Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • niedziela, 22 listopada 2015
    • Komentarz do expose premier Beaty Szyd這

      W sklepach jest "Szynka jak za Gierka", a Premier Beata Szyd這 przedstawi豉 wexpose program zorganizowania " Polski jak za Gierka" przyprawiony nacjonalizmem zamiast PRL-owskiego internacjonalizmu.

      Wybrane z expose propozycje oznaczono jak zwykle kolorami w zale積o軼i ich oceny:

      Dobre propozycje warte dopracowania i wdro瞠nia.

      Szkodliwe.

      500 z/miesi璚znie zasi趾u na drugie i kolejne dziecko w rodzinie i na pierwsze w rodzinach o ni窺zych dochodach - drogi (ok. 20 mld z) i nieskuteczny instrument polityki prorodzinnej. Polskie rodziny z dzie熤i potrzebuj pracy i tanich mieszka na wynajem. Je郵iby co roku wyda kwot 20 mld z na dofinansowanie budowy przez samorz康y mieszka komunalnych na wynajem to co roku mo積a by這by wybudowa ok. 100 -150 tys. mieszka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, Jak rozs康nie zrealizowa i sfinansowa obietnic 500 z opisa貫m tutaj i nie b璠 si powtarza.

      8 tys. kwoty wolnej od podatku - nawet gdyby nie by這 orzeczenia Trybuna逝 Konstytucyjnego to kwot woln od podatku nale篡 podnie嗆, gdy od wielu lat nie by豉 waloryzowana. Albo j zlikwidowa i obni篡 najni窺z stawk PIT. Aby ograniczy spadek dochod闚 bud瞠tu i samorz康闚 po podniesienie kwoty konieczne b璠zie podniesienie stawki podatku PIT z obecnych 18 proc. do ok. Je郵i wprowadzi si ni瞠j wymienione dzia豉nia to skala podwy磬i mo瞠 by mnaijsza:

      a) zrezygnowa z koszt闚 uzyskania przychod闚 (ok. 1335 z/rocznie),

      b) zrezygnowa ze wsp鏊nego opodatkowania ma鹵onk闚 wg dotychczasowych zasad i ewentualnie przyj望 regu喚, 瞠 je瞠li jeden z ma鹵onk闚 osi庵a dochody poni瞠j kwoty wolnej od podatku to "niewykorzystana" kwota wolna od podatku mo瞠 by "przekazana" do wykorzystania drugiemu wsp馧ma鹵onkowi tzn. je瞠li jeden z wsp馧ma鹵onk闚 pracuje to jego kwota wolna oc podatku wynosi 16 tys. z,

      c) przyj望 zasad, 瞠 wraz ze wzrostem dochodu kwota wolna od podatku stopniowo maleje np. na ka盥e 5 z dochodu ponad 8000 z kwota wolna od podatku maleje o 1 z. Przyk豉d osoba o dochodzie do opodatkowania w wysoko軼i 28 tys. z ma kwot woln od podatku 4 tys. z,

      Obni瞠nie wieku emerytalnego do 65 lat dla m篹czyzn i 60 lat dla kobiet - jest sprzeczne z Konstytucj RP. Skutki opisa貫m tutaj

      Bezp豉tne leki od 75 roku 篡cia - koszt ok. 5-7 mld z. Wzro郾ie marnotrawstwo (nadmierne 'zakupy") lek闚. Wi璚ej lek闚 na rycza速. negocjowa ni窺ze ceny lek闚. obecny system zakup闚 pozwala na to. Nie jestem przekonany czy to b璠zie zgodne z Konstytucj?

      Wprowadzenie minimalnej stawki wynagrodzenia 12 z/godzin - OK

      Obni瞠nie podatku CIT dla ma造ch firm do 15 proc. - po co te preferencje? Podatek CIT w Polsce nale篡 do jednych z ni窺zych w Europie. Udzia dochod闚 z kapita逝 w PKB jest znacznie wy窺zy ni w innych krajach, udzia dochod闚 z pracy jeden z najni窺zych.

      Opodatkowanie sklep闚 wielkopowierzniowych podatkiem obrotowym - nie ma uzasadnienia aby opodatkowywa podmioty gospodarcze korzystaj帷e z "efektu skali", na tej samej zasadzie mo積a opodatkowa ka盥e du瞠 przedsi瑿iorstwo np. huty Zap豉c bezpo鈔ednio obywatele.

      Wprowadzenie podatku od aktyw闚 bankowych - tdo tej pory jako konsumenci korzystali鄉y z faktu, 瞠 banki nie s ob這穎ne podatkiem VAT. No c騜 b璠zie dro瞠j, zap豉cimy tak jak za podwy磬 VAT. Wi璚ej uwag w Podatek dla bank闚 i hipermarket闚

      Zmiany w administracji podatkowej, maj ograniczy zakres wy逝dze podatku VAT i zapewni skuteczniejszy pob鏎 akcyzy oraz podatku CIT. Ministerstwo Finans闚 zajmie si zmianami w administracji podatkowej, wyposa瞠niem jej w nowoczesne narz璠zia informatyczne pozwalaj帷e na ograniczenie zakresu wy逝dze podatku VAT, skuteczniejszy pob鏎 akcyzy i podatku CIT od du篡ch korporacji - OK. , oczekujemy chocia cz窷ciowego sukcesu

      Podwy磬a emerytur, w szczeg鏊no軼i je郵i chodzi o emerytury najni窺ze, niepozwalaj帷e na zaspokojenie podstawowych potrzeb - biednym emerytom w pierwszej kolejno軼i pomaga powinny ich dzieci, a je郵i one nie mog to OPS-y. Cz窷 biednych emeryt闚 ma aktywa, kt鏎e moze sprzeda np. rolnicy, osoby prowadz帷e dzia豉lno嗆 gospodarcz. FUS ma ogromny deficyt, nie ma uzasadnienia do powi瘯sza.

      Powr鏒 w s逝瘺ie zdrowia do finansowania bud瞠towego wraz z w豉軼iwymi dla niego rygorami - co to znaczy? Czy to oznacza, 瞠 nie b璠zie 軼i郵e zdefiniowanych 鈔odk闚 na ochron zdrowia w formie sk豉dek do NFZ i co roku pos這wie ustala b璠 kwot w bud瞠cie? Czy oznacza to, 瞠 nie b璠zie wycen procedur medycznych i szpitale b璠 finansowane tak jak lekarze pierwszego kontaktu tj. rycza速 na ka盥ego pacjenta zarejestrowanego w szpitalu. Czy to oznacza, 瞠 prywatne szpitale nie b璠 otrzymywa pieni璠zy ze 鈔odk闚 publicznych.

      B璠zie realizowa program tworzenia gabinet闚 stomatologicznych i lekarskich w szko豉ch - sk康 we幟iemy lekarzy i stomatolog闚 do pracy w szko豉ch. Kto sfinansuje wyposa瞠nie gabinet闚 stomatologicznych? Ile godzin w tygodniu ten sprz皻 b璠zie wykorzystywany? W PRL po wielkiej migracji ze wsi do miasta... wielu rodzic闚 nie wiedzia這 jak dba o zdrowie swoje i swoich dzieci (szczepienia, higiena osobista, ....) By to r闚nie okres wielu chor鏏 zaka幡ych np. gru幢ica. Dzisiaj naszym problemem jest to, 瞠 zbyt wielu rodzicom nie chce si dba o zdrowie swoich dzieci. Czy powr鏒 do rozwi您a organizacyjnych sprzed 40-50 lat jest najlepszym i najta雟zym rozwi您aniem.

