Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • sobota, 26 wrze郾ia 2015
    • Komentarz do programu gospodarczego .Nowoczesnej PL

      Konwencja programowa NowoczesnejPL (lub Nowoczesnej Ryszarda Petru , ju si gubi kt鏎a nazwa jest aktualna) na temat gospodarki by豉 przeprowadzona sprawnie - kr鏒kie konkretne wypowiedzi, ciekawi go軼ie - nie nudzi貫m si, ale troch jednostronna narracja adresowana do przedsi瑿iorc闚. Gospodarka to praca i kapita, pracownicy i pracodawcy. Pracownik闚 potraktowano troch instrumentalnie: kontrakty pracownicze maj by bardziej elastyczne, powinni kszta販i si pod potrzeby przedsi瑿iorc闚, itp.

      Program gospodarczy to 10 hase (marker闚 jakby to powiedzia Starszy). Prosty przekaz, troch tr帷aj帷y populizmem adresowanym do przedsi瑿iorc闚.

      Jak zawsze w komentarzach kolory oznaczaj og鏊n ocen:

      zielony - OK

      czerwony - do kosza, z造 lub nie istotny pomys,

      czarny - trudno oceni,

      r騜owy - populizm wyborczy, tzn. nie zas逝guje na czerwony kolor ale aby zaznaczy go na zielono trzeba by zapisa inaczej, konkretniej ale wtedy nie by豚y tak no郾y dla elektoratu.

      Jednolita stawka podatkowa 16% dla podatk闚 CIT, PIT, VAT - zamiast has豉 3*16% proponuj 3*5 min. tzn. je郵i po 5 minutowej prelekcji podatnik nie jest w stanie wype軟i deklaracji podatkowej tzn. 瞠 podatek jest za bardzo skomplikowany. Nie w stawkach podatk闚 jest problem a w ich niepotrzebnym skomplikowaniu. Wprowadzenie liniowej 16 proc. stawki PIT oznacza, 瞠 鈔ednia i kra鎍owa stawka 陰cznego obci捫enia dochodu podatkiem PIT i sk豉dkami na ubezpieczenie spo貫czne dla os鏏 o wy窺zych dochodach b璠zie ni窺za ni dla os鏏 o niskich dochodach. Formu這wanie propozycji zmian PIT bez sformu這wania propozycji zmian sposobu p豉cenia sk豉dek na FUS I NFZ nie ma sensu. Je郵i liniowa stawka PIT nale篡 wprowadzi emerytur obywatelsk i liniow sk豉dk na FUS. Jedyna korzy嗆 z liniowej stawki to 瞠 zostanie automatycznie zlikwidowana ulga dla bogatych czyli wsp鏊ne opodatkowanie ma鹵onk闚. Ale na likwidacj ulg prorodzinnych, koszt闚 uzyskanie przychod闚 i kwoty wolnej d podatku zgody nie b璠zie. 16 proc. CIT oznacza spadek dochod闚 dla bud瞠tu i samorz康闚. Jednolita stawka VAT ma sens ale w VAT konieczna jest skuteczna identyfikacja p豉tnik闚 wy逝dzaj帷ych nienale積e zwroty VAT. Ciekawe czy urz璠y skarbowe stosuj metody scoringowe identyfikuj帷e takie podmioty.

      "Co nie zabronione jest dozwolone" Ograniczenie liczby zezwole i koncesji - we wsp馧czesnych stosunkach gospodarczych coraz wi瘯sze znaczenie ma asymetria informacji. Tam gdzie zezwolenie lub koncesja s potwierdzeniem kwalifikacji dostawcy/wykonawcy us逝g nale篡 je utrzyma (wyj徠ek mog stanowi zawody o ma貫j szkodliwo軼i nienale篡tego wykonania us逝gi). Nale篡 zlikwidowa decydowanie o zezwoleniach i koncesjach przez korporacje zawodowe.

      Ustawowy termin p豉tno軼i faktury VAT nie d逝窺zy ni 30 dni - ??????

      Op豉canie etat闚 zwi您kowych przez zwi您ki zawodowe a nie przez pracodawc闚 - has這 dobre i s逝szne ale trzeba je rozwin望. Pracodawcy r闚nie powinni finansowa zwi您ki zawodowe, w innej formie p豉c帷 sk豉dk dla zwi您ku. W okresie najbli窺zych 3-5 lat nale篡 przeznaczy niewielk dotacj z bud瞠tu dla nowo powsta造ch zwi您k闚 zawodowych. Nale篡 zabroni zwi您kom zawodowym prowadzi dzia豉lno軼i gospodarczej za wyj徠kiem o鈔odk闚 wypoczynkowych. Dzia豉cze zwi您kowi op豉cani przez zwi您ek powinni mie zakaz pracy poza zwi您kiem itp. Id帷 za niemieckim przyk豉dem w przedsi瑿iorstwach zatrudniaj帷ych wi璚ej ni np.500 os鏏 nale篡 wprowadzi przedstawiciela za這gi do rady nadzorczej.

      Odpowiedzialno嗆 urz璠nika pa雟twowego z wyrz康zona podatnikowi szkod do wysoko軼i tej szkody - niemo磧iwa do wprowadzenia, sparali簑je prac administracji. Za szkody urz璠nik闚 odpowiada Skarb Pa雟twa.

      Zasada "1 in 2out" uchwalenie jednej ustawy musi oznacza uniewa積ienie dw鏂h innych - chwytliwe has這, niestety niewykonalne. W pierwszej kolejno軼i trzeba zapewni aby projekty ustaw by造 powszechnie konsultowane i to dwukrotnie na etapie prac organu wnosz帷ego projekt ustawy i na etapie prac sejmowych. Obecnie tzw. konsultacja spo貫czna ogranicza sie do wybranych przez inicjatora ustawy organizacji spo貫cznych. Trzeba wykorzysta Internet (otwarte forum) do konsultacji projekt闚 ustaw. Nale篡 wprowadzi zasad, 瞠 dla ka盥ej zmiany w ustawie po 2 - latach dokonywana jest przez NIK ocena czy zrealizowano cel jaki przy鈍ieca nowelizacji ustawy.

      Likwidacja KRUS dla du篡ch gospodarstw rolnych; Objecie sk豉dk ZUS rolnik闚 nowo wchodz帷ych na rynek - plus wprowadzenie podatku PIT dla rolnik闚.

      Likwidacja przywilej闚 emerytalnych pozosta造ch grup uprzywilejowanych - Przywileje mog by ale niech p豉ci za nie pracodawca.

      Rozdzielenie s逝瘺 kontroli skarbowej od urz璠闚 skarbowych pobieraj帷ych podatki - plus scentralizowanie poboru podatk闚 i danin (pa雟twowych i samorz康owych) w jednym urz璠zie.

      Stworzenie Konstytucji Podatkowej zbieraj帷ej przejrzy軼ie w jednym miejscu wszystkie przepisy podatkowe - nieistotne. uproszczenie wg zasady 3*5 minut jest wazniejsze.

      Ocena wypad豉 ca趾iem dobrze. Czerwonych - 0, zielonych - 5.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 26 wrze郾ia 2015 18:57
  • pi徠ek, 18 wrze郾ia 2015
    • Syryjczycy nie otrzymaj statusu uchod嬈y

      Przez ostatnich kilka tygodni dziennikarze   nakr璚ali  spiral emocji: empatii i  ksenofobii  w odniesieniu do  fali nielegalnych imigrant闚 maszeruj帷ych przez Europ.   Wt鏎owali im politycy i administracja rz康owa.   Dzisiaj, nareszcie wsp鏊nym wysi趾iem kilkudziesi璚iu redakcji zrobili to co powinni zrobi kilka tygodni temu.   Opublikowali   informator (http://wyborcza.pl/1,75478,18834127,uchodzcy-w-polsce.html)   z podstawowymi informacjami na temat imigrant闚  i przepis闚  prawa mi璠zynarodowego i krajowego reguluj帷ych ich status.   Jest lektura obowi您kowa  dla ka盥ego OBYWATELA,   dla ka盥ego polityka. Dziennikarze i komentatorzy powinni nauczy sie go na pami耩 aby nie gada i nie pisa g逝pot. 

      Z raportu wynika,  瞠 imigrant mo瞠 otrzyma jeden z kilku status闚 upowa積iaj帷ych mu pobyt na terenie kraju goszcz帷ego: 

      azyl,

      uchod嬈a,

      ochrona uzupe軟iaj帷a,

      zgoda na pobyt tolerowany,

      zgoda na pobyt ze wzgl璠闚 humanitarnych,

      ochrona czasowa.

