Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Wpisy

  • sobota, 17 pa寮ziernika 2015
    • Wyborcze propozycje podatkowe PO

      Kampania wyborcza na finiszu.  Posypa這 si wyborczych obietnic,  zapachnia這 kie豚as wyborcz,  z lewa i prawa.  Obywatele 豉si na darmow przek御k ustawiaj si w kolejkach wyborczych,    niestety jak zawsze - rozczaruj si,  przed czym przestrzega Ma貪orzata Jantos.

      Opr鏂z obietnic,  kampania wyborca obfitowa豉 w niedom闚ienia.  Niedom闚ienia nosz帷e znamiona konkretu. 

      PiS obiecuje zasi貫k 500 z/miesi帷 na ka盥e dziecko.  To jest  konkret, ka盥y wie  jak wygl康a 500 z.  Po kilku tygodniach, PiS zdaj帷 sobie spraw,  瞠 nie da si tej obietnicy sfinansowa  precyzuje,  瞠 na ka盥e dziecko ale w rodzinach o ni窺zych dochodach. Ile wynosz ni窺ze dochody?   Czy zostan utrzymane dotychczasowe ulgi w PIT?    Cisza.   Wyborca si 逝dzi,  瞠 mo瞠 si "za豉pie". 

      PO obiecuje zmian systemu opodatkowania i osk豉dkowania dochod闚 obywateli.  Zamiast  podatku PIT i kilku dotychczasowych sk豉dek  p豉conych przez pracownika i pracodawc ma by jedna  danina o najni窺zej stawce 10 proc.  stopniowo rosn帷ej do poziomu 39,5 proc. Urz康 podzieli j  na PIT i pozosta貫 sk豉dki. Podstaw odaninowania ma by  ubruttowiony doch鏚  (tj. dotychczasowy doch鏚 brutto powi瘯szony o sk豉dki p豉cone przez pracodawc)  w przeliczeniu  na jednego cz這nka rodziny.  Brzmi atrakcyjnie, jest symbol konkretu:   10 proc.  zamiast obecnych  18 proc. PIT  plus sk豉dki na ZUS.      Niedom闚ie wiele.  Do jakich dochod闚  obowi您ywa b璠zie stawka 10 proc.,  od jakich dochod闚 stawka 39,5 proc.,  jak szybko b璠zie ros豉?   itd.    Niestety ani politycy PO, ani eksperci podatkowi, ani dzinnikarze nie potrafi tego nam wyja郾i.  

      Poniewa nikt nie potrafi mi wyt逝maczy na czym polega propozycja PO przeanalizowa貫m problem samodzielni  i dziel si wynikami. 

      Na pocz徠ek przypomnienie ile rzeczywi軼ie wynosz efektywne stawki:   PIT i sk豉dek na ubezpieczenia spo貫czne (99 proc.  obywateli  (bez os鏏 prowadz帷ych dzia豉lno嗆 gospodarcz)  nie wie).

      Slajd11 

      Slajd2Na wykresie 1 przedstawiono efektywne obci捫enie dochodu brutto sk豉dkami i podatkiem PIT dla jednoosobowego gospodarstwa domowego.  Pokazane efektywne obci捫enia wynagrodzenia brutto podatkiem PIT jest znacznie poni瞠j nominalnych  stawek PIT (18, 32 proc.) poniewa nominalne stawki  odnosz sie do podstawy opodatkowania (tj.  doch鏚 brutto minus:  sk豉dki na ub. spo. p豉cone przez pracownika i koszty uzyskania przychodu), a nie do dochodu brutto.   Wykres 2  przedstawia obci捫enia dochodu brutto sum PIT i sk豉dek. Wnioski: 

      1)   ㄠczne obci捫enie dochodu brutto: PIT i sk豉dkami (p豉conymi przez pracownika i pracodawc)  jest bardzo wysokie.  Ju dla minimalnego ustawowego wynagrodzenia wynosi 45 proc.!!!! maksymalne obci捫enie to prawie 50 proc. 

      2)   Stawki s progresywne jedynie dla najni窺zych dochod闚.  Po przekroczeniu dochodu brutto = ok. 2000 z/miesi帷 陰czne obci捫enie daninami ma  +/- liniowy charakter.   Wzrost stawki PIT z 18 do 32 proc.  jest rekompensowane zaprzestaniem p豉cenia sk豉dki emerytalnej i rentowej (uwaga pr鏬 podatkowy (doch鏚 brutto = 8400 z/miesi帷)   jest ni窺zy ni pr鏬 redukcji sk豉dek na ub. spo.  ( 9900 z) .     

      Wykresy 1a  i  2a s analogiczne do poprzednich wykres闚 ale  prezentuj obci捫enia w odniesieniu do dochod闚 ubruttowionych tj.  podwy窺zonych dochod闚 brutto o sk豉dki p豉cone przez  pracodawc.  Efektywne stawki s nieznacznie ni窺ze ni poprzednio z powodu wy窺zej warto軼i mianownika.  Przyk豉dowo dla minimalnego wynagrodzenia brutto 1750 z 陰czne obci捫enia daninami wynosz 45 proc.. Po ubruttowieniu minimalne wynagrodzenie wynosi  2151 z. Relacja tych samych danin wynosi 37,7 proc.  

      Slajd3Slajd4Aby por闚na propozycj PO z dotychczasowym systemem przyj皻o arbitralnie za這瞠nie,  瞠:

      1)   stawk 10 proc.  b璠 obci捫one wynagrodzenia brutto poni瞠j 1000 z/miesi帷 (po ubruttowieniu 1195 z),

      2)   stawk 39,5 proc.  obci捫one zostan dochody wy窺ze od przeci皻nego wynagrodzenia 4000 z (po ubruttowieniu  4779 z).

      Na wykresie 3 przedstawiono obci捫enie daninami ubruttowionych dochod闚 jednoosobowego gospodarstwa domowego  wg. obecnego systemu i systemu proponowanego przez PO.  Na osi odci皻ych (poziomej) dla u豉twienia zaznaczono dochody brutto tak aby ka盥y m鏬 豉two por闚na do swojej sytuacji dochodowej.

      Slajd6Wniosek jest prosty, przy przyj皻ych za這瞠niach,  z propozycji PO nowego systemu danin skorzystaj  osoby zarabiaj帷e poni瞠j 鈔edniej krajowej.  Przyk豉dowo, obecnie obci捫enia daninami  ubruttowionego minimalnego wynagrodzenia wynosi  37,7 proc., a wg propozycji PO  tylko  18 proc..   Obci捫enia daninami os鏏 o wy窺zych  dochodach pozostania na poziomie zbli穎nym do obecnego. 

      Powy窺ze wykresy przedstawia造 sytuacje jednego podatnika.  Propozycja PO jest bardzo korzystna dla rodzin.  Wykres 4 por闚nuje obci捫enie ubruttowionych dochod闚 rodziny z  dwojgiem dzieci (przyj皻o dla uproszczenia oblicze,  ze tylko jedno z rodzic闚 zarabia) w obecnym systemie i propozycji PO.  Obecne ulgi podatkowe na dzieci s bardzo ma貫 w por闚naniu z "ukrytymi ulgami" na dzieci wbudowanymi w system proponowany przez PO.   Na wykresach  5 i 6 por闚nano obci捫enia daninami rodzin r騜nego typu w obecnym i proponowanym przez PO systemie.   Propozycja PO jest bardzo korzystna dla rodzin wielodzietnych.

