Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

Unia Europejska

  • pi徠ek, 18 wrze郾ia 2015
    • Syryjczycy nie otrzymaj statusu uchod嬈y

      Przez ostatnich kilka tygodni dziennikarze   nakr璚ali  spiral emocji: empatii i  ksenofobii  w odniesieniu do  fali nielegalnych imigrant闚 maszeruj帷ych przez Europ.   Wt鏎owali im politycy i administracja rz康owa.   Dzisiaj, nareszcie wsp鏊nym wysi趾iem kilkudziesi璚iu redakcji zrobili to co powinni zrobi kilka tygodni temu.   Opublikowali   informator (http://wyborcza.pl/1,75478,18834127,uchodzcy-w-polsce.html)   z podstawowymi informacjami na temat imigrant闚  i przepis闚  prawa mi璠zynarodowego i krajowego reguluj帷ych ich status.   Jest lektura obowi您kowa  dla ka盥ego OBYWATELA,   dla ka盥ego polityka. Dziennikarze i komentatorzy powinni nauczy sie go na pami耩 aby nie gada i nie pisa g逝pot. 

      Z raportu wynika,  瞠 imigrant mo瞠 otrzyma jeden z kilku status闚 upowa積iaj帷ych mu pobyt na terenie kraju goszcz帷ego: 

      azyl,

      uchod嬈a,

      ochrona uzupe軟iaj帷a,

      zgoda na pobyt tolerowany,

      zgoda na pobyt ze wzgl璠闚 humanitarnych,

      ochrona czasowa.

       

      Imigranci z Syrii kwalifikuj si w wi瘯szo軼i do otrzymania ochrony uzupe軟iaj帷ej lub ochrony czasowej a nie statusu uchod嬈y.  Aby dosta status uchod嬈y, trzeba udowodni obaw przed prze郵adowaniem z przyczyn wymienionych w konwencji genewskiej.  Uchod嬈a potrzebuje ochrony.  Je郵i zagro瞠nia, kt鏎ych obawia si cudzoziemiec, wyst瘼uj z innych przyczyn np. mo磧iwo嗆 naruszenia praw cz這wieka, doznania powa積ej krzywdy mo積a otrzyma ochron uzupe軟iaj帷.   Granica mi璠zy statusem uchod嬈y a ochron uzupe軟iaj帷 jest p造nna.  Ka盥y uchod嬈a kwalifikuje si do ochrony uzupe軟iaj帷ej, ale nie ka盥y, kto kwalifikuje si do ochrony uzupe軟iaj帷ej, jest uchod嬈.   Zar闚no uchod嬈y, jak i osoby obj皻e ochron maj te same prawa - zgod na pobyt, mog pracowa, przys逝guje im taka sama pomoc socjalna, integracyjna, mog sprowadzi rodzin. Jedyna r騜nica: uchod嬈a dostaje genewski dokument podr騜y, a beneficjent ochrony uzupe軟iaj帷ej musi si pos逝giwa swoimi dokumentami albo wyst瘼uje o dokument podr騜y w kraju, w kt鏎ym dosta ochron.


      Przyk豉d z raportu: "Przed 2011 r. w Syrii s逝瘺y specjalne prze郵adowa造 opozycjonist闚, wi璚 nale瘸豚y si im status uchod嬈y. Po wybuchu wojny zwyk造m Syryjczykom grozi niebezpiecze雟two z powodu samego faktu prowadzenia walk na terenie ich zamieszkania. Uciekaj przed wojn, ale prawdopodobnie bardziej kwalifikuj si do ochrony uzupe軟iaj帷ej, cho mog by r闚nie uchod嬈ami."

      By mo瞠 najw豉軼iwsz forma ochrony dla Syryjczyk闚 jest przyznanie im ochrony czasowej, kt鏎a jest kryzysowa form ochrony. Nie by豉 dotychczas stosowana. Takiej ochrony mo積a udziela w sytuacji masowego nap造wu uchod嬈闚, np. wojny. To Unia decyduje o wdro瞠niu ochrony czasowej, korzystaj z niej automatycznie wszyscy uciekinierzy z tego kraju. Ochrona dzia豉 do roku, mo積a j przed逝篡 dwa razy, na okresy po p馧 roku.

       

      Ps.   Polecam bezpo鈔edni  relacj blogera z W璕ier

      GW opublikowa豉 drug cz窷 informatora nt. uchod嬈闚

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Syryjczycy nie otrzymaj statusu uchod嬈y ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 18 wrze郾ia 2015 17:21
  • czwartek, 17 wrze郾ia 2015
    • Jak zatrzyma fal imigrant闚

