Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

wojsko

  • sobota, 27 czerwca 2015
    • Przetarg na 鄉ig這wce dla polskiej armii cz. 2

      W czwartek 18 czerwca br. zak豉dy PZL 安idnik z這篡造 pozew do S康u Okr璕owego w Warszawie w sprawie uniewa積ienia przetargu na 鄉ig這wce wielozadaniowe dla polskiej armii.

      S逝sznie.

      Komisja przetargowa dokona豉 bardzo z貫go wyboru, a w豉軼iwie warunki przetargu zosta造 sformu這wane w nieprofesjonalny spos鏏, tak 瞠 jedynie 鄉ig這wce H225M Caracal spe軟ia jego warunki ( o czym pisa貫m tutaj http://krzysztofmazur.blox.pl/2015/02/Przetarg-na-smiglowce-dla-polskiej-armii.html ). Zakup H225M Caracal jest b喚dem, ale nie oznacza to 瞠 wybrany 鄉ig這wiec jest z造. Kilka lat temu pope軟iono podobny b陰d kupuj帷 samoloty wielozadaniowe F-16 zamiast szwedzkich Gripen闚. F-16 nie jest z造m samolotem, ale w polskich warunkach w wypadku wojny jedyne co b璠zie m鏬 zrobi to odlecie do baz NATO w g喚bi Europy aby nie ulec zniszczeniu w pierwszych godzinach konfliktu.

      Wybrano najdro窺zy helikopter, co wymusi這 ograniczenie zakupu w ramach obecnego przetargu do 50 maszyn. Z tej liczby dostarczonych b璠zie 16 wirop豉t闚 transportowo-wielozadaniowych, 8 – zwalczania okr皻闚 podwodnych, 8 – przeznaczonych dla Wojsk Specjalnych, 5 – s逝膨cych do ewakuacji medycznej i 13 bojowego poszukiwania i ratownictwa (zar闚no dla Wojsk Specjalnych jak i Marynarki Wojennej). To s ilo軼i sprz皻u kt鏎e dobrze b璠 si prezentowa造 na defiladzie 15 sierpnia, ale nawet w po這wie nie zaspakajaj potrzeb polskiej armii. Wojska l康owe (bez si specjalnych) potrzebuj ponad 100 maszyn wielozadaniowych plus 30-40 鄉ig這wc闚 szturmowych, si造 morskie ok. 20-30 maszyn.

      Wybrano 鄉ig這wiec kt鏎y nie jest produkowany w Polsce (tak jak F-16). W przysz這軼i trudno b璠zie podj望 decyzje o dodatkowych zakupach. Zawsze 豉twiej decyduje sie o zakupach sprz皻u wojskowego produkowanego w kraju, poniewa zwi您any z tym efekt mno積ikowy powoduj帷y wzrost popytu, zatrudnienia, podatk闚.... rekompensuje cz窷ciowo poniesione wydatki. Gdyby zamiast F-16 zakupiono Gripeny, kt鏎e mog造 by produkowane w zak豉dach w Mielcu to dzi zamiast remontowa stare poradzieckie samoloty szturmowe i my郵iwskie kupiono by dodatkowych 40 nowych samolot闚 wielozadaniowych.

      Co zrobi?

      Jest nadzieja, 瞠 s康 uniewa積i przetarg. By mo瞠 nowo wybrany Prezydent, jako nadzoruj帷y si造 zbrojne, zdecyduje si w pierwszych dniach urz璠owania wyda rekomendacj dla MON do powt鏎zenia przetargu. Powt鏎ny przetarg powinien sk豉da si z czterech oddzielnych przetarg闚 przeprowadzonych w tym samym czasie przez jedna komisj na 鄉ig這wce: 1) dla wojsk l康owych, 2) dla wojsk specjalnych, 3) dla si morskich, 4) na 鄉ig這wce szturmowe.

      Wa積iejsz spraw jest zmiana procedury zakupu sprz皻u wojskowego i ograniczenia roli wojskowych (polityk闚 i innych pomagier闚 r闚nie) w procesie decyzyjnym.