      Slajd7Slajd8Slajd9Zalety propozycji PO:

      1.   Zmniejsza istotnie obci捫enie podatkami i sk豉dkami podatnik闚 o niskich dochodach.  

      2.   Wspiera rodziny wielodzietne o niskich dochodach.   Spowoduje spadek konkubinat闚 lub zwielokrotni presj na przyj璚ie ustawy o zwi您kach partnerskich. 

      3.   Zmniejsza pozap豉cowe koszty pracy,  pracownik闚 o niskich kwalifikacjach.  Ogranicza  "klin podatkowo-sk豉dkowy".  Nawet propozycja Nowoczesnej RP  zmniejszenia PIT do 16 proc.  nie rozwi您uje problemu du瞠go obci捫enia daninami os鏏 o niskich dochodach.

      Wady propozycji PO:

      1.   Powoduje znaczn utrat dochod闚 przez sektor publiczny (samorz康y, bud瞠t pa雟twa, FUS, NFZ).  PO szacuje te straty na ok.  11 mld z rocznie.  Nie wiemy przy jakich za這瞠niach przeprowadzono szacunki.    Obni瞠nie progu dochod闚 obci捫onego stawk 39,5 proc.  zwi瘯sza dochody bud瞠tu. 

      2.   Zaciemnia system finans闚 publicznych.  Obywatel p豉ci pewien odsetek swoich dochod闚 i ma si nie martwic ile z tego przeznaczone jest na emerytury,  renty,  zasi趾i chorobowe,  ochron zdrowia,  podatki dla bud瞠tu i samorz康闚.  "Walka"  o podzia daniny przenosi si do  wn皻rza administracji,  mi璠zy urz璠nik闚,  przy asy軼ie parlamentarzyst闚,  kt鏎zy i tak niczego nie rozumiej.  Obecny system stwarza warunki - z  czego politycy boj si skorzysta - do uruchomienia presji  na racjonalizacj wydatk闚 publicznych poprzez mechanizm np.  brak 鈔odk闚 na s逝瘺 zdrowia  =>  podnosimy sk豉dk na NFZ,   brak na renty inwalidzkie  => podnosimy sk豉dk rentow, .....Obywatele zaczynaj pyta  Dlaczego??? 

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 17 pa寮ziernika 2015 22:22
  • 鈔oda, 30 wrze郾ia 2015
  • wtorek, 29 wrze郾ia 2015
    • Szko造 zawodowe

      O jakiego czasu wszyscy wszem i wobec g這sz konieczno嗆 odbudowy szkolnictwa zawodowego (SZ). 

      Konkretne propozycje?     

      Dlaczego szko造 zawodowe (SZ) podupad造? SZ s drogie,  a  nowoczesna szko豉 zawodowa  (RSZ)  by豉by bardzo droga.  Rok kszta販enia w dobrej  SZ  jest wy窺zy ni w og鏊niaku:  warsztaty,  praktyki.....  Poza tym nie wiadomo co zrobi z absolwentami zawod闚ki.  Ilu fryzjer闚, kucharzy,  mechanik闚 samochodowych......  potrzeba w miasteczku/powiecie?   Z og鏊niakiem jest 豉twiej i taniej.  M這dzie sko鎍zy i jak matura nie b璠zie za trudna (a nie jest) to p鎩dzie na nic nie warte p豉tne studia w prywatnej tzw.  wy窺zej uczelni.  Dla bud瞠tu pa雟twa taniej,  dla powiatu odpowiedzialnego za szkolnictwo ponad gimnazjalne mniej k這potu. 

      Kilka propozycji w sprawie reformy szkolnictwa zawodowego.

      1.    Punktem wyj軼ia do reformy szkolnictwa zawodowego jest  wprowadzenie 10-letniej edukacji powszechnej.   Edukacja w szkole podstawowej i gimnazjum powinna trwa 陰cznie 10 lat:  3-4 lata nauczania pocz徠kowego w podstaw闚ce i 6-7 lat gimnazjum.  Wi璚ej czytaj   W gimnazjum m這dzie powinna otrzyma niezb璠ne wykszta販enie z takich przedmiot闚 jak:  j瞛yk polski, matematyka,  historia,  geografia  itp.....  W zreformowanej szkole zawodowej (RSZ) m這dzie nie powinna traci czasu na nauk  tak zwanych przedmiot闚 og鏊nych  za wyj徠kiem kontynuacji nauki j瞛yka obcego i  WO .....  Przyk豉d jakie  przedmioty og鏊ne s  obecnie nauczane  w szko豉ch zawodowych   W RSZ m這dzie uczy si przedmiot闚 zawodowych i odbywa praktyki (w warsztatach przyszkolnych i w zak豉dach pracy).

      2.   Nauka w szkole zawodowej trwa rok, dwa lub trzy lata w zale積o軼i od wybranego zawodu.  Nie  ma 瘸dnego uzasadnienia aby niezale積ie od zawodu nauka trwa豉 trzy lata:  np. edukacja kelnera mo瞠 trwa rok,  a  kucharza  3 lata.  

      3.   Zreformowana szko豉 zawodowa  powinna prowadzi zaj璚ia dla os鏏 w r騜nym wieku:  dla m這dzie篡 po gimnazjum, dla m這dzie篡 po liceum,  dla m這dzie篡 po bezsensownych studiach wy窺zych.   Zdecydowanie wi璚ej m這dych ludzi po liceum powinno trafia do szk馧 zawodowych zamiast na p豉tne studia. 

      4.   O jako軼i kszta販enia zawodowego decyduj praktyki zawodowe.  Konieczna jest zmiana sposobu ich finansowania.   Pracodawca przyjmuj帷y ucznia  na praktyk   powinien dostawa godziwe wynagrodzenie  za ka盥y miesi帷 praktyki i premie za sukces po zdaniu egzaminu zawodowego przez ucznia.

      5.   Reforma szk馧 zawodowych odniesie sukces je郵i do szk馧 trafia b璠zie  m這dzie chc帷a si zdoby kwalifikacj w danym zawodzie.   Obecnie wielu m這dych ludzi podejmuje nauk w szkole zawodowe (w zawodzie), kt鏎a jest blisko miejsca zamieszkania.   Konieczne s dwa dzia豉nia:   

           5.1   doradztwo zawodowe w gimnazjach i liceach,

           5.2   poprawa dost瘼no軼i do szk馧 zawodowych,

      5.1   W gimnazjum przez dwa ostatnie lata nauki powinien by nauczany przedmiot dedykowany  poznaniu  r騜nych zawod闚.  Forma nauki:  filmy prezentuj帷e prac w r騜nych zawodach,  spotkania z przedstawicielami ro積ych zawod闚,  wizyty w zak豉dach pracy,   test u鈍iadamiaj帷e uczniom ich predyspozycje, rozmowy z doradca zawodowym,  .....  W liceum og鏊nokszta販帷ym  po這wa nauczanych przedmiot闚 powinna by fakultatywna, co powinno pom鏂 uczniom oceni czy dana dziedzina ich interesuje. 

