Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

ordynacja wyborcza

  • czwartek, 14 grudnia 2017
    • Wyst徙ienie na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie Kodeksu Wyborczego 9 grudnia 2017

      Szanowna Pani Rektor,

      Szanowni Pa雟two,

      W trakcie prac sejmowych nad ustaw zmieniaj帷 Kodeks Wyborczy z jednaj strony broniono jednomandatowych okr璕闚 wyborczych w ma造ch gminach, z drugiej strony broniono du篡ch wielomandatowych okr璕闚 w wyborach do pozosta造ch samorz康闚. Tym samym dostrzegano pewne zalety ordynacji wi瘯szo軼iowej np. identyfikacja wyborcy z radnym (po prostu radny jest znany w okr璕u) i zalety ordynacji proporcjonalnej np. szersza reprezentacja r騜nych partii/stowarzysze w radzie ni to ma miejsce w przypadku JOW.

      Spo貫cze雟two w sprawie ordynacji wyborczej jest podzielone: JOW-y maj swoich zwolennik闚, ordynacja proporcjonalna r闚nie ma swoich.

      Po II wojnie 鈍iatowej w Niemczech trwa sp鏎 pomi璠zy partiami czy wprowadzi ordynacj proporcjonaln czy wi瘯szo軼iow. W ramach kompromisu wprowadzono spersonalizowany system proporcjonalny, kt鏎y ma zalety JOW oraz zalety ordynacji proporcjonalnej.

      Taki system powinni鄉y wprowadzi jako ordynacj wyborcz do samorz康闚.

      Jak on dzia豉? W skr鏂ie dla os鏏, kt鏎e nie znaj.

      1. G這sowanie odbywa si w okr璕ach jednomandatowych, kt鏎ych liczba jest r闚na 1/2 liczby mandat闚 w Radzie.

      2. Kandydat, kt鏎y otrzyma najwi璚ej g這s闚 w okr璕u zdobywa mandat radnego. W ten spos鏏 zostaje obsadzonych 50 proc. mandat闚 w Radzie.

      3. Pozosta貫 50 proc miejsc w Radzie obsadza si kandydatami (zazwyczaj tymi, kt鏎zy zdobyli drugie miejsce w okr璕u w kt鏎ym startowali) tak aby uzyska proporcjonalny sk豉d Rady. W procedurze podzia逝 proporcjonalnego uczestnicz te komitety, kt鏎e wystawi造 swoich kandydat闚 we wszystkich okr璕ach wyborczych.

      4. Mog wyst徙i dwie sytuacje zniekszta販aj帷e zasad proporcjonalno軼i:

      4.1. pierwsza sytuacja, komitet wyborczy XXX zdob璠zie w JOW-ach wi璚ej mandat闚 ni przypada這by mu z zasady proporcjonalno軼i np. komitet wygra we wszystkich JOW czyli zdoby 50 proc. mandat闚 w radzie, a zag這sowa這 na ten komitet tylko 30 proc. wyborc闚,

      4.2. druga sytuacja, komitet wyborczy otrzyma 60 proc. poparcia w gminie i z zasady proporcjonalno軼i powinien mie odpowiadaj帷 temu liczb mandat闚 w Radzie, ale w wyborach wystawi po jednym kandydacie w ka盥ym JOW i mo瞠 obsadzi jedynie po這w miejsc w radzie.

      Ww. problemy rozwi您uje si poprzez zwi瘯szenie liczby radnych w Radzie tak aby mo積a by這 zrealizowa zasad proporcjonalno軼i. Pomijam w tym wyst徙ieniu techniczny opis jak to si robi. Przedstawiona w skr鏂ie spersonalizowana ordynacja proporcjonalna ma zalety JOW oraz zalety ordynacji proporcjonalnej. Oto kilka z nich.

      1. Nie pozbawia obywateli biernego prawa wyborczego, jak to ma miejsce w przypadku ordynacji proporcjonalnej, gdzie obywatel nie mo瞠 kandydowa samodzielnie do Rady, lecz musi kandydowa na wieloosobowej li軼ie.

      2. Wyborcy znaj swoich radnych, na pewno tego/t kt鏎y wygra w ich okr璕u i cz瘰to tego drugiego, kt鏎y otrzyma mandat w wyniku proporcjonalnego podzia逝 mandat闚. Z tego wynika lepsza kontrola obywateli nad radnym w trakcie kadencji. ζtwiejszy kontakt (mniejsze okr璕i).

      3. Zamiast ksi捫eczki do g這sowania, z kilkudziesi璚ioma nazwiskami wyborca otrzymuje kartk z kilkoma/kilkunastoma nazwiskami kandydat闚. Co oznacza mniej b喚d闚 w g這sowaniu.

