Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • sobota, 17 pa寮ziernika 2015
    • Wyborcze propozycje podatkowe PO

      Kampania wyborcza na finiszu.  Posypa這 si wyborczych obietnic,  zapachnia這 kie豚as wyborcz,  z lewa i prawa.  Obywatele 豉si na darmow przek御k ustawiaj si w kolejkach wyborczych,    niestety jak zawsze - rozczaruj si,  przed czym przestrzega Ma貪orzata Jantos.

      Opr鏂z obietnic,  kampania wyborca obfitowa豉 w niedom闚ienia.  Niedom闚ienia nosz帷e znamiona konkretu. 

      PiS obiecuje zasi貫k 500 z/miesi帷 na ka盥e dziecko.  To jest  konkret, ka盥y wie  jak wygl康a 500 z.  Po kilku tygodniach, PiS zdaj帷 sobie spraw,  瞠 nie da si tej obietnicy sfinansowa  precyzuje,  瞠 na ka盥e dziecko ale w rodzinach o ni窺zych dochodach. Ile wynosz ni窺ze dochody?   Czy zostan utrzymane dotychczasowe ulgi w PIT?    Cisza.   Wyborca si 逝dzi,  瞠 mo瞠 si "za豉pie". 

      PO obiecuje zmian systemu opodatkowania i osk豉dkowania dochod闚 obywateli.  Zamiast  podatku PIT i kilku dotychczasowych sk豉dek  p豉conych przez pracownika i pracodawc ma by jedna  danina o najni窺zej stawce 10 proc.  stopniowo rosn帷ej do poziomu 39,5 proc. Urz康 podzieli j  na PIT i pozosta貫 sk豉dki. Podstaw odaninowania ma by  ubruttowiony doch鏚  (tj. dotychczasowy doch鏚 brutto powi瘯szony o sk豉dki p豉cone przez pracodawc)  w przeliczeniu  na jednego cz這nka rodziny.  Brzmi atrakcyjnie, jest symbol konkretu:   10 proc.  zamiast obecnych  18 proc. PIT  plus sk豉dki na ZUS.      Niedom闚ie wiele.  Do jakich dochod闚  obowi您ywa b璠zie stawka 10 proc.,  od jakich dochod闚 stawka 39,5 proc.,  jak szybko b璠zie ros豉?   itd.    Niestety ani politycy PO, ani eksperci podatkowi, ani dzinnikarze nie potrafi tego nam wyja郾i.  

      Poniewa nikt nie potrafi mi wyt逝maczy na czym polega propozycja PO przeanalizowa貫m problem samodzielni  i dziel si wynikami. 

      Na pocz徠ek przypomnienie ile rzeczywi軼ie wynosz efektywne stawki:   PIT i sk豉dek na ubezpieczenia spo貫czne (99 proc.  obywateli  (bez os鏏 prowadz帷ych dzia豉lno嗆 gospodarcz)  nie wie).

      Slajd11 

      Slajd2Na wykresie 1 przedstawiono efektywne obci捫enie dochodu brutto sk豉dkami i podatkiem PIT dla jednoosobowego gospodarstwa domowego.  Pokazane efektywne obci捫enia wynagrodzenia brutto podatkiem PIT jest znacznie poni瞠j nominalnych  stawek PIT (18, 32 proc.) poniewa nominalne stawki  odnosz sie do podstawy opodatkowania (tj.  doch鏚 brutto minus:  sk豉dki na ub. spo. p豉cone przez pracownika i koszty uzyskania przychodu), a nie do dochodu brutto.   Wykres 2  przedstawia obci捫enia dochodu brutto sum PIT i sk豉dek. Wnioski: 

      1)   ㄠczne obci捫enie dochodu brutto: PIT i sk豉dkami (p豉conymi przez pracownika i pracodawc)  jest bardzo wysokie.  Ju dla minimalnego ustawowego wynagrodzenia wynosi 45 proc.!!!! maksymalne obci捫enie to prawie 50 proc. 

      2)   Stawki s progresywne jedynie dla najni窺zych dochod闚.  Po przekroczeniu dochodu brutto = ok. 2000 z/miesi帷 陰czne obci捫enie daninami ma  +/- liniowy charakter.   Wzrost stawki PIT z 18 do 32 proc.  jest rekompensowane zaprzestaniem p豉cenia sk豉dki emerytalnej i rentowej (uwaga pr鏬 podatkowy (doch鏚 brutto = 8400 z/miesi帷)   jest ni窺zy ni pr鏬 redukcji sk豉dek na ub. spo.  ( 9900 z) .     

      Wykresy 1a  i  2a s analogiczne do poprzednich wykres闚 ale  prezentuj obci捫enia w odniesieniu do dochod闚 ubruttowionych tj.  podwy窺zonych dochod闚 brutto o sk豉dki p豉cone przez  pracodawc.  Efektywne stawki s nieznacznie ni窺ze ni poprzednio z powodu wy窺zej warto軼i mianownika.  Przyk豉dowo dla minimalnego wynagrodzenia brutto 1750 z 陰czne obci捫enia daninami wynosz 45 proc.. Po ubruttowieniu minimalne wynagrodzenie wynosi  2151 z. Relacja tych samych danin wynosi 37,7 proc.  

