Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • pi徠ek, 03 czerwca 2016
    • Media Narodowe

      W dniu 17 maja br. odby這 si w Sejmie publiczne wys逝chanie w sprawie poselskich projekt闚 ustaw o :

      mediach narodowych

      sk豉dce audiowizualnej

      Projekty ustaw zosta造 przygotowane w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego pod nadzorem wiceministra Krzysztofa Czaba雟kiego. Do Sejmu zosta造 wniesione jako projekty poselskie, po to aby unikn望 konsultacji spo貫cznych, kt鏎e s obowi您kowe przy projektach rz康owych. Praktyka skandaliczna, cz瘰to stosowana przez PiS w tej kadencji Sejmu. Trzeba co z tym zrobi ale to temat na inny post. Na szcz窷cie pos這wie PO, Nowoczesnej i PSL zg這sili wnioski o wys逝chanie publiczne. Na wys逝chaniu publicznym by貫m, mia貫m zaszczyt i zarazem pecha zabra g這s jako pierwszy (ca豉 transmisja z przebiegu wys逝chania tutaj)

      Najwa積iejsze elementy proponowanego systemu medi闚 narodowych to:

      Instytucje medi闚 narodowych (IMN) - w sk豉d medi闚 narodowych wchodz: TVP wraz a o鈔odkami regionalnymi, PR - Polskie Radio, regionalne rozg這郾ie radiowe, PAP, w sumie 20 instytucji. Ustawa nadaje im now form prawn – zamiast sp馧ki akcyjnej - pa雟twowej osoby prawnej kierowanej przez dyrektora naczelnego, maj帷ej status zbli穎ny do instytucji kultury.

      Misja medi闚 narodowych - jedna misja (bardzo d逝ga) zosta豉 okre郵ona dla instytucji radiowych i TVP, druga dla PAP (kr鏒ka),

      Rada Medi闚 Narodowych (RMN) - sze軼ioosobowy organ powo造wany przez Sejm, Senat i Prezydenta RP, zarz康zaj帷y Funduszem Medi闚 Narodowych i pe軟i帷y rol super rady nadzorczej/w豉軼iciela w stosunku do instytucji i SRP,

      Spo貫czne Rady Programowe (SRP) - licz帷e od 9 do 15 cz這nk闚, oceniaj帷e stopie realizacji misji MN, powo造wanych przez RMN spo鈔鏚 kandydat闚 zg這szonych przez organizacje spo貫czne zwi您ane z dzia豉lno軼i MN, w sumie zostanie powo豉nych 36 SRP (20 dla IMN + 16 dla oddzia堯w regionalnych TVP) , kt鏎e liczy b璠 324 - 540 os鏏,

      Fundusz Medi闚 Narodowych FMN) - fundusz gromadz帷y 鈔odki ze sk豉dki audiowizualnej, finansuj帷y instytucje, zarz康zany przez RMN,

      Sk豉dka audiowizualna - miesi璚zna sk豉dka ok. 15 z p豉cona przez w豉軼iciela licznika poboru pr康u elektrycznego. Lista zwolnionych ze sk豉dki d逝ga.

      Podstawowy "szkielet" struktury zarz康zania mediami publicznymi zaproponowany w projektach ustaw jest sp鎩ny, jest OK. Jest zdefiniowana misja, organy kontroluj帷e realizacje misji SRP, jest organ pe軟i帷y rol w豉軼iciela RMN, s zapewnione pieni康ze FMN. Jednak kilka zaproponowanych szczeg馧owych rozwi您a, wskazuje na to, 瞠 chodzi g堯wnie o zaw豉szczenie medi闚 publicznych przez wi瘯szo嗆 parlamentarn (obecn i przysz陰). Kilka proponowanych rozwi您a jest niedopracowanych lub obarczonych b喚dem formalnym, kt鏎e nale篡/mo積a je poprawi.

      Poni瞠j zamieszczam kilka uwag do projekt闚 ustaw (kolory czerwony oznacza negatywn ocen , kolor zielony pozytywn, czarny neutraln).

      Misja PR , TVP, PAP - misja (art. 3 ustawy o mediach narodowych) jest OK. Misj rozpisano w art. 9 na 23 zadania szczeg馧owe. Jedna kwestie nale篡 poprawi. Misja dla regionalnych rozg這郾i radiowych jest identyczna jak dla og鏊nokrajowego PR. O鈔odk regionalny TVP i regionalna rozg這郾ia PR nie b璠 w stanie realizowa tak zapisanej misji w pe軟ym zakresie (maj do dyspozycji jeden kana, ograniczone zasoby ludzkie i finansowe), a wed逝g zapis闚 ustawy SRP b璠 ocenia dyrektor闚 tych o鈔odk闚 za stopie realizacji misji.

      Rekomendacja: Trzeba napisa oddzieln misje dla medi闚 regionalnych lub doda w kolejnym ust瘼ie ustawy okre郵i w jakim zakresie media regionalne maj realizowa misj. Zapis w art. 4 ust.2 "Instytucje respektuj chrze軼ija雟ki system warto軼i, przyjmuj帷 za podstaw uniwersalne zasady etyki" moim zdaniem jest niezgodny z Konstytucj RP. Preambu豉 Konstytucji nie jest dobrym uzasadnieniem do jego zamieszczenia.

      Instytucje (TVP, PR, regionalne PR, PAP) s pa雟twowymi osobami prawnymi - rezygnacja z formy sp馧ki akcyjnej jest b喚dem, stwarza przes豉nki do marnotrawstwa 鈔odk闚 publicznych, utrudnia por闚nanie efektywno軼i dzia豉nia IMN z efektywno軼i prywatnych nadawc闚, zwalnia instytucje z obowi您ku corocznego audytu finansowego. Rekomendacja: Pozostawi form sp馧ki akcyjnej. RMN powinna pe軟i rol w豉軼iciela. Misje okre郵ona dla IMN mo積a realizowa r闚nie w formie sp馧ek akcyjnych. IMP powinny prowadzi buchalteri zgodnie z mi璠zynarodowymi standardami rachunkowo軼i. Corocznie powinny byc audytowane przez renomowan firm audytorsk.

      Pozostawienie regionalnych rozg這郾i radiowych jako samodzielnych instytucji - przy okazji tak du瞠j reformy regionalne rozg這郾ie PR powinny zosta w陰czone do struktur PR, analogicznie jak to ma miejsce w TVP. Takie rozwi您anie by這by ta雟ze. Od lokalnych rozg這郾i nie oczekujemy aby by造 pe軟owymiarowym radiem, maj skoncentrowa si na dostarczaniu informacji o regionie, ale je郵i ogranicz si tylko do lokalnych wydarze spo貫czno-polityczno-kulturalnych ich popularno嗆 b璠zie niska, dlatego te ok. 50 proc. audycji powinno dotyczy spraw og鏊nokrajowych, produkowanych przez og鏊nopolskie redakcje PR.