      Polski obywatel ma czu si bezpiecznie, gdy potrzebuje pomocy medycznej. - Ma wiedzie, 瞠 pomoc zostanie mu udzielona szybko, b璠zie bezpiecznie i 瞠 b璠zie to pomoc bezp豉tna - nie ma szans na wprowadzenie mikro op豉t z us逝gi medyczne (jako wk豉du w豉snego w ramach ubezpieczenia) i tym samym zracjonalizowani popytu i poprawy jako軼i opieki medycznej. Wi璚ej: Op豉ty za us逝gi publicznej s逝瘺y zdrowia

      Ratownictwo medyczne nie b璠zie dzia豉 jako pa雟twowa s逝瘺a (a nie jak dotychczas jako firmy prywatne) zbudowana na podobnych podstawach co inne s逝膨ce obronie obywateli s逝瘺y pa雟twowe - b璠zie dro瞠j, nie b璠zie skuteczniej, je瞠li co nie dzia豉 obecnie w ratownictwie medycznym to trzeba naprawi, prawdopodobnie zawierane s kontrakty na zbyt ma陰 ilo嗆 zespo堯w ratowniczych, je郵i us逝gi firmy prywatnej s z貫 to trzeba zmieni na inn, uwaga na monopole lokalne.

      Wprowadzimy realn ochron polskiej ziemi przed niekontrolowanym wykupem - ju cz窷ciowo wprowadzono, propozycje PiS aby ziemi mogli kupowa jedynie polscy rolnicy z 10 letni sta瞠m nie s zgodne z zasad swobody gospodarczej, to ma zapewni elektorat na nast瘼ne wybory a nie swobod dzia豉lno軼i gospodarczej.

      Podj望 spraw wyr闚nywania dop豉t dla rolnik闚, aby polscy rolnicy nie mieli gorszych warunk闚 funkcjonowania ni rolnicy w innych krajach unijnych - prosz r闚nie zr闚na moje wynagrodzenie z wynagrodzeniami w innych krajach Unii i emerytur r闚nie. W rolnictwie w ci庵i najbli窺zych 30 lat trzeba zlikwidowa 1,2 mln ma造ch gospodarstw rolnych i skoncentrowa ziemi w pozosta造ch 300 tys. gospodarstw. Du篡m/rosn帷ym gospodarstwom trzeba zapewni 鈔odki na rozw鎩 i do nich kierowa dop豉ty z UE.

      To rodzice b璠 decydowali, czy ich dzieci p鎩d do szko造 w wieku lat sze軼iu, czy siedmiu - po pierwsze, powstanie ba豉gan. B璠 lata gdy wi璚ej rodzic闚 zdecyduje si pos豉 6-latk闚 do szko造, klasy b璠 przeludnione, a w roku nast瘼nym nie b璠zie pracy dla nauczycieli nauczania pocz徠kowego. Powstanie taki "鈍i雟ki cykl". Po drugie, w klasach b璠 dzieci pomi璠zy kt鏎ymi r騜nica wieku mo瞠 wynosi nawet 24 miesi帷e. To du穎 w pierwszych latach nauki. Po trzecie, rodzice, kt鏎y maj kilkoro dzieci, w przypadku 3,4,.. mog oceni czy ich 6-latek da sobie rad w szkole. Pozostali nie. Od tego s poradnie i niech one decyduj, 瞠 dziecko powinno p鎩嗆 do szko造 w wieku 7 lat a nie 6.

      Stopniowo wr鏂imy do o鄉ioletniej szko造 podstawowej i czteroletniego liceum - po co? skracamy z 9 do 8 lat okres powszechnej edukacji na czym ucierpi szczeg鏊nie m這dzie, kontynuowa b璠zie edukacj w szko豉ch zawodowych. Ja wiem, 瞠 ka盥y z nas pami皻a z m這do軼i najlepsze zdarzenia i afirmuje ten okres swojego 篡cia. Cz這nkowie partii "i" s w wieku .... i z rozrzewnieniem wspominaj 8 letni szko喚 zawodow i 4-letnie liceum.

      Zlikwidowanie tzw. godzin karcianych - chodzi o dwie godziny w tygodniu, kt鏎e ka盥y nauczyciel, niezale積ie od swojego pensum dydaktycznego, czyli obowi您kowego wymiaru lekcji, musi przepracowa z uczniami, np. prowadz帷 zaj璚ia wyr闚nawcze. I co w zamian?

      Szko豉 powinna kszta速owa wiedz i postaw. Elementem tej postawy powinno by silne poczucie to窺amo軼i narodowej i patriotyzm - zapomniano o postawie obywatelskiej.

      Powr鏒 do pe軟ego nauczania historii i do klasycznego kanonu lektur - wszystko na temat kanonu lektur napisa貫m tutaj

      Odbiurokratyzowanie nauki, likwidacja zb璠nych procedur biurokratycznych obci捫aj帷ych naukowc闚 - s逝sznie

      Wzmocnienie patriotyzmu Polak闚. Nasze pa雟two zn闚 musi by, bo tak kiedy by這, przedmiotem polskiej dumy. Polityka o鈍iatowa i kulturalna musi s逝篡 wzmocnieniu postaw patriotycznych. Przy wsparciu publicznych 鈔odk闚 powinny powstawa dzie豉, kt鏎e opowiedz Polsce i 鈍iatu o naszych wybitnych rodakach, naszych bohaterach i b璠 inspiracj dla kolejnych pokole Polak闚. - co to znaczy by dzisiaj patriot. To pobrzmiewa troch nacjonalizmem. Jest wiele wsp馧czesnych polskich dzie sztuki, z kt鏎ych mo瞠my by dumni, kt鏎e mog by interesuj帷e dla innych narod闚. Trzeba przeznaczy wi瘯sze pieni康ze na ich promocj: t逝maczenia ksi捫ek polskich autor闚, organizacj wystaw..... Niech urz璠nik lub polityk nie decyduj co ma by tworzone i jak.

      B璠zie szanowana zasada, 瞠 w豉dza polityczna z natury rzeczy nie powinna mie wp造wu na media prywatne. A w przypadku medi闚 publicznych "rz康 i wi瘯szo嗆 parlamentarna b璠zie kierowa豉 si jedn przes豉nk: obywatel ma prawo do rzetelnej i obiektywnej informacji" - powr鏒 do PRL

      Przywr鏂imy w豉軼iwe dzia豉nie i nadz鏎 nad s逝瘺ami specjalnymi - OK ale jak, troch si boj bior帷 pod uwag obsad ministerstw.

      Zmiany procesu legislacyjnego, kt鏎y trzeba zabezpieczy przed b喚dami, a tak瞠 przed pisaniem prawa pod dyktando lobbyst闚 - pos這wie s najliczniejszymi lobbystami. Najpierw trzeba poprawi ustaw o Lobbystach.

      Poprawa efektywno軼i funkcjonowania sadownictwa, w szczeg鏊no軼i w sprawach odnosz帷ych si do kwestii cywilno-gospodarczych, ale tak瞠 karnych. Przejrzysty i sprawnie dzia豉j帷y system sadownictwa gospodarczego. - og鏊nie, 篡czeniowo, s逝sznie.