      5.2   Poprawa dost瘼no軼i do szk馧 zawodowych wymaga przekazania szkolnictwa zawodowego do kompetencji samorz康闚 wojew鏚zkich.  Powiat jest ma造,  mo瞠 zorganizowa kszta販enie zawodowe w kilku, g鏎a kilkunastu zawodach.  Je郵i w powiecie jest szko豉 kucharska to od kilkunastu lat kszta販i kucharzy.   Ilu jest potrzebnych na danym terenie co roku nowych kucharzy,  mechanik闚 samochodowych?   Wojew鏚ztwo jest w stanie zorganizowa  sie szk馧 zawodowych wyposa穎nych w nowoczesne warsztaty przyszkolne.  Mo磧iwe s dwa modele organizacji szk馧.  Pierwszy scentralizowany: szko豉 zawodowa  dysponuje burs dla m這dzie篡, kszta販i w 1-2 zawodach, posiada dobrze wyposa穎ne warsztaty przyszkolne,  praktyki odbywaj si w du篡m zak豉dzie/-dach  w blisko szko造.   Drugi rozproszony, sie powi您anych szk馧 zawodowych  lub szko豉 zawodowa z kilkoma lokalizacjami:  szko豉 kszta販i w kilkunastu zawodach, to nauczyciele doje盥瘸j do szko造, szko豉 posiada warsztaty tylko dla kilku zawod闚 dla wielu zawod闚 szko豉 korzysta z warsztat闚 w innych plac闚kach do kt鏎ych uczniowie s dowo瞠nia przez szko喚.  Pierwszy model organizacji nadaje si do nauki zwod闚 w kt鏎ych praktyki zawodowe mo積a odby w jednym kilku zak豉dach pracy np. hutnik,  g鏎nik.  Drugi model nadaje si dla zawod闚 gdzie praktyki mo積a odbywa w wielu miejscach np.  kucharz,  fryzjer,.  

      6.   RSZ wymaga zmiany sk豉du kadry nauczycielskiej. Nie b璠zie w niej nauczycieli geografii,  historii,  matematyki ......  Dyrektor i kadra zarz康zaj帷a RSZ nie zarz康za szko陰 o sztywnej strukturze lecz szko陰 elastyczn, szko陰 kt鏎a potrafi szybko zorganizowa  szkolenie w nowym  zawodzie je郵i  pojawi si taka potrzeba na lokalnym rynku pracy,  szko陰 w kt鏎ej nauczyciele przedmiot闚 zawodowych b璠 zatrudniani na kr鏒koterminowe umowy,  kt鏎a wsp馧pracuje z lokalnymi zak豉dami pracy w celu zorganizowania jak najlepszych praktyk zawodowych,.....

      7.   Ni demograficzny,  nadmiar miejsc w liceach,  nadmiar wolnych miejsc na wy窺zych uczelniach,  zani穎ne wymagania na maturze,   pokutuj帷y mit o presti簑 wy窺zego wykszta販enia   powoduj,  瞠 zainteresowanie m這dzie篡 szko豉mi  zawodowymi  jest niskie.  Wielu m這dych ludzi dopiero gdy maj dwadzie軼ia kilka, trzydzie軼i  lat dochodzi do wniosku,  瞠 edukacja jak odbyli jest g....  warta.  W tzw. szkole wy窺zej za kt鏎 p豉cili nic sie nie nauczyli,   pozostaje  praca na stanowiskach nie wymagaj帷ych specjalnych kwalifikacji.

      Jak to zmieni?  

      Podnie嗆 wymagania.   Nie przepycha w gimnazjum uczni闚 z klasy do klasy na si喚,  nie ba si zostawi ich na drugi rok w tej samej klasie.  Podnie嗆 wymagania na maturze, kt鏎 teraz potrafi zda zdolny gimnazjalista.  Brak szk馧 zawodowych dla absolwent闚 lice闚 jest jednym z powod闚 zani瘸nia wymaga maturalnych.     Zamkn望 pseudo-uczelnie wy窺ze.   itp. 

       

      Kszta販enie w nowoczesna szkole  zawodowej  jest drogie,  bardzo drogie w por闚naniu z  kszta販eniem w liceum og鏊nokszta販帷ym i edukacj w wi瘯szo軼i prywatnych uczelni wy窺zych.  Drogie jest wyposa瞠nie i utrzymanie warsztat闚 szkolnych,  drogie s praktyki zawodowe,  drogie podr璚zniki  do nauki zawod闚 (niskie nak豉dy podr璚znik闚,  konieczna aktualizacja co kilka lat) , ....  Czy sta nas na nowoczesn szko喚 zawodow?  Reform szkolnictwa zawodowego mo積a sfinansowa wykorzystuj帷 鈔odki z Funduszu Pracy i dotacje unijne (zamiast traci 鈔odki na nic nie warte szkolenia zawodowe). Skr鏂enie okresu kszta販enia w szkole zawodowej da realne oszcz璠no軼i.  Jeden rok kszta販enia w zreformowanej zawod闚ce b璠zie 2-3 krotnie dro窺zy ni obecnie ale przeci皻ny czas kszta販enia w zreformowanej szkole zawodowej zamiast obecnych trzech lat,  b璠zie dwukrotnie kr鏒szy (od p馧 roku maksymalnie do 2 lat).

      Reform szkolnictwa zawodowego najlepiej zacz望 od  pilota簑,  a nie metod totalnej reformy jak za rz康闚 AWS. 

      Kto mo瞠 zarzuci, 瞠 proponuj zmian szk馧 zawodowych w o鈔odki doskonalenia zawodowego. Szko豉 zawodowa  jest do nauki zawodu a nie matematyki, historii, ....   Dzisiaj zajmuje si tym i tym i obie rzeczy robi na niskim poziomie.

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Szko造 zawodowe”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 29 wrze郾ia 2015 17:48
  • sobota, 26 wrze郾ia 2015
    • Komentarz do programu gospodarczego .Nowoczesnej PL

      Konwencja programowa NowoczesnejPL (lub Nowoczesnej Ryszarda Petru , ju si gubi kt鏎a nazwa jest aktualna) na temat gospodarki by豉 przeprowadzona sprawnie - kr鏒kie konkretne wypowiedzi, ciekawi go軼ie - nie nudzi貫m si, ale troch jednostronna narracja adresowana do przedsi瑿iorc闚. Gospodarka to praca i kapita, pracownicy i pracodawcy. Pracownik闚 potraktowano troch instrumentalnie: kontrakty pracownicze maj by bardziej elastyczne, powinni kszta販i si pod potrzeby przedsi瑿iorc闚, itp.

      Program gospodarczy to 10 hase (marker闚 jakby to powiedzia Starszy). Prosty przekaz, troch tr帷aj帷y populizmem adresowanym do przedsi瑿iorc闚.

      Jak zawsze w komentarzach kolory oznaczaj og鏊n ocen:

      zielony - OK

      czerwony - do kosza, z造 lub nie istotny pomys,

      czarny - trudno oceni,

      r騜owy - populizm wyborczy, tzn. nie zas逝guje na czerwony kolor ale aby zaznaczy go na zielono trzeba by zapisa inaczej, konkretniej ale wtedy nie by豚y tak no郾y dla elektoratu.

      Jednolita stawka podatkowa 16% dla podatk闚 CIT, PIT, VAT - zamiast has豉 3*16% proponuj 3*5 min. tzn. je郵i po 5 minutowej prelekcji podatnik nie jest w stanie wype軟i deklaracji podatkowej tzn. 瞠 podatek jest za bardzo skomplikowany. Nie w stawkach podatk闚 jest problem a w ich niepotrzebnym skomplikowaniu. Wprowadzenie liniowej 16 proc. stawki PIT oznacza, 瞠 鈔ednia i kra鎍owa stawka 陰cznego obci捫enia dochodu podatkiem PIT i sk豉dkami na ubezpieczenie spo貫czne dla os鏏 o wy窺zych dochodach b璠zie ni窺za ni dla os鏏 o niskich dochodach. Formu這wanie propozycji zmian PIT bez sformu這wania propozycji zmian sposobu p豉cenia sk豉dek na FUS I NFZ nie ma sensu. Je郵i liniowa stawka PIT nale篡 wprowadzi emerytur obywatelsk i liniow sk豉dk na FUS. Jedyna korzy嗆 z liniowej stawki to 瞠 zostanie automatycznie zlikwidowana ulga dla bogatych czyli wsp鏊ne opodatkowanie ma鹵onk闚. Ale na likwidacj ulg prorodzinnych, koszt闚 uzyskanie przychod闚 i kwoty wolnej d podatku zgody nie b璠zie. 16 proc. CIT oznacza spadek dochod闚 dla bud瞠tu i samorz康闚. Jednolita stawka VAT ma sens ale w VAT konieczna jest skuteczna identyfikacja p豉tnik闚 wy逝dzaj帷ych nienale積e zwroty VAT. Ciekawe czy urz璠y skarbowe stosuj metody scoringowe identyfikuj帷e takie podmioty.

