Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • niedziela, 10 stycznia 2016
    • Co us造sza貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach.

      9 stycznia br. na Uniwersytecie Warszawskim odby這 siobywatelskie wys逝chanie publiczne w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach (youtube ). Udzia wzi瘭i zwykli obywatele (jak pisz帷y te s這wa), przedstawiciele stowarzysze, fundacji zajmuj帷y si edukacj, pos這wie (PO, PiS, .N,...), naukowcy, sekretarz stanu w MEN ...... Organizacja spotkania perfekcyjna. Organizatorami wys逝chania obywatelskiego byli: Uniwersytet Warszawski, Wydzia Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Przestrze dla edukacji, Fundacja Idealna Gmina, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Kome雟kiego, Federacja Inicjatyw O鈍iatowych, Federacji Stowarzysze Nauczycielskich, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji. Instytucjami wspomagaj帷ymi s: Fundacja im. Stefana Batorego oraz Fundacja Pracownia Bada i Innowacji Spo貫cznych „Stocznia”.

      Wys逝chanie publiczne powinno si odby na posiedzeniu komisji sejmowej, ale pos這wie PiS nie dopu軼ili do tego (w poprzedniej kadencji pos這wie PO czynili podobnie). Wys逝chanie to nie dyskusja, nie ma na celu osi庵niecie konsensusu, to po prostu wys逝chanie r騜nych opinii.

      Oto co zanotowa貫m:

      1. Przedszkola dla 2-latk闚.

      2. "3 tys. nowych przedszkoli na rozpocz璚ie trzeciego tysi帷lecia" lub "przedszkole w ka盥ej wsi".

      3. Utrzyma obowi您ek przedszkolny dla 5-lak闚.

      4. "Dzieci s inteligentne a doro郵i ju nie."

      5. Stworzy lepsze warunki dla indywidualizacji nauczania. Klasy w nauczaniu pocz徠kowym powinny by prowadzone przez nauczyciela i asystenta.

      6. Zmieni system oceny uczni闚 z karania z pope軟ione b喚dy na 'ocenianie kszta速uj帷e' k豉d帷e nacisk na to co si uda這 osi庵n望.

      7. W ka盥e szkole podstawowej powinien by psycholog, logopeda.

      8. Brak jest systemu/sieci promowania najlepszych praktyk/osi庵ni耩 szk馧/nauczycieli.

      9. Zanik pracy rodzic闚 nad rozwojem dziecka w domu/rodzinie.

      10. Brak przedszkoli na terenach wiejskich. 49 proc. dzieci w wieku poni瞠j 5 lat na terenach wiejskich nie chodzi do przedszkola.

      11. Konieczna jest reforma 鈍ietlic szkolnych.

      12. System edukacji, przepisy prawa w tym zakresie s "miastocentrczne", a 40 proc. ludno軼i mieszka na terenach wiejskich.

      13. Ustawa o edukacji po wielu zmianach jest nieczytelna. Potrzebna jest nowa.

      14. Post瘼uj帷a prywatyzacja o鈍iaty pog喚bia nier闚no軼i spo貫czne.

      15. Z造m rozwi您aniem jest danie rodzicom mo磧iwo軼i zdecydowania o "cofni璚iu" dziecka do przedszkola lub powt鏎zeniu klasy pierwszej lub drugiej. Rodzi to u dzieci poczucie kl瘰ki.

      Ciekawych opinii by這 wi璚ej ale nie zanotowa貫m, za co wszystkich czytelnik闚 przepraszam.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

  • pi徠ek, 08 stycznia 2016
    • Trybuna Konstytucyjny Zmiana Konstytucji propozycje Kukiz 15

      Pos這wie ruchu Paw豉 Kukiza (przy poparciu kilku pos堯w z PiS) przedstawili projekt ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP (druk sejmowy nr 166).

      Kukiz'15 proponuje:

      a) Trybuna Konstytucyjny sk豉da si z 18 s璠zi闚, wybieranych indywidualnie przez Sejm wi瘯szo軼i co najmniej 2/3 g這s闚 w obecno軼i co najmniej po這wy ustawowej liczby pos堯w,

      b) Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 Konstytucyjnego powo逝je Prezydent Rzeczypospolitej spo鈔鏚 co najmniej trzech kandydat闚 przedstawionych przez Zgromadzenie Og鏊ne S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego.

      c) Kadencja S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego, wybranych przed dniem wej軼ia w 篡cie niniejszej ustawy, wygasa w 60 dniu od dnia jej wej軼ia w 篡cie. Na ich miejsce zostan powo豉ni nowi s璠ziowie, wybrani na zasadach okre郵onych w Konstytucji wed逝g jej brzmienia po przyj璚iu niniejszej ustawy i w innych w豉軼iwych przepisach.

      Wi璚ej nie znaczy lepiej. Moim zdaniem 15 s璠zi闚 Trybuna逝 to ju za du穎. S康 najwy窺zy w USA liczy 9 s璠zi闚 i daj rad. Zamiast zwi瘯szenia liczby s璠zi闚 w Trybunale nale篡 wyd逝篡 kadencj s璠ziego TK do 13-15 lat i zmniejszy sk豉d Trybuna逝 do 13 s璠zi闚. Po pierwsze, nie mamy za du穎 os鏏 kwalifikuj帷ych si na s璠zi闚 TK: wiedza prawnicza, do鈍iadczenie 篡ciowe i zawodowe, inteligencja i niezale積o嗆. Ci co dok豉dnie obserwuj prace TK m闚i, 瞠 poprzednie sk豉dy s璠ziowskie TK by造 "lepsze". Po drugie, d逝窺za kadencja pozwoli unikn望 sytuacji gdy sk豉d trybuna逝 jest zdominowany przez s璠zi闚 wybieranych przez jedn opcj polityczn. Nawet gdyby przez dwie kolejne kadencje "rz康zi豉" ta sama koalicja. Po trzecie, b璠zie taniej.

      Kukiz'15 proponuj帷 kwalifikowan wi瘯szo嗆 2/3 g這s闚 argumentuje, 瞠 rozwi您anie to zwi瘯szy apolityczno嗆, niezale積o嗆 i niezawis這嗆 wybranych s璠zi闚. Wymusi konieczno嗆 znalezienia kandydata „ponad podzia豉mi”, fachowego prawnika, niezwi您anego z 瘸dn opcj polityczn, daj帷ego r瘯ojmie niezale積o軼i i niezawis這軼i s璠ziowskiej. Obawiam si, 瞠 w polskich warunkach nast徙i jeszcze wi瘯sze upolitycznienie wyboru s璠ziego. Odbywa sie b璠 "targi polityczne" mi璠zy klubami i zawierania koalicji "my poprzemy waszego je郵i wy naszego". Je瞠li chcemy zrealizowa ww. cele to nale篡 Prawo zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego TK powinno przys逝giwa nie pos這m, lecz:

      Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 S康u Najwy窺zego;

      Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 Naczelnego S康u Administracyjnego;

      Krajowej Radzie S康ownictwa;

      Krajowej Radzie Prokuratury;

      w豉軼iwym og鏊nokrajowym organom samorz康u zawodowego adwokat闚,

      radc闚 prawnych oraz notariuszy;

      Komitetowi Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

      Wyboru dokonuje Sejm - co determinuj zapisy konstytucyjne - ale kandydat闚 zg豉szaj zespo造 apolityczne, co odpolityczni proces wyboru s璠ziego TK, przynajmniej na etapie zg豉szania kandydat闚, i zagwarantuje 瞠 kandydaci b璠 posiada odpowiednie kwalifikacje.

