Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • czwartek, 25 pa寮ziernika 2012
    • Propozycje Ministra Ar逝kowicza

      Minister Zdrowia na konferencji prasowej w dniu 22 pa寮ziernika br. przedstawi zestaw strategicznych zada jakie zamierza zrealizowa . Poni瞠j ich ocena (znaczenie kolor闚 jak w poprzednich ocenach, Tutaj oznacza link).

      1. Likwidacja centrali NFZ- bardzo z造 pomys 鈍iadcz帷y o tym, 瞠 minister i jego doradcy nie maj poj璚ia jak dzia豉j du瞠 organizacje. Ich do鈍iadczenie zawodowe jest na poziomie organizacyjnym ZOZ, szpitala, a cz瘰to tylko gabinetu lekarskiego. Skutek b璠zie taki, 瞠 wojew鏚zkie NFZ b璠 zatrudnia造 dwa razy wi璚ej os鏏, trzy razy wi璚ej dyrektor闚, kierownik闚 ni w przypadku scentralizowanego NFZ. B璠zie 16 r騜nych system闚 informatycznych do rozlicze kontrakt闚, kilkana軼ie standard闚 obs逝gi pacjenta itd. Jak zreorganizowa NFZ opisano Tutaj.

      2. Wyceny leczenia po nowemu. Wycen leczenia nie b璠zie si ju zajmowa NFZ. Zlikwidowana te zostanie Agencja Oceny Technologii Medycznych, kt鏎a dzi wydaje opinie, czy dany lek lub rodzaj operacji w og鏊e refundowa. Zniknie te Centrum Monitowania Jako軼i w Ochronie Zdrowia wydaj帷e szpitalom certyfikaty, dzi瘯i kt鏎ym, staraj帷 si o kontrakt, mog zyska dodatkowe punkty. W miejsce likwidowanych instytucji powstanie nowa agencja - jednym z podstawowych czynnik闚 wymuszaj帷ych popraw efektywno軼i gospodarowania tj. spadek koszt闚 jednostkowych, popraw jako軼i jest wolnorynkowy mechanizm ustalania cen r闚nowagi. Ustalenie centralne cen to jest powr鏒 do centralnego planowania, kt鏎e pad這 m.in. z powodu b喚dnie ustalanych cen. Cena procedury medycznej, kt鏎a jest satysfakcjonuj帷a dla szpitala w Lesku, Suwa趾ach b璠zie o kilkadziesi徠 procent za niska dla szpitala w Warszawie. To co mo積a robi to bada koszty procedur medycznych w i publikowa ceny referencyjne np. maksymaln cen procedury, minimalna cen, median, 鈔edni, itp. To szpitale musza analizowa swoje koszty, proponowa ceny do kontraktu z NFZ i negocjowa. Oczywi軼ie, 瞠 monopolistyczne pozycja NFZ daje du膨 przewag w negocjacjach. Minister chce niezale積 agencj zast徙i mechanizm rynkowy. Trudne zadanie. Na pewno nie b璠zie tanio dla NFZ. Obecnie niskie ceny za procedury szpitale rekompensuj sobie oszustwami polegaj帷ymi na wpisywaniu wykonania procedur, kt鏎ych nie wykonali. Po podwy盧e cen na poszczeg鏊ne kontrakty konieczne jest aby w szpitalach wi璚ej czasu przebywali pracownicy NFZ i kontrolowali co jest faktycznie wykonywane a co wpisywane do dokumentacji.

      3. Elektroniczne karty ubezpieczenia. W 2014 r. kosztem 350 mln z pacjenci dostan karty, na kt鏎ych b璠 zapisane wszystkie dane o leczeniu (historie choroby ze szpitali, porady, recepty). – pocz徠kowo karty maj s逝篡 weryfikacji czy pacjent jest ubezpieczony. To jest proste zadanie, mo積a je rozwi您a na bazie PESEL-u. Za 350 mln z nie da si jednak zbudowa systemu i baz danych w kt鏎ych b璠 zapisane wszystkie dane o leczeniu (potrzebna jest 2-4-krotnie wi瘯sza kwota). Weryfikacja faktu op豉cenia sk豉dek NFZ spowoduje: wzrost liczby zarejestrowanych bezrobotnych oraz zwi瘯szenie liczby comiesi璚znych nisko-kwotowych um闚 o dzie這 (np. 200 z na miesi帷) z op豉conymi sk豉dkami na ubezpieczenie spo貫czne. Konieczne jest uporz康kowanie systemu op豉cania sk豉dek do NFZ Tutaj obecnie sk豉dka da osoby, kt鏎a chcia豉by si dobrowolnie ubezpieczy w NFZ jest znacznie wy窺za ni dla osoby prowadz帷ej dzia豉lno嗆 gospodarcz lub osoby z przeci皻nym wynagrodzeniem, nie m闚i帷 ju o rolnikach posiadaj帷ych 100 lub 200 hektar闚. Po drugie, uzale積ianie dost瘼u do publicznej s逝瘺y zdrowia od op豉cenia sk豉dek w NFZ jest sprzeczne z Konstytucj RP TutajKonieczna jest zmiana Konstytucji lub okre郵enie zasad op豉cenia ochrony zdrowia z bud瞠tu dla os鏏 nie ubezpieczonych.

      4. Dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne - zbyt og鏊ne has這 aby je rzetelnie skomentowa. Je郵i dodatkowe ubezpieczenia maja zapewni szybszy dost瘼 do us逝g leczniczych, lub lepsze warunki w szpitalu to o jest to karygodne. Wprowadzamy „peweksowskie” us逝gi dla tych co maj „bony dolarowe”. Je郵i zostanie zdefiniowany gwarantowany koszyk us逝g w ramach ubezpieczenia NFZ, to dla us逝g i procedur spoza koszyka mog by dodatkowe ubezpieczenia. Ale tym powinny zaj望 si prywatne firmy ubezpieczeniowe, a nie pa雟two. To co jest konieczne to wprowadzenie op豉ty hotelowej za pobyt w szpitalu w wysoko軼i np. 20 z za dob i op豉t za wizyt u lekarz rodzinnego lub specjalisty w wysoko軼i 20 z ( kolejne wizyty w okresie trzech miesi璚y u tego samego lekarza s bezp豉tne).

