Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

edukacja

  • wtorek, 05 lipca 2016
    • Struktura szkolnictwa

       Pani Minister Edukacji przedstawi豉 koncepcj reorganizacji systemu edukacji.

                                                 Struktura jednostek edukacyjnych

                                                             propozycja PiS

       

       

      Szko豉 powszechna

      8 lat

       4 lata nauczanie pocz徠kowe

       4 lata nauczenie przedmiot闚

       

       

       

       

       

       

       

       

      Liceum

      4 lata

       

      Technikum

      5 lat

       

      Szko豉 bran穎wa

      3 lata - stopie I

      2 lata - stopie II

       

       

       

       

       

       

       

      Wy窺ze studia magisterskie

       

      Wy窺ze studia zawodowe

       

       

       

       

       

       

       

       

       

                   

       

      Propozycja przedstawiona przez PiS cofa nas do systemu nauczania z lat 60-tych.  Skraca do 8 lat nauczanie powszechne, w tym jedynie 4 lata nauczania w podziale na przedmioty. Po kr鏒kiej edukacji powszechnej dzieci b璠 segregowane: do zawod闚ek (nazwanych w celach marketingowych  szko豉mi bran穎wymi),  do technikum lub  do liceum.  W czteroletnim  liceum m這dzie  ponownie  b璠zie przerabia program edukacji od podstaw.

      Moja koncepcja  struktury jednostek edukacyjnych r騜ni si zasadniczo od propozycji  pani  Minister . 

                                         Struktura jednostek edukacyjnych

                                                       propozycja KM

       

       

      Szko豉 podstawowa

      3 lata

       

       

       

       

       

       

       

       

       

      Gimnazjum

      7 lat

       

       

       

       

       

       

       

      Liceum

      3 lata

       

      Technikum

      4 lub 5 lat

       

      Szko豉 zawodowa

      1,  1,5  lub 2 lata

       

       

       

       

       

      Wy窺ze uczelnie

      4 lub 5 lat

       

      Wy窺ze szko造 zawodowe

      3 lata

       

      Policealne szko造 zawodowe

      od 6 do 12 miesi璚y

       

      Propozycja nowej struktura szkolnictwa. 

       Szko豉 podstawowa  (3 lata) -  Edukacja rozpoczyna si w wieku 6 lat. W szkole podstawowej realizowane jest jedynie nauczanie zintegrowane. Zaj璚ia s od godziny 8 do 16 (nie ma 鈍ietlic).  Zdecydowanie wi瘯sza liczba zaj耩 sportowych,  plastycznych, teatralnych, 酥iew, taniec, .... wi璚ej 

      Gimnazjum  (7 lat) -  program gimnazjum i metody dydaktyczne powinien by tak opracowane,   aby jego absolwent posia wiedz i umiej皻no軼i  na poziomie dzisiejszego przeci皻nego licealisty.

      Po gimnazjalna mo磧iwa jest  nauka w :

      Szko豉 zawodowa (1 - 2 lata, w zale積o軼i od wymaga zawodu)  -  w szko豉ch zawodowych uczniowie maj zaj璚ia z przedmiot闚 zawodowych, j瞛yk闚 obcych, WOS + praktyki zawodowe.  Nie ma nauczania przedmiot闚 takich jak j瞛yk polski, historia, itp. (opis szczeg馧owy koncepcji szko造 zawodowej)    Edukacja w szkole zawodowej ko鎍zy sie egzaminem zawodowym.

       

      Technikum  zawodowe (4-5 lat, w zale積o軼i od wymaga zawodu) - w technikum realizowany jest program jak w liceum z mniejsz liczb przedmiot闚 fakultatywnych, plus przedmioty zawodowe i praktyki zawodowe.  Absolwent technikum zdaje egzamin maturalny i egzamin zawodowy. 

      Liceum og鏊nokszta販帷e  (3 lata) - podstawowy cel nauki w liceum to przygotowanie do edukacji na uczelni wy窺zej i  pomoc w dokonaniu w豉軼iwego wyboru dalszej edukacji.  Nauka w liceum ma poszerzy horyzont wiedzy uczni闚,  50 proc. zaj耩  powinny to by zaj璚ia fakultatywne np. socjologia, elementy architektury,  nanotechnologia itp.  ka盥e liceum corocznie cze嗆 miejsc w pierwszych klasach powinno rezerwowa dla  absolwent闚 szk馧 zawodowych.   Egzamin maturalny powinien mie  now form

      Po uko鎍zeniu liceum lub technikum nauk mo積a kontynuowa w:

      Uczelnie:  uniwersytety, akademie, politechniki (5 lat, magister) -  potrzeba ok. 40 uczelni (co oznacza,  瞠 cz窷 obecnych politechnik i uniwersytet闚 b璠zie musia豉 by zredukowana do poziomu wy窺zych szk馧 zawodowych),  kt鏎e zapewnia edukacje dla  ok. 15-20 proc.  m這dzie篡 z rocznika.  Potrzeba co najmniej 4-6 uczelni  na najwy窺zym poziomie 鈍iatowym (2 uniwersytety, politechnika, akademia medyczna).   

      Wy窺ze szko造 zawodowe  (3 lata, licencjat) -  wiadomo o co chodzi,

      Policealne szko造 zawodowe  ( 3 - 12 miesi璚y, w zale積o軼i od wymaga zawodu) -  policealne szko造 zawodowe,  (a w豉軼iwie kursy zawodowe dla absolwent闚 lice闚) powinny by prowadzone przez:  szko造 zawodowe, technika, wy窺ze szko造 zawodowe

       

      Zmiana struktur jednostek szkolnych jest wa積a ale o  jako軼i edukacji szkolnej decyduj inne czynniki:

      Po pierwsze, kwalifikacje nauczycieli:   wiedza, dydaktyka, umiej皻no軼i wychowawcze.

