Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

samorz康y

  • 鈔oda, 15 lutego 2017
    • Metropolia warszawska

      Kilku urz璠nik闚 ministerialnych dosta這 rozkaz aby napisa ustaw o ustroju miasta sto貫cznego Warszawy. W klubie sejmowym wyci庵ni皻o z szuflady dy簑rn list 25 pos堯w wnioskodawc闚 podpisan in blanco. Prawie wszyscy wnioskodawcy s spoza Warszawy i wojew鏚ztwa mazowieckiego, pewnie biedaki nie mieli poj璚ia, ze wnosz do laski marsza趾owskiej projekt, kt鏎y wywo豉 burz.

      Dziennikarze nie przeczytali projektu ale skomentowali.

      Politycy opozycji nie przeczytali ale zaprotestowali.

      KOD nie przeczyta ale zorganizowa marsz protestacyjny.

      Radni M. St. Warszawy ju przeczytali i przeg這sowali zorganizowanie referendum z pytaniem:

      "Czy jest Pan/Pani za zmian granic Miasta Sto貫cznego Warszawy poprzez do陰czenie kilkudziesi璚iu s御iednich gmin?". Pod pytaniem umieszczone b璠 dwa warianty odpowiedzi: "TAK"/ "NIE".

      Wszyscy dostrzegli w projekcie jeden aspekt; PiS chce przej望 w豉dz w Warszawie.

      Problemu poprawy zarz康zania aglomeracj warszawsk nikt nie podni鏀. Nie zaproponowa alternatywnego rozwi您ania w stosunku do projektu PiS. A problem jest, wida go na co dzie; w korkach na trasach wylotowych ze stolicy, w smogu w stolicy, w ba豉ganie przestrzennym.

      Jest kilka wariant闚 organizacyjnych poprawiaj帷ych zarz康zanie aglomeracj warszawsk:

      1) Zawieranie dobrowolnych porozumie pomi璠zy M. St. Warszawa a s御iednimi gminami (obecnie realizowany wariant),

      2) Utworzenie metropolii warszawskiej w oparciu o ustaw o zwi您kach metropolitalnych z 9 pa寮ziernika 2015 roku,

      3) Przy陰czanie pojedynczych o軼iennych gmin do istniej帷ych dzielnic Warszawy,

      4) Tworzenie na bazie s御iednich gmin/powiat闚 nowych dzielnic M. St. Warszawy,

      5) Utworzenie wojew鏚ztwa sto貫cznego sk豉daj帷ego si z Warszawy i s御iaduj帷ych z ni powiat闚.

      ad. 1. Dobrowolne porozumienia Warszawy z s御iednimi gminami dotycz poprawy dzia豉nia transportu publicznego. Raz s zawierane raz zrywane. Warszawa ma du膨 przewag negocjacyjna nad partnerami. W porozumieniach pomini皻e s takie zagadnienia jak; kszta速owanie 豉du przestrzennego, rozw鎩 dr鏬 krajowych i wojew鏚zkich na terenie aglomeracji.

      ad. 2. Ustawa przewiduje, 瞠 zwi您ek metropolitalny b璠zie wykonywa zadania publiczne w zakresie:

      a) kszta速owania 豉du przestrzennego;

      b) rozwoju obszaru zwi您ku;

      c) publicznego transportu zbiorowego na obszarze zwi您ku;

      d) wsp馧dzia豉nia w ustalaniu przebiegu dr鏬 krajowych i wojew鏚zkich na obszarze zwi您ku;

      e) promocji obszaru metropolitalnego.

      Zwi您kiem zarz康za Zarz康, a nadzoruje Zgromadzenie metropolii, w kt鏎ym ka盥a gmina i powiat ma dw鏂h przedstawicieli (w鎩t lub burmistrz i przedstawiciel rady). Zwi您ek ma w豉sny bud瞠t. Ustawa jest, o ile PiS jej nie zlikwiduje, przepis闚 wykonawczych brak. Czym si r騜ni projekt PiS od ustawy o zwi您kach metropolitalnych?

      ad. 3. Przy陰czenie jednej lub drugiej gminy do istniej帷ej dzielnicy Warszawy rozwi您a mo瞠 problemy w skali lokalnej. Nie poprawi zarz康zania ca陰 aglomeracj. Op鏎 lokalnych urz璠nik闚 gminnych mo瞠 by du篡. Jedynie determinacja mieszka鎍闚 mo瞠 przeforsowa takie rozwi您anie lub w豉dze centralne. To rozwi您anie mo積a stosowa niezale積ie od wariantu 1, 2 lub 5.

