Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

polityka pieni篹na

  • czwartek, 04 stycznia 2018
    • Czy Polska powinna przyst徙i do strefy Euro

      Mam dosy dyskusji na temat przyj璚ia przez Polsk waluty Euro.

      Od ponad 10 lat hamletyzujemy na temat "wej嗆 do strefy Euro, czy nie wej嗆, oto jest pytanie". Profesor Marek Belka w wywiadzie dla DGP "Zamknijmy oczy i wskoczmy do basenu z euro" u篡waj帷 argument闚 ze sfery polityki zach璚a do przyj璚ia Euro. Jako prezes NBP by bardziej sceptyczny w tej sprawie. )

      Grupa ekonomist闚 wystosowa豉 list do premiera Morawieckiego z apelem o podj璚ie prac maj帷ych na celu przyj璚ie przez Polsk waluty Euro. Na 豉mach GW w podobnym tonie wypowiada si Roman Ku幡iar.

      Jestem za tym aby Polska przyj窸a Euro.

      Niestety, obecnie strefa Euro - b璠帷a u zarania projektem politycznym, a nie gospodarczym - nie spe軟ia warunk闚 "jednolitego obszaru monetarnego".

      Optymalny obszar walutowy wg teorii R.Mundella i innych powinien spe軟ia nast瘼uj帷e warunki:
      1. Sta貫 kursy wymiany lub wsp鏊na waluta wewn徠rz obszaru,
      2. P造nne kursy wymiany na zewn徠rz obszaru ,
      3. Wysoki stopie mobilno軼i kapita逝,
      4. Integracja rynku finansowego,
      5. Wysoki stopie wewn皻rznej mobilno軼i si造 roboczej, lub wysoki stopie elastyczno軼i p豉c,
      6. Ograniczona zewn皻rzna mobilno嗆 czynnik闚 produkcji lub jej brak ,
      7. Scentralizowana lub skoordynowana polityka fiskalna ,
      8. Wsp鏊ny bud瞠t umo磧iwiaj帷y przywr鏂enie lokalnej r闚nowagi ekonomicznej,
      9. Wewn皻rzna dywersyfikacja gospodarek region闚 tworz帷ych obszar walutowy,

      Obecnie strefa Euro nie spe軟ia warunk闚 7 i 8 a warunek 5 jest spe軟iony cz窷ciowo. Nie wida na razie aby Niemcy, Belgowie, Holendrzy... byli gotowi realizowa warunek 8 tzn. corocznie dop豉ca do bud瞠tu Grecji, Cypru, Portugalii,... W sferze Euro w obecnym kszta販ie "greckie kryzysy" b璠 powraca oraz wzrasta b璠zie nier闚no嗆 pomi璠zy P馧noc Europu i Po逝dniem. Wprowadzone warunki utrzymania dyscypliny bud瞠towej i og鏊noeuropejski nadz鏎 nad sektorem bankowym zmniejszaj prawdopodobie雟two powt鏎ki "kryzysu greckiego" ale go nie eliminuj. Je郵i nie ma gotowo軼i do realizacji punkt闚 7 i 8 to lepiej rozmontowa stref Euro w uporz康kowany spos鏏 np. jak opisany przez Stefana Kawalca w "Paradoks strefy euro....".

      Tyle o strefie Euro. Czy Polska spe軟ia warunki aby przyst徙i do strefy Euro w obecnym kszta販ie? Niestety, gospodarka polska nie spe軟ia warunk闚 przyst徙ienia do strefy Euro i nie mam tu na my郵i tylko warunk闚 Maastricht.

      Spe軟ienie kryteri闚 z Maastricht pozwala przyj望 walut EURO, ale nie gwarantuje, 瞠 po wst徙ieniu do strefy EURO gospodarka b璠zie dobrze funkcjonowa. Aby dobrze funkcjonowa w obszarze wsp鏊nej waluty gospodarka musi mie d逝goterminow zdolno嗆 do poprawy produktywno軼i w tempie analogicznym jak w wiod帷ych gospodarkach strefy oraz mie zdolno軼i innowacyjne. Przyj璚ie wsp鏊nej waluty eliminuje dewaluacj jako czynnik, kt鏎y m鏬 kr鏒koterminowo poprawia konkurencyjno嗆 gospodarki w uj璚iu nominalnym Po przyj璚iu wsp鏊nej waluty wszelkie dostosowania b璠 musia造 przebiega w sferze realnej.
      Kryteria z Maastricht dotycz帷e inflacji, kursu walutowego po鈔ednio sprawdzaj zdolno嗆 gospodarki do utrzymania produktywno軼i na konkurencyjnym poziomie, ale badanie formalnych warunk闚 konwergencji obejmuje bardzo kr鏒ki okres. Pytanie czy polska gospodarka jest w stanie w perspektywie kilkunastu lat poprawia produktywno嗆 i innowacyjno嗆? Dzisiaj odpowied brzmi NIE.

