Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • 鈔oda, 28 wrze郾ia 2011
    • Zasady reformowania armii


      Minister Tomasz Siemoniak, rozpocz掖 urz璠owanie i b璠zie kontynuowa proces reorganizacji armii (wywiad z Ministrem: http://www.polityka.pl/kraj/wywiady/1519750,1,rozmowa-nowy-szef-mon-o-reformach-w-armii.read). Poni瞠j kilka uwag laika:

      Zracjonalizowa wydatki armii. Armia p豉ci za wysokie ceny za sprz皻 i us逝gi, kt鏎e kupuje (przyk豉d: http://www.polityka.pl/kraj/1519660,1,co-kupuje-armia-tarpany.read). Kwatermistrzowie, os鏏 odpowiedzialnych za zakupy dla armii zostan przeszkoleni w redukcji koszt闚. Zweryfikowany zostanie system raportowania o zakupach oraz postawione odpowiedzialnym osobom zadania redukcji koszt闚..

      Odbudowa etos 穎軟ierza armii polskiej. Program na kilkana軼ie lat pracy. Wymaga zwolnienia cz窷ci kadry lub odseparowania od nowych rocznik闚. Nowych zasad rekrutacji. Obecnie do armii zg豉szaj si g堯wnie m這dzi ludzie kt鏎zy ceni sobie bezpiecze雟two socjalne i wczesn emerytur.

      Zlikwidowa Narodowe Si造 Rezerwowe. Jest to nieudolna kopia rozwi您ania ameryka雟kiego, kt鏎a nie sprawdzi si w warunkach polskich. Polska armia jest armi obronn a nie inwazyjn jak armia ameryka雟ka. W zawodowej 100 tys. armii jest jedynie ok. 30 tys. szeregowc闚 i st. szeregowc闚, reszta to podoficerowie i oficerowie wielu z nich siedz帷ych za biurkiem i nie jest zdolna do wyj軼ia „w pole”. Rezultat: w ostatnich latach armia nie by豉 w stanie wspiera s逝瘺y cywilne w sytuacji kl瘰k 篡wio這wych (przyk豉d powodzi). NSR maj by tak zapchaj dziur zwalniaj帷 穎軟ierzy z obowi您ku pracy na rzecz cywil闚 w sytuacjach kryzysowych. Ich warto嗆 bojowa b璠zie r闚na zeru. NSR to pieni康ze wyrzucone w b這to.

      Zmieni struktur armii: tak aby 70-80 tys. 穎軟ierzy by這 zdolnych wyj嗆 „w pole”, a ok. 20-30 tys. 穎軟ierzy stanowi這 s逝瘺y wsparcia. Obecnie proporcje s odwrotne. Zlikwidowanie zb璠nych jednostek wsparcia w armii i korpusu oficer闚 i podoficer闚 siedz帷ych za biurkami.

      Okre郵i niezb璠n liczebno嗆 armii. 100 tys. 穎軟ierzy to liczba wzi皻a z sufitu. Podstaw do okre郵enia liczebno軼i armii zawodowej (zdolnej wyj嗆 ‘w pole”) jest niezb璠na liczebno嗆 armii pierwszego rzutu tj. armii jaka powinna by zmobilizowana w ci庵u 48 godzin do prowadzenia wojny obronnej (prawdopodobnie konieczne jest ok. 300 – 500 tys. 穎軟ierzy). Drugim parametrem jest liczba by造ch 穎軟ierzy zawodowych, kt鏎ych mo積a zmobilizowa w ci庵u 48 godzin. Wniosek: im wi瘯szy udzia 穎軟ierz zawodowych zatrudnionych na kr鏒kich kontraktach 5-7 lat, tym wi璚ej potencjalnych rezerwist闚 do mobilizacji, tym mniejsza mo瞠 by armia zawodowa.

      Podniesienie wynagrodze 穎軟ierzy, likwidacja przywilej闚 emerytalnych. Patrz poprzednie wpisy: http://krzysztofmazur.blox.pl/2011/07/Reforma-systemu-emerytalnego-Emerytury-mundurowe.html

      http://krzysztofmazur.blox.pl/2011/07/Reforma-systemu-emerytalnego-Emerytury-mundurowe-1.html

      Przywr鏂i powszechn s逝瘺 wojskow.Nie tak jak kiedy ale w formie 5-6 tygodniowych intensywnych szkole wojskowych.Nie teraz, ale za 5-10 lat gdy zako鎍zony zostanie proces reorganizacji imodernizacji armii.Przywr鏂enie powszechnej s逝瘺y wojskowej jest bardzo drogie ale zapewni podstawy do formowaniadrugiego rzuty armii w chwili zagro瞠nia. Oby nigdy nie trzeba by這 z tego korzysta.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Zasady reformowania armii”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 28 wrze郾ia 2011 10:49
  • wtorek, 27 wrze郾ia 2011
    • Reforma powiat闚

      Po kilkunastu latach funkcjonowania powiat闚 przywr鏂onych reforma z 1999 roku pojawiaj si g這sy wskazuj帷e na nieefektywno嗆 ich dzia豉nia w obecnej formie i konieczno軼i dokonania zmian. Najdalej id帷a propozycja polega na likwidacji powiat闚 (program wyborczy Ruchu Poparcia Palikota). Likwidacja powiat闚 wymaga przej璚ia dotychczasowych zada przez gminy lub wojew鏚ztwa.

      Podstawowymi zadaniami starosty i zarz康u powiatu jest podejmowanie decyzji w zakresie:

      • edukacji publicznej (szko造 ponadgimnazjalne)
      • ochrony zdrowia(szpitale rejonowe, powiatowe)
      • transportu na terenie powiatu (wsp馧finansowanie lokalnych linii autobusowych, np. miejskich przedsi瑿iorstw komunikacji w miastach na prawach powiatu)
      • opieki naddrogami publicznymipowiatowymi
      • geodezji
      • gospodarkinieruchomo軼iami
      • ochrony 鈔odowiska
      • porz康ku publicznego i bezpiecze雟twa obywateli
      • przeciwdzia豉niabezrobociu
      • obronno軼i
      • pomocy spo貫cznej
      • wydawania zezwole na podejmowanie pracy przez cudzoziemc闚
      • zwalczaniakl瘰k 篡wio這wychoraz organizowania pomocy na szczeblu powiatowym
      • rejestracji pojazd闚 oraz wydawanie praw jazdy

      Takie zadania jak: pomoc spo貫czna mog by z powodzeniem, a nawet lepiej realizowane przez gminy. Prowadzenie szpitali rejonowych przerasta mo磧iwo軼i wi瘯szo軼i powiat闚 i lepiej aby to zadanie przej窸y wojew鏚ztwa. Pozostaje kilka zada, kt鏎ych przekazanie do gmin lub do wojew鏚ztwa jest nieracjonalne (np. ochrona 鈔odowiska, geodezja, gospodarka nieruchomo軼iami).

