Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • pi徠ek, 30 wrze郾ia 2016
  • 鈔oda, 14 wrze郾ia 2016
    • Mi璠zynarodowy Dzie Demokracji

      Mi璠zynarodowy Dzie Demokracji 鈍i皻o obchodzone corocznie15 wrze郾ia, ustanowione przezZgromadzenie Og鏊ne ONZ8 listopada 2007 roku (rezolucjaA/RES/62/7) w rocznic przyj璚ia Powszechnej Deklaracji na rzecz Demokracji (Kair, 16 wrze郾ia 1997).

      Obchody Dnia maj na celu:

      • szerzenie i umacnianiedemokracji,
      • wymian do鈍iadcze w zakresie promowania demokracji w relacjach wzajemnych oraz w ramach systemu ONZ,
      • podniesienie 鈍iadomo軼i spo貫cze雟twa na temat demokracji oraz jej stanu na 鈍iecie,
      • oddanie ho責u ludziom walcz帷ym o demokracje iprawa cz這wieka.

      Czym瞠 jest demokracja?

      W literaturze przedmiotu jest wiele odpowiedzi na to pytanie. Najkr鏂ej uj掖 to Abraham Lincoln:

      "Rz康y ludu, przez lud, dla ludu".

      Kr鏒ka definicja Lincolna zawiera w sobie dwa najwa積iejsze aspekty poj璚ia "Demokracja".

      Pe軟iejsz definicj poj璚ia "Demokracja" przedstawi profesor Marcin Kr鏊 w ksi捫ce "Pora na demokracj", Wydawnictwo Znak, Krak闚 2015 . Oto ona:

      "Demokracja to - po pierwsze - forma 篡cia wsp鏊notowego. To zatem przedziwny pomys polegaj帷y na tym, 瞠 w pewnym okresie historycznym ludzie uznali, i - z wielu wzgl璠闚 - b璠zie najlepiej, gdy b璠 rz康zili sami sob. Nie pozostawi rz康闚 w r瘯ach szlachetnych lub krwawych monarch闚 czy inaczej wy豉nianych przyw鏚c闚, nie oddadz w豉dzy nad sob nikomu. Pomys - jak si okaza這 - niezwykle trudny do wykonania, ale wspania造. 圭i郵e zwi您any z dysponowaniem wolno軼i publiczn "do": do wybierania, nominowania, uczestniczenia, do kontrolowania i przede wszystkim do cieszenia si z zaanga穎wania w decyzje dotycz帷e wsp鏊nych los闚. Taka demokracja jest - poza wszystkim - radosna. Okre郵amy tak demokracj mianem substancjalnej.

      Po drugie , demokracja to ustr鎩 jak ka盥y inny, wyr騜niaj帷y si jednak minimalizowaniem lub wykluczaniem konfliktu, a w szczeg鏊no軼i wojny domowej. Dzieje si tak dzi瘯i skonstruowaniu wielu instytucji, kt鏎ych podstawowym celem jest mo磧iwie najlepsze rozwi您ywanie wszystkich publicznych problem闚, ale te zagwarantowanie mam wolno軼i "od", czyli zawieranie kompromis闚 bez nadmiernego wtr帷ania si w nasze 篡cie prywatne. W tym rozumieniu jedn z g堯wnych zalet ustroju jest zwolnienie obywatela z administrowania sprawami, kt鏎e dotycz go tylko w stopniu minimalnym. Demokracja gwarantuj帷a mi wolno嗆 prywatn "od" to w istocie demokracja, kt鏎a na og馧 wymaga ode mnie dzia豉nia raz na cztery lata, czyli wrzucenia kartki do urny. Mog co czyni wi璚ej, ale nie jest to konieczne dla tak rozumianej demokracji, ani nie stanowi mojego obowi您ku. Tak demokracj nazwiemy formaln czy - jak zdecydowania wol - proceduraln.

      Demokracja substancjalna to projekt filozoficzny, polityczny i moralny, a demokracja proceduralna to zasada administracyjna, organizacyjna i arytmetyczna. Demokracja substancjalna zwi您ana jest zawsze z my郵eniem o przysz這軼i i o nowych l康ach do odkrycia, demokracja proceduralna z ocena tera幡iejszo軼i i wnioskami na przysz這嗆 - ale tylko t najbli窺z. I wreszcie - powiedzmy to dobitnie - demokracja substancjalna odwo逝je si do naszej odwagi, demokracja proceduralna- do strachu. Niew徠pliwie znaczna porcja demokracji proceduralnej jest niezb璠na, ale idea demokracji nie ma sensu bez demokracji substancjalnej. Demokracja proceduralna utrzymuje nas przy 篡ciu, demokracja substancjalna nadaje mu sens."

      A Ty Czytelniku jak rozumiesz DEMOKRACJ?

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 14 wrze郾ia 2016 23:59

Tagi

Kana informacyjny