      ad. 4. W ostatnich latach do陰czono do Warszawy jako dwie nowe dzielnice miasta Rembert闚 i Weso陰. Dzia豉. Jednak do陰czenie do Warszawy, jako nowych dzielnic, wszystkich s御iednich powiat闚 (lub znacznej ich cz窷ci) mo瞠 zako鎍zy si "katastrof zarz康cz". Urz康 miejski mo瞠 nie by w stanie zarz康za tak du篡m tworem. Obecni starostowie, burmistrzowie, w鎩towie, radni gmin i powiat闚 b璠 przeciw. Burmistrz i rada dzielnicy ma du穎 mniejsze kompetencje ni w豉dze w gminie lub powiecie. To M. St. Warszawa jest gmin i powiatem w jednym. Podobn wad ma projekt PiS, proponowany powiat metropolitalny by豚y trudny do zarz康zania.

      ad. 5. Utworzenie wojew鏚ztwa Sto貫cznego w sk豉d kt鏎ego wejd Warszawa i o軼ienne powiaty nie burzy dotychczasowej struktury lokalnych w豉dz samorz康owych. Realizacja zada metropolii wymaga這by przekazanie marsza趾owi wojew鏚ztwa sto貫cznego cz窷ci kompetencji powiat闚 w zakresie kszta速owania 豉du przestrzennego; publicznego transportu zbiorowego na obszarze wojew鏚ztwa sto貫cznego.

      Utworzenie wojew鏚ztwa sto貫cznego wymaga utworzenia nowego wojew鏚ztwa mazowieckiego ze stolic np. w Ciechanowie, w sk豉d kt鏎ego wejd powiat p馧nocnego Mazowsza oraz w陰czenia po逝dniowych powiat闚 obecnego wojew鏚ztwa mazowieckiego do wojew鏚ztw o軼iennych (w陰czenie do: wojew鏚ztwa lubelskiego powiat闚: 這sickiego, siedleckiego, garwoli雟kiego; do wojew鏚ztwa 鈍i皻okrzyskiego powiat闚 le膨cych na po逝dnie od rzeki Pilicy, do wojew鏚ztwa 堯dzkiego powiat闚: gr鎩eckiego, 篡rardowskiego (ewentualnie sochaczewski i gostyni雟ki)).

      Je郵i kto na powa積ie my郵i o utworzeniu poprawie zarz康zania metropoli warszawsk to powinien postulowa wariant 2 lub 5.

      Osobi軼ie jestem z utworzeniem wojew鏚ztwa sto貫cznego. Pocz徠kowo wywo豉 to sprzeciw powiat闚 wojew鏚ztwa mazowieckiego dla kt鏎ych Warszawa przestanie by stolic wojew鏚ztwa, ale gdy si zastanowi to dostrzeg, 瞠 z egocentrycznej, sto貫czno-centrycznej Warszawy nie maj 瘸dnych korzy軼i. Dla wojew鏚zkiego urz璠nika w Warszawie problemy powiatu υsice to inna galaktyka.

      A poza tym uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni si wzi望 do rzetelnej pracy. 

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Metropolia warszawska”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 15 lutego 2017 12:35
  • wtorek, 16 grudnia 2014
    • Dlaczego oddajemy niewa積e g這sy

      Konfederacja PiS przeciwko polskiemu pa雟twu trwa i nabiera rozp璠u.Has貫m konfederacji jest teza o sfa連zowaniu wybor闚 samorz康owych o czym ma 鈍iadczy wzrost udzia逝 g這s闚 zaklasyfikowanych jako niewa積e, szczeg鏊nie w wyborach do sejmik闚 wojew鏚zkich.

      Co wiemy o ilo軼i g這s闚 niewa積ych:

      1. Najmniejszy udzia g這s闚 niewa積ych jest w wyborach w鎩t闚, burmistrz闚 i prezydent闚 miast ok. 2 proc. Przyk豉dowo w wyborach w鎩t闚, burmistrz闚, prezydent闚 miast w wojew鏚ztwie mazowieckim g這s闚 niewa積ych oddano 44110 to jest 2,1 % og鏊nej liczby g這s闚 oddanych.