      Warto ponownie pochyli si nad propozycj traktowania powiatu nie jako samodzielnej jednostki organizacyjnej lecz jako jednostki administracyjnej b璠帷ej zwi您kiem gmin do realizacji zada wsp鏊nych. Podstawowe zasady funkcjonowania powiatu jako zwi您ku gmin:

      • W豉dz uchwa這dawcz powiatu stanowi rada powiatu. W sk豉d rady powiatu wchodz w鎩towie i burmistrzowie. W g這sowaniu obowi您uje zasada podw鎩nej wi瘯szo嗆. Decyzja jest przyjmowana je郵i poprze ja co najmniej 50 proc. radnych (czyli gmin) , reprezentuj帷ych wi璚ej ni 50 proc. mieszka鎍闚 powiatu.
      • Rada powiatu wybiera starost i zarz康 powiatu.
      • Rada powiatu stanowi jakie zadania s realizowane przez zwi您ek gmin.
      • Dochody powiatu stanowi subwencje z bud瞠tu pa雟twa i subwencje p豉cone przez gminy. Subwencja p豉cona przez gminy p豉cona jest proporcjonalnie do dochodu gminy wg stawki uchwalonej przez rad powiatu.

      W takiej konstrukcji powiat jest mikro Unia Europejsk.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 27 wrze郾ia 2011 12:02
  • poniedzia貫k, 26 wrze郾ia 2011
    • Co robi aby nie by這 w Polsce recesji?

      Kilka czynnik闚 sprawi這, 瞠 w okresie kryzysu w Polsce mieli鄉y dodatni wzrost gospodarczy:

      • dotacje z Unii Europejskiej finansuj帷e m.in. nak豉dy inwestycyjne w sektorze publicznym,
      • pomimo wzrostu udzia造 produkcji na eksport, nadal w gospodarka polska ma du篡 udzia produkcji na potrzeby rynku krajowego,
      • dewaluacja z這tego poprawiaj帷a konkurencyjno嗆 eksportu, ale za cen wzrostu inflacji,
      • porozumienie pracodawc闚 i pracobiorc闚 w sprawie uelastycznienia rynku pracy,
      • wzrost deficytu sektora publicznego poprzez utrzymanie wysokich wydatk闚 sektora publicznego, niestety g堯wnie transfer闚 socjalnych finansuj帷ych konsumpcj,
      • utrzymanie pozytywnych oczekiwa Polak闚, 瞠 kryzys nas nie dotyczy co pomog這 utrzyma wzrost popytu konsumpcyjnego,

      Na trzy ostatnie czynniki istotny wp造w mia豉 polityka rz康u.

      Je郵i gospodarka 鈍iatowa wkroczy w kolejna faz spowolnienie wi瘯szo嗆 ww. czynnik闚, kt鏎e sprzyja造 wzrostowi gospodarczemu w ostatnich trzech latach nie wzmocni wzrostu gospodarczego. Nie jest mo磧iwe utrzymanie wysokiego deficytu sektora publicznego. Nie uda si utrzyma optymistycznych oczekiwa konsument闚. Nie powinno si doprowadza do dalszej dewaluacji z這tego. Dotacje z UE nie wzrosn, dobrze b璠zie je郵i zostan utrzymane na dotychczasowym poziom. Nie nale篡 oczekiwa wzrostu inwestycji sektora prywatnego.

      Co mo積a zrobi? Cztery podstawowe kierunki dzia豉:

      1. Zwi瘯szy wydatki inwestycyjne finansowane z bud瞠tu pa雟twa na infrastruktur (remont linii kolejowych, budowa sieci energetycznych, przyspieszenia realizacji programu budowy autostrad itp.). Neolibera這wi proponuj r闚noczesne zmniejszenia wydatk闚 i podatk闚, aby zwi瘯szy konsumpcj i inwestycje prywatne. W obecnej sytuacji polskiej gospodarki i ponownej recesji gospodarki 鈍iatowej prywatne inwestycje nie wzrosn. Nie mo積a zwi瘯szy deficytu sektora publicznego pozostaje wi璚 sfinansowanie wzrostu wydatk闚 inwestycyjnych poprzez wzrost dochod闚 bud瞠tu pa雟twa, kt鏎y mo積a uzyska m.in.:

      • likwidacj bezsensownych ulg w podatku PIT np. wsp鏊nego rozliczania ma鹵onk闚, ulgi dla os鏏 samotnie wychowuj帷ych dzieci, ulgi dla dziennikarzy,
      • wprowadzenie jednej stawki VAT, co spowoduje ograniczenie procederu niep豉cenia tego podatku przez przedsi瑿iorstwa,
      • podwy窺zenie sk豉dki rentowej tzn. napraw b喚dnej decyzji z 2007 roku o zmniejszeniu tej sk豉dki.

      2. Zwi瘯szenie poda篡 nowych mieszka poprzez nast瘼uj帷e dzia豉nia:

      • Zwi瘯szenia budownictwa na wynajem poprzez liberalizacj ustawy o ochronie lokator闚. Zliberalizowane zasady powinny obowi您ywa dla lokali wybudowanych po 1 stycznia 2012 roku, dla pozosta造ch lokali powinien by wprowadzony okres vacatio legis. Skr鏂enie okresu amortyzacji budynk闚 na wynajem.
      • Likwidacja programu „Rodzina na swoim” jako jednego z czynnik闚 powoduj帷ego wzrost cen mieszka. Popyt na mieszkania w Polsce jest i nie trzeba go sztucznie nap璠za.
      • Uruchomienie dotacji dla gmin na realizacje inwestycji infrastrukturalnych uzbrajaj帷ych nowe tereny pod budownictwo mieszkaniowe.
      • Zmuszenie samorz康闚 do opracowania plan闚 przestrzennego zagospodarowania, poprzez wprowadzenie zasady, 瞠 podatek od nieruchomo軼i mo瞠 by pobierany tylko z obszar闚 posiadaj帷ych takie plany (propozycja Ruchu Poparcia Palikota).

      3. Ograniczy bariery biurokratyczne dla przedsi瑿iorc闚. Zmuszenie sejmowej komisji „Przyjazne pa雟two” do efektywnej i skutecznej pracy. Obecnie jest wi璚ej opowie軼i Pana Palikota i pos豉 Szenfelda ni rezultat闚.

      4. Dalsz liberalizacje rynku pracy. Zliberalizowanie zasad zwalniania pracownik闚 zatrudnionych na czas nieokre郵ony. Wynegocjowanie porozumienia pomi璠zy pracodawcami i pracownikami o ograniczeniu realnego tempa wzrostu wynagrodze. Przed逝瞠nie dzia豉nia ustawy z 2009 roku o 豉godzeniu skutk闚 kryzysu ekonomicznego (ustawa obowi您uje do ko鎍a 2011 roku) lub wdro瞠nie

      Co mo積a wi璚ej zrobi?

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Co robi aby nie by這 w Polsce recesji?”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 26 wrze郾ia 2011 18:11
  • wtorek, 20 wrze郾ia 2011
    • Poprawka Senatora Rockiego, a zabawa w G逝chy Telefon

      Ten blog nie jest po鈍iecony komentowaniu bie膨cych zdarze medialnych, ale czasami musz zrobi wyj徠ek. Obecna dyskusja nt. poprawki Senatora Marka Rockiego do ustawy o dost瘼ie do informacji publicznej pokazuje kilka niebezpiecznych tendencji w publicznej debacie. Wi瘯szo嗆 komentator闚 nie czyta豉 poprawki i swoje pogl康y formu逝je na podstawie wypowiedzi innych os鏏. Komentatorzy kt鏎zy przeczytali tre嗆 poprawki nie zadali sobie trudu aby zidentyfikowa, co jest nowego w poprawce, a co jest powt鏎zeniem dotychczasowych zapis闚. Nie dokonali r闚nie analizy logiczno-semantycznej zapis闚 poprawki. Ca豉 dyskusja przypomina zabaw w G逝chy Telefon.

