Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • czwartek, 19 listopada 2015
    • Zamach na Trybuna Konstytucyjny

      To jest 250 wpis na blogu.  Co za nudny i paskudny temat mi si trafi.

      W dniu 19 listopada 2015 pos這wie PiS oraz Kukiz15 przeg這sowali zmian  ustawy  o Trybunale Konstytucyjnym. Na szcz窷cie pos這wie PSL, PO, NRP nie wzi瘭i udzia逝 w g這sowaniu i opu軼ili sal.  Tempo prac ekspresowe:

      13 listopada - projekt ustawy wp造n掖  do Sejmu,

      17 listopada - projekt ustawy skierowano do I czytania w komisji,

      18 listopada - sprawozdanie komisji,

      Dzi wiecz鏎,  b璠zie mn鏀two  komentarzy; emocjonalnych, pompatycznych mam nadziej,  瞠 kilka merytorycznych.  Poni瞠j zamieszczam moj ocen dokonanych zmian w ustawie o TK z dnia 25 czerwca 2015 roku.   Na czerwono wydrukowano zmieniony lud dodany tekst,  na zielono poprzednie brzmienie, pod spodem,  boldem,  zamieszczono  komentarz.

       

      1)   art. 12 ust. 1 i ust. 2 otrzymuj brzmienie:

      „1. Prezesa Trybuna逝 powo逝je Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej spo鈔鏚 co najmniej trzech (dw鏂h) kandydat闚 przedstawionych przez Zgromadzenie Og鏊ne na okres trzech lat. Na stanowisko Prezesa Trybuna逝 mo積a by powo豉nym dwukrotnie”.

       

      „2. Kandydat闚 na stanowisko Prezesa Trybuna逝 wybiera Zgromadzenie Og鏊ne w ostatnim miesi帷u (nie p騧niej ni 3 miesi帷e przed dniem up造wu) kadencji Prezesa Trybuna逝, spo鈔鏚 s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎zy w g這sowaniu uzyskali kolejno najwi瘯sz liczb g這s闚. W razie opr騜nienia stanowiska Prezesa Trybuna逝, wyboru kandydat闚 dokonuje si w terminie 21 (30) dni. 

      Wyb鏎 Prezesa TK  przez prezydenta RP spo鈔鏚 trzech kandydat闚 ma na celu stworzenie warunk闚 do powo豉nia na Prezesa s璠ziego kt鏎y uzyska 1, 2, 3 lub 4  g這sy poparcia.  Czyli gdyby uda這 si PiS wprowadzi 5 nowych s璠zi闚 to mo瞠 by pewne wyboru przychylnego sobie Prezesa TK .   

      Kadencyjno嗆 Prezesa TK nie jest z造m pomys貫m.   Aby stworzy warunki do bezstronnej dzia豉lno軼i Prezesa i pozosta造ch s璠zi闚  lepiej aby Prezes  by wybierany tak jak obecnie czyli  do ko鎍a swojej kadencji s璠ziowskiej.  Kadencyjno嗆 stwarza przes豉nki do tego,  瞠 s璠ziowie b璠 miedzy sob rywalizowa i zabiega o u Prezydenta o szans nominacji na Prezesa.   

      Zaproponowanie wyboru Prezesa w ostatnim miesi帷u kadencji obecnego  oznacza odk豉danie aktu wyboru na ostatni chwil.   Poprzedni zapis jest r闚nie z造, poniewa wg niego mo積a by這 wybra Prezesa TK   w poprzedniej kadencji Sejmu lub w tym miesi帷u, pomimo 瞠 kadencja obecnego Prezesa trwa do czasu wyga郾i璚ia jego mandatu s璠ziego lub rezygnacji.  

       

      2)   art. 18 otrzymuje brzmienie:

      „S璠zi Trybuna逝 mo瞠 by osoba, kt鏎a posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska s璠ziego S康u Najwy窺zego lub Naczelnego S康u Administracyjnego.”;   

      2) w dniu wyboru ma uko鎍zone 40 lat i nie uko鎍zy豉 67 lat.

      Okre郵enie granic wieku by這 rozs康nym rozwi您aniem.

       

      3)   art. 19 ust. 2 otrzymuje brzmienie:

      „2. Wniosek w sprawie zg這szenia kandydata na s璠ziego Trybuna逝 sk豉da si do Marsza趾a Sejmu 30 dni (nie p騧niej ni 3 miesi帷e) przed dniem up造wu kadencji s璠ziego Trybuna逝.”;

       

      Bardzo szkodliwa zmiana.  Odbiera pos這m (i opinii publicznej) mo磧iwo嗆 zapoznania si z sylwetkami zg這szonych kandydat闚.  Co by鄉y powiedzieli gdyby kampanie wyborcz skr鏂ono do 30 dni.    Pozostawiaj帷 poprzedni zapis nale瘸這by doda zapis,  瞠 wyboru s璠ziego dokonuje si w ostatnim miesi帷u kadencji.

       

      4)   art. 21 ust. 1 otrzymuje brzmienie:

      „1. Osoba wybrana na stanowisko s璠ziego Trybuna逝 sk豉da wobec Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, w terminie 30 dni od dnia wyboru, 郵ubowanie nast瘼uj帷ej tre軼i:

      „Uroczy軼ie 郵ubuj, 瞠 pe軟i帷 powierzone mi obowi您ki s璠ziego Trybuna逝 Konstytucyjnego b璠 wiernie s逝篡 Narodowi i sta na stra篡 Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej, czyni帷 to bezstronnie, wed逝g mego sumienia i z najwy窺z staranno軼i, oraz strzeg帷 godno軼i sprawowanego urz璠u.”.

      奸ubowanie mo瞠 by z這穎ne z dodaniem zdania „Tak mi dopom騜 B鏬.”.”;

              wprowadza si art. 21 ust. 3, kt鏎y otrzymuje brzmienie:

      „3. Z這瞠nie 郵ubowania rozpoczyna bieg kadencji s璠ziego Trybuna逝.”