       

      Imigranci z Syrii kwalifikuj si w wi瘯szo軼i do otrzymania ochrony uzupe軟iaj帷ej lub ochrony czasowej a nie statusu uchod嬈y.  Aby dosta status uchod嬈y, trzeba udowodni obaw przed prze郵adowaniem z przyczyn wymienionych w konwencji genewskiej.  Uchod嬈a potrzebuje ochrony.  Je郵i zagro瞠nia, kt鏎ych obawia si cudzoziemiec, wyst瘼uj z innych przyczyn np. mo磧iwo嗆 naruszenia praw cz這wieka, doznania powa積ej krzywdy mo積a otrzyma ochron uzupe軟iaj帷.   Granica mi璠zy statusem uchod嬈y a ochron uzupe軟iaj帷 jest p造nna.  Ka盥y uchod嬈a kwalifikuje si do ochrony uzupe軟iaj帷ej, ale nie ka盥y, kto kwalifikuje si do ochrony uzupe軟iaj帷ej, jest uchod嬈.   Zar闚no uchod嬈y, jak i osoby obj皻e ochron maj te same prawa - zgod na pobyt, mog pracowa, przys逝guje im taka sama pomoc socjalna, integracyjna, mog sprowadzi rodzin. Jedyna r騜nica: uchod嬈a dostaje genewski dokument podr騜y, a beneficjent ochrony uzupe軟iaj帷ej musi si pos逝giwa swoimi dokumentami albo wyst瘼uje o dokument podr騜y w kraju, w kt鏎ym dosta ochron.


      Przyk豉d z raportu: "Przed 2011 r. w Syrii s逝瘺y specjalne prze郵adowa造 opozycjonist闚, wi璚 nale瘸豚y si im status uchod嬈y. Po wybuchu wojny zwyk造m Syryjczykom grozi niebezpiecze雟two z powodu samego faktu prowadzenia walk na terenie ich zamieszkania. Uciekaj przed wojn, ale prawdopodobnie bardziej kwalifikuj si do ochrony uzupe軟iaj帷ej, cho mog by r闚nie uchod嬈ami."

      By mo瞠 najw豉軼iwsz forma ochrony dla Syryjczyk闚 jest przyznanie im ochrony czasowej, kt鏎a jest kryzysowa form ochrony. Nie by豉 dotychczas stosowana. Takiej ochrony mo積a udziela w sytuacji masowego nap造wu uchod嬈闚, np. wojny. To Unia decyduje o wdro瞠niu ochrony czasowej, korzystaj z niej automatycznie wszyscy uciekinierzy z tego kraju. Ochrona dzia豉 do roku, mo積a j przed逝篡 dwa razy, na okresy po p馧 roku.

       

      Ps.   Polecam bezpo鈔edni  relacj blogera z W璕ier

      GW opublikowa豉 drug cz窷 informatora nt. uchod嬈闚

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Syryjczycy nie otrzymaj statusu uchod嬈y ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 18 wrze郾ia 2015 17:21
  • czwartek, 17 wrze郾ia 2015
    • Jak zatrzyma fal imigrant闚

      Sytuacja w UE przypomina sytuacje na luksusowym jachcie. W kad逝bie pojawi造 si dziury (troch z powodu zaniechania za這gant闚, najwi瘯sz dziur zrobi nurek Turek, aby odwr鏂i uwag za這gi od tego jak nielegalnie wybija ryby w jeziorze). Woda coraz gwa速owniej wlewa si pod pok豉d. Za這ganci maj帷y kajuty na ni窺zych pok豉dach ochoczo przelewaj wod na wy窺ze pok豉dy. Liderka grupy siedz帷a w swym luksusowym jacuzzi na najwy窺zym pok豉dzie krzyczy, 瞠 przyjmie ka盥 ilo嗆 wody. Inni bogaci pasa瞠rowie z wy窺zych pok豉d闚 te krzycz, 瞠 wlewaj帷 si wod trzeba sprawiedliwie porozlewa po kajutach i kojach wszystkich pasa瞠r闚. Nowi za這ganci siedz帷y w nowo przyspawanej przybud闚ce, m闚i 瞠 skoro woda nie chce p造n望 na ich koje to nie ich problem. Starzy za這ganci gro膨 im 瞠 zabior im nowe kapoki, kupione ze wsp鏊nej kasy. Jeden z za這gant闚 zacz掖 zatyka dziury przy swojej koi. Robota to brudna, czasami trzeba zanurzy si w 鄉ierdz帷ej zenzie. Inni rzucili si na niego, 瞠 豉mie ich wsp鏊ne warto軼i. Fakt, zatykaj帷 dziury gada g逝poty i 酥iewa ksenofobiczne szanty. Po kilku dniach liderka przesta豉 bra wod do jacuzzi a wraz z ni inni z wy窺zych pok豉d闚. 鏚ka nadal nabiera wod. Zalewa za這gant闚 na ni窺zych pok豉dach. Tylko u w御acza co zatka dziury w kajucie jej nie przybywa. Nikt nie zatyka dziur. Wszyscy dyskutuj jak porozlewa j sprawiedliwie wod po pok豉dach, kajutach, kojach. 鏚ka staje si coraz mniej sterowna i coraz mniej jej nad powierzchni. Nadzieja 瞠 zimowy mr霩 zamrozi wod i jacht ocaleje do wiosny.

      Co powinna zrobi Unia Europejska? Przesta gada i zacz望 dzia豉 i nie ba si pobrudzi r彗 i ubrania.

      Po pierwsze, respektowa prawo mi璠zynarodowe i prawo obowi您uj帷e w poszczeg鏊nych krajach. Prawo to nie zezwala na nielegalne przekraczanie granicy, od tego s przej軼ia graniczne, dotyczy to r闚nie uchod嬈闚. Wg. prawa mi璠zynarodowego wszyscy imigranci z terenu Turcji mog by odes豉ni z powrotem do Turcji. Obecnie zapanowa豉 moda w鈔鏚 dziennikarzy, niekt鏎ych polityk闚 do pochwa造 uchod嬈闚 豉mi帷ych prawo mi璠zynarodowe. Pot瘼iane s pa雟twa, kt鏎e staraj si egzekwowa prawo na swoim terytorium.

      Po drugie, dowiedzie si troch wi璚ej o imigrantach maszeruj帷y przez Europ. Kim s? P貫, wiek, kraj pochodzenia, miejsca pobytu w ostatnich 3 latach, gdzie przebywa najbli窺za rodzina, kwalifikacje, wykszta販enie, znajomo嗆 j瞛yk闚 obcych, stan maj徠kowy obecnie i przed opuszczeniem swojego kraju, kraj docelowy emigracji, przyczyny emigracji do UE (uwaga na bajki jakie b璠 opowiada).

      Po trzecie, uszczelni granic strefy Schengen. Pom鏂 Grekom, W這chom, W璕rom w uszczelnieniu ich granic. Je郵i tego nie potrafi to "przesun望" rzeczywist granic strefy Schengen na p馧noc.

      Po czwarte, bra przyk豉d z Australii. Chc帷 zwalczy mafi przemycaj帷 ludzi przez morze 字鏚ziemne trzeba zacz望 odsy豉 wszystkich imigrant闚 na l康 z kt鏎ego wyp造n瘭i (oczywi軼ie po przesadzeniu na lepsze 堯dki i aresztowaniu tzw. "za這gi" przemytniczych jednostek p造waj帷ych). Nie jest to eleganckie, ale to jedyny spos鏏 aby ograniczy dzia豉nie mafii. Nie ma sukcesu w przemycie nie ma popytu na przemyt.

      Po pi徠e, wywrze presj na Turcj, aby strzeg豉 swych granic (i da je troch pieni璠zy z funduszy UE). Turcja uruchomi豉 fal uchod嬈闚 do Grecji aby zmniejszy koszty ich utrzymywania oraz aby odwr鏂i uwag Europy od swoich operacji na Bliskim Wschodzie m.in. wojny z Kurdami, pomocy dla ISIS,....

      Po sz鏀te, zwi瘯szy pomoc finansow dla organizacji prowadz帷ych obozy uchod嬈闚 w Turcji, Libanie, Jordanii. Utworzy obozy dla uchod嬈闚 w Libii finansowane przez UE. Agencja ONZ ds. uchod嬈闚 potrzebuje 4 mld USD, od pa雟tw cz這nkowskich otrzyma豉 1,5 mld USD!!!!!.

      Po si鏚me, wprowadzi zasad 瞠 UE w najbli窺zych dw鏂h latach przyjmie 1 mln Syryjczyk闚 przebywaj帷ych w obozach dla uchod嬈闚 (w pierwszej kolejno軼i z Libanu) , a w kolejnych co roku przyjmie np. 200 tys. uchod嬈闚 . Poniewa ch皻nych b璠zie znacznie wi璚ej, mo積a przyj望 zasad losowania ze wskazaniem kraju przyjmuj帷ego, z pewn preferencj dla rodzin z ma造mi dzie熤i...... Wielu uchod嬈闚, kt鏎zy wylosuj S這wacje, W璕ry ... prawdopodobnie nie skorzysta z mo磧iwo軼i emigracji do UE, a to oznacza, 瞠 s zainteresowani emigracj ekonomiczn i w przysz這軼i powinni by pozbawieni prawa aby emigrowa do innych kraj闚 UE.