      Najwy窺ze przewidziane prawem wyroki zas康zane s wobec ludzi tylko za to, 瞠 walczyli z korupcj. Tutaj zmiany s niezb璠ne - Prezydent pokaza kierunek zmian. Czy s康y maj by niezawis貫?


      Przeprowadzenie audytu stanu pa雟twa po poprzednim rz康zie - audyt zazwyczaj przeprowadzaj niezale積e instytucje. Na bie膨co audytu odcinkowe wykonuje NIK. Trzeba je czyta. Rz康 mo瞠 co najwy瞠j przygotowa bilans otwarcia.

      Uporz康kowanie sposobu kierowania rz康em przez premiera, chodzi m.in. o nadanie szefowi rz康u prawa do wydawania ministrom wi捫帷ych polece - jest dobre opracowanie Jana Rokity na temat reorganizacji administracji rz康owej

      Podsumowuj帷, 21 czerwonych : 10 zielonych . Pani Premier chce by wiarygodna i podtrzymuje przedwyborcze obietnice, nie bacz帷 na skutki finansowe dla bud瞠tu pa雟twa. Proponuje nam powr鏒 do przesz這軼i. Kilka propozycji jest ciekawych i nale篡 je wdro篡, kilka poprawi i te wdro篡 .

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Komentarz do expose premier Beaty Szyd這”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 22 listopada 2015 22:37
  • czwartek, 19 listopada 2015
    • Zamach na Trybuna Konstytucyjny

      To jest 250 wpis na blogu.  Co za nudny i paskudny temat mi si trafi.

      W dniu 19 listopada 2015 pos這wie PiS oraz Kukiz15 przeg這sowali zmian  ustawy  o Trybunale Konstytucyjnym. Na szcz窷cie pos這wie PSL, PO, NRP nie wzi瘭i udzia逝 w g這sowaniu i opu軼ili sal.  Tempo prac ekspresowe:

      13 listopada - projekt ustawy wp造n掖  do Sejmu,

      17 listopada - projekt ustawy skierowano do I czytania w komisji,

      18 listopada - sprawozdanie komisji,

      Dzi wiecz鏎,  b璠zie mn鏀two  komentarzy; emocjonalnych, pompatycznych mam nadziej,  瞠 kilka merytorycznych.  Poni瞠j zamieszczam moj ocen dokonanych zmian w ustawie o TK z dnia 25 czerwca 2015 roku.   Na czerwono wydrukowano zmieniony lud dodany tekst,  na zielono poprzednie brzmienie, pod spodem,  boldem,  zamieszczono  komentarz.

       

      1)   art. 12 ust. 1 i ust. 2 otrzymuj brzmienie:

      „1. Prezesa Trybuna逝 powo逝je Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej spo鈔鏚 co najmniej trzech (dw鏂h) kandydat闚 przedstawionych przez Zgromadzenie Og鏊ne na okres trzech lat. Na stanowisko Prezesa Trybuna逝 mo積a by powo豉nym dwukrotnie”.

       

      „2. Kandydat闚 na stanowisko Prezesa Trybuna逝 wybiera Zgromadzenie Og鏊ne w ostatnim miesi帷u (nie p騧niej ni 3 miesi帷e przed dniem up造wu) kadencji Prezesa Trybuna逝, spo鈔鏚 s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎zy w g這sowaniu uzyskali kolejno najwi瘯sz liczb g這s闚. W razie opr騜nienia stanowiska Prezesa Trybuna逝, wyboru kandydat闚 dokonuje si w terminie 21 (30) dni. 

      Wyb鏎 Prezesa TK  przez prezydenta RP spo鈔鏚 trzech kandydat闚 ma na celu stworzenie warunk闚 do powo豉nia na Prezesa s璠ziego kt鏎y uzyska 1, 2, 3 lub 4  g這sy poparcia.  Czyli gdyby uda這 si PiS wprowadzi 5 nowych s璠zi闚 to mo瞠 by pewne wyboru przychylnego sobie Prezesa TK .   

      Kadencyjno嗆 Prezesa TK nie jest z造m pomys貫m.   Aby stworzy warunki do bezstronnej dzia豉lno軼i Prezesa i pozosta造ch s璠zi闚  lepiej aby Prezes  by wybierany tak jak obecnie czyli  do ko鎍a swojej kadencji s璠ziowskiej.  Kadencyjno嗆 stwarza przes豉nki do tego,  瞠 s璠ziowie b璠 miedzy sob rywalizowa i zabiega o u Prezydenta o szans nominacji na Prezesa.   

      Zaproponowanie wyboru Prezesa w ostatnim miesi帷u kadencji obecnego  oznacza odk豉danie aktu wyboru na ostatni chwil.   Poprzedni zapis jest r闚nie z造, poniewa wg niego mo積a by這 wybra Prezesa TK   w poprzedniej kadencji Sejmu lub w tym miesi帷u, pomimo 瞠 kadencja obecnego Prezesa trwa do czasu wyga郾i璚ia jego mandatu s璠ziego lub rezygnacji.  

       

      2)   art. 18 otrzymuje brzmienie:

      „S璠zi Trybuna逝 mo瞠 by osoba, kt鏎a posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska s璠ziego S康u Najwy窺zego lub Naczelnego S康u Administracyjnego.”;   

      2) w dniu wyboru ma uko鎍zone 40 lat i nie uko鎍zy豉 67 lat.

      Okre郵enie granic wieku by這 rozs康nym rozwi您aniem.

       

      3)   art. 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

      „2. Wniosek w sprawie zg這szenia kandydata na s璠ziego Trybuna逝 sk豉da si do Marsza趾a Sejmu 30 dni (nie p騧niej ni 3 miesi帷e) przed dniem up造wu kadencji s璠ziego Trybuna逝.”;

       

      Bardzo szkodliwa zmiana.  Odbiera pos這m (i opinii publicznej) mo磧iwo嗆 zapoznania si z sylwetkami zg這szonych kandydat闚.  Co by鄉y powiedzieli gdyby kampanie wyborcz skr鏂ono do 30 dni.    Pozostawiaj帷 poprzedni zapis nale瘸這by doda zapis,  瞠 wyboru s璠ziego dokonuje si w ostatnim miesi帷u kadencji.

       

      4)   art. 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

      „1. Osoba wybrana na stanowisko s璠ziego Trybuna逝 sk豉da wobec Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie 30 dni od dnia wyboru, 郵ubowanie nast瘼uj帷ej tre軼i:

      „Uroczy軼ie 郵ubuj, 瞠 pe軟i帷 powierzone mi obowi您ki s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego b璠 wiernie s逝篡 Narodowi i sta na stra篡 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, czyni帷 to bezstronnie, wed逝g mego sumienia i z najwy窺z staranno軼i, oraz strzeg帷 godno軼i sprawowanego urz璠u.”.

      奸ubowanie mo瞠 by z這穎ne z dodaniem zdania „Tak mi dopom騜 B鏬.”.”;

              wprowadza si art. 21 ust. 3, kt鏎y otrzymuje brzmienie:

      „3. Z這瞠nie 郵ubowania rozpoczyna bieg kadencji s璠ziego Trybuna逝.”