      Po pierwsze, rynek pracy nie jest dostatecznie elastyczny. Istniej bariery w dostosowaniu czasu pracy do potrzeb pracodawcy oraz bariery w rozwi您ywani stosunku pracy. W 2011 roku przestanie dzia豉 ustawa o 豉godzeniu skutk闚 kryzysu, kt鏎a pozwala豉 regulowa pracodawcy czas pracy w zale積o軼i od popytu na zatrudnienie. Trzeba rozwi您ania tej ustawy na sta貫 przenie嗆 do prawa pracy. Nale篡 uelastyczni warunki rozwi您ywania um闚 pracy na czas nieokre郵ony. Brak mieszka do wynaj璚iach po niskich cenach ogranicza przemieszczenie si造 roboczej pomi璠zy regionami. Najgorzej jest w zakresie podnoszenia kwalifikacji, przekwalifikowanie si, zmiany zawodu. Dzia豉lno嗆 Funduszu Pracy w tym zakresie zosta豉 ograniczona. Kulturowo r闚nie nie jeste鄉y elastyczni aby zaakceptowa fakt, 瞠 w ci庵u 篡cia pracujemy w kilku zawodach.

      Po drugie, gospodarka polska ma za nisk stop oszcz璠no軼i, w zwi您ku z czym zbyt ma豉 ilo嗆 鈔odk闚 mo瞠 by przekazana na inwestycje. Obecnie dzi瘯i dotacj z UE , problem nie jest widoczny, ale za kilka lat ilo嗆 subwencji z UE spadnie . Patrz przypadek Portugalii, Hiszpanii, Irlandii. Dodatkowo, doch鏚 narodowy generowany przez kapita jest cz窷ciowo transferowany przez w豉軼icieli za granic, a w przypadku sp馧ek pa雟twowych pobierany jest przez bud瞠t na bie膨c konsumpcj. Brak jest dostatecznej ilo軼i krajowego kapita逝 o du瞠j warto軼i (du瞠j koncentracji), kt鏎y generuje dochody, przeznaczane na kolejne inwestycje. Rozdrobnienie w豉sno軼i kapita造 powoduje, 瞠 dochody przeze generowane w warunkach recesji przeznaczane b璠 w wi瘯szej cz窷ci na konsumpcj.

      Po trzecie, innowacyjno嗆 gospodarki os豉bia spos鏏 w jaki dzia豉j instytucje badawcze i naukowe, z kt鏎ych wi瘯szo嗆 jest pa雟twowa. Brak zainteresowania prac na rzecz przemys逝 i brak umiej皻no軼i menad瞠rskich jak zarz康za wynalazkami i ich wdro瞠niami. Niskie 鈔odki przeznaczane na B&R przez pa雟two i przez sektor prywatny. Brak u krajowych w豉軼icieli kapita逝, kt鏎y m鏬豚y by przeznaczony na innowacje, na B&R i na wdro瞠nia innowacji. Jerry Engel w wyk豉dzie wyg這szonym dla m這dych przedsi瑿iorc闚 w centrum Intela w San Francisco w czasie konkursu Intel Global Chellange powiedzia:
      „Tworzy innowacje to znaczy traci pieni康ze po to, 瞠by w bli瞠j nieokre郵onej przysz這軼i odrabia straty, a jeszcze p騧niej zarabia. To wymaga pozytywnego sposobu my郵enia i wytrwa這軼i. Wielu z was za這篡 firmy, wielu z was b璠zie pracowa這 nad 鈍ietnymi innowacyjnymi, i wielu z was zbankrutuje. Nie traktujcie bankructwa jak pora磬i, bo to nie jest pora磬a.” Ma豉 Koncentracja kapita逝 u polskich przedsi瑿iorc闚 pozwala na modernizacj ale nie innowacje jak zdefiniowano powy瞠j.