      5. Konsultanci krajowi z zakazem konkurencji– Minister Ar逝kowicz zapomnia doda, 瞠 wymaga b璠zie to 10-krotnego zwi瘯szenia wynagrodze konsultant闚. Dobrze 瞠 Minister chce uporz康kowa t kwesti.

      6. M這dzi lekarze maj mie u豉twiony dost瘼 do specjalizacji - oby tylko nie obni篡 si ich poziom.

      7. Sie szpitali strategicznych. Wejd do niej podleg貫 ministrowi instytuty oraz szpitale kliniczne, w kt鏎ych leczy si najci篹ej chorych - Minister informuje o tym co ju jest. Nie chodzi mu o tworzenie sieci lecz o popraw nadzoru w豉軼icielskiego nad szpitalami, kt鏎e nadzoruje i szpitalami klinicznymi i o zapewnienie dodatkowych 鈔odk闚 finansowych z bud瞠tu pa雟twa (to jest lepsze rozwi您ania) lub wy窺zych cen na kontrakty z NFZ ( gorsze rozwi您anie) . To co mo積a radzi Ministrowi to powo豉nie oddzielnego wiceministra z ma造m zespo貫m pracownik闚, kt鏎y b璠zie nadzorowa te szpitale. To co jest konieczne to uporz康kowanie sieci tzw. szpitali podstawowych innymi s這wy szpitali powiatowych. O tym b璠zie w jednym z kolejnych wpis闚.

      Dobrze, ze Minister konkretyzuje zamiary w豉dzy wykonawczej. Kilka propozycji jest z造ch, kilka dobrych. Og鏊na ocena: podtrzymuj sformu這wany wcze郾iej warunek konieczny i dostateczny reformy s逝瘺y zdrowia Tutaj.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Propozycje Ministra Ar逝kowicza”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 25 pa寮ziernika 2012 11:17
  • poniedzia貫k, 15 pa寮ziernika 2012
    • Stopie realizacji program wyborczego PO

      Program wyborczy powinien by jednym z g堯wnych czynnik闚 decyduj帷ym o tym, na kt鏎 parti zag這suj wyborcy. Ile z programu wyborczego PO zrealizowano, realizacj kt鏎ych propozycji programowych potwierdzi Premier w expos.

      Rok po wyborach, po dw鏂h expos Premiera, wida 瞠 PO nie odczuwa potrzeby realizacji programu wyborczego.

      Poni瞠j przegl康 propozycji wyborczych PO. Kolory oznaczaj:

      Czerwony - nic nie zrobiono i brak deklaracji zamiaru realizacji w exposè Premiera,

      R騜owy - propozycja w trakcie realizacji, potwierdzony zamiar realizacji w expos Premiera,

      Zielony - zrealizowane,

      Fioletowy - brak informacji,

      1. Wynegocjujemy ponad 300 mld z這tych w bud瞠cie UE na lata 2014–2020 na nasz programinteligentnego rozwoju, kt鏎y wesprzemy kolejnymi 100 mld z這tych 鈔odk闚 w豉snych.

      2. P豉ce sfery bud瞠towej, zamro穎ne ze wzgl璠u na kryzys, zaczn ponownie rosn望. Podobnie jak konsekwentnie zwi瘯szyli鄉y p豉ce nauczycieli, b璠ziemy sukcesywnie podnosi wynagrodzenia innych wa積ych spo貫cznie grup zawodowych, zaczynaj帷 od nauczycieli akademickich i policjant闚.

      3. Do 2013 roku wprowadzimy rozwi您ania gwarantuj帷e Polsce wysokie przychody z wydobycia gazu 逝pkowego, kt鏎e przeznaczymy na bezpiecze雟two przysz造ch emerytur.

      4. Na podobie雟two 1800 Orlik闚 wybudujemy 1000 安ietlik闚 – centr闚 kultury i bibliotek gminnych, kt鏎e b璠 wspiera kreatywno嗆 i budowa umiej皻no嗆 pracy zespo這wej.

      5. W ci庵u kadencji zwi瘯szymy wydatki na Uniwersytety Trzeciego Wieku i grupowe zaj璚ia zdrowotne dla senior闚.

      6. W Polsce rodzi si coraz mniej dzieci. 疾by temu zaradzi, radykalnie zwi瘯szymy ulg rodzinn na trzecie i kolejne dziecko.

      7. W ramach programu „Koperniki” w ka盥ym wojew鏚ztwie do 2020 roku stworzymy „Centra Nauki”, kt鏎ych zadaniem, podobnie jak to si ma w przypadku udanego projektu sto貫cznego, b璠zie inspirowanie m這dzie篡 do nauki i innowacyjno軼i.

      8. Zlikwidujemy formularze podatkowe PIT.

      9. Obni篡my zasadnicz stawk VAT do 22% w 2014 roku, kiedy 鈍iatowy kryzys gospodarczy powinien ust徙i fazie o篡wienia.

      10. Zwi瘯szymy ulgi podatkowe dla oszcz璠zaj帷ych na emerytur, by motywowa sk這nno嗆 do d逝gookresowego oszcz璠zania.

      11. Zapewnimy dost瘼 do szerokopasmowego Internetu w ka盥ej gminie.

      12. Stopniowo do 2015 roku wprowadzimy do szk馧 e-podr璚znik.

      13. Damy Polakom prawo wyboru, komu przeka膨 swoj sk豉dk zdrowotn, wprowadzaj帷 konkurencj dla NFZ.

      14. Wprowadzimy do kodeksu pracy odnawialne umowy sezonowe dla pracownik闚, co zwi瘯szy stabilno嗆 zatrudnienia w鈔鏚 m這dych.

      15. Zlikwidujemy obowi您ek noszenia przez kierowc przy sobie dowodu rejestracyjnego swojego pojazdu i prawa jazdy, kt鏎e policja i inne s逝瘺y b璠 mog造 skontrolowa, 陰cz帷 si elektronicznie z odpowiednim urz璠em.