       Intencja dobra,  zapis z造.  Zaproponowane zapisy wymuszaj aby wyb鏎 nowego s璠ziego odbywa si w ostatnim miesi帷u przed zako鎍zeniem kadencji, co nie jest najlepszym rozwi您aniem.  Ust. 3 czyni z aktu 郵ubowania form zezwolenia przez Prezydenta na objecie funkcji s璠ziego TK.  奸ubowanie jest aktem przyj璚ia wyboru przez s璠ziego.  Uchwa造 powo逝j帷e s璠zi闚 okre郵aj dat rozpocz璚ia kadencji. Ust. 3 jest zb璠ny. Poprawny zapis powinien zobowi您ywa Prezydenta do przyj璚ia 郵ubowanie bez zb璠nej zw這ki.  

       

      5)   uchyla si art. 136 i art. 137.

      Art. 136. Przepis art. 18 pkt 2 stosuje si do s璠zi闚 Trybuna逝 wybieranych na to stanowisko po dniu wej軼ia w 篡cie ustawy.

       Art. 137. W przypadku s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎ych kadencja up造wa w roku 2015, termin na z這瞠nie wniosku, o kt鏎ym mowa w art. 19 ust. 2, wynosi 30 dni od dnia wej軼ia w 篡cie ustawy.

       

            Wprowadza si art. 137a w brzmieniu:

      „Art. 137a. W przypadku s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎ych kadencja up造wa w roku 2015, termin na z這瞠nie wniosku, o kt鏎ym mowa w art. 19 ust. 2, wynosi 7 dni od dnia wej軼ia w 篡cie niniejszego przepisu”.

      Ten artyku 鈍iadczy o "zamachu"  na TK.  W bie膨cym roku kadencje ko鎍z si 2 s璠ziom (3 grudnia i 9 grudnia 2015 roku). Zgodnie z obowi您uj帷ym prawem zostali ju  wybrani ich nast瘼cy.

       

      6)    Art. 2

      Kadencja dotychczasowego Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 wygasa po up造wie trzech miesi璚y od dnia wej軼ia w 篡cie ustawy.

      Drugi  przyk豉d "zamachu"  na TK.   Tego zapisu nie powinno by, a je郵i ju to okres wyga郾i璚ia kadencji obecnego prezesa powinien by okre郵ony po up造wie 3 lat od dnia wej軼ia ustawy.   Nie okre郵ono w jaki spos鏏 wybierany ma by wiceprezes TK i ile trwa jego kadencja.

       

      7)   Art. 3

      Ustawa wchodzi w 篡cie po up造wie 14 dni od dnia og這szenia.

      Bardzo kr鏒ki okres vacatio legis.  Poprzednia nowelizacja mia豉 okres 30 dni.

       

      Co teraz powinna zrobi opozycja?

      Zaskar篡 zmiany do Trybuna逝 Konstytucyjnego w najwcze郾iejszym z mo磧iwych termin闚. Trybuna Konstytucyjny powinien rozpatrzy wniosek  niezw這cznie i uzna nowelizacj za niezgodn z Konstytucj RP. 

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 19 listopada 2015 23:31
    • Wyb鏎 s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego

       

      Wobec powzi璚ia nowych informacji na temat istnienia sprzeczno軼i pomi璠zy zapisami ustawy o Trybunale Konstytucyjnym a Regulaminem Sejmu (ustawa okre郵a termin zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego TK na 3 miesi帷e przed up造wem kadencji s璠ziego,   a Regulamin Sejmu na 30 dni) musia貫m skasowa tre嗆 poni窺zego wpisu jako wprowadzaj帷 czytelnika w b陰d.   Nowy wpis  jest poprawny (mam nadziej).

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 19 listopada 2015 14:54
  • poniedzia貫k, 16 listopada 2015
    • Uchod嬈y a sprawa polska

      Szczerze m闚i帷 mam ju serdecznie dosy wypowiedzi naszych polityk闚 na temat uchod嬈闚. Niekt鏎ych wywod闚, np. o przenoszonych chorobach nie powstydziliby si dzia豉cze NSDAP. Jak nie wiadomo jak si zachowa w nowej sytuacji to najlepiej zachowa si przyzwoicie. Oto kilka dzia豉 jakie powinni鄉y wykona (obywatele i rz康) aby w przysz這軼i spojrze w lustro i dzieciom w oczy bez wstydu:

      1. Nie gada ksenofobicznych g逝pot, ani w domu, ani publicznie.

      2. Ka盥y doros造 obywatel powinien przekaza do miesi帷 1 z (lub wi璚ej) dla organizacji pomagaj帷ym uchod嬈om z Syrii, Erytrei,.....

      3. Rz康 powinien bez zb璠nej zw這ki przekaza z bud瞠tu odpowiednie kwoty pieni璠zy na europejski fundusz pomocy dla Afryki oraz fundusz wspieraj帷y uchod嬈闚 w obozach w Libanie, Jordanii, Turcji.

      4. Do ko鎍a roku powinni鄉y przyj望 co najmniej 2 tys. imigrant闚 z Syrii (mniej wi璚ej tyle jest wolnych miejsc w o鈔odkach dla uchod嬈闚), kt鏎zy dotarli do Grecji. Do ko鎍a I kwarta逝 2016 powinni鄉y przyj望 wszystkich uchod嬈闚 w liczbie do jakiej zobowi您a si polski rz康. Preferencje powinny mie rodziny z dzie熤i. Imigrantom powinien by zaoferowany pobyt na 5-lat z opcj przed逝瞠nia na kolejnych 5-lat je郵i nie b璠zie warunk闚 powrotu do ich kraju.

      5. Co roku powinni鄉y oferowa uchod嬈om, kt鏎ych przyj瘭i鄉y a kt鏎zy s w wieku uniwersyteckim, kilkadziesi徠 stypendi闚 z prawem kszta販enia si na wybranych polskich wy窺zych uczelniach.

      6. Nie ogl康aj帷 si na pozosta造ch cz這nk闚 UE, powinni鄉y zadeklarowa gotowo嗆 do przyjmowania co roku np. 2 tys. uchod嬈闚 syryjskich przebywaj帷ych w obozach w Libanie (to jest ma造 kraj z za du膨 liczb uchod嬈闚), priorytet dla rodzin z dzie熤i w wieku szkolnym, oferuj帷 im 5-letni pobyt w Polsce z opcj.......

      7. Wywiera presj na kraje UE aby kontrolowa造 zewn皻rzne granice UE. Okresowo mo積a im pom鏂. W璕rzy dali rad inni te mog. Do momentu, a nie zostanie zatrzymany niekontrolowany nap造w imigrant闚 nie przyjmowa, 瘸dnych nowych zobowi您a do przej璚ia imigrant闚 z innych pa雟tw UE.

      8. Przygotowa propozycj, do dyskusji, wsp鏊nych zasad polityki imigracyjnej i azylowej dla pa雟tw z grupy Schengen.

      Tylko tyle i a tyle.