      Po drugie,  motywacja nauczycieli,  szczeg鏊nie dyrektor闚 szk馧,  do dobrego wykonywania pracy.

      Po trzecie, dobry program nauczania (podstawa programowa)  i  dobre podr璚zniki i pomoce naukowe w szkole (aby dzieci wykonywa造 do鈍iadczenia, a nie czyta造 o nich w ksi捫kach).

      Wady system edukacji w Polsce.     Oto kilka z nich:

      1.   Brak systemu oceny jako軼i pracy nauczycieli.

      2.   Samorz康y edukacj traktuj nie jak swoje podstawowe zadania ale jako zadanie zlecone im przez pa雟two.  Dowolno嗆 wydawania subwencji o鈍iatowych przez samorz康y.

      3.   Brak atrakcyjnego szkolnictwa zawodowego dla absolwent闚 lice闚.

      4.   Niski poziom kszta販enia  w szko豉ch zawodowych . 

      5.   Istnienie wielu prywatnych pseudo uczelni wy窺zych o bardzo niskim poziomie nauczani.

      6.   Zani瞠nie poziomu wymaga maturalnych.

      7.   Ograniczenie do minimum zaj耩 kulturalnych (zaj璚ia plastyczne,  muzyczne,  teatralne,...

      8.   Zbyt ma豉 liczba godzin zaj耩 z wychowania fizycznego.

      9.   Bardzo ma豉 liczba zaj耩 praktycznych w szkole:  do鈍iadczenia,   zaj璚ia techniczne,

      10.  Powt鏎zenia w procesie edukacji

      11.  Polska szko豉 nie uczy samodzielnego my郵enia.   Dominuje encyklopedyczny model edukacji.  Prymat wiadomo軼i nad umiej皻no軼iami.

      12.  Brak systemu dokszta販ania nauczycieli.

       Jest co naprawia.

      A ponadto uwa瘸m,  瞠 dziennikarze powinni wzi望 si do rzetelnej pracy.

      Ps.  Lista problem闚 polskiej szko造:  http://lubnauer.liberte.pl/realne-i-pozorne-problemy-edukacji/

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 05 lipca 2016 13:50
  • 鈔oda, 13 stycznia 2016
    • Co powiedzia貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw ustawy o sze軼iolatkach.

      9 stycznia br. na Uniwersytecie Warszawskim odby這 si obywatelskie wys逝chanie publiczne w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach . W po軼ie z dnia 10 stycznia napisa貫m co us造sza貫m podczas spotkania. Poni瞠j prezentuj, co powiedzia貫m, wersja wyg豉dzona i skr鏂ona (moja wypowied znajduje si na youtube , 3 godz. 20 min. nagrania)

      1. Je郵i w przysz這軼i rz康 podejmie decyzje o pos豉niu 6-latk闚 do szko造 to jako obywatel b璠 si domaga wprowadzenia 10-letniej edukacji powszechnej w uk豉dzie 3-letnia szko豉 podstawowa, 7-letnie gimnazjum. Uzasadnienie:

      a) nie ma potrzeby posy豉 m這dych ludzi rok wcze郾iej do pracy,

      b) autorzy reformy systemu edukacji ulegli urokowi liczby 3. 3 lata edukacji zintegrowanej, 3 lata nauki w podziale na przedmioty w szkole podstawowej, 3 lata gimnazjum, 3 lata liceum lub szko造 zawodowej. Podstawa programowa dla ka盥ego z ww. 3-letnich okres闚 jest przygotowana przez inny zesp馧 dydaktyk闚. Skutek jest taki, 瞠 m這dzie dobrze zna histori okresu staro篡tno軼i i ma這 wie o historii najnowszej, zna mechanik i nie wie nic o fizyce kwantowej, zna geometri i nie wie nic o rachunku prawdopodobie雟twa i statystyce. 7-letnie gimnazjum powinno wyposa篡 w kompendium wiedzy niezb璠ne w XXI wieku i do dalszej edukacji.

      c) 10-letnia edukacja powszechne ma szczeg鏊ne znaczenie dla 1/3 m這dych ludzi kt鏎zy kontynuuj edukacj w szkole zawodowej,

      d) 3-letnie szko造 podstawowe pozwol utrzyma ma貫 plac闚ki szkolne na terenach wiejskich w po陰czeniu lokalowym z ma造mi przedszkolami.

      e) rozpocz璚ie nauki w gimnazjum w wieku 9 lat mo瞠 pomo瞠 w 豉godniejszym przej軼iu przez tzw. "wiek trudny" m這dzie篡",

      2. Je郵i w przysz這軼i rz康 podejmie decyzje o pos豉niu 6-latk闚 do szko造 to jako obywatel b璠 si domaga aby zaj璚ia w pierwszych trzech klasach szko造 podstawowej trwa造 od godziny 8.00 do 16.00, aby klasa by豉 pod opiek nauczyciela i asystenta. Uzasadnienie:

      a) w przedszkolu dziecko ma zapewnion opiek od 7.30 do 17.00, co umo磧iwia rodzicom prac zawodow.

      b) dodatkowe zaj璚ia to wychowanie fizyczne, zabawa, zaj璚ia plastyczne itd.

      c) w szkole s 鈍ietlice, ale w wi瘯szo軼i to "przechowalnie", dla 6-8-latk闚 lepiej aby dodatkowe "zaj璚ia" odbywa造 si w ich klasach.

      d) co robi dzieci odbierane po 3-5 godzinach zaj耩 szkolnych przez babcie, p豉tne opiekunki,.....? Siedz w domu przed TV, komputerem. Nie ma podw鏎ka z trzepakiem, nie ma wsp鏊nego popo逝dniowego pasania kr闚 na wsi. Dzieci nie nabywaj kompetencji spo貫cznych, kt鏎e mog造 zdobywa jako 7-latki w przedszkolu.