      Sytuacja w UE przypomina sytuacje na luksusowym jachcie. W kad逝bie pojawi造 si dziury (troch z powodu zaniechania za這gant闚, najwi瘯sz dziur zrobi nurek Turek, aby odwr鏂i uwag za這gi od tego jak nielegalnie wybija ryby w jeziorze). Woda coraz gwa速owniej wlewa si pod pok豉d. Za這ganci maj帷y kajuty na ni窺zych pok豉dach ochoczo przelewaj wod na wy窺ze pok豉dy. Liderka grupy siedz帷a w swym luksusowym jacuzzi na najwy窺zym pok豉dzie krzyczy, 瞠 przyjmie ka盥 ilo嗆 wody. Inni bogaci pasa瞠rowie z wy窺zych pok豉d闚 te krzycz, 瞠 wlewaj帷 si wod trzeba sprawiedliwie porozlewa po kajutach i kojach wszystkich pasa瞠r闚. Nowi za這ganci siedz帷y w nowo przyspawanej przybud闚ce, m闚i 瞠 skoro woda nie chce p造n望 na ich koje to nie ich problem. Starzy za這ganci gro膨 im 瞠 zabior im nowe kapoki, kupione ze wsp鏊nej kasy. Jeden z za這gant闚 zacz掖 zatyka dziury przy swojej koi. Robota to brudna, czasami trzeba zanurzy si w 鄉ierdz帷ej zenzie. Inni rzucili si na niego, 瞠 豉mie ich wsp鏊ne warto軼i. Fakt, zatykaj帷 dziury gada g逝poty i 酥iewa ksenofobiczne szanty. Po kilku dniach liderka przesta豉 bra wod do jacuzzi a wraz z ni inni z wy窺zych pok豉d闚. 鏚ka nadal nabiera wod. Zalewa za這gant闚 na ni窺zych pok豉dach. Tylko u w御acza co zatka dziury w kajucie jej nie przybywa. Nikt nie zatyka dziur. Wszyscy dyskutuj jak porozlewa j sprawiedliwie wod po pok豉dach, kajutach, kojach. 鏚ka staje si coraz mniej sterowna i coraz mniej jej nad powierzchni. Nadzieja 瞠 zimowy mr霩 zamrozi wod i jacht ocaleje do wiosny.

      Co powinna zrobi Unia Europejska? Przesta gada i zacz望 dzia豉 i nie ba si pobrudzi r彗 i ubrania.

      Po pierwsze, respektowa prawo mi璠zynarodowe i prawo obowi您uj帷e w poszczeg鏊nych krajach. Prawo to nie zezwala na nielegalne przekraczanie granicy, od tego s przej軼ia graniczne, dotyczy to r闚nie uchod嬈闚. Wg. prawa mi璠zynarodowego wszyscy imigranci z terenu Turcji mog by odes豉ni z powrotem do Turcji. Obecnie zapanowa豉 moda w鈔鏚 dziennikarzy, niekt鏎ych polityk闚 do pochwa造 uchod嬈闚 豉mi帷ych prawo mi璠zynarodowe. Pot瘼iane s pa雟twa, kt鏎e staraj si egzekwowa prawo na swoim terytorium.

      Po drugie, dowiedzie si troch wi璚ej o imigrantach maszeruj帷y przez Europ. Kim s? P貫, wiek, kraj pochodzenia, miejsca pobytu w ostatnich 3 latach, gdzie przebywa najbli窺za rodzina, kwalifikacje, wykszta販enie, znajomo嗆 j瞛yk闚 obcych, stan maj徠kowy obecnie i przed opuszczeniem swojego kraju, kraj docelowy emigracji, przyczyny emigracji do UE (uwaga na bajki jakie b璠 opowiada).

      Po trzecie, uszczelni granic strefy Schengen. Pom鏂 Grekom, W這chom, W璕rom w uszczelnieniu ich granic. Je郵i tego nie potrafi to "przesun望" rzeczywist granic strefy Schengen na p馧noc.

      Po czwarte, bra przyk豉d z Australii. Chc帷 zwalczy mafi przemycaj帷 ludzi przez morze 字鏚ziemne trzeba zacz望 odsy豉 wszystkich imigrant闚 na l康 z kt鏎ego wyp造n瘭i (oczywi軼ie po przesadzeniu na lepsze 堯dki i aresztowaniu tzw. "za這gi" przemytniczych jednostek p造waj帷ych). Nie jest to eleganckie, ale to jedyny spos鏏 aby ograniczy dzia豉nie mafii. Nie ma sukcesu w przemycie nie ma popytu na przemyt.

      Po pi徠e, wywrze presj na Turcj, aby strzeg豉 swych granic (i da je troch pieni璠zy z funduszy UE). Turcja uruchomi豉 fal uchod嬈闚 do Grecji aby zmniejszy koszty ich utrzymywania oraz aby odwr鏂i uwag Europy od swoich operacji na Bliskim Wschodzie m.in. wojny z Kurdami, pomocy dla ISIS,....

      Po sz鏀te, zwi瘯szy pomoc finansow dla organizacji prowadz帷ych obozy uchod嬈闚 w Turcji, Libanie, Jordanii. Utworzy obozy dla uchod嬈闚 w Libii finansowane przez UE. Agencja ONZ ds. uchod嬈闚 potrzebuje 4 mld USD, od pa雟tw cz這nkowskich otrzyma豉 1,5 mld USD!!!!!.

      Po si鏚me, wprowadzi zasad 瞠 UE w najbli窺zych dw鏂h latach przyjmie 1 mln Syryjczyk闚 przebywaj帷ych w obozach dla uchod嬈闚 (w pierwszej kolejno軼i z Libanu) , a w kolejnych co roku przyjmie np. 200 tys. uchod嬈闚 . Poniewa ch皻nych b璠zie znacznie wi璚ej, mo積a przyj望 zasad losowania ze wskazaniem kraju przyjmuj帷ego, z pewn preferencj dla rodzin z ma造mi dzie熤i...... Wielu uchod嬈闚, kt鏎zy wylosuj S這wacje, W璕ry ... prawdopodobnie nie skorzysta z mo磧iwo軼i emigracji do UE, a to oznacza, 瞠 s zainteresowani emigracj ekonomiczn i w przysz這軼i powinni by pozbawieni prawa aby emigrowa do innych kraj闚 UE.

      Po 鏀me, uporz康kowa sytuacj tych imigrant闚 co nielegalnie wdarli sie do Europy. Najlepiej jak najwi璚ej odes豉 z powrotem daj帷 1000 EUR w na g這w na koszty powrotu. Dotyczy to r闚nie Syryjczyk闚, kt鏎zy przybyli z teren闚 Turcji. Gdy b璠 na teranie Turcji rozpatrywa ich wnioski o nadanie statusu uchod嬈y w UE. Oczywi軼ie za wyj徠kiem rodzin z ma造mi dzie熤i (ale to mniejszo嗆) , ich nale篡 jak najszybciej rozlokowa w krajach cz這nkowskich UE.