      Ps. Oficjelom z UE zajmuje kilka miesi璚y aby doj嗆 do wniosk闚 jakie w kilkadziesi徠 minut zosta造 zaproponowane w poprzednim tek軼ie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Uchod嬈y a sprawa polska”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 16 listopada 2015 23:47
  • czwartek, 12 listopada 2015
    • Centralne obchody 安i皻a Niepodleg這軼i

      Cudzoziemiec,  郵edz帷y obchody Narodowego 安i皻a Niepodleg這軼i doszed豚y do wniosku, 瞠 centralnym wydarzeniem jest marsz z racami kilkudziesi璚iu tysi璚y Polak闚  w Warszawie skanduj帷ych has這  "Polska dla Polak闚". 

      Tak jak w poprzednich latach (Marsz 2011 ,  Marsz 2014 )  trzy og鏊nopolskie telewizyjne kana造 informacyjne + telewizja TRWAM zorganizowa造 wielogodzinn transmisj on-line  z przebiegu marszu z udzia貫m plejady komentator闚. Nie transmitowano obchod闚 z Bia貫j Podlaskiej z udzia貫m Prezydenta RP.  G堯wne wydanie Wiadomo軼i TVP informacj o tym jak 鈍i皻owano w r騜nych miastach Polski umie軼i這 jako ostatni punkt wieczornych informacji!!! 

      Listopadowa pogoda fatalna do 鈍i皻owania,  ale 鈍i皻ujemy z coraz wi瘯sz fantazj:   marsze,  酥iewy, biegi,  inscenizacje grup rekonstrukcyjnych,  bicie rekordu w d逝go軼i flagi narodowej,.....  

      W por闚naniu z poprzednimi latami jest post瘼.  Policja przed 11 listopada w zasadzie milcza豉 i nie  podgrzewa豉 sytuacji komunikatami   jak si szykuje na uczestnik闚 marszu.  Nie ustawia豉 si w kordon na trasie (na widoku)  maszeruj帷ych.  Stra marszu by豉 liczniejsza ni w latach ubieg造ch i zadymiarzy przyjecha這 jakby mniej.

      Nie by這 bijatyki z policj.  Jest nadzieja, 瞠 w przysz造m roku stacje TV zrezygnuj z promowanie nacjonalizmu i ksenofobii i  zaczn organizowa przekazy  uroczysto軼i z innych miast Polski.

       

       

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 12 listopada 2015 18:35
  • czwartek, 05 listopada 2015
    • Reklamy w TV

      Stacje telewizyjne wiedz,  瞠 staramy si nie ogl康a reklam.  Opr鏂z starych trik闚,  polegaj帷ych na wstawianiu blok闚 reklamowych w 鈔odku filmu,  koordynacji czasu emisji blok闚 reklamowych mi璠zy stacjami tak aby鄉y nie mieli gdzie "uciec",......    wprowadzi造 nowy  „鈔odek przymusu”  ogl康ania reklam:  

      Niepunktualno嗆. 

      Programy, filmy   zamiast rozpoczyna si zgodnie z harmonogramem rozpoczynaj si z  3,  4,   5  minutowym op騧nieniem.  Ta praktyka stosowana jest g堯wnie wieczorem.  Przoduje w niej telewizja pa雟twowa.  TVN te nie ust瘼uje.   

       

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „ Reklamy w TV”
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 05 listopada 2015 12:50
  • wtorek, 03 listopada 2015
    • 500 z dotacji na dziecko mo積a przyzna m康rze

      PiS  zachowa si jak kr鏊owie elekcyjni przekupuj帷y polsk szlacht, co by這 jedn z przyczyn upadku I Rzeczpospolitej.  Obieca, i obietnicy zamierza dotrzyma:  500 z  miesi璚znie na drugie, trzecie i kolejne dziecko. Rodzina z tr鎩k dzieci dostanie 1 tys. z, z czw鏎k - 1,5 tys. Dodatek dostan te rodziny z jednym dzieckiem, ale tylko najubo窺ze - w kt鏎ych doch鏚 na osob nie przekracza 800 z. W rodzinie z dzieckiem niepe軟osprawnym limit ro郾ie do 1,2 tys. z. Dodatek nale篡 si na ka盥e dziecko do 18 roku 篡cia; r闚nie osobie wychowuj帷ej je samotnie i opiekunowi prawnemu.  Nowe dodatki mia造by obj望 oko這 3,6 mln dzieci.  Roczny koszt dla bud瞠tu pa雟twa, ponad 20 mld z. 

      Poni窺ze dwa wykresy przedstawiaj dotacje na dzieci wg propozycji PiS.

      Prezentacja1Prezentacja2

      Propozycja PiS  (plus dotychczasowe ulgi na dzieci w PIT: 94 z miesi璚znie na 1 i 2 dziecko, 167 z na 3 dziecko, 225 z na 4 o kolejne dziecko ale nie wi璚ej ni zap豉cone sk豉dki na ubezpieczenia spo貫czne i PIT)  oznacza,  瞠 pa雟two (my wszyscy) bierze  drugie i kolejne dziecko  na swoje utrzymanie.   W zamo積ych rodzinach r闚nie.   Jaki to ma sens,  transferowa 鈔odki bud瞠towe do rodzin w dobrej i bardzo dobrej sytuacji materialnej? 

       

      Moim  zdaniem aby wesprze rodzin pa雟two powinno skoncentrowa si na trzech zagadnieniach:

      1)   wywi您ywa si lepiej z obowi您k闚 kt鏎e ju wzi窸o na siebie; edukacja,  ochrona zdrowia dzieci,....  Redaktorzy GW Leszek Kostrzewski i Piotr Mi帷zy雟ki  przedstawiaj kilka przyk豉d闚 lepszego wykorzystania 鈔odk闚 publicznych na wsparcie polityki prorodzinnej.

      2)   praca dla rodzic闚,

      3)   mieszkania na wynajem,

      Tylko tyle i a tyle.

       Mo積a przyj望 dwa stanowiska wobec propozycji PIS:  

      1. Niech PiS p豉ci (czyli my) skoro obieca.l I niech bud瞠t tonie.
      2. Zmodyfikowa projekt PIS i wskaza 廝鏚豉 jego finansowania.

      Wybieram drugi wariant.

      Modyfikacja  propozycji PiS mog豉by by nast瘼uj帷a.  500 z miesi璚znie na dziecko otrzymuj rodziny w kt鏎ych miesi璚zny doch鏚 po opodatkowaniu na cz這nka rodziny jest mniejszy ni 800 z.   Je瞠li doch鏚 na cz這nka rodziny przekracza 800 z,  to na dotacja stopniowo maleje np.  na ka盥e 2 z dochodu ponad 800 z dotacja maleje o 1 z.  Przyk豉dowo, rodzina z dochodem 1100 z na cz這nka rodziny otrzyma dotacj w wysoko軼i 350 z  miesi璚znie na dziecko.   Rodzina z dochodem 1800 z na osob lub wy窺zym nie otrzyma dotacji.  Poni窺ze wykresy ilustruj niniejsza propozycj.

      Prezentacja3
      Prezentacja4

      Tak zmodyfikowana dotacja ma dwie zalety.   Jej koszt dla bud瞠tu b璠zie znacznie ni窺zy w  propozycji PIS.  Dotacja trafia do rodzin o niskich i 鈔ednich dochodach.  Przyk豉dowo w rodzinie, w kt鏎ej rodzice zarabiaj przeci皻ne wynagrodzenie (2 * 4000 z = 8000)  z jednym dzieckiem  dotacja b璠zie zerowa,  ale ju w przypadku dw鎩ki dzieci b璠zie na poziomie nieznacznie wy窺zym od obecnej ulgi w PIT.    