      Ustawa nie wyposa瘸 SRP w 瘸dne narz璠zia umo磧iwiaj帷e zobiektywizowanie oceny stopnia realizacji misji przez IMN - cz這nkowie SRP dokonywa b璠 oceny stopnia realizacji misji na podstawie swoich subiektywnych odczu, ustawa nie przewiduje pomocy ze strony biura/instytutu analiz dokonuj帷ego bada telemetrycznych, badaj帷ego opinie o programach w鈔鏚 odbiorc闚, itp.. Ponadto, spos鏏 powo造wania cz這nk闚 SRP stwarza przes豉nki do tego, 瞠 mog oni w ocenie kierowa si interesem instytucji, kt鏎e zg這si造 ich kandydatury. Rekomendacja: RMN powinna powo豉 zesp馧/instytut do bada/analiz stopnia realizacji misji przez poszczeg鏊ne IMN.

      Sk豉dka audiowizualna i jej pob鏎 - to nie liczniki poboru energii elektrycznej korzystaj z medi闚 publicznych lecz obywatele. Zamiast ustanawia sk豉dk na zasadzie "podatku podymnego" lepiej jest wprowadzi sk豉dk na zasadzie "podatku pog堯wnego" p豉conego przez ka盥ego obywatela kt鏎y uko鎍zy np. 21 lat (zwolnieni obywatele, kt鏎ych dochody s ni窺ze od kwoty wolnej od podatku PIT). Sk豉dka w wysoko軼i 10 z/miesi帷 zapewni豉by roczne przychody FMN na poziomie ok. 2,5 mld z. Taka sk豉dka ma t zalet, 瞠 aktywizuje troch p豉tnik闚-obywateli. P豉c to mam prawo wymaga. Jest troch trudniejsza do poboru w por闚naniu z "sk豉dk policznikow" , kt鏎a wydaje si prostsza i ta雟za w poborze. Ministerstwo Finans闚 cieszy si, 瞠 wymiga這 sie z obowi您ku poboru "podatku pog堯wnego" i przerzuci這 ten obowi您ek na prywatnych dostawc闚 energii. Pyrrusowy sukces.

      Pozostawienie emisji reklam w mediach narodowych - Rekomendacja: nale篡 zrezygnowa z emisji reklam w IMN, czego domaga si wielu obywateli. W zamian za pozostawienie rynku reklam dla prywatnych medi闚, nale篡 obci捫y ich przychody z reklam podatkiem akcyzowym, kt鏎y zasila豚y FMN.

      2 letnia kadencja dyrektora IMN - jest zbyt kr鏒ka aby zrobi co sensownego. 3 - letnia kadencja jest OK.

      Brak w ustawie podstawowych zasad przydzia逝 鈔odk闚 z FNP poszczeg鏊nym instytucjom MN - ustawa pozostawia w tym zakresie ca趾owit dowolno嗆 Radzie.

      Polsk Agencj Prasow potraktowano w ustawie "per noga" - nie doprecyzowano jej zada szczeg馧owych jak r闚nie sposobu ich realizacji. PAP powinien redagowa internetow gazet z wiadomo軼iami, wywiadami i reporta瘸mi, w kt鏎ej komentarze i opinie formu這wane przez dziennikarzy PAP powinny by zakazane lub ograniczone do minimum, czyli takie "PAP - FAKTY",

      Brak obowi您ku prowadzenia porali internetowych przez instytucje - okre郵aj帷 sposoby realizacji misji przez instytucje (np. "...Polskie Radio tworzy i rozpowszechnia.... og鏊nokrajowe programy radiowe....") nie na這穎no obowi您ku prowadzenia portali internetowych i dost瘼u wszystkich wyemitowanych tre軼i przez co najmniej 7-30 dni po ich premierowej emisji. Media publiczne w XXI wieku to przede wszystkim producenci program闚 i "magazynierzy" tych program闚.

      Niskie wynagrodzenia cz這nk闚 RMP - Rada ma ogrom zada , b璠zie zarz康za du篡mi pieni璠zmi z FMN ok. 2,5 mld z rocznie, a planowane w ustawie wynagrodzenie dla jej cz這nk闚 jest na skandalicznie niskim poziomie. Cz這nkowi Rady przys逝guje miesi璚zne wynagrodzenie w kwocie wysoko軼i przeci皻nego wynagrodzenia, a w przypadku Przewodnicz帷ego Rady – p馧torakrotno軼i przeci皻nego wynagrodzenia. To chyba jakie 瘸rty.

      Traktowanie Rady medi闚 narodowych jako cia豉/逝pu politycznego - ustawa nie okre郵a w jaki spos鏏 b璠 wybierani cz這nkowie RMN, przez Prezydenta, Sejm i Senat tzn. kto zg豉sza kandydat闚, w jakim terminie, jak wi瘯szo軼i g這s闚 jest wybierany cz這nek RMN, itp. Natomiast bardzo dok豉dnie opisano wyb鏎 przez Sejm jednego cz這nka RMN, spo鈔鏚 trzech kandydat闚 zg這szonych przez najliczniejszy z opozycyjnych klub闚 poselskich. Milcz帷o chyba za這穎no, 瞠 Prezes wyznaczy pozosta造ch pi璚iu, a Prezydent, Sejm i Senat bezrefleksyjnie zaakceptuj decyzje prezesa. Rekomendacja: Prezes nie jest wieczny. Trzeba porz康nie opisa procedury wyboru cz這nk闚 RMN. Co 3 lata powinno by wybieranych 3 cz這nk闚 z 6-cio osobowej Rady na 6 letni kadencj. kandydaci powinni by zg豉szani nie przez partie polityczne ale przez na przyk豉d: Prezydent wybiera cz這nka RMN spo鈔鏚 kandydat闚 zg這szonych przez samorz康y pracownicze medi闚 publicznych, Senat wybiera spo鈔鏚 kandydat闚 zg這szonych przez organizacje kulturalne.

      Mo積a zg這si jeszcze wiele uwag, ale rozmiar tego tekstu przekroczy ju limit cierpliwo軼i czytelnika. "Ramy" okre郵one w ustawie o mediach narodowych s OK. Szczeg馧owe rozwi您ania wymagaj poprawy. A i tak na koniec o sukcesie reformy zdecyduj ludzie wybrani na poszczeg鏊ne stanowiska. Je郵i nominacje b璠 takie jak w przypadku dyrektora stadniny koni arabskich, to najlepsza ustawa nic nie pomo瞠.

      A ponadto uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni wzi望 si do rzetelnej pracy.

