Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

s逝瘺a zdrowia

  • niedziela, 05 listopada 2017
    • Jak wynagradza lekarza rezydenta?

      "Dzi瘯i" strajkowi g這dowemu lekarz rezydent闚 wi瘯szo嗆 z nas dowiedzia豉 si kto to jest lekarz-rezydent, ile pracuje w szpitalu, ile pracuje dodatkowo, ile zarabia, ile trwa okres pracy-nauki aby zosta lekarzem specjalist, itp. A kto nie wie, mo瞠 przeczyta m.in. tutaj

      Lekarze rezydenci 膨daj podwy磬i swoich wynagrodze (wynosz帷ych obecnie od 3170 z do 3890 z). Dla ocieplenia swojego wizerunku i zyskania poparcia spo貫cznego jako pierwszy zg豉szaj postulat zwi瘯szenia wydatk闚 na s逝瘺 z drowie do 6,8 proc. PKB w ci庵u najbli窺zych trzech lat. Nie proponuj帷 jednak konkretnych rozwi您a sk康 wzi望 dodatkowe fundusze, bo tym si nie da zdoby poparcia spo貫cznego.

      Obecny - odziedziczony chyba jeszcze z PRL - system wynagradzania rezydent闚 z bud瞠tu pa雟twa jest "chory". Dlaczego wynagrodzenie lekarza rezydenta pracuj帷ego przez okres 5-6 lat trwania rezydentury w szpitalu i wykonuj帷ego takie same obowi您ki jak inni lekarze, ma by op豉cane z bud瞠tu pa雟twa? Dla szpitala lekarz rezydent to darmowa si豉 robocza. Za te same pieni康ze z bud瞠tu mo積a (w 2015 r. by這 to 812 mln z, natomiast w 2018 r. b璠zie to miliard i 179 miliard闚 z.) zorganizowa inny system. Na przyk豉d taki jak przedstawiony poni瞠j.

      1. Szpital zatrudniaj帷y lekarza rezydenta p豉ci jego wynagrodzenie zgodnie z zak豉dow siatk p豉c.

      2. Minimalna liczba rezydent闚 jak musi zatrudnia szpital wynosi dwukrotno嗆 liczby oddzia堯w w szpitalu. Je瞠li szpital zatrudnia mniej rezydent闚 to za "niezatrudnionych" p豉ci "kar" w wysoko軼i np. 4000 z miesi璚znie.

      3. Lekarz opiekuj帷y si lekarzem rezydentem otrzymuje co miesi帷 dodatkowe wynagrodzenie w wysoko軼i 2000 z refundowane szpitalowi przez bud瞠t pa雟twa.

      4. Aby zosta ordynatorem trzeba "wychowa" co najmniej 10 lekarzy rezydent闚.

      5. Lekarz rezydent otrzymuje stypendium w wysoko軼i 1500 z miesi璚znie p豉cone z bud瞠tu pa雟twa,

      Jest to propozycja sformu這wana ad hoc. Przenosi one koszty wynagradzania rezydent闚 z bud瞠tu pa雟twa na szpitale, kt鏎e z tej pracy korzystaj. Podane parametry s przyk豉dowe (szczeg鏊nie minimalna liczna lekarzy rezydent闚, kt鏎 musi zatrudni szpital). Specjali軼i mog opracowa lepsze propozycje. Warunki brzegowa s nast瘼uj帷e: szpital musi mie nakaz/zach皻 aby zatrudnia lekarzy rezydent闚, opiekun rezydenta otrzymuje gratyfikacj za dodatkow prac, lekarz rezydent otrzymuje stypendium z kt鏎ego pokrywa koszt podnoszenia swoich kwalifikacji. Przy obecnym systemie konflikt b璠zie powraca. W bud瞠cie pa雟twa zawsze jest i b璠zie za ma這 pieni璠zy.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 05 listopada 2017 11:13
  • 鈔oda, 07 stycznia 2015
    • Co powinien zrobi Minister Ar逝kowicz

      Co powinien zrobi Minister Ar逝kowicz, w sytuacji braku porozumienia z Porozumieniem Zielonog鏎skim? Przesta gada ilu lekarzy podpisa這 umowy na nowych warunkach, jakie PZ jest z貫 itp. i zabra sie za konkretne dzia豉nia.

      1. Zadba o to aby w najbli窺zych dniach/tygodniach w przychodniach przyszpitalnych/izbach przyj耩/SOR-ach pracowa這 dostatecznie du穎 lekarzy zapewniaj帷 sprawn obs逝g pacjent闚 pozbawionych opieki ze strony lekarzy PZ.

      2. Opublikowa "bia陰 ksi璕" z przebiegu dotychczasowych negocjacji z Porozumieniem Zielonog鏎skim. Opublikowa "bia陰 ksi璕" z procesu konsultacji pakietu onkologicznego z ekspertami i strona spo貫czn.

      3. Przygotowa profesjonaln informacj dla pacjent闚, kt鏎ych lekarze "zamkn瘭i gabinety". Informacja powinna by umieszczona na plakatach przed zamkni皻ymi gabinetami, na izbach przyj耩/SOR-ach w szpitalach, w lokalnych 鈔odkach masowego przekazu. Informacja powinna zawiera adresy dzia豉j帷ych plac闚ek POZ w najbli窺zej okolicy, nr tel. infolinii, adres i nr tel. Rzecznika Praw Pacjenta ... W og鏊nopolskich 鈔odkach masowego przekazu upowszechni informacj jak nale篡 si przepisa do innego lekarza rodzinnego, w jaki spos鏏 odebra, dokumentacj medyczn od dotychczasowego lekarza rodzinnego.

      4. Przedstawi realny pakiet pomocy dla lekarzy decyduj帷ych si po raz pierwszy otworzy praktyk lekarza rodzinnego, a nie tylko zapewnienie o u豉twieniach proceduralnych ze strony NFZ. Pakiet powinien obejmowa m. in.:

      · Bezzwrotn dotacj z NFZ w wysoko軼i ok. 50 tys. z. Sytuacja jest nadzwyczajna, nowe plac闚ki trzeba uruchamia szybko, lekarze podejmuj帷y to wyzwanie nie maj przygotowanego kapita逝 na rozpocz璚ie dzia豉lno軼i. Ponadto pacjenci b璠 przepisywa si do nowego lekarza stopniowo, minie kilka miesi璚y zanim lekarz zgromadzi portfel 2000-3000 pacjent闚 co gwarantuje wp豉ty z NFZ na poziomie zapewniaj帷ym rentowno嗆 dzia豉lno軼i. Liczba dotacji powinna by ograniczona np. 500 w miesi帷u styczniu i przyznawana lekarzom otwieraj帷ym gabinety w powiatach/gminach gdzie strajkuj lekarze PZ.