      Po 鏀me, uporz康kowa sytuacj tych imigrant闚 co nielegalnie wdarli sie do Europy. Najlepiej jak najwi璚ej odes豉 z powrotem daj帷 1000 EUR w na g這w na koszty powrotu. Dotyczy to r闚nie Syryjczyk闚, kt鏎zy przybyli z teren闚 Turcji. Gdy b璠 na teranie Turcji rozpatrywa ich wnioski o nadanie statusu uchod嬈y w UE. Oczywi軼ie za wyj徠kiem rodzin z ma造mi dzie熤i (ale to mniejszo嗆) , ich nale篡 jak najszybciej rozlokowa w krajach cz這nkowskich UE.

      I na koniec najtrudniejsze zadania. Zako鎍zy wojny w Syrii i Libii. W Syrii toczy sie wojna zast瘼cza, jakich wiele by這 w czasach zimnej wojny, tylko bardziej z這穎na. Iran walczy z Arabi Saudyjsk, Turcy z Kurdami i z re磨memBaszszara al-Asada , Stany Zjednoczone walcz z Rosj itd. Zako鎍zenie wojny domowej w Libii jest mo磧iwe do osi庵ni璚ia dla UE, a w豉軼iwie dla Francji i Wielkiej Brytanii, kt鏎e ja rozp皻a造. Chyba, 瞠 wmiesza si w ni Rosja. Wszystkie wojny kiedy si ko鎍z.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 17 wrze郾ia 2015 15:18
  • 鈔oda, 09 wrze郾ia 2015
    • Idea referendum si璕n窸a bruku

      Bronis豉w Komorowski, Andrzej Duda i Senat RP w ostatnich 4 miesi帷ach zrobili wiele aby o鄉ieszy ide referendum. Parafrazuj帷 has這 Kapusty z "Plus Minus" mo積a powiedzie:

      "To, 瞠 dla demokracji referendum du瞠 ma znaczenie,

      dla polskich polityk闚 nie ma 瘸dnego znaczenia"

      Demokracja bezpo鈔ednia w formie referend闚 og鏊nokrajowych szczeg鏊nie tych przeprowadzanych na wniosek obywateli dobrze s逝篡 demokracji. W sprawach, kt鏎e dla obywateli s wa積e a w豉dza wykonawcza i ustawodawcza je "olewa", referendum jest potrzebne. Referendum pomaga ma造m partiom politycznym i ruchom spo貫cznym nie maj帷ych swoich reprezentant闚 w parlamencie promowa swoje idee, narzuci opinii publicznej temat do refleksji.

      Konstytucja RP i ustawa o referendum og鏊nokrajowym wyr騜niaj trzy rodzaje referendum og鏊nokrajowego:

      · referendum w sprawach o szczeg鏊nym znaczeniu dla pa雟twa,

      · referendum w sprawie wyra瞠nia zgody na ratyfikacje umowy mi璠zynarodowej, na odstawie kt鏎ej RP przekazuje organizacji narodowej lub organowi mi璠zynarodowemu kompetencje organ闚 w豉dzy pa雟twowej w niekt鏎ych sprawach,

      · referendum w sprawie przyj璚ia ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP.

      Zasady zwo造wania poszczeg鏊nych referendum om闚iono tutaj.

      Poj璚ie „sprawy o szczeg鏊nym znaczeniu” nie jest precyzyjne i wymaga doprecyzowania. Kto mia豚y stwierdza, 瞠 dana sprawa jest o szczeg鏊nym znaczeniu dla pa雟twa? Je郵i pod wnioskiem o referendum podpisze si 1 mln obywateli to znaczy 瞠 sprawa jest wa積a. Niezale積ie co eksperci, politycy, konstytucjonali軼i o niej s康z.

      Po ciosach zadanych instytucji referendum przez Komorowskiego i Dud minie sporo czasu zanim odbudujemy jego znaczenie. Trzeba dokona kilku zmian w zasadach jego organizacji. Kilka pomys堯w jak powinno by organizowane referendum og鏊nopa雟twowe aby nie by這 takiej katastrofy jak ostatnio:

      1. Referendum og鏊nokrajowe odbywa si regularnie raz w roku np. w trzeci niedziel marca. Do referendum og鏊nokrajowego mog by do陰czone referenda samorz康owe. Referendum nie mo瞠 odby si w okresie 6 miesi璚y przed i 6 miesi璚y po wyborach do Sejmu. W referendum obywatele odpowiadaj na pytania referendalne zg這szone przez parlament, prezydenta RP, grup obywateli.

      2. W referendum s rozstrzygane sprawy zg這szone do PKW na np. 9 miesi璚y przed referendum.

      3. Komitet Referendalny (r闚nie Sejm i Prezydent) przed przyst徙ieniem do zbierania podpis闚 ma prawo (nie obowi您ek) przedstawi PKW projekt pytania w celu zasi璕ni璚ia opinii czy spe軟ia ono warunki pytania referendalnego.

      4. O dopuszczeniu pytania do referendum decyduje Pa雟twowa Komisja Wyborcza (PKW). Pytanie jest dopuszczone do referendum je郵i:

      · Komitet Referendalny zebra 1 mln podpis闚 obywatel, gdy wnioskodawc jest grupa obywateli,

      · Pytanie jest sformu這wane w spos鏏 rozstrzygaj帷y i spe軟ia inne warunki okre郵one w ustawie.

      5. Na 6 miesi璚y przed referendum PKW publikuje na stronach internetowych szczeg馧owa informacj o pytaniach referendalnych, kt鏎a dla ka盥ego pytania z osobna informuje o: Nad czym g這sujemy?, Tekst pytania referendalnego., Istota sprawy w skr鏂ie i jej konsekwencje. Om闚ienie szczeg馧owe tematu pytania. Stanowiska i opinie: Komitetu Referendalnego, Rz康u, Sejmu, Senatu, partii politycznych, organizacji spo貫cznych. Na 6 miesi璚y przed referendum wszystkie gospodarstwa domowe otrzymuj poczt skr鏒 informacji zamieszczonej na stronach PKW w Internecie. Na miesi帷 przed referendum PKW zamieszcza plakaty z pytaniami referendalnymi a TVP i PR emituj regularne audycje referendalne.

      6. Obywatel opr鏂z zakre郵enia p鏊 TAK / NIE mo瞠 zakre郵i pole NIE BIOR UDZIAΣ, co oznacza, 瞠 w referendum w sprawie tego pytania nie bierze udzia逝.

      7. Wynik referendum jest wi捫帷y je郵i udzia w referendum wzi窸a udzia np. co najmniej po這wa liczby os鏏, kt鏎e wzi窸y udzia w ostatnich wyborach do Sejmu, a nie jak dotychczas 50 proc. uprawnionych do g這sowania. W wyborach do parlamentu bierze udzia mniej ni 50 proc. uprawnionych , nie uzasadnione jest wymaga aby w referendum bra豉 udzia wi瘯sza liczba obywateli. Frekwencja wyborcza jest liczona dla ka盥ego pytania oddzielnie.

      W okresie III RP odby造 si cztery referenda og鏊nokrajowe:

      18 lutego 1996 –referendum na temat powszechnego uw豉szczenia oraz referendum o niekt鏎ych kierunkach wykorzystania maj徠ku pa雟twowego

      25 maja 1997 – referendum nt. przyj璚ia Konstytucji RP

      7-8 czerwca 2003 –referendum ws. akcesji Polski do Unii Europejskiej.

      Jak wida z powy窺zego zestawienia przeprowadzone referenda dotyczy造 istotnych dla obywateli i pa雟twa zagadnie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Idea referendum si璕n窸a bruku”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 09 wrze郾ia 2015 21:53
  • sobota, 22 sierpnia 2015
    • Referendum 25 pa寮ziernika no i mamy drugi problem

      Czy nasi Prezydenci s 獞ier熵nteligentami, czy jakie zi馧ka za篡waj? Trzech pyta do referendum poprawnie nie potrafi sformu這wa. Najpierw Prezydent Komorowski dla realizacji swoich prywatnych cel闚 og這si referendum z trzema nieprecyzyjnie sformu這wanymi pytaniami, z kt鏎ych pierwsze jest sprzeczne z Konstytucj RP a trzecie ju jest nieaktualne. Teraz Prezydent Duda proponuje referendum. Niestety pytania ponownie napisano na kolanie.

      Pytanie pierwsze:Czy jest pan/pani za obni瞠niem wieku emerytalnego i powi您aniem uprawnie emerytalnych ze sta瞠m pracy?