      Propozycja wyboru Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 Konstytucyjnego przez Prezydent Rzeczypospolitej spo鈔鏚 co najmniej trzech kandydat闚 przedstawionych przez Zgromadzenie Og鏊ne S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego spowoduje, 瞠 Prezesem Trybuna逝 mo瞠 zosta s璠zia, kt鏎y uzyska 1, 2, 3 lub 4 g這sy poparcia w 15 osobowym Trybunale.

      I na koniec "creme de la creme" z propozycji Kukiz'15. Propozycja zako鎍zenia kadencji s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego, wybranych przed dniem wej軼ia w 篡cie proponowanych zmian w Konstytucji i powo豉nie nowych s璠zi闚. Innymi s這wy Sejm VIII kadencji wybierze wszystkich s璠zi闚 Trybuna逝, Sejm IX kadencji prawdopodobnie 瘸dnego, Sejm X kadencji znowu wszystkich,......, Sejm XIV kadencji wszystkich, a Sejm XV i XVI 瘸dnego, ..... Kryzys z Trybuna貫m Konstytucyjnym wynik m.in. dlatego 瞠 w ubieg造m roku wybierano a 5 s璠zi闚 tj. 1/3 sk豉du Trybuna逝 (w 2016 b璠zie wybieranych 2 s璠zi闚, a w roku wyborczym 2019 3 s璠zi闚). To, 瞠 terminy up造wu kadencji s璠ziowskich przypad造 w okresie zmiany kadencji Sejmu spe軟i這 jedynie rol zapalnika. Nie by這by problemu gdyby co roku wybierano jednego lub dw鏂h s璠zi闚 Trybuna逝.. Nale篡 zmieni kalendarz wyboru s璠zi闚 TK, tak aby nie wybierano 2 lub wi璚ej s璠zi闚 w tym samym terminie (lub w kr鏒kich odst瘼ach czasu). Najlepiej aby odst瘼 pomi璠zy wyborem ka盥ego s璠ziego TK wynosi wi璚ej ni 6 miesi璚y. - Bez zmiany Konstytucji RP jest to mo磧iwe jedynie je瞠li kilku s璠zi闚 TK oka瞠 wielk m康ro嗆 i zrzeknie si funkcji s璠ziego na 18, 12 lub 6 miesi璚y przed ko鎍em kadencji. ζtwiej jest osi庵n望 ten cel wyd逝瘸j帷 kadencje s璠ziego do 13-15 lat i w przepisach przej軼iowych i dostosowawczych Konstytucji RP wprowadzi warunki, 瞠 w okresie przej軼iowym tj. kolejne 9 lat, s璠ziowie b璠 powo造wani na kadencje od 9 do 15 lat w taki spos鏏 aby, w przysz這軼i w poszczeg鏊nych latach ko鎍zy豉 si kadencja tylko jednego s璠ziego.

      Ruch Kukiz'15 mia zapewne dobre intencje, jak na anarchist闚 przysta這. Ale odegra rol "po篡tecznego idioty" . Wi瘯szo嗆 parlamentarna skierowa projekt do prac w komisji. Takiej gratki nie mo積a straci. A nu ciemn noc, gdy cz窷 pos堯w opozycji b璠zie nieobecna uda si przeg這sowa zmiany w Konstytucji. Mamy w tym praktyk. Tak przeg這sowano Konstytucj 3 Maja i zmiany do Konstytucji w 1930 roku.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 08 stycznia 2016 18:27
  • niedziela, 27 grudnia 2015
    • Co zrobi Prezydent RP z kolejn nowelizacj ustawy o Trybunale

      Co zrobi Prezydent RP z kolejn nowelizacj ustawy o Trybunale Konstytucyjnym?

      Nie wiem co zrobi. 

      Prezydent ma do wyboru cztery warianty:   Wybicia sie na Samodzielno嗆,   Stra積ika Konstytucji,   Hipokryty,   S逝gi Prezesa.

      W wariancie   Wybicia sie na Samodzielno嗆,  Prezydent powinien zawetowa nowelizacj z dnia 24 grudnia.  By豚y to akt wybicia si na niezale積o嗆  i samodzielno嗆. Rozpocz璚ie trudnego okresu samodzielnej prezydentury,  bez pomocy cz窷ci dotychczasowych wsp馧pracownik闚 a co najgorsze bez szans na reelekcj.   Aplauz ze strony opozycji, obywateli, dziennikarzy,.....

      W wariancie   Stra積ika Konstytucji,  przes豉nie ustawy do przed jej podpisaniem o co apeluje r闚nie Prezes TK prof. Andrzej Rzepli雟ki .  R闚nie aplauz ze strony ........  ale mniejszy.

      W wariancie Hipokryty,  Prezydent podpisuje ustaw i przesy豉 j do Trybuna逝,  zaskar瘸j帷 - wzorem Prezydenta Komorowskiego  -  kilka ma這 istotnych  artyku堯w.   Powstanie problem,  kiedy TK rozpatrzy zaskar瞠nie (Prezydenta i innych wnosz帷ych).  Czy oprze sie na art. 195 czy te art.  197 Konstytucji RP.

      Wariant  S逝gi Prezesa Prezydent Duda ma ju opanowany.  Prezydent podpisuje a PiS g這si,  瞠 sprawa TK  jest zako鎍zona,  czas wzi望 si do pracy a nie j徠rzenia,  itp....    

      Moim zdaniem konflikt wok馧  Trybuna逝 jest wykorzystywany    przez PiS jako przykrywka do dokonania zmian w ustawach o s逝瘺ie cywilnej, prokuraturze, policji itd..........  do dokonywania zmian personalnych w administracji,  s逝瘺ach,  sp馧kach skarbu pa雟twa.   PiS-owi op豉ca si aby Prezydent zachowa si jak Hipokryty.   Dla Prezydenta op豉calny jest wariant Stra積ika Konstytucji.  W obydwu wariantach konflikt b璠zie trwa przez kolejne tygodnie, co mo積a jeszcze przed逝篡 podpisuj帷 ustaw w ostatnim z mo磧iwych termin闚.

      Co zrobi Prezydent Andrzej Duda?

      Nie wiem. 

       

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 27 grudnia 2015 17:34
  • czwartek, 17 grudnia 2015
    • Kwota wolna od podatku PIT

      Trybuna Konstytucyjny orzek konieczno嗆 podwy窺zenia kwoty wolnej od podatku w PIT do poziomu minimum egzystencji. Orzeczenie ma by zrealizowane do 30 listopada 2016 roku. Postanowienie Trybuna逝 mo積a zrealizowa wprost, tj. podnie嗆 od 1 styczne 2017 r. kwot woln od podatku do poziomu np. 8000 tys. rocznie (obecnie kwota ta wynosi 3091 z/rok) co spowoduje znacz帷y ubytek dochodu bud瞠tu pa雟twa i samorz康闚 z tytu逝 podatku PIT lub zastosowa wariant o mniejszych ujemnych skutkach dla finans闚 publicznych.