      I na koniec najtrudniejsze zadania. Zako鎍zy wojny w Syrii i Libii. W Syrii toczy sie wojna zast瘼cza, jakich wiele by這 w czasach zimnej wojny, tylko bardziej z這穎na. Iran walczy z Arabi Saudyjsk, Turcy z Kurdami i z re磨memBaszszara al-Asada , Stany Zjednoczone walcz z Rosj itd. Zako鎍zenie wojny domowej w Libii jest mo磧iwe do osi庵ni璚ia dla UE, a w豉軼iwie dla Francji i Wielkiej Brytanii, kt鏎e ja rozp皻a造. Chyba, 瞠 wmiesza si w ni Rosja. Wszystkie wojny kiedy si ko鎍z.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 17 wrze郾ia 2015 15:18
  • pi徠ek, 17 lipca 2015
    • Dalsze zarzynanie Grecji

      W Polsce ub鎩 rytualny zosta zakazany ale Eurogrupa Unii Europejskiej Narodu Niemieckiego nie jest obj皻a zakazem i w najlepsze kontynuuje program rytualnego zarzynania gospodarki greckiej. Nar鏚 grecki ma by z這穎ny na o速arzu z這tego cielca jakim jest EURO. Ofierze wmawia si, 瞠 to dla jej dobra, 瞠 mo瞠 by dumna przynale膨c do strefy Euro, .....

      Wiadomo co obecnie powinna zrobi Grecja, co powinna zrobi Unia Europejska, co powinny zrobi ju 5 lat temu.

      Cz窷 kap豉n闚 zna prawd - przeczytali m康re ksi璕i ekonomii o Jednolitym Obszarze Monetarnym - wiedz, 瞠 dla Gracji korzystne jest opuszczenie strefy Euro, ale ich g這s jest zag逝szany przez czcicieli projektu politycznego Euro. Niechby po opuszczeniu strefy Euro, Grecja poczu豉 si lepiej, szybko wysz豉 z recesji i zacz窸a zarabia nie tylko na turystyce ale za spraw taniej drachmy rozwin窸a nowe dziedziny eksportu. Co wtedy? Inni cz這nkowie wsp鏊noty mogliby zacz望 r闚nie my郵e o opuszczeniu Eurogrupy Narodu Niemieckiego. Wszystko si zawali?

      Przyj璚ie Euro przez Litw, υtw, S這wacj nie spowodowa這 rozkwitu gospodarczego Eurogrupy, Wyst徙ienie Grecji z Eurogrupy, r闚nie nie spowoduje jej za豉mania.

      Dlaczego Grecja - sk豉dana na o速arzu Z這tego Cielca Euro - nie zdecyduje si wprowadzi drachmy. Decyduj o tym greccy emeryci, zainteresowani otrzymywaniem 鈍iadcze w "twardej walucie", posiadaj帷y wi瘯sze lub mniejsze oszcz璠no軼i w bankach, pami皻aj帷y s豉b drachm. Jest ich a2.654.198, w Polsce: 4,993 mln, liczba mieszka鎍闚 Grecji: 10 775 557, Polski: 38,53 miliona. Dominuj liczebnie nad m這dymi bezrobotnymi, a m這dzi byliby g堯wnymi beneficjentami wprowadzenia drachmy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 17 lipca 2015 17:01
  • niedziela, 21 czerwca 2015
    • Rozwi您anie problemu d逝g闚 Grecji

      Cztery decyzje powinny zosta podj皻e na jutrzejszym nadzwyczajnym szczycie EURO-grupy w sprawie Grecji:

      1. O wyj軼iu Grecji ze strefy EURO i wprowadzenie Drachmy. Oczywi軼ie jest to decyzja Grecji. To jest kara za rozrzutno嗆 i wolne tempo stabilizacji.

      2. O redukcji w przysz這軼i obecnego d逝gu Grecji o ok. 30-50 proc. i zawieszeniu pobierania odsetek od d逝gu przewidzianego do redukcji (odsetki by造by kapitalizowane i w przypadku redukcji d逝gu anulowane). Warunkiem, redukcji d逝gu jest zrealizowanie przez Grecj uzgodnionego z IMF programu stabilizacyjnego, w kt鏎ym podstawowym celem powinno by osi庵niecie r闚nowagi bud瞠towej i utrzymanie jej przez 3 lata. To jest nagroda za przysz造 wysi貫k w stabilizacji gospodarki

      3. Zatwierdzenie przedstawionego przez Grecj programu redukcji wydatk闚 bud瞠towych i zwi瘯szenia wp造w闚 podatkowych o ile zawarte w programie dzia豉nia zapewni w przysz這軼i zr闚nowa瞠nie finans闚 sektora publicznego.

      4. O zako鎍zeniu kredytowania Grecji przez pa雟twa EURO-grupy. Udzielenie Grecji ostatniej transzy obiecanych kredyt闚 w kwocie 7 mld EURO pod warunkiem zrealizowania punktu 3. Stworzenie warunk闚 do udzielenie Grecji przez IMF kredyt闚 zgodnie z uzgodnionym programem stabilizacyjnym. Dokonanie przez pa雟twa strefy EURO dodatkowych wp豉t do IMF, aby posiada 鈔odki na finansowanie programu stabilizacji Grecji.