      3. Je郵i w przysz這軼i rz康 podejmie decyzje o pos豉niu 6-latk闚 do szko造 to jako obywatel b璠 si domaga aby zweryfikowano program nauczanie pocz徠kowego. Zmiana powinna realizowa has這 "Wi璚ej przedszkola w okresie nauczania pocz徠kowego". Wi璚ej zabaw, przygotowywania przedstawie, 酥iewu, ta鎍a,...... wi璚ej pracy w grupie. Uzasadnienie:

      a) jak w punkcie 2, trzeba rozwija bardziej kompetencje spo貫czne, po這瞠nie w salach klasowych dywan闚, to za ma這,

      Ps. Organizatorami wys逝chania obywatelskiego byli: Uniwersytet Warszawski, Wydzia Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Przestrze dla edukacji, Fundacja Idealna Gmina, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Kome雟kiego, Federacja Inicjatyw O鈍iatowych, Federacji Stowarzysze Nauczycielskich, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji. Instytucjami wspomagaj帷ymi s: Fundacja im. Stefana Batorego oraz Fundacja Pracownia Bada i Innowacji Spo貫cznych „Stocznia”.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 sie do pracy.

      Informacje o nowych wpisach na Facebooku i Twitterze

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Co powiedzia貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw ustawy o sze軼iolatkach. ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 13 stycznia 2016 23:00
  • niedziela, 10 stycznia 2016
    • Co us造sza貫m na obywatelskim wys逝chaniu publicznym w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach.

      9 stycznia br. na Uniwersytecie Warszawskim odby這 siobywatelskie wys逝chanie publiczne w sprawie tzw. ustawy o sze軼iolatkach (youtube ). Udzia wzi瘭i zwykli obywatele (jak pisz帷y te s這wa), przedstawiciele stowarzysze, fundacji zajmuj帷y si edukacj, pos這wie (PO, PiS, .N,...), naukowcy, sekretarz stanu w MEN ...... Organizacja spotkania perfekcyjna. Organizatorami wys逝chania obywatelskiego byli: Uniwersytet Warszawski, Wydzia Pedagogiczny Uniwersytetu Warszawskiego, Fundacja Przestrze dla edukacji, Fundacja Idealna Gmina, Fundacja Rozwoju Dzieci im. Jana Amosa Kome雟kiego, Federacja Inicjatyw O鈍iatowych, Federacji Stowarzysze Nauczycielskich, Stowarzyszenie Rodzice w Edukacji. Instytucjami wspomagaj帷ymi s: Fundacja im. Stefana Batorego oraz Fundacja Pracownia Bada i Innowacji Spo貫cznych „Stocznia”.

      Wys逝chanie publiczne powinno si odby na posiedzeniu komisji sejmowej, ale pos這wie PiS nie dopu軼ili do tego (w poprzedniej kadencji pos這wie PO czynili podobnie). Wys逝chanie to nie dyskusja, nie ma na celu osi庵niecie konsensusu, to po prostu wys逝chanie r騜nych opinii.

      Oto co zanotowa貫m:

      1. Przedszkola dla 2-latk闚.

      2. "3 tys. nowych przedszkoli na rozpocz璚ie trzeciego tysi帷lecia" lub "przedszkole w ka盥ej wsi".

      3. Utrzyma obowi您ek przedszkolny dla 5-lak闚.

      4. "Dzieci s inteligentne a doro郵i ju nie."

      5. Stworzy lepsze warunki dla indywidualizacji nauczania. Klasy w nauczaniu pocz徠kowym powinny by prowadzone przez nauczyciela i asystenta.

      6. Zmieni system oceny uczni闚 z karania z pope軟ione b喚dy na 'ocenianie kszta速uj帷e' k豉d帷e nacisk na to co si uda這 osi庵n望.

      7. W ka盥e szkole podstawowej powinien by psycholog, logopeda.

      8. Brak jest systemu/sieci promowania najlepszych praktyk/osi庵ni耩 szk馧/nauczycieli.

      9. Zanik pracy rodzic闚 nad rozwojem dziecka w domu/rodzinie.

      10. Brak przedszkoli na terenach wiejskich. 49 proc. dzieci w wieku poni瞠j 5 lat na terenach wiejskich nie chodzi do przedszkola.

      11. Konieczna jest reforma 鈍ietlic szkolnych.

      12. System edukacji, przepisy prawa w tym zakresie s "miastocentrczne", a 40 proc. ludno軼i mieszka na terenach wiejskich.

      13. Ustawa o edukacji po wielu zmianach jest nieczytelna. Potrzebna jest nowa.

      14. Post瘼uj帷a prywatyzacja o鈍iaty pog喚bia nier闚no軼i spo貫czne.

      15. Z造m rozwi您aniem jest danie rodzicom mo磧iwo軼i zdecydowania o "cofni璚iu" dziecka do przedszkola lub powt鏎zeniu klasy pierwszej lub drugiej. Rodzi to u dzieci poczucie kl瘰ki.

      Ciekawych opinii by這 wi璚ej ale nie zanotowa貫m, za co wszystkich czytelnik闚 przepraszam.

      A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze musz wzi望 si do rzetelnej pracy.

  • wtorek, 29 wrze郾ia 2015
    • Szko造 zawodowe

      O jakiego czasu wszyscy wszem i wobec g這sz konieczno嗆 odbudowy szkolnictwa zawodowego (SZ). 

      Konkretne propozycje?     

      Dlaczego szko造 zawodowe (SZ) podupad造? SZ s drogie,  a  nowoczesna szko豉 zawodowa  (RSZ)  by豉by bardzo droga.  Rok kszta販enia w dobrej  SZ  jest wy窺zy ni w og鏊niaku:  warsztaty,  praktyki.....  Poza tym nie wiadomo co zrobi z absolwentami zawod闚ki.  Ilu fryzjer闚, kucharzy,  mechanik闚 samochodowych......  potrzeba w miasteczku/powiecie?   Z og鏊niakiem jest 豉twiej i taniej.  M這dzie sko鎍zy i jak matura nie b璠zie za trudna (a nie jest) to p鎩dzie na nic nie warte p豉tne studia w prywatnej tzw.  wy窺zej uczelni.  Dla bud瞠tu pa雟twa taniej,  dla powiatu odpowiedzialnego za szkolnictwo ponad gimnazjalne mniej k這potu. 