      Pytanie otwarte. Odpowied TAK daje mandat Prezydentowi na sformu這wanie r騜nych nieznanych obywatelom propozycji zmian. Przyk豉d poprawnie sformu這wanego pytania: Czy jest Pan/Pani za tym aby prawo do emerytury przys逝giwa這 w wieku 66 lat lub po przepracowaniu 45 lat?

      Od 1 stycznia 2016 roku wiek emerytalny kobiet b璠zie wynosi 61 lat, m篹czyzn 66 lat. Orzeczenie Trybuna逝 Konstytucyjnego stwierdza, 瞠 wiek emerytalny kobiet i m篹czyzn musi by taki sam. Je郵i obywatele zag這suj na TAK to Prezydent Andrzej Duda powinien obni篡 wiek emerytalny do 60 lat. B璠ziemy narodem najm這dszych emeryt闚 w UE z g這dowymi emeryturami, ale wska幡ik bezrobocia spadnie o kilka punkt闚 procentowych.

      Pytanie drugie:Czy jest pan/pani za utrzymaniem dotychczasowego systemu funkcjonowania Pa雟twowego Gospodarstwa Le郾ego Lasy Pa雟twowe?

      Kto z obywateli zna obecny system funkcjonowania Las闚 Pa雟twowych? Co jest w nim z貫go co dobrego?

      Inicjatywa obywatelska zosta豉 zorganizowana przez korporacje le郾ik闚. Bud瞠t pa雟twa ma niewielkie przychody z PGLLP. PGLLP zarz康za obszarem 1/5 kraju. Powinno co roku wp豉ca do bud瞠tu pa雟twa opr鏂z podatk闚, dywidend w 2-3 mld z, a mo瞠 i wi璚ej. Zamiast sowitej dywidendy w latach 2014-15 r. PGLLP opr鏂z podatku wp豉c dobud瞠tupo 800 mln z rocznie. Od 2016 r. Lasy rocznie b璠 przekazywa do pa雟twowej kasy 2 proc. warto軼i sprzedanego drewna. Jak dziedzic mia las i przeprowadzi wyr帳 to mia na posag dla c鏎ki. PGLLP r帳i lasy, a w豉軼iciel ma z tego niewiele, a zarz康cy i pracownicy zgarniaj dla siebie doch鏚 w豉軼iciela. 字ednie wynagrodzenie w PGLLP jest jedne z najwy窺zych w kraju.

      Odpowied TAK na postawione pytanie oznacza, 瞠 nie b璠zie mo積a dokona 瘸dnych zmian w ustawie o tym przedsi瑿iorstwie w celu poprawy jego efektywno軼i. Odpowied NIE oznacza, 瞠 nie jestem za dotychczasowym systemem funkcjonowania ale nie wiadomo za jakim innym systemem jestem.


      Pytanie trzecie: Czy jest pan/pani za zniesieniem powszechnego ustawowego obowi您ku szkolnego sze軼iolatk闚 i przywr鏂eniem powszechnego ustawowego obowi您ku szkolnego od si鏚mego roku 篡cia?

      To jest poprawnie sformu這wane pytanie.

      Nie mam pretensji do Prezydenta Dudy, 瞠 zdecydowa si na zorganizowanie referendum w sprawach zg這szonych przez obywateli. Obywatele zebrali odpowiedni ilo嗆 podpis闚, a Sejm ich ola. Decyduj帷 si na wsparcie inicjatyw obywatelskich m鏬 si wysili (lub jego doradcy) i sformu這wa pierwsze dwa pytania w spos鏏 poprawny. No i jeszcze zaproponowa inny termin referendum. Moim zdaniem powinny by dwie r騜ne komisje: wyborcza i referendalna, a zdaje si 瞠 w wielu obwodach trudno jest skompletowa jedn.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Referendum 25 pa寮ziernika no i mamy drugi problem”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 22 sierpnia 2015 00:36
  • czwartek, 13 sierpnia 2015
    • Spotkania Prezydenta Andrzeja Dudy

      Min掖 pierwszy tydzie urz璠owania Prezydenta Andrzeja Dudy. W pierwszym tygodni swojego urz璠owania Prezydent odby szereg wa積ych spotka i wizyt (podaj za www. prezydent.pl):

      1. Uda si na Wawel gdzie z這篡 kwiaty na kilku grobach.

      2. Spotka si z mieszka鎍ami D帳rowy Tarnowskiej oraz rolnikami z Kopaniny Kalisza雟kiej.

      3. Spotka si z mieszka鎍ami Suchej Beskidzkiej.

      4. Spotka si z mieszka鎍ami z mieszka鎍ami Domu Wsp鏊noty Chleb 砰cia w Zochcinie oraz mieszka鎍ami J璠rzejowa.

      Czytam Konstytucj RP i mam pytania o wa積e krajowe spotkania Prezydenta RP:

      1. Kiedy Prezydent RP spotka si z Pani Premier? Pani Premier niepotrzebnie prosi o zwo豉nie Rady Gabinetowej, nie ma takiej potrzeby. Je郵i Prezydent nie zaprosi jej dotychczas na spotkanie to powinna z豉ma protok馧 i zaprosi Prezydenta na spotkanie do Kancelarii. Je郵i odm闚i to ostatnia desk ratunku jest stan望 przed pa豉cem prezydenckim w worku pokutnym jak Jurand ze Spychowa? Mo瞠 wpuszcz.

      2. Kiedy Prezydent RP spotka si z Marsza貫k Sejmu i Marsza趾iem Senatu? Wszak g堯wna zadania Prezydenta zwi您ane s w豉dz ustawodawcz?

      3. Kiedy Prezydent RP zaprosi na spotkanie Ministra Obrony Narodowej? art. 134 i 146 Konstytucji RP nak豉da na Prezydenta RP szereg obowi您k闚 w zakresie bezpiecze雟twa zewn皻rznego i zwierzchnictwa nad armi.

      4. Kiedy Prezydent RP spotka si z Ministrem spraw zagranicznych? Wszak "Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki zagranicznej wsp馧dzia豉 z Prezesem Rady Ministr闚 i w豉ciwym ministrem" co stanowi art.133 Konstytucji RP, a w poniedzia貫k Prezydent RP planuje przedstawi plan swoich zagranicznych wizyt.

      To jest lista najwa積iejszych spotka prezydenta, kt鏎e si nie odby造. Lista innych wa積ych i protok鏊arnych spotka krajowych Prezydenta jest d逝窺za, zw豉szcza 瞠 jest osob nieznan dla wielu os鏏 sprawuj帷ych kluczowe urz璠y w kraju.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „ Spotkania Prezydenta Andrzeja Dudy”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 13 sierpnia 2015 09:08
  • 鈔oda, 12 sierpnia 2015
    • Dyskusje Rady Polityki Pieni篹nej

      Przejrza貫m opisy dyskusji Rady Polityki Pieni篹nej z okresu ostatnich kilkunastu miesi璚y. Przyjmuj帷 za這瞠nie, 瞠 te kr鏒kie (2 ½ – 4 ½ strony) sprawozdania rzetelnie oddaj tematy omawiane na posiedzeniach RPP oraz formu這wane oceny i wnioski wida, 瞠 dyskusje Rady koncentruj si na kilku wybranych tematach, tj:

      1. Koniunktura na 鈍iecie: Sytuacja w gospodarce, zmiany PKB w USA, w gospodarkach strefy EURO, w krajach rozwijaj帷ych si ze szczeg鏊nym uwzgl璠nieniem gospodarki chi雟kiej. Wp造w zmian w otoczeniu zewn皻rznym na eksport gospodarki polskiej.

      2. Polityka monetarna Rezerwy Federalnej i jej wp造w na rynki finansowe tj. ceny aktyw闚, kursy wymiany dolara, inflacj w USA. Niestety rzadziej omawiana jest polityka pieni篹na EBC, kt鏎a jest wa積iejsza dla naszej gospodarki.

      3. Wp造w zmian na 鈍iatowych rynkach finansowych na: nap造w/odp造w kr鏒koterminowego kapita造 na polski rynek finansowy i wp造w m.in. na popyt na obligacje skarbowe oraz na zmian kursu z這tego.

      4. Zmiany 鈍iatowych cen surowc闚. Wp造w na tempo inflacji w Polsce.

      5. Stanu koniunktury w gospodarce krajowej tj. zmiany w ostatnim okresie i prognozy: produkcji przemys這wej, produkcji budowlano-monta穎wej, sprzeda篡 detalicznej.

      6. Ocena tempa wzrostu PKB gospodarki polskiej o ostatnich okresach, prognoza wzrostu PKB w kolejnych kwarta豉ch. Analiza zmian sk豉dnik闚 popytowych determinuj帷ych zmiany w krajowym PKB tj. konsumpcja indywidualna, konsumpcja zbiorowa, inwestycje, eksport, import i prognozy na przysz這嗆.