      · Por璚zenie kredytowe z BGK.

      · Pomoc ze strony w豉dz samorz康owych w natychmiastowym uzyskaniu lokalu w celu rozpocz璚ie dzia豉lno軼i np. gabinetu w przychodni przyszpitalnej itp.

      · I co najwa積iejsze zapewnienie, 瞠 NFZ nie podpisze umowy z protestuj帷ymi lekarzami na terenie, gdzie "nowy" lekarz rodzinny rozpoczyna now dzia豉lno嗆. Nowa plac闚ka musi mie realne szanse, 瞠 przejmie pacjent闚 protestuj帷ego/protestuj帷ych lekarz. Brak takiego zapewnienia powoduje, 瞠 otwieranie nowej praktyki jest zbyt ryzykowne, poniewa za miesi帷/dwa protestuj帷y lekarz PZ zdecyduje si podpisa kontrakt z NFZ i wi瘯szo嗆 jego dotychczasowych pacjent闚 ponownie zapisze si do niego. Nowa praktyka lekarska nie uzyska dostatecznej liczby zarejestrowanych pacjent闚 (tj. ok. 2750 ) aby mie przychody z NFZ zapewniaj帷e rentown dzia豉lno嗆.

      5. Rz康 dokona zmian w regulacjach prawnych (ustawa, rozporz康zenia), kt鏎e umo磧iwi w sytuacji kiedy lekarz rodzinny zaprzestaje wsp馧pracy z NFZ, przej璚ie "portfela" jego pacjent闚 wraz z dokumentacj medyczn przez innego lekarza rodzinnego, bez wyra瘸nia zgody przez pacjent闚. Takie rozwi您anie pozwoli nowym lekarzom rodzinnym uzyska liczb krytyczn pacjent闚 od pocz徠ku dzia豉lno軼i. Oczywi軼ie pacjent zachowuje pe軟e prawo do samodzielnego wyboru lekarza rodzinnego. To czy nowy lekarz utrzyma przej皻ych pacjent闚 zale瞠 b璠zie od jako軼i jego pracy.

      6. Minister powinien zapewni lekarzy rodzinnych, 瞠 w marcu/kwietniu wsp鏊nie dokonaj oceny funkcjonowania lekarzy rodzinnych w nowym systemie w celu jego poprawy.

      7. Rozpocz望 prace nad zmiana systemu finansowania lekarzy rodzinnych. O tym w nast瘼nym wpisie.

      Ps. PZ i Minister Ar逝kowicz zawarli o 鈍icie 7 stycznia porozumienie. G堯wne ustalenia porozumienia: http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/2029020,138764,17218231.html Porozumienie Zielonog鏎skie zyska nowych cz這nk闚 i b璠zie umacnia這 dzia豉nie kartelu/zwi您ku zawodowego ze szkod dla nas pacjent闚. W mojej ocenie zawarty kompromis jest zwyci瘰twem PZ. PZ uzyska這 legimitizacj swojego strajku jako s逝sznego dzia豉nia. Uzyska這 zwi瘯szenie stawki kapitacyjnej do 140 z/pacjenta i kolejn podwy磬 do 142 z od lipca. Minister zgodzi si na umowy 12 miesi璚zne zamiast bezterminowych. Czyli za rok mamy powt鏎k z rozrywki. Nie zapewni nam pacjentom minimum bezpiecze雟twa, 瞠 je瞠li lekarz rodzinny nie przed逝篡 za rok umowy z NFZ to powinien przez co najmniej 3 miesi帷e 鈍iadczy us逝gi na dotychczasowych warunkach, tak aby pacjenci mogli spokojnie przepisa si do innych lekarzy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Co powinien zrobi Minister Ar逝kowicz”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 07 stycznia 2015 02:53
  • wtorek, 04 lutego 2014
    • Kolejki do lekarzy specjalist闚

      Minister Zdrowie dosta zadanie aby do ko鎍a marca br. przedstawi dzia豉nia kt鏎e czas oczekiwania na wizyt do lekarza. Problem nie nowy, znany w innych krajach. Na tym blogu omawiany ponad rok temu.

      Skr鏂enie kolejek do lekarza specjalisty wymaga dwutorowych dzia豉:

      a) zmniejszenia popytu na te us逝gi,

      b) zwi瘯szenia poda篡,

      Zmniejszenie popytu mo積a osi庵n望 poprzez:

      a) wprowadzenia op豉t za wizyt u lekarza specjalisty (rodzinnego r闚nie). W Europie wyst瘼uj trzy systemy op豉t za wizyty lekarskie w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia: model czeski – niska op豉ta za ka盥 wizyt, model niemiecki – op豉ta z pierwsz wizyt, kolejne wizyty u tego lekarza w okresie nast瘼nych 3 miesi璚y s za darmo, model szwedzki – finansowanie wizyt przez pacjenta w okresie 12 miesi璚y do pewnego limitu (wk豉d w豉sny pacjenta) po przekroczeniu kt鏎ego dalsze koszty finansowane s przez kas chorych. W ka盥ym pa雟twie gdzie wprowadzono wsp馧p豉cenie przez pacjent闚 za wizyt u lekarza popyt znacz帷o spad. Znamienny jest przyk豉d Czech, gdzie zaobserwowano spadek liczby wizyt u lekarzy r闚nie ze strony dzieci i m這dzie篡, dla kt鏎ych wizyty nadal by造 bezp豉tne.

      b) zwi瘯szenie kompetencji lekarzy rodzinnych do wystawiania zlecania na badania specjalistyczne i zmiana sposobu finansowania tych bada przez ubezpieczyciela. W wi瘯szo軼i przypadk闚 lekarz pierwszego kontaktu kieruj帷 pacjenta do specjalisty stawia diagnoz co do typu choroby. Nie ma jednak uprawnie do zlecenia bada laboratoryjnych, kt鏎e potwierdzi造by jego diagnoz i pozwoli造by zaordynowa odpowiednie leki.

