

      I to by by這 na tyle.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 03 lipca 2016 12:34

Tagi

Kana informacyjny