      "Co nie zabronione jest dozwolone" Ograniczenie liczby zezwole i koncesji - we wsp馧czesnych stosunkach gospodarczych coraz wi瘯sze znaczenie ma asymetria informacji. Tam gdzie zezwolenie lub koncesja s potwierdzeniem kwalifikacji dostawcy/wykonawcy us逝g nale篡 je utrzyma (wyj徠ek mog stanowi zawody o ma貫j szkodliwo軼i nienale篡tego wykonania us逝gi). Nale篡 zlikwidowa decydowanie o zezwoleniach i koncesjach przez korporacje zawodowe.

      Ustawowy termin p豉tno軼i faktury VAT nie d逝窺zy ni 30 dni - ??????

      Op豉canie etat闚 zwi您kowych przez zwi您ki zawodowe a nie przez pracodawc闚 - has這 dobre i s逝szne ale trzeba je rozwin望. Pracodawcy r闚nie powinni finansowa zwi您ki zawodowe, w innej formie p豉c帷 sk豉dk dla zwi您ku. W okresie najbli窺zych 3-5 lat nale篡 przeznaczy niewielk dotacj z bud瞠tu dla nowo powsta造ch zwi您k闚 zawodowych. Nale篡 zabroni zwi您kom zawodowym prowadzi dzia豉lno軼i gospodarczej za wyj徠kiem o鈔odk闚 wypoczynkowych. Dzia豉cze zwi您kowi op豉cani przez zwi您ek powinni mie zakaz pracy poza zwi您kiem itp. Id帷 za niemieckim przyk豉dem w przedsi瑿iorstwach zatrudniaj帷ych wi璚ej ni np.500 os鏏 nale篡 wprowadzi przedstawiciela za這gi do rady nadzorczej.

      Odpowiedzialno嗆 urz璠nika pa雟twowego z wyrz康zona podatnikowi szkod do wysoko軼i tej szkody - niemo磧iwa do wprowadzenia, sparali簑je prac administracji. Za szkody urz璠nik闚 odpowiada Skarb Pa雟twa.

      Zasada "1 in 2out" uchwalenie jednej ustawy musi oznacza uniewa積ienie dw鏂h innych - chwytliwe has這, niestety niewykonalne. W pierwszej kolejno軼i trzeba zapewni aby projekty ustaw by造 powszechnie konsultowane i to dwukrotnie na etapie prac organu wnosz帷ego projekt ustawy i na etapie prac sejmowych. Obecnie tzw. konsultacja spo貫czna ogranicza sie do wybranych przez inicjatora ustawy organizacji spo貫cznych. Trzeba wykorzysta Internet (otwarte forum) do konsultacji projekt闚 ustaw. Nale篡 wprowadzi zasad, 瞠 dla ka盥ej zmiany w ustawie po 2 - latach dokonywana jest przez NIK ocena czy zrealizowano cel jaki przy鈍ieca nowelizacji ustawy.

      Likwidacja KRUS dla du篡ch gospodarstw rolnych; Objecie sk豉dk ZUS rolnik闚 nowo wchodz帷ych na rynek - plus wprowadzenie podatku PIT dla rolnik闚.

      Likwidacja przywilej闚 emerytalnych pozosta造ch grup uprzywilejowanych - Przywileje mog by ale niech p豉ci za nie pracodawca.

      Rozdzielenie s逝瘺 kontroli skarbowej od urz璠闚 skarbowych pobieraj帷ych podatki - plus scentralizowanie poboru podatk闚 i danin (pa雟twowych i samorz康owych) w jednym urz璠zie.

      Stworzenie Konstytucji Podatkowej zbieraj帷ej przejrzy軼ie w jednym miejscu wszystkie przepisy podatkowe - nieistotne. uproszczenie wg zasady 3*5 minut jest wazniejsze.

      Ocena wypad豉 ca趾iem dobrze. Czerwonych - 0, zielonych - 5.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 26 wrze郾ia 2015 18:57
  • pi徠ek, 18 wrze郾ia 2015
    • Syryjczycy nie otrzymaj statusu uchod嬈y

      Przez ostatnich kilka tygodni dziennikarze   nakr璚ali  spiral emocji: empatii i  ksenofobii  w odniesieniu do  fali nielegalnych imigrant闚 maszeruj帷ych przez Europ.   Wt鏎owali im politycy i administracja rz康owa.   Dzisiaj, nareszcie wsp鏊nym wysi趾iem kilkudziesi璚iu redakcji zrobili to co powinni zrobi kilka tygodni temu.   Opublikowali   informator (http://wyborcza.pl/1,75478,18834127,uchodzcy-w-polsce.html)   z podstawowymi informacjami na temat imigrant闚  i przepis闚  prawa mi璠zynarodowego i krajowego reguluj帷ych ich status.   Jest lektura obowi您kowa  dla ka盥ego OBYWATELA,   dla ka盥ego polityka. Dziennikarze i komentatorzy powinni nauczy sie go na pami耩 aby nie gada i nie pisa g逝pot. 

      Z raportu wynika,  瞠 imigrant mo瞠 otrzyma jeden z kilku status闚 upowa積iaj帷ych mu pobyt na terenie kraju goszcz帷ego: 

      azyl,

      uchod嬈a,

      ochrona uzupe軟iaj帷a,

      zgoda na pobyt tolerowany,

      zgoda na pobyt ze wzgl璠闚 humanitarnych,

      ochrona czasowa.

       

      Imigranci z Syrii kwalifikuj si w wi瘯szo軼i do otrzymania ochrony uzupe軟iaj帷ej lub ochrony czasowej a nie statusu uchod嬈y.  Aby dosta status uchod嬈y, trzeba udowodni obaw przed prze郵adowaniem z przyczyn wymienionych w konwencji genewskiej.  Uchod嬈a potrzebuje ochrony.  Je郵i zagro瞠nia, kt鏎ych obawia si cudzoziemiec, wyst瘼uj z innych przyczyn np. mo磧iwo嗆 naruszenia praw cz這wieka, doznania powa積ej krzywdy mo積a otrzyma ochron uzupe軟iaj帷.   Granica mi璠zy statusem uchod嬈y a ochron uzupe軟iaj帷 jest p造nna.  Ka盥y uchod嬈a kwalifikuje si do ochrony uzupe軟iaj帷ej, ale nie ka盥y, kto kwalifikuje si do ochrony uzupe軟iaj帷ej, jest uchod嬈.   Zar闚no uchod嬈y, jak i osoby obj皻e ochron maj te same prawa - zgod na pobyt, mog pracowa, przys逝guje im taka sama pomoc socjalna, integracyjna, mog sprowadzi rodzin. Jedyna r騜nica: uchod嬈a dostaje genewski dokument podr騜y, a beneficjent ochrony uzupe軟iaj帷ej musi si pos逝giwa swoimi dokumentami albo wyst瘼uje o dokument podr騜y w kraju, w kt鏎ym dosta ochron.