       Intencja dobra,  zapis z造.  Zaproponowane zapisy wymuszaj aby wyb鏎 nowego s璠ziego odbywa si w ostatnim miesi帷u przed zako鎍zeniem kadencji, co nie jest najlepszym rozwi您aniem.  Ust. 3 czyni z aktu 郵ubowania form zezwolenia przez Prezydenta na objecie funkcji s璠ziego TK.  奸ubowanie jest aktem przyj璚ia wyboru przez s璠ziego.  Uchwa造 powo逝j帷e s璠zi闚 okre郵aj dat rozpocz璚ia kadencji. Ust. 3 jest zb璠ny. Poprawny zapis powinien zobowi您ywa Prezydenta do przyj璚ia 郵ubowanie bez zb璠nej zw這ki.  

       

      5)   uchyla si art. 136 i art. 137.

      Art. 136. Przepis art. 18 pkt 2 stosuje si do s璠zi闚 Trybuna逝 wybieranych na to stanowisko po dniu wej軼ia w 篡cie ustawy.

       Art. 137. W przypadku s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎ych kadencja up造wa w roku 2015, termin na z這瞠nie wniosku, o kt鏎ym mowa w art. 19 ust. 2, wynosi 30 dni od dnia wej軼ia w 篡cie ustawy.

       

            Wprowadza si art. 137a w brzmieniu:

      „Art. 137a. W przypadku s璠zi闚 Trybuna逝, kt鏎ych kadencja up造wa w roku 2015, termin na z這瞠nie wniosku, o kt鏎ym mowa w art. 19 ust. 2, wynosi 7 dni od dnia wej軼ia w 篡cie niniejszego przepisu”.

      Ten artyku 鈍iadczy o "zamachu"  na TK.  W bie膨cym roku kadencje ko鎍z si 2 s璠ziom (3 grudnia i 9 grudnia 2015 roku). Zgodnie z obowi您uj帷ym prawem zostali ju  wybrani ich nast瘼cy.

       

      6)    Art. 2

      Kadencja dotychczasowego Prezesa i Wiceprezesa Trybuna逝 wygasa po up造wie trzech miesi璚y od dnia wej軼ia w 篡cie ustawy.

      Drugi  przyk豉d "zamachu"  na TK.   Tego zapisu nie powinno by, a je郵i ju to okres wyga郾i璚ia kadencji obecnego prezesa powinien by okre郵ony po up造wie 3 lat od dnia wej軼ia ustawy.   Nie okre郵ono w jaki spos鏏 wybierany ma by wiceprezes TK i ile trwa jego kadencja.

       

      7)   Art. 3

      Ustawa wchodzi w 篡cie po up造wie 14 dni od dnia og這szenia.

      Bardzo kr鏒ki okres vacatio legis.  Poprzednia nowelizacja mia豉 okres 30 dni.

       

      Co teraz powinna zrobi opozycja?

      Zaskar篡 zmiany do Trybuna逝 Konstytucyjnego w najwcze郾iejszym z mo磧iwych termin闚. Trybuna Konstytucyjny powinien rozpatrzy wniosek  niezw這cznie i uzna nowelizacj za niezgodn z Konstytucj RP. 

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 19 listopada 2015 23:31
    • Wyb鏎 s璠zi闚 Trybuna逝 Konstytucyjnego

       

      Wobec powzi璚ia nowych informacji na temat istnienia sprzeczno軼i pomi璠zy zapisami ustawy o Trybunale Konstytucyjnym a Regulaminem Sejmu (ustawa okre郵a termin zg豉szania kandydat闚 na s璠ziego TK na 3 miesi帷e przed up造wem kadencji s璠ziego,   a Regulamin Sejmu na 30 dni) musia貫m skasowa tre嗆 poni窺zego wpisu jako wprowadzaj帷 czytelnika w b陰d.   Nowy wpis  jest poprawny (mam nadziej).

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 19 listopada 2015 14:54
  • poniedzia貫k, 16 listopada 2015
    • Uchod嬈y a sprawa polska

      Szczerze m闚i帷 mam ju serdecznie dosy wypowiedzi naszych polityk闚 na temat uchod嬈闚. Niekt鏎ych wywod闚, np. o przenoszonych chorobach nie powstydziliby si dzia豉cze NSDAP. Jak nie wiadomo jak si zachowa w nowej sytuacji to najlepiej zachowa si przyzwoicie. Oto kilka dzia豉 jakie powinni鄉y wykona (obywatele i rz康) aby w przysz這軼i spojrze w lustro i dzieciom w oczy bez wstydu:

      1. Nie gada ksenofobicznych g逝pot, ani w domu, ani publicznie.

      2. Ka盥y doros造 obywatel powinien przekaza do miesi帷 1 z (lub wi璚ej) dla organizacji pomagaj帷ym uchod嬈om z Syrii, Erytrei,.....

      3. Rz康 powinien bez zb璠nej zw這ki przekaza z bud瞠tu odpowiednie kwoty pieni璠zy na europejski fundusz pomocy dla Afryki oraz fundusz wspieraj帷y uchod嬈闚 w obozach w Libanie, Jordanii, Turcji.

      4. Do ko鎍a roku powinni鄉y przyj望 co najmniej 2 tys. imigrant闚 z Syrii (mniej wi璚ej tyle jest wolnych miejsc w o鈔odkach dla uchod嬈闚), kt鏎zy dotarli do Grecji. Do ko鎍a I kwarta逝 2016 powinni鄉y przyj望 wszystkich uchod嬈闚 w liczbie do jakiej zobowi您a si polski rz康. Preferencje powinny mie rodziny z dzie熤i. Imigrantom powinien by zaoferowany pobyt na 5-lat z opcj przed逝瞠nia na kolejnych 5-lat je郵i nie b璠zie warunk闚 powrotu do ich kraju.

      5. Co roku powinni鄉y oferowa uchod嬈om, kt鏎ych przyj瘭i鄉y a kt鏎zy s w wieku uniwersyteckim, kilkadziesi徠 stypendi闚 z prawem kszta販enia si na wybranych polskich wy窺zych uczelniach.

      6. Nie ogl康aj帷 si na pozosta造ch cz這nk闚 UE, powinni鄉y zadeklarowa gotowo嗆 do przyjmowania co roku np. 2 tys. uchod嬈闚 syryjskich przebywaj帷ych w obozach w Libanie (to jest ma造 kraj z za du膨 liczb uchod嬈闚), priorytet dla rodzin z dzie熤i w wieku szkolnym, oferuj帷 im 5-letni pobyt w Polsce z opcj.......