      2. R闚nie w wyborach do rad gmin, rad miejskich, dzielnic udzia g這s闚 niewa積ych jest niski. Przyk豉dowo, w wyborach radnych do Rady Dzielnicy Warszawa-Ursyn闚 w okr璕u nr. 5 (okr璕 obejmuje osiedle Kabaty tzn. najnowsze osiedle Ursynowa, 5 mandat闚, karta wyborcza w formie zbroszurowanej) udzia g這s闚 niewa積ych wyni鏀 2,9 % og鏊nej liczby oddanych wa積ych g這s闚. W wyborach do rad powiat闚 i sejmik闚 wojew鏚zkich udzia g這s闚 niewa積ych by znacznie wy窺zy np. w wyborach do sejmik闚 wojew鏚zkich wyni鏀 ok. 18 proc.

      3. W okr璕ach wyborczych obejmuj帷ych du瞠 miast udzia g這s闚 niewa積ych by ni窺zy ni w okr璕ach obejmuj帷ych obszary wiejskie. Przyk豉dowo, W wyborach do sejmiku mazowieckiego w trzech warszawskich okr璕ach udzia g這s闚 niewa積ych wynosi 6-7 proc., w okr璕ach pozawarszawskich wiejskich, 鈔ednio i ma這miasteczkowych udzia g這s闚 niewa積ych wyni鏀 18-22 proc..

      Mo積a sformu這wa kilka hipotez dlaczego wyborcy oddaj niewa積e g這sy:

      1. Karty wyborcze bez zaznaczonego kandydata (ok. 70 proc. g這s闚 niewa積ych w wyborach samorz康owych w 2010 roku);

      a) wyborca podejmuje 鈍iadom decyzj, 瞠 nie popiera 瘸dnego z kandydat闚, wrzucaj帷 g這s bez skre郵e ma nadziej, 瞠 zostanie zaliczony jako sprzeciw przeciwko wszystkim kandydatom a nie jako g這s niewa積y.

      b) wyborca nie potrafi wybra 瘸dnego z kandydat闚 poniewa, nie zna wi瘯szo軼i/wszystkich kandydat闚 ani komitet闚 wyborczych z list kt鏎ych oni startuj, a tych kandydat闚/te komitety, kt鏎e zna nie jest got闚 poprze,

      c) wyborca otrzymuj帷 - zamiast karty do g這sowania - kilkunastostronicow broszur z kilkudziesi璚ioma nazwiskami zniech璚a si/czuje si zagubiony i rezygnuje z zaznaczenia kandydata na radnego,

      2. Karty wyborcze ze skre郵onymi kilkoma kandydatami (ok. 20 proc. g這s闚 niewa積ych w wyborach samorz康owych w 2010 roku); wyborca nie zna ordynacji wyborczej, b陰d cz窷ciej spotykany na "kartach zbroszurowanych", na kt鏎ych wyborca zaznacza kandydata na ka盥ej stronie.

      3. Karty wyborcze na kt鏎ych wyborcy zaznaczyli wybranego kandydata innym znakiem ni dwie przecinaj帷e si linie np. kropk, "ptaszkiem", itp. lub postawili znak poza kwadratem przy nazwisku kandydata; w tych przypadkach wyborca nie zna ordynacji wyborczej.

      4. Karty wyborcze z dopiskami, komentarzami, karty uszkodzone fizycznie np. przedarte; sfrustrowani wyborcy.

      Co zrobi aby by這 mniej g這s闚 niewa積ych:

      1. Pierwszy i najwa積iejszy postulat, to dokonanie zmiany ordynacji wyborczej do samorz康闚 lokalnych, kt鏎e powinny odbywa si wg niemieckiej ordynacji do parlamentu lub ordynacji wi瘯szo軼iowo-proporcjonalnej, opisanej tutaj: http://krzysztofmazur.blox.pl/2011/06/Wiekszosciowo-proporcjonalna-ordynacja-wyborcza.html.