      7. Sytuacja na rynku pracy: zatrudnienie, bezrobocie, zmiana wynagrodze i jednostkowych koszt闚 pracy. Wp造w sytuacji na rynku pracy na inflacj.

      8. Sytuacja na rynku kredytowym. Zmiany kredyt闚 dla przedsi瑿iorstw, gospodarstw domowych

      9. Inflacja (CPI, PPI, inflacja bazowa) zmiany w ostatnim okresie i prognoza. Czynniki wp造waj帷e na inflacj: popyt i poda towar闚 i us逝g, jednostkowe koszty pracy, kursy walutowe, zmiany cen surowc闚, zmiany cen przez monopolist闚, zmiany w podatkach wp造waj帷e na zmian cen. Ani s這wa o wp造wie prowadzonej przez Rad polityce pieni篹nej na inflacj. Por闚nanie tempa inflacji z projekcj inflacji opracowan przez NBP kilka miesi璚y wcze郾iej.

      10. Sformu這wanie wniosku w spawie zmiany st鏕 procentowych NBP.

      RPP nie podejmuje na swoich posiedzeniach nast瘼uj帷ych temat闚:

      1. Rady nie interesuje analiza i ocena skutk闚 podj皻ych w przesz這軼i decyzji tj. w jaki spos鏏 wp造n窸y na przebieg proces闚 gospodarczych. Jedynie na posiedzeniu, na kt鏎ym RPP podj窸a kolejn decyzj o zmianie st鏕 procentowych Rada dokona豉 oceny skutk闚 poprzedniej decyzji. Rzadko, ale zdarza si 瞠 Rada dyskutuje na temat jakie mog by konsekwencja zmiany st鏕 procentowych NBP dla inflacji i dynamiki gospodarczej np. posiedzenie RPP w pa寮zierniku 2014

      2. Rada nie interesuje zmiana wielko軼i poszczeg鏊nych kategorii pieni康za: M0, M1, M3.... Poj璚ie "popyt na pieni康z" nie pojawi這 si chyba ani razu w sprawozdaniach. Brak jest analizy mechanizmu i czynnik闚 kszta速uj帷ych popyt na pieni康z, si造 oddzia造wania poszczeg鏊nych czynnik闚. To samo dotyczy mechanizmu kreacji poda篡 pieni康za przez system bankowy.

      3. Pominiecie w dyskusjach Rady analizy kategorii poda i popyt na pieni康z mo瞠 鈍iadczy o tym 瞠 wg Rady te kategorie nie s istotne dla poziomu inflacji, kt鏎a wg RPP jest determinowana przez mechanizm kosztowy (wynagrodzenia, wydajno嗆 pracy) i ceny 鈍iatowe + kurs wymiany.

      4. Poniewa Rady nie interesuje zwi您ek pomi璠zy pieni康zem i inflacj to nie zajmuje si analiz skutk闚 zmiany st鏕 procentowych na ww. kategorie jak r闚nie skuteczno軼i polityki pieni篹nej NBP prowadzonej przy pomocy innych instrument闚 ni stopa procentowa np. operacji otwartego rynku (chocia temat polityki monetarnej FED jest obecny na ka盥ym posiedzeniu).

      5. W zasadzie nie zajmuje si sektorem bankowym, kondycja sektora bankowego, analiz zmian w bilansie sektora bankowego, zmianach depozyt闚, p造nno軼i/nadp造nno軼i sektora bankowego. Sporadycznie dyskutuje o zmianie wielko軼i kredyt闚.

      Z temat闚, kt鏎e s omawiane przez Rad i tych kt鏎e s pomijane mo積a sformu這wa wniosek, 瞠 podstawowy model jakim pos逝guje si Rada to r闚nanie bilansowe:

      Y = C + G + I + (E – Im)

      przy czym pomija analiz w jaki spos鏏 zmiany st鏕 procentowych wp造waj na poszczeg鏊ne zmienne w ww. to窺amo軼i. Rady nie interesuje analiza zale積o軼i:

      v * M = P * y

      M = m * M0

      lub bardziej skomplikowanych modeli opisuj帷ych relacj pieni康za i inflacji.

      Podsumowuj帷 w dyskusji Rady dominuj zagadnienia z obszaru proces闚 realnych w gospodarce polskiej (produkcja, wynagrodzenia, zatrudnienie), zmiany w gospodarce 鈍iatowej, polityki monetarnej FED i EBC ale nie polityki pieni篹nej NBP. Jest jednak nadzieja na zmian. Ostatnie sprawozdania z posiedzenia Rady w br. s d逝窺ze (ok 5 stron). Rada wi璚ej dyskutowa豉 na temat zmienia/nie zmienia stopy procentowe i skutk闚 dla gospodarki.

      Powy窺ze spostrze瞠nia s poprawne o ile sprawozdania z przebiegu dyskusji na RPP s rzetelne. Je郵i w publikowanych notatkach pomini皻o wiele temat闚 omawianych przez Rad i sp造cono formu這wane oceny i wnioski to przedstawiona powy瞠j ocena jest b喚dna.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 12 sierpnia 2015 09:33
  • wtorek, 11 sierpnia 2015
    • Za陰cznik Wybory 2015 Obni磬a wieku emerytalnego

      Przedstawione poni瞠j obliczenia s za陰cznikiem do poprzedniego wpisu. Odpowiadaj na pytanie: O ile procent?: zmieni si emerytura, zmieni si wydatki FUS na emerytury w wyniku podwy磬i wieku emerytalnego. Dla cz窷ci parametr闚 - tam gdzie nie ma to wp造wu na wynik tzn. przyj璚ie innej wielko軼i da identyczny wynik, przyj皻o arbitralne za這瞠nia (zaznaczono je kolorem czerwonym). Dla parametr闚 maj帷ych istotny wp造w na postawione pytanie przyj皻o warto軼i z rocznik闚 statystycznych (zaznaczono je kolorem zielonym). Kolorem fioletowym zaznaczono za這瞠nie, kt鏎ych celem by這 uproszczenie oblicze, ale przyjecie tych uproszcze nie ma istotnego wp造wu na wynik oblicze.

      Obliczenia kwoty przeci皻nej emerytury

      Przez ca造 okres pracy miesi璚zne wynagrodzenie jest sta貫, a co za tym idzie p豉cone sk豉dki emerytalne s sta貫 przez ca造 okres zatrudnienia. Wynagrodzenie kobiet stanowi ok. 85 proc. wynagrodzenia m篹czyzn. Zgromadzony kapita emerytalny nie jest waloryzowany, warto嗆 kapita逝 jest r闚na sumie wp豉conych sk豉dek. Warto嗆 emerytury jest sta豉 przez ca造 okres pobierania emerytury.

      Wp造w zmiany wieku emerytalnego na warto嗆 emerytury kobiet

      Liczba lat sk豉dkowych kobiety w wieku 60 lat = 30

      Roczna sk豉dka emerytalna kobiety = 8,5 tys. z

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury dla kobiety w wieku 60 lat b璠帷a podstaw do obliczenia pocz徠kowej warto軼i emerytury = 261,4

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury dla kobiety w wieku 67 lat = 201,1

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury b璠帷a podstaw do obliczenia pocz徠kowej warto軼i emerytury dla kobiet i m篹czyzn jest publikowana przez GUS w formie wsp鏊nej tablicy oczekiwane d逝go軼i trwania 篡cia dla kobiet i m篹czyzn.