      16. Radykalnie ograniczymy dost瘼 s逝瘺 specjalnych i policyjnych do biling闚 obywateli oraz

      zwi瘯szymy kontrol nad wykorzystywaniem pods逝ch闚.

      17. Skr鏂imy termin wydawania pozwole na budow z oko這 300 do 100 dni, a liczb procedur z ponad 30 do 15. Skr鏂imy termin oczekiwania przez obywatela na rozstrzygni璚ie jego sprawy w s康zie o 1/3.

      18. B璠ziemy d捫y do zr闚nowa穎nego bud瞠tu przed ko鎍em kadencji. Obni篡my relacje d逝gu do PKB do 48% w 2015 roku i do 40% w 2018 roku, dzi瘯i czemu b璠ziemy mieli ni窺ze stopy procentowe i szybszy wzrost gospodarczy.

      19. Wzorem kraj闚 najbardziej rozwini皻ych wprowadzimy przepisy gwarantuj帷e kobietom „r闚n p豉c za r闚n prac”, eliminuj帷 dyskryminacj kobiet w miejscu pracy.

      20. Najlepsi maturzy軼i ju od pierwszego roku studi闚 b璠 otrzymywa stypendia naukowe.

      21. Przeznaczymy miliard z這tych ze 鈔odk闚 unijnych na Fundusz Przedsi瑿iorczo軼i na Wsi.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 15 pa寮ziernika 2012 09:09
  • niedziela, 14 pa寮ziernika 2012
    • Komentarz do expose Premiera - mno積ik mno積ikowi nie r闚ny

      Premier zapowiedzia w drugim expose wspieranie programu inwestycyjnego skoncentrowanego na budowie nowych blok闚 energetycznych, autostrad i dr鏬 ekspresowych oraz modernizacji kolei. Rz康 zrozumia - szkoda, 瞠 tak p騧no, ju ponad rok temu w tym logu formu這wane by造 wskaz闚ki co nale篡 zrobi aby w Polsce nie by這 recesji,- 瞠 w momencie gdy sektor prywatny ogranicza inwestycje, konsumenci ograniczaj wydatki, popyt na eksport maleje wykorzystanie mechanizmu mno積ikowego dla zwi瘯szenia popytu globalnego mo瞠 okaza si skutecznym narz璠ziem. Je郵i rz康 uruchomi zapowiedziane inwestycje to dodatnio wp造nie na wzrost PKB.

      Szkoda, Rz康 nie zdecydowa si na dzia豉nia „supply side policy” maj帷e na celu zmniejszenie cen mieszka i zwi瘯szenie liczby budowanych mieszka. Pozytywny efekt mno積ikowy na wzrost PKB by豚y dwa razy wi瘯szy ni w przypadku inwestycji w bloki energetyczne, autostrady, itp. Zamiast tego Rz康 zamierza uruchomi program „Mieszkania dla M這dych” r闚nie g逝pi co likwidowany program „Rodzina na swoim”, z kt鏎ego Rz康 b璠zie musia si wycofa za kilka lat.

      Przyk豉dowe dzia豉nia:

      Wspieranie z bud瞠tu pa雟twa inwestycji samorz康闚 w przygotowanie teren闚 pod budow,

      Wprowadzenie podatku katastralnego obejmuj帷ego nieruchomo軼i i grunty zakwalifikowane jako pod zabudow co powinno spowodowa spadek cen grunt闚 budowlanych,

      Wspieranie 鈔odkami unijnymi i BGK inwestycji firm budowlanych w zwi瘯szanie ich zdolno軼i produkcyjnych, zamiast trwonienie pieni璠zy w wspieranie kolejnych firm internetowych,

      Wspieranie ze 鈔odk闚 unijnych i BGK rozwoju nowo powsta造ch firm budowlanych nastawionych na realizacj budownictwa mieszkaniowego,

      Uproszczenie przepis闚 prawa budowlanego – to zadanie Premier zapowiedzial w swoim expose,

      Zapewnienie przez BGK d逝goterminowego finansowania z niskim oprocentowaniem dla developer闚 buduj帷ych domy z mieszkaniami do wynaj璚ia,

      Dalsza liberalizacja przepis闚 dotycz帷ych eksmisji lokator闚,

      Itd.eksperci wska膨 inne niezb璠ne dzia豉nia,

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 14 pa寮ziernika 2012 22:05
  • czwartek, 11 pa寮ziernika 2012
    • Bezpo鈔ednie wybory Premiera

      Jaros豉w Flis w artykule „Diabelski detal” w 40 numerze Tygodnika Powszechnego sformu這wa postulat wyb鏎 Premiera odbywa si wyborach powszechnych, a wyboru Prezydenta powinno dokonywa Zgromadzenie Narodowe. Autor uzasadnia swoj propozycj tym, 瞠 to Premier faktycznie kieruje pa雟twem, a nie Prezydent.

      Autor niedocenia roli Prezydenta – co prawda dotychczasowi i obecny Prezydent nie dostarczyli dowod闚 o wa積o軼i tego urz璠u - , kt鏎y jest bardzo wa積ym ogniwem w procesie stanowienia prawa (wybierany przez ZN b璠zie bardziej mniej niezale積y). Prezydent powo逝j帷y s璠zi闚, prokuratora generalnego, genera堯w itd. Nale篡 si zastanowi czy Prezydent nie powinien pe軟i swojego urz璠u tylko jedn kadencj trwaj帷 7 lat i odpowiada przed Bogiem i Histori, a nie poddawa si weryfikacji w walce o drug kadencj.