      7. Wywiera presj na kraje UE aby kontrolowa造 zewn皻rzne granice UE. Okresowo mo積a im pom鏂. W璕rzy dali rad inni te mog. Do momentu, a nie zostanie zatrzymany niekontrolowany nap造w imigrant闚 nie przyjmowa, 瘸dnych nowych zobowi您a do przej璚ia imigrant闚 z innych pa雟tw UE.

      8. Przygotowa propozycj, do dyskusji, wsp鏊nych zasad polityki imigracyjnej i azylowej dla pa雟tw z grupy Schengen.

      Tylko tyle i a tyle.

      Ps. Oficjelom z UE zajmuje kilka miesi璚y aby doj嗆 do wniosk闚 jakie w kilkadziesi徠 minut zosta造 zaproponowane w poprzednim tek軼ie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Uchod嬈y a sprawa polska”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 16 listopada 2015 23:47
  • czwartek, 12 listopada 2015
    • Centralne obchody 安i皻a Niepodleg這軼i

      Cudzoziemiec,  郵edz帷y obchody Narodowego 安i皻a Niepodleg這軼i doszed豚y do wniosku, 瞠 centralnym wydarzeniem jest marsz z racami kilkudziesi璚iu tysi璚y Polak闚  w Warszawie skanduj帷ych has這  "Polska dla Polak闚". 

      Tak jak w poprzednich latach (Marsz 2011 ,  Marsz 2014 )  trzy og鏊nopolskie telewizyjne kana造 informacyjne + telewizja TRWAM zorganizowa造 wielogodzinn transmisj on-line  z przebiegu marszu z udzia貫m plejady komentator闚. Nie transmitowano obchod闚 z Bia貫j Podlaskiej z udzia貫m Prezydenta RP.  G堯wne wydanie Wiadomo軼i TVP informacj o tym jak 鈍i皻owano w r騜nych miastach Polski umie軼i這 jako ostatni punkt wieczornych informacji!!! 

      Listopadowa pogoda fatalna do 鈍i皻owania,  ale 鈍i皻ujemy z coraz wi瘯sz fantazj:   marsze,  酥iewy, biegi,  inscenizacje grup rekonstrukcyjnych,  bicie rekordu w d逝go軼i flagi narodowej,.....  

      W por闚naniu z poprzednimi latami jest post瘼.  Policja przed 11 listopada w zasadzie milcza豉 i nie  podgrzewa豉 sytuacji komunikatami   jak si szykuje na uczestnik闚 marszu.  Nie ustawia豉 si w kordon na trasie (na widoku)  maszeruj帷ych.  Stra marszu by豉 liczniejsza ni w latach ubieg造ch i zadymiarzy przyjecha這 jakby mniej.

      Nie by這 bijatyki z policj.  Jest nadzieja, 瞠 w przysz造m roku stacje TV zrezygnuj z promowanie nacjonalizmu i ksenofobii i  zaczn organizowa przekazy  uroczysto軼i z innych miast Polski.

       

       

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 12 listopada 2015 18:35
  • czwartek, 05 listopada 2015
    • Reklamy w TV

      Stacje telewizyjne wiedz,  瞠 staramy si nie ogl康a reklam.  Opr鏂z starych trik闚,  polegaj帷ych na wstawianiu blok闚 reklamowych w 鈔odku filmu,  koordynacji czasu emisji blok闚 reklamowych mi璠zy stacjami tak aby鄉y nie mieli gdzie "uciec",......    wprowadzi造 nowy  „鈔odek przymusu”  ogl康ania reklam:  

      Niepunktualno嗆. 

      Programy, filmy   zamiast rozpoczyna si zgodnie z harmonogramem rozpoczynaj si z  3,  4,   5  minutowym op騧nieniem.  Ta praktyka stosowana jest g堯wnie wieczorem.  Przoduje w niej telewizja pa雟twowa.  TVN te nie ust瘼uje.   

       

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „ Reklamy w TV”
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 05 listopada 2015 12:50
  • wtorek, 03 listopada 2015
    • 500 z dotacji na dziecko mo積a przyzna m康rze

      PiS  zachowa si jak kr鏊owie elekcyjni przekupuj帷y polsk szlacht, co by這 jedn z przyczyn upadku I Rzeczpospolitej.  Obieca, i obietnicy zamierza dotrzyma:  500 z  miesi璚znie na drugie, trzecie i kolejne dziecko. Rodzina z tr鎩k dzieci dostanie 1 tys. z, z czw鏎k - 1,5 tys. Dodatek dostan te rodziny z jednym dzieckiem, ale tylko najubo窺ze - w kt鏎ych doch鏚 na osob nie przekracza 800 z. W rodzinie z dzieckiem niepe軟osprawnym limit ro郾ie do 1,2 tys. z. Dodatek nale篡 si na ka盥e dziecko do 18 roku 篡cia; r闚nie osobie wychowuj帷ej je samotnie i opiekunowi prawnemu.  Nowe dodatki mia造by obj望 oko這 3,6 mln dzieci.  Roczny koszt dla bud瞠tu pa雟twa, ponad 20 mld z. 

      Poni窺ze dwa wykresy przedstawiaj dotacje na dzieci wg propozycji PiS.

      Prezentacja1Prezentacja2

      Propozycja PiS  (plus dotychczasowe ulgi na dzieci w PIT: 94 z miesi璚znie na 1 i 2 dziecko, 167 z na 3 dziecko, 225 z na 4 o kolejne dziecko ale nie wi璚ej ni zap豉cone sk豉dki na ubezpieczenia spo貫czne i PIT)  oznacza,  瞠 pa雟two (my wszyscy) bierze  drugie i kolejne dziecko  na swoje utrzymanie.   W zamo積ych rodzinach r闚nie.   Jaki to ma sens,  transferowa 鈔odki bud瞠towe do rodzin w dobrej i bardzo dobrej sytuacji materialnej? 

       

      Moim  zdaniem aby wesprze rodzin pa雟two powinno skoncentrowa si na trzech zagadnieniach:

      1)   wywi您ywa si lepiej z obowi您k闚 kt鏎e ju wzi窸o na siebie; edukacja,  ochrona zdrowia dzieci,....  Redaktorzy GW Leszek Kostrzewski i Piotr Mi帷zy雟ki  przedstawiaj kilka przyk豉d闚 lepszego wykorzystania 鈔odk闚 publicznych na wsparcie polityki prorodzinnej.