      Przyk豉d z raportu: "Przed 2011 r. w Syrii s逝瘺y specjalne prze郵adowa造 opozycjonist闚, wi璚 nale瘸豚y si im status uchod嬈y. Po wybuchu wojny zwyk造m Syryjczykom grozi niebezpiecze雟two z powodu samego faktu prowadzenia walk na terenie ich zamieszkania. Uciekaj przed wojn, ale prawdopodobnie bardziej kwalifikuj si do ochrony uzupe軟iaj帷ej, cho mog by r闚nie uchod嬈ami."

      By mo瞠 najw豉軼iwsz forma ochrony dla Syryjczyk闚 jest przyznanie im ochrony czasowej, kt鏎a jest kryzysowa form ochrony. Nie by豉 dotychczas stosowana. Takiej ochrony mo積a udziela w sytuacji masowego nap造wu uchod嬈闚, np. wojny. To Unia decyduje o wdro瞠niu ochrony czasowej, korzystaj z niej automatycznie wszyscy uciekinierzy z tego kraju. Ochrona dzia豉 do roku, mo積a j przed逝篡 dwa razy, na okresy po p馧 roku.

       

      Ps.   Polecam bezpo鈔edni  relacj blogera z W璕ier

      GW opublikowa豉 drug cz窷 informatora nt. uchod嬈闚

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Syryjczycy nie otrzymaj statusu uchod嬈y ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 18 wrze郾ia 2015 17:21
  • czwartek, 17 wrze郾ia 2015
    • Jak zatrzyma fal imigrant闚

      Sytuacja w UE przypomina sytuacje na luksusowym jachcie. W kad逝bie pojawi造 si dziury (troch z powodu zaniechania za這gant闚, najwi瘯sz dziur zrobi nurek Turek, aby odwr鏂i uwag za這gi od tego jak nielegalnie wybija ryby w jeziorze). Woda coraz gwa速owniej wlewa si pod pok豉d. Za這ganci maj帷y kajuty na ni窺zych pok豉dach ochoczo przelewaj wod na wy窺ze pok豉dy. Liderka grupy siedz帷a w swym luksusowym jacuzzi na najwy窺zym pok豉dzie krzyczy, 瞠 przyjmie ka盥 ilo嗆 wody. Inni bogaci pasa瞠rowie z wy窺zych pok豉d闚 te krzycz, 瞠 wlewaj帷 si wod trzeba sprawiedliwie porozlewa po kajutach i kojach wszystkich pasa瞠r闚. Nowi za這ganci siedz帷y w nowo przyspawanej przybud闚ce, m闚i 瞠 skoro woda nie chce p造n望 na ich koje to nie ich problem. Starzy za這ganci gro膨 im 瞠 zabior im nowe kapoki, kupione ze wsp鏊nej kasy. Jeden z za這gant闚 zacz掖 zatyka dziury przy swojej koi. Robota to brudna, czasami trzeba zanurzy si w 鄉ierdz帷ej zenzie. Inni rzucili si na niego, 瞠 豉mie ich wsp鏊ne warto軼i. Fakt, zatykaj帷 dziury gada g逝poty i 酥iewa ksenofobiczne szanty. Po kilku dniach liderka przesta豉 bra wod do jacuzzi a wraz z ni inni z wy窺zych pok豉d闚. 鏚ka nadal nabiera wod. Zalewa za這gant闚 na ni窺zych pok豉dach. Tylko u w御acza co zatka dziury w kajucie jej nie przybywa. Nikt nie zatyka dziur. Wszyscy dyskutuj jak porozlewa j sprawiedliwie wod po pok豉dach, kajutach, kojach. 鏚ka staje si coraz mniej sterowna i coraz mniej jej nad powierzchni. Nadzieja 瞠 zimowy mr霩 zamrozi wod i jacht ocaleje do wiosny.

      Co powinna zrobi Unia Europejska? Przesta gada i zacz望 dzia豉 i nie ba si pobrudzi r彗 i ubrania.

      Po pierwsze, respektowa prawo mi璠zynarodowe i prawo obowi您uj帷e w poszczeg鏊nych krajach. Prawo to nie zezwala na nielegalne przekraczanie granicy, od tego s przej軼ia graniczne, dotyczy to r闚nie uchod嬈闚. Wg. prawa mi璠zynarodowego wszyscy imigranci z terenu Turcji mog by odes豉ni z powrotem do Turcji. Obecnie zapanowa豉 moda w鈔鏚 dziennikarzy, niekt鏎ych polityk闚 do pochwa造 uchod嬈闚 豉mi帷ych prawo mi璠zynarodowe. Pot瘼iane s pa雟twa, kt鏎e staraj si egzekwowa prawo na swoim terytorium.

      Po drugie, dowiedzie si troch wi璚ej o imigrantach maszeruj帷y przez Europ. Kim s? P貫, wiek, kraj pochodzenia, miejsca pobytu w ostatnich 3 latach, gdzie przebywa najbli窺za rodzina, kwalifikacje, wykszta販enie, znajomo嗆 j瞛yk闚 obcych, stan maj徠kowy obecnie i przed opuszczeniem swojego kraju, kraj docelowy emigracji, przyczyny emigracji do UE (uwaga na bajki jakie b璠 opowiada).

      Po trzecie, uszczelni granic strefy Schengen. Pom鏂 Grekom, W這chom, W璕rom w uszczelnieniu ich granic. Je郵i tego nie potrafi to "przesun望" rzeczywist granic strefy Schengen na p馧noc.

      Po czwarte, bra przyk豉d z Australii. Chc帷 zwalczy mafi przemycaj帷 ludzi przez morze 字鏚ziemne trzeba zacz望 odsy豉 wszystkich imigrant闚 na l康 z kt鏎ego wyp造n瘭i (oczywi軼ie po przesadzeniu na lepsze 堯dki i aresztowaniu tzw. "za這gi" przemytniczych jednostek p造waj帷ych). Nie jest to eleganckie, ale to jedyny spos鏏 aby ograniczy dzia豉nie mafii. Nie ma sukcesu w przemycie nie ma popytu na przemyt.

      Po pi徠e, wywrze presj na Turcj, aby strzeg豉 swych granic (i da je troch pieni璠zy z funduszy UE). Turcja uruchomi豉 fal uchod嬈闚 do Grecji aby zmniejszy koszty ich utrzymywania oraz aby odwr鏂i uwag Europy od swoich operacji na Bliskim Wschodzie m.in. wojny z Kurdami, pomocy dla ISIS,....

      Po sz鏀te, zwi瘯szy pomoc finansow dla organizacji prowadz帷ych obozy uchod嬈闚 w Turcji, Libanie, Jordanii. Utworzy obozy dla uchod嬈闚 w Libii finansowane przez UE. Agencja ONZ ds. uchod嬈闚 potrzebuje 4 mld USD, od pa雟tw cz這nkowskich otrzyma豉 1,5 mld USD!!!!!.

      Po si鏚me, wprowadzi zasad 瞠 UE w najbli窺zych dw鏂h latach przyjmie 1 mln Syryjczyk闚 przebywaj帷ych w obozach dla uchod嬈闚 (w pierwszej kolejno軼i z Libanu) , a w kolejnych co roku przyjmie np. 200 tys. uchod嬈闚 . Poniewa ch皻nych b璠zie znacznie wi璚ej, mo積a przyj望 zasad losowania ze wskazaniem kraju przyjmuj帷ego, z pewn preferencj dla rodzin z ma造mi dzie熤i...... Wielu uchod嬈闚, kt鏎zy wylosuj S這wacje, W璕ry ... prawdopodobnie nie skorzysta z mo磧iwo軼i emigracji do UE, a to oznacza, 瞠 s zainteresowani emigracj ekonomiczn i w przysz這軼i powinni by pozbawieni prawa aby emigrowa do innych kraj闚 UE.