      Co do wyboru Premiera w wyborach powszechnych to takie rozwi您anie mo瞠 mie nast瘼uj帷e zalety:

      Wymusi przedstawianie program闚 spo貫czno-gospodarczych przez kandydat闚, co uczyni wyb鏎 Premiera i wybory do Sejmu bardziej merytoryczne,

      Premier b璠zie rozliczny przez wyborc闚 z realizacji programu,

      Je郵i wyb鏎 premiera odbywa豚y si w tym samym terminie co wybory do Sejmu to wzros豉by frekwencja wyborcza.

      Wady:

      Premier mo瞠 mie problem ze stworzeniem koalicji w Sejmie popieraj帷ej jego rz康, a skuteczne rz康zenie bez wi瘯szo軼i mo瞠 by w naszych warunkach niemo磧iwe,

      Konieczna by豉by powa積a przebudowa Konstytucji, m.in. zmiana trybu odwo造wania premiera przed up造wem kadencji,

      Jakie jeszcze wady i zalety?

      Ps. Du膨 cz窷 artyku逝 autor po鈍i璚a krytyce JOW. Polecam lektur, szczeg鏊nie zwolennikom JOW

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Bezpo鈔ednie wybory Premiera”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 11 pa寮ziernika 2012 18:05
  • 鈔oda, 10 pa寮ziernika 2012
    • Aborcja

      Jako obywatel obserwuj帷y i odczuwaj帷y zachowanie polityk闚 w sprawie in vitro, zwi您k闚 partnerskich, aborcji czuj si jak pies na 豉鎍uchu, z kt鏎ym co kilka dni dra積i si mali ch這pcy w drodze do szko造. Jedni pokazuj kie豚as na szkolnych kanapkach ale jej nie maj zamiaru da. Inni rzucaj kamieniami.

      Aborcja jest zabiegiem unicestwiaj帷ym 篡cie cz這wieka.O ile w przypadku proceduryin vitro mo積a dyskutowa czy zarodek w stadium moruli jest czy nie jest cz這wiekiem (篡ciem jest na pewno)i czy mo積a go zamra瘸 ,niszczy,to w przypadku aborcji p堯d na pewno jest 篡ciem ludzkim.

      Wprowadzenie ustawowego zakazu przeprowadzaniaaborcji nie spowodowa這 spadku ilo軼i zabieg闚.Podwy窺zy這jedynie koszt nielegalnie wykonywanegozabiegu, pogorszy這warunki jego przeprowadzenia,stworzy這 dyskomfortowsytuacj dla kobiet. Pozostawienie obecnej ustawy bez zmian oznacza,瞠kontynuowa b璠ziemy zbiorow spo貫czn hipokryzj.B璠ziemy utrzymywa warunki, kt鏎e zmuszajkobiety uczestnictwo w przest瘼czych praktykach.

      Zamiast zaczyna od problemu liberalizacji obecnej ustawy aborcyjnej trzeba zrobi wszystko aby zmniejszy dokonywanych liczb zabieg闚 aborcji.

      Po pierwsze, poprawi wychowanie seksualne m這dzie篡. Wymaga to lepszego przygotowania nauczycieli do prowadzenia zaj耩. Katecheci si do tego nie nadaj. Wychowawcy klasy trudno jest prowadzi takie zaj璚ia nawet je郵i ma wiedz i odpowiednie przygotowanie. Prawdopodobnie najlepiej zaj璚ia poprowadz specjalnie przygotowani nauczyciele, kt鏎zy nie s etatowymi nauczycielami w jednej szkole lecz prowadz zaj璚ia z wychowania seksualnego w kilku szko豉ch. Zaj耩 z wychowania seksualnego musi by kilka godzin lekcyjnych zar闚no w gimnazjum jak i w liceum. Szko豉 nie musi uczy przygotowania do 篡cia w rodzinie - tego nie jest w stanie uczy, to ka盥y wyniesie z domu - ale powinna naucza wychowania seksualnego.

      Po drugie, poprawi wiedz o antykoncepcji. W pierwszej kolejno軼i na zaj璚iach szkolnych. Po drugie poprzez 鈔odki masowego przekazu. Od tego jest publiczna TVP i RP. Reklam 鈔odk闚 od b鏊u g這wy, na sen, na prostat w radio i telewizji jest dostatek. Informacji o 鈔odkach antykoncepcyjnych brak.

      Po trzecie, wprowadzi procedury, kt鏎e spowoduj, 瞠 decyzja o aborcji b璠zie decyzj 鈍iadom, a nie podejmowan pod wp造wem strachu lub konformistycznego wygodnictwa, w stanie nie鈍iadomo軼i tego co si robi. Procedura powinna obejmowa rozmow z psychologiem i lekarzem i mie m.in. na celu ustalenie faktycznych powod闚 zamiaru ustalenia aborcji, u鈍iadomienie czym jest zabieg i w jakim stadium rozwoju jest p堯d, sprawdzenia wiedzy nt. antykoncepcji. Ko鎍owa decyzje nale篡 do kobiety.

      Po czwarte, zmieni obecny przekaz kulturowy dotycz帷y dzieci i rodzin wielodzietnych. Posiadanie dziecka przedstawia si jako katastrof dla 篡cia zawodowego rodzic闚, dodatkowe koszty itd. Najcz窷ciej g這sz te has豉 feministki itp. Rzadko rodzice trojga, czworga dzieci.

      Po pi徠e, poprawi system opieki nad dzieckiem przez pa雟two. Zlikwidowa brak miejsc w przedszkolach, „przeludnienie” klas w szko豉ch na nowych osiedlach. Wprowadzi 8-9 godzinn opiek nad uczniami w pierwszych trzech klasach szko造 podstawowejTutaj . Wprowadzi tzw. negatywny podatek dla rodzin z dzie熤i tzn. je郵i podatek jest mniejszy od warto軼i ulg na dzieci to na r騜nic przys逝guje zasi貫k p豉cony przez urz康 skarbowy lub przez pomoc spo貫cznTutaj.

      Zar闚no zwolennicy liberalizacji obecnej ustawy o planowaniu rodziny, ochronie p這du ludzkiego i warunkach dopuszczalno軼i przerywania ci捫y, jak r闚nie zwolennicy ochrony 篡cia pocz皻ego powinni w pierwszej kolejno軼i zaj望 si ww. kwestiami.