      2)   praca dla rodzic闚,

      3)   mieszkania na wynajem,

      Tylko tyle i a tyle.

       Mo積a przyj望 dwa stanowiska wobec propozycji PIS:  

      1. Niech PiS p豉ci (czyli my) skoro obieca.l I niech bud瞠t tonie.
      2. Zmodyfikowa projekt PIS i wskaza 廝鏚豉 jego finansowania.

      Wybieram drugi wariant.

      Modyfikacja  propozycji PiS mog豉by by nast瘼uj帷a.  500 z miesi璚znie na dziecko otrzymuj rodziny w kt鏎ych miesi璚zny doch鏚 po opodatkowaniu na cz這nka rodziny jest mniejszy ni 800 z.   Je瞠li doch鏚 na cz這nka rodziny przekracza 800 z,  to na dotacja stopniowo maleje np.  na ka盥e 2 z dochodu ponad 800 z dotacja maleje o 1 z.  Przyk豉dowo, rodzina z dochodem 1100 z na cz這nka rodziny otrzyma dotacj w wysoko軼i 350 z  miesi璚znie na dziecko.   Rodzina z dochodem 1800 z na osob lub wy窺zym nie otrzyma dotacji.  Poni窺ze wykresy ilustruj niniejsza propozycj.

      Prezentacja3
      Prezentacja4

      Tak zmodyfikowana dotacja ma dwie zalety.   Jej koszt dla bud瞠tu b璠zie znacznie ni窺zy w  propozycji PIS.  Dotacja trafia do rodzin o niskich i 鈔ednich dochodach.  Przyk豉dowo w rodzinie, w kt鏎ej rodzice zarabiaj przeci皻ne wynagrodzenie (2 * 4000 z = 8000)  z jednym dzieckiem  dotacja b璠zie zerowa,  ale ju w przypadku dw鎩ki dzieci b璠zie na poziomie nieznacznie wy窺zym od obecnej ulgi w PIT.    

      Aby sfinansowa tak zmodyfikowan dotacj na dzieci nale篡 wprowadzi nast瘼uj帷e korekty w podatku PIT:

      1. Zlikwidowa obecn ulg na dziecko w PIT.
      2. Zlikwidowa koszt uzyskania przychodu. Nie wiadomo po co je wprowadzono,  chyba po to aby bardziej skomplikowa rozliczenie PIT.
      3. Zlikwidowa wsp鏊ne rozliczanie PIT przez ma鹵onk闚, kt鏎e jest ulg dla os鏏 o wysokich dochodach.    Zamiast wsp鏊nego opodatkowania ma鹵onk闚,  wprowadzi zasad, 瞠 wsp馧ma鹵onek, kt鏎y osi庵n掖 doch鏚 poni瞠j kwoty wolnej od podatku mo瞠 przekaza "niewykorzystan" cz窷 kwoty wolnej do odliczenia przez drugiego wsp馧ma鹵onka.

      Powr鏂 do poprzedniego dylematu.  Partie opozycyjne mog przyj望 biern postaw:  niech PIS wprowadza swoje obietnice przy naszym sprzeciwie i niech pa雟two tonie lub zachowa sie konstruktywnie i pr鏏owa zmodyfikowa propozycj PIS ,  np.  jak powy瞠j.    

       

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (5) Poka komentarze do wpisu „ 500 z dotacji na dziecko mo積a przyzna m康rze”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 03 listopada 2015 18:44
  • sobota, 17 pa寮ziernika 2015
    • Wyborcze propozycje podatkowe PO

      Kampania wyborcza na finiszu.  Posypa這 si wyborczych obietnic,  zapachnia這 kie豚as wyborcz,  z lewa i prawa.  Obywatele 豉si na darmow przek御k ustawiaj si w kolejkach wyborczych,    niestety jak zawsze - rozczaruj si,  przed czym przestrzega Ma貪orzata Jantos.

      Opr鏂z obietnic,  kampania wyborca obfitowa豉 w niedom闚ienia.  Niedom闚ienia nosz帷e znamiona konkretu. 

      PiS obiecuje zasi貫k 500 z/miesi帷 na ka盥e dziecko.  To jest  konkret, ka盥y wie  jak wygl康a 500 z.  Po kilku tygodniach, PiS zdaj帷 sobie spraw,  瞠 nie da si tej obietnicy sfinansowa  precyzuje,  瞠 na ka盥e dziecko ale w rodzinach o ni窺zych dochodach. Ile wynosz ni窺ze dochody?   Czy zostan utrzymane dotychczasowe ulgi w PIT?    Cisza.   Wyborca si 逝dzi,  瞠 mo瞠 si "za豉pie". 

      PO obiecuje zmian systemu opodatkowania i osk豉dkowania dochod闚 obywateli.  Zamiast  podatku PIT i kilku dotychczasowych sk豉dek  p豉conych przez pracownika i pracodawc ma by jedna  danina o najni窺zej stawce 10 proc.  stopniowo rosn帷ej do poziomu 39,5 proc. Urz康 podzieli j  na PIT i pozosta貫 sk豉dki. Podstaw odaninowania ma by  ubruttowiony doch鏚  (tj. dotychczasowy doch鏚 brutto powi瘯szony o sk豉dki p豉cone przez pracodawc)  w przeliczeniu  na jednego cz這nka rodziny.  Brzmi atrakcyjnie, jest symbol konkretu:   10 proc.  zamiast obecnych  18 proc. PIT  plus sk豉dki na ZUS.      Niedom闚ie wiele.  Do jakich dochod闚  obowi您ywa b璠zie stawka 10 proc.,  od jakich dochod闚 stawka 39,5 proc.,  jak szybko b璠zie ros豉?   itd.    Niestety ani politycy PO, ani eksperci podatkowi, ani dzinnikarze nie potrafi tego nam wyja郾i.  

      Poniewa nikt nie potrafi mi wyt逝maczy na czym polega propozycja PO przeanalizowa貫m problem samodzielni  i dziel si wynikami. 