      I to has這 jest tu we w豉軼iwym miejscu. Z wys逝chania publicznego w Sejmie w relacjach dziennikarskich na pierwszy plan wybi造 si antysemickie wypowiedzi redaktor Stankiewicz.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 03 czerwca 2016 10:20
  • sobota, 28 maja 2016
    • Call a friend in the UK - European Citizen Action

      "Call a friend in the UK" - European Citizen Action

      Many of us have friends in the UK.

      If you think the UK should stay in the European Union, call your friends in the UK. Tell them that you care that UK stays in the European Union.

      You do not have to say that the British will lose economically. President of the IMF, the President of the Bank of England and many others have said that already.

      You do not have to convince them that the UK will lose political significance. President Barack Obama and members of the G7 have done that already.

      It is important that your friends know that their decision in the vote on June 23 will determine not only their future, but also yours. It is better that we stay together.

      Call your friends in the UK.

      Share this appeal on your FB page.

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=1043463425747731&set=a.988044431289631.1073741826.100002522509767&type=3&theater

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 28 maja 2016 15:23
  • sobota, 14 maja 2016
    • Subiektywne sprawozdanie z manifestacji 7 maja 2016

      Manifestacje to nie jest m鎩 篡wio. Manifestacje, kt鏎ych jedynym celem jest aby pokaza jak du穎 jest protestuj帷ych (a takie s ostatnio manifestacje KOD) wzbudzaj we mnie niech耩. Nikt nie lubi by traktowany instrumentalnie. Nic tak nie mobilizuje do ruszenia d... z fotela jak kolejne pomys造 Prezesa Kaczy雟kiego; propozycja zmiany Konstytucji RP, kolejny cyniczny projekt nowelizacja ustawy o Trybunale Konstytucyjnym. Trzeba przyzna, Prezes potrafi mobilizowa.

      Bior star flag, co maszerowa豉 jeszcze przed towarzyszem Gomu趾, i ruszam. Sporo sp騧niony wyruszam. Wysiadam z metra na stacji Politechnika, a wraz ze mn spory t逝m maruder闚. Spiesznie pod捫amy na plac na Rozdro簑. Tam zbity t逝m. Ju przebrzmia造 przem闚ienia, poch鏚 ruszy. Mia貫m marzenie aby cho raz by w awangardzie pochodu (zawsze znajdowa貫m si w ariergardzie). Boczkiem, boczkiem po chodniku przebijam si do przodu. Skr皻 w Pi瘯n, w Mokotowsk, szybki marsz, jestem na Placu Trzech Krzy篡. Siadam na schodach ko軼io豉 安. Aleksandra. Widz czo這 marszu, kt鏎e stoi przed pomnikiem Witosa. Mowy, Rota. W g喚bi Alei Ujazdowskich morze ludzi. Siedz tak na tych schodach przez nast瘼ne p馧torej godziny i obserwuj.

      Id ludzie, du穎 ludzi, to nie jest ju marsz os鏏 w wieku 50+ jak podczas zimowych protest闚 KOD. Du穎 m這dych "korporat闚". Sporo student闚 i m這dzie篡. Na chodnikach stoi wiele rodzin z ma造mi dzie熤i i ......cyklist闚.

      Id ludzie, pojedynczo, w rodzinach rozmawiaj帷 o swoich codziennych sprawach, w ma造ch grupach rozmawiaj帷 o tym lub tamtym. Wodzireje dwoj si i troj wznosz帷 kolejne has豉, z rzadka podchwytywane przez t逝m.

      Id ludzie, du穎 ludzi, w marszu "Jeste鄉y i b璠ziemy w Europie", tylko Europy z nimi nie ma. Ani w has豉ch wodzirej闚, ani w przem闚ieniach polityk闚, ani w rozmowach uczestnik闚. Jest Polska, jest anty-PiS.

      Id ludzie, w jednym miejscu i czasie, id obok siebie ale jeszcze nie razem. To nie jest t逝m zjednoczony jedn my郵, jedn pie郾i, zwarty, gotowy do wsp鏊nego czynu. Nios w g這wach swoje 鈍iaty, niepok鎩 o Polsk, swoja egzystencj, z這嗆 na PiS,..... My郵i podobne, jeszcze nie scalone w jedn my郵.

      Id ludzie, zatomizowani, z protestu na protest czuj帷y rosn帷a moc z bycia razem.

      Id ludzie, idzie t逝m. Nie jest gro幡y, nie jest z造. Nie jest radosny.

      Stoj ludzie, cz這wiek przy cz這wieku, z trybuny p造n przem闚ienia. ( akapit z ocen przem闚ie, z powodu u篡tych przymiotnik闚 w trosce o nieletnich czytelnik闚 zosta usuni皻y). Stoj inteligentni ludzie na placu, samotni bez przyw鏚cy, kt鏎ych by ich zjednoczy.

      Poch鏚 przeszed, ruszam si z wygodnych schod闚 安. Aleksandra. Sumuje uczestnik闚 protestu, kt鏎zy przeszli przez Plac trzech Krzy篡. 123 975 os鏏 plus oko這 20 tys. obserwator闚 w Al. Ujazdowskich. Po raz kolejny znalaz貫m sie na ko鎍u marszu. Panie robi selfie z czteroma ros造mi stra積ikami marszu, kt鏎zy przyjechali z Bydgoszczy. Ros貫 ch這py, czarne uniformy, na ramionach plakietki "KOD stra", trzeba przyzna, robi wra瞠nie. Sympatyczni policjanci, przy nich jacy tacy drobni.

      W drodze powrotnej spotykam sympatyczne panie w wieku ++ ze Szczecina. Wsta造 o 3.00 rano aby by na marszu. Obs逝guj帷a nas nastoletnia sprzedawczyni z mikro gastronomi nie rozumie, 瞠 te im si chcia這. R騜nica pokole.

      Id帷 w marszu, czujesz 瞠 nie jeste sam.

      Patrz帷 na marsz z dalszej perspektywy, widzisz jego moc.

      Siedz帷 w domu przed telewizorem i ogl康aj帷 marsz, s逝chaj帷 komentarzy mo瞠sz pomy郵e.

      Z marszu na marsz b璠zie coraz wi璚ej ludzi. Niepok鎩 w豉dz b璠zie wzrasta, ale bez strachu.

      Sytuacja ulegnie zmianie je郵i na kolejnym prote軼ie pojawi si PRZYW笈CA , kt鏎y powie "co po PiS-ie", "co zamiast 500+", porwie t逝m, ludzie mu zaufaj, zjednoczy zatomizowany dzisiaj t逝m, ....

      Oznacza to b璠zie koniec w豉dzy PiS.

      Na razie Prezes mo瞠 spa spokojnie.