      Kilka propozycji w sprawie reformy szkolnictwa zawodowego.

      1.    Punktem wyj軼ia do reformy szkolnictwa zawodowego jest  wprowadzenie 10-letniej edukacji powszechnej.   Edukacja w szkole podstawowej i gimnazjum powinna trwa 陰cznie 10 lat:  3-4 lata nauczania pocz徠kowego w podstaw闚ce i 6-7 lat gimnazjum.  Wi璚ej czytaj   W gimnazjum m這dzie powinna otrzyma niezb璠ne wykszta販enie z takich przedmiot闚 jak:  j瞛yk polski, matematyka,  historia,  geografia  itp.....  W zreformowanej szkole zawodowej (RSZ) m這dzie nie powinna traci czasu na nauk  tak zwanych przedmiot闚 og鏊nych  za wyj徠kiem kontynuacji nauki j瞛yka obcego i  WO .....  Przyk豉d jakie  przedmioty og鏊ne s  obecnie nauczane  w szko豉ch zawodowych   W RSZ m這dzie uczy si przedmiot闚 zawodowych i odbywa praktyki (w warsztatach przyszkolnych i w zak豉dach pracy).

      2.   Nauka w szkole zawodowej trwa rok, dwa lub trzy lata w zale積o軼i od wybranego zawodu.  Nie  ma 瘸dnego uzasadnienia aby niezale積ie od zawodu nauka trwa豉 trzy lata:  np. edukacja kelnera mo瞠 trwa rok,  a  kucharza  3 lata.  

      3.   Zreformowana szko豉 zawodowa  powinna prowadzi zaj璚ia dla os鏏 w r騜nym wieku:  dla m這dzie篡 po gimnazjum, dla m這dzie篡 po liceum,  dla m這dzie篡 po bezsensownych studiach wy窺zych.   Zdecydowanie wi璚ej m這dych ludzi po liceum powinno trafia do szk馧 zawodowych zamiast na p豉tne studia. 

      4.   O jako軼i kszta販enia zawodowego decyduj praktyki zawodowe.  Konieczna jest zmiana sposobu ich finansowania.   Pracodawca przyjmuj帷y ucznia  na praktyk   powinien dostawa godziwe wynagrodzenie  za ka盥y miesi帷 praktyki i premie za sukces po zdaniu egzaminu zawodowego przez ucznia.

      5.   Reforma szk馧 zawodowych odniesie sukces je郵i do szk馧 trafia b璠zie  m這dzie chc帷a si zdoby kwalifikacj w danym zawodzie.   Obecnie wielu m這dych ludzi podejmuje nauk w szkole zawodowe (w zawodzie), kt鏎a jest blisko miejsca zamieszkania.   Konieczne s dwa dzia豉nia:   

           5.1   doradztwo zawodowe w gimnazjach i liceach,

           5.2   poprawa dost瘼no軼i do szk馧 zawodowych,

      5.1   W gimnazjum przez dwa ostatnie lata nauki powinien by nauczany przedmiot dedykowany  poznaniu  r騜nych zawod闚.  Forma nauki:  filmy prezentuj帷e prac w r騜nych zawodach,  spotkania z przedstawicielami ro積ych zawod闚,  wizyty w zak豉dach pracy,   test u鈍iadamiaj帷e uczniom ich predyspozycje, rozmowy z doradca zawodowym,  .....  W liceum og鏊nokszta販帷ym  po這wa nauczanych przedmiot闚 powinna by fakultatywna, co powinno pom鏂 uczniom oceni czy dana dziedzina ich interesuje. 

      5.2   Poprawa dost瘼no軼i do szk馧 zawodowych wymaga przekazania szkolnictwa zawodowego do kompetencji samorz康闚 wojew鏚zkich.  Powiat jest ma造,  mo瞠 zorganizowa kszta販enie zawodowe w kilku, g鏎a kilkunastu zawodach.  Je郵i w powiecie jest szko豉 kucharska to od kilkunastu lat kszta販i kucharzy.   Ilu jest potrzebnych na danym terenie co roku nowych kucharzy,  mechanik闚 samochodowych?   Wojew鏚ztwo jest w stanie zorganizowa  sie szk馧 zawodowych wyposa穎nych w nowoczesne warsztaty przyszkolne.  Mo磧iwe s dwa modele organizacji szk馧.  Pierwszy scentralizowany: szko豉 zawodowa  dysponuje burs dla m這dzie篡, kszta販i w 1-2 zawodach, posiada dobrze wyposa穎ne warsztaty przyszkolne,  praktyki odbywaj si w du篡m zak豉dzie/-dach  w blisko szko造.   Drugi rozproszony, sie powi您anych szk馧 zawodowych  lub szko豉 zawodowa z kilkoma lokalizacjami:  szko豉 kszta販i w kilkunastu zawodach, to nauczyciele doje盥瘸j do szko造, szko豉 posiada warsztaty tylko dla kilku zawod闚 dla wielu zawod闚 szko豉 korzysta z warsztat闚 w innych plac闚kach do kt鏎ych uczniowie s dowo瞠nia przez szko喚.  Pierwszy model organizacji nadaje si do nauki zwod闚 w kt鏎ych praktyki zawodowe mo積a odby w jednym kilku zak豉dach pracy np. hutnik,  g鏎nik.  Drugi model nadaje si dla zawod闚 gdzie praktyki mo積a odbywa w wielu miejscach np.  kucharz,  fryzjer,.  