      Na pocz徠ek przypomnienie ile rzeczywi軼ie wynosz efektywne stawki:   PIT i sk豉dek na ubezpieczenia spo貫czne (99 proc.  obywateli  (bez os鏏 prowadz帷ych dzia豉lno嗆 gospodarcz)  nie wie).

      Slajd11 

      Slajd2Na wykresie 1 przedstawiono efektywne obci捫enie dochodu brutto sk豉dkami i podatkiem PIT dla jednoosobowego gospodarstwa domowego.  Pokazane efektywne obci捫enia wynagrodzenia brutto podatkiem PIT jest znacznie poni瞠j nominalnych  stawek PIT (18, 32 proc.) poniewa nominalne stawki  odnosz sie do podstawy opodatkowania (tj.  doch鏚 brutto minus:  sk豉dki na ub. spo. p豉cone przez pracownika i koszty uzyskania przychodu), a nie do dochodu brutto.   Wykres 2  przedstawia obci捫enia dochodu brutto sum PIT i sk豉dek. Wnioski: 

      1)   ㄠczne obci捫enie dochodu brutto: PIT i sk豉dkami (p豉conymi przez pracownika i pracodawc)  jest bardzo wysokie.  Ju dla minimalnego ustawowego wynagrodzenia wynosi 45 proc.!!!! maksymalne obci捫enie to prawie 50 proc. 

      2)   Stawki s progresywne jedynie dla najni窺zych dochod闚.  Po przekroczeniu dochodu brutto = ok. 2000 z/miesi帷 陰czne obci捫enie daninami ma  +/- liniowy charakter.   Wzrost stawki PIT z 18 do 32 proc.  jest rekompensowane zaprzestaniem p豉cenia sk豉dki emerytalnej i rentowej (uwaga pr鏬 podatkowy (doch鏚 brutto = 8400 z/miesi帷)   jest ni窺zy ni pr鏬 redukcji sk豉dek na ub. spo.  ( 9900 z) .     

      Wykresy 1a  i  2a s analogiczne do poprzednich wykres闚 ale  prezentuj obci捫enia w odniesieniu do dochod闚 ubruttowionych tj.  podwy窺zonych dochod闚 brutto o sk豉dki p豉cone przez  pracodawc.  Efektywne stawki s nieznacznie ni窺ze ni poprzednio z powodu wy窺zej warto軼i mianownika.  Przyk豉dowo dla minimalnego wynagrodzenia brutto 1750 z 陰czne obci捫enia daninami wynosz 45 proc.. Po ubruttowieniu minimalne wynagrodzenie wynosi  2151 z. Relacja tych samych danin wynosi 37,7 proc.  

      Slajd3Slajd4Aby por闚na propozycj PO z dotychczasowym systemem przyj皻o arbitralnie za這瞠nie,  瞠:

      1)   stawk 10 proc.  b璠 obci捫one wynagrodzenia brutto poni瞠j 1000 z/miesi帷 (po ubruttowieniu 1195 z),

      2)   stawk 39,5 proc.  obci捫one zostan dochody wy窺ze od przeci皻nego wynagrodzenia 4000 z (po ubruttowieniu  4779 z).

      Na wykresie 3 przedstawiono obci捫enie daninami ubruttowionych dochod闚 jednoosobowego gospodarstwa domowego  wg. obecnego systemu i systemu proponowanego przez PO.  Na osi odci皻ych (poziomej) dla u豉twienia zaznaczono dochody brutto tak aby ka盥y m鏬 豉two por闚na do swojej sytuacji dochodowej.

      Slajd6Wniosek jest prosty, przy przyj皻ych za這瞠niach,  z propozycji PO nowego systemu danin skorzystaj  osoby zarabiaj帷e poni瞠j 鈔edniej krajowej.  Przyk豉dowo, obecnie obci捫enia daninami  ubruttowionego minimalnego wynagrodzenia wynosi  37,7 proc., a wg propozycji PO  tylko  18 proc..   Obci捫enia daninami os鏏 o wy窺zych  dochodach pozostania na poziomie zbli穎nym do obecnego. 

      Powy窺ze wykresy przedstawia造 sytuacje jednego podatnika.  Propozycja PO jest bardzo korzystna dla rodzin.  Wykres 4 por闚nuje obci捫enie ubruttowionych dochod闚 rodziny z  dwojgiem dzieci (przyj皻o dla uproszczenia oblicze,  ze tylko jedno z rodzic闚 zarabia) w obecnym systemie i propozycji PO.  Obecne ulgi podatkowe na dzieci s bardzo ma貫 w por闚naniu z "ukrytymi ulgami" na dzieci wbudowanymi w system proponowany przez PO.   Na wykresach  5 i 6 por闚nano obci捫enia daninami rodzin r騜nego typu w obecnym i proponowanym przez PO systemie.   Propozycja PO jest bardzo korzystna dla rodzin wielodzietnych.

      Slajd7Slajd8Slajd9Zalety propozycji PO:

      1.   Zmniejsza istotnie obci捫enie podatkami i sk豉dkami podatnik闚 o niskich dochodach.  

      2.   Wspiera rodziny wielodzietne o niskich dochodach.   Spowoduje spadek konkubinat闚 lub zwielokrotni presj na przyj璚ie ustawy o zwi您kach partnerskich. 

      3.   Zmniejsza pozap豉cowe koszty pracy,  pracownik闚 o niskich kwalifikacjach.  Ogranicza  "klin podatkowo-sk豉dkowy".  Nawet propozycja Nowoczesnej RP  zmniejszenia PIT do 16 proc.  nie rozwi您uje problemu du瞠go obci捫enia daninami os鏏 o niskich dochodach.

      Wady propozycji PO:

      1.   Powoduje znaczn utrat dochod闚 przez sektor publiczny (samorz康y, bud瞠t pa雟twa, FUS, NFZ).  PO szacuje te straty na ok.  11 mld z rocznie.  Nie wiemy przy jakich za這瞠niach przeprowadzono szacunki.    Obni瞠nie progu dochod闚 obci捫onego stawk 39,5 proc.  zwi瘯sza dochody bud瞠tu. 