      A ponadto uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 14 maja 2016 18:24
  • poniedzia貫k, 11 kwietnia 2016
    • Bro nuklearna na terytorium Polski

      "Fakty po faktach" 28 marca br. go嗆mi redaktora Grzegorza Kajdanowicza byli: gen. Stanis豉w Koziej, dr Grzegorz Kostrzewa-Zorbas - pracownik naukowy m.in. AON, Pawe Zalewski - by造 europose PO i Bartosz Kownacki - wiceminister w MON,

      S逝cham i nie wierz. Wydawa這by si, 瞠 to doro郵i ludzie z pewn wiedz na tematy wojskowe i zagadnienia polityki zagranicznej rozprawiaj jak "u cioci na imieninach" na temat przeniesienia ameryka雟kiej broni nuklearnej z terenu Niemiec i Holandii do Polski. Holendrzy na pewno si uciesz. Przy okazji Panowie powtarzaj banialuki o tym jakie to wa積e, 瞠 na terytorium Polski stacjonowa b璠zie kilkana軼ie ameryka雟kich czo貪闚, woz闚 pancernych i troch sprz皻u pomocniczego.

      Dla porz康ku jedynie przypomn:

      a) nie pami皻am przypadku z naszej historii (pomijaj帷 bitw pod Grunwaldem) aby jaki nasz sojusznik stan掖 zbrojnie skutecznie w naszej obronie,

      b) z najnowszej historii: dla wszystkich pa雟tw/rz康闚 (opr鏂z Grenady) w obronie, kt鏎ych stan窸y Stany Zjednoczone sko鎍zy這 to si fatalnie lub wr璚z katastrofalnie.

      W naszym interesie nie jest eskalacja napi璚ia z Rosj. NATO nie napadnie na Rosj i Rosja nie napadnie na 瘸den kraj NATO. Zagro瞠niem dla Rosji (po鈔ednio dla UE r闚nie) jest utrata Syberii na rzecz Chin (proces ju si rozpocz掖). Zagro瞠niem dla USA s ogniska konfliktu w rejonie Pacyfiku, r闚nie z udzia貫m Chin. Zamiast demonstrowa wrogie zamiary wobec Rosji w formie rozmieszczenia kilkunastu czo貪闚 powinni鄉y realizowa strategi polityczn o kt鏎ej cz瘰to m闚i Stanis豉w Ciosek, tj. wci庵a Rosj do wsp馧pracy.

      W naszym interesie jest doprowadzi do zako鎍zenia wojny Rosji z Ukrain. Nawet za cen utraty przez Ukrain Donbasu i Krymu. Powr鏒 Donbasu do Ukrainy - a tym bardziej Krymu -jest tak samo realny jak odzyskanie kontroli przez Serbi nad Kosowem lub Azerbejd瘸nu nad G鏎nym Karabachem. Smutne to ale prawdziwe.

      W naszym interesie - i w interesie Rosji r闚nie - jest aby Bia這ru, Ukraina, Mo責awia, Gruzja, by造 pa雟twami neutralnymi. I aby ich neutralno嗆 by豉 potwierdzona umowami mi璠zynarodowymi ze wszystkimi s御iadami. Innymi s這wy zmodyfikowany model Finlandii. To dzia豉.

      W naszym interesie jest zaprzesta krucjaty maj帷ej na celu wprowadzenie w Rosji systemu demokracji liberalnej w stylu zachodnioeuropejskim. To jest nierealne.

      W naszym interesie jest wym鏂 na Rosji aby przestrzega豉 umowy mi璠zynarodowe, kt鏎e podpisa豉.

      W naszym interesie jest rozwija wsp馧prac gospodarcz i kulturaln z Rosj. Koniecznie z programem "υmonosow", odpowiednik "Erazmusa".

      A tak na prawd to potrzeba nam w Rosji i UE, kilka os鏏 z elit, kt鏎e wzorem Jean Moneta i Roberta Schumana zaproponuj "unijno-rosyjsko Wsp鏊not W璕la i Stali". Niemo磧iwe powiecie. Przyk豉dy: Francja i Niemcy po dw鏂h wojnach 鈍iatowych by造 w stanie, Polska i Niemcy unormowa造 swoje relacje, USA i Japonia - po zrzuceniu bomb atomowych - s sojusznikami. Wsp鏊ne interesy gospodarcze i zagro瞠nie za strony Chin tworz przes豉nki do wsp馧pracy.

      W kwestii bezpiecze雟twa Polski. Pisa貫m o tym kilka razy. W pierwszej kolejno軼i to my musimy by w stanie wystawi w ci庵u 24 godzin 300-400 tys. armie obronn. Naszym celem powinno by aby si造 szybkiego reagowania NATO liczy造 nie kilka lecz kilkadziesi徠 tysi璚y 穎軟ierzy i aby faktycznie by造 w stanie szybko reagowa. Obroni si musimy sami (Polska da豉 rad w 1920-21, Finowie w 1939-40) . Jak inni troch pomog to dobrze.

      A ponadto uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 11 kwietnia 2016 23:54
  • wtorek, 05 kwietnia 2016
    • Lista os鏏 i instytucji odpowiedzialnych za obecny kryzys wok馧 Trybuna貫m Konstytucyjnym

      Obecny kryzys wok馧 Trybuna逝 Konstytucyjnego ma wielu ojc闚 w tym sam Trybuna Konstytucyjny i jego Prezes. Oto ich lista i wk豉d w rozw鎩 kryzysu:

      Pos這wie Sejmu VII kadencji za 2 lata lenistwa. Prezydent Bronis豉w Komorowski w lipcu 2013 roku przes豉 do Parlamentu projekt ustawy o Trybunale Konstytucyjnym. Przez prawie dwa lata pos這wie prawie nic nie robili z projektem. Dopiero na kilka miesi璚y przed ko鎍em kadencji Sejmu, w pospiechu uchwalili ustaw z z造mi zapisami, kt鏎e da造 podstaw do rozwoju kryzysu.

      Pos這wie PO Sejmu VII kadencji za g逝pot prawn i przedk豉danie interes闚 partii nad dobro og馧u. Projekt zg這szony przez Prezydenta Komorowskiego zawiera rozbudowan procedur wyboru s璠ziego TK. Wg projektu prawo zg豉szania kandydata na s璠ziego TK przys逝giwa這: Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 S康u Najwy窺zego; Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 Naczelnego S康u Administracyjnego; Krajowej Radzie S康ownictwa; Krajowej Radzie Prokuratury; w豉軼iwym og鏊nokrajowym organom samorz康u zawodowego adwokat闚, radc闚 prawnych oraz notariuszy; radom wydzia堯w prawa uczelni, uprawnionym do nadawania stopnia naukowego doktora habilitowanego nauk prawnych, radzie naukowej Instytutu Nauk Prawnych iKomitetowi Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk oraz Komisji Prawniczej Polskiej Akademii Umiej皻no軼i. Takie rozwi您anie stwarza這 warunki do tego, 瞠 s璠zia by豚y wybierany "...spo鈔鏚 os鏏 wyr騜niaj帷ych si wiedz prawnicz", zgodnie z wymogiem art. 194 Konstytucji RP.