      Aby sfinansowa tak zmodyfikowan dotacj na dzieci nale篡 wprowadzi nast瘼uj帷e korekty w podatku PIT:

      1. Zlikwidowa obecn ulg na dziecko w PIT.
      2. Zlikwidowa koszt uzyskania przychodu. Nie wiadomo po co je wprowadzono,  chyba po to aby bardziej skomplikowa rozliczenie PIT.
      3. Zlikwidowa wsp鏊ne rozliczanie PIT przez ma鹵onk闚, kt鏎e jest ulg dla os鏏 o wysokich dochodach.    Zamiast wsp鏊nego opodatkowania ma鹵onk闚,  wprowadzi zasad, 瞠 wsp馧ma鹵onek, kt鏎y osi庵n掖 doch鏚 poni瞠j kwoty wolnej od podatku mo瞠 przekaza "niewykorzystan" cz窷 kwoty wolnej do odliczenia przez drugiego wsp馧ma鹵onka.

      Powr鏂 do poprzedniego dylematu.  Partie opozycyjne mog przyj望 biern postaw:  niech PIS wprowadza swoje obietnice przy naszym sprzeciwie i niech pa雟two tonie lub zachowa sie konstruktywnie i pr鏏owa zmodyfikowa propozycj PIS ,  np.  jak powy瞠j.    

       

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (5) Poka komentarze do wpisu „ 500 z dotacji na dziecko mo積a przyzna m康rze”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 03 listopada 2015 18:44
  • sobota, 17 pa寮ziernika 2015
    • Wyborcze propozycje podatkowe PO

      Kampania wyborcza na finiszu.  Posypa這 si wyborczych obietnic,  zapachnia這 kie豚as wyborcz,  z lewa i prawa.  Obywatele 豉si na darmow przek御k ustawiaj si w kolejkach wyborczych,    niestety jak zawsze - rozczaruj si,  przed czym przestrzega Ma貪orzata Jantos.

      Opr鏂z obietnic,  kampania wyborca obfitowa豉 w niedom闚ienia.  Niedom闚ienia nosz帷e znamiona konkretu. 

      PiS obiecuje zasi貫k 500 z/miesi帷 na ka盥e dziecko.  To jest  konkret, ka盥y wie  jak wygl康a 500 z.  Po kilku tygodniach, PiS zdaj帷 sobie spraw,  瞠 nie da si tej obietnicy sfinansowa  precyzuje,  瞠 na ka盥e dziecko ale w rodzinach o ni窺zych dochodach. Ile wynosz ni窺ze dochody?   Czy zostan utrzymane dotychczasowe ulgi w PIT?    Cisza.   Wyborca si 逝dzi,  瞠 mo瞠 si "za豉pie". 

      PO obiecuje zmian systemu opodatkowania i osk豉dkowania dochod闚 obywateli.  Zamiast  podatku PIT i kilku dotychczasowych sk豉dek  p豉conych przez pracownika i pracodawc ma by jedna  danina o najni窺zej stawce 10 proc.  stopniowo rosn帷ej do poziomu 39,5 proc. Urz康 podzieli j  na PIT i pozosta貫 sk豉dki. Podstaw odaninowania ma by  ubruttowiony doch鏚  (tj. dotychczasowy doch鏚 brutto powi瘯szony o sk豉dki p豉cone przez pracodawc)  w przeliczeniu  na jednego cz這nka rodziny.  Brzmi atrakcyjnie, jest symbol konkretu:   10 proc.  zamiast obecnych  18 proc. PIT  plus sk豉dki na ZUS.      Niedom闚ie wiele.  Do jakich dochod闚  obowi您ywa b璠zie stawka 10 proc.,  od jakich dochod闚 stawka 39,5 proc.,  jak szybko b璠zie ros豉?   itd.    Niestety ani politycy PO, ani eksperci podatkowi, ani dzinnikarze nie potrafi tego nam wyja郾i.  

      Poniewa nikt nie potrafi mi wyt逝maczy na czym polega propozycja PO przeanalizowa貫m problem samodzielni  i dziel si wynikami. 

      Na pocz徠ek przypomnienie ile rzeczywi軼ie wynosz efektywne stawki:   PIT i sk豉dek na ubezpieczenia spo貫czne (99 proc.  obywateli  (bez os鏏 prowadz帷ych dzia豉lno嗆 gospodarcz)  nie wie).

      Slajd11 

      Slajd2Na wykresie 1 przedstawiono efektywne obci捫enie dochodu brutto sk豉dkami i podatkiem PIT dla jednoosobowego gospodarstwa domowego.  Pokazane efektywne obci捫enia wynagrodzenia brutto podatkiem PIT jest znacznie poni瞠j nominalnych  stawek PIT (18, 32 proc.) poniewa nominalne stawki  odnosz sie do podstawy opodatkowania (tj.  doch鏚 brutto minus:  sk豉dki na ub. spo. p豉cone przez pracownika i koszty uzyskania przychodu), a nie do dochodu brutto.   Wykres 2  przedstawia obci捫enia dochodu brutto sum PIT i sk豉dek. Wnioski: 

      1)   ㄠczne obci捫enie dochodu brutto: PIT i sk豉dkami (p豉conymi przez pracownika i pracodawc)  jest bardzo wysokie.  Ju dla minimalnego ustawowego wynagrodzenia wynosi 45 proc.!!!! maksymalne obci捫enie to prawie 50 proc. 

      2)   Stawki s progresywne jedynie dla najni窺zych dochod闚.  Po przekroczeniu dochodu brutto = ok. 2000 z/miesi帷 陰czne obci捫enie daninami ma  +/- liniowy charakter.   Wzrost stawki PIT z 18 do 32 proc.  jest rekompensowane zaprzestaniem p豉cenia sk豉dki emerytalnej i rentowej (uwaga pr鏬 podatkowy (doch鏚 brutto = 8400 z/miesi帷)   jest ni窺zy ni pr鏬 redukcji sk豉dek na ub. spo.  ( 9900 z) .     

      Wykresy 1a  i  2a s analogiczne do poprzednich wykres闚 ale  prezentuj obci捫enia w odniesieniu do dochod闚 ubruttowionych tj.  podwy窺zonych dochod闚 brutto o sk豉dki p豉cone przez  pracodawc.  Efektywne stawki s nieznacznie ni窺ze ni poprzednio z powodu wy窺zej warto軼i mianownika.  Przyk豉dowo dla minimalnego wynagrodzenia brutto 1750 z 陰czne obci捫enia daninami wynosz 45 proc.. Po ubruttowieniu minimalne wynagrodzenie wynosi  2151 z. Relacja tych samych danin wynosi 37,7 proc.  

      Slajd3Slajd4Aby por闚na propozycj PO z dotychczasowym systemem przyj皻o arbitralnie za這瞠nie,  瞠:

      1)   stawk 10 proc.  b璠 obci捫one wynagrodzenia brutto poni瞠j 1000 z/miesi帷 (po ubruttowieniu 1195 z),

      2)   stawk 39,5 proc.  obci捫one zostan dochody wy窺ze od przeci皻nego wynagrodzenia 4000 z (po ubruttowieniu  4779 z).