      Zwi瘯szenie poda篡 us逝g lekarzy specjalist闚 w ramach NFZ mo積a osi庵n望 poprzez:

      a) zamkni璚ie ¼ szpitali (nie zawarcie z nimi kontrakt闚), co spowoduje zwolnienie cz窷ci lekarzy specjalist闚 tam pracuj帷ych. Liczba kontrakt闚 szpitalnych nie uleg豉 by zmniejszeniu, ulokowa這by j w pozosta造ch ¾ szpitali,

      b) istotne zwi瘯szenie przez NFZ liczby kontrakt闚 u lekarzy specjalist闚, 鈔odki na ich finansowanie pochodzi造by cz窷ciowo z wprowadzonej op豉t pacjent闚 za wizyty u lekarzy,

      c) zwi瘯szenie liczby student闚 medycyny i liczby szkole specjalistycznych, ale to da efekt dopiero za 10 lat a nie w bie膨cym roku,

      Z problemem kolejek do lekarza specjalisty mo積e si upora. Inne kraje to zrobi造. Wiadomo co trzeba zrobi. Potrzeba tylko kompetentnego ministra zdrowia i odwa積ego premiera, kt鏎zy to zrobi i przekonaj obywateli i lekarzy do kilku rozwi您a, kt鏎e nie s populistyczne.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Kolejki do lekarzy specjalist闚”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 04 lutego 2014 19:40
  • wtorek, 13 listopada 2012
    • Op豉ty za us逝gi publicznej s逝瘺y zdrowia

      Gigantyczna kolejka do zarejestrowania wizyty w 2013 roku u lekarza specjalisty w 10. Wojskowym Szpitalu Klinicznym w Bydgoszczy鈍iadczy o:

      Szpital posiada dobrych specjalist闚,

      System rejestracji wizyt jaki przyj掖 szpital jest z造,

      Popyt pacjent闚 na darmowe us逝gi dobrych specjalist闚 jest nieograniczony. Czy wszyscy kt鏎zy stali w kolejce, potrzebowali pilnie porady lekarza specjalisty?

      Problemem publicznego sektora ochrony zdrowia jest brak mechanizmu racjonalizuj帷ego (ograniczaj帷ego) popyt na us逝gi. Szczeg鏊nie dotyczy to korzystania z us逝g lekarza pierwszego kontaktu i lekarzy specjalist闚. Je瞠li co jest za darmo to nie nale篡 oczekiwa racjonalizacji popytu ze strony 鈍iadczeniobiorc闚. Powodem sk豉niaj帷ym pacjent闚 do rezygnacji z us逝g w ramach ubezpieczenia w NFZ s kolejki i d逝gi czas oczekiwania na wizyt. Je郵i kto nagle zachoruje to musi skorzysta z prywatnej us逝gi lekarskiej. Niewiele zmieni這 si w por闚naniu z czasami realnego socjalizmu.

      Z problemem nadmiernego popytu na us逝gi medyczne boryka這 si wiele kraj闚 europejskich. W wi瘯szo軼i z nich wprowadzono odp豉tno嗆 za wizyt u lekarza i za pobyt w szpitalu, czytaj: Tutaj. W naszych warunkach naj豉twiej jest wprowadzi system op豉t analogiczny jak w Niemczech. Pierwsza wizyta u lekarza rodzinnego w okresie 3 miesi璚y powinna by p豉tna. Wysoko嗆 op豉ty 15-20 z. Podczas kolejnych wizyt u tego samego lekarza w okresie nast瘼nych 3 miesi璚y wystarczy okaza dow鏚 poprzedniej zap豉ty. Analogiczne zasady op豉t za wizyty u lekarzy specjalist闚. Op豉ta za dzie pobytu w szpitalu powinna wynosi ok. 20-25 z.

      W krajach, kt鏎e wprowadzi造 minimalne op豉ty za us逝gi medyczne w ramach obowi您kowych ubezpiecze zdrowotnych popyt na wizyty u lekarzy spad o kilkana軼ie – kilkadziesi徠 procent.

      Op豉t za wizyt u lekarza nale篡 traktowa jako wk豉d w豉sny ubezpieczonego w NFZ. Op豉t za pobyt w szpitalu nale篡 traktowa jako op豉t za wy篡wienie, „us逝gi hotelarskie”, rycza速ow op豉t za lekarstwa. Je郵i kto choruje w domu to ponosi ww. koszty samodzielnie. Nie ma 瘸dnego uzasadnienia aby w przypadku choroby wymagaj帷ej leczenia szpitalnego, koszty te ponosi ubezpieczyciel. Wprowadzenie op豉ty za pobyt w szpitalu powinno poprawi jako嗆 us逝g m.in. wy篡wienia.

      Populi軼i podnios larum, a co z biednymi lud幟i, kt鏎ych nie sta na op豉ty. Mo磧iwe s nast瘼uj帷e rozwi您ania:

      Szpital prowadzi fundacj, kt鏎a gromadzi 鈔odki na pokrycie op豉t za najbiedniejszych pacjent闚,

      Lekarz rodzinny mo瞠 obni篡 op豉t do symbolicznej z這t闚ki,

      Za najbiedniejszych p豉ci pomoc spo貫czne,

      Szpital, lekarz maj prawo w ramach obowi您k闚 alimentacyjnych dochodzi op豉ty od cz這nk闚 rodziny (rodzic闚 lub dzieci)

      Zasady op豉t za us逝gi medyczne w Niemczech:

      1. Przy pierwszej wizycie u lekarza rodzinnego w danym kwartale pobierana jest op豉ta w wysoko軼i 10 EUR. Podczas kolejnych wizyt u tego samego lekarza wystarczy okaza dow鏚 poprzedniej zap豉ty.

      2. Za pierwsz wizyt u stomatologa w danym kwartale r闚nie nale篡 w nie嗆 op豉t 10 EUR. Taka sama op豉ta nale篡 si tak瞠 za ka盥 pierwsz wizyt u innego lekarza lub stomatologa.

      3. Wizyta u specjalisty ze skierowaniem lekarza rodzinnego jest nieodp豉tna, natomiast w przypadku braku skierowania jej koszt wynosi 10 EUR.