      Wariant I Podwy磬 kwoty wolnej od podatku roz這篡 na 3 - 4 lata.

      Wariant II Wprowadzi zmienna kwot woln od podatku. Podatnicy z wy窺zym dochodem do opodatkowanie maj mniejsz kwot wolna. Przyk豉dowo, ka盥e 10 z dochodu powy瞠j kwoty wolnej od podatku powoduje spadek kwoty wolnej od podatku o 1 z. Innymi s這wy, dla podatnika z dochodem do opodatkowanie r闚nym 88 000 z/rocznie (co odpowiada dochodowi brutto w kwocie 8600 z/miesi帷) kwota wolna od podatku wynosi豉by 0 z.

      Niezale積ie od przyj皻ego wariantu nale篡:

      1. Zlikwidowa koszt uzyskania przychodu. Nie wiadomo po co je wprowadzono, chyba po to aby bardziej skomplikowa rozliczenie PIT. Obecnie koszt uzyskania przychodu wynosi 1335 z/rok co zwi瘯sza doch鏚 dyspozycyjny podatnika o 20 z/miesi璚znie. To ju lepiej podnie嗆 kwot wolna od podatku o 1000 z, b璠zie pro軼iej.

      2. Zlikwidowa wsp鏊ne rozliczanie PIT przez ma鹵onk闚, kt鏎e jest ulg dla os鏏 o bardzo wysokich dochodach. Zamiast wsp鏊nego opodatkowania ma鹵onk闚, wprowadzi zasad, 瞠 wsp馧ma鹵onek, kt鏎y osi庵n掖 doch鏚 poni瞠j kwoty wolnej od podatku mo瞠 przekaza "niewykorzystan" cz窷 kwoty wolnej do odliczenia przez drugiego wsp馧ma鹵onka.

      Wariant I rozk豉da ubytek dochod闚 bud瞠tu pa雟twa i samorz康闚 na kilka lat, co pozwala dostosowa wydatki lub zwi瘯szy inne dochody.

      Wariant II nie powoduje ubytku dochod闚 sektora publicznego z tytu逝 PIT. Wyst徙i spadek dochod闚 z tytu逝 PIT w gminach w kt鏎ych mieszka鎍y maja niskie dochody i wzrost w gminach bogatych np. Warszawa.

      Wyroki Trybuna逝 nale篡 wykona bez zb璠nej zw這ki. Dlatego lepiej dla opozycji w Sejmie aby zg這si豉 Wariant II, bo je郵i zaniecha tego to wi瘯szo嗆 rz康owa wprowadzi wariant I i za 4 lata z takim rozk豉dem podwy磬i kwoty wolnej, ze nast瘼ny rz康 za 4 lata b璠zie mia znaczny ubytek dochod闚 bud瞠towych.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (14) Poka komentarze do wpisu „ Kwota wolna od podatku PIT”
      Tagi:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 17 grudnia 2015 17:50
    • Trudno broni kogo kto wywiesza bia陰 flag

      Obywatele organizuj si aby broni niezale積o軼i Trybuna逝 Konstytucyjnego.  Niestety s璠ziowie Trybuna逝 nie pomagaj obywatelom.  Oto kilka przyk豉d闚:

      1.   7 listopada br.  s璠ziowie Trybuna逝: Roman Hauser, Andrzej Jakubecki, Krzysztof 奸ebzak rozpocz瘭i swoje kadencje. Tak twierdz wszyscy konstytucjonali軼i.   Po 20 listopada sprawdzam na stronie internetowej  Trybuna逝 aktualny sk豉d s璠ziowski TK.  Zamieszczono zdj璚ia tylko 12 s璠zi闚,  zdj耩 ww.  trzech s璠zi闚 nie zamieszczono.  Lepiej jest na stronie Wikipedii. Tam s wymienieni wszyscy s璠ziowie z odpowiednimi adnotacjami,  o tym 瞠 nie z這篡li 郵ubowania.  Pisz pismo do Dyrektora Zespo逝 Prezydialnego TK.  Jest reakcja.   Strona ze sk豉dem Trybuna逝 zostaje usuni皻a i do dzi znajduje si w aktualizacji.   Brawo za odwag.  Nawet 3 zdj耩 bali si zamie軼i z odpowiednia adnotacj, a przecie ju od 7 listopada ww. s璠ziowie powinni pracowa w gmachu TK.

      2.   Widz帷 (ju 13 listopada, by dost瘼ny projekt nowelizacji ustawy o TK), co planuje wi瘯szo嗆 parlamentarna, trzej nowo wybrani s璠ziowie nie zdobyli si na przes豉nie Prezydentowi podpisanego tekstu 郵ubowania.  Wiem, 瞠 to jest troch naci庵ane dzia豉nie,  瞠 s這wo "wobec"  ma jednoznaczne znaczenie,  瞠 to po trosze uw豉cza to godno軼i nowo wybranych s璠zi闚.  No ale jak pos這wie PiS wal kijem bejsbolowym w formie bezprawnych uchwa, a Prezydent przyjmuje 郵ubowania w nocy,   to mo瞠 warto r闚nie dzia豉 niekonwencjonalnie. 

      3.  Sejm uchwalaj帷 19 listopada br. nowelizuj ustawy o TK pogwa販i  szereg zasad stanowienia prawa.   Na posiedzeniu 9 grudnia br.  "Trybuna, dostrzegaj帷 liczne wady procesu legislacyjnego wynikaj帷e z naruszenia regulaminu Sejmu i ustawy o Krajowej Radzie S康ownictwa, nie stwierdzi niekonstytucyjno軼i ca貫j ustawy nowelizuj帷ej. TK orzekaj帷 w sk豉dzie  pi璚iu s璠zi闚 podtrzyma pogl康 Trybuna逝 wyra穎ny w pe軟ym sk豉dzie w wyroku z 7 listopada 2013  r., (sygn. K 31/12), 瞠 naruszenie postanowie regulaminu Sejmu nie powoduje samo przez si  naruszenia konstytucji."  A mi szcz瘯a opad豉 gdy to us造sza貫m.  S璠ziowie otworzyli pos這m szeroko drzwi do uchwalania nowelizacji ustaw w ekspresowym tempie, bez konsultacji, bez opinii,  bez wys逝cha publicznych,  z ekspresowa dyskusj plenarn.  Czy by這 mo磧iwe inne  orzeczenie ?   Je郵i nie,  to mamy jako obywatele problem. 

      4.    Podczas posiedzenia 9 grudnia s璠ziowie TK wykazali si wielk nieporadno軼i w zadawaniu pyta  przedstawicielowi Sejmu panu pos這wi Markowi Astowi.  Przyk豉d (upraszczam wypowiedzi):

      S璠zina:   Prosz poda przyczyny szybkiego procedowania ustawy?