      Kapita emerytalny kobiety w wieku 60 lat = 30 * 8,5 tys. z = 255 tys. z

      Kapita emerytalny kobiety w wieku 67 lat = 37 * 8,5 tys. z = 314,5 tys. z

      Miesi璚zna emerytura kobiety przechodz帷ej na emerytur w wieku 60 lat = 255 tys. z / 261,4 = 0,976 tys. z

      Miesi璚zna emerytura kobiety przechodz帷ej na emerytur w wieku 67 lat przy za這瞠niu 瞠 pracowa豉 po 60-tym roku 篡cia = 314,5 tys. z / 201,1 = 1,564 tys. z

      Miesi璚zna emerytura kobiety przechodz帷ej na emerytur w wieku 67 lat przy za這瞠niu 瞠 nie pracowa豉 po 60-tym roku 篡cia = 255 tys. z / 201,1 = 1,268 tys. z

      Emerytura kobiet przechodz帷ej na emerytur w wieku 67 lat jest wy窺za od emerytury otrzymanej w wieku 60 lat o:

      · 60,3 proc. w przypadku gdy kobieta, kt鏎a pracowa豉 po 60 roku 篡cia przez dodatkowe 7 lat,

      · 29,9 proc. w przypadku gdy kobieta, kt鏎a nie pracowa豉 po 60 roku 篡cia,

      Wp造w zmiany wieku emerytalnego na warto嗆 emerytury m篹czyzn

      Liczba lat sk豉dkowych m篹czyzn w wieku 65 lat = 35

      Roczna sk豉dka emerytalna m篹czyzny = 10 tys. z

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury dla m篹czyzny w wieku 65 lat b璠帷a podstaw do obliczenia pocz徠kowej warto軼i emerytury = 217,7

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury dla m篹czyzny w wieku 67 lat = 201,1

      Kapita emerytalny m篹czyzny w wieku 65 lat = 35 * 10 tys. z = 350 tys. z

      Kapita emerytalny m篹czyzny w wieku 67 lat = 37 * 10 tys. z = 370 tys. z

      Miesi璚zna emerytura m篹czyzny przechodz帷ego na emerytur w wieku 65 lat = 350 tys. z / 217,7 = 1,608 tys. z

      Miesi璚zna emerytura m篹czyzny przechodz帷ego na emerytur w wieku 67 lat przy za這瞠niu 瞠 pracowa po 65-tym roku 篡cia = 370,5 tys. z / 201,1 = 1,840 tys. z

      Miesi璚zna emerytura m篹czyzny przechodz帷ego na emerytur w wieku 67 lat przy za這瞠niu 瞠 nie pracowa po 65-tym roku 篡cia = 350 tys. z / 201,1 = 1,740 tys. z

      Emerytura m篹czyzny przechodz帷ego na emerytur w wieku 67 lat jest wy窺za od emerytury otrzymanej w wieku 65 lat o:

      · 14,4 proc. w przypadku gdy m篹czyzny, kt鏎y pracowa po 65 roku 篡cia przez dodatkowe 2 lata,

      · 8,2 proc. w przypadku gdy m篹czyzny, kt鏎y nie pracowa po 65 roku 篡cia,

      Wp造w zmiany wieku emerytalnego na 陰czn warto嗆 wyp豉conych emerytur dla jednego rocznika emeryt闚 przez ca造 okres pobierania emerytury

      Liczba nowych emeryt闚 w roczniku - 100 tys., w tym kobiet w wieku 60 lat - 58 tys., m篹czyzna w wieku 65 lat - 42 tys.

      Pomi璠zy 60 a 67 rokiem 篡cia umiera 6,4 proc. kobiet.

      Pomi璠zy 65 a 67 rokiem 篡cia umiera 5.1 proc. m篹czyzn.

      Liczba nowych emeryt闚 w roczniku w wieku 67 lat = 94,2 tys., w tym

      kobiet - 58 tys. * 0,936 = 54,3 tys.

      m篹czyzna - 42 tys. * 0,949 = 39,9 tys.

      Oczekiwany okres (w miesi帷ach) pobierania emerytury (nie myli z okresem, kt鏎y by podstaw wyliczenia emerytury, a kt鏎y by taki sam dla kobiet i m篹czyzn w tym samym wieku):

      kobiet w wieku 60 lat - 286,3

      kobiet w wieku 67 lat - 218.8

      m篹czyzn w wieku 65 lat - 186,0

      m篹czyzn w wieku 67 lat - 171,4

      Wz鏎:

      ㄠczne wyp豉ty emerytur na jeden rocznik emeryt闚 przez ca造 okres pobierania emerytur = liczba emeryt闚 * przeci皻na emerytura * liczba miesi璚y pobierania emerytury

      ㄠczna warto嗆 wyp豉conych emerytur na jeden rocznik emerytek przez ca造 okres pobierania emerytur:

      kobiet przechodz帷ych na emerytur w wieku 60 lat = 58 * 0,976 * 286,3 = 16,207 mld z

      kobiet przechodz帷ych na emerytur w wieku 67 lat, kt鏎e pracowa造 do 67 roku 篡cia = 54,3 * 1,564 * 218,8 = 18,578 mld z

      kobiet przechodz帷ych na emerytur w wieku 67 lat, kt鏎e nie pracowa造 po 60 roku 篡cia = 54,3 * 1,268 * 218,8 = 15,062 mld z

      ㄠczna warto嗆 wyp豉conych emerytur na jeden rocznik emeryt闚 przez ca造 okres pobierania emerytur:

      m篹czyzn przechodz帷ych na emerytur w wieku 65 lat = 42 * 1,608 * 186,0 = 12,562 mld z

      m篹czyzn przechodz帷ych na emerytur w wieku 67 lat, kt鏎zy pracowali do 67 roku 篡cia = 39,9 * 1,840 * 171,4 = 12,570 mld z

      m篹czyzn przechodz帷ych na emerytur w wieku 67 lat, kt鏎zy nie pracowali po 65 roku 篡cia = 39,9 * 1,740 * 171,4 = 11,887 mld z

      Celem oblicze jest pokazanie wp造wu podwy磬i wieku emerytalnego na wydatki systemu emerytalnego wyra穎nego w procentach a nie w z. Nie nale篡 przywi您ywa wielkiej wagi do obliczonych warto軼i wyp豉t emerytur wyra穎nych w z, poniewa do ich obliczenia przyj皻o arbitralne za這瞠nie o liczbie emeryt闚 w roczniku (100 tys.) i warto軼i emerytury. Jedynie warto嗆 d逝go軼i okresu pobierania emerytury i wska幡iki umieralno軼i pomi璠zy starym i podwy窺zonym wiekiem emerytalnym odpowiada danym z rocznika GUS.

      Aby por闚na wyizolowany wp造w podwy磬i wieku emerytalnego na 陰czne wyp豉ty emerytur z systemu emerytalnego przed i po zmianie wieku emerytalnego nale篡 por闚na kwoty wyp豉t obliczone przy za這瞠niu, 瞠 kobiety po 60 roku 篡cia nie pracuj (m篹czy幡i po 65 roku).

      Po podwy盧e wieku emerytalnego 陰czne wyp豉ty emerytur dla kobiet b璠 o 7,1 proc. ((1 - 15,062/16,207) * 100%) ni窺ze ni w przypadku wieku emerytalnego 60 lat. Skala zmniejszenia wyp豉t jest wynika ze zmniejszeniem populacji kobiet w wieku 67 w por闚naniu z populacj 60 latek: spadek populacji o 6,4 proc.

      Podobnie w przypadku m篹czyzn. ㄠczna warto嗆 wyp豉conych emerytur rocznikowi przechodz帷emu na emerytur w wieku 67 lat b璠zie o 5,4 proc. ((1 - (11,887/12,562) * 100%) mniejsza ni kwota wyp豉cona temu samemu rocznikowi przechodz帷emu na emerytury w wieku 65 lat. Liczba emeryt闚 w wieku 67 lat jest o 5.1 proc. mniejsza ni w wieku 65 lat.

      Je瞠li przyj望 za這瞠nie, 瞠 kobiety pomi璠zy 60 a 67 rokiem 篡cia b璠 pracowa i p豉ci sk豉dki emerytalne to 陰czna kwota wyp豉conych emerytur rocznikowi 67-tatek b璠zie o 2,380 mld z wi瘯sza ni w przypadku gdyby ten sam rocznik zosta emerytkami w wieku 60 lat. Ale pracuj帷 przez dodatkowych 7 lat rocznik kobiet wp豉ci豚y do systemu emerytalnego 3,341 mld z dodatkowych sk豉dek. Kwota dodatkowych wp豉conych sk豉dek przewy窺za o 0,961 mld z przyrost wyp豉conych emerytur, z czego 0,110 mld z to sk豉dki wp豉cone przez pracuj帷e kobiety kt鏎e nie do篡造 67 roku 篡cia.

      Wniosek: podwy磬a wieku emerytalnego powoduje popraw sytuacji finansowej systemu emerytalnego nie tylko z powodu wymarcia cz窷ci potencjalnych emeryt闚. Ten wniosek jest w pe軟i poprawny je郵i pracuj帷e d逝瞠j osoby starsze nie powoduj wzrostu bezrobocie m這dszych generacji, innymi s這wy: je郵i w gospodarce jest popyt na prac senior闚 i junior闚. Je郵i pracuj帷y d逝瞠j seniorzy "zabieraj" miejsca pracy m這dszym generacjom to zapewniaj sobie wyp豉ty wy窺zych emerytur za kilka lat, ale poniewa liczba pracownik闚 p豉c帷ych sk豉dki nie wzros豉 to strumie sk豉dek w najbli窺zych latach nie pokrywa wyp豉ty wy窺zych emerytur.


      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 11 sierpnia 2015 17:36
    • Wybory 2015 Obni磬a wieku emerytalnego

      To jest powt鏎ka Tekstu1 Tekstu2. Powt鏎ny wpis na temat skutk闚 podwy磬i wieku emerytalnego wynika z

      dezinformacji jakiej poddane jest spo貫cze雟two w obecnej kampanii wyborczej.