      Obecnie obowi您uj帷e ordynacje do samorz康闚 lokalnych tj. JOW lub ordynacja proporcjonalna s z貫. Ordynacja JOW, stosowana w wyborach do rad ma造ch gmin, jest prosta i zrozumia豉 dla obywateli ale utrudnia przebicie si do rad samorz康owych nowych niezale積ych organizacji, konserwuje obecny uk豉d w豉dzy. Je郵i niezale積e organizacje zdobywaj mandaty w okr璕ach JOW to dlatego, 瞠 partie polityczne s nieobecne w ma造ch gminach lub obecny w鎩t/burmistrz nie opanowa w ramach "nepotyzmu" ca貫j gminy. Ordynacja proporcjonalna obowi您uj帷a w wyborach do wi瘯szych samorz康闚 jest dla obywateli uci捫liwa i irytuj帷a, co powoduje 瞠 obywatele oddaj du膨 ilo嗆 niewa積e g這sy bez skre郵e, lub dokonuj losowego wyboru kandydata. Przyczyna takiego stanu rzeczy jest prosta; obywatel dostaje tzw. kart zbroszurowan , z kilkunastoma komitetami wyborczymi, nazwy wi瘯szo軼i z nich widzi po raz pierwszy. Na li軼ie karcie ka盥ego komitetu wyborczego jest kilkana軼ie nazwisk, a na ca貫j karcie zbroszurowanej kilkadziesi徠 nazwisk kandydat闚, kt鏎ych obywatel nie zna, nie zna ich dzia豉lno軼i publicznej, nie ma czasu aby zebra informacje o nich itd.. Obywatel nie jest w stanie dokona racjonalnego wyboru.

      Wprowadzenie ordynacji niemieckiej lub wi瘯szo軼iowo-proporcjonalnej spowoduje, 瞠 list kandydat闚 (i komitet闚 wyborczych w przypadku ordynacji niemieckiej) mo積a zamie軼i na jednej kartce papieru A4. Obywatel b璠zie m鏬 por闚na kandydat闚, kandydaci b璠 aktywniejsi podczas kampanii wyborczej, a jako radni b璠 utrzymywa 軼i郵ejszy i cz瘰tszy kontakt z wyborcami w swoim okr璕u. Ordynacje te nie eliminuj lokalnych komitet闚 wyborczych tak jak JOW.

      2. Je郵i w kolejnych wyborach pozostanie ordynacja proporcjonalna to nale篡 wym鏂 na PKW zmian formy tzw. karty zbroszurowanej tak aby na pierwszej stronie nie by這 瘸dnej listy kandydat闚, a jedynie nazwa karty i instrukcja g這sowania. Konieczna jest zmiana art. 40 Kodeksu Wyborczego. Obecny zapis nie pozwala na stosowanie karty zbroszurowanej.

      3. Je郵i w kolejnych wyborach pozostanie ordynacja proporcjonalna to nale篡 zmniejszy maksymaln liczb kandydat闚 na poszczeg鏊nych listach komitet闚 do liczby mandat闚 w danym okr璕u. U豉twi to chocia cz窷ciowo decyzj wyborcom.

      4. Wprowadzenie na karcie do g這sowania opcji "nie popieram 瘸dnego z kandydat闚", w formie oddzielnej pozycji do zakre郵enia lub uznanie karty bez skre郵e za g這s wa積y, w kt鏎ym g這suj帷y nie popiera 瘸dnego z kandydat闚.

      5. Zaakceptowa na karcie wyborczej nie tylko krzy篡k ale i inne znaki stawiane w kwadracikach przy nazwisku kandydata np. kropka, "ptaszek", zamazanie kratki.

      6. Nale篡 zmieni system finansowania partii politycznych i wprowadzi mo磧iwo軼i przekazywania przez obywateli np. 1% podatku PIT, ale nie wi璚ej ni np. 100 z, jako subwencj bud瞠tow dla wybranej partii z listy partii zatwierdzonej przez Krajow Komisje Wyborcz. Czyli analogicznie jak dla organizacji po篡tku publicznego. Zmiana ta powinna spowodowa, 瞠 partie b璠 si musia造 zwr鏂i si w kierunku obywateli, zwi瘯szy liczb cz這nk闚, a przede wszystkim sympatyk闚, utrzymywa kontakt z obywatelami nie tylko na poziomie og鏊nokrajowym poprzez TV ale r闚nie na poziomie lokalnym. Wybory samorz康owe b璠 tak samo wa積e dla partii jak wybory do Sejmu, kt鏎e obecnie decyduj o sytuacji finansowej partii na kolejne cztery lata.

      7. Upowszechnianie w spo貫cze雟twie wiedzy o tym za co odpowiadaj gminy, powiaty, wojew鏚ztwa. To jest zadanie dla dziennikarzy, polityk闚. Pom鏂 mo瞠 wzmocnienie niezale積o軼i i skali dzia豉lno軼i medi闚 lokalnych, poprzez dotacje z bud瞠tu pa雟twa.