      4. Op豉ta za leczenie szpitalne wynosi 10 EUR za dzie pobytu, nie wi璚ej ni za 28 dni w ci庵u roku. Nale篡 pokry tak瞠 koszty 鈍iadcze ponadstandardowych dost瘼nych w szpitalu.

      5. Dop豉ty za rehabilitacj wynosz 10 EUR za dzie.

      6. Odp豉tno嗆 za leki na recept wynosi 10% ceny, jednak nie mniej ni 5 EUR i nie wi璚ej ni 10 EUR.

      Powy窺ze op豉ty nie obowi您uj dzieci do 18 roku 篡cia i kobiet w ci捫y,

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 13 listopada 2012 19:29
    • Op豉ty za us逝gi publicznej s逝瘺y zdrowia

      Gigantyczna kolejka do zarejestrowania wizyty w 2013 roku u lekarza specjalisty w 10. Wojskowym Szpitalu Klinicznym w Bydgoszczy鈍iadczy o:

      Szpital posiada dobrych specjalist闚,

      System rejestracji wizyt jaki przyj掖 szpital jest z造,

      Popyt pacjent闚 na darmowe us逝gi dobrych specjalist闚 jest nieograniczony. Czy wszyscy kt鏎zy stali w kolejce, potrzebowali pilnie porady lekarza specjalisty?

      Problemem publicznego sektora ochrony zdrowia jest brak mechanizmu racjonalizuj帷ego (ograniczaj帷ego) popyt na us逝gi. Szczeg鏊nie dotyczy to korzystania z us逝g lekarza pierwszego kontaktu i lekarzy specjalist闚. Je瞠li co jest za darmo to nie nale篡 oczekiwa racjonalizacji popytu ze strony 鈍iadczeniobiorc闚. Powodem sk豉niaj帷ym pacjent闚 do rezygnacji z us逝g w ramach ubezpieczenia w NFZ s kolejki i d逝gi czas oczekiwania na wizyt. Je郵i kto nagle zachoruje to musi skorzysta z prywatnej us逝gi lekarskiej. Niewiele zmieni這 si w por闚naniu z czasami realnego socjalizmu.

      Z problemem nadmiernego popytu na us逝gi medyczne boryka這 si wiele kraj闚 europejskich. W wi瘯szo軼i z nich wprowadzono odp豉tno嗆 za wizyt u lekarza i za pobyt w szpitalu, czytaj: Tutaj. W naszych warunkach naj豉twiej jest wprowadzi system op豉t analogiczny jak w Niemczech. Pierwsza wizyta u lekarza rodzinnego w okresie 3 miesi璚y powinna by p豉tna. Wysoko嗆 op豉ty 15-20 z. Podczas kolejnych wizyt u tego samego lekarza w okresie nast瘼nych 3 miesi璚y wystarczy okaza dow鏚 poprzedniej zap豉ty. Analogiczne zasady op豉t za wizyty u lekarzy specjalist闚. Op豉ta za dzie pobytu w szpitalu powinna wynosi ok. 20-25 z.

      W krajach, kt鏎e wprowadzi造 minimalne op豉ty za us逝gi medyczne w ramach obowi您kowych ubezpiecze zdrowotnych popyt na wizyty u lekarzy spad o kilkana軼ie – kilkadziesi徠 procent.

      Op豉t za wizyt u lekarza nale篡 traktowa jako wk豉d w豉sny ubezpieczonego w NFZ. Op豉t za pobyt w szpitalu nale篡 traktowa jako op豉t za wy篡wienie, „us逝gi hotelarskie”, rycza速ow op豉t za lekarstwa. Je郵i kto choruje w domu to ponosi ww. koszty samodzielnie. Nie ma 瘸dnego uzasadnienia aby w przypadku choroby wymagaj帷ej leczenia szpitalnego, koszty te ponosi ubezpieczyciel. Wprowadzenie op豉ty za pobyt w szpitalu powinno poprawi jako嗆 us逝g m.in. wy篡wienia.

      Populi軼i podnios larum, a co z biednymi lud幟i, kt鏎ych nie sta na op豉ty. Mo磧iwe s nast瘼uj帷e rozwi您ania:

      Szpital prowadzi fundacj, kt鏎a gromadzi 鈔odki na pokrycie op豉t za najbiedniejszych pacjent闚,

      Lekarz rodzinny mo瞠 obni篡 op豉t do symbolicznej z這t闚ki,

      Za najbiedniejszych p豉ci pomoc spo貫czne,

      Szpital, lekarz maj prawo w ramach obowi您k闚 alimentacyjnych dochodzi op豉ty od cz這nk闚 rodziny (rodzic闚 lub dzieci)

      Zasady op豉t za us逝gi medyczne w Niemczech:

      1. Przy pierwszej wizycie u lekarza rodzinnego w danym kwartale pobierana jest op豉ta w wysoko軼i 10 EUR. Podczas kolejnych wizyt u tego samego lekarza wystarczy okaza dow鏚 poprzedniej zap豉ty.

      2. Za pierwsz wizyt u stomatologa w danym kwartale r闚nie nale篡 w nie嗆 op豉t 10 EUR. Taka sama op豉ta nale篡 si tak瞠 za ka盥 pierwsz wizyt u innego lekarza lub stomatologa.

      3. Wizyta u specjalisty ze skierowaniem lekarza rodzinnego jest nieodp豉tna, natomiast w przypadku braku skierowania jej koszt wynosi 10 EUR.

      4. Op豉ta za leczenie szpitalne wynosi 10 EUR za dzie pobytu, nie wi璚ej ni za 28 dni w ci庵u roku. Nale篡 pokry tak瞠 koszty 鈍iadcze ponadstandardowych dost瘼nych w szpitalu.

      5. Dop豉ty za rehabilitacj wynosz 10 EUR za dzie.

      6. Odp豉tno嗆 za leki na recept wynosi 10% ceny, jednak nie mniej ni 5 EUR i nie wi璚ej ni 10 EUR.

      Powy窺ze op豉ty nie obowi您uj dzieci do 18 roku 篡cia i kobiet w ci捫y,

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 13 listopada 2012 19:29
  • czwartek, 25 pa寮ziernika 2012
    • Propozycje Ministra Ar逝kowicza

      Minister Zdrowia na konferencji prasowej w dniu 22 pa寮ziernika br. przedstawi zestaw strategicznych zada jakie zamierza zrealizowa . Poni瞠j ich ocena (znaczenie kolor闚 jak w poprzednich ocenach, Tutaj oznacza link).

