Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • czwartek, 23 pa寮ziernika 2014
    • Film Smarzowskiego "Wo造"

      Re篡ser Wojciech Smarzowski rozpocz掖 prac nad filmem "Wo造" , kt鏎ego tematem jest zbrodnia ludob鎩stwa dokonana przez UPA na ludno軼i polskiej (Rze wo造雟ka: http://pl.wikipedia.org/wiki/Rze%C5%BA_wo%C5%82y%C5%84ska ). Kilku aktor闚 ukrai雟kich po przeczytaniu scenariusza odm闚i這 udzia逝 w filmie twierdz帷, 瞠 to prawdziwa szko豉 nienawi軼i. Ukrai雟ki pisarz Andrij Lubka twierdzi, 瞠:

      "Po tym filmie w stosunkach polsko-ukrai雟kich cofniemy si o 10 lat. Na Ukrainie jest propolski rz康, lepiej by這 u篡 kana堯w dyplomatycznych, 瞠 Polak oczekuje przeprosin za Wo造, wi瘯szej aktywno軼i w budowie pomnik闚, porz康kowaniu cmentarzy. Po filmie b璠zie to niemo磧iwe, zacznie si sezon oskar瞠 z ka盥ej ze stron, zniech璚i to ludno嗆 na Wo造niu (bo ich dziadk闚 b璠zie uwa瘸 si za zbrodniarzy) , wi璚 sami wie郾iacy nie pozwol budowa pomnik闚 pomordowanym..... Raczej m這dych Polak闚 przekona, 瞠 nigdy nie wolno przyja幡i si z ukrai雟kimi r闚ie郾ikami, a nie wsp鏊nie dzia豉 ... Smarzowski wbije star siekier pomi璠zy m這de pokolenie kt鏎e zacz窸o si sob interesowa."

      Je郵i Lubka, ma racje to marna to przyja潯/wsp馧praca mi璠zy narodami, kt鏎 mo瞠 zniszczy jeden film. Znaj帷 firmy Smarzowskiego, re篡ser b璠zie stara si uczciwie pokaza zbrodnie ludob鎩stwa na ludno軼i polskiej i odwet na ludno軼i ukrai雟kiej. Film na pewno wstrz捷nie emocjami widz闚.

      Ci z nas, kt鏎zy obwiniaj Ukrain za wo造雟k zbrodni ludob鎩stwa niech wezm pod uwag nast瘼uj帷e fakty:

      1. Pa雟two Ukrai雟kie sprawuj w豉dz nad Wo造niem dopiero od 1991 roku, czyli 23 lata. Historia pa雟twowo嗆 na terenach Wo造nia jest w skr鏂ie nast瘼uj帷a: niezale積e ksi瘰twa ruskie do po這wy XIII wieku, po najazdach mongolskich 1240-1241 r. utrata niepodleg這軼i, przy陰czenie w XIV wieku do Wielkiego Ksi瘰twa Litewskiego, Unia Lubelska w 1569 roku - wcielenie Wo造nia do Korony Polskiej, po III rozbiorze w陰czenie do Rosji, w okresie mi璠zywojennym - II Rzeczpospolita, po II wojnie 鈍iatowej - ZSRR, od 1990 Ukraina ( http://pl.wikipedia.org/wiki/Wo%C5%82y%C5%84 ). W豉dztwo polskiego pa雟twa nad Wo造niem to XVII i XVIII wiek i dwudziestolecia mi璠zywojenne.

      2. W 鈍ietle prawa mi璠zynarodowego za ludob鎩stwo wo造雟kie odpowiada nie pa雟two Ukrai雟kie lecz hitlerowskie Niemcy, kt鏎e by造 okupantem i sprawowa造 w豉dz administracyjn na tych terenach.