      Pos這wie zamietli propozycje Prezydenta pod dywan. Z niewielkimi korektami (termin zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego ustalono na 3 miesi帷e przed rozpocz璚iem kadencji zamiast dotychczasowych 30 dni) pozostawili dotychczasowe zasady wyboru s璠ziego TK. G逝pota pos堯w polega豉 na tym, 瞠: po pierwsze, dokonuj帷 zmian w procedurze wyboru s璠ziego w ustawie nie dokonano zmian w Regulaminie Sejmu; po drugie, w art. 19 ust. 1 ustawy ("Prawo zg豉szania kandydata na s璠ziego Trybuna逝 przys逝guje Prezydium Sejmu oraz grupie co najmniej 50 pos堯w") u篡to s這wa "oraz" zamiast dotychczasowego "lub"; po trzecie, wprowadzono do ustawy, art. 137, kt鏎y umo磧iwia zg這szenie kandydat闚 na s璠zi闚, kt鏎ych kadencje rozpoczyna造 si w 2015 roku w terminie 30 dni po wej軼iu w 篡cie ustawy.

      Super g逝pota pos堯w PO VII kadencji Sejmu polega豉 na tym, pomimo g這s闚 zwracaj帷ych uwag na to, 瞠 wyb鏎 2 s璠zi闚 TK, kt鏎ych kadencja rozpoczyna si w okresie trwania nast瘼nej kadencji Sejmu, 8 pa寮ziernika 2015 r. dokonali ich wyboru.

      Prezydent Andrzej Duda nie przyj掖 郵ubowania od trzech s璠zi闚 TK, kt鏎ych kadencje rozpocz窸y si dnia 7 listopada 2015 r.

      S璠ziowie TK: Roman Hauser, Krzysztof 奸ebzak, Andrzej Jakubecki, kt鏎ych kadencje rozpocz窸y si 7 listopada 2015 r. nie stawili si w miejscu pracy. Prezes TK nie wezwa ich do stawienia sie w pracy, nie przydzieli im gabinet闚, nie wyp豉ca pensji. Fakt nie przyj璚ia od nich 郵ubowania przez Prezydenta RP nie jest podstaw do nie podj璚ia pracy. Nie zrzekli si mandatu s璠ziego.

      Pos這wie PiS Sejmu VIII kadencji 19 listopada 2015 r. uchwalili 5 uchwa w sprawie stwierdzenia braku mocy prawnej uchwa造 Sejmu RP o wyborze s璠ziego TK z dnia 8 pa寮ziernika 2015 r.

      Pos這wie PiS Sejmu VIII kadencji wybrali 2 grudnia 2015 r. 5 s璠zi闚 TK na kadencje, kt鏎e by造 ju obsadzone przez s璠zi闚 wybranych 8 pa寮ziernika 2015 r. Trybuna stwierdzi niezgodno嗆 z Konstytucj RP wyboru dw鏂h s璠zi闚 dopiero na posiedzeniu w dniu nast瘼nym 3 grudnia 2015 r.

      Prezydent Andrzej Duda, kt鏎y w nocy z 2 na 3 grudnia 2015 przyj掖 郵ubowanie od 5 s璠zi闚 wybranych 2 grudnia

      Prezes Trybuna逝 Konstytucyjnego Andrzej Rzepli雟ki osobom wybranym niezgodnie z prawem w dniu 2 grudnia ub. r. na s璠zi闚 TK przydzieli gabinety, wyp豉ca wynagrodzenia a Piotra Pszcz馧kowskiego i Julie Przy喚bsk dopu軼i do wykonywania funkcji s璠ziego TK.

      Trybuna Konstytucyjny, kt鏎y w dniu 3 grudnia wyda kuriozalne orzeczenie, stwierdzaj帷 瞠 art. 137 ustawy o TK z 25 czerwca 2015 r. jest cz窷ciowo zgodny z Konstytucj RP a cz窷ciowo nie. Innymi s這wy, wyb鏎 s璠zi闚 TK w dniu 8 pa寮ziernika 2015 r., kt鏎ych kadencje rozpoczynaj si 3 i 9 grudnia 2015 r. jest niezgodny z Konstytucj RP, a wyb鏎 s璠zi闚, kt鏎ych kadencja rozpocz窸a si 7 listopada 2015 r. jest zgodny z prawem. Poprawne orzeczenie powinno brzmie, 瞠 art.137 , a co za tym idzie wyb鏎 wszystkich 5 s璠zi闚 przez Sejm VII kadencji, jest niezgodny z Konstytucj RP. Konstytucja RP stwierdza, 瞠 ka盥y s璠zia TK jest wybierany indywidualnie, a art. 137 ustawy (" W przypadku s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎ych kadencja up造wa w roku 2015, termin na z這瞠nie wniosku, o kt鏎ym mowa w art. 19 ust. 2, wynosi 30 dni od dnia wej軼ia w 篡cie ustawy.") okre郵i warunki zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego 陰cznie dla grupy 5 s璠zi闚, kt鏎ych kadencje rozpoczynaj si w trzech r騜nych terminach. Z豉mano zasad indywidualizmu i jednakowych zasad wyboru s璠ziego.

      Pos這wie PiS Sejmu VIII kadencji, uchwalili dwukrotnie nowelizacj ustawy o TK ( 19 listopada 2015 r. i 22 grudnia 2015 r.), kt鏎ych celem by這 ograniczenie niezale積o軼i TK.

      Premier Beata Szyd這 zakaza豉 publikacji orzeczenia TK z dnia 9 marca br. stwierdzaj帷ego niekonstytucyjno嗆 ustawy o TK z dnia 22 grudnia ub. r.

      Pose Jaros豉w Kaczy雟ki - prezes PiS, autoryzuj帷y dzia豉nia cz這nk闚 partii PiS opisane powy瞠j. r

      Czy kogo jeszcze trzeba dopisa?

      A ponadto uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni si wzi望 do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Lista os鏏 i instytucji odpowiedzialnych za obecny kryzys wok馧 Trybuna貫m Konstytucyjnym”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 05 kwietnia 2016 22:27
  • 鈔oda, 13 stycznia 2016
    • Co powiedzia貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw ustawy o sze軼iolatkach.