      Tyle i a tyle.

      ad 1. Grecja nie jest w stanie dokona "wewn皻rznej dewaluacji" poprzez redukcj wynagrodze, 鈍iadcze spo貫cznych,.... tak jak to uczyni豉 np. υtwa. Wprowadzenia drachmy i prawdopodobna jej dewaluacji w stosunku do EURO, o篡wi gospodark greck, zwi瘯szy eksport, zwi瘯szy liczb turyst闚, zredukuje import,.... Wyj軼ie w uporz康kowanym szyku przez Grecj ze strefy EURO jest lepsze ni wyj軼ie w momencie bankructwa.

      ad 2. Grecki d逝g w obecnym wymiarze nie jest sp豉calny. Wszelkie gadanie o tym, 瞠 jest to z造 przyk豉d dla innych zad逝穎nych pa雟tw nie ma sensu. Grecy i tak nie sp豉c tego d逝gu.

      ad 3. Grekom nie uda這 si dotychczas "uzdrowi" systemu podatkowego, a 鈍iadczenia socjalne s zbyt du瞠 w stosunku do mo磧iwo軼i pa雟twa teraz i w przysz這軼i. Niezale積ie od tego czy wyjd ze strefy Euro czy zostan bud瞠t musz zr闚nowa篡. Nikt im pieni璠zy nie po篡czy, nawet oni sami swojemu pa雟twu nie po篡cz.

      ad 4. Program ratowania Grecji opracowany przez EURO Grup Narodu Niemieckiego poni鏀 fiasko. Uratowa od strat sektor finansowy Euro-grupy. Przeni鏀 ryzyko z w豉軼icieli bank闚 na podatnik闚. Grecj wp璠zi w recesj i turbulencje spo貫czne. Lepiej aby dalszym uzdrawianiem Grecji zaj瘭i si eksperci z IMF, instytucji do tego powo豉nej, ni nowicjusze z UE i EBC. UE powinna zaj望 si solidarn pomoc Grecji a nie wyst瘼owa w roli opresyjnej.

      Ps. Dopisane 27 czerwca 2015.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 21 czerwca 2015 21:36
  • wtorek, 03 lutego 2015
    • Podzia造 w Europie

      Kryzys ekonomiczny, agresja Rosji na Ukrain, wzrost popularno軼i ruch闚 lewackich i faszystowskich w Europie itd. itd. ujawniaj p瘯ni璚ie - a w豉軼iwie p瘯ni璚ia - kontynentu europejskiego. Na zaistnia貫 w ostatnich latach problemy, poszczeg鏊ne spo貫cze雟twa europejskie reaguj w r騜ny spos鏏. R騜ni si co do oceny i sposobu rozwi您ania zaistnia造ch kryzys闚. R騜nice wynikaj z r騜nych system闚 warto軼i jakimi si kieruj, po這瞠nia geograficznego i wynikaj帷ego st康 sposobu gospodarowania i komunikowania si z otoczeniem. S to podzia造 istniej帷e od wiek闚, d逝gotrwa貫 struktury, kt鏎e wykazuj historyczne trwanie.

      Metodologia d逝giego trwania (franc. longue dur嶪 ) do analizy zjawisk historycznych zosta豉 opracowana w latach 30-tych XX wieku przez francuskich historyk闚 skupionych wok馧 pisma "Annales d'histoire, 嶰onomique et sociale". W przeciwie雟twie do punktowej historiografii skupiaj帷ej sie na wielkich wydarzeniach (wojny, rewolucje, traktaty.....) i wybitnych postaciach (w豉dczy, wodzowie, ....) postulowali oni badanie proces闚 spo貫cznych w d逝gookresowych perspektywach, przy jednoczesnej koncentracji na powolnej ewolucji tych struktur, kt鏎e wykazuj uporczywe, historyczne trwanie.

      Najmocniej obecnie widoczn lini podzia逝 w Europie jest podzia na cywilizacj Bizancjum i cywilizacj Chrze軼ija雟twa Zachodnioeuropejskiego. Linia podzia逝 przebiega wzd逝 wschodnich granic kraj闚 ba速yckich, wschodni granic Polski, zachodni granic Ukrainy, Rumunii, Bu貪arii, Serbii, Macedonii i Grecji. W krajach cywilizacji Bizancjum osoby sprawuj帷e w豉dz traktuj obywateli jak "poddanych", troska o w豉sn korzy嗆 dominuje nad trosk dobro wsp鏊ne jakim jest pa雟two, prawo nie jest respektowane, za nic ma si respektowanie przyj皻ych zobowi您a, itd. itd. W spo貫cze雟twach cywilizacji zachodniego chrze軼ija雟twa nie jest idealnie ale nie dominuje w niej bizantyjski model - klientelistyczny, familiarystyczny, oligarchiczny, nepotyczny,....

      Druga linia podzia逝 potocznie okre郵ana podzia貫m na p馧noc i po逝dnie jest wypadkow dw鏂h podzia堯w.

      Pierwsza podzia to podzia na cywilizacj miejsko-przemys這wo-handlow-finansowa (MPHF) i cywilizacj wiejsko-rolnicz. Cywilizacja MPHF zacz窸a si kszta速owa na terenie p馧nocnych W這ch w ko鎍u 鈔edniowiecza, w XVI wieku obj窸a tereny Niderland闚 i p馧nocno-zachodnich Niemiec a nast瘼nie w XVIII - XIX wieku podbi豉 Angli. Jako ostatnie do陰czy造 do niej kraje skandynawskie.