      Pose M. Ast:   Sejm dzia豉 w stanie wy窺zej konieczno軼i.

      KONIEC

      畝dnych dodatkowych pyta, na czym ten stan wy窺zej konieczno軼i polega,  kt鏎e z artyku堯w ustawy likwidowa造 stan wy窺zej konieczno軼i.  To tak jakby w sprawie o pobicie 80-cio letnie babci przez kibola s璠zia spyta:

      S璠zia:  Dlaczego skatowa Pan staruszk do nieprzytomno軼i?

      Kibol:   Dzia豉貫m w obronie w豉snego 篡cia.

      KONIEC

      S璠ziowie s skoncentrowaniu na orzeczeniu, w kt鏎ym s wymieniane numery artyku堯w ustawy i Konstytucji  i na uzasadnieniu orzeczenia.  Opinia publiczna ma這 co z tego rozumie.    Czasami celna wymiana zda s璠ziego z przedstawicielem  Sejmu,  ukazuj帷a jak absurdalne s argumenty PiS  wi璚ej zrobi dobrego ni najlepsze orzeczenie.    K豉mstwo powt鏎zone 100 razy,  瞠 Sejm dzia豉 w stanie wy窺zej konieczno軼i  staje si prawd dla wielu obywateli. 

       

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望  si  do rzetelnej pracy. 

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 17 grudnia 2015 00:58
  • niedziela, 13 grudnia 2015
    • Subiektywne sprawozdanie z manifestacji KOD w Warszawie.

      11.00   Ubieram si ciep這. Z piwnicy wyci庵am flag. Jej biel jest szara, czerwie wyblak豉. Jest w rodzinie ponad 50 lat.   Za Gomu趾i chodzi豉 na pochody 1 majowe, wisia豉 i wisi przed domem w 鈍i皻a pa雟twowe (solidne grube p堯tno, poci庵nie  do setki).  Id  Ja, flaga te, wiek mamy ten sam. 

      11.50   Wysiadam z metra, stacja Politechnika.  Liczy貫m na 5 tys. uczestnik闚. Ale ju na peronie metra wida,  瞠 b璠zie nas wi璚ej.  Z poci庵u wysiad這 ponad 200 os鏏 i  w szyku lu幡ym pomaszerowa這  pod siedzib Trybuna逝. A tam ju t逝m,  10 - 25 tys..    Ca造 czas od placu Unii Lubelskiej nadchodz  nowi. 圭isk. Warszawiacy pozdrawiaj manifestant闚 z transparentami 鏚, Krak闚,.... 

      12.00-13.00   Stoimy, gadamy,  wiatr wieje,  czasami pada deszcz.    Zwolennicy autorytarnej demokracji maj lepszy sprz皻 nag豉郾iaj帷ych , stoj bli瞠j placu Unii Lubelskiej i ich s造cha. Wolny rynek dzia豉.  Sprzedawcy wuwuzeli robi 鈍ietny interes. Po pewnym czasie zwolennik闚 demokratury  prawie s造cha, mniej.  S造cha ryk wuwuzeli.  Graj utwory z Mistrzostw Europy. 

      Przysz造 wnuki z rodzicami.  Reprezentuj sekcj "Dzieci przysz這軼i narodu".   Troch zdziwione. Dotr do Sejmu i udadz si do KFC.  dzielne maluchy. 

      Sprz皻 nag豉郾iaj帷y KOD-u za s豉by jak na manifestacj 40-50 tys. os鏏. Nic nie s造cha. 
      Dopiero w TV zobaczy貫m fragmenty przem闚ie polityk闚. Nowacka i Kamysz jeszcze akceptowalni. Przem闚ienia Petru  troch mniej,  a Neumanna  z has豉mi przeciw PiS po za standardem. Ja by貫m na demonstracji ZA DEMOKRACJ ONI PRZECIW PiS . To jest r騜nica.  Telewizje w informacjach o manifestacji za bardzo wyeksponowa造 przem闚ienia polityk闚. 

      Coraz cia郾iej , cz這wiek przy cz這wieku. przewa瘸j obywatelki i obywatele w wieku 50+. Ale sekcja osesk闚 w w霩kach te mocna. Panie dm w wuwuzele, 

      13.00 Wreszcie ruszamy. Najpierw powoli jak 鄴逕, potem troszk szybciej ale tempo spacerowe. Atmosfera lu幡a, spok鎩. Pogaduchy w grupach. Docieramy pod Sejm. Od przeciwnik闚 manifestacji dowiaduj si 瞠 jestem: KOMUNISTA i 名INIA.  Rozmawiaj帷 z pani z Elbl庵a i id帷 w tempie 1/2 spacerowego trafiamy na sam koniec marszu.  Za nami dwie osoby ze stra篡 marszu  i znudzony oddzia uderzeniowy policji z tarczami i pa趾ami.

      14.00 Ja pod Sejmem, a czo這 marszu ju pod pa豉cem Prezydenta, Prezydent na nas nie czeka. Rozci庵n瘭i鄉y si na 2-3 kilometry. 

      15.05   Docieram pod pa豉c prezydencki. Przem闚ienia. Znowu nic nie s造cha nag這郾ienie s豉be. Powoli zaczynamy si rozchodzi. W metrze t這k jak w dzie roboczy w godzinach porannych. Matka z dzieckiem widz帷 star flag pytam mnie czy by貫m na jakiej demonstracji. I co to za demonstracja. Wyja郾iam 瞠 by貫m. Po to aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju.

      Nie chcia貫m ale musia貫m. 

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Subiektywne sprawozdanie z manifestacji KOD w Warszawie.”
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 13 grudnia 2015 15:58
  • czwartek, 10 grudnia 2015
    • S這wa kt鏎e zdecyduj o przysz這軼i Trybuna逝 Konstytucyjnego

      "oraz" "wobec" - te dwa s這wa b璠 decydowa造 o tym jak potoczy si dalej konflikt o Trybuna Konstytucyjny.

      "oraz"

      Zosta這 u篡te w ustawie o TK z 25 czerwca 2015 r. w art. 19. ust. 1.

      "Prawo zg豉szania kandydata na s璠ziego Trybuna逝 przys逝guje Prezydium Sejmu oraz grupie co najmniej 50 pos堯w."

      Ekspert sejmowy prof. zw. dr hab. Bogus豉w Banaszak - Uniwersytet Wroc豉wski, Katedra Prawa Konstytucyjnego, w opinii z dnia 24.11.2015 przedstawi wyw鏚, 瞠 tak u篡te s這wo "oraz" oznacza logiczne "i", co implikuje, 瞠 kandydat na s璠ziego TK powinien by zg這szony przez Prezydium Sejmu wraz z grup co najmniej 50 pos堯w.

      S璠ziowie TK, kt鏎zy zostali wybrani 8 pa寮ziernika 2015 przez Sejm poprzedniej kadencji zostali zg這szeni jedynie przez Prezydium Sejmu, a wi璚 niezgodnie z ustaw o TK (KM: skracam wyw鏚 profesora i pomijam problem sprzeczno軼i ustawy i Regulaminu Sejmu), co dla profesora stanowi podstaw do stwierdzenia 瞠 wyb鏎 nast徙i z naruszeniem prawa. A wi璚, obecny Sejm ma prawo przyj望 uchwa造 w sprawie stwierdzenia braku mocy prawnej uchwa Sejmu RP o wyborze s璠ziego TK z dnia 8 pa寮ziernika 2015 r. (czytaj:).