      1. Likwidacja centrali NFZ- bardzo z造 pomys 鈍iadcz帷y o tym, 瞠 minister i jego doradcy nie maj poj璚ia jak dzia豉j du瞠 organizacje. Ich do鈍iadczenie zawodowe jest na poziomie organizacyjnym ZOZ, szpitala, a cz瘰to tylko gabinetu lekarskiego. Skutek b璠zie taki, 瞠 wojew鏚zkie NFZ b璠 zatrudnia造 dwa razy wi璚ej os鏏, trzy razy wi璚ej dyrektor闚, kierownik闚 ni w przypadku scentralizowanego NFZ. B璠zie 16 r騜nych system闚 informatycznych do rozlicze kontrakt闚, kilkana軼ie standard闚 obs逝gi pacjenta itd. Jak zreorganizowa NFZ opisano Tutaj.

      2. Wyceny leczenia po nowemu. Wycen leczenia nie b璠zie si ju zajmowa NFZ. Zlikwidowana te zostanie Agencja Oceny Technologii Medycznych, kt鏎a dzi wydaje opinie, czy dany lek lub rodzaj operacji w og鏊e refundowa. Zniknie te Centrum Monitowania Jako軼i w Ochronie Zdrowia wydaj帷e szpitalom certyfikaty, dzi瘯i kt鏎ym, staraj帷 si o kontrakt, mog zyska dodatkowe punkty. W miejsce likwidowanych instytucji powstanie nowa agencja - jednym z podstawowych czynnik闚 wymuszaj帷ych popraw efektywno軼i gospodarowania tj. spadek koszt闚 jednostkowych, popraw jako軼i jest wolnorynkowy mechanizm ustalania cen r闚nowagi. Ustalenie centralne cen to jest powr鏒 do centralnego planowania, kt鏎e pad這 m.in. z powodu b喚dnie ustalanych cen. Cena procedury medycznej, kt鏎a jest satysfakcjonuj帷a dla szpitala w Lesku, Suwa趾ach b璠zie o kilkadziesi徠 procent za niska dla szpitala w Warszawie. To co mo積a robi to bada koszty procedur medycznych w i publikowa ceny referencyjne np. maksymaln cen procedury, minimalna cen, median, 鈔edni, itp. To szpitale musza analizowa swoje koszty, proponowa ceny do kontraktu z NFZ i negocjowa. Oczywi軼ie, 瞠 monopolistyczne pozycja NFZ daje du膨 przewag w negocjacjach. Minister chce niezale積 agencj zast徙i mechanizm rynkowy. Trudne zadanie. Na pewno nie b璠zie tanio dla NFZ. Obecnie niskie ceny za procedury szpitale rekompensuj sobie oszustwami polegaj帷ymi na wpisywaniu wykonania procedur, kt鏎ych nie wykonali. Po podwy盧e cen na poszczeg鏊ne kontrakty konieczne jest aby w szpitalach wi璚ej czasu przebywali pracownicy NFZ i kontrolowali co jest faktycznie wykonywane a co wpisywane do dokumentacji.

      3. Elektroniczne karty ubezpieczenia. W 2014 r. kosztem 350 mln z pacjenci dostan karty, na kt鏎ych b璠 zapisane wszystkie dane o leczeniu (historie choroby ze szpitali, porady, recepty). – pocz徠kowo karty maj s逝篡 weryfikacji czy pacjent jest ubezpieczony. To jest proste zadanie, mo積a je rozwi您a na bazie PESEL-u. Za 350 mln z nie da si jednak zbudowa systemu i baz danych w kt鏎ych b璠 zapisane wszystkie dane o leczeniu (potrzebna jest 2-4-krotnie wi瘯sza kwota). Weryfikacja faktu op豉cenia sk豉dek NFZ spowoduje: wzrost liczby zarejestrowanych bezrobotnych oraz zwi瘯szenie liczby comiesi璚znych nisko-kwotowych um闚 o dzie這 (np. 200 z na miesi帷) z op豉conymi sk豉dkami na ubezpieczenie spo貫czne. Konieczne jest uporz康kowanie systemu op豉cania sk豉dek do NFZ Tutaj obecnie sk豉dka da osoby, kt鏎a chcia豉by si dobrowolnie ubezpieczy w NFZ jest znacznie wy窺za ni dla osoby prowadz帷ej dzia豉lno嗆 gospodarcz lub osoby z przeci皻nym wynagrodzeniem, nie m闚i帷 ju o rolnikach posiadaj帷ych 100 lub 200 hektar闚. Po drugie, uzale積ianie dost瘼u do publicznej s逝瘺y zdrowia od op豉cenia sk豉dek w NFZ jest sprzeczne z Konstytucj RP TutajKonieczna jest zmiana Konstytucji lub okre郵enie zasad op豉cenia ochrony zdrowia z bud瞠tu dla os鏏 nie ubezpieczonych.

      4. Dodatkowe ubezpieczenia zdrowotne - zbyt og鏊ne has這 aby je rzetelnie skomentowa. Je郵i dodatkowe ubezpieczenia maja zapewni szybszy dost瘼 do us逝g leczniczych, lub lepsze warunki w szpitalu to o jest to karygodne. Wprowadzamy „peweksowskie” us逝gi dla tych co maj „bony dolarowe”. Je郵i zostanie zdefiniowany gwarantowany koszyk us逝g w ramach ubezpieczenia NFZ, to dla us逝g i procedur spoza koszyka mog by dodatkowe ubezpieczenia. Ale tym powinny zaj望 si prywatne firmy ubezpieczeniowe, a nie pa雟two. To co jest konieczne to wprowadzenie op豉ty hotelowej za pobyt w szpitalu w wysoko軼i np. 20 z za dob i op豉t za wizyt u lekarz rodzinnego lub specjalisty w wysoko軼i 20 z ( kolejne wizyty w okresie trzech miesi璚y u tego samego lekarza s bezp豉tne).

      5. Konsultanci krajowi z zakazem konkurencji– Minister Ar逝kowicz zapomnia doda, 瞠 wymaga b璠zie to 10-krotnego zwi瘯szenia wynagrodze konsultant闚. Dobrze 瞠 Minister chce uporz康kowa t kwesti.