      Tre嗆 poprawki wniesionej przez Senatora do art. 5 ustawy o dost瘼ie do informacji publicznej jest nast瘼uj帷a:

      "3 w art. 5:

      a) po ust. 1 dodaje si ust. 1a w brzmieniu:

      "1a. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze wzgl璠u na ochron wa積ego interesu gospodarczego pa雟twa w zakresie i w czasie, w jakim udost瘼nienie informacji:

      1) os豉bi這by zdolno嗆 negocjacyjn Skarbu Pa雟twa w procesie gospodarowania jego mieniem albo zdolno嗆 negocjacyjn Rzeczypospolitej Polskiej w procesie zawierania umowy mi璠zynarodowej lub podejmowania decyzji przez Rad Europejsk lub Rad Unii Europejskiej;

      2) utrudni這by w spos鏏 istotny ochron interes闚 maj徠kowych Rzeczypospolitej Polskiej lub Skarbu Pa雟twa w post瘼owaniu przed s康em, trybuna貫m lub innym organem orzekaj帷ym.",

      b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:

      "3.Nie mo積a, z zastrze瞠niem ust. 1, 1a i 2, ogranicza dost瘼u do informacji o sprawach rozstrzyganych w post瘼owaniu przed organami pa雟twa, w szczeg鏊no軼i w post瘼owaniu administracyjnym, karnym lub cywilnym, ze wzgl璠u na ochron interesu strony, je瞠li post瘼owanie dotyczy w豉dz publicznych lub innych podmiot闚 wykonuj帷ych zadania publiczne albo os鏏 pe軟i帷ych funkcje publiczne - w zakresie tych zada lub funkcji.";";

      Wszyscy komentatorzy koncentruj si na punkcie b) poprawki, cytuj帷 do w ca這軼i lub fragmentach, dodaj帷 wiele bzdurnych interpretacji o ograniczeniu demokracji, ograniczeniu i tak ju trudnego dost瘼u do informacji publicznej itp. Jest to przyk豉d ich niekompetencji. Punkt b) poprawki doda w ust. 3 jedynie wpis 1a” , pozosta豉 tre嗆 jest powt鏎zeniem dotychczasowego brzmienia ustawy (w za陰czniku na ko鎍u podano dotychczasowe brzmienia art. 5).

      Punkt a) stanowi帷y istot poprawki, rzadko jest przytaczany w dyskusji. Zezwala on na ograniczenie dost瘼u do informacji publicznej na okre郵ony okres czasu a nie po wsze czasy. Ograniczenie dost瘼u do informacji dotyczy konkretnie zdefiniowanych sytuacji, w kt鏎ych os豉bi這by zdolno嗆 negocjacyjn Skarbu Pa雟twa w procesie gospodarowania jego mieniem albo zdolno嗆 negocjacyjn Rzeczypospolitej Polskiej w procesie zawierania umowy mi璠zynarodowej lub podejmowania decyzji przez Rad Europejsk lub Rad Unii Europejskiej lub utrudni這by w spos鏏 istotny ochron interes闚 maj徠kowych Rzeczypospolitej Polskiej lub Skarbu Pa雟twa w post瘼owaniu przed s康em, trybuna貫m lub innym organem orzekaj帷ym.

      Moim zdaniem dyskusyjne we wniesionej poprawce jest ograniczenie dost瘼u do informacji publicznej w przypadku podejmowania decyzji przez Rad Europejsk lub Rad Unii Europejskiej. To tak jakby wprowadzi zapis o ograniczeniu dost瘼u do informacji w przypadku podejmowania decyzji przez Rad Ministr闚 lub Sejm. Te cz窷 poprawki nale篡 przeanalizowa pod k徠em zgodno軼i z Konstytucj RP. W przypadku decyzji Rady Europejskiej lub Rady Unii Europejskiej tylko kwestie kwalifikowane jako informacje niejawne lub chronione jako tajemnica pa雟twowa mog podlega ograniczeniu, ale to zapewnia ust. 1 art. 5 (patrz za陰cznik). No ale o tym dziennikarze i komentatorzy nie dyskutuj.

      Wnioski:

      1. Kontynuujemy akcj „Ca豉 Polska czyta dzieciom” w nadziei poprawy umiej皻no軼i czytania ze zrozumieniem i zach璚enia dziennikarzy do czytania.
      2. Do komentarzy dziennikarzy podchodzimy z ograniczonym zaufaniem, szczeg鏊nie w okresie kampanii wyborczej.

      Za陰cznik. Tre嗆 artyku逝 5 Ustawy o dost瘼ie do informacji publicznej przed poprawk Senatora Rockiego

      Art. 5.

      1. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach

      okre郵onych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych

      tajemnic ustawowo chronionych.

      2. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze wzgl璠u na prywatno嗆

      osoby fizycznej lub tajemnic przedsi瑿iorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji

      o osobach pe軟i帷ych funkcje publiczne, maj帷ych zwi您ek z pe軟ieniem

      tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz

      przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsi瑿iorca rezygnuj z przys逝guj帷ego

      im prawa.

      3. Nie mo積a, z zastrze瞠niem ust. 1 i 2, ogranicza dost瘼u do informacji o sprawach

      rozstrzyganych w post瘼owaniu przed organami pa雟twa, w szczeg鏊no軼i

      w post瘼owaniu administracyjnym, karnym lub cywilnym, ze wzgl璠u na

      ochron interesu strony, je瞠li post瘼owanie dotyczy w豉dz publicznych lub innych

      podmiot闚 wykonuj帷ych zadania publiczne albo os鏏 pe軟i帷ych funkcje

      publiczne – w zakresie tych zada lub funkcji.

      4. Ograniczenia dost瘼u do informacji w sprawach, o kt鏎ych mowa w ust. 3, nie

      naruszaj prawa do informacji o organizacji i pracy organ闚 prowadz帷ych post瘼owania,

      w szczeg鏊no軼i o czasie, trybie i miejscu oraz kolejno軼i rozpatrywania

      spraw.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 20 wrze郾ia 2011 11:19
  • 鈔oda, 14 wrze郾ia 2011
    • Nasza droga do ateizmu

      Je瞠li przez kolejne 20 lat religia b璠zie przedmiotem szkolnym to b璠ziemy spo貫cze雟twem w wi瘯szo軼i ateistycznym. Jak Francuzi lub szybko zmierzaj帷y w tym kierunku Hiszpanie. Osoby kt鏎e wprowadzi造 religi do szk馧 jako przedmiot nauczania, mia造 zapewne dobre intencje ale wyrz康zi造 nied德iedzi przys逝g ko軼io這wi powszechnemu.

      Ju na pocz徠ku lat dziewi耩dziesi徠ych ka盥y rodzic, kt鏎y chcia wychowa dzieci w wierze katolickiej dostrzega katastrofalne skutki tej decyzji. W szkole podstawowej na lekcj religii ucz瘰zcza wi瘯szo嗆 dzieci, w gimnazjum mniej a w liceum jeszcze mniej. Jeden z ksi篹y powiedzia, 瞠 przyst徙ienie gimnazjalist闚 do bierzmowania jest jednocze郾ie aktem po瞠gnania z ko軼io貫m.

      Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze przeniesienie religii do szk馧 spowodowa這 wzrost liczby dzieci ucz瘰zczaj帷ych co spowodowa這 wzrost liczby katechet闚, z kt鏎ych wielu nie mia這 dostatecznych kwalifikacji. Cz窷 katechet闚 nadal ma s豉be przygotowanie. Wiele z dzieci ucz瘰zcza na religi poniewa w tym czasie nie mia這by po prostu co robi. Kilku uczni闚 nie zainteresowanych lekcj religii wystarczy, aby os豉bi motywacj pozosta造ch dzieci. Program nauki religii jest rozci庵ni皻y w czasie na 12 lat nauki. W rzeczywisto軼i programu nauczania jest na kilka lat w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Z wynikami bada nt. religii w szkole mo積a zapozna si: http://www.eksoc.uni.lodz.pl/is/szkolna-lawa.pdf .

      Dlaczego po kilku latach nauki religii w szkole nie wycofano si z b喚dnej decyzji? Po pierwsze wynika to ze s豉bo軼i ko軼io豉 powszechnego w stosunku do ko軼io豉 instytucjonalnego. Po drugie ko軼io這wi instytucjonalnemu powr鏒 religii do szk馧 si spodoba, jako wyraz si造 ko軼io豉, jako nadzieja powrotu do stanu z XIX i pocz徠ku XX wieku.

      Dzieci i m這dzie ucz si wiary w domu od rodzic闚 i na spotkaniach wsp鏊noty religijnej. Prze鈍iadczenie, 瞠 lekcje religii organizowane przez pa雟twow szko喚 naucz wiary i ukszta速uj cz這nka ko軼io豉 powszechnego jest b喚dne.

      Konieczno嗆 wyprowadzenia lekcji religii ze szk馧 g這sz nie tylko zagorzali atei軼i ale r闚nie dostrzegaj rodzice i duchowni. Kt鏎y rz康 b璠zie mia odwag wy陰czenie religii z programu szk馧 i kto w ko軼iele instytucjonalnym b璠zie mia odwag poprze tak decyzj?

      Usuni璚ie religii z program闚 szkolnych nie oznacza zamkniecie sal szkolnych dla nauczania religii. Je瞠li rodzice i miejscowa parafia wyra膨 tak ch耩 to sale szkolne powinny by udost瘼niane do prowadzenia zaj耩 z religii. Szczeg鏊ne znaczenie ma to w wiejskich szko豉ch podstawowych, gdzie odleg這嗆 z miejsca zamieszkania do sal katechetycznych mo瞠 stanowi utrudnienie dla dzieci w pobieraniu nauki z religii.

      Usuwaj帷 nauk religii z programu szkolnego nie mo積a dopu軼i do tego, aby brak 鈔odk闚 finansowych doprowadzi do destrukcji nauczania religii. Katecheci opr鏂z trzymiesi璚znego wynagrodzenia po rozwi您aniu umowy o prac w szkole powinni otrzyma dodatkow odpraw na przyk豉d w wysoko軼i minimalnego wynagrodzenia w okresie kolejnych 6 miesi璚y. Zapewni to im 鈔odki do 篡cia i mo磧iwo嗆 kontynuowania pracy dydaktycznej w parafiach i da czas ko軼io這wi instytucjonalnemu na zorganizuje system finansowania nauki religii.

      Jakie b璠 skutki wycofania religii ze programu szkolnego?Prawdopodobnie zmniejszy si liczba m這dzie篡 ucz瘰zczaj帷ej na zaj璚ia,ale ci,kt鏎zyb璠 ucz瘰zcza w przysz這軼i b璠 cz這nkami ko軼io豉 powszechnego w pe軟ym tego s這wa znaczeniua nie ateistami uczestnicz帷ymi w obrz康kach ko軼ielnych.Zmniejszy si liczba potrzebnych katechet闚.Prawdopodobnie ko軼i馧 instytucjonalny zmniejszyliczb lekcji religii, a wi瘯szy nacisk po這篡 na inne formy nauki wiary m.in.organizowanie specjalnych nabo瞠雟tw dla dzieci i m這dzie篡,organizowanie spotka, mini pielgrzymek, wycieczek, warsztat闚 teatralnych z przedstawieniami o tematyce religijnej,letnich szk馧 religijnych,itp.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 14 wrze郾ia 2011 12:32
  • wtorek, 13 wrze郾ia 2011
    • Zakup samolot闚 szkolno-bojowych

      Znajomy prowadzi firm nauki jazdy dla kierowc闚. Jest r闚nie dobrym kierowc rajdowym. Postanowi zakupi 18 nowych samochod闚 do nauki jazdy. W specyfikacji zam闚ienia jako jeden z warunk闚 poda, 瞠 samochody do nauki jazdy z wyposa瞠niem dla instruktora maj mie silniki, konstrukcj oraz wyposa瞠nie, kt鏎e pozwol im na start w rajdzie Dakar. Chce uczy na nich jazdy pocz徠kuj帷ych kierowc闚 i jednocze郾ie startowa w rajdach samochodowych.

      Pracownicy firmy, rodzina m闚i mu, 瞠 to z貫 zam闚ienie?? Samochody b璠 za drogie do nauki jazdy?? Samochody mo瞠 dojad do mety rajdu ale kierowca nie ma szansy na miejsce na podium. Proponuj aby zdecydowa czy chce kupi samochody do szkolenia czy samoloty do jazdy na rajdach. Gadanie jak do 軼iany. Znajomy rozes豉 zam闚ienie do dostawc闚. Jeden odpowiedzia, 瞠 ma takie samochody ale jeszcze nie startowa造 w rajdach i cena jest wysoka. Drugi, 瞠 mo瞠 dostosowa swoje samochody szkolne do warunk闚 rajdowych. Inni odpowiedzieli, 瞠 maj w ofercie tanie, sprawdzone samochody do nauki jazdy ale samochod闚 rajdowych dostosowanych do nauki jazdy nie maj.

      G逝pia sytuacja, nieracjonalne post瘼owanie???

      Tak w豉郾ie post瘼uje polska armia,chc帷 aby nowe szkolne samolotydla szko造 w D瑿linie,by造 r闚nocze郾ie samolotami szturmowymi, kt鏎e zast徙istare Su-22.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 13 wrze郾ia 2011 09:48
  • niedziela, 11 wrze郾ia 2011
    • Program wyborczy PO - komentarze

      W poni窺zych komentarzach poszczeg鏊ne kolory oznaczaj:

      Czerwony - z豉 propozycja programowa,

      R騜owy - propozycja pe軟i帷a w programie rol kie豚asy wyborczej, zazwyczajadresowanado okre郵onej grupy wyborc闚, propozycja s逝szna aleczy a tak istotna?

      Zielony - dobra propozycja programowa

      1. Wynegocjujemy ponad 300 mld z這tych w bud瞠cie UE na lata 2014–2020 na nasz programinteligentnego rozwoju, kt鏎y wesprzemy kolejnymi 100 mld z這tych 鈔odk闚 w豉snych.