      9 stycznia br. na Uniwersytecie Warszawskim odby這 si obywatelskie wys逝chanie publiczne w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach . W po軼ie z dnia 10 stycznia napisa貫m co us造sza貫m podczas spotkania. Poni瞠j prezentuj, co powiedzia貫m, wersja wyg豉dzona i skr鏂ona (moja wypowied znajduje si na youtube , 3 godz. 20 min. nagrania)

      1. Je郵i w przysz這軼i rz康 podejmie decyzje o pos豉niu 6-latk闚 do szko造 to jako obywatel b璠 si domaga wprowadzenia 10-letniej edukacji powszechnej w uk豉dzie 3-letnia szko豉 podstawowa, 7-letnie gimnazjum. Uzasadnienie:

      a) nie ma potrzeby posy豉 m這dych ludzi rok wcze郾iej do pracy,

      b) autorzy reformy systemu edukacji ulegli urokowi liczby 3. 3 lata edukacji zintegrowanej, 3 lata nauki w podziale na przedmioty w szkole podstawowej, 3 lata gimnazjum, 3 lata liceum lub szko造 zawodowej. Podstawa programowa dla ka盥ego z ww. 3-letnich okres闚 jest przygotowana przez inny zesp馧 dydaktyk闚. Skutek jest taki, 瞠 m這dzie dobrze zna histori okresu staro篡tno軼i i ma這 wie o historii najnowszej, zna mechanik i nie wie nic o fizyce kwantowej, zna geometri i nie wie nic o rachunku prawdopodobie雟twa i statystyce. 7-letnie gimnazjum powinno wyposa篡 w kompendium wiedzy niezb璠ne w XXI wieku i do dalszej edukacji.

      c) 10-letnia edukacja powszechne ma szczeg鏊ne znaczenie dla 1/3 m這dych ludzi kt鏎zy kontynuuj edukacj w szkole zawodowej,

      d) 3-letnie szko造 podstawowe pozwol utrzyma ma貫 plac闚ki szkolne na terenach wiejskich w po陰czeniu lokalowym z ma造mi przedszkolami.

      e) rozpocz璚ie nauki w gimnazjum w wieku 9 lat mo瞠 pomo瞠 w 豉godniejszym przej軼iu przez tzw. "wiek trudny" m這dzie篡",

      2. Je郵i w przysz這軼i rz康 podejmie decyzje o pos豉niu 6-latk闚 do szko造 to jako obywatel b璠 si domaga aby zaj璚ia w pierwszych trzech klasach szko造 podstawowej trwa造 od godziny 8.00 do 16.00, aby klasa by豉 pod opiek nauczyciela i asystenta. Uzasadnienie:

      a) w przedszkolu dziecko ma zapewnion opiek od 7.30 do 17.00, co umo磧iwia rodzicom prac zawodow.

      b) dodatkowe zaj璚ia to wychowanie fizyczne, zabawa, zaj璚ia plastyczne itd.

      c) w szkole s 鈍ietlice, ale w wi瘯szo軼i to "przechowalnie", dla 6-8-latk闚 lepiej aby dodatkowe "zaj璚ia" odbywa造 si w ich klasach.

      d) co robi dzieci odbierane po 3-5 godzinach zaj耩 szkolnych przez babcie, p豉tne opiekunki,.....? Siedz w domu przed TV, komputerem. Nie ma podw鏎ka z trzepakiem, nie ma wsp鏊nego popo逝dniowego pasania kr闚 na wsi. Dzieci nie nabywaj kompetencji spo貫cznych, kt鏎e mog造 zdobywa jako 7-latki w przedszkolu.

      3. Je郵i w przysz這軼i rz康 podejmie decyzje o pos豉niu 6-latk闚 do szko造 to jako obywatel b璠 si domaga aby zweryfikowano program nauczanie pocz徠kowego. Zmiana powinna realizowa has這 "Wi璚ej przedszkola w okresie nauczania pocz徠kowego". Wi璚ej zabaw, przygotowywania przedstawie, 酥iewu, ta鎍a,...... wi璚ej pracy w grupie. Uzasadnienie:

      a) jak w punkcie 2, trzeba rozwija bardziej kompetencje spo貫czne, po這瞠nie w salach klasowych dywan闚, to za ma這,

      Ps. Organizatorami wys逝chania obywatelskiego byli: Uniwersytet Warszawski, Wydzia Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Przestrze dla edukacji, Fundacja Idealna Gmina, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Kome雟kiego, Federacja Inicjatyw O鈍iatowych, Federacji Stowarzysze Nauczycielskich, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji. Instytucjami wspomagaj帷ymi s: Fundacja im. Stefana Batorego oraz Fundacja Pracownia Bada i Innowacji Spo貫cznych „Stocznia”.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 sie do pracy.

      Informacje o nowych wpisach na Facebooku i Twitterze

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Co powiedzia貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw ustawy o sze軼iolatkach. ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 13 stycznia 2016 23:00
  • niedziela, 10 stycznia 2016
    • Wielka Orkiestra 安i徠ecznej Pomocy

      Trzy wydarzenia w roku mobilizuj Polak闚 do masowego okazania dobroczynno軼i:

      1.   Wielka Orkiestra 安i徠ecznej Pomocy.

      2.   Przekazanie 1 proc. z podatku PIT na rzecz organizacji po篡tku publicznego.

      3.   Zbi鏎ki  1 listopada na cmentarzach na renowacj zabytkowych nagrobk闚.

      Przekazanie 1 proc.  z podatku PIT nie jest 瘸dn darowizn jak mniema wielu obywateli.  Jest decyzja obywatela  o przekazaniu cz窷ci pieni璠zy z nale積ego pa雟twu podatku na rzecz organizacji po篡tku publicznego.  To taka dotacja pa雟twowa w gestii obywateli.

      M璚zy mnie my郵,  瞠 te trzy ww. akcje daj wielu z nas, kt鏎zy wzi瘭i w nich udzia, poczucie wywi您ania sie z "obowi您ku" dobroczynno軼i na ca造 rok. 

      Marzy mi si aby Pan Jerzy Owsiak,  je郵i nie ON to KTO,  zmieni nasz postaw  i korzystaj帷 z has豉  WO同:

      "Gramy ca造 rok i jeden dzie d逝瞠j"

      wpoi nam zasad:

      "Dajemy datki przez ca造 rok i jeden dzie d逝瞠j"

      r騜nym fundacjom, stowarzyszeniom,  ma造m i du篡m,  lokalnym i og鏊nokrajowym.   Oczywi軼ie te mniejsze i wi瘯sze datki b璠ziemy mogli odpisa od podstawy opodatkowania PIT (limit wynosi 6 proc. dochodu).

       

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (5) Poka komentarze do wpisu „Wielka Orkiestra 安i徠ecznej Pomocy”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 10 stycznia 2016 19:16
    • Co us造sza貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach.