      Dopiero je郵i odniesiemy sukces w realizacji powy窺zych zada mo瞠my my郵e o legalizacji aborcji. Legalizacja aborcji nie oznacza, 瞠 ma by ona bezp豉tnym zabiegiem finansowanym przez NFZ, za wyj徠kiem sytuacji wymienionych w obecnej ustawie. Ci捫a nie jest chorob.

      Pos這wie post瘼uj cynicznie rozpoczynaj帷 prace ustawowe nad wra磧iwymi spo貫cznie zagadnieniami, takimi jak: zabiegi in vitro, zwi您ki partnerskie, aborcja bez determinacji rozwi您ania problemu i doprowadzenia prac ustawowych do ko鎍owego rozstrzygni璚ia. To jest robienie zadymy w przestrzeni publicznej, a nie uprawianie polityki rozumianej jako prowadzenie negocjacji w celu rozwi您ania problem闚 ku po篡tkowi og馧u.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Aborcja”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 10 pa寮ziernika 2012 14:39
  • wtorek, 09 pa寮ziernika 2012
    • Deregulacja zawod闚

      Komunikaty, kt鏎e docieraj do obywateli w zwi您ku z deregulacj zawod闚 forsowan przez Ministra Gowina s nast瘼uj帷e:

      1. Polska ma najwi璚ej w Europie zawod闚 z ograniczonym dost瘼em - 380, w Niemczech - 152. Cho pojawiaj si opinie, 瞠 ministerstwo rozdrobni這 niekt鏎e zawody, np. specjalno軼i lekarskie. Przyk豉d rozdrobnienia zawod闚 regulowanych tutaj

      2. Deregulujemy w pierwszym kroku 50 zawod闚, nast瘼nie 91 itd.

      3. Po zako鎍zeniu ca貫go procesu i otwarciu ok. 250 zawod闚 przyb璠zie 50-100 tys. nowych miejsc pracy.

      Mam problem z deregulacj zawod闚 jak przeprowadza Minister Gowin. Po pierwsze, czy deregulacja zawod闚 jest zadaniem Ministerstwa Sprawiedliwo軼i. Po drugie, chcia豚ym zna kryteria jakimi kieruje si Minister w procesie deregulacji.

      Jaros豉w Gowin korzystaj帷 z tego, 瞠 zosta ministrem, realizuje ide, kt鏎ej nie by w stanie zrealizowa jako pose. Gdyby zosta ministrem edukacji, ministrem nauki lub ministrem pracy, prawdopodobnie r闚nie rozpocz掖by ten projekt dorabiaj帷 inne uzasadnienie, dlaczego jako minister musi si tym zaj望. Ministerstwo Sprawiedliwo軼i jako urz康 nie ma kompetencji do realizacji tego zadania. Osoby pracuj帷e nad projektem zosta造 zatrudnione przez Ministra Gowina lub prace s zlecane firmom zewn皻rznym. Deregulacja zawod闚 jest zadaniem dla Ministra Pracy lub Ministra Gospodarki. Jako Minister Sprawiedliwo軼i, Gowin ma kilka innych pilnych zada do realizacji.

      Wg. ekspert闚 wspieraj帷ych Ministra reglamentowane zawody hamuj rozw鎩 gospodarczy, powstawanie nowych miejsc pracy, konkurencj na rynku. Winduj w g鏎 ceny us逝g. Eksperci powinni wiedzie, 瞠 na rynku istnieje zjawisko asymetrycznej informacji pomi璠zy sprzedawc a nabywc towaru/us逝gi. Regulacje rynku s nie tylko po to aby chroni konkurencj ale r闚nie po to aby likwidowa przewag informacyjn dostawcy nad nabywc. Innymi s這wy maj chroni nabywc. Wykonywanie jakich zawod闚 powinno by regulowane przez pa雟two? Na czym ta regulacja ma polega? Odpowiedzi na powy窺ze pytania nale篡 oczekiwa od Ministra. W przeciwnym przypadku obywatele, a przede wszystkim sami zainteresowani b璠 zadawali pytanie dlaczego te, a nie inne zawody s deregulowane.

      Poni瞠j wst瘼ny szkic metody do rozwini璚ia przez Ministra jego wsp馧pracownik闚. Regulacja zawod闚 przez pa雟two polega na:

      1. Okre郵aniu kwalifikacji jakie powinna posiada osoba wykonuj帷a dany zaw鏚 i sposobu weryfikacji tych kwalifikacji.

      2. Okre郵aniu maksymalnej liczby os鏏 mog帷ych wykonywa dany zaw鏚.

      Ad. 1. Okre郵anie przez pa雟two kwalifikacji ma uzasadnienie dla zawod闚 o nast瘼uj帷ych cechach:

      a) Mog by wykonywane przez pojedyncze osoby prowadz帷e dzia豉lno嗆 gospodarcz,

      b) Brak odpowiednich kwalifikacji u os鏏 wykonuj帷ych zaw鏚 istotnie zwi瘯sza prawdopodobie雟two, 瞠 osoba go wykonuj帷a mo瞠 spowodowa trwa貫, istotne szkody w zdrowiu klienta lub istotne szkody materialne,

      c) wyst瘼uje istotna asymetria informacji, co do jako軼i 鈍iadczonych us逝g pomi璠zy osob wykonuj帷 dany zaw鏚, a potencjalnymi klientami,

      Przyk豉dowo, konieczne jest okre郵anie kwalifikacji dla np. zawodu lekarza, notariusza, instruktora narciarskiego, instruktora jazdy samochodem, kierowcy ci篹ar闚ki. Nie jest konieczne definiowanie kwalifikacji dla zawodu przewodnika turystycznego, ewentualne szkody jakie mo瞠 spowodowa nie b璠 du瞠. Nie trzeba okre郵a wymog闚 dla np. pracownik闚 zarz康zaj帷ych ruchem kolejowym, poniewa zaw鏚 ten nie mo瞠 by wykonywany przez osob prowadz帷 dzia豉lno嗆 gospodarcz. Mo瞠 by wykonywany przez pracownik闚 tylko u jednego pracodawcy i wewn皻rzne procedury pracodawcy powinny wystarczy. Pa雟two rezygnuj帷 z regulacji zawod闚, kt鏎e mog by wykonywane jedynie przez pracownik闚 zatrudnionych w przedsi瑿iorstwach musi okre郵i wymagania w stosunku do przedsi瑿iorstw, kt鏎e zatrudniaj osoby wykonuj帷e dany zaw鏚.