      Po 鏀me, uporz康kowa sytuacj tych imigrant闚 co nielegalnie wdarli sie do Europy. Najlepiej jak najwi璚ej odes豉 z powrotem daj帷 1000 EUR w na g這w na koszty powrotu. Dotyczy to r闚nie Syryjczyk闚, kt鏎zy przybyli z teren闚 Turcji. Gdy b璠 na teranie Turcji rozpatrywa ich wnioski o nadanie statusu uchod嬈y w UE. Oczywi軼ie za wyj徠kiem rodzin z ma造mi dzie熤i (ale to mniejszo嗆) , ich nale篡 jak najszybciej rozlokowa w krajach cz這nkowskich UE.

      I na koniec najtrudniejsze zadania. Zako鎍zy wojny w Syrii i Libii. W Syrii toczy sie wojna zast瘼cza, jakich wiele by這 w czasach zimnej wojny, tylko bardziej z這穎na. Iran walczy z Arabi Saudyjsk, Turcy z Kurdami i z re磨memBaszszara al-Asada , Stany Zjednoczone walcz z Rosj itd. Zako鎍zenie wojny domowej w Libii jest mo磧iwe do osi庵ni璚ia dla UE, a w豉軼iwie dla Francji i Wielkiej Brytanii, kt鏎e ja rozp皻a造. Chyba, 瞠 wmiesza si w ni Rosja. Wszystkie wojny kiedy si ko鎍z.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 17 wrze郾ia 2015 15:18
  • 鈔oda, 09 wrze郾ia 2015
    • Idea referendum si璕n窸a bruku

      Bronis豉w Komorowski, Andrzej Duda i Senat RP w ostatnich 4 miesi帷ach zrobili wiele aby o鄉ieszy ide referendum. Parafrazuj帷 has這 Kapusty z "Plus Minus" mo積a powiedzie:

      "To, 瞠 dla demokracji referendum du瞠 ma znaczenie,

      dla polskich polityk闚 nie ma 瘸dnego znaczenia"

      Demokracja bezpo鈔ednia w formie referend闚 og鏊nokrajowych szczeg鏊nie tych przeprowadzanych na wniosek obywateli dobrze s逝篡 demokracji. W sprawach, kt鏎e dla obywateli s wa積e a w豉dza wykonawcza i ustawodawcza je "olewa", referendum jest potrzebne. Referendum pomaga ma造m partiom politycznym i ruchom spo貫cznym nie maj帷ych swoich reprezentant闚 w parlamencie promowa swoje idee, narzuci opinii publicznej temat do refleksji.

      Konstytucja RP i ustawa o referendum og鏊nokrajowym wyr騜niaj trzy rodzaje referendum og鏊nokrajowego:

      · referendum w sprawach o szczeg鏊nym znaczeniu dla pa雟twa,

      · referendum w sprawie wyra瞠nia zgody na ratyfikacje umowy mi璠zynarodowej, na odstawie kt鏎ej RP przekazuje organizacji narodowej lub organowi mi璠zynarodowemu kompetencje organ闚 w豉dzy pa雟twowej w niekt鏎ych sprawach,

      · referendum w sprawie przyj璚ia ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP.

      Zasady zwo造wania poszczeg鏊nych referendum om闚iono tutaj.

      Poj璚ie „sprawy o szczeg鏊nym znaczeniu” nie jest precyzyjne i wymaga doprecyzowania. Kto mia豚y stwierdza, 瞠 dana sprawa jest o szczeg鏊nym znaczeniu dla pa雟twa? Je郵i pod wnioskiem o referendum podpisze si 1 mln obywateli to znaczy 瞠 sprawa jest wa積a. Niezale積ie co eksperci, politycy, konstytucjonali軼i o niej s康z.

      Po ciosach zadanych instytucji referendum przez Komorowskiego i Dud minie sporo czasu zanim odbudujemy jego znaczenie. Trzeba dokona kilku zmian w zasadach jego organizacji. Kilka pomys堯w jak powinno by organizowane referendum og鏊nopa雟twowe aby nie by這 takiej katastrofy jak ostatnio:

      1. Referendum og鏊nokrajowe odbywa si regularnie raz w roku np. w trzeci niedziel marca. Do referendum og鏊nokrajowego mog by do陰czone referenda samorz康owe. Referendum nie mo瞠 odby si w okresie 6 miesi璚y przed i 6 miesi璚y po wyborach do Sejmu. W referendum obywatele odpowiadaj na pytania referendalne zg這szone przez parlament, prezydenta RP, grup obywateli.

      2. W referendum s rozstrzygane sprawy zg這szone do PKW na np. 9 miesi璚y przed referendum.

      3. Komitet Referendalny (r闚nie Sejm i Prezydent) przed przyst徙ieniem do zbierania podpis闚 ma prawo (nie obowi您ek) przedstawi PKW projekt pytania w celu zasi璕ni璚ia opinii czy spe軟ia ono warunki pytania referendalnego.

      4. O dopuszczeniu pytania do referendum decyduje Pa雟twowa Komisja Wyborcza (PKW). Pytanie jest dopuszczone do referendum je郵i:

      · Komitet Referendalny zebra 1 mln podpis闚 obywatel, gdy wnioskodawc jest grupa obywateli,

      · Pytanie jest sformu這wane w spos鏏 rozstrzygaj帷y i spe軟ia inne warunki okre郵one w ustawie.

      5. Na 6 miesi璚y przed referendum PKW publikuje na stronach internetowych szczeg馧owa informacj o pytaniach referendalnych, kt鏎a dla ka盥ego pytania z osobna informuje o: Nad czym g這sujemy?, Tekst pytania referendalnego., Istota sprawy w skr鏂ie i jej konsekwencje. Om闚ienie szczeg馧owe tematu pytania. Stanowiska i opinie: Komitetu Referendalnego, Rz康u, Sejmu, Senatu, partii politycznych, organizacji spo貫cznych. Na 6 miesi璚y przed referendum wszystkie gospodarstwa domowe otrzymuj poczt skr鏒 informacji zamieszczonej na stronach PKW w Internecie. Na miesi帷 przed referendum PKW zamieszcza plakaty z pytaniami referendalnymi a TVP i PR emituj regularne audycje referendalne.

      6. Obywatel opr鏂z zakre郵enia p鏊 TAK / NIE mo瞠 zakre郵i pole NIE BIOR UDZIAΣ, co oznacza, 瞠 w referendum w sprawie tego pytania nie bierze udzia逝.

      7. Wynik referendum jest wi捫帷y je郵i udzia w referendum wzi窸a udzia np. co najmniej po這wa liczby os鏏, kt鏎e wzi窸y udzia w ostatnich wyborach do Sejmu, a nie jak dotychczas 50 proc. uprawnionych do g這sowania. W wyborach do parlamentu bierze udzia mniej ni 50 proc. uprawnionych , nie uzasadnione jest wymaga aby w referendum bra豉 udzia wi瘯sza liczba obywateli. Frekwencja wyborcza jest liczona dla ka盥ego pytania oddzielnie.

      W okresie III RP odby造 si cztery referenda og鏊nokrajowe:

      18 lutego 1996 –referendum na temat powszechnego uw豉szczenia oraz referendum o niekt鏎ych kierunkach wykorzystania maj徠ku pa雟twowego

      25 maja 1997 – referendum nt. przyj璚ia Konstytucji RP

      7-8 czerwca 2003 –referendum ws. akcesji Polski do Unii Europejskiej.