      S這wo "oraz" mo瞠 mie dwa znaczenia:

      • znaczenie koniunkcyjne– w闚czas je郵i wyra瞠nie: "Prezydium Sejmu oraz grupie co najmniej 50 pos堯w." oznacza to, 瞠 kandydata na s璠ziego mog oni zg這si tylko dzia豉j帷 razem;
      • znaczenie enumeracyjna – w闚czas wyra瞠nie: "Prezydium Sejmu oraz grupie co najmniej 50 pos堯w." oznacza po prostu, 瞠 wymienia si podmioty, kt鏎e mog to zrobi i 瞠 ka盥y z nich mo瞠 dzia豉 samodzielnie.

      Kontekst okre郵a, kt鏎e z tych znacze jest poprawne. Na podstawie:

      • dotychczasowej praktyki dzia豉nia Sejmu w tym zakresie,
      • zapis闚 w ustawie o TK z 1997 roku oraz zapisu w Regulaminie Sejmu,

      nie ma w徠pliwo軼i, 瞠 chodzi o znaczenie enumeracyjne (tak jak powy瞠j).

      W poprzedniej ustawie o TK z 1997 r. u篡to s這wa "lub" (art. 5 ust. 4), tzw. funktor alternatywy nieroz陰cznej, kt鏎y oznacza, 瞠 zg這szenia mo瞠 by dokonane przez ka盥y z wymienionych podmiot闚, jak r闚nie mog zrobi to wsp鏊nie. W Regulaminie Sejmu (art. 30 ust. 1) u篡to s這wa "albo", kt鏎y oznacza alternatyw roz陰czn.

      Gdyby ustawodawca chcia dokona istotnej zmiany dotychczasowej praktyki u篡豚y zapewne zwrotu "...wraz z grup.... ".

      Dobrym przyk豉dem enumeracyjnego u篡cia s這wa "oraz" jest art. 100 ust. 1 Konstytucji RP:

      " Kandydat闚 na pos堯w i senator闚 mog zg豉sza partie polityczne oraz wyborcy."

      Nikt nie zinterpretuje powy窺zego zapisu jako obowi您ku zg這szenia kandydat闚 na pos堯w przez partie polityczne wraz z wyborcami.

      Wnioski:

      1. Sztuka legislacyjna w Sejmie jest na niskim poziomie. Postulat Jana Rokity na temat reorganizacji administracji rz康owej i konieczno軼i utworzenie profesjonalnego o鈔odka legislacyjnego jest aktualny.

      2. Leniwi dziennikarze i politycy opozycji powinni przeczyta opinie ekspert闚 na podstawie, kt鏎ych PiS uniewa積i wyb鏎 s璠zi闚 TK w pa寮zierniku br.. Je郵i tego nie robi i nabieraj wody w usta gdy politycy PiS m闚i: "Trybuna orzek豉 zgodno嗆 ustawy z Konstytucj RP, ale nie ma prawa ocenia dzia豉 Sejmu w sprawach jednostkowych. Proces wyboru s璠zi闚 TK przez Sejm VII kadencji by niezgodny z obowi您uj帷ym prawem... itp. " Pose Sasin tokuje, a pose PO ma oczy jak 10 z這t闚ki. Ani be ani me nie wie o czym mowa. Siedz帷y obok dziennikarz te nie wie o czym mowa i przechodzi do nast瘼nego pytania z kartki.

      "wobec"

      S這wo "wobec" wyst瘼uje w art. 21 ust. 1 ustawy o Trybunale Konstytucyjnym:

      " Osoba wybrana na stanowisko s璠ziego Trybuna逝 sk豉da wobec Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej 郵ubowanie nast瘼uj帷ej tre軼i:......"

      Czy trzej s璠ziowie wybrani zgodnie z prawem 8 pa寮ziernika br. mog przes豉 Prezydentowi podpisany tekst 郵ubowania, czy te musz to z這篡 郵ubowanie w jego obecno軼i? 奸ubowanie jest aktem symbolicznym, uroczystym. Prezydent RP wyst瘼uje w roli notariusza.

      W ww. artykule, "wobec" wyst瘼uje jako przyimek wraz z rzeczownikiem nazywaj帷ym osob komunikuj帷y o obecno軼i danej osoby w czasie danego zdarzenia. Wniosek, s璠ziowie powinni z這篡 郵ubowanie przed Prezydentem. Andrzej Duda trzyma ich w szachu. Je郵i prze郵 podpisane 郵ubowania b璠zie to kontestowane. Ale PAD zachowuje sie sprzecznie z Konstytucj RP, to mo瞠 nowo wybrani s璠ziowie powinni zachowa si niekonwencjonalnie.

      Propozycja zmiany zapisu art. 21 ust. 1 na form zmuszaj帷 Prezydenta do wywi您ywania sie z obowi您k闚:

      " Prezydent Rzeczypospolitej przyjmuje bez zb璠nej zw這ki od wybranego s璠ziego Trybuna逝 郵ubowanie nast瘼uj帷ej tre軼i:......"

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 10 grudnia 2015 23:40
  • wtorek, 08 grudnia 2015
    • Projekt Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej w sprawie zmiany ustawy o Trybunale Konstytucyjnym

      Obywatele powinni skorzysta z Obywatelskiej Inicjatywy Ustawodawczej i zg這si projekt nowelizacji ustawy o Trybunale Konstytucyjnym z dnia 25 czerwca 2015 r. (Dz. U. poz. 1064 i 1928). A konkretnie zmiany art. 18 - 21, kt鏎e opisuj proces wyboru s璠zi闚 Trybuna逝. Nie ma co liczy na polityk闚 i Prezydenta RP. Parlamentarzy軼i PiS, PO, PSL otrzymali w lipcu 2013 roku projekt ustawy zg這szony przez Prezydenta Komorowskiego. Rozs康n propozycj procesu wyboru s璠ziego, zg這szon przez prezydenta, pos這wie wrzucili do kosza, wpisali ma這 istotne poprawki. Dlaczego nie mo積a zostawi tego zadania Prezydentowi Dudzie - przemilcz?