      Od kilkunastu lat politycy przedstawiaj Uni Europejsk jako „dojn krow” z pieni璠zmi. Pierwsze miesi帷e polskiej prezydencji przeciek造 nam przez palce. W rozwi您ywaniu g堯wnego problemu Unii, jakim jest kryzys finans闚 publicznych kilku kraj闚 Polska nie uczestniczy. Nie wykorzystujemy te polskiej prezydencji do budowy w spo貫cze雟twie konsensusu jakiej Unii chcemy, i jak chcemy w niej funkcjonowa. Ka盥y rz康 powinien stara si wypracowa bud瞠t Unii korzystny dla kraju i dla ca貫j Unii (co nie musi oznacza my郵enia jak najwi璚ej pieni璠zy dla nas, patrzmy na Niemcy, kt鏎e s p豉tnikiem netto do bud瞠tu Unii ale dbaj o to aby bud瞠t by dla nich korzystny). Umieszczenie has豉 pozyskania 300 mld z jako pierwszego punktu programu 鈍iadczy o niesamodzielno軼i i braku pomys逝 jak samodzielnie finansowa rozw鎩. Hiszpania i Portugalia prze篡造 lata prosperity korzystaj帷 ze 鈔odk闚 unijnych. Dzisiaj maja powa積e problemy. Je郵i druga cz窷 zdania odczyta jako deklaracje zwi瘯szenia publicznych wydatk闚 inwestycyjnych to jest to pozytywny kierunek.

      2. P豉ce sfery bud瞠towej, zamro穎ne ze wzgl璠u na kryzys, zaczn ponownie rosn望. Podobnie jak konsekwentnie zwi瘯szyli鄉y p豉ce nauczycieli, b璠ziemy sukcesywnie podnosi wynagrodzenia innych wa積ych spo貫cznie grup zawodowych, zaczynaj帷 od nauczycieli akademickich i policjant闚.

      S逝szny postulat zabarwiony nut populizmu. Konieczna podwy磬a wynagrodze nauczycieli jak dokonano w ostatnich latach mo瞠 by przyk豉dem nieskuteczno軼i i marnotrawstwa pieni璠zy przez rz康. Rz康 nic nie zrobi aby zracjonalizowa przywileje z Kart Nauczyciela. Trzeba by這 da nawet wy窺ze podwy磬i nauczycielom ale znie嗆 obecn Kart. Je瞠li rz康 zamierza zwi瘯szy wynagrodzenia policjantom bez r闚noczesnego zniesienia przywilej闚 emerytalnych, to b璠zie to kolejne marnotrawstwo.

      3. Do 2013 roku wprowadzimy rozwi您ania gwarantuj帷e Polsce wysokie przychody z wydobycia gazu 逝pkowego, kt鏎e przeznaczymy na bezpiecze雟two przysz造ch emerytur.

      Populizm w czystej postaci. System emerytalny musi by tak skonstruowany aby by samofinansuj帷y aby p豉cone sk豉dki pokrywa造 wyp豉ty emerytur. Od tego ma zale瞠 bezpiecze雟two przysz造ch emerytur a nie od gazu. Nierozwi您anym problemem jest system op豉t za eksploatacj bogactw naturalnych (w tym las闚 pa雟twowych). Bud瞠t pa雟twa nie ma z tego 瘸dnych dochod闚 ( z las闚 pa雟twowych te). Symboliczne op豉ty wnoszone s do Funduszu ochrony 字odowiska. Zasadnicze korzy軼i maj pracownicy przedsi瑿iorstw eksploatacyjnych (jaskrawy przyk豉d KGHM, Lasy Pa雟twowe).

      4. Na podobie雟two 1800 Orlik闚 wybudujemy 1000 安ietlik闚 – centr闚 kultury i bibliotek gminnych, kt鏎e b璠 wspiera kreatywno嗆 i budowa umiej皻no嗆 pracy zespo這wej.

      Popieramy 安ietlik w ka盥ej gminie.

      5. W ci庵u kadencji zwi瘯szymy wydatki na Uniwersytety Trzeciego Wieku i grupowe zaj璚ia zdrowotne dla senior闚.

      Co trzeba by這 emerytom przyjemnego zaoferowa w programie. Problem stworzenia kultury aktywnego funkcjonowania os鏏 w trzecim wieku i stwarzanie warunk闚 ku temu jest istotny.

      6. W Polsce rodzi si coraz mniej dzieci. 疾by temu zaradzi, radykalnie zwi瘯szymy ulg rodzinn na trzecie i kolejne dziecko.

      Problem jest bardziej z這穎ny. System ulg pro rodzinnych wymaga przebudowy.

      7. W ramach programu „Koperniki” w ka盥ym wojew鏚ztwie do 2020 roku stworzymy „Centra Nauki”, kt鏎ych zadaniem, podobnie jak to si ma w przypadku udanego projektu sto貫cznego, b璠zie inspirowanie m這dzie篡 do nauki i innowacyjno軼i.

      Nic doda nic uj望.

      8. Zlikwidujemy formularze podatkowe PIT.

      Niemo磧iwe. Mo積a ograniczy u篡wanie papierowych formularzy i promowa e-deklaracje podatkowe ( co faktycznie si dzieje). Mo積a upro軼i system podatkowy PIT poprzez likwidacje wi瘯szo嗆 ulg. Mo積a przenie嗆 na urz康 skarbowy (a w豉軼iwie jego komputery) obowi您ek sporz康zenia projektu deklaracji podatkowej. Podatnik lub p豉tnik w jego imieniu b璠zie musia potwierdzi poprawno嗆 deklaracji podatkowej.

      9. Obni篡my zasadnicz stawk VAT do 22% w 2014 roku, kiedy 鈍iatowy kryzys gospodarczy powinien ust徙i fazie o篡wienia.

      Populizm, taki sam jak w poprzednim programie PO podatek liniowy. To co warto zrobi to wprowadzi jedn powszechn stawk VAT, upro軼i system i ograniczy oszustwa podatkowe w zakresie VAT.

      10. Zwi瘯szymy ulgi podatkowe dla oszcz璠zaj帷ych na emerytur, by motywowa sk這nno嗆 do d逝gookresowego oszcz璠zania.

      Cz窷ciowo ju to zrobiono w 2011 roku, kiedy wprowadzono Indywidualnych Kontach Zabezpieczenia Emerytalnego. Nale篡 przedstawi docelow wizj systemu emerytalnego i harmonogram doko鎍zenia reformy w tym systemie. Obecny system jest zbyt skomplikowany, a wprowadzone w 2011 roku zmiany jeszcze bardziej go zagmatwa造.

      11. Zapewnimy dost瘼 do szerokopasmowego Internetu w ka盥ej gminie.

      Prywatny biznes sobie z tym poradzi je郵i b璠zie popyt. To co nale篡 zrobi to wprowadzi darmowy Internet (wolniejszy, z ograniczonym czasem 陰czno軼i, ograniczon ilo軼i transmisji danych) adresowany do os鏏 kt鏎e korzystaj z Internetu rzadko. Powszechny dost瘼 do Internetu potrzebny jest je郵i chcemy wprowadza e-administracj lub ogranicza papierowe formularze podatkowe.