      Najpierw Andrzej Duda, a teraz PiS postuluj obni磬 wieku emerytalnego. Politycy, dziennikarze, eksperci spieraj si ile to b璠zie kosztowa這. Uczestnicy sporu koncentruj si na skutkach finansowych. PiS szacuje koszt obni磬i wieku emerytalnego na oko這 10 mld z, PO i rz康 na du穎 wi璚ej np. Pan Marcin 安i璚icki (Gazeta Wyborcza 7.07.2015)oszacowa skutki obni磬i wieku emerytalnego na oko這 50 mld z rocznie. Obydwie wielko軼i s b喚dne. Warto aby w tej sprawie zabra g這s ZUS i przedstawi opini swojego aktuariusza.

      Nale篡 przypomnie, 瞠 od 2014 roku (po pi璚ioletnim okresie przej軼iowym w latach 2009-2013) obowi您uje nowy system emerytalny tj. system zdefiniowanej sk豉dki, w kt鏎ym wielko嗆 emerytury zale篡 od warto軼i "zgromadzonego" kapita逝 emerytalnego, a dyskusja na temat skutk闚 zmiany wieku emerytalnego prowadzona jest tak jakby obowi您ywa system sprzed reformy.

      Pytanie: Czy podwy磬a (obni磬a) wieku emerytalnego zmniejszy (zwi瘯szy) wydatki emerytalne FUS?

      Odpowied: W d逝gim okresie 陰czne wydatki poniesione na emerytury ulegn zmianie w niewielkim stopniu. W kr鏒kim okresie tj. przez kilka lat po wprowadzeniu podwy磬i wieku emerytalnego, wydatki na emerytury b璠 przej軼iowo ni窺ze, zostan odroczone w czasie ale nie zmniejszone (po wprowadzeniu obni磬i wieku emerytalnego wydatki przej軼iowo b璠 wy窺ze).

      Pytanie: Co powoduje zmiana wieku emerytalnego?

      Odpowied: Zmiana wieku emerytalnego wp造wa g堯wnie na zmian wielko軼i indywidualnej emerytury.

      Aby prosto wyt逝maczy skutki podwy磬i wieku emerytalnego dla 陰cznej warto軼i emerytur wyp豉canych przez ZUS przyjmijmy za這瞠nie, 瞠 podwy磬a wieku emerytalnego dokonywana jest jednorazowo, a nie stopniowo jak to ma miejsce obecnie w Polsce. Po podniesieniu wieku emerytalnego do 67 lat, z 60 lat dla kobiet i z 65 lat dla m篹czyzn mamy do czynienia z sytuacj, gdy przez kolejne 2 lata nie b璠zie nowych emeryt闚-m篹czyzn , a przez kolejnych 7 lat nie b璠zie nowych emerytek. ZUS b璠zie wyp豉ca emerytury dotychczasowym emerytom i emerytkom, kt鏎ych liczba z powod闚 zgon闚 co roku b璠zie male. Je郵i pominiemy coroczn waloryzacje emerytur oznacza to b璠zie, 瞠 w pierwszych dw鏂h latach po podniesieniu wieku emerytalnego 陰czne wyp豉ty emerytur dla emeryt闚-m篹czyzn b璠 male. Dla emerytek ten przej軼iowy okres b璠zie trwa 7 lat.

      Jednak po 2 latach po nowe emerytury zg這sz si emeryci-m篹czy幡i, kt鏎zy osi庵n瘭i wiek 67 lat. Nowo przyznane emerytury 67-latkom b璠 co najmniej o 8,2 proc. procent wy窺ze ni nowo przyznana emerytura jak by dostali w wieku 65 lat, co wynika z kr鏒szego oczekiwane okresu 篡cia 67 latka (szacowany wg. GUS na 201,1 miesi璚y) ni 65 latka (217,7 miesi璚y). Nowo przyznane emerytury 67-latk闚 b璠 jeszcze wy窺ze je郵i uwzgl璠nimy podwy磬 kapita造 emerytalnego w ostatnich dw鏂h latach z tytu逝 indeksacji i wp豉conych dodatkowych sk豉dek emerytalnych (je郵i w ostatnich dw鏂h latach przed emerytur pracowali to nowo przyznana emerytura b璠zie wy窺za o ok. 14 proc.). Po 7 latach okresu przej軼iowego kobiety kt鏎e mia造 59 lat w momencie wprowadzenia jednorazowej podwy磬i wieku emerytalnego osi庵n wiek emerytalny. W przypadku kobiet nowo przyznana emerytura b璠zie co najmniej o 30 proc. wy窺za ni emerytura przyznana kobiecie w wieku 60 lat, a je郵i kobieta pracowa豉 przez te dodatkowe 7 lat to emerytura mo瞠 by wy窺za o ok. 60 proc. .

      Kiedy sko鎍zy si okres przej軼iowy kolejne generacje nowych emeryt闚 z wy窺zymi emeryturami stopniowo powi瘯sza b璠 陰czn kwot emerytur wyp豉canych przez ZUS.

      Sytuacj funduszu emerytalnego mo積a por闚na do sytuacji kredytobiorcy, kt鏎y ma kredyt hipoteczny w kwocie np. 240 tys. z do sp豉cenia w okresie 20 lat. Jego miesi璚zna rata (bez odsetek) wynosi 1000 z. Ustawodawca wprowadza regulacj, 瞠 przez nast瘼nych 7 lat nie trzeba sp豉ca kredytu, a odsetki maj by kapitalizowane. Po 7 latach kredytobiorca ma do sp豉ty 338 tys. z kredytu (za這穎no, 瞠 oprocentowanie wynosi 5 %) co oznacza, 瞠 rata zamiast 1000 z wynosi b璠zie 2165 z (bez bie膨cych odsetek naliczanych od wy窺zego d逝gu) . Kredytobiorca kredyt musi sp豉ci. Podobnie ZUS musi wyp豉ci kapita emerytalny naliczony na koncie przeci皻nego emeryta.

      Przepraszam czytelnika za ten 這patologiczny przyk豉d, ale przedwyborcza dyskusja o finansowych skutkach podwy磬i/obni磬i wieku emerytalnego prowokuje mnie do podania tego przyk豉du.

      Jak napisano we wst瘼ie, podwy磬a wieku emerytalnego b璠zie mia豉 nieznaczny trwa造 wp造w na zmniejszenie wyp豉t emerytur poniewa:

      a) Cz窷 os鏏 nie do篡je podwy窺zonego wieku emerytalnego. Kobiet w wieku 67 lat jest o 6,4 proc. mniej ni w wieku 60 lat, co powoduje, 瞠 陰czna warto嗆 emerytur wyp豉conych przez ca造 okres pobierania emerytury kobietom przechodz帷ym na emerytur w wieku 67 lat b璠zie o ok. 7,1 proc. mniejsza ni gdyby przesz造 na emerytur w wieku 60 lat. M篹czyzn w wieku 67 lat jest o 5.1 proc. mniej ni w wieku 65 lat, co powoduje spadek wyp豉conych emerytur o ok. 5,4 proc.

      b) Po podwy盧e wieku emerytalnego liczba os鏏, kt鏎zy nie zgromadzili kapita逝 emerytalnego zapewniaj帷ego minimaln ustawow emerytur b璠zie mniejsza, co oznacza mniejsze dop豉ty do ich emerytur, kt鏎e nie maj pokrycia w sk豉dkach.

      Obni瞠nie wieku emerytalnego ma odwrotne skutki ni jego podniesienie. Skokowo wzro郾ie liczba emeryt闚, jednak przyznane im emerytury b璠 ni窺ze. Wi璚ej b璠zie os鏏 z minimalnymi emeryturami dotowanymi przez pa雟two z powodu niskiego kapita逝 emerytalnego.

      Je瞠li PiS w 2016 roku zrealizuje sw鎩 zamiar obni磬i wieku emerytalnego to nale篡 si spodziewa plus/minus podwojenia liczby nowo przyznanych emerytur w pierwszym roku po obni盧e wieku emerytalnego. Nie b璠zie to zab鎩czy cios dla finans闚 publicznych. Wszystko to za spraw przyj皻ego dwa tata temu rozwi您ania stopniowego podwy窺zania emerytur. Od 1 stycznia 2013 roku, co kwarta wiek emerytalny podnoszony jest o jeden miesi帷, co powoduje 瞠 w 2016 roku wiek emerytalny dla kobiet b璠zie wynosi 61 lat, dla m篹czyzn 66 lat. Powr鏒 do 60 i 65 lat spowoduje, 瞠 w skokowo przyb璠zie jeden rocznik nowych emeryt闚. Ilu ich b璠zie? W ostatnich 2-3 latach liczba nowo przyznanych emerytur wynosi豉 ok. 100 - 120 tys. os鏏. Je瞠li w 2016 dodatkowa liczba emeryt闚 wynios豉by 120 tys. os鏏, a warto嗆 nowo przyznanej emerytury wynios豉by ok.2200 z to spowodowa這by to wzrost wydatk闚 FUS o: 120 000 * 2200 z * 12 = 3,168 mld z w skali roku. Nie s to 瘸dne dodatkowe wydatki FUS lecz wydatki, kt鏎e ZUS zaczyna ponosi wcze郾iej.