      6. M這dzi lekarze maj mie u豉twiony dost瘼 do specjalizacji - oby tylko nie obni篡 si ich poziom.

      7. Sie szpitali strategicznych. Wejd do niej podleg貫 ministrowi instytuty oraz szpitale kliniczne, w kt鏎ych leczy si najci篹ej chorych - Minister informuje o tym co ju jest. Nie chodzi mu o tworzenie sieci lecz o popraw nadzoru w豉軼icielskiego nad szpitalami, kt鏎e nadzoruje i szpitalami klinicznymi i o zapewnienie dodatkowych 鈔odk闚 finansowych z bud瞠tu pa雟twa (to jest lepsze rozwi您ania) lub wy窺zych cen na kontrakty z NFZ ( gorsze rozwi您anie) . To co mo積a radzi Ministrowi to powo豉nie oddzielnego wiceministra z ma造m zespo貫m pracownik闚, kt鏎y b璠zie nadzorowa te szpitale. To co jest konieczne to uporz康kowanie sieci tzw. szpitali podstawowych innymi s這wy szpitali powiatowych. O tym b璠zie w jednym z kolejnych wpis闚.

      Dobrze, ze Minister konkretyzuje zamiary w豉dzy wykonawczej. Kilka propozycji jest z造ch, kilka dobrych. Og鏊na ocena: podtrzymuj sformu這wany wcze郾iej warunek konieczny i dostateczny reformy s逝瘺y zdrowia Tutaj.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Propozycje Ministra Ar逝kowicza”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 25 pa寮ziernika 2012 11:17
  • niedziela, 07 pa寮ziernika 2012
    • NFZ – reorganizacja

      Niekt鏎zy politycy nawo逝j do podzia逝 NFZ na 2-3 konkuruj帷e organizacje lub na powr鏒 do wojew鏚zkich kas chorych. To pomys tak samo dobry jak podzia s逝瘺 skarbowych ministerstwa finans闚 na 2-3 konkuruj帷e ze sob organizacje. Pani Prezes NFZ m闚i o wzmocnieniu roli oddzia堯w terytorialnych NFZ, co 鈍iadczy o tym, 瞠 maj帷 do鈍iadczenie mikro w zarz康zania szpitalem nie wie jak powinna by zorganizowana du瘸 organizacja.

      Mia貫m mo磧iwo嗆 przeprowadzania zmian jednej z najwi瘯szych organizacji w Polsce (kilkadziesi徠 tysi璚y zatrudnionych, dzia豉j帷a na terenie ca貫go kraju). W latach 90 jej struktura by豉 podporz康kowana kryterium geograficznemu. By豉 Centrala z licznymi departamentami ale g堯wn rol odgrywa造 oddzia造 wojew鏚zkie, kt鏎e zarz康za造 oddzia豉mi na ich terenie, innymi s這wy pe軟i造 role mini central regionalnych. Czynno軼i operacyjne zar闚no front jak i back office by造 realizowane w oddzia豉ch terenowych. Po latach struktura uleg豉 diametralnej zmianie. Poszczeg鏊ne funkcje back office zosta造 skoncentrowane w centralnych jednostkach obs逝guj帷ych ca陰 organizacj np. scentralizowany system IT, scentralizowanie operacji ksi璕owych, centralne zarz康zanie kadrami. Front Office zosta zorganizowany w piony biznesowe odpowiedzialne za obs逝g poszczeg鏊nych grup klient闚. Zatrudnienie zosta這 zmniejszone o kilkana軼ie tysi璚y os鏏, a skala produkcji wzros豉 kilkukrotnie.

      Po co ten przyd逝gi wst瘼? Tak sam zmian organizacyjn musi przej嗆 NFZ.

      Dzisiaj struktura NFZ podporz康kowana jest geografii. Dominuj oddzia造 wojew鏚zkie , kt鏎e realizuj funkcje operacyjne front i back Office. Centralarealizuje funkcje sztabowe i chyba jej pracownicy nie maj wi瘯szego poj璚ia o faktycznych „procesach produkcyjnych” realizowanych przez oddzia造 NFZ.

      Jak powinien by zorganizowany NFZ? Kilka wskaz闚ek. NFZ powinien by zorganizowany jest w nast瘼uj帷e piony:

      1. Pion kontraktacji us逝g medycznych ambulatoryjnych (w tym pionie mog by linie biznesowe: np. 1) kontrakty z lekarzami rodzinni, 2) lekarze specjali軼i, 3) kontrakty ze stomatologami),

      2. Pion kontraktacji us逝g szpitalnych

      3. Pion kontraktacji ratownictwa medycznego

      4. Pion (pionik) kontraktacji us逝g sanatoryjnych, hospicj闚,

      5. Pion zakupu i sprzeda篡 lek闚 (umowy z producentami lek闚 i z aptekami)

      6. Pion obs逝gi 鈍iadczeniobiorc闚

      7. Pion IT

      8 Pion Operacyjny tj. obs逝ga i rozliczanie um闚

      9. Pion gospodarki w豉snej NFZ

      Niekt鏎e piny mog mie swoje struktury organizacyjne regionalne np. pion kontraktacji us逝g medycznych ambulatoryjnych, co wynika z liczby obs逝giwanych klient闚. Ale np. pion kontraktacji us逝g szpitalnych mo瞠 dzia豉 jako scentralizowana jednostka pomimo, 瞠 jego pracownicy b璠 pracowa w wielu miastach. Zniknie wiele stanowisk dyrektor闚 oddzia堯w wojew鏚zkich i ich zast瘼c闚 itd. W Centrali zamiast dw鏂h wiceprezes闚 potrzeba b璠zie 7-8 odpowiedzialnych za poszczeg鏊ne piony.

      Czy taka zmiana organizacyjna jest 豉twa do przeprowadzenia?

      NIE. JEST BARDZO TRUDNA.

      Likwiduje wiele stanowisk kierowniczych. Ogranicza samo w豉dz lokalnych menad瞠r闚, standaryzuje procedury w organizacji, prowadzi do zmniejszenia zatrudnieni o kilkadziesi徠 procent. Op鏎 organizacji jest ogromny.