      12. Stopniowo do 2015 roku wprowadzimy do szk馧 e-podr璚znik.

      Siedzenie przed monitorem komputera nie jest zdrowe dla dzieci i m這dzie篡. E-podr璚znik ma sens je郵i 2/3 jego zawarto軼i stanowi b璠 materia造 dodatkowe, kt鏎e nie zmie軼i造 si w papierowym podr璚zniku. Wa積iejsze od e-podr璚znika dla uczni闚 s e-materia造 dydaktyczne dla nauczycieli oraz wyposa瞠nie nauczycieli w laptopy, projektory itp. z kt鏎ych b璠 mogli korzysta podczas lekcji. Skoro w 2015 roku b璠 e-podr璚zniki to rozumiem, 瞠 do 2014 roku zako鎍zony zostanie proces modernizacji pracowni szkolnych (biologicznej, chemicznej, fizycznej, plastycznej) tak 瞠 uczniowie b璠 wykonywali wi璚ej do鈍iadcze i eksperyment闚 ni obecnie. Ogl康anie prezentacji do鈍iadcze w e-podr璚znikach nie zast徙i samodzielnej i zespo這wej pracy uczni闚.

      13. Damy Polakom prawo wyboru, komu przeka膨 swoj sk豉dk zdrowotn, wprowadzaj帷 konkurencj dla NFZ.

      S逝瘺y lobbingowe instytucji ubezpieczeniowych odnios造 sukces skoro ten zapis znalaz si w programie. Reforma systemu finansowania s逝瘺y zdrowia jest du穎, du穎 trudniejsza ni reforma systemu emerytalnego. Przez ostatnie cztery lata rz康 nic nie zrobi aby poprawi efektywno嗆 systemu emerytalnego, a jedynie go skomplikowa. NFZ s逝篡 politykom, urz璠nikom Ministerstwa Zdrowia oraz lekarzom jako ch這piec do bicia. Jako zas這na dymna dla w豉snych b喚d闚, nier鏏stwa, wygodnictwa. NFZ jest t instytucj, kt鏎a reprezentuje interesy pacjent闚. Mo瞠 zwi瘯szy liczb finansowanych zabieg闚 ale pod warunkiem, 瞠 z kilkudziesi璚ioma szpitalami nie podpisze 瘸dnego kontraktu. Te plac闚ki nie s potrzebne w tych lokalizacjach, gdy obok znajduj si lepsze, kt鏎e nie wykorzystuj swoich zdolno軼i przerobowych. Czy politycy, urz璠nicy popr takie dzia豉nie. Na ten temat b璠zie oddzielny wpis na blogu.

      14. Wprowadzimy do kodeksu pracy odnawialne umowy sezonowe dla pracownik闚, co zwi瘯szy stabilno嗆 zatrudnienia w鈔鏚 m這dych.

      Miejsc pracy od tego nie przyb璠zie.

      15. Zlikwidujemy obowi您ek noszenia przez kierowc przy sobie dowodu rejestracyjnego swojego pojazdu i prawa jazdy, kt鏎e policja i inne s逝瘺y b璠 mog造 skontrolowa, 陰cz帷 si elektronicznie z odpowiednim urz璠em.

      Sztuczny problem. Nie zaobserwowa貫m aby znajomi narzekali na to, 瞠 trzeba nosi dokumenty. Chyba, 瞠 byli nietrze德i. Jest kilkadziesi徠 wa積iejszych spraw do za豉twienia.

      16. Radykalnie ograniczymy dost瘼 s逝瘺 specjalnych i policyjnych do biling闚 obywateli oraz

      zwi瘯szymy kontrol nad wykorzystywaniem pods逝ch闚.

      W pierwszej cz窷ci zostali鄉y poinformowani, 瞠 dotychczas s逝瘺y nadmiernie korzysta造 z pods逝ch闚 oraz nie kontrolowano ich wykorzystania. S逝瘺y musz mie tyle dost瘼u do pods逝chu ile potrzeba. Przykro mi si zrobi這 czytaj帷 ten punkt programu. Populizm z podtekstem anty-Pisowskim.

      17. Skr鏂imy termin wydawania pozwole na budow z oko這 300 do 100 dni, a liczb procedur z ponad 30 do 15. Skr鏂imy termin oczekiwania przez obywatela na rozstrzygni璚ie jego sprawy w s康zie o 1/3.

      Zapomniano dopisa, 瞠 wi璚ej 鈔odk闚 zostanie przeznaczonych na opracowanie plan闚 przestrzennego zagospodarowania.

      18. B璠ziemy d捫y do zr闚nowa穎nego bud瞠tu przed ko鎍em kadencji. Obni篡my relacje d逝gu do PKB do 48% w 2015 roku i do 40% w 2018 roku, dzi瘯i czemu b璠ziemy mieli ni窺ze stopy procentowe i szybszy wzrost gospodarczy.

      S逝sznie. Tylko czy realne? W pierwszym kroku proponuje jednak wprowadzi europejskie standardy statystyki dochod闚 i wydatk闚 sektora publicznego, aby mo積a by這 poprawnie mierzy wielko嗆 deficytu bud瞠tu pa雟twa (deficyt bud瞠tu pa雟twa jest zani穎ny od kilku lat poprzez nie zamieszczanie w wydatkach bud瞠tu wszystkich wydatk闚 m.in. dotacji do FUS) oraz zad逝瞠nie sektora publicznego (np. sztuczne wy陰czenie Funduszu Drogowego z sektora publicznego). Nie ka盥y deficyt jest z造. Je郵i wzrost d逝gu publicznego finansuje nak豉dy inwestycyjne, z kt鏎ych korzysta b璠 przysz貫 pokolenia to w warunkach recesji lub spowolnienia wzrostu deficyt sektora publicznego ma swoje uzasadnienia. Obecny deficyt bud瞠tu pa雟tw finansuje g堯wnie transfery socjalne do KRUS i FUS.

      19. Wzorem kraj闚 najbardziej rozwini皻ych wprowadzimy przepisy gwarantuj帷e kobietom „r闚n p豉c za r闚n prac”, eliminuj帷 dyskryminacj kobiet w miejscu pracy.

      Zawsze s逝szne has這. Ale odgrywa role kie豚asy wyborczej dla kobiet.

      20. Najlepsi maturzy軼i ju od pierwszego roku studi闚 b璠 otrzymywa stypendia naukowe.

      W wyborach prezydenckich kie豚as wyborcza dla student闚 by豉 podwy磬a ulgi komunikacyjnej teraz kryterium do otrzymania stypendium. Wola豚ym wprowadzenie rozwi您ania stymuluj帷ego wzrost funduszy na stypendia np. je郵i uczelnia pozyska X tys. z na stypendia od prywatnych sponsor闚 to z bud瞠tu pa雟twa otrzyma drugie tyle dodatkowych 鈔odk闚.

      21. Przeznaczymy miliard z這tych ze 鈔odk闚 unijnych na Fundusz Przedsi瑿iorczo軼i na Wsi.

      Kie豚asa wyborcza dla rolnik闚.W rolnictwie wystarczy jak b璠zie zatrudnionych3-5 proc. os鏏 w wieku produkcyjnym zamiast obecnych kilkunastu.Konieczny jest wieloletniprogram zmiany struktury zatrudnienia os鏏 mieszkaj帷ych na wsi.Deklarowany wydania miliarda otrzymanych z Unii 鈔odk闚 to ma造 krok w tym kierunku, 豉twy do realizacji bo wydajemy nie swoje pieni康ze. Ten punkt kwalifikuj jako populistyczna kie豚as wyborcz dla wyborc闚 wiejskich.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Program wyborczy PO - komentarze”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 11 wrze郾ia 2011 23:35
  • sobota, 10 wrze郾ia 2011
    • PIT – przegl康 ulg podatkowych

      Podatek od dochod闚 osobistych PIT ma ju dwadzie軼ia lat. PIT jest nadal zbyt skomplikowany. Chocia jego podstawowe zasady s proste to istniej帷e ulgi, odmienne traktowanie dochod闚 z r騜nych 廝鏚e powoduj, 瞠 nie spos鏏 wyt逝maczy wszystkie jego zasady w ci庵u 15 minut. Wniosek, po dwudziestu latach nale篡 zastanowi si co warto zmieni w PIT.