      Podsumowuj帷, okre郵enie przez pa雟two niezb璠nych kwalifikacji do wykonywania danego zawodu - zw豉szcza je郵i jest to „wolny zaw鏚” - nie jest szkodliwe. To co jest szkodliwe to system egzamin闚 i system przyznawania certyfikat闚, kt鏎y ogranicza liczb os鏏 wykonuj帷ych dany zaw鏚 pomimo, 瞠 maj kwalifikacje.

      Zdefiniowanie minimalnych kwalifikacji mo瞠 mie form wymog闚 do posiadania okre郵onego wykszta販enia lub zdania egzamin闚 przed uprawnionymi organami. Istotne jest aby organa egzaminacyjne nie stosowa造 limit闚 ilo軼iowych lub innych ogranicze w mo磧iwo軼i zdawania egzaminu. Przyk豉dowo nie ma ogranicze w dost瘼ie do uzyskaniu prawa jazdy do prowadzenia pojazd闚 ci篹arowych, osoby chc帷e uzyska certyfikat mi璠zynarodowego bieg貫go rewidenta ACCA r闚nie nie napotkaj trudno軼i w przyst徙ieniu do egzaminu. Wi璚ej ogranicze napotkaj osoby chc帷e zosta notariuszem, radc prawnym.

      Nikt nie zabrania, aby r騜nego rodzaju organizacje nadawa certyfikaty kwalifikacji dla okre郵onych zawod闚 i budowa造 siln mark takiego certyfikatu jako gwarancji wysokiej jako軼i us逝g os鏏, kt鏎e go posiadaj. Zniesienie pa雟twowych wymaga kwalifikacyjnych dla zawodu taks闚karza, przewodnika turystycznego powinno otworzy mo磧iwo嗆 dla takich certyfikat闚. Od klient闚 zale篡 czy b璠 preferowali us逝gi os鏏 z certyfikatami czy bez.

      

      Ad. 2. W szczeg鏊nych przypadkach mo瞠 by korzystne dla klient闚 ograniczanie przez pa雟two lub jego organa liczby os鏏 wykonuj帷ych dany zaw鏚. S to sytuacje gdzie wolny dost瘼 do wykonywania zawodu mo瞠 spowodowa wyst瘼owanie tzw. „cyklu 鈍i雟kiego”, czyli cyklicznych waha w liczbie os鏏 鈍iadcz帷ych dane us逝gi. Przyk豉dem takiego zawodu mo瞠 by zaw鏚 taks闚karza. Wzrost liczby os鏏 wykonuj帷ych ten zaw鏚 ponad potrzeby lokalnego rynku doprowadzi do spadku dochod闚 i do rezygnacji z wykonywania zawodu, a to z kolei spowoduje niedob鏎 poda篡 us逝g. Jednocze郾ie wzrosn dochody taks闚karzy ponownie zacznie wzrasta ich liczba powoduj帷 spadek dochod闚 jednostkowych. Sinusoida liczby os鏏 wykonuj帷ych zaw鏚 i sinusoida jako軼i us逝g dla klienta mierzona czasem oczekiwania na wolna taks闚k. W豉dze miasta s w stanie okre郵i minimalna i maksymalna liczb taks闚ek aby us逝gi transportowe by造 sprawne.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Deregulacja zawod闚”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 09 pa寮ziernika 2012 11:26
  • poniedzia貫k, 08 pa寮ziernika 2012
    • Jak uzdrowi s逝瘺 zdrowia - uszczypliwa ocena debaty PIS

      PiS przygotowa這 projekt ustawy dotycz帷ej reformy s逝瘺y zdrowia. Zorganizowa這 debat z zaproszonymi go嗆mi na temat przedstawionych propozycji. Poni窺za przypowie嗆 opisuje jak postrzegam debat, jej jako嗆 i form:

      W dalekim kraju Prezes koncernu, b璠帷ego monopolist w bran篡 samochodowej opracowa strategi restrukturyzacji firmy. Celem strategii by豉 poprawa efektywno軼i i innowacyjno軼i firmy, poprawa satysfakcji klient闚. Strategia dotyczy豉 m.in.: wymuszenia na dostawcach lepszej jako軼i dostarczanych komponent闚, poprawy dyscypliny pracy, szczeg鏊nie kierownik闚 鈔edniego szczebla kt鏎zy po 4 godz. zwykli opuszcza zak豉dy pracy i rozpoczyna prac na drugi etat u konkurencji, zmian wewn皻rznego systemu rozlicze mi璠zyzak豉dowych w koncernie, zmiany struktury bilansu koncernu, zar闚no aktyw闚 jak i pasyw闚, reorganizacji sieci sprzeda篡, strategii wdra瘸nia nowych technologii itd.

      Prezes zechcia przedyskutowa strategi z kompetentnymi osobami. Zaprosi na narad kilkana軼ie os鏏:

      kierowc,

      szefa Federacji Obrony Kierowc闚 w Dalekim Kraju

      pracownika linii monta穎wej,

      szef闚 10 zwi您k闚 zawodowych dzia豉j帷ych w koncernie,

      prezes闚 5-ciu firm kooperuj帷ych,

      kilku profesor闚,

      kierownika salonu samochodowego,

      by貫go dyrektora najwi瘯szej fabryki koncernu, kt鏎 doprowadzi do bankructwa, a obecnie jest doradc u Jego Ekscelencji w Dalekim Kraju,

      pana Kazia z warsztatu naprawczego samochod闚

      itp.