      Drugi podzia to podzia na Europ protestanck i Europ katolicko-bizantyjsk. Obywatele kultury protestanckiej s racjonalni - homo-economicus - szanuj帷y prac i pozycj spo貫czn wynikaj帷a z w豉snego dorobku. Druga cz窷 Europy jest bardziej mistyczna, mesjanistyczna, zabobonna, hierarchiczna. To w豉郾ie kultura protestancka pomog豉 biednym, rolniczym krajom skandynawskim do陰czy do cywilizacji MPHF na prze這mie XIX i XX wieku.

      Kolejny podzia - na cywilizacj l康u i cywilizacj morza - wynika z po這瞠nia geograficznego, kt鏎e determinowa這 nie tylko spos鏏 gospodarowanie ale r闚nie zakres kontakt闚 i spos鏏 postrzegania Innych. Do cywilizacji l康u nale膨 takie pa雟twa jak Niemcy, Austria, Czechy, Polska, W璕ry, Rosja,....... Do cywilizacji morza nale膨 Holandia, Anglia, Hiszpania, W這chy, ...... Spo貫cze雟twa cywilizacji l康u s bardziej ksenofobiczne, tradycyjno-pryncypialne, innowacje nie s ich najmocniejsz stron, zorientowane s do wewn徠rz.

      Obecnie najs豉biej zaznacza si podzia na obszar cywilizacji Cesarstwa Rzymskiego i barbarzy雟kiej Europy. Wida go w obszarze kultury. Mocniej zaznacza si linia podzia逝 wyznaczony przez granic zachodniego Cesarstwa Rzymskiego i odtworzonej przez cesarstwo Karola Wielkiego. Spo貫cze雟twa/pa雟twa na zach鏚 od tej linii uwa瘸j si za Europ, wszystko co na wsch鏚 od niej - w陰cznie z Polsk - to nie jest Europa w豉軼iwa, to jaka wschodnia, centralna, prowincjonalna Europa.

      Celem tego wpisu nie jest dok豉dna analiza wymienionych wy瞠j podzia堯w Europu, to jest temat na kilka esej闚. Zamiar jest mniej ambitny. Analizuj帷 reakcje poszczeg鏊nych spo貫cze雟tw na obecne kryzysy i my郵帷 o przysz這軼i Unii Europejskiej powinni鄉y pami皻a o tych podzia豉ch. One nie znikn za 10 lat, nie znikn za dwa pokolenia - chyba 瞠 zastosujemy metod Moj瞠sza i przez 40 + x lat b璠ziemy prowadza Europejczyk闚 po pustyni.

      Unia powsta豉 w 1952 roku jako organizacja 6 pa雟tw nale膨cych do kr璕u cywilizacji miejsko-przemys這wo-handlowo-finansowej , protestanckiej (je郵i pomin望 po逝dnie W這ch), i cywilizacji morza (pomi闓y po逝dnie RFN). Nast瘼nie do wsp鏊noty do陰czy造 22 pa雟twa, w tym wi瘯szo嗆 w kt鏎ych dominowa造 inne cywilizacje ni w pa雟twach za這篡cielach Wsp鏊noty:

      cywilizacji wiejsko-rolniczej (np. Hiszpania, Portugalia, Polska, S這wacja...),

      cywilizacji Bizancjum (np. Gracja, Cypr, Bu貪aria, ......),

      cywilizacji l康u (Polska, Austria, W璕ry, Czechy, .....)

      Pomimo wzrostu zr騜nicowania cywilizacyjnego UE, w my郵eniu o rozwoju UE dominuje duch MPHF-protestancko-morski i w tempie ekspresowym pr鏏uje si "przeku" nowych cz這nk闚 do tego wzorca. Co powoduje i b璠zie powodowa這 wzrost napi耩 wewn徠rz Unii, podsycanych z zewn徠rz.

      Co mo瞠 Unia zrobi?

      Wariant kontynuacji: nadal przekuwa pa雟twa Unii na mod喚 MPHF-protestancko-morsk. Op豉caj帷 ten proces z bud瞠tu UE w formie program闚 rozwojowych. Przyk豉dy Gracji i po逝dnia W這ch pokazuj, 瞠 pomimo wpakowania w te obszary gigantycznych pieni璠zy (jeszcze przed kryzysem) stare struktury trwaj. Je郵i Francja stanie w opozycji do modelu MPHF to kontynuacja tego modelu rozwoju UE b璠zie niewykonalna.

      Wariant multi-cywilizacyjnego wsp馧istnienia - cz瘰to nazywany Uni wielu pr璠ko軼i lub dok豉dniej Uni wielu kr璕闚 integracji. Oznacza to zmian modelu kierowania UE i zaakceptowania, 瞠 opr鏂z istniej帷ych kr璕闚, jak strefa euro, strefa Schengen powstan kolejne. Zarz康zanie tak Uni b璠zie o wiele trudniejsze.

      Jedn z kluczowych decyzji UE b璠zie decyzja o skali i tempie dalszego rozszerzania. UE mo瞠 si rozszerza o kraje ze strefy Bizancjum (Serbia, Gruzja, Mo責awia, Ukraina). Po przyj璚iu Cypru i Bu貪arii entuzjazmu u zachodnioeuropejskich cz這nk闚 UE nie wida. Jednak pozostawienie ich na peryferiach UE oznacza, 瞠 "po趾nie" je Rosja, co jest niebezpieczne z geopolitycznego punktu widzenia.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 03 lutego 2015 23:22
  • pi徠ek, 07 lutego 2014
  • wtorek, 28 stycznia 2014
    • Co Unia Europejska powinna zrobi dla Ukrainy?