      Etapy procedury:

      1. Wojskowi okre郵aj cechy sprz皻u wojskowego do zakupu. Zostaje rozpisany przetarg.

      2. Wojskowi oceniaj, kt鏎e z nades豉nych ofert spe軟iaj wymagania okre郵one w przetargu. Je郵i oceni, 瞠 tylko jedna oferta spe軟ia warunki przetarg jest przerywany i wojskowi ponownie musz okre郵i cechy sprz皻u do zakupu. Je郵i wskazano kilku dostawc闚 spe軟iaj帷ych wymagania to wojskowi mog w skali punktowej sklasyfikowa jako嗆 oferowanego sprz皻u (nie jest to konieczne), co mo瞠 by pomocne je瞠li w dalszych etapach procedur dw鏂h dostawc闚 zostanie ocenionych podobnie.

      Koniec roli wojskowych. Zdefiniowali co potrzebuj, wskazali kt鏎y z oferowanych sprz皻闚 spe軟ia ich oczekiwanie. Komisja ma wybra uzbrojenie spe軟iaj帷e oczekiwania armii ale nie oznacza to, 瞠 b璠zie to najbardziej wypasiony sprz皻 z oferowanych.

      3. Do pracy przyst瘼uj ekonomi軼i i specjali軼i od przemys逝 zbrojeniowego. Oceniaj: 1) cen zakupu i koszty w okresie eksploatacji, 2) zakres polonizacji w procesie produkcji i serwisowania oferowanego sprz皻u, konkretny miernik to wp造wy podatkowe z tego tytu逝, 3) skala uzale積ienia od dostawcy w okresie eksploatacji sprz皻u, 4) zaanga穎wanie polskich o鈔odk闚 w rozw鎩 sprz皻u w przysz這軼i, 5) je瞠li sprz皻 b璠zie produkowany w Polsce lub cz窷 jego komponent闚 to prawdopodobie雟two produkcji na eksport w przysz這軼i. Ocena dokonana w tym etapie decyduje o wyborze sprz皻u.

      Pomijam opis kwestii technicznych jak mierzy i agregowa poszczeg鏊ne kryteria oceny.

      Ps. Przyk豉d my郵enia genera堯w:

      "Minister Mroczek stwierdzi, 瞠 propozycja PZL 安idnik zosta豉 odrzucona z uwagi na„dwukrotnie d逝窺zy”termin dostawy, w stosunku do oczekiwa resortu obrony. Wed逝g sekretarza stanu w MON resort wymaga przekazania wirop豉t闚 w dwa lata od podpisanie kontraktu, a sp馧ka oferowa豉 dostawy pierwszych wirop豉t闚 po czterech latach."

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 27 czerwca 2015 09:01
  • czwartek, 12 lutego 2015
    • Przetarg na 鄉ig這wce dla polskiej armii

      Irytuje mnie, gdy jako starszy szeregowiec, musz wykazywa elementarne b喚dy naszej armii. We wrze郾iu 2011 roku napisa貫m kr鏒ki satyryczny tekst krytykuj帷y przetarg na zakup samolotu szkolno-bojowego dla polskiej armii (http://krzysztofmazur.blox.pl/2011/09/Zakup-samolotow-szkolno-bojowych.html). Wojsko chcia這 kupi samoloty szkolne, kt鏎e jednocze郾ie by造by samolotami bojowymi (to tak jakby kupowa SUV-y dla szko造 nauki jazdy). Po kilku miesi帷ach armia zmieni豉 sw鎩 idiotyczny przetarg i og這si豉 przetarg na samoloty szkolne.