      Slajd3Slajd4Aby por闚na propozycj PO z dotychczasowym systemem przyj皻o arbitralnie za這瞠nie,  瞠:

      1)   stawk 10 proc.  b璠 obci捫one wynagrodzenia brutto poni瞠j 1000 z/miesi帷 (po ubruttowieniu 1195 z),

      2)   stawk 39,5 proc.  obci捫one zostan dochody wy窺ze od przeci皻nego wynagrodzenia 4000 z (po ubruttowieniu  4779 z).

      Na wykresie 3 przedstawiono obci捫enie daninami ubruttowionych dochod闚 jednoosobowego gospodarstwa domowego  wg. obecnego systemu i systemu proponowanego przez PO.  Na osi odci皻ych (poziomej) dla u豉twienia zaznaczono dochody brutto tak aby ka盥y m鏬 豉two por闚na do swojej sytuacji dochodowej.

      Slajd6Wniosek jest prosty, przy przyj皻ych za這瞠niach,  z propozycji PO nowego systemu danin skorzystaj  osoby zarabiaj帷e poni瞠j 鈔edniej krajowej.  Przyk豉dowo, obecnie obci捫enia daninami  ubruttowionego minimalnego wynagrodzenia wynosi  37,7 proc., a wg propozycji PO  tylko  18 proc..   Obci捫enia daninami os鏏 o wy窺zych  dochodach pozostania na poziomie zbli穎nym do obecnego. 

      Powy窺ze wykresy przedstawia造 sytuacje jednego podatnika.  Propozycja PO jest bardzo korzystna dla rodzin.  Wykres 4 por闚nuje obci捫enie ubruttowionych dochod闚 rodziny z  dwojgiem dzieci (przyj皻o dla uproszczenia oblicze,  ze tylko jedno z rodzic闚 zarabia) w obecnym systemie i propozycji PO.  Obecne ulgi podatkowe na dzieci s bardzo ma貫 w por闚naniu z "ukrytymi ulgami" na dzieci wbudowanymi w system proponowany przez PO.   Na wykresach  5 i 6 por闚nano obci捫enia daninami rodzin r騜nego typu w obecnym i proponowanym przez PO systemie.   Propozycja PO jest bardzo korzystna dla rodzin wielodzietnych.

      Slajd7Slajd8Slajd9Zalety propozycji PO:

      1.   Zmniejsza istotnie obci捫enie podatkami i sk豉dkami podatnik闚 o niskich dochodach.  

      2.   Wspiera rodziny wielodzietne o niskich dochodach.   Spowoduje spadek konkubinat闚 lub zwielokrotni presj na przyj璚ie ustawy o zwi您kach partnerskich. 

      3.   Zmniejsza pozap豉cowe koszty pracy,  pracownik闚 o niskich kwalifikacjach.  Ogranicza  "klin podatkowo-sk豉dkowy".  Nawet propozycja Nowoczesnej RP  zmniejszenia PIT do 16 proc.  nie rozwi您uje problemu du瞠go obci捫enia daninami os鏏 o niskich dochodach.

      Wady propozycji PO:

      1.   Powoduje znaczn utrat dochod闚 przez sektor publiczny (samorz康y, bud瞠t pa雟twa, FUS, NFZ).  PO szacuje te straty na ok.  11 mld z rocznie.  Nie wiemy przy jakich za這瞠niach przeprowadzono szacunki.    Obni瞠nie progu dochod闚 obci捫onego stawk 39,5 proc.  zwi瘯sza dochody bud瞠tu. 

      2.   Zaciemnia system finans闚 publicznych.  Obywatel p豉ci pewien odsetek swoich dochod闚 i ma si nie martwic ile z tego przeznaczone jest na emerytury,  renty,  zasi趾i chorobowe,  ochron zdrowia,  podatki dla bud瞠tu i samorz康闚.  "Walka"  o podzia daniny przenosi si do  wn皻rza administracji,  mi璠zy urz璠nik闚,  przy asy軼ie parlamentarzyst闚,  kt鏎zy i tak niczego nie rozumiej.  Obecny system stwarza warunki - z  czego politycy boj si skorzysta - do uruchomienia presji  na racjonalizacj wydatk闚 publicznych poprzez mechanizm np.  brak 鈔odk闚 na s逝瘺 zdrowia  =>  podnosimy sk豉dk na NFZ,   brak na renty inwalidzkie  => podnosimy sk豉dk rentow, .....Obywatele zaczynaj pyta  Dlaczego??? 

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 17 pa寮ziernika 2015 22:22

Tagi

Kana informacyjny