      Poni瞠j wykaz ulg, kt鏎e powinny zosta zlikwidowane lub zast徙ione inna konstrukcj.

      Wsp鏊ne rozliczenie podatku ma鹵onk闚. Jest ulg dla najbogatszych. Zmniejsza zobowi您anie podatkowe rodzin, w kt鏎ych dochody jednego ze wsp馧ma鹵onk闚 przekroczy造 pr鏬 podatkowy, kt鏎y obecnie wynosi 85528 z. Wsp鏊ne rozliczenie podatkowe ma鹵onk闚 jako rodziny ma sens (chocia komplikuje system podatkowy), je瞠li ulgi z tym zwi您ane b璠 dotyczy造 rodzin o niskich dochodach, rodzin posiadaj帷ych kilkoro dzieci, a nie jak to ma miejsce obecnie do 2-3 procent najzamo積iejszych obywateli.

      Ulga dla os鏏 samotnie wychowuj帷ych dzieci. Jedna z najkorzystniejszych ulg. Osoby takie p豉c podatek od po這wy dochod闚 do opodatkowania. Wielko嗆 dochod闚 samotnego rodzica nie ma znaczenia, ulga obejmuje biednych i bogatych. Samotny rodzic cz瘰to otrzymuje alimenty, 篡je w konkubinacie drugim rodzicem dziecka itp. Ulga jest jedn z form polityki pa雟twa zach璚aj帷 do nie zak豉dania rodziny (do tego dochodz jeszcze preferencje uzyskania miejsc w 興obkach i przedszkolach dla samotnych matek). Likwidacja tego przywileju powinna by powi您ana z wprowadzeniem nowego systemy ulg rodzinnych na posiadane dzieci.

      Zwolnienie po這wy przychod闚 z opodatkowania dla wybranych zawod闚 np. dziennikarze, pracownicy naukowi. Po這wa przychod闚 traktowana jest jako koszty uzyskania przychod闚. Ulga oparta jest na b喚dnych przes豉nkach, 瞠 osoby pracuj帷e w tych zawodach ponosz dodatkowe wydatki z racji wykonywanej pracy (zakup ksi捫ek, komputera itp.) B喚dne my郵enie. Wi瘯szo嗆 tych koszt闚 ponosz instytucje zatrudniaj帷e naukowc闚 i dziennikarzy. Utrzymywanie tej ulgi ma znamiona ch璚i przekupienia wybranych grup zawodowych. Jej likwidacja wymaga podwy窺zenia wynagrodze pracownik闚 naukowych, kt鏎e i tak powinni鄉y podwy窺zy.

      Preferencyjne opodatkowanie tzw. um闚 鄉ieciowych. Z umowy o dzie這 opodatkowaniu podlega 50% przychodu, z umowy zlecenia 80%. Nie ma co si dziwi, 瞠 s nadmiernie stosowane.

      Ulga na wydatki ponoszone z tytu逝 u篡tkowania sieci Internet w lokalu (budynku) b璠帷ym miejscem zamieszkania podatnika. W ramach ulgi mo積a od podstawy opodatkowanie odliczy wydatki na koszty sieci internetowej do kwoty 760 z rocznie, co oznacza zmniejszenie podatku o kwot do 137 z, czyli maksymalnie 11 z 40 gr miesi璚znie. Ulga ta mia豉 uzasadnienie kilka lat temu aby spopularyzowa Internetu. Teraz powoduje jedynie wzrost cen p豉conych za korzystanie z sieci internetowych. Po likwidacji tej ulgi nale篡 podj望 dzia豉nia maj帷e na celu szerszy dost瘼 do darmowego Internetu, co zreszt UKE ju czyni.

      Ulga na dzieci. Odliczeniu od podatku podlega kwota 92,7 z miesi璚znie na ka盥e dziecko czyli 1112 z rocznie. Ulga o tyle bezsensowna, 瞠 przys逝guje ka盥ej rodzinie, bogatej i biednej,jest taka sama na ka盥e dziecko, nie wzrasta wraz z rosn帷 liczb posiadanych dzieci. Ulga podatkowa na dziecko powinna by ale w innej formie, uwzgl璠niaj帷a doch鏚 na cz這nka rodziny i liczb dzieci w rodzinie.

      Koszty uzyskania przychodu. Istnieje kilka limit闚 koszt闚 uzyskania przychod闚 (w zale積o軼i czy ma si dochody z jednego stosunku pracy czy wielu i czy doje盥瘸 si do pracy). Maj帷 dochody z jednego stosunku pracy miesicznie mo積a odliczy od podstawy opodatkowania kwot 111 z 25 gr. co daje zmniejsza podatek, a tym samym zwi瘯sza doch鏚 netto podatnika o 9 z 27 gr. Korzy嗆 zbyt ma豉, a komplikacja systemu du瘸.

      Darowizny na kocieln dzia豉lnocharytatywno-opiekucz. Wad tej ulgi jest to, 瞠 nie ma na ni limitu. Nale篡 ustali limit lub w陰czy do limitu jakim obj皻e s inne darowizny. Dlaczego darowizna dla organizacji po篡tku publicznego, kt鏎a prowadzi dzia豉lno嗆 charytatywno-opieku鎍z jest ograniczona limitem 6 proc. dochodu do opodatkowania, a darowizna na dzia豉lno嗆 ko軼ieln nie jest limitowana?

      Ulgi z tytu逝 praw nabytych. Ulgi kt鏎e funkcjonowa造 kilka lub kilkana軼ie lat temu, poniewa nie da造 po膨danych efekt闚 lub okaza造 si za drogie dla bud瞠tu zosta造 zlikwidowane lecz prawo nabyte powoduje, 瞠 ci庵le zamulaj system podatku PIT. Ulgi te s przyk豉dem radosnej tw鏎czo軼i polityk闚, powinny stanowi przestrog przy konstruowaniu kolejnych ulg. Chyba nie da ich si zlikwidowa. Ulgami tymi s:

      • Prawo do odliczenia od dochodu wydatk闚 na sp豉t odsetek od kredytu udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji maj帷ej na celu zaspokojenie w豉snych potrzeb mieszkaniowych. Odliczeniu podlegaj odsetki od tej czci kredytu, kt鏎a nie przekracza kwoty odpowiadajcej 264.810 z.
      • Prawo do odliczenia od podatku wydatk闚 na systematyczne oszcz璠zanie w kasie mieszkaniowej. Odliczenie przys逝guje podatnikom, kt鏎zy nabyli to prawo przed 1 stycznia 2002 roku i kontynuuj oszcz璠zanie w kasach mieszkaniowych.

      Tyle o ulgach, kt鏎e trzeba zlikwidowa lub istotnie zmieni ich konstrukcj. We wpisie z 18 pa寮ziernika 2011 przedstawiono propozycj nowego systemu ulg prorodzinnych.