      3. Zar闚no oprawcy jak i ofiary rzezi wo造雟kiej byli w zdecydowanej wi瘯szo軼i obywatelami II Rzeczpospolitej.

      4. Konflikt pomi璠zy Polakami i Ukrai鎍ami na Wo造niu mia g喚bokie korzenie:

      religijne: prawos豉wni Ukrai鎍y, katoliccy Polacy,

      ekonomiczny: bogaci Polacy = ziemianie; biedni Ukrai鎍y = ch這pi,

      polityczne: Polacy = w豉dza, polscy urz璠nicy, policja, kadra oficerska; Ukrai鎍y = poddani,

      5. Carska Rosja w XIX wieku skutecznie podsyca造 konflikt polsko-ukrai雟ki, w豉dze II Rzeczpospolitej - pomimo wysi趾u wojewody 逝ckiego Henryka J霩ewskiego (1929-1938) - zrobi造 wiele aby przeciwstawi Ukrai鎍闚 pa雟twu polskiemu.

      Od Ukrai鎍闚 nie oczekuj, 瞠 wypr si OUN, UPA, Stepana Bandery, nie oczekuje te przeprosin. Oczekuj znacznie wi璚ej, 瞠 pot瘼i rze wo造雟k jako zbrodni ludob鎩stwa.

      Po naszej postawie w sprawie zbrodni w Jedwabnem, wiem 瞠 to b璠zie dla nich bardzo trudne.

      Wszystkim, zamierzaj przed lub po filmie wypowiada si na temat zbrodni wo造雟kiej polecam dwie lektury obowi您kowe:

      Grzegorz Motyka „Od rzezi wo造雟kiej do akcji Wis豉”

      Bohdan Hud „Ukrai鎍y i Polacy na Naddniestrzu, Wo造niu i Galicji”

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Film Smarzowskiego "Wo造"”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 23 pa寮ziernika 2014 10:23
  • sobota, 18 pa寮ziernika 2014
    • Restrukturyzacja kopal w璕la kamiennego

      Problemy g鏎nictwa w璕la kamiennego, a w豉軼iwie Kompani W璕lowej i Katowickiego Holdingu W璕lowego maj swoje 廝鏚這 w sposobie ich tworzenia, kiedy to po陰czono w holdingi rentowne i nierentowne kopalnie licz帷, 瞠 z zysk闚 dobrych kopal utrzyma si dzia豉lno嗆 i sfinansuje restrukturyzacj s豉bych. Niestety zyski gdy si pojawia造 by造 przejadane przez g鏎nik闚. Nie by這 ani modernizacji dobrych kopal ani restrukturyzacji s豉bych.

      Kopalnie w璕la kamiennego: Bogdanka i Silesia oraz JSW stanowi dobry drogowskaz dla programu restrukturyzacji g鏎nictwa, a dok豉dniej restrukturyzacji: Kompani W璕lowej i Katowickiego Holdingu W璕lowego.

      Nale篡 utworzy pa雟twowy Kombinat Restrukturyzacji Kopalni W璕la Kamiennego (KRKWK), kt鏎y przejmie od KHW i KW:

      a) Kopalnie, w kt鏎ych z這瘸 w璕la kamiennego s na wyczerpaniu tzn. wystarcz na prac kopalni przez okres do 3-5 lat. Kopalnie te korzystaj帷 z pomocy publicznej kontynuuj wydobycie do momentu wyczerpania z這瘸, a nast瘼nie s zamykane.

      b) Kopalnie, kt鏎e dysponuj z這瘸mi w璕la, ale s zdekapitalizowane i wymagaj du篡ch nak豉d闚 inwestycyjnych, kt鏎ych holding nie jest w stanie ponie嗆. Kopalnie te s prywatyzowane. Inwestorzy, kt鏎zy musz ponie嗆 znaczne nak豉dy inwestycyjne mog otrzyma ulgi np. przyspieszon amortyzacj.