      Nikt z nich przed spotkaniem nie przeczyta strategii. Ka盥y si wypowiedzia. Niekt鏎zy nawet dwukrotnie.

      Pomimo powy窺zej uszczypliwej oceny debaty, dzia豉nia programowe PiS zas逝guj ze wszech miar na poparcie. Wymuszaj aktywno嗆 innych partii, wprowadzaj dyskurs publiczny na merytoryczne tory, mobilizuj koalicj rz康ow do pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Jak uzdrowi s逝瘺 zdrowia - uszczypliwa ocena debaty PIS”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 08 pa寮ziernika 2012 15:50
    • Komentarz do programu Solidarnej Polski

      W lasach pojawi si pierwszy w tym roku wysyp grzyb闚. Sp騧niony. Wcze郾iej nast徙i wysyp program闚 gospodarczych partii. R闚nie sp騧niony. Solidarna Polska przedstawi豉 kandydata na premiera i og這si豉 sw鎩 program. Kr鏒ki, prosty 瞠by nie powiedzie prostacki, populistyczny. Metoda oceny propozycji Solidarnej Polski analogiczna jak poprzednio:

      Czerwony - z豉 propozycja programowa, populistyczna,

      Pomara鎍zowy - propozycja zbyt og鏊na, aby mo積a by這 j skomentowa,

      Zielony - dobra propozycja programowa.

      Tutaj - oznacza link do tekstu na ten temat

      Solidarna Polska zaproponowa:

      System zasi趾闚 rodzinnychjako instrument zatrzymania katastrofy demograficznej. "Potrzeba silnego impulsu finansowego dla najubo窺zych rodzin, kt鏎y mo瞠 stworzy szans na odwr鏂enie trendu demograficznego" - populizm. Solidarna Polska nie rozumie problemu. Katastrofa demograficzna wynika z: 1) zmian kulturowych – indywidualizm i konsumpcjonizm, posiadanie dziecka przedstawia si jako katastrof dla 篡cia zawodowego rodzic闚, dodatkowe koszty itd. musi si zmieni przekaz kulturowy jaki dociera do m這dych ludzi, 2) braku stabilno軼i posiadania pracy, niskich wynagrodze m這dych ludzi, trudno軼i powrotu na rynek pracy matek po urlopie wychowawczym 3) wysokich cen mieszka na wynajem i na sprzeda, 4) braku miejsc w przedszkolach, przeludnienie szk馧 na nowych osiedlach, brak 8 godzinnej opieki nad uczniem w pierwszych trzech klasach szko造 podstawowej Tutaj

      Podatki"Zmniejszenie obci捫e podatkowych dla najni瞠j i 鈔ednio zarabiaj帷ych Polak闚 z 18 proc. na 12 proc., podniesienie, a w豉軼iwie przywr鏂enie stawki podatkowej 40 i 32 proc. dla os鏏 o wysokich dochodach." - obni瞠nie stawki podatkowej jest uzasadnione pod warunkiem likwidacji kwoty wolnej od podatku, koszt闚 uzyskania przychod闚 i wi瘯szo軼i ulg w PIT Tutaj Nale篡 jednak pami皻a, 瞠 to rozwi您anie spowoduje spadek dochod闚 biednych gmin i wzrost dochod闚 gmin w regionach z wy窺zymi wynagrodzeniami. Uproszczenie VAT i CIT jest wyzwaniem.

      Renty i emerytury"Obni瞠nie podatku z emerytur i rent do wysoko軼i tysi帷a z這tych." - powt鏎zenia postulatu PIS. A co z pracuj帷ymi, kt鏎zy zarabiaj po 600 – 800 z miesi璚znie. Celowe jest wprowadzenie zwrotu podatku osobom, kt鏎ych doch鏚 brutto by w ci庵u roku mniejszy ni np. 6000 z przy jednoczesnej likwidacji koszt闚 uzyskania przychod闚, kwoty wolnej od podatku i zmniejszeniu stawki podatku PIT do 6 proc. Tutaj

      Podnoszeniep豉cy minimalnejdocelowo do 50 proc.– populizm,

      Ulgi inwestycyjne dla ma造ch i 鈔ednich przedsi瑿iorstw"Za tworzenie miejscpracyi wprowadzanie rozwi您a innowacyjnych i nowych technologii." - populizm, kto b璠zie rozstrzyga co jest innowacj, co now technologi. Ma貫 i 鈔ednie przedsi瑿iorstwa odczuwaj ograniczony dost瘼 do kredyt闚 z powodu braku kapita i zabezpiecze, dlatego potrzebuj gwarancji i por璚ze.

      Tania energiaWykorzystywanie rodzimych 廝鏚e surowcowych, zw豉szcza w璕la." (...) "Zatrzymanie pakietu energetycznego" - g逝pota. Nasza strategia energetyczna (a zarazem stanowisko wobec Unii) powinno by nast瘼uj帷e: Nie zwi瘯szamy produkcji energii w oparciu o w璕iel. Utrzymujemy dotychczasowy poziom. Stare technologie w璕lowe zast瘼ujemy nowym mniej szkodliwymi dla 鈔odowiska. Nowe moce energetyczne to energia j康rowa, wiatrowa, s這neczna.

      Rolnictwo"Walka o wyr闚nywanie dop豉t bezpo鈔ednich dla rolnik闚." - je郵i oznacza zmniejszenie dop豉t w ca貫j Unii do poziomu polskiego rolnika, to OK. Brytyjczycy s konkurencyjni przy niskich dop豉tach to Francuzi te mog.

      Zniesienie immunitet闚 polityk闚 i s璠zi闚"To b璠zie papier lakmusowy na rzeczywiste intencje." - je郵i Ziobro mia豚y kiedykolwiek zosta premierem to immunitety trzeba wzmocni. SP nie rozumie chyba roli immunitetu.