      Nowelizacja ustawy o TK ma na celu:

      1. cz窷ciowo odpolityczni proces wyboru s璠ziego,

      2. zapewni wysokie kwalifikacje kandydat闚 na s璠ziego,

      3. zarezerwowa na proces wyboru dostateczn ilo嗆 czasu aby pos這wie i opinia publiczne mieli czas na zapoznanie si z sylwetkami kandydat闚 i dokona racjonalnego wyboru,

      4. zdefiniowa proces wyboru s璠ziego w sytuacji gdy kadencja s璠ziego up造wa tu po zako鎍zeniu kadencji Sejmu,

      5. doprecyzowa zapis o 郵ubowaniu s璠ziego wobec Prezydenta RP,

      Poni瞠j projekt nowelizacji ustawy:

      USTAW

      z dnia

      o zmianie ustawy o Trybunale Konstytucyjnym

      Art. 1. W ustawie z dnia 25 czerwca 2015 r. o Trybunale Konstytucyjnym (Dz. U. poz. 1064 i 1928) wprowadza si nast瘼uj帷e zmiany:

      1) art. 18 otrzymuje brzmienie:

      1. S璠zi Trybuna逝 mo瞠 by wybrana osoba, kt鏎a wyr騜nia si wiedz prawnicz oraz:

      1) posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska s璠ziego S康u Najwy窺zego;

      2) w dniu wyboru ma uko鎍zone 40 lat i nie uko鎍zy豉 67 lat.

      2. Osoby sprawuj帷e mandat pos豉, senatora lub pos豉 do Parlamentu Europejskiego mog kandydowa na stanowisko s璠ziego Trybuna逝, je瞠li wdniu wyboru up造n窸y co najmniej 4 lata od wyga郾i璚ia mandatu.”

      2) art. 19 otrzymuje brzmienie:

      1. Nie wcze郾iej ni 7 i nie p騧niej ni 6 miesi璚y przed up造wem kadencji s璠ziego Trybuna逝 Marsza貫k Sejmu, wformie obwieszczenia og這szonego wMonitorze Polskim, informuje omo磧iwo軼i zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego Trybuna逝.

      2. W terminie 2 miesi璚y od og這szenia obwieszczenia do Marsza趾a Sejmu mog by zg豉szane osoby spe軟iaj帷e wymagania wymienione wart.18.

      3. Prawo zg豉szania os鏏 przys逝guje:

      1) Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 S康u Najwy窺zego;

      2) Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 Naczelnego S康u Administracyjnego;

      3) Krajowej Radzie S康ownictwa;

      4) Krajowej Radzie Prokuratury;

      5) w豉軼iwym og鏊nokrajowym organom samorz康u zawodowego adwokat闚, radc闚 prawnych oraz notariuszy;

      6) Komitetowi Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

      4. Uprawniony podmiot mo瞠 zg這si jedn osob na jedno stanowisko s璠ziego Trybuna逝. Do ka盥ego zg這szenia nale篡 do陰czy uzasadnienie oraz zgod osoby zg豉szanej.

      5. Marsza貫k Sejmu sprawdza, czy zg這szenie zosta這 dokonane przez uprawniony podmiot oraz czy uzasadnienie zawiera dane, okt鏎ych mowa wart.18.

      6. Marsza貫k Sejmu odmawia przyj璚ia zg這szenia od nieuprawnionego podmiotu, jak r闚nie dotycz帷ego osoby niespe軟iaj帷ej wymaga, okt鏎ych mowa wart.18, lub ze wzgl璠u na brak zgody osoby zg豉szanej, oczym powiadamia podmiot dokonuj帷y zg這szenia.”

      7. W przypadku wyga郾i璚ia mandatu s璠ziego Trybuna逝 przed up造wem kadencji, Marsza貫k Sejmu, w terminie 14 dni, w formie obwieszczenia og這szonego wMonitorze Polskim, informuje omo磧iwo軼i zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego Trybuna逝.

      8. Je瞠li w wyznaczonym w ust. 2 terminie podmioty wymienione w ust. 2 nie zg這sz 瘸dnego kandydata, prawo zg豉szania kandydata na s璠ziego Trybuna逝 przys逝guje Prezydium Sejmu lub grupie co najmniej 50 pos堯w w terminie 30 dni licz帷 od terminu, o kt鏎ym mowa w ust. 2.

      9. Je瞠li termin czteroletniej kadencji Sejmu up造wa przed dniem up造wu kadencji s璠ziego Trybuna逝 dzia豉nia, o kt鏎ym m闚i art. 19 ust.1 podejmuje Marsza貫k Sejmu nast瘼nej kadencji.

      10. Organ w豉軼iwy na podstawie regulaminu Sejmu wyra瘸 opini w sprawie os鏏, o kt鏎ych mowa w ust. 2., co najmniej 7 dni przed g這sowaniem, o kt鏎ym mowa w art. 20. Szczeg馧owy tryb post瘼owania w tym zakresie okre郵a regulamin Sejmu.

      3) art. 20 otrzymuje brzmienie:

      „1. G這sowanie nad zg這szonymi kandydatami odbywa si nie wcze郾iej ni 30 dni i nie p騧niej ni 60 dni po up造wie terminu zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego Trybuna逝.

      2. Je瞠li g這sowano nad wi璚ej ni dwoma kandydatami i g這sowanie nie zosta這 zako鎍zone wyborem s璠ziego Trybuna逝 to przeprowadza si kolejne g這sowanie, zmniejszaj帷 liczb kandydat闚 o osob, kt鏎a uzyska豉 najmniejsz liczb g這s闚.

      3. Je瞠li g這sowanie o kt鏎ym mowa w ust. 2 nie zosta這 zako鎍zone wyborem s璠ziego Trybuna逝, termin na zg這szenia kandydata na s璠ziego Trybuna逝 wynosi 21 dni od dnia g這sowania. W zaistnia貫j sytuacji, prawo zg豉szania kandydata na s璠ziego Trybuna逝 przys逝guje Prezydium Sejmu lub grupie co najmniej 50 pos堯w.

      4) art. 21 otrzymuje brzmienie:

      „1. Prezydent Rzeczypospolitej przyjmuje bez zb璠nej zw這ki od wybranego s璠ziego Trybuna逝 郵ubowanie nast瘼uj帷ej tre軼i:

      „Uroczy軼ie 郵ubuj, 瞠 pe軟i帷 powierzone mi obowi您ki s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego b璠 wiernie s逝篡 Narodowi ista na stra篡 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, czyni帷 to bezstronnie, wed逝g mego sumienia iznajwy窺z staranno軼i, oraz strzeg帷 godno軼i sprawowanego urz璠u”.

      奸ubowanie mo瞠 by z這穎ne zdodaniem zdania „Tak mi dopom騜 B鏬”.

      2.Odmowa z這瞠nia 郵ubowania jest r闚noznaczna ze zrzeczeniem si stanowiska s璠ziego Trybuna逝.”


      Uzasadnienie do obywatelskiego projektu ustawy nowelizuj帷ej ustaw o Trybunale Konstytucyjnym

      1. W wyroku z 3 grudnia Trybuna orzek, 瞠 procedura wyboru powinna by uregulowana ustaw, bo „uzupe軟iaj帷 sk豉d s康u konstytucyjnego, Sejm wp造wa na faktyczn zdolno嗆 tego organu do wykonywania jego kompetencji. Wp造wa zatem po鈔ednio na czynno軼i niezale積ego wzgl璠em siebie organu, kt鏎y z kolei rozstrzyga o sposobie realizacji kompetencji innych konstytucyjnych organ闚 pa雟twa. (...) Na ustawodawcy spoczywa powinno嗆, aby problematyk terminu zg這szenia kandydatury s璠ziego Trybuna逝 unormowa w ustawie w spos鏏, kt鏎y b璠zie gwarantowa ochron konstytucyjnej kadencji s璠ziego Trybuna逝, nieprzerwany tok wype軟iania zada przez s康 konstytucyjny, a tak瞠 efektywno嗆, transparentno嗆 i rzetelno嗆 ca貫go procesu wyborczego”.