      Odchudzone z nierentownych kopal sp馧ki KW i KHW maj rok, dwa na popraw efektywno軼i (ograniczenie zatrudnienia biurowego itp., wyd逝瞠nie rzeczywistego czasu pracy g鏎nika do 8 godzin na szychcie zamiast obecnych 6-7, likwidacja 13, 14 pensji, likwidacja deputat闚, pozbycie si zb璠nych aktyw闚 np. mieszka zak豉dowych), a nast瘼nie s prywatyzowane poprzez gie責 podobnie jak JSW. Cena akcji nie jest najwa積iejsza, wa積iejsze jest wprowadzenie prywatnych w豉軼icieli. Darmowe akcje w ramach procesu prywatyzacji otrzymuj r闚nie pracownicy , kt鏎zy przeszli do KRKWK.

      Powy窺zy program mo積a podsumowa nast瘼uj帷ymi s這wy: Kopalnie maj帷e racj bytu prywatyzujemy, pozosta貫 zamykamy.

      Na realizacj tego prostego schematu czyha kilka zagro瞠:

      1. S豉ba kadra kierownicza w sp馧kach w璕lowych, czego przyk豉dem jest kadra KHW, kt鏎a nie potrafi豉 przeprowadzi operacji zamkni璚ia kopalni Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu.

      2. Op鏎 dzia豉czy zwi您k闚 zawodowych, dla kt鏎ych zamkni璚ie kopalni oznacza bezpowrotn utrat dobrze p豉tnego miejsca prac. Dla g鏎nik闚 do這wych, praca b璠zie, bior帷 pod uwag, 瞠 kopalnie zatrudniaj pracownik闚 z firm zewn皻rznych, mo磧iwe jest liczby zmian i liczby dni wydobycia w rentownych kopalniach.

      3. Sprzeciw polityk闚 populist闚, chc帷ych zdoby poparcie na 奸御ku.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (3) Poka komentarze do wpisu „Restrukturyzacja kopal w璕la kamiennego”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 18 pa寮ziernika 2014 17:48
  • wtorek, 14 pa寮ziernika 2014
  • poniedzia貫k, 13 pa寮ziernika 2014
    • Pomnik smole雟ki

      Prezydent RP otrzyma pismo od kilku rodzin os鏏, kt鏎e zgin窸y w katastrofie smole雟kiej z pro軸 o pomoc w budowie pomnika ofiar katastrofy smole雟kiej.

      Pomnik, kt鏎y mia stan望 w Smole雟ku nie ma chyba szansy na szybk realizacj. Jest to bardzo dobry projekt. Proponuj aby postawi taki sam pomnik w Warszawie wzd逝 Al. 眨irki i Wigury przed portem lotniczym Ok璚ie. Dwa warianty lokalizacji:

      Wariant 1 - na pasie zieleni pomi璠zy jezdniami, co wymaga poszerzenia pasa mi璠zy jezdniami i zbudowania podziemnego przej軼ia do pomnika,

      Wariant 2 - z boku po zachodniej stronie alei.

      Pierwszy wariant jest dro窺zy i jego realizacja wymaga wi璚ej czasu, ale pozwala lepiej wyeksponowa pomnik, kt鏎y jest bardzo dobry. Drugi wariant mo積a zrealizowa w kilka miesi璚y.

      Postawienie pomnika ofiar katastrofy w Warszawie nie oznacza rezygnacji z postawienia go w Smole雟ku. W rezultacie istnia造by dwa bli幡iacze pomniki w miejscu wylotu i katastrofy samolotu.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 13 pa寮ziernika 2014 23:11
  • sobota, 04 pa寮ziernika 2014
    • Darmowe podr璚zniki

      Pani Premier w sejmowym exspos zapowiedzia豉 wydanie w kolejnych latach darmowych podr璚znik闚 dla wszystkich klas szko造 podstawowej i gimnazjum!!! Wydanie darmowego Elementarza uwa瘸 za sukces. Na podstawie obserwacji jednoelementowej pr鏏y tj. mojej wnuczki, dostarczenia darmowego elementarza nie uwa瘸m za sukces.