      6.   RSZ wymaga zmiany sk豉du kadry nauczycielskiej. Nie b璠zie w niej nauczycieli geografii,  historii,  matematyki ......  Dyrektor i kadra zarz康zaj帷a RSZ nie zarz康za szko陰 o sztywnej strukturze lecz szko陰 elastyczn, szko陰 kt鏎a potrafi szybko zorganizowa  szkolenie w nowym  zawodzie je郵i  pojawi si taka potrzeba na lokalnym rynku pracy,  szko陰 w kt鏎ej nauczyciele przedmiot闚 zawodowych b璠 zatrudniani na kr鏒koterminowe umowy,  kt鏎a wsp馧pracuje z lokalnymi zak豉dami pracy w celu zorganizowania jak najlepszych praktyk zawodowych,.....

      7.   Ni demograficzny,  nadmiar miejsc w liceach,  nadmiar wolnych miejsc na wy窺zych uczelniach,  zani穎ne wymagania na maturze,   pokutuj帷y mit o presti簑 wy窺zego wykszta販enia   powoduj,  瞠 zainteresowanie m這dzie篡 szko豉mi  zawodowymi  jest niskie.  Wielu m這dych ludzi dopiero gdy maj dwadzie軼ia kilka, trzydzie軼i  lat dochodzi do wniosku,  瞠 edukacja jak odbyli jest g....  warta.  W tzw. szkole wy窺zej za kt鏎 p豉cili nic sie nie nauczyli,   pozostaje  praca na stanowiskach nie wymagaj帷ych specjalnych kwalifikacji.

      Jak to zmieni?  

      Podnie嗆 wymagania.   Nie przepycha w gimnazjum uczni闚 z klasy do klasy na si喚,  nie ba si zostawi ich na drugi rok w tej samej klasie.  Podnie嗆 wymagania na maturze, kt鏎 teraz potrafi zda zdolny gimnazjalista.  Brak szk馧 zawodowych dla absolwent闚 lice闚 jest jednym z powod闚 zani瘸nia wymaga maturalnych.     Zamkn望 pseudo-uczelnie wy窺ze.   itp. 

       

      Kszta販enie w nowoczesna szkole  zawodowej  jest drogie,  bardzo drogie w por闚naniu z  kszta販eniem w liceum og鏊nokszta販帷ym i edukacj w wi瘯szo軼i prywatnych uczelni wy窺zych.  Drogie jest wyposa瞠nie i utrzymanie warsztat闚 szkolnych,  drogie s praktyki zawodowe,  drogie podr璚zniki  do nauki zawod闚 (niskie nak豉dy podr璚znik闚,  konieczna aktualizacja co kilka lat) , ....  Czy sta nas na nowoczesn szko喚 zawodow?  Reform szkolnictwa zawodowego mo積a sfinansowa wykorzystuj帷 鈔odki z Funduszu Pracy i dotacje unijne (zamiast traci 鈔odki na nic nie warte szkolenia zawodowe). Skr鏂enie okresu kszta販enia w szkole zawodowej da realne oszcz璠no軼i.  Jeden rok kszta販enia w zreformowanej zawod闚ce b璠zie 2-3 krotnie dro窺zy ni obecnie ale przeci皻ny czas kszta販enia w zreformowanej szkole zawodowej zamiast obecnych trzech lat,  b璠zie dwukrotnie kr鏒szy (od p馧 roku maksymalnie do 2 lat).

      Reform szkolnictwa zawodowego najlepiej zacz望 od  pilota簑,  a nie metod totalnej reformy jak za rz康闚 AWS. 

      Kto mo瞠 zarzuci, 瞠 proponuj zmian szk馧 zawodowych w o鈔odki doskonalenia zawodowego. Szko豉 zawodowa  jest do nauki zawodu a nie matematyki, historii, ....   Dzisiaj zajmuje si tym i tym i obie rzeczy robi na niskim poziomie.

       

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Szko造 zawodowe”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 29 wrze郾ia 2015 17:48
  • sobota, 04 pa寮ziernika 2014
    • Darmowe podr璚zniki

      Pani Premier w sejmowym exspos zapowiedzia豉 wydanie w kolejnych latach darmowych podr璚znik闚 dla wszystkich klas szko造 podstawowej i gimnazjum!!! Wydanie darmowego Elementarza uwa瘸 za sukces. Na podstawie obserwacji jednoelementowej pr鏏y tj. mojej wnuczki, dostarczenia darmowego elementarza nie uwa瘸m za sukces.

      Po pierwsze, nauczyciele od lat przyzwyczaili sie do pewnego "komfortu dydaktycznego" w prowadzeniu zaj耩 tzn. uczniowie opr鏂z podr璚znika maj zeszyty do 獞icze, nauczyciele od wydawnictw otrzymuj materia造 dydaktyczne, scenariusze prowadzenia lekcji. Ministerstwo tymczasem dostarczy這 "go造" podr璚znik oczekuj帷, 瞠 nauczyciele sami opracuj scenariusze lekcji, a uczniowie b璠 korzysta z zeszyt闚 w kratk i trzy linie (materia造 dydaktyczne dla nauczycieli s bardzo s豉be, to jest tylko plan zaj耩: http://naszelementarz.men.gov.pl/poradnik-dla-nauczyciela/ ). Na szcz窷cie prywatne wydawnictwa przygotowa造 獞iczenia do darmowego elementarza, kt鏎e szko造 kupuj finansuj帷 zakup z 50-z這towej dotacji na jednego ucznia.