      Zanim Unia Europejska cokolwiek zacznie robi powinna:

      Po pierwsze, pami皻a o tym, 瞠 formaln w豉dz na Ukrainie sprawuje demokratycznie wybrany Prezydent, parlament i rz康 (polski rz康 o tym pami皻a), a faktycznie kraj jest w posiadaniu kilkudziesi璚iu oligarch闚 (jak I Rzeczpospolita w XVII-XVIII wieku, tego polski rz康 nie bierze pod uwag).

      Po drugie, zrozumie dlaczego Prezydent Janukowycz nie podpisa umowy stowarzyszeniowej? Umowy, kt鏎 jego administracja od pocz徠ku do ko鎍a wynegocjowa豉 i parafowa豉 (premier Tymoszenko i prezydent Juszczenko nic nie zrobili dla integracji z UE). Czy od pocz徠ku mia „z貫” intencje i wykorzystywa negocjacje stowarzyszenia z UE jako kart przetargow z Rosj? Czy rosyjskie sankcje wprowadzone w lecie 2013 roku i gro嬌a dodatkowych sankcji po podpisaniu umowy zrujnowa造by gospodark Ukrainy i interesy oligarch闚? Czy wymagane przez IMF reformy gospodarcze stanowi造by zagro瞠nie w reelekcji w 2015 roku? Czy wymagane przez UE wprowadzenie rz康闚 prawa, ograniczenia korupcji …. narusza這 篡wotne interesy: jego rodziny, popieraj帷ych j oligarch闚, urz璠nik闚? Czy presja Unii na zwolnienie Julii Tymoszenko narusza豉 jego dum osobist, stwarza豉 zagro瞠nie dla wygrania wybor闚 w 2015?.........itd.

      Po trzecie, zrozumie czego chc Ukrai鎍y? Zwykli ludzie chc pracy, poprawy swoich warunk闚 materialnych, ograniczenia korupcji, pa雟twa prawa, bezpiecze雟twa… . Czy Ukrai鎍y s gotowi ponie嗆 koszty reform np. zniesienia dotacji do energii, czy tez licz na cuda gospodarcze?  Stowarzyszenie z UE nie jest dla nich najwa積iejsze. Cz窷 z nich chce stowarzyszenia z UE (m這dsze pokolenie), cz窷 jest przeciw (starsi), wi瘯szo嗆 nie ma zdania (prowincja). Partie opozycyjne chc w豉dzy, ale czy chc reformowa kraj? Jak reformowa? Czy opozycja chce stowarzyszenia z UE? Opozycyjna Batkiwszczyna nic nie zrobi豉 w sprawie integracji z UE. Jakich zmian chce , czy chce zmian aparat w豉dzy: urz璠nicy, policjanci, funkcjonariusze s逝瘺, wojskowi? I na koniec najwa積iejsze, czego chc oligarchowie? Czy wi瘯szo嗆 z nich chce prowadzi dzia豉lno嗆 w cywilizowany spos鏏 czy z這dziejski? Czy chc by oligarchi wyzyskuj帷 sw鎩 nar鏚 i pa雟two, czy arystokracj przewodz帷 spo貫cze雟twu?

      Odpowied na powy窺ze pytania stanowi punkt wyj軼ia sformu這wania propozycji i dzia豉 wobec Ukrainy.

      Co UE powinna zrobi?:

      1. UE powinna jasno powiedzie Ukrai鎍om: Czy Ukraina b璠zie w przysz這軼i cz這nkiem UE i jakie warunki musi spe軟i aby ubiega si o cz這nkostwo? Jasna i prosta odpowied TAK lub NIE. Po ostatnich wydarzeniach, umowa stowarzyszeniowa w obecnym kszta販ie, to za ma這. Je郵i UE akceptuje cz這nkostwo Ukrainy to obecna umowa stowarzyszeniowa powinna zosta uzupe軟iona o odpowiedni aneks. Problem UE polega na tym, 瞠 po rozszerzeniu UE o Cypr, Bu貪ari i Rumuni, „konieczno軼i” w陰czenia Serbii, k這potach z Grecj, pa雟twa zachodnie nie maj ochoty na kolejnych cz這nk闚 z kr璕u kultury bizantyjskiej. Ukraina w obecnym kszta販ie, z jej oligarchi o przest瘼czym rodowodze, korupcj ……stanowi zbyt du瞠 zagro瞠nie dla UE.

      2. Zwi瘯szy wk豉dy w IMF, tak aby IMF m鏬 udzieli Ukrainie znacznych kredyt闚 je郵i ta zdecyduje si na program reformowania i stabilizacji gospodarki.

      3. Na wz鏎 ameryka雟kiego programu MCA (Millennium Challenge Account ) utworzy fundusz subwencji dla Ukrainy finansuj帷y koszty reform.

      4. Wsp鏊nie ze Stanami Zjednoczonymi zagwarantowa integralno嗆 terytorialn Ukrainy.

      5. W ramach dzia豉 dyplomatycznych chroni Ukrain przed szanta瞠m gospodarczym, politycznym, energetycznym ze strony Rosji. Niestety w tej sprawie nie mo積a liczy na pomoc USA, kt鏎e potrzebuj pomocy Rosji w sprawie Syrii i Iranu.

      6. Obj望 znaczn liczb ukrai雟kich student闚 programem Erasmus (bia這ruskich i rosyjskich r闚nie). Utworzy program stypendialny dla m這dych Ukrai鎍闚, z kt鏎ego finansowane by造by sta瞠 zawodowe w krajach Unii.