      Na wykresie 3 przedstawiono obci捫enie daninami ubruttowionych dochod闚 jednoosobowego gospodarstwa domowego  wg. obecnego systemu i systemu proponowanego przez PO.  Na osi odci皻ych (poziomej) dla u豉twienia zaznaczono dochody brutto tak aby ka盥y m鏬 豉two por闚na do swojej sytuacji dochodowej.

      Slajd6Wniosek jest prosty, przy przyj皻ych za這瞠niach,  z propozycji PO nowego systemu danin skorzystaj  osoby zarabiaj帷e poni瞠j 鈔edniej krajowej.  Przyk豉dowo, obecnie obci捫enia daninami  ubruttowionego minimalnego wynagrodzenia wynosi  37,7 proc., a wg propozycji PO  tylko  18 proc..   Obci捫enia daninami os鏏 o wy窺zych  dochodach pozostania na poziomie zbli穎nym do obecnego. 

      Powy窺ze wykresy przedstawia造 sytuacje jednego podatnika.  Propozycja PO jest bardzo korzystna dla rodzin.  Wykres 4 por闚nuje obci捫enie ubruttowionych dochod闚 rodziny z  dwojgiem dzieci (przyj皻o dla uproszczenia oblicze,  ze tylko jedno z rodzic闚 zarabia) w obecnym systemie i propozycji PO.  Obecne ulgi podatkowe na dzieci s bardzo ma貫 w por闚naniu z "ukrytymi ulgami" na dzieci wbudowanymi w system proponowany przez PO.   Na wykresach  5 i 6 por闚nano obci捫enia daninami rodzin r騜nego typu w obecnym i proponowanym przez PO systemie.   Propozycja PO jest bardzo korzystna dla rodzin wielodzietnych.

      Slajd7Slajd8Slajd9Zalety propozycji PO:

      1.   Zmniejsza istotnie obci捫enie podatkami i sk豉dkami podatnik闚 o niskich dochodach.  

      2.   Wspiera rodziny wielodzietne o niskich dochodach.   Spowoduje spadek konkubinat闚 lub zwielokrotni presj na przyj璚ie ustawy o zwi您kach partnerskich. 

      3.   Zmniejsza pozap豉cowe koszty pracy,  pracownik闚 o niskich kwalifikacjach.  Ogranicza  "klin podatkowo-sk豉dkowy".  Nawet propozycja Nowoczesnej RP  zmniejszenia PIT do 16 proc.  nie rozwi您uje problemu du瞠go obci捫enia daninami os鏏 o niskich dochodach.

      Wady propozycji PO:

      1.   Powoduje znaczn utrat dochod闚 przez sektor publiczny (samorz康y, bud瞠t pa雟twa, FUS, NFZ).  PO szacuje te straty na ok.  11 mld z rocznie.  Nie wiemy przy jakich za這瞠niach przeprowadzono szacunki.    Obni瞠nie progu dochod闚 obci捫onego stawk 39,5 proc.  zwi瘯sza dochody bud瞠tu. 

      2.   Zaciemnia system finans闚 publicznych.  Obywatel p豉ci pewien odsetek swoich dochod闚 i ma si nie martwic ile z tego przeznaczone jest na emerytury,  renty,  zasi趾i chorobowe,  ochron zdrowia,  podatki dla bud瞠tu i samorz康闚.  "Walka"  o podzia daniny przenosi si do  wn皻rza administracji,  mi璠zy urz璠nik闚,  przy asy軼ie parlamentarzyst闚,  kt鏎zy i tak niczego nie rozumiej.  Obecny system stwarza warunki - z  czego politycy boj si skorzysta - do uruchomienia presji  na racjonalizacj wydatk闚 publicznych poprzez mechanizm np.  brak 鈔odk闚 na s逝瘺 zdrowia  =>  podnosimy sk豉dk na NFZ,   brak na renty inwalidzkie  => podnosimy sk豉dk rentow, .....Obywatele zaczynaj pyta  Dlaczego??? 

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 17 pa寮ziernika 2015 22:22
  • 鈔oda, 30 wrze郾ia 2015
  • wtorek, 29 wrze郾ia 2015
    • Szko造 zawodowe

      O jakiego czasu wszyscy wszem i wobec g這sz konieczno嗆 odbudowy szkolnictwa zawodowego (SZ). 

      Konkretne propozycje?     

      Dlaczego szko造 zawodowe (SZ) podupad造? SZ s drogie,  a  nowoczesna szko豉 zawodowa  (RSZ)  by豉by bardzo droga.  Rok kszta販enia w dobrej  SZ  jest wy窺zy ni w og鏊niaku:  warsztaty,  praktyki.....  Poza tym nie wiadomo co zrobi z absolwentami zawod闚ki.  Ilu fryzjer闚, kucharzy,  mechanik闚 samochodowych......  potrzeba w miasteczku/powiecie?   Z og鏊niakiem jest 豉twiej i taniej.  M這dzie sko鎍zy i jak matura nie b璠zie za trudna (a nie jest) to p鎩dzie na nic nie warte p豉tne studia w prywatnej tzw.  wy窺zej uczelni.  Dla bud瞠tu pa雟twa taniej,  dla powiatu odpowiedzialnego za szkolnictwo ponad gimnazjalne mniej k這potu. 

      Kilka propozycji w sprawie reformy szkolnictwa zawodowego.

      1.    Punktem wyj軼ia do reformy szkolnictwa zawodowego jest  wprowadzenie 10-letniej edukacji powszechnej.   Edukacja w szkole podstawowej i gimnazjum powinna trwa 陰cznie 10 lat:  3-4 lata nauczania pocz徠kowego w podstaw闚ce i 6-7 lat gimnazjum.  Wi璚ej czytaj   W gimnazjum m這dzie powinna otrzyma niezb璠ne wykszta販enie z takich przedmiot闚 jak:  j瞛yk polski, matematyka,  historia,  geografia  itp.....  W zreformowanej szkole zawodowej (RSZ) m這dzie nie powinna traci czasu na nauk  tak zwanych przedmiot闚 og鏊nych  za wyj徠kiem kontynuacji nauki j瞛yka obcego i  WO .....  Przyk豉d jakie  przedmioty og鏊ne s  obecnie nauczane  w szko豉ch zawodowych   W RSZ m這dzie uczy si przedmiot闚 zawodowych i odbywa praktyki (w warsztatach przyszkolnych i w zak豉dach pracy).

      2.   Nauka w szkole zawodowej trwa rok, dwa lub trzy lata w zale積o軼i od wybranego zawodu.  Nie  ma 瘸dnego uzasadnienia aby niezale積ie od zawodu nauka trwa豉 trzy lata:  np. edukacja kelnera mo瞠 trwa rok,  a  kucharza  3 lata.  

      3.   Zreformowana szko豉 zawodowa  powinna prowadzi zaj璚ia dla os鏏 w r騜nym wieku:  dla m這dzie篡 po gimnazjum, dla m這dzie篡 po liceum,  dla m這dzie篡 po bezsensownych studiach wy窺zych.   Zdecydowanie wi璚ej m這dych ludzi po liceum powinno trafia do szk馧 zawodowych zamiast na p豉tne studia. 