      Po pierwsze, nauczyciele od lat przyzwyczaili sie do pewnego "komfortu dydaktycznego" w prowadzeniu zaj耩 tzn. uczniowie opr鏂z podr璚znika maj zeszyty do 獞icze, nauczyciele od wydawnictw otrzymuj materia造 dydaktyczne, scenariusze prowadzenia lekcji. Ministerstwo tymczasem dostarczy這 "go造" podr璚znik oczekuj帷, 瞠 nauczyciele sami opracuj scenariusze lekcji, a uczniowie b璠 korzysta z zeszyt闚 w kratk i trzy linie (materia造 dydaktyczne dla nauczycieli s bardzo s豉be, to jest tylko plan zaj耩: http://naszelementarz.men.gov.pl/poradnik-dla-nauczyciela/ ). Na szcz窷cie prywatne wydawnictwa przygotowa造 獞iczenia do darmowego elementarza, kt鏎e szko造 kupuj finansuj帷 zakup z 50-z這towej dotacji na jednego ucznia.

      Po drugie, przygotowanie darmowego elementarza przez Pani Mari Lorek i zesp馧 by這 stosunkowo 豉twe. Wszak na rynku od lat by這 kilka elementarzy i mo積a by這 na ich podstawie stworzy dobry podr璚znik. Darmowy Elementarz likwiduje konkurencj. Nie ma zach皻 do napisania, ani warunk闚 do wprowadzenia na rynek innego lepszego elementarza. Je郵i kto wpadnie na pomys napisania rewelacyjnego, nowatorskiego ...... elementarza, b璠zie musia przekona do jego wprowadzenia urz璠nik闚 w MEN, a nie nauczycieli i rodzic闚. Pytanie na podstawie czego za kilka lat zostanie napisana nowa wersja elementarza? Czy nie zostaniemy z tym podr璚znikiem na kilkadziesi徠 lat tak jak z przedwojennym elementarzem Falskiego, po wycofaniu kt鏎ego w latach 70-tych wprowadzono fatalny elementarz.

      Po trzecie, w pierwszej klasie opr鏂z elementarza i 獞icze uczniowie ucz sie religii lub etyki, j瞛yka obcego, obs逝gi komputera. O darmowych podr璚znikach do tych przedmiot闚 MEN zapomnia.

      Po czwarte, wprowadzaj帷 darmowy elementarz i zapowiadaj帷 kolejne darmowe podr璚zniki rz康 zniech璚i wydawnictwa do pracy nad nowymi podr璚znikami. Po co ponosi nak豉dy skoro za kilka lat nie b璠zie mo積a sprzedawa podr璚znika. To dotyczy r闚nie podr璚znik闚 dla lice闚 i szk馧 zawodowych, w przysz這軼i kolejny rz康 mo瞠 zdecydowa o wprowadzeniu darmowych podr璚znik闚.

      Na rynku podr璚znik闚 szkolnych sytuacja jest specyficzna. Nie ma konkurencji cenowej pomi璠zy wydawnictwami. Ceny podr璚znik闚 s horrendalnie wysokie. Rodzice musz kupi podr璚zniki. O tym, jakie to podr璚zniki decyduje nauczyciel/szko豉, dla kt鏎ych cena nie jest kryterium wyboru. Dobrze je郵i jedynym kryterium wyboru jest jako嗆 podr璚znika, a nie inne korzy軼i nauczyciela lub szko造, za kt鏎e rodzice p豉c poprzez zawy穎ne ceny podr璚znik闚.

      Maj帷 problem z zawy穎nymi cenami podr璚znik闚 MEN postanowi rozwi您a go poprzez powr鏒 do czas闚 PRL wprowadzaj帷 jednolite podr璚zniki. Zrobiono krok dalej w kierunku komunistycznych rozwi您a. Podr璚zniki b璠 darmowe. Darmowo嗆 podr璚znik闚 jest iluzoryczna, poniewa zap豉c za nie wszyscy podatnicy. Poniewa bud瞠t pa雟twa ma deficyt to poprawne jest stwierdzenie, 瞠 na podr璚zniki finansowane s poprzez zwi瘯szenie d逝gu publicznego, koszty obs逝gi kt鏎ego ponosi b璠 obecni i przyszli podatnicy w tym, rodzice a w przysz這軼i uczniowie obdarowani darmowym elementarzem......