      Ustanowienie sprawiedliwych 廝鏚e finansowania"Opodatkowanie hipermaket闚, opodatkowanie fortun i bank闚". - Tutaj

      Wstrzymanieprywatyzacjistrategicznych sp馧ek z udzia貫m skarbu pa雟twa. – populizm. Trzeba poprawi zarz康zanie sp馧kami Skarbu Pa雟twa, agencjami.

      Pozosta造m partiom (ok. 70 partii) zwracam uwag, 瞠 programy og豉sza si rok przed wyborami a nie rok po wyborach.

      Komentarze do program闚 pozosta造ch partii:

      Expose Premiera

      PiS i Tutaj

      SLD l i Tutaj

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 08 pa寮ziernika 2012 11:23
  • niedziela, 07 pa寮ziernika 2012
    • NFZ – reorganizacja

      Niekt鏎zy politycy nawo逝j do podzia逝 NFZ na 2-3 konkuruj帷e organizacje lub na powr鏒 do wojew鏚zkich kas chorych. To pomys tak samo dobry jak podzia s逝瘺 skarbowych ministerstwa finans闚 na 2-3 konkuruj帷e ze sob organizacje. Pani Prezes NFZ m闚i o wzmocnieniu roli oddzia堯w terytorialnych NFZ, co 鈍iadczy o tym, 瞠 maj帷 do鈍iadczenie mikro w zarz康zania szpitalem nie wie jak powinna by zorganizowana du瘸 organizacja.

      Mia貫m mo磧iwo嗆 przeprowadzania zmian jednej z najwi瘯szych organizacji w Polsce (kilkadziesi徠 tysi璚y zatrudnionych, dzia豉j帷a na terenie ca貫go kraju). W latach 90 jej struktura by豉 podporz康kowana kryterium geograficznemu. By豉 Centrala z licznymi departamentami ale g堯wn rol odgrywa造 oddzia造 wojew鏚zkie, kt鏎e zarz康za造 oddzia豉mi na ich terenie, innymi s這wy pe軟i造 role mini central regionalnych. Czynno軼i operacyjne zar闚no front jak i back office by造 realizowane w oddzia豉ch terenowych. Po latach struktura uleg豉 diametralnej zmianie. Poszczeg鏊ne funkcje back office zosta造 skoncentrowane w centralnych jednostkach obs逝guj帷ych ca陰 organizacj np. scentralizowany system IT, scentralizowanie operacji ksi璕owych, centralne zarz康zanie kadrami. Front Office zosta zorganizowany w piony biznesowe odpowiedzialne za obs逝g poszczeg鏊nych grup klient闚. Zatrudnienie zosta這 zmniejszone o kilkana軼ie tysi璚y os鏏, a skala produkcji wzros豉 kilkukrotnie.

      Po co ten przyd逝gi wst瘼? Tak sam zmian organizacyjn musi przej嗆 NFZ.

      Dzisiaj struktura NFZ podporz康kowana jest geografii. Dominuj oddzia造 wojew鏚zkie , kt鏎e realizuj funkcje operacyjne front i back Office. Centralarealizuje funkcje sztabowe i chyba jej pracownicy nie maj wi瘯szego poj璚ia o faktycznych „procesach produkcyjnych” realizowanych przez oddzia造 NFZ.

      Jak powinien by zorganizowany NFZ? Kilka wskaz闚ek. NFZ powinien by zorganizowany jest w nast瘼uj帷e piony:

      1. Pion kontraktacji us逝g medycznych ambulatoryjnych (w tym pionie mog by linie biznesowe: np. 1) kontrakty z lekarzami rodzinni, 2) lekarze specjali軼i, 3) kontrakty ze stomatologami),

      2. Pion kontraktacji us逝g szpitalnych

      3. Pion kontraktacji ratownictwa medycznego

      4. Pion (pionik) kontraktacji us逝g sanatoryjnych, hospicj闚,

      5. Pion zakupu i sprzeda篡 lek闚 (umowy z producentami lek闚 i z aptekami)

      6. Pion obs逝gi 鈍iadczeniobiorc闚

      7. Pion IT

      8 Pion Operacyjny tj. obs逝ga i rozliczanie um闚

      9. Pion gospodarki w豉snej NFZ

      Niekt鏎e piny mog mie swoje struktury organizacyjne regionalne np. pion kontraktacji us逝g medycznych ambulatoryjnych, co wynika z liczby obs逝giwanych klient闚. Ale np. pion kontraktacji us逝g szpitalnych mo瞠 dzia豉 jako scentralizowana jednostka pomimo, 瞠 jego pracownicy b璠 pracowa w wielu miastach. Zniknie wiele stanowisk dyrektor闚 oddzia堯w wojew鏚zkich i ich zast瘼c闚 itd. W Centrali zamiast dw鏂h wiceprezes闚 potrzeba b璠zie 7-8 odpowiedzialnych za poszczeg鏊ne piony.

      Czy taka zmiana organizacyjna jest 豉twa do przeprowadzenia?

      NIE. JEST BARDZO TRUDNA.

      Likwiduje wiele stanowisk kierowniczych. Ogranicza samo w豉dz lokalnych menad瞠r闚, standaryzuje procedury w organizacji, prowadzi do zmniejszenia zatrudnieni o kilkadziesi徠 procent. Op鏎 organizacji jest ogromny.

      Przeprowadzi tak reorganizacj mo積a metod „odkrajania plasterk闚” tzn. krok po kroku wy陰czania z obecnej struktury oddzia這wej poszczeg鏊nych funkcji i organizowania ich w spos鏏 centralny. Na pierwszy ogie mo積a utworzy scentralizowany pion zakupu i sprzeda篡 lek闚 wraz z centralnym systemem IT i scentralizowan obs逝g rozliczania refundacji lek闚.

      Jestem pewien, 瞠 NFZ b璠zie musia zmieni swoja struktur i spos鏏 kierowania organizacj. Je郵i nie to pogr捫ymy sektor ochrony zdrowia si w ba豉ganie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „NFZ – reorganizacja”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 07 pa寮ziernika 2012 13:40

Tagi

Kana informacyjny