      4.   O jako軼i kszta販enia zawodowego decyduj praktyki zawodowe.  Konieczna jest zmiana sposobu ich finansowania.   Pracodawca przyjmuj帷y ucznia  na praktyk   powinien dostawa godziwe wynagrodzenie  za ka盥y miesi帷 praktyki i premie za sukces po zdaniu egzaminu zawodowego przez ucznia.

      5.   Reforma szk馧 zawodowych odniesie sukces je郵i do szk馧 trafia b璠zie  m這dzie chc帷a si zdoby kwalifikacj w danym zawodzie.   Obecnie wielu m這dych ludzi podejmuje nauk w szkole zawodowe (w zawodzie), kt鏎a jest blisko miejsca zamieszkania.   Konieczne s dwa dzia豉nia:   

           5.1   doradztwo zawodowe w gimnazjach i liceach,

           5.2   poprawa dost瘼no軼i do szk馧 zawodowych,

      5.1   W gimnazjum przez dwa ostatnie lata nauki powinien by nauczany przedmiot dedykowany  poznaniu  r騜nych zawod闚.  Forma nauki:  filmy prezentuj帷e prac w r騜nych zawodach,  spotkania z przedstawicielami ro積ych zawod闚,  wizyty w zak豉dach pracy,   test u鈍iadamiaj帷e uczniom ich predyspozycje, rozmowy z doradca zawodowym,  .....  W liceum og鏊nokszta販帷ym  po這wa nauczanych przedmiot闚 powinna by fakultatywna, co powinno pom鏂 uczniom oceni czy dana dziedzina ich interesuje. 

      5.2   Poprawa dost瘼no軼i do szk馧 zawodowych wymaga przekazania szkolnictwa zawodowego do kompetencji samorz康闚 wojew鏚zkich.  Powiat jest ma造,  mo瞠 zorganizowa kszta販enie zawodowe w kilku, g鏎a kilkunastu zawodach.  Je郵i w powiecie jest szko豉 kucharska to od kilkunastu lat kszta販i kucharzy.   Ilu jest potrzebnych na danym terenie co roku nowych kucharzy,  mechanik闚 samochodowych?   Wojew鏚ztwo jest w stanie zorganizowa  sie szk馧 zawodowych wyposa穎nych w nowoczesne warsztaty przyszkolne.  Mo磧iwe s dwa modele organizacji szk馧.  Pierwszy scentralizowany: szko豉 zawodowa  dysponuje burs dla m這dzie篡, kszta販i w 1-2 zawodach, posiada dobrze wyposa穎ne warsztaty przyszkolne,  praktyki odbywaj si w du篡m zak豉dzie/-dach  w blisko szko造.   Drugi rozproszony, sie powi您anych szk馧 zawodowych  lub szko豉 zawodowa z kilkoma lokalizacjami:  szko豉 kszta販i w kilkunastu zawodach, to nauczyciele doje盥瘸j do szko造, szko豉 posiada warsztaty tylko dla kilku zawod闚 dla wielu zawod闚 szko豉 korzysta z warsztat闚 w innych plac闚kach do kt鏎ych uczniowie s dowo瞠nia przez szko喚.  Pierwszy model organizacji nadaje si do nauki zwod闚 w kt鏎ych praktyki zawodowe mo積a odby w jednym kilku zak豉dach pracy np. hutnik,  g鏎nik.  Drugi model nadaje si dla zawod闚 gdzie praktyki mo積a odbywa w wielu miejscach np.  kucharz,  fryzjer,.  

      6.   RSZ wymaga zmiany sk豉du kadry nauczycielskiej. Nie b璠zie w niej nauczycieli geografii,  historii,  matematyki ......  Dyrektor i kadra zarz康zaj帷a RSZ nie zarz康za szko陰 o sztywnej strukturze lecz szko陰 elastyczn, szko陰 kt鏎a potrafi szybko zorganizowa  szkolenie w nowym  zawodzie je郵i  pojawi si taka potrzeba na lokalnym rynku pracy,  szko陰 w kt鏎ej nauczyciele przedmiot闚 zawodowych b璠 zatrudniani na kr鏒koterminowe umowy,  kt鏎a wsp馧pracuje z lokalnymi zak豉dami pracy w celu zorganizowania jak najlepszych praktyk zawodowych,.....

      7.   Ni demograficzny,  nadmiar miejsc w liceach,  nadmiar wolnych miejsc na wy窺zych uczelniach,  zani穎ne wymagania na maturze,   pokutuj帷y mit o presti簑 wy窺zego wykszta販enia   powoduj,  瞠 zainteresowanie m這dzie篡 szko豉mi  zawodowymi  jest niskie.  Wielu m這dych ludzi dopiero gdy maj dwadzie軼ia kilka, trzydzie軼i  lat dochodzi do wniosku,  瞠 edukacja jak odbyli jest g....  warta.  W tzw. szkole wy窺zej za kt鏎 p豉cili nic sie nie nauczyli,   pozostaje  praca na stanowiskach nie wymagaj帷ych specjalnych kwalifikacji.

      Jak to zmieni?  

      Podnie嗆 wymagania.   Nie przepycha w gimnazjum uczni闚 z klasy do klasy na si喚,  nie ba si zostawi ich na drugi rok w tej samej klasie.  Podnie嗆 wymagania na maturze, kt鏎 teraz potrafi zda zdolny gimnazjalista.  Brak szk馧 zawodowych dla absolwent闚 lice闚 jest jednym z powod闚 zani瘸nia wymaga maturalnych.     Zamkn望 pseudo-uczelnie wy窺ze.   itp. 

       

      Kszta販enie w nowoczesna szkole  zawodowej  jest drogie,  bardzo drogie w por闚naniu z  kszta販eniem w liceum og鏊nokszta販帷ym i edukacj w wi瘯szo軼i prywatnych uczelni wy窺zych.  Drogie jest wyposa瞠nie i utrzymanie warsztat闚 szkolnych,  drogie s praktyki zawodowe,  drogie podr璚zniki  do nauki zawod闚 (niskie nak豉dy podr璚znik闚,  konieczna aktualizacja co kilka lat) , ....  Czy sta nas na nowoczesn szko喚 zawodow?  Reform szkolnictwa zawodowego mo積a sfinansowa wykorzystuj帷 鈔odki z Funduszu Pracy i dotacje unijne (zamiast traci 鈔odki na nic nie warte szkolenia zawodowe). Skr鏂enie okresu kszta販enia w szkole zawodowej da realne oszcz璠no軼i.  Jeden rok kszta販enia w zreformowanej zawod闚ce b璠zie 2-3 krotnie dro窺zy ni obecnie ale przeci皻ny czas kszta販enia w zreformowanej szkole zawodowej zamiast obecnych trzech lat,  b璠zie dwukrotnie kr鏒szy (od p馧 roku maksymalnie do 2 lat).

      Reform szkolnictwa zawodowego najlepiej zacz望 od  pilota簑,  a nie metod totalnej reformy jak za rz康闚 AWS. 

      Kto mo瞠 zarzuci, 瞠 proponuj zmian szk馧 zawodowych w o鈔odki doskonalenia zawodowego. Szko豉 zawodowa  jest do nauki zawodu a nie matematyki, historii, ....   Dzisiaj zajmuje si tym i tym i obie rzeczy robi na niskim poziomie.

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Szko造 zawodowe”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 29 wrze郾ia 2015 17:48

Tagi

Kana informacyjny