      Decyduj帷 si na przyst徙ienie do wsp鏊nej waluty i chc帷 odnie嗆 sukces Polska rozwi您a te trzy problemy: poprawi elastyczno嗆 rynku pracy, zwi瘯szy zdolno嗆 do finansowania inwestycji ze 鈔odk闚 krajowych, poprawi innowacyjno嗆 gospodarki. Na razie nie mamy sukces闚 w tych trzech dziedzinach.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 04 stycznia 2018 19:46
  • sobota, 25 lutego 2017
    • R闚nouprawnienie na banknotach

      NBP wprowadzi do obiegu banknot 500 z z wizerunkiem kr鏊a Jana III Sobieskiego. Celem wprowadzenia nowego nomina逝 jest obni瞠nie koszt闚 emisji i sprawne zarz康zanie zapasem strategicznym banknot闚 przechowywanych przez NBP – argumentowa decyzj polski bank centralny. Pierwotnie planowano banknot 500 z z wizerunkiem kr鏊owej Jadwigi. Taki banknot zosta zaprojektowany w 1994 r. No c騜 m篹czyzna po raz kolejny wypar kobiet.

      A mo瞠 tak doceni wk豉d kobiet w budow pa雟twowo軼i polskiej. Obok ju funkcjonuj帷ych banknot闚 z wizerunkiem kr鏊闚 wyemitowa banknoty z wizerunkiem ma鹵onek monarch闚. Oto propozycje wizerunk闚 na banknotach:

      10 PLN - Dobrawa Przemy郵idka, ksi篹na Polski, 穎na Mieszka I

      20 PLN - Rycheza Lotary雟ka, kr鏊owa Polski, 穎na Mieszka II

      50 PLN - Jadwiga 奸御ka, ksi篹na 郵御ka, 鈍i皻a Ko軼io豉 Katolickiego, 穎na Henryka I Brodatego, ksi璚ia wroc豉wskiego, matka Henryka II Pobo積ego

      100 PLN - Jadwiga Andegawe雟ka, kr鏊 Polski, 穎na W豉dys豉wa II Jagie陶y,

      200 PLN - Bona Sforza d’Aragona, kr鏊owa Polski, 穎na Zygmunta Starego

      lub Anna Jagiellonka, kr鏊owa Polski, 穎na Stefana Batorego

      Prosz przeczyta 篡ciorysy (linki pod imionami) i oceni czy zas逝guj na wizerunki na banknotach?

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 25 lutego 2017 23:32
  • 鈔oda, 12 sierpnia 2015
    • Dyskusje Rady Polityki Pieni篹nej

      Przejrza貫m opisy dyskusji Rady Polityki Pieni篹nej z okresu ostatnich kilkunastu miesi璚y. Przyjmuj帷 za這瞠nie, 瞠 te kr鏒kie (2 ½ – 4 ½ strony) sprawozdania rzetelnie oddaj tematy omawiane na posiedzeniach RPP oraz formu這wane oceny i wnioski wida, 瞠 dyskusje Rady koncentruj si na kilku wybranych tematach, tj:

      1. Koniunktura na 鈍iecie: Sytuacja w gospodarce, zmiany PKB w USA, w gospodarkach strefy EURO, w krajach rozwijaj帷ych si ze szczeg鏊nym uwzgl璠nieniem gospodarki chi雟kiej. Wp造w zmian w otoczeniu zewn皻rznym na eksport gospodarki polskiej.

      2. Polityka monetarna Rezerwy Federalnej i jej wp造w na rynki finansowe tj. ceny aktyw闚, kursy wymiany dolara, inflacj w USA. Niestety rzadziej omawiana jest polityka pieni篹na EBC, kt鏎a jest wa積iejsza dla naszej gospodarki.

      3. Wp造w zmian na 鈍iatowych rynkach finansowych na: nap造w/odp造w kr鏒koterminowego kapita造 na polski rynek finansowy i wp造w m.in. na popyt na obligacje skarbowe oraz na zmian kursu z這tego.

      4. Zmiany 鈍iatowych cen surowc闚. Wp造w na tempo inflacji w Polsce.

      5. Stanu koniunktury w gospodarce krajowej tj. zmiany w ostatnim okresie i prognozy: produkcji przemys這wej, produkcji budowlano-monta穎wej, sprzeda篡 detalicznej.

      6. Ocena tempa wzrostu PKB gospodarki polskiej o ostatnich okresach, prognoza wzrostu PKB w kolejnych kwarta豉ch. Analiza zmian sk豉dnik闚 popytowych determinuj帷ych zmiany w krajowym PKB tj. konsumpcja indywidualna, konsumpcja zbiorowa, inwestycje, eksport, import i prognozy na przysz這嗆.

      7. Sytuacja na rynku pracy: zatrudnienie, bezrobocie, zmiana wynagrodze i jednostkowych koszt闚 pracy. Wp造w sytuacji na rynku pracy na inflacj.