      Po drugie, przygotowanie darmowego elementarza przez Pani Mari Lorek i zesp馧 by這 stosunkowo 豉twe. Wszak na rynku od lat by這 kilka elementarzy i mo積a by這 na ich podstawie stworzy dobry podr璚znik. Darmowy Elementarz likwiduje konkurencj. Nie ma zach皻 do napisania, ani warunk闚 do wprowadzenia na rynek innego lepszego elementarza. Je郵i kto wpadnie na pomys napisania rewelacyjnego, nowatorskiego ...... elementarza, b璠zie musia przekona do jego wprowadzenia urz璠nik闚 w MEN, a nie nauczycieli i rodzic闚. Pytanie na podstawie czego za kilka lat zostanie napisana nowa wersja elementarza? Czy nie zostaniemy z tym podr璚znikiem na kilkadziesi徠 lat tak jak z przedwojennym elementarzem Falskiego, po wycofaniu kt鏎ego w latach 70-tych wprowadzono fatalny elementarz.

      Po trzecie, w pierwszej klasie opr鏂z elementarza i 獞icze uczniowie ucz sie religii lub etyki, j瞛yka obcego, obs逝gi komputera. O darmowych podr璚znikach do tych przedmiot闚 MEN zapomnia.

      Po czwarte, wprowadzaj帷 darmowy elementarz i zapowiadaj帷 kolejne darmowe podr璚zniki rz康 zniech璚i wydawnictwa do pracy nad nowymi podr璚znikami. Po co ponosi nak豉dy skoro za kilka lat nie b璠zie mo積a sprzedawa podr璚znika. To dotyczy r闚nie podr璚znik闚 dla lice闚 i szk馧 zawodowych, w przysz這軼i kolejny rz康 mo瞠 zdecydowa o wprowadzeniu darmowych podr璚znik闚.

      Na rynku podr璚znik闚 szkolnych sytuacja jest specyficzna. Nie ma konkurencji cenowej pomi璠zy wydawnictwami. Ceny podr璚znik闚 s horrendalnie wysokie. Rodzice musz kupi podr璚zniki. O tym, jakie to podr璚zniki decyduje nauczyciel/szko豉, dla kt鏎ych cena nie jest kryterium wyboru. Dobrze je郵i jedynym kryterium wyboru jest jako嗆 podr璚znika, a nie inne korzy軼i nauczyciela lub szko造, za kt鏎e rodzice p豉c poprzez zawy穎ne ceny podr璚znik闚.

      Maj帷 problem z zawy穎nymi cenami podr璚znik闚 MEN postanowi rozwi您a go poprzez powr鏒 do czas闚 PRL wprowadzaj帷 jednolite podr璚zniki. Zrobiono krok dalej w kierunku komunistycznych rozwi您a. Podr璚zniki b璠 darmowe. Darmowo嗆 podr璚znik闚 jest iluzoryczna, poniewa zap豉c za nie wszyscy podatnicy. Poniewa bud瞠t pa雟twa ma deficyt to poprawne jest stwierdzenie, 瞠 na podr璚zniki finansowane s poprzez zwi瘯szenie d逝gu publicznego, koszty obs逝gi kt鏎ego ponosi b璠 obecni i przyszli podatnicy w tym, rodzice a w przysz這軼i uczniowie obdarowani darmowym elementarzem......

      S alternatywne sposoby zmniejszenia cen podr璚znik闚 zachowuj帷 zalety obecnej sytuacji, kiedy na rynku funkcjonuje wielu wydawc闚.

      Wariant PWE: Utworzy Pa雟twowe Wydawnictwo Edukacyjne, kt鏎e b璠zie sprzedawa w豉sne podr璚zniki + 獞iczenia + materia造 dydaktyczne po cenach r闚nym kosztom produkcji plus minimalna mar瘸. B璠zie konkurowa z innymi wydawnictwami jako軼i i cen. Oczekiwany rezultaty: spadek cen podr璚znik闚 w innych wydawnictwach, utrzymanie r騜norodno軼i podr璚znik闚 i konkurencji jako軼iowej pomi璠zy wydawnictwami, ograniczenie praktyk przekupywania nauczycieli/szk馧 w celu wybrania okre郵onego podr璚znika, poniewa wydawnictwa b璠 mia造 mniejsze 鈔odki finansowe na ten cel. Uaktywnienie rodzic闚 i uczni闚, kt鏎zy zawsze mog domaga si wyja郾ienia od nauczyciela, dlaczego wybra dro窺zy podr璚znik a nie ta雟zy z PWE.

      Wariant Dotacja: Z bud瞠tu pa雟twa przeznaczy dla szk馧 okre郵on kwot dotacji na ka盥ego ucznia przeznaczon na zakup podr璚znik闚 i innych materia堯w dydaktycznych. Kwota dotacji automatycznie wymusza zmniejszenie cen podr璚znik闚 przez wydawnictwa. Rodzice i uczniowie zostaj ca趾owicie pozbawieni wp造wu na wyb鏎 podr璚znika. Zwi瘯sza sie presja wydawnictw na decyzje dyrekcji/nauczycieli szk馧. Ograniczenie roli nauczycieli w wyborze podr璚znik闚 zwi瘯szenie roli dyrektor闚 szk馧. Utrzymana jest r騜norodno嗆 podr璚znik闚 i konkurencja jako軼iowa pomi璠zy wydawnictwami.

      Wariant Ceny urz璠owe: Mo積a wprowadzi ceny urz璠owe na podr璚zniki i zwi您ane z nimi materia造 dydaktyczne ustalane przez MEN lub inny organ, ). np. Elementarz wraz z kompletem 獞icze ma cen 40 z. W Polsce nadal cz窷 cen dla ludno軼i jest kontrolowana przez pa雟two (a dok豉dniej skala ich podwy瞠k), ale s to towary jednolite. W praktyce nale瘸這by wyznaczy jednakow cen dla wszystkich podr璚znik闚 (wraz z materia豉mi dydaktycznymi) do danego przedmiotu w danej klasie. Wydawnictwa konkurowa造by jako軼i, ale szuka造by sposob闚 na produkcj innych pomocy dydaktycznych, nie obj皻ych cenami urz璠owymi, kt鏎ych zakup by豚y konieczny aby w pe軟i korzysta z podr璚znika i 獞icze

      Ka盥y z przedstawionych wy瞠j wariant闚:

      powoduje spadek cen podr璚znik闚,

      zapewnia, 瞠 na rynku b璠zie mo磧iwy wyb鏎 spo鈔鏚 kilku podr璚znik闚 do nauki danego przedmiotu,

      istniej warunki do wprowadzenia nowych, lepszych podr璚znik闚,

      stwarza przes豉nki do konkurencji jako軼iowej pomi璠zy wydawnictwami,

      nie eliminuje w pe軟i - ale ogranicza - niegodne praktyki promocyjne wydawnictw maj帷e sk這ni nauczycieli do wyboru ich podr璚znika.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 04 pa寮ziernika 2014 18:16
  • sobota, 11 stycznia 2014
    • Prywatyzacja edukacji

      Przywileje polskiej szlachty doprowadzi造 do upadku I Rzeczpospolitej.

