Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • wtorek, 15 pa寮ziernika 2013
    • Referendum w Warszawie

      W tek軼ie Referendalne propozycje Prezydenta RP zaproponowa貫m zmian obecnych zasad obowi您uj帷ych dla referend闚 odwo逝j帷ych w豉dz na nast瘼uj帷 zasad:

      W豉dze lokalne mog by odwo豉ne, je郵i w referendum zag這suje za ich odwo豉niem, wi璚ej os鏏 ni 50 proc. liczby bior帷ych udzia w wyborze odwo造wanego organu.

      Wg obecnych zasad aby warszawskie referendum by這 wi捫帷e powinno w nim wzi望 udzia co najmniej 389 430 obywateli (tj. 3/5 * 649049 - liczba os鏏 kt鏎e wzi窸y udzia w wyborach). W referendum wzi窸o udzia 343732 obywateli, co oznacza 瞠 referendum nie by這 wi捫帷e.

      Czy wg zaproponowanej nowej zasady referendum by這by wi捫帷e i czy Prezydent Warszawy by豉by odwo豉na?

      Odpowied: Referendum by這by wi捫帷e, poniewa nie nak豉dany jest 瘸den warunek co do frekwencji. Pani Prezydent nie by豉by odwo豉na. W warszawskim referendum za odwo豉niem zag這sowa這 322017 obywateli. Aby Prezydent Warszawy zosta豉 odwo豉na za jej odwo豉niem powinno zag這sowa 324525 obywateli tj. ½ * 649049 - liczba os鏏 kt鏎e wzi窸y udzia w wyborach.

      Wg propozycji zg這szonej przez Prezydent RP aby warszawskie referendum by這 wi捫帷e powinno w nim w膨 udzia co najmniej 649049 obywateli tj. liczba os鏏 kt鏎e wzi窸y udzia w wyborach.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Referendum w Warszawie”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 15 pa寮ziernika 2013 23:47
  • niedziela, 13 pa寮ziernika 2013
    • Demonta OFE komentarz do propozycji Rz康u

      Rz康 po p馧rocznym okresie nagonki na OFE i demagogicznej kampanii dezinformacyjnej przedstawi propozycje cz窷ciowego demonta簑 i destabilizacji funkcjonowania drugiego filara systemu emerytalnego. Poniewa na tym blogu by這 du穎 wpis闚 na temat systemu emerytalnego, poczuwam si w obowi您ku skomentowa krotko propozycje rz康owe. Osoby kt鏎e czyta造 poprzednie wpisy z kategorii „System emerytalny” bez trudu odgadn tre嗆 niniejszego wpisu.

      Propozycje Rz康u wraz z komentarzem:

      3 lutego OFE b璠 musia造 przekaza do FUS 51,1 proc. swoich 鈔odk闚 - dzia豉nie niezgodne z Konstytucj RP. Jest to nacjonalizacja oszcz璠no軼i emerytalnych obywateli. Narusza umowy zawarte przez obywateli z PTE. Wg. obowi您uj帷ych standard闚 w UE 鈔odki zgromadzone w OFE nie s 鈔odkami sektora publicznego. Z drugiej strony, S康 Najwy窺zy RP orzek, 瞠 nie s to 鈔odki prywatne. SN wzi掖 zapewne pod uwag fakt, 瞠 sk豉dki do OFE odprowadzane s pod „przymusem podatkowym pa雟twa” oraz, 瞠 obywatel ma ograniczona swobod dysponowania 鈔odkami zgromadzonymi w OFE. SN pomin掖 fakt, 瞠 s to 鈔odki przypisane do konkretnej osoby, kt鏎e b璠 w przysz這軼i wykorzystane przez t osob lub odziedziczone przez cz這nk闚 rodziny. Na gruncie prawa znajdziemy argumenty za i przeciw zakwalifikowaniu 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE jako prywatne lub publiczne. Wi瘯szo嗆 obywateli traktuje oszcz璠no軼i zgromadzone w OFE jako ich prywatne 鈔odki przeznaczone na emerytur.

      OFE przeka膨 do FUS oszcz璠no軼i emerytalne obywateli w formie posiadanych obligacji wycenionych na dzie 3 wrze郾ia 2013 r.. Obligacje zostan przez FUS umorzone. - Nie ma czego takiego w polskim prawie jak umorzenie obligacji. Ale zawsze Skarb Pa雟twa mo瞠 odkupi obligacje przed terminem. Zmniejszy si polski d逝g publiczny, mniejsze b璠 wydatki bud瞠tu na odsetki od d逝gu. Niestety to tylko pozorne oszcz璠no軼i. W d逝giej perspektywie operacja ta jest niekorzystna dla bud瞠tu pa雟twa (czytaj nast瘼nych pokole podatnik闚) poniewa indeksacja przeniesionych 鈔odk闚 na subkoncie emerytalnym w FUS wg tempa wzrostu PKB oznacza wy窺ze koszty ni wynikaj帷e z p豉cenia odsetek od obligacji. Po prostu w d逝gim horyzoncie tempo wzrostu PKB w cenach bie膨cych jest wy窺ze ni oprocentowanie obligacji rz康owych.