      8. Cz這nek PKW, kieruj帷y KBW nie powinien by s璠zi, lecz sprawnym menad瞠rem zdolnym do kierowania du膨 instytucj i organizowania wybor闚. Z ca造m szacunkiem ale 瘸den s璠zia sie do ego nie nadaje, zw豉szcza je郵i przez kilkadziesi徠 lat by s璠zi i nawet kierowa s康em.

      9. Dla uwiarygodnienia wybor闚 nale篡 przyj望 zasady: g這sy s liczone przez komisj obwodow w pe軟ych sk豉dach, zakazane jest przerywanie liczenia g這s闚, zakazane jest zasiadania w komisjach cz這nk闚 najbli窺zych rodzin os鏏 kandyduj帷ych.

      10. Og這szenia wyborcze powinny by w rozmiarze A1 lub wi瘯sze, tak jak by這 dawniej - a nie jak obecnie w formacie karteczek A4, A3. Powinno ich by wi璚ej. R闚nie PKW powinna w wi瘯szym stopniu wykorzysta 鈔odki masowego przekazu do informacji o wyborach i zasadach g這sowania.

      11. Zmieni zasady wynagradzania radnych tak aby dostawali diety plus zwrot koszt闚 dojazdu za ka盥e posiedzenie rady ale nie wi璚ej ni za pi耩 posiedze w miesi帷u. To powinna by w zasadzie dzia豉lno嗆 spo貫czna a nie istotne 廝鏚這 dochod闚.

      12. Najwi璚ej dla zwi瘯szenia udzia逝 g這s闚 wa積ych mog zrobi partie polityczne. Dzia豉lno嗆 partii - za wyj徠kiem PSL - nie jest widoczna na poziomie gminy, powiatu, wojew鏚ztwa. Nie ma kto dzia豉, partie -za wyj徠kiem PSL - s partiami kanapowymi, wszystkich ich cz這nk闚 mo積a razem zgromadzi na Stadionie Narodowym i jeszcze b璠 miejsca wolne. Nie maj pieni璠zy na dzia豉lno嗆, centrala im nie da bo i po co.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „ Dlaczego oddajemy niewa積e g這sy”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 16 grudnia 2014 17:12
  • pi徠ek, 12 grudnia 2014
    • Fa連zerstwo wyborcze

      K豉mstwo publicznie wielokrotnie powtarzane staje sie ludowa prawd.

      Coraz wi璚ej os鏏 wierzy, 瞠 pierwsza tura wybor闚 samorz康owych 2014 zosta豉 sfa連zowana. Emocje wywo豉ne wielokrotnym powtarzaniem k豉mstwa o sfa連zowaniu wybor闚 s wa積iejsze ni logiczne my郵enia. Gdyby racjonalna analiza by豉 podstaw do oceny, czy wybory zosta造 sfa連zowane, to nale瘸這by doj嗆 do wniosku, 瞠 sfa連zowano wybory w鎩t闚, burmistrz闚, prezydent闚 miast, a nie wybory do sejmik闚 wojew鏚zkich.

      Fa連zerstwo wybor闚 mo瞠 odby si:

      a) w komisjach obwodowych, gdzie zliczane s g這sy z urn,

      b) w komisjach okr璕owych, gdzie zliczane s g這sy z poszczeg鏊nych obwod闚 na podstawie protok馧闚 komisji obwodowych.

      Wybory w komisjach obwodowych mo積a teoretycznie sfa連zowa w nast瘼uj帷y spos鏏:

      1. Dosypa g這s闚 do urny, gdy nikt nie widzi. To oszustwo jest 豉twe do wykrycia poniewa obwodowa komisja wyborcza wykazuj ile kart wyborczych wydano wyborcom i ile wyj皻o z urn. Zazwyczaj z urn wyjmuje si mniej wa積ych kart ni wydano (wyborcy wynosz otrzymane karty wyborcze z lokali, wrzucaj do urn inne karty, kartki te).

      2. Zamiana kart. Licz帷 g這sy nieuczciwy cz這nek komisji mo瞠 wycofa cz窷 kart z g這sami wyborc闚 i w to miejsce pod這篡 karty z zaznaczonym kandydatem, kt鏎ego zwyci瘰two preferuje. Trudna metoda, trzeba mie dodatkowe, oryginalne karty wyborcze z piecz璚iami komisji.