      S alternatywne sposoby zmniejszenia cen podr璚znik闚 zachowuj帷 zalety obecnej sytuacji, kiedy na rynku funkcjonuje wielu wydawc闚.

      Wariant PWE: Utworzy Pa雟twowe Wydawnictwo Edukacyjne, kt鏎e b璠zie sprzedawa w豉sne podr璚zniki + 獞iczenia + materia造 dydaktyczne po cenach r闚nym kosztom produkcji plus minimalna mar瘸. B璠zie konkurowa z innymi wydawnictwami jako軼i i cen. Oczekiwany rezultaty: spadek cen podr璚znik闚 w innych wydawnictwach, utrzymanie r騜norodno軼i podr璚znik闚 i konkurencji jako軼iowej pomi璠zy wydawnictwami, ograniczenie praktyk przekupywania nauczycieli/szk馧 w celu wybrania okre郵onego podr璚znika, poniewa wydawnictwa b璠 mia造 mniejsze 鈔odki finansowe na ten cel. Uaktywnienie rodzic闚 i uczni闚, kt鏎zy zawsze mog domaga si wyja郾ienia od nauczyciela, dlaczego wybra dro窺zy podr璚znik a nie ta雟zy z PWE.

      Wariant Dotacja: Z bud瞠tu pa雟twa przeznaczy dla szk馧 okre郵on kwot dotacji na ka盥ego ucznia przeznaczon na zakup podr璚znik闚 i innych materia堯w dydaktycznych. Kwota dotacji automatycznie wymusza zmniejszenie cen podr璚znik闚 przez wydawnictwa. Rodzice i uczniowie zostaj ca趾owicie pozbawieni wp造wu na wyb鏎 podr璚znika. Zwi瘯sza sie presja wydawnictw na decyzje dyrekcji/nauczycieli szk馧. Ograniczenie roli nauczycieli w wyborze podr璚znik闚 zwi瘯szenie roli dyrektor闚 szk馧. Utrzymana jest r騜norodno嗆 podr璚znik闚 i konkurencja jako軼iowa pomi璠zy wydawnictwami.

      Wariant Ceny urz璠owe: Mo積a wprowadzi ceny urz璠owe na podr璚zniki i zwi您ane z nimi materia造 dydaktyczne ustalane przez MEN lub inny organ, ). np. Elementarz wraz z kompletem 獞icze ma cen 40 z. W Polsce nadal cz窷 cen dla ludno軼i jest kontrolowana przez pa雟two (a dok豉dniej skala ich podwy瞠k), ale s to towary jednolite. W praktyce nale瘸這by wyznaczy jednakow cen dla wszystkich podr璚znik闚 (wraz z materia豉mi dydaktycznymi) do danego przedmiotu w danej klasie. Wydawnictwa konkurowa造by jako軼i, ale szuka造by sposob闚 na produkcj innych pomocy dydaktycznych, nie obj皻ych cenami urz璠owymi, kt鏎ych zakup by豚y konieczny aby w pe軟i korzysta z podr璚znika i 獞icze

      Ka盥y z przedstawionych wy瞠j wariant闚:

      powoduje spadek cen podr璚znik闚,

      zapewnia, 瞠 na rynku b璠zie mo磧iwy wyb鏎 spo鈔鏚 kilku podr璚znik闚 do nauki danego przedmiotu,

      istniej warunki do wprowadzenia nowych, lepszych podr璚znik闚,

      stwarza przes豉nki do konkurencji jako軼iowej pomi璠zy wydawnictwami,

      nie eliminuje w pe軟i - ale ogranicza - niegodne praktyki promocyjne wydawnictw maj帷e sk這ni nauczycieli do wyboru ich podr璚znika.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 04 pa寮ziernika 2014 18:16

Tagi

Kana informacyjny