      Jak wida z powy窺zego zestawienia przeprowadzone referenda dotyczy造 istotnych dla obywateli i pa雟twa zagadnie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Idea referendum si璕n窸a bruku”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 09 wrze郾ia 2015 21:53
  • sobota, 22 sierpnia 2015
    • Referendum 25 pa寮ziernika no i mamy drugi problem

      Czy nasi Prezydenci s 獞ier熵nteligentami, czy jakie zi馧ka za篡waj? Trzech pyta do referendum poprawnie nie potrafi sformu這wa. Najpierw Prezydent Komorowski dla realizacji swoich prywatnych cel闚 og這si referendum z trzema nieprecyzyjnie sformu這wanymi pytaniami, z kt鏎ych pierwsze jest sprzeczne z Konstytucj RP a trzecie ju jest nieaktualne. Teraz Prezydent Duda proponuje referendum. Niestety pytania ponownie napisano na kolanie.

      Pytanie pierwsze:Czy jest pan/pani za obni瞠niem wieku emerytalnego i powi您aniem uprawnie emerytalnych ze sta瞠m pracy?

      Pytanie otwarte. Odpowied TAK daje mandat Prezydentowi na sformu這wanie r騜nych nieznanych obywatelom propozycji zmian. Przyk豉d poprawnie sformu這wanego pytania: Czy jest Pan/Pani za tym aby prawo do emerytury przys逝giwa這 w wieku 66 lat lub po przepracowaniu 45 lat?

      Od 1 stycznia 2016 roku wiek emerytalny kobiet b璠zie wynosi 61 lat, m篹czyzn 66 lat. Orzeczenie Trybuna逝 Konstytucyjnego stwierdza, 瞠 wiek emerytalny kobiet i m篹czyzn musi by taki sam. Je郵i obywatele zag這suj na TAK to Prezydent Andrzej Duda powinien obni篡 wiek emerytalny do 60 lat. B璠ziemy narodem najm這dszych emeryt闚 w UE z g這dowymi emeryturami, ale wska幡ik bezrobocia spadnie o kilka punkt闚 procentowych.

      Pytanie drugie:Czy jest pan/pani za utrzymaniem dotychczasowego systemu funkcjonowania Pa雟twowego Gospodarstwa Le郾ego Lasy Pa雟twowe?

      Kto z obywateli zna obecny system funkcjonowania Las闚 Pa雟twowych? Co jest w nim z貫go co dobrego?

      Inicjatywa obywatelska zosta豉 zorganizowana przez korporacje le郾ik闚. Bud瞠t pa雟twa ma niewielkie przychody z PGLLP. PGLLP zarz康za obszarem 1/5 kraju. Powinno co roku wp豉ca do bud瞠tu pa雟twa opr鏂z podatk闚, dywidend w 2-3 mld z, a mo瞠 i wi璚ej. Zamiast sowitej dywidendy w latach 2014-15 r. PGLLP opr鏂z podatku wp豉c dobud瞠tupo 800 mln z rocznie. Od 2016 r. Lasy rocznie b璠 przekazywa do pa雟twowej kasy 2 proc. warto軼i sprzedanego drewna. Jak dziedzic mia las i przeprowadzi wyr帳 to mia na posag dla c鏎ki. PGLLP r帳i lasy, a w豉軼iciel ma z tego niewiele, a zarz康cy i pracownicy zgarniaj dla siebie doch鏚 w豉軼iciela. 字ednie wynagrodzenie w PGLLP jest jedne z najwy窺zych w kraju.

      Odpowied TAK na postawione pytanie oznacza, 瞠 nie b璠zie mo積a dokona 瘸dnych zmian w ustawie o tym przedsi瑿iorstwie w celu poprawy jego efektywno軼i. Odpowied NIE oznacza, 瞠 nie jestem za dotychczasowym systemem funkcjonowania ale nie wiadomo za jakim innym systemem jestem.


      Pytanie trzecie: Czy jest pan/pani za zniesieniem powszechnego ustawowego obowi您ku szkolnego sze軼iolatk闚 i przywr鏂eniem powszechnego ustawowego obowi您ku szkolnego od si鏚mego roku 篡cia?

      To jest poprawnie sformu這wane pytanie.

      Nie mam pretensji do Prezydenta Dudy, 瞠 zdecydowa si na zorganizowanie referendum w sprawach zg這szonych przez obywateli. Obywatele zebrali odpowiedni ilo嗆 podpis闚, a Sejm ich ola. Decyduj帷 si na wsparcie inicjatyw obywatelskich m鏬 si wysili (lub jego doradcy) i sformu這wa pierwsze dwa pytania w spos鏏 poprawny. No i jeszcze zaproponowa inny termin referendum. Moim zdaniem powinny by dwie r騜ne komisje: wyborcza i referendalna, a zdaje si 瞠 w wielu obwodach trudno jest skompletowa jedn.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Referendum 25 pa寮ziernika no i mamy drugi problem”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 22 sierpnia 2015 00:36
  • czwartek, 13 sierpnia 2015
    • Spotkania Prezydenta Andrzeja Dudy

      Min掖 pierwszy tydzie urz璠owania Prezydenta Andrzeja Dudy. W pierwszym tygodni swojego urz璠owania Prezydent odby szereg wa積ych spotka i wizyt (podaj za www. prezydent.pl):

      1. Uda si na Wawel gdzie z這篡 kwiaty na kilku grobach.

      2. Spotka si z mieszka鎍ami D帳rowy Tarnowskiej oraz rolnikami z Kopaniny Kalisza雟kiej.

      3. Spotka si z mieszka鎍ami Suchej Beskidzkiej.

      4. Spotka si z mieszka鎍ami z mieszka鎍ami Domu Wsp鏊noty Chleb 砰cia w Zochcinie oraz mieszka鎍ami J璠rzejowa.

      Czytam Konstytucj RP i mam pytania o wa積e krajowe spotkania Prezydenta RP:

      1. Kiedy Prezydent RP spotka si z Pani Premier? Pani Premier niepotrzebnie prosi o zwo豉nie Rady Gabinetowej, nie ma takiej potrzeby. Je郵i Prezydent nie zaprosi jej dotychczas na spotkanie to powinna z豉ma protok馧 i zaprosi Prezydenta na spotkanie do Kancelarii. Je郵i odm闚i to ostatnia desk ratunku jest stan望 przed pa豉cem prezydenckim w worku pokutnym jak Jurand ze Spychowa? Mo瞠 wpuszcz.

      2. Kiedy Prezydent RP spotka si z Marsza貫k Sejmu i Marsza趾iem Senatu? Wszak g堯wna zadania Prezydenta zwi您ane s w豉dz ustawodawcz?

      3. Kiedy Prezydent RP zaprosi na spotkanie Ministra Obrony Narodowej? art. 134 i 146 Konstytucji RP nak豉da na Prezydenta RP szereg obowi您k闚 w zakresie bezpiecze雟twa zewn皻rznego i zwierzchnictwa nad armi.

      4. Kiedy Prezydent RP spotka si z Ministrem spraw zagranicznych? Wszak "Prezydent Rzeczypospolitej w zakresie polityki zagranicznej wsp馧dzia豉 z Prezesem Rady Ministr闚 i w豉ciwym ministrem" co stanowi art.133 Konstytucji RP, a w poniedzia貫k Prezydent RP planuje przedstawi plan swoich zagranicznych wizyt.