      3. Wykorzystanie g這s闚 niewa積ych bez skre郵e i dostawienie krzy篡ka przy nazwisku preferowanego kandydata. Metoda 豉twa, da si zrobi. Mo積a zmieni wynik wybor闚, je郵i wyborcy w這篡li do urny du穎 g這s闚 bez skre郵e. Ten spos鏏 zmniejszenie liczb g這s闚 niewa積ych.

      4. Zamiana g這s闚 wa積ych na niewa積e poprzez dostawienie dodatkowego krzy篡ka. Je瞠li ka盥y cz這nek komisji przelicza g這sy w odosobnieniu to nieuczciwy cz這nek komisji mo瞠 j zastosowa. Ten spos鏏 zwi瘯sza liczb g這s闚 niewa積ych.

      5. Zaliczanie kart wa積ych z g這sami oddanymi na nie popieranego kandydata jako g這s闚 niewa積ych, po prostu nieuczciwy cz這nek komisji obwodowej nie zauwa瘸 sie skre郵enia i traktuje kart jako kart bez skre郵e. Powt鏎ne liczenie tych samych g這s闚 przez innego cz這nka komisji pozwala 豉two odkry b陰d. Ten spos鏏 zwi瘯sza liczb g這s闚 niewa積ych.

      1 i 2 spos鏏 fa連zerstwa jest ma這 realny. Osoby, kt鏎e wierz w fa連zerstwo wg 3, 4 lub 5 metody powinny zapozna si z tekstem cz這nka komisji obwodowej http://wiadomosci.gazeta.pl/Samorzad2014/1,140990,17057328,_Przypieto_nam_latke_falszerzy__Pierwszy_raz_glowna.html

      lub porozmawia ze znajomymi, kt鏎zy pracowali w obwodowej komisji wyborczej. Wniosek jest jeden: sfa連zowanie wybor闚 w komisji obwodowej jest bardzo trudne, wr璚z niemo磧iwe.

      Sfa連zowanie wybor闚 na poziomie komisji okr璕owych jest mo磧iwe poprzez wpisanie innych liczb ni podano w protok馧ach komisji obwodowych. To fa連zerstwo jest 豉twe do wykrycia, poniewa protok馧y komisji obwodowych s zachowywane i mo積a ponownie zsumowa g這sy.

      PiS uwa瘸 瞠 sfa連zowane zosta造 wybory do sejmik闚 wojew鏚zkich. O czym ma 鈍iadczy du篡 udzia g這s闚 niewa積ych, kt鏎ych by這 ok. 18 proc. wszystkich g這s闚. Czyli zastosowano metod 4 lub 5 fa連zerstwa bo te metody zwi瘯szaj liczb g這s闚 niewa積ych. Analizuj帷 wybory do sejmiku mazowieckiego: w trzech warszawskich okr璕ach (gdzie wi瘯szo嗆 mandat闚 zdoby豉 PO) udzia g這s闚 niewa積ych wynosi 6-7 proc., w okr璕ach pozawarszawskich wiejskich, 鈔ednio i ma這miasteczkowych udzia g這s闚 niewa積ych wyni鏀 18-22 proc., a w tych okr璕ach wi瘯szo嗆 mandat闚 zdoby PiS i PSL. Gdyby wi璚 fa連zowano wybory to fa連zowano je w tych okr璕ach w kt鏎ych dobre rezultaty osi庵n掖 PiS.

      Na podstawie danych z poprzednich wybor闚 samorz康owych wiemy 瞠 ok. 70 proc. g這s闚 niewa積ych stanowi karty bez skre郵e, a ok. 20 proc. karty z kilkoma skre郵eniami. Je郵i w tegorocznych wyborach struktura g這s闚 niewa積ych by豉 podobna (tego nie wiemy i sie nie dowiemy) to wskazuje to, 瞠 nie stosowano metody 4 tj. dostawiania krzy篡k闚, a wyborcy po prostu nie wiedzieli na kogo g這sowa i wrzucali g這sy bez skre郵e.

      W polskiej tradycji uprawiania polityki s rokosze i konfederacje. W czasach I Rzeczpospolitej zbrojne obecnie w formie zaw豉szczania umys堯w obywateli poprzez propagand lub sterowany "dyskurs" publiczny. Od pi璚iu lat PiS prowadzi "konfederacj smole雟k", kt鏎a jednak stopniowo traci sw si喚. Obecnie rozpoczyna now "fa連zerstwa wyborczego". Czy b璠zie to kolejna konfederacja czy kr鏒kotrwa造 rokosz zale篡 od nas.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 12 grudnia 2014 00:22

Tagi

Kana informacyjny