      7. Wprowadzi bezp豉tne wizy dla Ukrai鎍闚.

      8. Politycy UE (szczeg鏊nie polscy) powinni ograniczy bezmy郵ne, bezrefleksyjne wyrazy poparcia dla protestuj帷ych. Demonstracje zacz窸a m這dzie protestuj帷 przeciwko niepodpisaniu umowy stowarzyszeniowej z Uni, ale po pierwszej interwencji policji na Majdanie i w陰czeniu si partii opozycyjnych, g堯wnym postulatem protestu jest obalenie obecnych w豉dz (demokratycznie wybranych). Opozycja ma這 m闚i, a je郵i m闚i to has這wo o propozycjach reform. Wi璚ej rozwagi kogo i w czym popieramy. Czy popieramy reformy czy obalenie demokratycznie wybranych w豉dz s御iedniego pa雟twa.

      9. Mniej s堯w, wi璚ej konkretnej pomocy. Pomocy adresowanej do Ukrainy, a nie do jej cz窷ci.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 28 stycznia 2014 13:26
  • sobota, 26 stycznia 2013
    • Cameron: To be or not to be in UE

      Wys逝cha貫m z uwag wyst徙ienia premiera Camerona . Po oczyszczeniu przem闚ienia z przymiotnik闚, wykrzyknik闚, retorycznych zwrot闚, wspomnie z historii UE, itd., wy豉niaj si dwa cele jakie przy鈍ieca造 Premierowi.

      Pierwszy, to uporz康kowanie brytyjskiego dyskursu na temat: „by czy nie by w UE” i utrzymanie nad nim kontroli i nie dopuszczenie do wiod帷ej roli eurosceptyk闚 w tym dyskursie. Premier zaproponowa harmonogram tego dyskursu. Referendum na temat pozostania w UE mia這by si odby po nast瘼nych wyborach parlamentarnych. Przedstawi propozycj temat闚 do dyskusji. Kilkakrotnie podkre郵i, 瞠 bycie cz這nkiem UE jest dla UK korzystne.

      Drugi cel, utrzymanie jak najkorzystniejszej pozycji UK w ramach UE w obliczu pog喚biaj帷ej si integracji pa雟tw strefy Euro. Nie dopuszczenie do marginalizacji UK w UE. Obronie interes闚 UK ma s逝篡 5-punktowa wizja zmian w funkcjonowaniu UE i propozycja pracy nad nowym traktatem.

      Cameron przedstawi pi耩 filar闚 zmian w UE:

      Konkurencyjno嗆 – doko鎍zenie procesu budowy wsp鏊nego rynku, m.in. w obszarze us逝g, internetowego biznesu. Dla Camerona UE to w pierwszej kolejno軼i wsp鏊ny rynek.

      Elastyczno嗆 - rozumiana w dwojaki spos鏏; jako zdolno嗆 do szybkiego reagowania na zmiany w gospodarce 鈍iatowej w celu utrzymania swojej pozycji konkurencyjnej oraz jako niejednorodna struktura organizacyjna UE. UE z minimalnym zakresem wsp鏊nych zasad, jednakowych dla wszystkich kraj闚 i wielu dobrowolnych grupowych porozumie w r騜nych dziedzinach. Innymi s這wy Europa wielu pr璠ko軼i.

      Wi璚ej w豉dzy dla pa雟tw cz這nkowskich - zmniejszenie zakresu kompetencji Komisji Europejskiej, zmniejszenie liczby regulacji KE.

      Demokratyczna odpowiedzialno嗆 - obecna demokracja w Unii Europejskiej jest u這mna, to nie s „rz康y ludu, przez lud, dla ludu”, nie ma europejskiego demos. Demokracja istnieje wewn徠rz pa雟tw, parlamenty krajowe i rz康y odpowiadaj przed „ludem” i maja jego legitymacj do reprezentowania ich interes闚 na forum UE. Innymi s這wy Parlament Europejski nie ma demokratycznego mandatu i nie b璠zie go mia, podobnie KE.

      Sprawiedliwo嗆 (rozumiana jako r闚ne traktowanie) - kraje pozostaj帷e poza stref Euro nie mog by gorzej traktowane przez Euro-grup ni kraje z walut Euro, nie mog mie s豉bszej pozycji w UE.

      Sprawiedliwo嗆 (rozumiana jako r闚ne traktowanie) - postulat s逝szny zgodny z polskim interesem ale bardzo trudny do zrealizowania,

      Nad wizj Camerona warto dyskutowa. Kt鏎e z jego propozycji s dobre dla Unii i sp鎩ne z interesem Polski? Subiektywna ocena:

      Konkurencyjno嗆 – korzystna dla Unii i Polski propozycja, kt鏎ej niech皻ne s bogatsze kraje Unii,

      Elastyczno嗆 - Unia wielu pr璠ko軼i proponowana przez Camerona nie b璠zie wcale elastyczniejsz organizacj, b璠zie trudniej ni zarz康za, w globalnym 鈍iecie b璠zie s豉bsz organizacj ni obecnie,

      Wi璚ej w豉dzy dla pa雟tw cz這nkowskich - Cameron ma racj postuluj帷 przegl康 zakresu dzia豉lno軼i Komisji Europejskiej. Niekt鏎e rekomendacje Komisji budz zdziwienie jak przys這wiowa definicja banana. Urz璠nicy Komisji to dobrzy fachowcy ale z roku na rok urz康 ten coraz bardziej odrywa si od spo貫cze雟twa, 篡je w swoim urz璠niczym racjonalnym 鈍iecie. Dobrze 篡je.

      Demokratyczna odpowiedzialno嗆 - proces formowania demokracji og鏊noeuropejskiej to proces d逝gotrwa造, na kilka nast瘼nych pokole. Skoro uda這 si stworzy brytyjski parlament dla dzia豉j帷y w imieniu czterech narod闚, to z pewno軼i uda si stworzy demokratyczny PE.