      4. W trakcie kampanii wyborczej wyborcy - aby dokona racjonalnego wyboru - 豉twiej jest oceni sylwetki kilku/kilkunastu kandydat闚 i ich programy ni kilkudziesi璚iu jak to ma miejsce w ordynacji proporcjonalnej .

      5. Dzi瘯i zasadzie proporcjonalno軼i rada nie jest zdominowana przez 2 komitety wyborcze/partie jak to mam miejsce w przypadku JOW (patrz sk豉d Senatu

      6. Nie ma wady ordynacji proporcjonalnej polegaj帷ej na tym, 瞠 g這sy oddane na lidera listy zapewniaj mandat radnego kandydatom z listy z bardzo ma造m poparciem (rodzina, znajomi). Innymi s這wy, dobry lider listy nie ci庵nie za sob miernot do rady.

      7. Zwi瘯sza niezale積o嗆 partyjnych radnych wobec aparatu partyjnego. Dobry radny, spo貫cznik, znany i szanowany w swoim okr璕u zawsze mo瞠 wystartowa samodzielnie w wyborach do rady i zdoby mandat. To partiom zaczyna zale瞠 na dobrych kandydatach i musz ich wystawi wi璚ej ni w ordynacji proporcjonalnej.

      To najwa積iejsze zalety, a jest jeszcze kilka.

      Wady?

      Z punktu widzenia wyborcy trudno mi co znale潭. Z punktu widzenia aparatu partyjnego likwidacja ordynacji proporcjonalnej jest du篡m ciosem w plecy.

      Po co przedstawiam propozycj spersonalizowanej ordynacji proporcjonalnej .

      Po pierwsze, jest to lepszy system ni JOW lub ordynacja proporcjonalna, a ju na pewno lepszy ni to co proponuje PiS. Propozycja PiS nie ma zalet ani JOW, ani systemu proporcjonalnego.

      Po drugie, je瞠li PiS wprowadzi swoje zmiany do Kodeksu Wyborczego, to nie nale篡 za豉mywa r彗 tylko niezw這cznie przyst徙i do prac nad popraw PiS-owskiej ustawy. I przedstawiona idea SOP to jest m鎩 ma造 wk豉d do poprawienia w przysz這軼i Kodeksu Wyborczego.

      Kto to mo瞠 zrobi?

      Po pierwsze, partie opozycyjne, kt鏎ych przedstawiciele licznie przybyli na dzisiejsze wys逝chanie. Zamiast narzeka na projekt PiS do roboty i szykowa w豉sne propozycje.

      A je郵i partie opozycyjne zawiod, to organizacje samorz康owe korzystaj帷 z obywatelskiej inicjatywy ustawodawczej.

      Dlaczego niezw這cznie tj. przed wyborami do samorz康闚? Bo teraz jest ten czas kiedy ten temat mo瞠 zainteresowa obywateli.

      Wa積e aby tak opracowany Kodeks Wyborczy mia szerokie poparcie obywateli. Mo瞠my si r騜ni w sprawie systemu podatkowego, wieku emerytalnego, pracy w niedziel,......... ale w kwestii ordynacji wyborczej powinni鄉y osi庵n望 szeroki konsensus spo貫czny. Nie osi庵niemy go wyrzucaj帷 wszystkie zmiany wprowadzone przez PiS do kosza. Przyk豉d: PiS wprowadzi zasad, 瞠 7 cz這nk闚 Pa雟twowej Komisji Wyborczej wybieranych b璠zie przez Sejm. Zamiast przywraca obecn zasad mo瞠 nale篡 skorygowa propozycj PiS i ograniczy liczb wybieranych przez Sejm cz這nk闚 PKW do pi璚iu lub czterech, z zastrze瞠niem 瞠 ma by to wyb鏎 proporcjonalny, 瞠 maj to by s璠ziowie,....

      Napraw systemu wyborczego nie powinna polega na przywr鏂eniu tego co jest obecnie w Kodeksie Wyborczym ale na poprawie szkodliwych rozwi您a wprowadzonych przez PiS.

      Najbli窺ze wybory prawdopodobnie odb璠 si wg Kodeksu Wyborczego autorstwa PiS. Je郵i zostanie opracowana ustawa naprawcza i popr j partie opozycyjne to obywatele otrzymaj jasny sygna jaka b璠zie sanacja systemu wyborczego do samorz康闚 po nast瘼nych wyborach parlamentarnych.

      A ponadto uwa瘸m, 瞠 trzeba w Konstytucji RP wprowadzi zasad, 瞠 zmiany dowolnej ordynacji/procedury wyborczej nie obowi您uj w najbli窺zych wyborach lecz dopiero w nast瘼nych po nich.