      9 stycznia br. na Uniwersytecie Warszawskim odby這 siobywatelskie wys逝chanie publiczne w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach (youtube ). Udzia wzi瘭i zwykli obywatele (jak pisz帷y te s這wa), przedstawiciele stowarzysze, fundacji zajmuj帷y si edukacj, pos這wie (PO, PiS, .N,...), naukowcy, sekretarz stanu w MEN ...... Organizacja spotkania perfekcyjna. Organizatorami wys逝chania obywatelskiego byli: Uniwersytet Warszawski, Wydzia Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Przestrze dla edukacji, Fundacja Idealna Gmina, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Kome雟kiego, Federacja Inicjatyw O鈍iatowych, Federacji Stowarzysze Nauczycielskich, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji. Instytucjami wspomagaj帷ymi s: Fundacja im. Stefana Batorego oraz Fundacja Pracownia Bada i Innowacji Spo貫cznych „Stocznia”.

      Wys逝chanie publiczne powinno si odby na posiedzeniu komisji sejmowej, ale pos這wie PiS nie dopu軼ili do tego (w poprzedniej kadencji pos這wie PO czynili podobnie). Wys逝chanie to nie dyskusja, nie ma na celu osi庵niecie konsensusu, to po prostu wys逝chanie r騜nych opinii.

      Oto co zanotowa貫m:

      1. Przedszkola dla 2-latk闚.

      2. "3 tys. nowych przedszkoli na rozpocz璚ie trzeciego tysi帷lecia" lub "przedszkole w ka盥ej wsi".

      3. Utrzyma obowi您ek przedszkolny dla 5-lak闚.

      4. "Dzieci s inteligentne a doro郵i ju nie."

      5. Stworzy lepsze warunki dla indywidualizacji nauczania. Klasy w nauczaniu pocz徠kowym powinny by prowadzone przez nauczyciela i asystenta.

      6. Zmieni system oceny uczni闚 z karania z pope軟ione b喚dy na 'ocenianie kszta速uj帷e' k豉d帷e nacisk na to co si uda這 osi庵n望.

      7. W ka盥e szkole podstawowej powinien by psycholog, logopeda.

      8. Brak jest systemu/sieci promowania najlepszych praktyk/osi庵ni耩 szk馧/nauczycieli.

      9. Zanik pracy rodzic闚 nad rozwojem dziecka w domu/rodzinie.

      10. Brak przedszkoli na terenach wiejskich. 49 proc. dzieci w wieku poni瞠j 5 lat na terenach wiejskich nie chodzi do przedszkola.

      11. Konieczna jest reforma 鈍ietlic szkolnych.

      12. System edukacji, przepisy prawa w tym zakresie s "miastocentrczne", a 40 proc. ludno軼i mieszka na terenach wiejskich.

      13. Ustawa o edukacji po wielu zmianach jest nieczytelna. Potrzebna jest nowa.

      14. Post瘼uj帷a prywatyzacja o鈍iaty pog喚bia nier闚no軼i spo貫czne.

      15. Z造m rozwi您aniem jest danie rodzicom mo磧iwo軼i zdecydowania o "cofni璚iu" dziecka do przedszkola lub powt鏎zeniu klasy pierwszej lub drugiej. Rodzi to u dzieci poczucie kl瘰ki.

      Ciekawych opinii by這 wi璚ej ale nie zanotowa貫m, za co wszystkich czytelnik闚 przepraszam.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

  • pi徠ek, 08 stycznia 2016
    • Trybuna Konstytucyjny Zmiana Konstytucji propozycje Kukiz 15

      Pos這wie ruchu Paw豉 Kukiza (przy poparciu kilku pos堯w z PiS) przedstawili projekt ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP (druk sejmowy nr 166).

      Kukiz'15 proponuje:

      a) Trybuna Konstytucyjny sk豉da si z 18 s璠zi闚, wybieranych indywidualnie przez Sejm wi瘯szo軼i co najmniej 2/3 g這s闚 w obecno軼i co najmniej po這wy ustawowej liczby pos堯w,

      b) Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 Konstytucyjnego powo逝je Prezydent Rzeczypospolitej spo鈔鏚 co najmniej trzech kandydat闚 przedstawionych przez Zgromadzenie Og鏊ne S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego.

      c) Kadencja S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego, wybranych przed dniem wej軼ia w 篡cie niniejszej ustawy, wygasa w 60 dniu od dnia jej wej軼ia w 篡cie. Na ich miejsce zostan powo豉ni nowi s璠ziowie, wybrani na zasadach okre郵onych w Konstytucji wed逝g jej brzmienia po przyj璚iu niniejszej ustawy i w innych w豉軼iwych przepisach.

      Wi璚ej nie znaczy lepiej. Moim zdaniem 15 s璠zi闚 Trybuna逝 to ju za du穎. S康 najwy窺zy w USA liczy 9 s璠zi闚 i daj rad. Zamiast zwi瘯szenia liczby s璠zi闚 w Trybunale nale篡 wyd逝篡 kadencj s璠ziego TK do 13-15 lat i zmniejszy sk豉d Trybuna逝 do 13 s璠zi闚. Po pierwsze, nie mamy za du穎 os鏏 kwalifikuj帷ych si na s璠zi闚 TK: wiedza prawnicza, do鈍iadczenie 篡ciowe i zawodowe, inteligencja i niezale積o嗆. Ci co dok豉dnie obserwuj prace TK m闚i, 瞠 poprzednie sk豉dy s璠ziowskie TK by造 "lepsze". Po drugie, d逝窺za kadencja pozwoli unikn望 sytuacji gdy sk豉d trybuna逝 jest zdominowany przez s璠zi闚 wybieranych przez jedn opcj polityczn. Nawet gdyby przez dwie kolejne kadencje "rz康zi豉" ta sama koalicja. Po trzecie, b璠zie taniej.

      Kukiz'15 proponuj帷 kwalifikowan wi瘯szo嗆 2/3 g這s闚 argumentuje, 瞠 rozwi您anie to zwi瘯szy apolityczno嗆, niezale積o嗆 i niezawis這嗆 wybranych s璠zi闚. Wymusi konieczno嗆 znalezienia kandydata „ponad podzia豉mi”, fachowego prawnika, niezwi您anego z 瘸dn opcj polityczn, daj帷ego r瘯ojmie niezale積o軼i i niezawis這軼i s璠ziowskiej. Obawiam si, 瞠 w polskich warunkach nast徙i jeszcze wi瘯sze upolitycznienie wyboru s璠ziego. Odbywa sie b璠 "targi polityczne" mi璠zy klubami i zawierania koalicji "my poprzemy waszego je郵i wy naszego". Je瞠li chcemy zrealizowa ww. cele to nale篡 Prawo zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego TK powinno przys逝giwa nie pos這m, lecz:

      Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 S康u Najwy窺zego;

      Zgromadzeniu Og鏊nemu S璠zi闚 Naczelnego S康u Administracyjnego;

      Krajowej Radzie S康ownictwa;

      Krajowej Radzie Prokuratury;

      w豉軼iwym og鏊nokrajowym organom samorz康u zawodowego adwokat闚,

      radc闚 prawnych oraz notariuszy;

      Komitetowi Nauk Prawnych Polskiej Akademii Nauk.