      2. W ustawie o Trybunale Konstytucyjnym z dnia 25 czerwca 2015 r. prawo zg豉szania kandydat闚 na s璠zi闚 Trybuna逝 przys逝guje Prezydium Sejmu oraz grupie co najmniej 50 pos堯w. Przebieg wybor闚 s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego w 2015 roku pokazuje, 瞠 powoduje to nadmierne upolitycznienie tego procesu. Sejm w praktyce nie dokonuje wyboru lecz nominacji zg這szonych kandydat闚. Wyb鏎 dokonywany jest przez wi瘯szo嗆 sejmow na etapie przed zg這szeniem kandydat闚. Proponowana zmiana odbiera pos這m prawo zg豉szania kandydat闚 i deleguje je do prawniczych organ闚 i cia pozasejmowych. Wyboru s璠ziego dokonuje Sejm - co determinuj zapisy konstytucyjne - ale kandydat闚 zg豉szaj samorz康y prawnik闚, co odpolitycznia - na wst瘼nym etapie - proces wyb鏎 s璠ziego TK. Przedstawiona propozycja jest analogiczna z wyborem Prokuratora Generalnego przez Prezydenta RP spo鈔鏚 dw鏂h kandydat闚 zg這szonych przez samorz康 s璠ziowski i prokuratorski. Je瞠li pos這wie nie wybior s璠ziego spo鈔鏚 zg這szonych kandydat闚 wtedy obowi您ek zg這szenia kandydat闚 spada na pos堯w lub Prezydium Sejmu.

      3. Trzeba sko鎍zy z dotychczasow praktyk zg豉szania kandydat闚 i wyboru s璠ziego TK w ostatniej chwili, co wr璚z narzuca art. 30 Regulaminu Sejmu (termin zg這szenia kandydata 30 dni przed ko鎍em kadencji). Ustawa o TK z 25 czerwca 2015 wprowadzi豉 3 miesi璚zny termin dla zg豉szania kandydat闚 art. 19 ust. 2, jej nowelizacja z 19 listopada wprowadza 30 dniowy termin.

      W projekcie ustawy proces wyboru s璠ziego rozpoczyna si 6 miesi璚y przed up造wem kadencji s璠ziego. Marsza貫k Sejmu, wformie obwieszczenia og這szonego wMonitorze Polskim, informuje omo磧iwo軼i zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego Trybuna逝. Samorz康y prawnik闚 maj 2 miesi帷e na zg這szenie kandydat闚. G這sowanie odbywa si nie wcze郾iej ni 30 dni i nie p騧niej ni 60 po up造wie terminu zg豉szania kandydat闚.

      Podane terminy g這sowania maj na celu zapewnienie dostatecznie d逝giego okresu czasu dla pos堯w - i opinii publicznej - na zapoznanie, przes逝chanie w komisjach sejmowych, zastanowienie si nad sylwetkami zg這szonych kandydat闚, a nast瘼nie dokonanie racjonalnego wyboru. Wyznaczenie terminu g這sowania nie p騧niej ni 60 dni po up造wie terminu zg豉szania kandydat闚 Po pierwsze, gdyby nie dokonano wyboru s璠ziego spo鈔鏚 zg這szonych kandydat闚 pozostaj co najmniej 60 dni na zg這szenie nowych i ponowny wyb鏎 w trybie „przyspieszonym” tak aby Sejm nie naruszy art. 194 ust. 1 Konstytucji RP, kt鏎y stanowi, 瞠 TK sk豉da si z 15 s璠zi闚. Po drugie, kandydaci na s璠zi闚 Trybuna逝 to osoby maj帷e liczne obowi您ki zawodowe, kt鏎e powinni zako鎍zy przed rozpocz璚iem pracy w Trybunale.

      4. W sytuacji gdy kadencja s璠ziego up造wa po zako鎍zeniu czteroletniej kadencji Sejmu proces wyboru s璠ziego rozpoczynany jest przez Marsza趾a Sejmu nast瘼nej kadencji. Mo瞠 to spowodowa przej軼iowy wakat na stanowisku s璠ziego, ale zgodnie z orzeczeniem Trybuna逝 z dnia 3 grudnia 2015 roku sytuacja taka jest dopuszczalna.

      5. Okre郵ono r闚nie harmonogram w przypadku "nag貫go" wyga郾i璚ia mandatu s璠ziego Trybuna逝 przed up造wem kadencji lub nie wybrania s璠ziego w "normalnej" procedurze wyboru.

      6. Okre郵ono jednoznacznie, 瞠 Prezydent RP przyjmuje 郵ubowanie o s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego, a nie od osoby wybranej na stanowisko s璠ziego, i jest zobowi您any bez zb璠nej zw這ki przyj望 郵ubowanie od wybranego s璠ziego Trybuna逝. Dotychczasowe przepisy w tym zakresie by造 niejednoznaczne.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 08 grudnia 2015 19:16
  • niedziela, 06 grudnia 2015
    • Jak zako鎍zy si konflikt o Trybuna Konstytucyjny?

      Oto prawdopodobny scenariusz zako鎍zenia ostrej fazy konfliktu o wyb鏎 s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego:

      1. W nocy z 8 na 9 grudnia 2015 r. Prezydent RP przyjmuje 郵ubowanie s璠ziego TK, kt鏎ego kadencja rozpoczyna si 9 grudnia.

      2. 9 grudnia 2015 Trybuna Konstytucyjny orzeka w sprawie zgodno軼i z Konstytucj RP nowelizacji ustawy o TK z 19 listopada 2015. Wi瘯szo嗆 poprawek zostaje uznana za niezgodne z Konstytucj RP.

      3. Zgromadzenie Og鏊ne Trybuna逝 Konstytucyjnego stwierdza (na podstawie art. 8 ust.4 ustawy o TK z 25 czerwca 2015 r.), 瞠 osoby wybrane 2 grudnia na s璠zi闚 TK nie mog obj望 mandatu s璠ziego poniewa uchwa造 Sejmu z 2 grudnia powo逝j帷e s璠zi闚 TK nie maj mocy prawnej/ zosta造 podj皻e z niezgodnie z obowi您uj帷y prawem, ...... .

      4. Trzej s璠ziowie, kt鏎ych kadencje rozpocz窸y si 7 listopada br. przesy豉j Prezydentowi RP podpisane teksty 郵ubowania (+ gratis nagranie DVD z wyg這szonym przez s璠ziego 郵ubowaniem). Rozpoczynaj prac w TK . Trybuna liczy 13 s璠zi闚.

      5. Prezes TK zwraca si do Sejmu RP o wyb鏎 zgodnie z prawem 2 s璠zi闚 TK, kt鏎ych kadencje powinny sie rozpocz望 3 i 9 grudnia br.