      Uzasadnienie:

      Po pierwsze, wi瘯szo嗆 sejmowa wprowadzaj帷a zmiany nie b璠zie pos康zana o to, 瞠 wprowadza zmiany we w豉snym interesie po to aby wygra wybory.

      Po drugie, PKW b璠zie mog這 nale篡cie przygotowa wybory m.in. programy zliczaj帷e g這sy.

      Materia造 z wys逝chania mo積a znale潭tutaj

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „ Wyst徙ienie na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie Kodeksu Wyborczego 9 grudnia 2017 ”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 14 grudnia 2017 13:37
  • wtorek, 15 pa寮ziernika 2013
    • Referendum w Warszawie

      W tek軼ie Referendalne propozycje Prezydenta RP zaproponowa貫m zmian obecnych zasad obowi您uj帷ych dla referend闚 odwo逝j帷ych w豉dz na nast瘼uj帷 zasad:

      W豉dze lokalne mog by odwo豉ne, je郵i w referendum zag這suje za ich odwo豉niem, wi璚ej os鏏 ni 50 proc. liczby bior帷ych udzia w wyborze odwo造wanego organu.

      Wg obecnych zasad aby warszawskie referendum by這 wi捫帷e powinno w nim wzi望 udzia co najmniej 389 430 obywateli (tj. 3/5 * 649049 - liczba os鏏 kt鏎e wzi窸y udzia w wyborach). W referendum wzi窸o udzia 343732 obywateli, co oznacza 瞠 referendum nie by這 wi捫帷e.

      Czy wg zaproponowanej nowej zasady referendum by這by wi捫帷e i czy Prezydent Warszawy by豉by odwo豉na?

      Odpowied: Referendum by這by wi捫帷e, poniewa nie nak豉dany jest 瘸den warunek co do frekwencji. Pani Prezydent nie by豉by odwo豉na. W warszawskim referendum za odwo豉niem zag這sowa這 322017 obywateli. Aby Prezydent Warszawy zosta豉 odwo豉na za jej odwo豉niem powinno zag這sowa 324525 obywateli tj. ½ * 649049 - liczba os鏏 kt鏎e wzi窸y udzia w wyborach.

      Wg propozycji zg這szonej przez Prezydent RP aby warszawskie referendum by這 wi捫帷e powinno w nim w膨 udzia co najmniej 649049 obywateli tj. liczba os鏏 kt鏎e wzi窸y udzia w wyborach.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Referendum w Warszawie”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 15 pa寮ziernika 2013 23:47
  • wtorek, 24 wrze郾ia 2013
    • Referendalne propozycje Prezydenta

      Prezydent Komorowski przygotowa projekt ustawy, kt鏎ej celem jest wspieranie obywateli wmo磧iwo軼i realizowania zasady demokracji bezpo鈔edniej poprzez formu喚 wys逝chania obywatelskiego, poprzez formu喚 inicjatywy uchwa這dawczej obywatelskiej, poprzez zasady organizowania konsultacji obywatelskich.

      Zgodnie zprezydenckim projektem zmieni si te przepisy dotycz帷e lokalnych referend闚.

      1. Referenda b璠 wi捫帷e dlasamorz康闚 niezale積ie od frekwencji. Bez wzgl璠u na liczb os鏏, kt鏎e wezm udzia wreferendum, w豉dze b璠 musia造 wprowadzi przeg這sowane rozwi您anie. Je郵i jednak b璠zie to si wi您a這 zkosztami, samorz康 ma prawo zorganizowa drugie referendum, dotycz帷e samoopodatkowania mieszka鎍闚.

      2. Inaczej ma by wprzypadku referend闚 dotycz帷ych odwo豉nia w豉dz. By ich wynik by wi捫帷y, liczba os鏏 bior帷ych udzia wreferendum nieb璠zie mog豉 by ni窺za od liczby os鏏, kt鏎e g這sowa造 wwyborach danych w豉dz.

      Pierwsza propozycja zmian w zasadach przeprowadzania referend闚 stwarza mo磧iwo嗆 przeforsowania swoich propozycji ma造m, ale dobrze zorganizowanym grupom obywateli wbrew woli wi瘯szo軼i, je郵i ta wi瘯szo嗆 b璠zie bierna i nie we幟ie udzia逝 w referendum. Obecnie obowi您uj帷e przepisy nie s zbyt restrykcyjne. Referendum jest wa積e, je瞠li wzi窸o w nim udzia co najmniej 30% uprawnionych do g這sowania. Wynik referendum jest rozstrzygaj帷y, je瞠li za jednym z rozwi您a w sprawie poddanej pod referendum oddano wi璚ej ni po這w wa積ych g這s闚. Wynik referendum gminnego w sprawie samoopodatkowania si mieszka鎍闚 na cele publiczne jest rozstrzygaj帷y, je瞠li za oddano co najmniej 2/3 wa積ych g這s闚.