      Obecny przetarg na zakup 鄉ig這wc闚 jest obarczony analogicznym b喚dem jak omawiany wy瞠j przypadek. Wojsko pragnie kupi 鄉ig這wiec, kt鏎y b璠zie s逝篡 wojskom l康owym i jednocze郾ie b璠zie mie tak瞠 wersj morsk do zwalczania okr皻闚 podwodnych i jako 鄉ig這wiec ratowniczy. To znowu tak jakby鄉y chcieli kupi dobry samoch鏚 do jazdy po lasach i bezdro瘸ch, kt鏎y jednocze郾ie b璠zie dobr amfibi, ale nigdy nie b璠ziemy wykorzystywa tej samej maszyny w tych dw鏂h 鈔odowiskach. Chcemy tak dlatego aby mechanikom z zak豉d闚 naprawczych by這 l瞠j.

      Takie sformu這wanie zam闚ienia jest pochodn tego, 瞠 dotychczas wojsko korzysta這 z maszyn: Mi-8, Mi-17 tj. zmodernizowane Mi-8 i Mi-14 tj. wersja morska Mi-8.

      Do przetargu zg這si這 si trzech producent闚:

      · ameryka雟ki Sikorsky Aircraft Co., kt鏎y ma zak豉dy w Mielcu i oferuje 鄉ig這wiec N-70i, czyli unowocze郾iony Black Hawk,

      · w這sko-brytyjska AgustaWestland, w豉軼iciel PZL 安idnik, producent AW149,

      · Airbus Helicopters, producent EC725 Caracal, kt鏎y obieca, 瞠 jak wygra przetarg to kupi WZL (zak豉dy remontowe 鄉ig這wc闚) w υdzi i zatrudni w nich dodatkowo kilkaset os鏏. Ta maszyna zreszt najbardziej podoba si te wojskowym - bo jest najbardziej podobna do Mi-8, du瘸, zdolna do przewo瞠nia najwi瘯szej liczby 穎軟ierzy (do 28 os鏏, konkurencja - o osiem-dziesi耩 mniej).

      Wszystko wskazuje na to, 瞠 瘸dna z oferowanych maszyn nie ma wersji "morskiej", cho najbli窺zy ich spe軟ienia jest francuski EC725 Caracal. Sikorsky ma od tego inny 鄉ig這wiec - Sea Hawk, a AgustaWestland nie ma chyba nic.

      Je郵i wojsko b璠zie upiera si przy jednym typie 鄉ig這wca do wszystkiego, to oznacza b璠zie, 瞠 wersja "morska" b璠zie s豉biutka i na dodatek za prace konstrukcyjne nad jej przygotowaniem zap豉ci polski podatnik.

      Rekomendacje:

      1. Uniewa積i obecny przetarg.

      2. Rozpisa dwa oddzielne przetargi: Pierwszy, na 鄉ig這wce dla wojsk l康owych. Drugi przetarg, na 鄉ig這wce morskie.

      3. Jako kryteria przyj望 do wyboru oferty:

      · cena zakupu + koszty eksploatacji (w tym napraw) przez nast瘼nych 10 lat,

      · produkcja na terenie Polski na potrzeby zam闚ienia i przysz豉 produkcja w Polsce na eksport, stopie polonizacji produkcji,

      · zakres prac rozwojowych w przysz這軼i nad zakupionym modelem na terenie Polski,

      · elastyczno嗆 w doborze uzbrojenia do zakupionego 鄉ig這wca.

      Nie znaj帷 szczeg馧闚 ofert jakie zostan z這穎ne na 鄉ig這wiec dla wojsk l康owych - bior帷 pod uwag powy窺ze kryteria - obstawia豚ym, 瞠 wygra AW149 z PZL 安idnik. Najta雟za b璠zie N-70i, ale to stara nierozwojowa konstrukcja.

      To co najbardziej powinno nas martwi to brak kompetencji u wojskowych odpowiedzialnych za zakup sprz皻u dla wojska. 安iadcz o tym nie tylko omawiane powy瞠j dwa przetargi ale r闚nie przetarg na zakup transportera Rosomak, gdzie nie zadbano o odpowiednie opancerzenie oraz o dogodne prawa do eksportu dla polskiego producenta i prawa w豉sno軼i do innowacji wprowadzonych przez polskiego producenta. O b喚dach przy zakupie F-16 nie wspomn.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 12 lutego 2015 23:49

Tagi

Kana informacyjny