      6. Trwa sp鏎 w Sejmie (polityczny) pomi璠zy wi瘯szo軼i i opozycj oraz pomi璠zy prezesem TK i marsza趾iem Sejmu (prawny), czy wybiera dw鏂h s璠zi闚 nowych s璠zi闚 czy te s璠ziowie wybrani w ekspresowym tempie 2 grudnia br. powinni obj望 mandat.

      7. Trybuna pracuje w sk豉dzie 13 osobowym. Konflikt si tli.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Jak zako鎍zy si konflikt o Trybuna Konstytucyjny?”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 06 grudnia 2015 08:52
  • sobota, 05 grudnia 2015
    • Orzeczenie Trybuna逝 Konstytucyjnego

      Kilka prac magisterskich (a mo瞠 i doktorat) powstanie na bazie orzeczenia, opinii i wyk豉dni przedstawionych przez Trybuna Konstytucyjny na posiedzeniu 3 grudnia 2015 r.

      Art. 194 ust. 1 Konstytucji RP stanowi: "Trybuna Konstytucyjny sk豉da si z 15 s璠zi闚, wybieranych indywidualnie przez Sejm na 9 lat spo鈔鏚 os鏏 wyr騜niaj帷ych si wiedz prawnicz....". Trybuna da nast瘼uj帷 jego wyk豉dni:

      Obowi您kiem Sejmu jest wyb鏎 s璠ziego TK w miejsce tego, kt鏎ego kadencja wygasa w kadencji tego Sejmu. Sejm ma obowi您ek dba o ci庵這嗆 kadencji s璠zi闚 TK, jednak wyb鏎 s璠zi闚 w miejsce tych, kt鏎ych kadencje ko鎍z si ju w czasie kolejnej kadencji Sejmu - "wyb鏎 dokonany niejako z g鏎y, przed czasem" - nie mo瞠 by uznany za konstytucyjny.

      Taka wyk豉dnia, potrzebna by豉 TK do stwierdzenia, 瞠 wyb鏎 s璠zi闚, kt鏎ych kadencje rozpoczynaj si 3 i 9 grudnia 2015 r. jest niezgodny z Konstytucj RP, a wyb鏎 s璠zi闚, kt鏎ych kadencja rozpocz窸a si 7 listopada 2015 r. jest zgodny z prawem.

      Jednak, 瘸den z artyku堯w zaskar穎nej ustawy o TK z 25 czerwca 2015 r. nie okre郵a terminu g這sowania nad zg這szonymi kandydaturami. Trybuna orzek o niekonstytucyjno軼i przepisu, kt鏎y okre郵a termin zg豉szania kandydata na s璠ziego, tj. art. 137 ustawy: " W przypadku s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎ych kadencja up造wa w roku 2015, termin na z這瞠nie wniosku, o kt鏎ym mowa w art. 19 ust. 2, wynosi 30 dni od dnia wej軼ia w 篡cie ustawy.".

      Trybuna orzek, 瞠 art. 137 ustawy jest cz窷ciowo niezgodny z Konstytucj RP tj. w zakresie w jakim zosta zastosowany do zg這szenia kandydat闚 i rozpocz璚ia proces闚 wyboru "grudniowych" s璠zi闚 TK. Natomiast jest zgodny z Konstytucj RP w procesie zg這szenia kandydat闚 na s璠zi闚, kt鏎ych kadencje rozpocz窸y si 7 listopada tj. w dniu kiedy trwa豉 jeszcze czteroletnia kadencja poprzedniego Sejmu.

      Id帷 tokiem rozumowania TK mo積a uzna, 瞠 art. 19 ust. 2 ("2. Wniosek w sprawie zg這szenia kandydata na s璠ziego Trybuna逝 sk豉da si do Marsza趾a Sejmu nie p騧niej ni 3 miesi帷e przed dniem up造wu kadencji s璠ziego Trybuna逝.") r闚nie by豚y niezgodny z Konstytucj RP, je郵i zosta豚y zastosowany do zg這szenia kandydata na s璠ziego TK, kt鏎ego kadencja rozpoczyna si w nast瘼nej kadencji Sejmu. Kandydaci na s璠zi闚 "grudniowych" mogli by zg這szeni w trybie "normalnym" na podstawie art. 19 ust.2 do dnia 2 i 8 wrze郾ia. Ale wtedy ich wyb鏎 r闚nie by豚y uznany za niekonstytucyjny. Pos這wie nie skorzystali z tej mo磧iwo軼i i zg這sili wszystkich 5 s璠zi闚 na podstawie art. 137.

      Podsumowuj帷, z orzeczenia Trybuna逝 wynika, 瞠 nie tylko wyb鏎 ale r闚nie zg這szenie kandydata na s璠ziego TK , o ile prawo to przys逝guje pos這m, musi by dokonane przez pos堯w Sejmu, w kt鏎ym rozpoczyna sie kadencja s璠ziego.

      Powy窺ze rozwa瘸nia nie s tyko teoretyczne. Za cztery lata staniemy przed podobnym problemem. W roku wyborczym 2019, 2 grudnia ko鎍z si kadencje 3 s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego. Czteroletnia kadencja obecnego Sejmu up造wa 11 listopada 2019 roku.

      Wniosek: Trzeba z nale篡tym wyprzedzeniem (a nie w czerwcu 2019 roku) doprecyzowa przepisy ustawy o TK w zakresie trybu wyboru s璠ziego. TK w dniu 3 grudnia br. stwierdzi r闚nie, 瞠 to nie Regulamin Sejmu, a ustawa powinna regulowa wyb鏎 s璠ziego TK.

      Ps. Gdybym by s璠zi TK uzna豚ym art. 137 ustawy o TK za niezgodny z art. 194 ust. 1 Konstytucji RP z innego powodu (podobnie jak Prokurator Generalny). Konstytucja RP stwierdza, 瞠 ka盥y s璠zia TK jest wybierany indywidualnie, a art. 137 ustawy (" W przypadku s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎ych kadencja up造wa w roku 2015, termin na z這瞠nie wniosku, o kt鏎ym mowa w art. 19 ust. 2, wynosi 30 dni od dnia wej軼ia w 篡cie ustawy.") okre郵i warunki zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego 陰cznie dla grupy 5 s璠zi闚, kt鏎ych kadencje rozpoczynaj si w trzech r騜nych terminach. Z豉mano zasad indywidualizmu i jednakowych zasad wyboru s璠ziego. Okres przeznaczony na g這sowanie jaki up造wa pomi璠zy dat zg這szenia kandydata, a dniem rozpocz璚ia kadencji s璠ziego by r騜ny. Gdyby art. 137 okre郵a, 瞠 " W przypadku s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎ych kadencja up造wa w roku 2015, termin na z這瞠nie wniosku, o kt鏎ym mowa w art. 19 ust. 2, wynosi 30 dni" to zapis by豚y poprawny. Uznanie niekonstytucyjno軼i art. 137 ustawy z powodu wy瞠j om闚ionej przyczyny oznacza這by, 瞠 wyb鏎 wszystkich 5 s璠zi闚 przez Sejm poprzedniej kadencji by niezgodny z Konstytucj RP.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 05 grudnia 2015 08:35

Tagi

Kana informacyjny