      8. Sytuacja na rynku kredytowym. Zmiany kredyt闚 dla przedsi瑿iorstw, gospodarstw domowych

      9. Inflacja (CPI, PPI, inflacja bazowa) zmiany w ostatnim okresie i prognoza. Czynniki wp造waj帷e na inflacj: popyt i poda towar闚 i us逝g, jednostkowe koszty pracy, kursy walutowe, zmiany cen surowc闚, zmiany cen przez monopolist闚, zmiany w podatkach wp造waj帷e na zmian cen. Ani s這wa o wp造wie prowadzonej przez Rad polityce pieni篹nej na inflacj. Por闚nanie tempa inflacji z projekcj inflacji opracowan przez NBP kilka miesi璚y wcze郾iej.

      10. Sformu這wanie wniosku w spawie zmiany st鏕 procentowych NBP.

      RPP nie podejmuje na swoich posiedzeniach nast瘼uj帷ych temat闚:

      1. Rady nie interesuje analiza i ocena skutk闚 podj皻ych w przesz這軼i decyzji tj. w jaki spos鏏 wp造n窸y na przebieg proces闚 gospodarczych. Jedynie na posiedzeniu, na kt鏎ym RPP podj窸a kolejn decyzj o zmianie st鏕 procentowych Rada dokona豉 oceny skutk闚 poprzedniej decyzji. Rzadko, ale zdarza si 瞠 Rada dyskutuje na temat jakie mog by konsekwencja zmiany st鏕 procentowych NBP dla inflacji i dynamiki gospodarczej np. posiedzenie RPP w pa寮zierniku 2014

      2. Rada nie interesuje zmiana wielko軼i poszczeg鏊nych kategorii pieni康za: M0, M1, M3.... Poj璚ie "popyt na pieni康z" nie pojawi這 si chyba ani razu w sprawozdaniach. Brak jest analizy mechanizmu i czynnik闚 kszta速uj帷ych popyt na pieni康z, si造 oddzia造wania poszczeg鏊nych czynnik闚. To samo dotyczy mechanizmu kreacji poda篡 pieni康za przez system bankowy.

      3. Pominiecie w dyskusjach Rady analizy kategorii poda i popyt na pieni康z mo瞠 鈍iadczy o tym 瞠 wg Rady te kategorie nie s istotne dla poziomu inflacji, kt鏎a wg RPP jest determinowana przez mechanizm kosztowy (wynagrodzenia, wydajno嗆 pracy) i ceny 鈍iatowe + kurs wymiany.

      4. Poniewa Rady nie interesuje zwi您ek pomi璠zy pieni康zem i inflacj to nie zajmuje si analiz skutk闚 zmiany st鏕 procentowych na ww. kategorie jak r闚nie skuteczno軼i polityki pieni篹nej NBP prowadzonej przy pomocy innych instrument闚 ni stopa procentowa np. operacji otwartego rynku (chocia temat polityki monetarnej FED jest obecny na ka盥ym posiedzeniu).

      5. W zasadzie nie zajmuje si sektorem bankowym, kondycja sektora bankowego, analiz zmian w bilansie sektora bankowego, zmianach depozyt闚, p造nno軼i/nadp造nno軼i sektora bankowego. Sporadycznie dyskutuje o zmianie wielko軼i kredyt闚.

      Z temat闚, kt鏎e s omawiane przez Rad i tych kt鏎e s pomijane mo積a sformu這wa wniosek, 瞠 podstawowy model jakim pos逝guje si Rada to r闚nanie bilansowe:

      Y = C + G + I + (E – Im)

      przy czym pomija analiz w jaki spos鏏 zmiany st鏕 procentowych wp造waj na poszczeg鏊ne zmienne w ww. to窺amo軼i. Rady nie interesuje analiza zale積o軼i:

      v * M = P * y

      M = m * M0

      lub bardziej skomplikowanych modeli opisuj帷ych relacj pieni康za i inflacji.

      Podsumowuj帷 w dyskusji Rady dominuj zagadnienia z obszaru proces闚 realnych w gospodarce polskiej (produkcja, wynagrodzenia, zatrudnienie), zmiany w gospodarce 鈍iatowej, polityki monetarnej FED i EBC ale nie polityki pieni篹nej NBP. Jest jednak nadzieja na zmian. Ostatnie sprawozdania z posiedzenia Rady w br. s d逝窺ze (ok 5 stron). Rada wi璚ej dyskutowa豉 na temat zmienia/nie zmienia stopy procentowe i skutk闚 dla gospodarki.

      Powy窺ze spostrze瞠nia s poprawne o ile sprawozdania z przebiegu dyskusji na RPP s rzetelne. Je郵i w publikowanych notatkach pomini皻o wiele temat闚 omawianych przez Rad i sp造cono formu這wane oceny i wnioski to przedstawiona powy瞠j ocena jest b喚dna.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 12 sierpnia 2015 09:33

Tagi

Kana informacyjny