      Obecnie przywileje poszczeg鏊nych grup zawodowych doprowadzi造/prowadz do upadku przedsi瑿iorstw. Przyk豉dy: g鏎nictwo w璕la, linie lotnicze LOT, itd. Szczeg鏊nie uci捫liwe s przywileje wynikaj帷e z ustaw. Ustaw uchwalonych jeszcze w czasach socjalizmu. Pracodawcy staraj si ogranicza ich negatywne skutki m.in. poprzez „prywatyzacj” (zlecanie firmom prywatnym) prac obj皻ych przywilejami. Przyk豉dowo, w g鏎nictwie wiele prac podziemnych wykonywanych jest przez firmy zewn皻rzne, kt鏎ych pracownicy nie s obj璚i przywilejami g鏎niczymi, a jednocze郾ie pracownicy biurowi kopal korzystaj z przywilej闚 bran穎wych.

      Ostatnio przyspieszenia nabiera proces prywatyzacji edukacji dzieci i m這dzie篡. Gminy chc帷 uwolni si spod nadmiernych koszt闚 jakie wynikaj z przywilej闚 Karty Nauczyciela przekazuj szko造 stowarzyszeniom lub fundacjom, kt鏎e nie maj obowi您ku zatrudnia nauczycieli na podstawie karty nauczyciela. Edukacja w tak „sprywatyzowanych” szko豉ch jest nadal bezp豉tna ( do czasu, do czasu), co pozwala zachowa im status plac闚ki publicznej.

      Co mnie dziwi:

      1. Gminy zaczynaj taktowa edukacj m這dzie篡 jako uci捫liwy obowi您ek finansowy, kt鏎y w ca這軼i powinien by pokryty z subwencji bud瞠tu pa雟twa. Jako嗆 edukacji i wychowania m這dzie篡 ma drugorz璠ne znaczenie.

      2. Minister Edukacji, zamiast zlikwidowa Kart Nauczyciela, popiera proces prywatyzacji edukacji i uwa瘸 to za „rozwianie modelowe”!!!!

      Zamiast poprawia obecna Kart Nauczyciela, w uci捫liwym procesie spor闚 ze zwi您kiem zawodowym nauczycieli lepiej j zlikwidowa. Nowa karta nauczyciela, powinna okre郵a prawa i obowi您ki nauczyciela zapewniaj帷e lepsza jako嗆 edukacji i wychowania m這dzie篡, a nie kr鏒ki czas pracy i d逝gie urlopy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Prywatyzacja edukacji”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 11 stycznia 2014 07:40
  • niedziela, 02 wrze郾ia 2012
    • Podr璚zniki szkolne - narodowe narzekanie

      Pocz徠ek roku szkolnego. Rodzice, dziennikarze, politycy biadol: szkolne podr璚zniki s za drogie. Komplet nowych podr璚znik闚 to wydatek 350-400 z. Jeden nowy podr璚znik kosztuje ok. 30-35 z. Jest to kolejny dow鏚, jako nar鏚 lubimy narzeka, 瞠 dziennikarze wykorzystaj ka盥y 豉twy temat, 瞠 politycy lubi populistyczne has豉. Dowidzi to te konsumpcjonizmu rodzic闚 i krzewienia takiej postawy u dzieci.

      Popatrzmy optymistycznie i konstruktywnie.

      1. Nowe podr璚zniki s w sprzeda篡. Jak Ja chodzi貫m do szko造, ucze m鏬 naby 2-4 nowe podr璚zniki na otrzymane w szkole talony. Pozosta貫 podr璚zniki kupowa這 si u篡wane.

      2. Czy trzeba mie nowe podr璚zniki ? Mo積a sprzeda komplet z poprzedniego roku za 60% ceny wyj軼iowej, do這篡 150 z i kupi nowe podr璚zniki. Lub do這篡 10-30 z i kupi komplet u篡wanych podr璚znik闚. Ale trzeba dba o podr璚zniki, u篡wa ok豉dek.

      Przy okazji pada postulat wprowadzenia e-podr璚znik闚. Nie ma niestety darmowych obiad闚. Do e-podr璚znik闚 potrzebny b璠zie komputer lub tablet, kt鏎ego koszt jest r闚nowa積y warto軼i 3 – 6 komplet闚 nowych podr璚znik闚. Intensywnie u篡wany przez ucznia tablet lub notebook wytrzyma 3-5 lat. Wzrosn rachunki za energi w domu i w szkole. Czytanie z ekranu jest bardziej m璚z帷e dla wzroku ni z ksi捫ki. Darmowe e-podr璚zniki (op豉cane przez ministerstwo) b璠 s豉be, nawet je郵i ich pierwsze wydanie b璠zie dobre. Pow鏚, to braku konkurencji, brak pieni璠zy w bud瞠cie na ich aktualizacj.