      A jaka jest wizja naszego Rz康u. Polska wizja to:

      otrzyma 300 mld z z bud瞠tu UE,

      niech Niemcy obejm przyw鏚ztwo w UE i rozwi捫 (czytaj:zap豉c) kryzys w UE,

      chcemy odgrywa wa積 role w UE, by przy „stole decyzyjnym” UE.

      

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 26 stycznia 2013 23:14
  • poniedzia貫k, 19 listopada 2012
    • Sojusz polsko-francuski w sprawie bud瞠tu UE

      Prezydent Francji zadeklarowa, 瞠 Francja b璠zie z Polsk, broni bud瞠tu opartego na zasadzie solidarno軼i . Powiedzia „nie chcemy przeciwstawia sobie wsp鏊nej polityki rolnej (WPR), kt鏎a jest cz窷ci naszej historii, i funduszy sp鎩no軼i do kt鏎ych przywi您ana jest Polska”.

      O ile fundusze sp鎩no軼i przynosz konkretne korzy軼i dla kraj闚 z nich korzystaj帷ych i dla ca貫j UE o tyle WPR w obecnym kszta販ie jest marnotrawieniem 鈔odk闚 i wymaga zmian. Polska administracja przedstawi豉 szereg analiz pokazuj帷ych, 瞠 na wydatki z funduszy sp鎩no軼i s korzystne r闚nie dla kraj闚 p豉tnik闚 netto (nale篡 jednak pami皻a, 瞠 w Bu貪arii i Rumunii, znaczna cz窷 tych funduszy jest marnotrawiona). Za utrzymaniem WPR w obecnym kszta販ie nie ma zbyt mocnych argument闚. Argument Prezydenta Francji, 瞠 jest to cz窷 naszej historii trudno uzna za racjonalny.

      Strona polska zinterpretowa豉 t wypowied naiwnie, w duchu tego co chcia豉 us造sze, 瞠 francuski prezydent b璠zie naszym sojusznikiem w walce o korzystny dla Polski bud瞠t unijny. Prezydent Francji powiedzia , 瞠 b璠zie walczy o korzystny bud瞠t na WPR, kt鏎ej Francja jest g堯wnym beneficjentem, ale nie kosztem polityki sp鎩no軼i.

      Marnotrawstwo WPR dobrze wida w polskim rolnictwie.

      Dla gospodarstw wysoko towarowych, o du篡m areale, dop豉ty z bud瞠tu UE pozwalaj na przyspieszenie procesu modernizacji. Gdyby nie stan zap騧nienia technologicznego tych gospodarstw, dop豉ty nie by造by im potrzebne. Gospodarstwa te s zdolne konkurowa na globalnym rynku rolnym bez dop豉t.

      Dla gospodarstw o powierzchni kilkudziesi璚iu hektar闚 dop豉ty s za ma貫 aby istotnie przyspieszy modernizacj. Dla tych gospodarstw potrzebne by造by przej軼iowo znacznie wi瘯sze dop豉ty pozwalaj帷e im zwi瘯szy skal produkcji.

      Dla gospodarstw o powierzchni kilku-kilkunastu hektar闚 dop豉ty rolne nale篡 traktowa jako zasi趾i spo貫czne. Utrwalaj z陰 struktur polskiego rolnictwa.

      Polskiemu rolnictwu potrzeba jest WPR, kt鏎a w okresie najbli窺zych 20-30 lat przebuduje agrarn struktur polskiego rolnictwa, co oznacza kilkukrotne zmniejszenie zatrudnienia w tym sektorze. W rezultacie powinny powsta gospodarstwa rolne wysoko towarowe o wydajno軼i pozwalaj帷ej funkcjonowa na globalnym rynku rolnym.

      Nasz interes i interes Francji w odniesieniu do bud瞠tu WPR jest sprzeczny.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Sojusz polsko-francuski w sprawie bud瞠tu UE”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 19 listopada 2012 17:32
  • pi徠ek, 16 listopada 2012
    • Recesja w strefie Euro

      Coraz bardziej irytuje mnie dyskusja o kryzysie, recesji w strefie Euro. Kraje poza stref Euro, opr鏂z Polski i Szwecji, w kt鏎ych tempo wzrostu PKB spada, te s w recesji. Maj zerowe lub ujemne tempo wzrostu PKB (podaj dane za The Economist):

      Wielka Brytania 0%, (prog. na 2012 -0,2%);

      Czechy -1,7%, (prog. na 2012 -1,0%);

      Dania -0,6%, (prog. na 2012 0,1%);

      W璕ry -1,3%, (prog. na 2012 -1,3%);

      Gadanie o kryzysie strefy euro 鈍iadczy to o nie zrozumieniu przyczyn kryzysu w gospodarkach europejskich, mechanizmu transmisji tego kryzysu na pozosta貫 kraje. B喚dnie uto窺amiamy spadk tempa wzrostu PKB z walut euro.

      Wsp鏊na waluta nie jest przyczyn kryzysu. Jej istnienie spowodowa這 „pomroczno嗆 „ w ocenie ryzyka inwestycyjnego przez agencje ratingowe i inwestor闚 , kraj闚 takich jak Grecja, Portugalia, W這chy co doprowadzi這 do nadmiernego zad逝瞠nia tych kraj闚 oraz stworzy這 warunki do kryzysu sektora bankowego w Hiszpanii i Irlandii z powodu s豉bego nadzoru bankowego w tych krajach. Wsp鏊na waluta (brak krajowych bank闚 centralnych)utrudnia natomiast rozwi您anie tych problem闚 (,kt鏎e i tak by這by kr鏒koterminowe) poprzez druk pieni康za, inflacje i dewaluacje waluty krajowej.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 16 listopada 2012 12:32

Tagi

Kana informacyjny