      2.   Zaciemnia system finans闚 publicznych.  Obywatel p豉ci pewien odsetek swoich dochod闚 i ma si nie martwic ile z tego przeznaczone jest na emerytury,  renty,  zasi趾i chorobowe,  ochron zdrowia,  podatki dla bud瞠tu i samorz康闚.  "Walka"  o podzia daniny przenosi si do  wn皻rza administracji,  mi璠zy urz璠nik闚,  przy asy軼ie parlamentarzyst闚,  kt鏎zy i tak niczego nie rozumiej.  Obecny system stwarza warunki - z  czego politycy boj si skorzysta - do uruchomienia presji  na racjonalizacj wydatk闚 publicznych poprzez mechanizm np.  brak 鈔odk闚 na s逝瘺 zdrowia  =>  podnosimy sk豉dk na NFZ,   brak na renty inwalidzkie  => podnosimy sk豉dk rentow, .....Obywatele zaczynaj pyta  Dlaczego??? 

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 17 pa寮ziernika 2015 22:22
  • 鈔oda, 30 wrze郾ia 2015
  • wtorek, 29 wrze郾ia 2015
    • Szko造 zawodowe

      O jakiego czasu wszyscy wszem i wobec g這sz konieczno嗆 odbudowy szkolnictwa zawodowego (SZ). 

      Konkretne propozycje?     

      Dlaczego szko造 zawodowe (SZ) podupad造? SZ s drogie,  a  nowoczesna szko豉 zawodowa  (RSZ)  by豉by bardzo droga.  Rok kszta販enia w dobrej  SZ  jest wy窺zy ni w og鏊niaku:  warsztaty,  praktyki.....  Poza tym nie wiadomo co zrobi z absolwentami zawod闚ki.  Ilu fryzjer闚, kucharzy,  mechanik闚 samochodowych......  potrzeba w miasteczku/powiecie?   Z og鏊niakiem jest 豉twiej i taniej.  M這dzie sko鎍zy i jak matura nie b璠zie za trudna (a nie jest) to p鎩dzie na nic nie warte p豉tne studia w prywatnej tzw.  wy窺zej uczelni.  Dla bud瞠tu pa雟twa taniej,  dla powiatu odpowiedzialnego za szkolnictwo ponad gimnazjalne mniej k這potu. 

      Kilka propozycji w sprawie reformy szkolnictwa zawodowego.

      1.    Punktem wyj軼ia do reformy szkolnictwa zawodowego jest  wprowadzenie 10-letniej edukacji powszechnej.   Edukacja w szkole podstawowej i gimnazjum powinna trwa 陰cznie 10 lat:  3-4 lata nauczania pocz徠kowego w podstaw闚ce i 6-7 lat gimnazjum.  Wi璚ej czytaj   W gimnazjum m這dzie powinna otrzyma niezb璠ne wykszta販enie z takich przedmiot闚 jak:  j瞛yk polski, matematyka,  historia,  geografia  itp.....  W zreformowanej szkole zawodowej (RSZ) m這dzie nie powinna traci czasu na nauk  tak zwanych przedmiot闚 og鏊nych  za wyj徠kiem kontynuacji nauki j瞛yka obcego i  WO .....  Przyk豉d jakie  przedmioty og鏊ne s  obecnie nauczane  w szko豉ch zawodowych   W RSZ m這dzie uczy si przedmiot闚 zawodowych i odbywa praktyki (w warsztatach przyszkolnych i w zak豉dach pracy).

      2.   Nauka w szkole zawodowej trwa rok, dwa lub trzy lata w zale積o軼i od wybranego zawodu.  Nie  ma 瘸dnego uzasadnienia aby niezale積ie od zawodu nauka trwa豉 trzy lata:  np. edukacja kelnera mo瞠 trwa rok,  a  kucharza  3 lata.  

      3.   Zreformowana szko豉 zawodowa  powinna prowadzi zaj璚ia dla os鏏 w r騜nym wieku:  dla m這dzie篡 po gimnazjum, dla m這dzie篡 po liceum,  dla m這dzie篡 po bezsensownych studiach wy窺zych.   Zdecydowanie wi璚ej m這dych ludzi po liceum powinno trafia do szk馧 zawodowych zamiast na p豉tne studia. 

      4.   O jako軼i kszta販enia zawodowego decyduj praktyki zawodowe.  Konieczna jest zmiana sposobu ich finansowania.   Pracodawca przyjmuj帷y ucznia  na praktyk   powinien dostawa godziwe wynagrodzenie  za ka盥y miesi帷 praktyki i premie za sukces po zdaniu egzaminu zawodowego przez ucznia.

      5.   Reforma szk馧 zawodowych odniesie sukces je郵i do szk馧 trafia b璠zie  m這dzie chc帷a si zdoby kwalifikacj w danym zawodzie.   Obecnie wielu m這dych ludzi podejmuje nauk w szkole zawodowe (w zawodzie), kt鏎a jest blisko miejsca zamieszkania.   Konieczne s dwa dzia豉nia:   

           5.1   doradztwo zawodowe w gimnazjach i liceach,

           5.2   poprawa dost瘼no軼i do szk馧 zawodowych,

      5.1   W gimnazjum przez dwa ostatnie lata nauki powinien by nauczany przedmiot dedykowany  poznaniu  r騜nych zawod闚.  Forma nauki:  filmy prezentuj帷e prac w r騜nych zawodach,  spotkania z przedstawicielami ro積ych zawod闚,  wizyty w zak豉dach pracy,   test u鈍iadamiaj帷e uczniom ich predyspozycje, rozmowy z doradca zawodowym,  .....  W liceum og鏊nokszta販帷ym  po這wa nauczanych przedmiot闚 powinna by fakultatywna, co powinno pom鏂 uczniom oceni czy dana dziedzina ich interesuje. 