      To jest lista najwa積iejszych spotka prezydenta, kt鏎e si nie odby造. Lista innych wa積ych i protok鏊arnych spotka krajowych Prezydenta jest d逝窺za, zw豉szcza 瞠 jest osob nieznan dla wielu os鏏 sprawuj帷ych kluczowe urz璠y w kraju.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „ Spotkania Prezydenta Andrzeja Dudy”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 13 sierpnia 2015 09:08
  • 鈔oda, 12 sierpnia 2015
    • Dyskusje Rady Polityki Pieni篹nej

      Przejrza貫m opisy dyskusji Rady Polityki Pieni篹nej z okresu ostatnich kilkunastu miesi璚y. Przyjmuj帷 za這瞠nie, 瞠 te kr鏒kie (2 ½ – 4 ½ strony) sprawozdania rzetelnie oddaj tematy omawiane na posiedzeniach RPP oraz formu這wane oceny i wnioski wida, 瞠 dyskusje Rady koncentruj si na kilku wybranych tematach, tj:

      1. Koniunktura na 鈍iecie: Sytuacja w gospodarce, zmiany PKB w USA, w gospodarkach strefy EURO, w krajach rozwijaj帷ych si ze szczeg鏊nym uwzgl璠nieniem gospodarki chi雟kiej. Wp造w zmian w otoczeniu zewn皻rznym na eksport gospodarki polskiej.

      2. Polityka monetarna Rezerwy Federalnej i jej wp造w na rynki finansowe tj. ceny aktyw闚, kursy wymiany dolara, inflacj w USA. Niestety rzadziej omawiana jest polityka pieni篹na EBC, kt鏎a jest wa積iejsza dla naszej gospodarki.

      3. Wp造w zmian na 鈍iatowych rynkach finansowych na: nap造w/odp造w kr鏒koterminowego kapita造 na polski rynek finansowy i wp造w m.in. na popyt na obligacje skarbowe oraz na zmian kursu z這tego.

      4. Zmiany 鈍iatowych cen surowc闚. Wp造w na tempo inflacji w Polsce.

      5. Stanu koniunktury w gospodarce krajowej tj. zmiany w ostatnim okresie i prognozy: produkcji przemys這wej, produkcji budowlano-monta穎wej, sprzeda篡 detalicznej.

      6. Ocena tempa wzrostu PKB gospodarki polskiej o ostatnich okresach, prognoza wzrostu PKB w kolejnych kwarta豉ch. Analiza zmian sk豉dnik闚 popytowych determinuj帷ych zmiany w krajowym PKB tj. konsumpcja indywidualna, konsumpcja zbiorowa, inwestycje, eksport, import i prognozy na przysz這嗆.

      7. Sytuacja na rynku pracy: zatrudnienie, bezrobocie, zmiana wynagrodze i jednostkowych koszt闚 pracy. Wp造w sytuacji na rynku pracy na inflacj.

      8. Sytuacja na rynku kredytowym. Zmiany kredyt闚 dla przedsi瑿iorstw, gospodarstw domowych

      9. Inflacja (CPI, PPI, inflacja bazowa) zmiany w ostatnim okresie i prognoza. Czynniki wp造waj帷e na inflacj: popyt i poda towar闚 i us逝g, jednostkowe koszty pracy, kursy walutowe, zmiany cen surowc闚, zmiany cen przez monopolist闚, zmiany w podatkach wp造waj帷e na zmian cen. Ani s這wa o wp造wie prowadzonej przez Rad polityce pieni篹nej na inflacj. Por闚nanie tempa inflacji z projekcj inflacji opracowan przez NBP kilka miesi璚y wcze郾iej.

      10. Sformu這wanie wniosku w spawie zmiany st鏕 procentowych NBP.

      RPP nie podejmuje na swoich posiedzeniach nast瘼uj帷ych temat闚:

      1. Rady nie interesuje analiza i ocena skutk闚 podj皻ych w przesz這軼i decyzji tj. w jaki spos鏏 wp造n窸y na przebieg proces闚 gospodarczych. Jedynie na posiedzeniu, na kt鏎ym RPP podj窸a kolejn decyzj o zmianie st鏕 procentowych Rada dokona豉 oceny skutk闚 poprzedniej decyzji. Rzadko, ale zdarza si 瞠 Rada dyskutuje na temat jakie mog by konsekwencja zmiany st鏕 procentowych NBP dla inflacji i dynamiki gospodarczej np. posiedzenie RPP w pa寮zierniku 2014

      2. Rada nie interesuje zmiana wielko軼i poszczeg鏊nych kategorii pieni康za: M0, M1, M3.... Poj璚ie "popyt na pieni康z" nie pojawi這 si chyba ani razu w sprawozdaniach. Brak jest analizy mechanizmu i czynnik闚 kszta速uj帷ych popyt na pieni康z, si造 oddzia造wania poszczeg鏊nych czynnik闚. To samo dotyczy mechanizmu kreacji poda篡 pieni康za przez system bankowy.

      3. Pominiecie w dyskusjach Rady analizy kategorii poda i popyt na pieni康z mo瞠 鈍iadczy o tym 瞠 wg Rady te kategorie nie s istotne dla poziomu inflacji, kt鏎a wg RPP jest determinowana przez mechanizm kosztowy (wynagrodzenia, wydajno嗆 pracy) i ceny 鈍iatowe + kurs wymiany.

      4. Poniewa Rady nie interesuje zwi您ek pomi璠zy pieni康zem i inflacj to nie zajmuje si analiz skutk闚 zmiany st鏕 procentowych na ww. kategorie jak r闚nie skuteczno軼i polityki pieni篹nej NBP prowadzonej przy pomocy innych instrument闚 ni stopa procentowa np. operacji otwartego rynku (chocia temat polityki monetarnej FED jest obecny na ka盥ym posiedzeniu).

      5. W zasadzie nie zajmuje si sektorem bankowym, kondycja sektora bankowego, analiz zmian w bilansie sektora bankowego, zmianach depozyt闚, p造nno軼i/nadp造nno軼i sektora bankowego. Sporadycznie dyskutuje o zmianie wielko軼i kredyt闚.

      Z temat闚, kt鏎e s omawiane przez Rad i tych kt鏎e s pomijane mo積a sformu這wa wniosek, 瞠 podstawowy model jakim pos逝guje si Rada to r闚nanie bilansowe:

      Y = C + G + I + (E – Im)

      przy czym pomija analiz w jaki spos鏏 zmiany st鏕 procentowych wp造waj na poszczeg鏊ne zmienne w ww. to窺amo軼i. Rady nie interesuje analiza zale積o軼i:

      v * M = P * y

      M = m * M0

      lub bardziej skomplikowanych modeli opisuj帷ych relacj pieni康za i inflacji.

      Podsumowuj帷 w dyskusji Rady dominuj zagadnienia z obszaru proces闚 realnych w gospodarce polskiej (produkcja, wynagrodzenia, zatrudnienie), zmiany w gospodarce 鈍iatowej, polityki monetarnej FED i EBC ale nie polityki pieni篹nej NBP. Jest jednak nadzieja na zmian. Ostatnie sprawozdania z posiedzenia Rady w br. s d逝窺ze (ok 5 stron). Rada wi璚ej dyskutowa豉 na temat zmienia/nie zmienia stopy procentowe i skutk闚 dla gospodarki.

      Powy窺ze spostrze瞠nia s poprawne o ile sprawozdania z przebiegu dyskusji na RPP s rzetelne. Je郵i w publikowanych notatkach pomini皻o wiele temat闚 omawianych przez Rad i sp造cono formu這wane oceny i wnioski to przedstawiona powy瞠j ocena jest b喚dna.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 12 sierpnia 2015 09:33

Tagi

Kana informacyjny