      Pozosta造 jeszcze ulgi dla os鏏 niepe軟osprawnych o bardzo niskich dochodach,kt鏎ych doch鏚 nie przekracza 9120 z rocznie z tytu逝 wydatk闚 na lekarstwa, wydatk闚 na psa przewodnika itp.Nie mo積a kwestionowa konieczno軼i wsparcia takich os鏏.Pytanie czy jest efektywniejszy spos鏏 organizacji finansowe pomocy dla nich?

      Na temat propozycji ulg prorodzinnych mo積a przeczyta tutja

      Ps. Zainteresowanych tematem odsy豉m do opracowania dr. Grabowskiego "Preferencje podatkowe w Polsce"

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „PIT – przegl康 ulg podatkowych”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 10 wrze郾ia 2011 09:21
  • pi徠ek, 09 wrze郾ia 2011
    • Umowy 鄉ieciowe

      Pojecie „umowy 鄉ieciowe o prac” dziennikarze i politycy odmieniaj przez wszystkie przypadki, zw豉szcza po opublikowaniu raportu „M這dzi 2011”. Konstruktywne propozycje co zrobi aby ograniczy nadmierny udzia tego typu um闚 w rynku pracy gin w potoku pr騜nej gadaniny. Konieczne s dwa dzia豉nia:

      Zr闚nanie obci捫e fiskalnych (PIT i sk豉dki na ubezpieczenie socjalne) dla wszystkich rodzaj闚 um闚 . Obecnie umowa zlecenie, umowa o dzie這, samo-zatrudnienie maj mniejsze obci捫enia i s zdecydowanie bardziej elastyczne w okre郵aniu ilo軼i i czasu pracy. W umowie o dzie這 50% przychodu jest zwolnione od opodatkowania. W umowach zlecenie opodatkowane jest 80% przychodu. W samo zatrudnieniu wielko嗆 p豉conych sk豉dek na ubezpieczenia spo貫czne jest sta陰 kwota odpowiadaj帷 dochodowi od 60% przeci皻nego wynagrodzenia.

      Uelastycznienie um闚 pracy na czas nieokre郵ony poprzez zliberalizowanie zasad rozwi您ywania stosunku pracy. Jedyny warunek jaki powinien obowi您ywa przy rozwi您aniu umowy to 1 miesi璚zny okres wypowiedzenia, stopniowo wyd逝瘸ny do 3 miesi璚y wraz ze wzrostem czasu pracy w firmie. Taki sam okres wypowiedzenia obowi您ywa豚y pracodawc i pracownika.

      Tyle i tylko tyle.

      Program „ M這dzi 2011” formu逝je bardziej filozoficzn rekomendacj:

      RE KOMENDACJA 12:

      Nale篡 stworzy warunki, by nie podwy窺zaj帷 nadmiernie koszt闚 pracy,

      zarazem zagwarantowa odpowiednie ubezpieczenie spo貫czne osobom

      zatrudnionym w nietypowych formach zatrudnienia.

      

      Zr闚nanie obci捫e fiskalnych dla r騜nego typu um闚 o pracoraz likwidacja przywilej闚 w 鈍iadczeniach socjalnych jakie maj r騜ne grupy zawodowe pozwol zmniejszyfiskalne narzuty na koszty pracy.


      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Umowy 鄉ieciowe ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 09 wrze郾ia 2011 18:51
  • 鈔oda, 07 wrze郾ia 2011
    • Reforma edukacji – ocena nauczycieli

      Moja wnuczka posz豉 do pierwszej klasy. Pi耩 nowych os鏏 b璠zie mia這 wi瘯szy wp造w na jej wychowanie ni ja ; nauczycielka od kszta販enia zintegrowanego, nauczycielka angielskiego, nauczycielka informatyki, katechetka i Pan od wf. Niestety moja i rodzic闚 dziecka wiedza o ich kwalifikacjach jest r闚na zero. Za rok, dwa b璠 wiedzia komu powierzono wnuczk. W podobnej sytuacji jest miliony rodzic闚.

      Obecny system stopni nauczycielskich (nauczyciel sta篡sta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany, nauczyciel dyplomowany) nie informuje o tym jak wiedz ma nauczyciel, jakie umiej皻no軼i dydaktyczna, jak dobrym jest wychowawc. Wi瘯szo嗆 nauczycieli to nauczyciele dyplomowani czyli o najwy窺zych kwalifikacjach. Fikcja.

      Proponuj wprowadzi system ratingowy do oceny kwalifikacji nauczycieli. Ka盥y nauczyciel otrzymywa豚y ocen w skali pi璚iostopniowej: A – najlepsza ocena, B, C, D, E – najgorsza ocena, w trzech kategoriach:

      • wiedza z przedmiot闚 jakie naucza,
      • umiej皻no軼i dydaktyczne,
      • zdolno軼i wychowawcze,

      Przyk豉dowo, ocena ACB oznacza豉by, 瞠 nauczyciel ma bardzo dobr wiedz, przeci皻ne umiej皻no軼i dydaktyczne i ponad przeci皻ne zdolno軼i wychowawcze.

      Kto mia豚y ocenia nauczycieli. Niezale積e organizacje. Rola ministerstwa edukacji sprowadza豉by si do okre郵enia standardu oceny, kontroli czy nadawane przez organizacje oceny maj rozk豉d normalny, losowego weryfikowania nadanych ocen. I do nadawania i cofania licencji organizacj ratingowym.

      Jak cz瘰to nauczyciel musia豚y uzyska ocen. Obowi您kowo pierwsz ocen trzeba by這by uzyska w pierwszych trzech latach pracy w zawodzie, nast瘼n w okresie kolejnych 5 lat po uzyskaniu pierwszej oceny, kolejne co dziesi耩 lat. Dobrowolnie w ka盥ym momencie kiedy nauczyciel sam uzna, 瞠 powinien poprawi swoj ocen. Dlaczego tak cz瘰to, a nie jak obecnie, kiedy nauczycielem dyplomowanym zostaje si raz na ca貫 篡cie? Bo m這dzie si zmienia, podstawy programowe si zmieniaj, dyrektorzy szk馧 nie maja czasu na ocen nauczycieli a rodzice i uczniowie mog oceni ex post i nikt nie jest zainteresowany ich opini.

      Koszty obowi您kowej weryfikacji pokrywane s przez szko喚, dobrowolnej przez nauczyciela.

      Jak ocenia. Naj豉twiej oceni jest wiedz nauczycieli. Po prostu test. Ocena A powinna 鈍iadczy o tym, 瞠 nauczyciel ma wiedz pozwalaj帷a na prac z wybitnie uzdolnionymi uczniami. Ocena C oznacza bardzo dobr wiedz na poziomie platformy programowej obowi您uj帷ej w szkole. Podstaw do oceny umiej皻no軼i dydaktycznych jest przegl康 materia堯w dydaktycznych jakie opracowa, wizytacje lekcji. Najtrudniej jest oceni zdolno軼i wychowawcze.

      Taka ocena by豉by obiektywna. Pomaga豉by dyrektorom w doborze zespo逝 nauczycieli. Powinna by podstaw do wyznaczenia wysoko軼i wynagrodzenia.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 07 wrze郾ia 2011 00:07

Tagi

Kana informacyjny