      Przeprowadzi tak reorganizacj mo積a metod „odkrajania plasterk闚” tzn. krok po kroku wy陰czania z obecnej struktury oddzia這wej poszczeg鏊nych funkcji i organizowania ich w spos鏏 centralny. Na pierwszy ogie mo積a utworzy scentralizowany pion zakupu i sprzeda篡 lek闚 wraz z centralnym systemem IT i scentralizowan obs逝g rozliczania refundacji lek闚.

      Jestem pewien, 瞠 NFZ b璠zie musia zmieni swoja struktur i spos鏏 kierowania organizacj. Je郵i nie to pogr捫ymy sektor ochrony zdrowia si w ba豉ganie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „NFZ – reorganizacja”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 07 pa寮ziernika 2012 13:40
  • czwartek, 13 wrze郾ia 2012
    • Warunek konieczny reformy s逝瘺y zdrowia

      Dop鏒y na czele resortu zdrowia b璠zie sta lekarz, dop鏒y nie b璠zie poprawy jako軼i i efektywno軼i w sektorze s逝瘺y zdrowia.

      Profesor Zbigniew Religa, Pani Ewa Kopacz, Pan Bartosz Ar逝kowicz byli dobrymi lekarzami, mieli i maj dobre ch璚i aby poprawi dzia豉nie s逝瘺y zdrowia ale to za ma這 aby by dobrym ministrem w obecnej sytuacji. Ich wiedza wyuczona, umiej皻no軼i, do鈍iadczenia zawodowe z gabinetu lekarskiego, oddzia逝 szpitalnego, kierowania przychodni lub nawet szpitalem nie gwarantuj, 瞠 s w stanie zreformowa s逝瘺 zdrowia i zarz康za tak du篡m systemem.

      Brak do鈍iadczenie menad瞠rskiego wida u Ministra Ar逝kowicza. Prawdopodobnie nigdy nie negocjowa kontrakt闚 i nie dostrzeg, 瞠 jego poprzedniczka powo豉豉 komisje ds. negocjacji cen lek闚 zbyt p騧no (Komisja mia豉 oko這 miesi帷 czasu aby przeprowadzi negocjacje obejmuj帷e kilka tysi璚y lek闚), aby mo積a by這 przeprowadzi skuteczne negocjacje. Zamiast ni窺zych o 15-20 proc. cen lek闚, NFZ zyska obni瞠nie koszt闚 refundacji o kilka procent a pacjenci zap豉c wi璚ej ni poprzednio.

      Minister bredzi o podziale NFZ na dwa fundusze w celu poprawy konkurencji. Us逝gi pacjentom 鈍iadcz lekarze i szpitale i to pomi璠zy nimi powinna by konkurencja (o tym w nast瘼nym wpisie). Podzia NFZ b璠zie oznacza, 瞠 z naszych sk豉dek trzeba b璠zie pokry koszty dw鏂h back office, dw鏂h front office, dw鏂h system闚 informatycznych oraz akwizytor闚 klient闚 (i to jest to czego ministrowie-lekarze nie wiedz i nie s w stanie zrozumie).

      Obecna fatalna sytuacja finansowa Centrum Zdrowia Dziecka i pozosta造ch 13 szpitali nadzorowanych bezpo鈔ednio przez Ministra Zdrowia to kolejny przyk豉d nieprzygotowania kadry Ministerstwa Zdrowia do zarz康zania tym sektorem. Skoro nie potrafi sprawowa nadzoru w豉軼icielskiego nad kilkunastoma szpitalami i uczyni z nich plac 鈍iec帷e przyk豉dem gospodarno軼i dla innych, to nie b璠 w stanie dokona tego w ca造m systemie.

      Ministerstwo Zdrowia potrzebuje jako szefa menad瞠ra z krwi i ko軼i, kt鏎y rozumie jak dzia豉j du瞠 organizacje, du瞠 systemy. W鈔鏚 wiceministr闚 wystarczy 1-2 lekarzy, odpowiedzialnych z kszta販enie lekarzy i procedury medyczne. Reszta to powinni by menad瞠rowie lub politycy potrafi帷y korzysta z wiedzy ekspert闚.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 13 wrze郾ia 2012 10:59
  • 鈔oda, 06 czerwca 2012
    • Konstytucyjne prawo do opieki zdrowotnej

      W poprzednim wpisie http://krzysztofmazur.blox.pl/2012/06/Rowna-skladka-na-NFZ.html zaproponowa貫m zmian sposoby wyliczania sk豉dki p豉conej do NFZ. Kilka dobrych komentarzy do wpisu (komentarze s dobrem rzadkim na tym blogu) sk豉nia mnie do napisania jeszcze kilku uwag na temat s逝瘺y zdrowia.

      Obecny zapis w Konstytucji RP dotycz帷y opieki zdrowotnej mo瞠 blokowa wiele dzia豉 maj帷ych za celu poprawi efektywno嗆 i skuteczno嗆 sektora ochrony zdrowia. Art. 68 ust. 2 stanowi:

      ” Obywatelom, niezale積ie od ich sytuacji materialnej, w豉dze publiczne zapewniaj r闚ny dost瘼 do 鈍iadcze opieki zdrowotnej finansowanej ze 鈔odk闚 publicznych. Warunki i zakres udzielania 鈍iadcze okre郵a ustawa”

      Zapis ten jest interpretowany jako powszechne, bezwarunkowe prawo do bezp豉tnej opieki zdrowotnej, niezale積ie od tego jak kto p豉ci sk豉dk na ochron zdrowia i czy w og鏊e p豉ci. W my郵 tego zapisu osoba nie pracuj帷a (i nie zarejestrowana jako bezrobotny), lub pracuj帷a dorywczo np. prace ogrodnicze, lub pracuj帷a na w szarej strefie np. gosposia, sprz徠anie mieszka ma pe軟e do opieki zdrowotnej. W my郵 tego zapisu ostatni sp鏎 pomi璠zy lekarzami dotycz帷y wypisywania refundowanych recept tylko osob, kt鏎e maj na bie膨co op豉cone sk豉dki do NFZ jest bezprzedmiotowy.

      Cytowany zapis Konstytucji jest idealistyczny, niewykonalny i w praktyce nierealizowany. Nale篡 go zmieni z obecnej bardzo pojemnej formu造 na konkretn, dostosowan do reali闚 篡cia. Konstytucja powinna nak豉da na w豉dze publiczne obowi您ek zapewnienie funkcjonowania systemu opieki zdrowotnej, kt鏎y:

      skutecznie chroni zdrowie obywateli,

      jest powszechny,

      gwarantuje dost瘼 do systemu ka盥emu obywatelowi niezale積ie od sytuacji materialnej.