      Niestety z orzeczenia Trybuna逝 Konstytucyjnego r騜ny wiek emerytalny dla kobiet i m篹czyzn jest niezgodny z Konstytucj. PiS obni瘸j帷 wiek emerytalny mo瞠 przyj望 np. wiek 65 lat dla kobiet i m篹czyzn, co spowoduje, 瞠 podwojeniu ulegnie liczba nowych emeryt闚-m篹czyzn, a wzrost wydatk闚 FUS z tego tytu逝 wyniesie ok. 1,3 mld z rocznie.

      Nast瘼ny wpis to za陰cznik gdzie zamieszczam wyliczenia, aby wnikliwi czytelnicy mogli je zweryfikowa i wskaza na b喚dy lub zbyt du瞠 uproszczenia.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Wybory 2015 Obni磬a wieku emerytalnego”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 11 sierpnia 2015 17:31
  • pi徠ek, 07 sierpnia 2015
    • Pomoc dla frankowicz闚

      Korupcja" przed wolna elekcj rozwija si w najlepsze. W 鈔od wieczorem Sejm (g這sami PiS, SLD, PSL) uchwali ustaw o mo磧iwo軼i przewalutowania kredyt闚 mieszkaniowych we frankach na walut krajow wg. kursu z dnia otrzymania kredytu. Realizacja tej ustawy mo瞠 kosztowa banki ok. 20 mld z.

      Frankowicze jeszcze nie mog by pewni redukcji swojego zad逝瞠nia i poprawy swoich warunk闚 bytu - ustaw musi zatwierdzi Senat i podpisa prezydent. Ja ju jestem pewien poniesionych strat i pogorszenia si moich warunk闚 bytu w przysz這軼i.

      G逝pi pos這wie my郵, 瞠 koszty ich radosnej tw鏎czo軼i ponios banki. Ju nast瘼nego dnia po uchwaleniu ustawy koszty ponios這 wielu obywateli - miedzy nimi pisz帷y te s這wa - trac帷 cz窷 swoich oszcz璠no軼i . Strata warto軼i posiadanych akcji bank闚, strata cz窷ci oszcz璠no軼i ulokowanych w funduszach akcyjnych, straty cz窷ci oszcz璠no軼i emerytalnych w OFE. Nawet je郵i ustawa przepadnie w dalszym post瘼owaniu legislacyjnym, to nie nale篡 oczekiwa, 瞠 kursy akcji bank闚 wr鏂 do poprzedniego poziomu. Cz窷 strat jest bezpowrotna.

      Je郵i ustawa w niezmienionej formie przejdzie procedur legislacyjn to straty ponios r闚nie inni. Bud瞠t, kt鏎y otrzyma o kilka mld z podatku dochodowego mniej. Przedsi瑿iorstwa i obywatele staraj帷y si o kredyty (spadek kapita堯w bank闚 wymusi ograniczenie akcji kredytowej, co spowoduje wzrost oprocentowania nowo przyznawanych kredyt闚).

      G逝pi pos這wie my郵,瞠 po przewalutowaniu kredyt闚 ul膨 'frankowiczom".Niestety nie.Po przewalutowaniu kredytu na z這te rata kredytu i odsetki b璠 na zbli穎nym poziomie jak we frankachCzytaj(kredytobiorcy, kt鏎zy wzi瘭i kredyt dawniej b璠 mieli raty+odsetki nieznacznie ni窺ze, kredytobiorcy , kt鏎zy wzi瘭i kredyt w ostatnich latach b璠 mieli koszty obs逝gi wy窺ze). W wyniku przewalutowania skr鏂i si okres sp豉ty kredytu.

      G逝pi pos這wie my郵帷y o swojej reelekcji, decyduj o "pomocy" kilkuset tysi帷om frankowicz闚, kt鏎zy s zamo積ymi obywatelami, kosztem kilku milion闚 obywateli.

      Je郵i ustawa w obecnej formie zostanie podpisana przez Prezydenta, to prawdopodobnie zostanie zaskar穎na do Trybuna逝 Konstytucyjnego lub nawet to trybuna堯w mi璠zynarodowych. Ustawa zmienia warunki dobrowolnych um闚 pomi璠zy bankami i kredytobiorcami obci捫aj帷 kosztami zmiany jedn ze stron; banki. W豉dza publiczna mo瞠 przyjmowa takie ustawy pod warunkiem, 瞠 koszty ich realizacji zostan pokryte ze 鈔odk闚 publicznych.

      Banki mo積a by這by obci捫y kosztami umorzenia cz窷ci kredytu po przewalutowaniu kredytu jedynie w tych przypadkach, gdy kredytobiorca zosta "naci庵ni皻y" przez bank na kredyt walutowy tzn. klient z這篡 wniosek o kredyt w PLN, nie m鏬 otrzyma kredytu w z這t闚kach poniewa nie posiada zdolno軼i kredytowej, pracownik banku nam闚i go na kredyt w CHF bo tu wg. metody stosowanej przez bank kredytobiorca posiada zdolno嗆 walutow. Trudno jednak b璠zie udowodni po latach jak faktycznie by這.

      Sprawc ba豉ganu jest Platforma Obywatelska, kt鏎a wnios豉 projekt ustawy pod obrady Sejmu, chc帷 w ten spos鏏 "kupi" g這sy wyborcze. Nie przewidzia豉, 瞠 inne partie przelicytuj j w przedwyborczym rozdawnictwie przywilej闚.

      Odpowiedzialno嗆 za to, 瞠 tak wiele os鏏 otrzyma這 kredyt we frankach ponosz:

      • w豉dze publiczne, szczeg鏊nie KNF, kt鏎a nie zakaza豉 udzielania kredyt闚 w obcych walutach osobo fizycznym ( banki maj alibi, ZBP sygnalizowa konieczno嗆 wprowadzenia takiej regulacji),
      • banki, kt鏎e w ocenie zdolno軼i kredytowej kredytobiorc闚 nie uwzgl璠nia造 ryzyka kursowego lub wr璚z "naci庵a造" klient闚 na kredyt walutowy w sytuacjach gdy kredytobiorca nie mia zdolno軼i kredytowej na kredyt w PLN.

      "Frankowicze" to nie s biedni obywatele, kt鏎ym trzeba pomaga. Obecnie maj wy窺ze koszty obs逝gi kredytu ni w momencie kiedy podpisywali umowy, ale wi瘯szo嗆 z nich sp豉ca kredyty w terminie.

      Je瞠li wi瘯szo嗆 parlamentarna chce koniecznie pom鏂 "frankowiczom" to mo瞠 zaproponowa pomoc dla tych, kt鏎zy faktycznie znale幢i si w z貫j sytuacji i nie s w stanie sp豉ca kredytu.

      Propozycja:

      Je郵i kredytobiorca nie jest w stanie sp豉ca kredytu z powodu wzrostu kursu CHF, to w porozumieniu z bankiem sprzedaje mieszkanie, uzyskane 鈔odki przeznacza na sp豉t kredytu. Je郵i otrzymane ze sprzeda篡 鈔odki nie wystarcz na sp豉t ca貫go kredytu to mo瞠 skorzysta z pomocy bud瞠tu pa雟twa. Je郵i bank umorzy 1/4 pozosta貫j do sp豉cenia kwoty kredytu to bud瞠t zap豉ci za umorzenie dodatkowej 1/4 pozosta貫go do sp豉ty kredytu. Kredytobiorcy pozostanie do sp豉ty jedynie 50 proc. r騜nicy pomi璠zy warto軼i zad逝瞠nia, a warto軼i sprzedanego mieszkania. Pomys造z innych pa雟tw.

      Podanie do Sejmu RP

      Uprzejmie prosz o przyj璚ie ustawy, kt鏎a zobowi捫e fundusze akcyjne do wyr闚nania strat jakie ponios貫m w wyniku powierzenia im oszcz璠no軼i mojego10 lat temu. TFI nie poinformowa這 mnie o ryzyku inwestowania w akcje. W wyniku kryzysu w roku 2008 roku ponios貫m straty. Ustawa powinna zobowi您ywa TFI do wp豉cenia na m鎩 rachunek inwestycyjny 90 proc. r騜nicy pomi璠zy zyskiem z inwestycji w d逝goterminowe obligacje skarbowe a zyskiem w inwestycje w akcje.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 07 sierpnia 2015 23:26

Tagi

Kana informacyjny