      Druga z propozycji referendalnych Prezydenta uniemo磧iwi wr璚z odwo豉nie w豉dz lokalnych. Trudno oczekiwa, 瞠 w referendum we幟ie udzia wi璚ej obywateli ni w wyborach. Jednocze郾ie obecnie obowi您uj帷e przepisy umo磧iwiaj przedterminowe odwo豉nie w豉dz lokalnych w referendum przez mniejsz liczb obywateli ni liczba obywateli, kt鏎a g這sowa豉 za powo豉niem organu w wyborach. Obecnie referendum w sprawie odwo豉nia organu jednostki samorz康u terytorialnego pochodz帷ego z wybor闚 bezpo鈔ednich jest wi捫帷e je瞠li udzia w nim wzi窸o nie mniej ni 3/5 liczby bior帷ych udzia w wyborze odwo造wanego organu. Oznacza to, 瞠 organ mo瞠 by odwo豉ny je郵i za jego odwo豉niem zag這suje 30 proc. liczby bior帷ych udzia w wyborze odwo造wanego organu (przy frekwencji 3/5 i 50 proc. g這suj帷ych za odwo豉niem).

      Pierwsz z referendalnych propozycji Prezydenta nale篡 odrzuci. Drug poprawi wg poni窺zej propozycji:

      W豉dze lokalne mog by odwo豉ne, je郵i w referendum zag這suje za ich odwo豉niem, wi璚ej os鏏 ni 50 proc. liczby bior帷ych udzia w wyborze odwo造wanego organu.

      Spe軟ienie tego warunku w referendum oznacza, 瞠 w pierwotnych wyborach przy obecnym nastawieniu wyborc闚 obecne w豉dze nie zosta造by wybrane. 

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Referendalne propozycje Prezydenta”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 24 wrze郾ia 2013 10:46
  • czwartek, 11 pa寮ziernika 2012
    • Bezpo鈔ednie wybory Premiera

      Jaros豉w Flis w artykule „Diabelski detal” w 40 numerze Tygodnika Powszechnego sformu這wa postulat wyb鏎 Premiera odbywa si wyborach powszechnych, a wyboru Prezydenta powinno dokonywa Zgromadzenie Narodowe. Autor uzasadnia swoj propozycj tym, 瞠 to Premier faktycznie kieruje pa雟twem, a nie Prezydent.

      Autor niedocenia roli Prezydenta – co prawda dotychczasowi i obecny Prezydent nie dostarczyli dowod闚 o wa積o軼i tego urz璠u - , kt鏎y jest bardzo wa積ym ogniwem w procesie stanowienia prawa (wybierany przez ZN b璠zie bardziej mniej niezale積y). Prezydent powo逝j帷y s璠zi闚, prokuratora generalnego, genera堯w itd. Nale篡 si zastanowi czy Prezydent nie powinien pe軟i swojego urz璠u tylko jedn kadencj trwaj帷 7 lat i odpowiada przed Bogiem i Histori, a nie poddawa si weryfikacji w walce o drug kadencj.

      Co do wyboru Premiera w wyborach powszechnych to takie rozwi您anie mo瞠 mie nast瘼uj帷e zalety:

      Wymusi przedstawianie program闚 spo貫czno-gospodarczych przez kandydat闚, co uczyni wyb鏎 Premiera i wybory do Sejmu bardziej merytoryczne,

      Premier b璠zie rozliczny przez wyborc闚 z realizacji programu,

      Je郵i wyb鏎 premiera odbywa豚y si w tym samym terminie co wybory do Sejmu to wzros豉by frekwencja wyborcza.

      Wady:

      Premier mo瞠 mie problem ze stworzeniem koalicji w Sejmie popieraj帷ej jego rz康, a skuteczne rz康zenie bez wi瘯szo軼i mo瞠 by w naszych warunkach niemo磧iwe,

      Konieczna by豉by powa積a przebudowa Konstytucji, m.in. zmiana trybu odwo造wania premiera przed up造wem kadencji,

      Jakie jeszcze wady i zalety?

      Ps. Du膨 cz窷 artyku逝 autor po鈍i璚a krytyce JOW. Polecam lektur, szczeg鏊nie zwolennikom JOW

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Bezpo鈔ednie wybory Premiera”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 11 pa寮ziernika 2012 18:05

Tagi

Kana informacyjny