      Jakie jeszcze warunki powinien spe軟ia ten system.?

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (8) Poka komentarze do wpisu „Konstytucyjne prawo do opieki zdrowotnej”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 06 czerwca 2012 18:53
  • poniedzia貫k, 04 czerwca 2012
    • R闚na sk豉dka na NFZ

      Oczekujemy, 瞠 ka盥y obywatel otrzyma taka sama opiek zdrowotn, a sk豉dki jakie p豉c poszczeg鏊ne grupy obywateli s r騜ne, bardzo zr騜nicowane. Nie ma jednej zasady wyznaczenia sk豉dki na ubezpieczenie zdrowotna. Przyk豉dowo:

      1. Osoby pracuj帷e na umowie na czas okre郵ony lub nieokre郵ony p豉c sk豉dk zdrowotn w wysoko軼i 9 proc. wynagrodzenia brutto pomniejszonego o sk豉dki na ubezpieczenie spo貫czne . Pracownik z minimalnym wynagrodzeniem (tj. 1500 z w 2012 roku) p豉ci sk豉dk w wysoko軼i 116,5 z miesi璚znie, pracownik z przeci皻nym wynagrodzeniem (3600 z miesi璚znie) p豉ci sk豉dk w wysoko軼i ok. 280 z miesi璚znie, pracownik zarabiaj帷y 8,5 tys. z miesi璚znie p豉ci sk豉dk 667 z miesi璚znie.

      2. Osoba prowadz帷a dzia豉lno嗆 gospodarcz zap豉ci w 2012 roku sk豉dk 255 z miesi璚znie,

      3. Osoba zawieraj帷a dobrowolne ubezpieczenie z NFZ miesi璚znie zap豉ci 339,40 z,

      4. Od 1 kwietnia 2012 roku rolnicy posiadaj帷y wi璚ej ni 6 ha przeliczeniowych ziemi b璠 p豉ci sk豉dk w wysoko軼i 1 z od hektara miesienie. Rolnik maj帷y 10 ha b璠zie p豉ci sk豉dk zdrowotna 10 z miesi璚znie, a maj帷y 100 ha ziemi b璠zie p豉ci sk豉dk 100 z miesi璚znie tj. mniej ni osoba z minimalnym wynagrodzeniem. Za rolnik闚 maj帷ych mniej ni 6 ha gruntu sk豉dk w wysoko軼i 1 z za hektar miesi璚znie p豉ci bud瞠t pa雟twa.

      5. Za osoby bezrobotne zarejestrowane w UP p豉ci Urz康 Pracy. Nie uda這 si ustali ile.

      Coraz wi璚ej os鏏 jest nieubezpieczonych w NFZ. Do tej licznej grupy nale膨:

      a) bezrobotni, kt鏎zy nie zarejestrowali si w Urz璠ach Pracy,

      b) osoby, kt鏎e sezonowo pracuj za granic, a przez kilka miesi璚y przebywaj w kraju,

      c) osoby pracuj帷e w formie um闚 o dzie這,

      d) osoby pracuj帷e dorywczo na tzw. umowach 鄉ieciowych,

      e) i inne przypadki, kt鏎ych nie znam

      Dlaczego, osoby nieubezpieczone nie ubezpiecz si dobrowolnie w NFZ? Odpowied: Bo to jest bardzo, bardzo drogie ubezpieczenie. Osoba bez zatrudnienia maj帷a zap豉ci 339 z miesi璚znie za dobrowolne ubezpieczenie zadaje sobie pytanie dlaczego ma p豉ci tak du瘸 sk豉dk, w wysoko軼i odpowiadaj帷ej sk豉dce od wynagrodzenia 4300 z, skoro 80-90 proc. obywateli p豉ci mniejsze sk豉dki. Dla por闚nania miesi璚zny abonament w prywatnej firmie medycznej na opiek zdrowotn (bez opieki szpitalnej) kosztuje od 80 z (podstawowy) do 200 z ( VIP). Bez kolejek, itd.

      Z powy窺zego wynika, 瞠 istnieje du瞠 zr騜nicowanie zasad i kwot p豉conych sk豉dek ubezpieczenia zdrowotnego, kt鏎e wynosz od kilku z這tych do kilkuset z這tych miesi璚znie. Obowi您ywanie r騜nych zasad dla r騜nych grup spo貫cznych jest prawdopodobnie jest niezgodne z Konstytucj RP.

      Jak mo積a uporz康kowa powy窺zy galimatias?

      Najpro軼iej jest przyj望 zasad, 瞠 ka盥y doros造 obywatel (emeryt r闚nie) p豉ci co miesi帷 taka sam kwot jako sk豉dk na NFZ, a za dzieci i m這dzie p豉cimy solidarnie proporcjonalnie do swoich dochod闚. Przy tej zasadzie aby pokry wydatki NFZ zaplanowane na 2012 rok (ok. 62 mld z) ka盥y doros造 obywatel powinien p豉ci co miesi帷 sk豉dk w wysoko軼i ok. 140 z i ok. 2 proc. od dochodu pomniejszonego o sk豉dk na ubezpieczenie spo貫czne.

      Za zarejestrowanych bezrobotnych p豉c Urz璠y Pracy, za osoby biedne pracuj帷e sezonowo p豉ci powinna pomoc spo貫czna. Je瞠li Sejm uzna, 瞠 np. rolnicy powinni p豉ci mniejsze sk豉dki np. 10 z miesi璚znie, to co roku z bud瞠tu pa雟twa powinna by przekazywana do NFZ subwencja pokrywaj帷a ubytek dochod闚 NFZ z tytu逝 przyznanych ulg.

      Zalet takiego rozwi您ania jest:

      a) prosta kontrola kto jest ubezpieczony, a kto nie,

      b) wprowadzenie elementarnej zasady sprawiedliwo軼i, 瞠 za tak sam opiek zdrowotna ka盥y p豉ci tak sam kwot sk豉dki ubezpieczeniowej.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (9) Poka komentarze do wpisu „R闚na sk豉dka na NFZ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 04 czerwca 2012 22:04

Tagi

Kana informacyjny