      5.2   Poprawa dost瘼no軼i do szk馧 zawodowych wymaga przekazania szkolnictwa zawodowego do kompetencji samorz康闚 wojew鏚zkich.  Powiat jest ma造,  mo瞠 zorganizowa kszta販enie zawodowe w kilku, g鏎a kilkunastu zawodach.  Je郵i w powiecie jest szko豉 kucharska to od kilkunastu lat kszta販i kucharzy.   Ilu jest potrzebnych na danym terenie co roku nowych kucharzy,  mechanik闚 samochodowych?   Wojew鏚ztwo jest w stanie zorganizowa  sie szk馧 zawodowych wyposa穎nych w nowoczesne warsztaty przyszkolne.  Mo磧iwe s dwa modele organizacji szk馧.  Pierwszy scentralizowany: szko豉 zawodowa  dysponuje burs dla m這dzie篡, kszta販i w 1-2 zawodach, posiada dobrze wyposa穎ne warsztaty przyszkolne,  praktyki odbywaj si w du篡m zak豉dzie/-dach  w blisko szko造.   Drugi rozproszony, sie powi您anych szk馧 zawodowych  lub szko豉 zawodowa z kilkoma lokalizacjami:  szko豉 kszta販i w kilkunastu zawodach, to nauczyciele doje盥瘸j do szko造, szko豉 posiada warsztaty tylko dla kilku zawod闚 dla wielu zawod闚 szko豉 korzysta z warsztat闚 w innych plac闚kach do kt鏎ych uczniowie s dowo瞠nia przez szko喚.  Pierwszy model organizacji nadaje si do nauki zwod闚 w kt鏎ych praktyki zawodowe mo積a odby w jednym kilku zak豉dach pracy np. hutnik,  g鏎nik.  Drugi model nadaje si dla zawod闚 gdzie praktyki mo積a odbywa w wielu miejscach np.  kucharz,  fryzjer,.  

      6.   RSZ wymaga zmiany sk豉du kadry nauczycielskiej. Nie b璠zie w niej nauczycieli geografii,  historii,  matematyki ......  Dyrektor i kadra zarz康zaj帷a RSZ nie zarz康za szko陰 o sztywnej strukturze lecz szko陰 elastyczn, szko陰 kt鏎a potrafi szybko zorganizowa  szkolenie w nowym  zawodzie je郵i  pojawi si taka potrzeba na lokalnym rynku pracy,  szko陰 w kt鏎ej nauczyciele przedmiot闚 zawodowych b璠 zatrudniani na kr鏒koterminowe umowy,  kt鏎a wsp馧pracuje z lokalnymi zak豉dami pracy w celu zorganizowania jak najlepszych praktyk zawodowych,.....

      7.   Ni demograficzny,  nadmiar miejsc w liceach,  nadmiar wolnych miejsc na wy窺zych uczelniach,  zani穎ne wymagania na maturze,   pokutuj帷y mit o presti簑 wy窺zego wykszta販enia   powoduj,  瞠 zainteresowanie m這dzie篡 szko豉mi  zawodowymi  jest niskie.  Wielu m這dych ludzi dopiero gdy maj dwadzie軼ia kilka, trzydzie軼i  lat dochodzi do wniosku,  瞠 edukacja jak odbyli jest g....  warta.  W tzw. szkole wy窺zej za kt鏎 p豉cili nic sie nie nauczyli,   pozostaje  praca na stanowiskach nie wymagaj帷ych specjalnych kwalifikacji.

      Jak to zmieni?  

      Podnie嗆 wymagania.   Nie przepycha w gimnazjum uczni闚 z klasy do klasy na si喚,  nie ba si zostawi ich na drugi rok w tej samej klasie.  Podnie嗆 wymagania na maturze, kt鏎 teraz potrafi zda zdolny gimnazjalista.  Brak szk馧 zawodowych dla absolwent闚 lice闚 jest jednym z powod闚 zani瘸nia wymaga maturalnych.     Zamkn望 pseudo-uczelnie wy窺ze.   itp. 

       

      Kszta販enie w nowoczesna szkole  zawodowej  jest drogie,  bardzo drogie w por闚naniu z  kszta販eniem w liceum og鏊nokszta販帷ym i edukacj w wi瘯szo軼i prywatnych uczelni wy窺zych.  Drogie jest wyposa瞠nie i utrzymanie warsztat闚 szkolnych,  drogie s praktyki zawodowe,  drogie podr璚zniki  do nauki zawod闚 (niskie nak豉dy podr璚znik闚,  konieczna aktualizacja co kilka lat) , ....  Czy sta nas na nowoczesn szko喚 zawodow?  Reform szkolnictwa zawodowego mo積a sfinansowa wykorzystuj帷 鈔odki z Funduszu Pracy i dotacje unijne (zamiast traci 鈔odki na nic nie warte szkolenia zawodowe). Skr鏂enie okresu kszta販enia w szkole zawodowej da realne oszcz璠no軼i.  Jeden rok kszta販enia w zreformowanej zawod闚ce b璠zie 2-3 krotnie dro窺zy ni obecnie ale przeci皻ny czas kszta販enia w zreformowanej szkole zawodowej zamiast obecnych trzech lat,  b璠zie dwukrotnie kr鏒szy (od p馧 roku maksymalnie do 2 lat).

      Reform szkolnictwa zawodowego najlepiej zacz望 od  pilota簑,  a nie metod totalnej reformy jak za rz康闚 AWS. 

      Kto mo瞠 zarzuci, 瞠 proponuj zmian szk馧 zawodowych w o鈔odki doskonalenia zawodowego. Szko豉 zawodowa  jest do nauki zawodu a nie matematyki, historii, ....   Dzisiaj zajmuje si tym i tym i obie rzeczy robi na niskim poziomie.

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Szko造 zawodowe”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 29 wrze郾ia 2015 17:48
  • sobota, 26 wrze郾ia 2015
    • Komentarz do programu gospodarczego .Nowoczesnej PL

      Konwencja programowa NowoczesnejPL (lub Nowoczesnej Ryszarda Petru , ju si gubi kt鏎a nazwa jest aktualna) na temat gospodarki by豉 przeprowadzona sprawnie - kr鏒kie konkretne wypowiedzi, ciekawi go軼ie - nie nudzi貫m si, ale troch jednostronna narracja adresowana do przedsi瑿iorc闚. Gospodarka to praca i kapita, pracownicy i pracodawcy. Pracownik闚 potraktowano troch instrumentalnie: kontrakty pracownicze maj by bardziej elastyczne, powinni kszta販i si pod potrzeby przedsi瑿iorc闚, itp.

      Program gospodarczy to 10 hase (marker闚 jakby to powiedzia Starszy). Prosty przekaz, troch tr帷aj帷y populizmem adresowanym do przedsi瑿iorc闚.