      Wyboru dokonuje Sejm - co determinuj zapisy konstytucyjne - ale kandydat闚 zg豉szaj zespo造 apolityczne, co odpolityczni proces wyboru s璠ziego TK, przynajmniej na etapie zg豉szania kandydat闚, i zagwarantuje 瞠 kandydaci b璠 posiada odpowiednie kwalifikacje.

      Propozycja wyboru Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 Konstytucyjnego przez Prezydent Rzeczypospolitej spo鈔鏚 co najmniej trzech kandydat闚 przedstawionych przez Zgromadzenie Og鏊ne S璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego spowoduje, 瞠 Prezesem Trybuna逝 mo瞠 zosta s璠zia, kt鏎y uzyska 1, 2, 3 lub 4 g這sy poparcia w 15 osobowym Trybunale.

      I na koniec "creme de la creme" z propozycji Kukiz'15. Propozycja zako鎍zenia kadencji s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego, wybranych przed dniem wej軼ia w 篡cie proponowanych zmian w Konstytucji i powo豉nie nowych s璠zi闚. Innymi s這wy Sejm VIII kadencji wybierze wszystkich s璠zi闚 Trybuna逝, Sejm IX kadencji prawdopodobnie 瘸dnego, Sejm X kadencji znowu wszystkich,......, Sejm XIV kadencji wszystkich, a Sejm XV i XVI 瘸dnego, ..... Kryzys z Trybuna貫m Konstytucyjnym wynik m.in. dlatego 瞠 w ubieg造m roku wybierano a 5 s璠zi闚 tj. 1/3 sk豉du Trybuna逝 (w 2016 b璠zie wybieranych 2 s璠zi闚, a w roku wyborczym 2019 3 s璠zi闚). To, 瞠 terminy up造wu kadencji s璠ziowskich przypad造 w okresie zmiany kadencji Sejmu spe軟i這 jedynie rol zapalnika. Nie by這by problemu gdyby co roku wybierano jednego lub dw鏂h s璠zi闚 Trybuna逝.. Nale篡 zmieni kalendarz wyboru s璠zi闚 TK, tak aby nie wybierano 2 lub wi璚ej s璠zi闚 w tym samym terminie (lub w kr鏒kich odst瘼ach czasu). Najlepiej aby odst瘼 pomi璠zy wyborem ka盥ego s璠ziego TK wynosi wi璚ej ni 6 miesi璚y. - Bez zmiany Konstytucji RP jest to mo磧iwe jedynie je瞠li kilku s璠zi闚 TK oka瞠 wielk m康ro嗆 i zrzeknie si funkcji s璠ziego na 18, 12 lub 6 miesi璚y przed ko鎍em kadencji. ζtwiej jest osi庵n望 ten cel wyd逝瘸j帷 kadencje s璠ziego do 13-15 lat i w przepisach przej軼iowych i dostosowawczych Konstytucji RP wprowadzi warunki, 瞠 w okresie przej軼iowym tj. kolejne 9 lat, s璠ziowie b璠 powo造wani na kadencje od 9 do 15 lat w taki spos鏏 aby, w przysz這軼i w poszczeg鏊nych latach ko鎍zy豉 si kadencja tylko jednego s璠ziego.

      Ruch Kukiz'15 mia zapewne dobre intencje, jak na anarchist闚 przysta這. Ale odegra rol "po篡tecznego idioty" . Wi瘯szo嗆 parlamentarna skierowa projekt do prac w komisji. Takiej gratki nie mo積a straci. A nu ciemn noc, gdy cz窷 pos堯w opozycji b璠zie nieobecna uda si przeg這sowa zmiany w Konstytucji. Mamy w tym praktyk. Tak przeg這sowano Konstytucj 3 Maja i zmiany do Konstytucji w 1930 roku.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 08 stycznia 2016 18:27
  • niedziela, 27 grudnia 2015
    • Co zrobi Prezydent RP z kolejn nowelizacj ustawy o Trybunale

      Co zrobi Prezydent RP z kolejn nowelizacj ustawy o Trybunale Konstytucyjnym?

      Nie wiem co zrobi. 

      Prezydent ma do wyboru cztery warianty:   Wybicia sie na Samodzielno嗆,   Stra積ika Konstytucji,   Hipokryty,   S逝gi Prezesa.

      W wariancie   Wybicia sie na Samodzielno嗆,  Prezydent powinien zawetowa nowelizacj z dnia 24 grudnia.  By豚y to akt wybicia si na niezale積o嗆  i samodzielno嗆. Rozpocz璚ie trudnego okresu samodzielnej prezydentury,  bez pomocy cz窷ci dotychczasowych wsp馧pracownik闚 a co najgorsze bez szans na reelekcj.   Aplauz ze strony opozycji, obywateli, dziennikarzy,.....

      W wariancie   Stra積ika Konstytucji,  przes豉nie ustawy do przed jej podpisaniem o co apeluje r闚nie Prezes TK prof. Andrzej Rzepli雟ki .  R闚nie aplauz ze strony ........  ale mniejszy.

      W wariancie Hipokryty,  Prezydent podpisuje ustaw i przesy豉 j do Trybuna逝,  zaskar瘸j帷 - wzorem Prezydenta Komorowskiego  -  kilka ma這 istotnych  artyku堯w.   Powstanie problem,  kiedy TK rozpatrzy zaskar瞠nie (Prezydenta i innych wnosz帷ych).  Czy oprze sie na art. 195 czy te art.  197 Konstytucji RP.

      Wariant  S逝gi Prezesa Prezydent Duda ma ju opanowany.  Prezydent podpisuje a PiS g這si,  瞠 sprawa TK  jest zako鎍zona,  czas wzi望 si do pracy a nie j徠rzenia,  itp....    

      Moim zdaniem konflikt wok馧  Trybuna逝 jest wykorzystywany    przez PiS jako przykrywka do dokonania zmian w ustawach o s逝瘺ie cywilnej, prokuraturze, policji itd..........  do dokonywania zmian personalnych w administracji,  s逝瘺ach,  sp馧kach skarbu pa雟twa.   PiS-owi op豉ca si aby Prezydent zachowa si jak Hipokryty.   Dla Prezydenta op豉calny jest wariant Stra積ika Konstytucji.  W obydwu wariantach konflikt b璠zie trwa przez kolejne tygodnie, co mo積a jeszcze przed逝篡 podpisuj帷 ustaw w ostatnim z mo磧iwych termin闚.

      Co zrobi Prezydent Andrzej Duda?

      Nie wiem. 

       

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 27 grudnia 2015 17:34

Tagi

Kana informacyjny