      Do 30 czerwca ka盥y b璠zie mia czas czy wybiera oszcz璠zanie w OFE czy w ZUS. Pozosta貫 po operacji z dnia 3 lutego oszcz璠no軼i os鏏 kt鏎e nie zadeklaruj pozostania w OFE zostan automatycznie przeniesione do FUS - chc帷 t operacje wykona zgodnie z prawem i zdrowym rozs康kiem nale瘸這by wymaga deklaracji od os鏏, kt鏎e chc przenie嗆 swoje oszcz璠no軼i z OFE do FUS. Bierna postawa wielu obywateli spowoduje, 瞠 zmniejszy si liczba uczestnik闚 OFE. Znaczne ilo軼i 鈔odk闚 (tym razem w formie akcji) zostan przekazane do FUS. Urz璠nicy w FUS b璠 mieli przez pewien okres decyduj帷y wp造w na kursy akcji na polskiej gie責zie. Oby nie zabrak這 im umiej皻no軼i i uczciwo軼i przy sprzeda篡 posiadanych akcji.

      Od 2016 r. co cztery lata obywatele b璠 mogli wybiera pomi璠zy ZUS i OFE - rozwi您ania destabilizuj帷e sytuacj finansow FUS. W skrajnym przypadku je郵i wszyscy b璠帷y w FUS zadeklaruj powr鏒 do OFE to wp造wy ze sk豉dek emerytalnych do FUS spadn o kilkana軼ie procent, a emerytury trzeba p豉ci, deficyt FUS wzrasta, konieczne s dotacje z bud瞠tu pa雟twa, deficyt bud瞠tu ro郾ie, oprocentowanie obligacji rz康owych r闚nie.

      W okresie 10 lat przed emerytur oszcz璠no軼i z OFE stopniowo b璠 przenoszone do FUS, to tzw. suwak bezpiecze雟twa - Oznacza to 瞠 przez ok. 30 lat b璠ziemy p豉ci sk豉dk do FUS w wysoko軼i 16,6 proc. naszych dochod闚, a przez ostatnie 10 lat przed emerytur b璠ziemy wp豉ca do FUS wy窺ze sk豉dki 16,6 proc. plus 1/10 oszcz璠no軼i zgromadzonych w OFE. Oznacza to powr鏒 do systemu repartycyjnego, czyli systemu sprzed reformy 1999 roku, ze wszystkimi jego wadami. Zdolno嗆 FUS do wyp豉ty emerytur zale篡 od wp豉t bie膨cych sk豉dek emerytalnych i dotacji z bud瞠tu. Powsta貫 zobowi您ania emerytalne FUS uniemo磧iwi w przysz這軼i obni瞠nie sk豉dek emerytalnych, a co za tym idzie obni瞠nie koszt闚 pracy, a takie szanse dawa這 utrzymanie systemu kapita這wego w okresie wyp豉t emerytur. Niekorzystne zmiany demograficzne b璠 wywiera presj na podwy窺zenie stawki emerytalnej.

      OFE nie b璠 mog造 inwestowa w obligacje pa雟twowe - Idiotyczna propozycja. Zostanie w przysz這軼i zmieniona. Wszyscy ekonomi軼i, kt鏎zy wypowiadali si o proponowanych zmianach skrytykowali ten pomys. Zakup obligacji pa雟twowych przez fundusze emerytalne jest korzystny i dla bud瞠tu pa雟twa i dla funduszy.

      OFE b璠 mog造 inwestowa cz窷 鈔odk闚 za granic - OK

      Do 1,75 proc. czyli o po這w spadnie oplata dla PTE od wp豉canej do OFE sk豉dki – OK. Przy okazji nale瘸這by uporz康kowa kwesti finansowania dzia豉lno軼i ZUS, czyli ustali jak op豉t od wp豉canych sk豉dek do FUS i/lub od wyp豉canych emerytur powinien pobiera ZUS na pokrycie koszt闚 swojego funkcjonowania. Koszty dzia豉lno軼i FUS w relacji do wp豉canych sk豉dek to ponad 3 proc.

      1 mln z grzywny lub dwa lata wi瞛ienia b璠 grozi造 za reklamowanie OFE - zakaz sprzed 2 lat stosowania agresywnej akwizycji klient闚 do OFE przez agent闚 stosuj帷ych pokr皻ne chwyty reklamowe jest s逝szny ale nic w tym okresie nie zrobiono dla poprawy jako軼i informacji o wynikach OFE, profilu ryzyka poszczeg鏊nych funduszy, deklarowanej w przysz這軼i polityce inwestycyjnej funduszu. Te informacje s niezb璠ne dla klient闚 aby 鈍iadomie mogli wybra fundusz, zw豉szcza po zliberalizowaniu limit闚 inwestycyjnych. To jest zadanie dla KNF i Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 13 pa寮ziernika 2013 18:24

Tagi

Kana informacyjny