      Jak zawsze w komentarzach kolory oznaczaj og鏊n ocen:

      zielony - OK

      czerwony - do kosza, z造 lub nie istotny pomys,

      czarny - trudno oceni,

      r騜owy - populizm wyborczy, tzn. nie zas逝guje na czerwony kolor ale aby zaznaczy go na zielono trzeba by zapisa inaczej, konkretniej ale wtedy nie by豚y tak no郾y dla elektoratu.

      Jednolita stawka podatkowa 16% dla podatk闚 CIT, PIT, VAT - zamiast has豉 3*16% proponuj 3*5 min. tzn. je郵i po 5 minutowej prelekcji podatnik nie jest w stanie wype軟i deklaracji podatkowej tzn. 瞠 podatek jest za bardzo skomplikowany. Nie w stawkach podatk闚 jest problem a w ich niepotrzebnym skomplikowaniu. Wprowadzenie liniowej 16 proc. stawki PIT oznacza, 瞠 鈔ednia i kra鎍owa stawka 陰cznego obci捫enia dochodu podatkiem PIT i sk豉dkami na ubezpieczenie spo貫czne dla os鏏 o wy窺zych dochodach b璠zie ni窺za ni dla os鏏 o niskich dochodach. Formu這wanie propozycji zmian PIT bez sformu這wania propozycji zmian sposobu p豉cenia sk豉dek na FUS I NFZ nie ma sensu. Je郵i liniowa stawka PIT nale篡 wprowadzi emerytur obywatelsk i liniow sk豉dk na FUS. Jedyna korzy嗆 z liniowej stawki to 瞠 zostanie automatycznie zlikwidowana ulga dla bogatych czyli wsp鏊ne opodatkowanie ma鹵onk闚. Ale na likwidacj ulg prorodzinnych, koszt闚 uzyskanie przychod闚 i kwoty wolnej d podatku zgody nie b璠zie. 16 proc. CIT oznacza spadek dochod闚 dla bud瞠tu i samorz康闚. Jednolita stawka VAT ma sens ale w VAT konieczna jest skuteczna identyfikacja p豉tnik闚 wy逝dzaj帷ych nienale積e zwroty VAT. Ciekawe czy urz璠y skarbowe stosuj metody scoringowe identyfikuj帷e takie podmioty.

      "Co nie zabronione jest dozwolone" Ograniczenie liczby zezwole i koncesji - we wsp馧czesnych stosunkach gospodarczych coraz wi瘯sze znaczenie ma asymetria informacji. Tam gdzie zezwolenie lub koncesja s potwierdzeniem kwalifikacji dostawcy/wykonawcy us逝g nale篡 je utrzyma (wyj徠ek mog stanowi zawody o ma貫j szkodliwo軼i nienale篡tego wykonania us逝gi). Nale篡 zlikwidowa decydowanie o zezwoleniach i koncesjach przez korporacje zawodowe.

      Ustawowy termin p豉tno軼i faktury VAT nie d逝窺zy ni 30 dni - ??????

      Op豉canie etat闚 zwi您kowych przez zwi您ki zawodowe a nie przez pracodawc闚 - has這 dobre i s逝szne ale trzeba je rozwin望. Pracodawcy r闚nie powinni finansowa zwi您ki zawodowe, w innej formie p豉c帷 sk豉dk dla zwi您ku. W okresie najbli窺zych 3-5 lat nale篡 przeznaczy niewielk dotacj z bud瞠tu dla nowo powsta造ch zwi您k闚 zawodowych. Nale篡 zabroni zwi您kom zawodowym prowadzi dzia豉lno軼i gospodarczej za wyj徠kiem o鈔odk闚 wypoczynkowych. Dzia豉cze zwi您kowi op豉cani przez zwi您ek powinni mie zakaz pracy poza zwi您kiem itp. Id帷 za niemieckim przyk豉dem w przedsi瑿iorstwach zatrudniaj帷ych wi璚ej ni np.500 os鏏 nale篡 wprowadzi przedstawiciela za這gi do rady nadzorczej.

      Odpowiedzialno嗆 urz璠nika pa雟twowego z wyrz康zona podatnikowi szkod do wysoko軼i tej szkody - niemo磧iwa do wprowadzenia, sparali簑je prac administracji. Za szkody urz璠nik闚 odpowiada Skarb Pa雟twa.

      Zasada "1 in 2out" uchwalenie jednej ustawy musi oznacza uniewa積ienie dw鏂h innych - chwytliwe has這, niestety niewykonalne. W pierwszej kolejno軼i trzeba zapewni aby projekty ustaw by造 powszechnie konsultowane i to dwukrotnie na etapie prac organu wnosz帷ego projekt ustawy i na etapie prac sejmowych. Obecnie tzw. konsultacja spo貫czna ogranicza sie do wybranych przez inicjatora ustawy organizacji spo貫cznych. Trzeba wykorzysta Internet (otwarte forum) do konsultacji projekt闚 ustaw. Nale篡 wprowadzi zasad, 瞠 dla ka盥ej zmiany w ustawie po 2 - latach dokonywana jest przez NIK ocena czy zrealizowano cel jaki przy鈍ieca nowelizacji ustawy.

      Likwidacja KRUS dla du篡ch gospodarstw rolnych; Objecie sk豉dk ZUS rolnik闚 nowo wchodz帷ych na rynek - plus wprowadzenie podatku PIT dla rolnik闚.

      Likwidacja przywilej闚 emerytalnych pozosta造ch grup uprzywilejowanych - Przywileje mog by ale niech p豉ci za nie pracodawca.

      Rozdzielenie s逝瘺 kontroli skarbowej od urz璠闚 skarbowych pobieraj帷ych podatki - plus scentralizowanie poboru podatk闚 i danin (pa雟twowych i samorz康owych) w jednym urz璠zie.

      Stworzenie Konstytucji Podatkowej zbieraj帷ej przejrzy軼ie w jednym miejscu wszystkie przepisy podatkowe - nieistotne. uproszczenie wg zasady 3*5 minut jest wazniejsze.

      Ocena wypad豉 ca趾iem dobrze. Czerwonych - 0, zielonych - 5.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 26 wrze郾ia 2015 18:57

Tagi

Kana informacyjny