      E-podr璚zniki zostan wprowadzone nie dlatego, 瞠 papierowe s drogie i ci篹kie, ale dlatego 瞠 w e-podr璚zniku mo積a zamie軼i wi璚ej tre軼i w r騜norodne formie (filmy, prezentacje, zdj璚ia, testy, podsumowania, tzw. 軼i庵i). Zostan wprowadzone jako dodatek do podr璚znik闚 papierowych lub jako samodzielny byt. Mechanizm rynkowy dotychczas nie spowodowa tej zmiany poniewa dzisiaj jest to dro窺ze rozwi您anie dla cz窷ci odbiorc闚 ni podr璚znik papierowy. Ale gdy ceny notebook闚 spadn np. do r闚nowarto軼i 1-2 komplet闚 podr璚znik闚.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 02 wrze郾ia 2012 11:55
  • czwartek, 24 maja 2012
    • Matura 2012

      Co roku przegl康am egzaminy maturalne z j瞛yka polskiego, matematyki i WOS. W tym roku, podobnie jak w latach ubieg造ch poziom trudno軼i, forma i zakres nie by odpowiedni na egzamin dojrza這軼i.

      J瞛yk polski

      Egzamin maturalny z j瞛yka polskiego jest hybryd. Troch sprawdza wiedze z zakresu literatury, troch z j瞛yka polskiego. Z j瞛yka polskiego sprawdza g堯wnie umiej皻no嗆 czytania ze zrozumieniem. Nie sprawdza znajomo軼i ortografii, gramatyki, znaczenia wyraz闚, umiej皻no軼i pisania tekst闚 jakie m這dzi ludzie b璠 musieli pisa na studiach lub w pracy. Taki stan rzeczy b璠zie mia miejsce dop鏒y nie nast徙i podzia obecnego przedmiotu j瞛yk polski na dwa przedmioty: literatura i j瞛yk polski (wi璚ej na ten temat) .

      Matematyka

      Egzamin z matematyki sprawdza znajomo嗆 technik matematycznych do rozwi您ania zagadnie zapisanych w j瞛yku matematyki. W przysz造m 篡ciu zawodowym uczniowie b璠 musieli umie sformu這wa problem w j瞛yku matematyki, zebra informacje potrzebne do jego rozwi您ania, a nast瘼nie go rozwi您a. Tej umiej皻no軼i egzamin nie sprawdza. Nikt nie przyjdzie do nich z problemem zapisanym w postaci r闚na z pro軸 o rozwianie. To oni b璠 musieli te r闚nania sformu這wa. Umiej皻no嗆 rozwi您ywania r闚nania kwadratowego by豉 podstaw do rozwi您ania wielu zada z tegorocznej matury. Wniosek: wi璚ej tzw. „zada z tre軼i” na maturze, dotycz帷ych zagadnie praktycznych.

      WOS

      Egzamin z WOS by zr騜nicowany. Sprawdza: czytanie tekst闚 ze zrozumieniem, wiedz o zadaniach organ闚 pa雟twowych (g堯wnie wy窺zego szczebla), znajomo嗆 poj耩 (np. co to jest liberalizm i kto by jego tw鏎c), znajomo嗆 os鏏 z 篡cia publicznego (kim by np. Jerzy Buzek). Egzamin z WOS unika zagadnie „z 篡cia” z jakimi zetkn si absolwenci, przyk豉dowo: Egzaminator闚 nie interesuje r闚nie wiedza absolwent闚 na temat systemu podatkowego, systemu ubezpiecze spo貫cznych, zagadnienia z prawa rodzinnego, praw pracownika, r騜nic pomi璠zy r騜nymi typami um闚 o prac. Nie interesuje ich czy wiedz jak za這篡 stowarzyszenie, fundacj, jakie organy pa雟twowe nale篡 powiadomi b璠帷 鈍iadkiem korupcji, ofiar mobingu w pracy. Egzamin z WOS powinien by obowi您kowy dla wszystkich na egzaminie maturalnym (wi璚ej na ten temat)


      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (3) Poka komentarze do wpisu „Matura 2012”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 24 maja 2012 16:52
  • 鈔oda, 14 wrze郾ia 2011
    • Nasza droga do ateizmu

      Je瞠li przez kolejne 20 lat religia b璠zie przedmiotem szkolnym to b璠ziemy spo貫cze雟twem w wi瘯szo軼i ateistycznym. Jak Francuzi lub szybko zmierzaj帷y w tym kierunku Hiszpanie. Osoby kt鏎e wprowadzi造 religi do szk馧 jako przedmiot nauczania, mia造 zapewne dobre intencje ale wyrz康zi造 nied德iedzi przys逝g ko軼io這wi powszechnemu.

      Ju na pocz徠ku lat dziewi耩dziesi徠ych ka盥y rodzic, kt鏎y chcia wychowa dzieci w wierze katolickiej dostrzega katastrofalne skutki tej decyzji. W szkole podstawowej na lekcj religii ucz瘰zcza wi瘯szo嗆 dzieci, w gimnazjum mniej a w liceum jeszcze mniej. Jeden z ksi篹y powiedzia, 瞠 przyst徙ienie gimnazjalist闚 do bierzmowania jest jednocze郾ie aktem po瞠gnania z ko軼io貫m.

      Przyczyn takiego stanu rzeczy jest kilka. Po pierwsze przeniesienie religii do szk馧 spowodowa這 wzrost liczby dzieci ucz瘰zczaj帷ych co spowodowa這 wzrost liczby katechet闚, z kt鏎ych wielu nie mia這 dostatecznych kwalifikacji. Cz窷 katechet闚 nadal ma s豉be przygotowanie. Wiele z dzieci ucz瘰zcza na religi poniewa w tym czasie nie mia這by po prostu co robi. Kilku uczni闚 nie zainteresowanych lekcj religii wystarczy, aby os豉bi motywacj pozosta造ch dzieci. Program nauki religii jest rozci庵ni皻y w czasie na 12 lat nauki. W rzeczywisto軼i programu nauczania jest na kilka lat w wymiarze jednej godziny tygodniowo. Z wynikami bada nt. religii w szkole mo積a zapozna si: http://www.eksoc.uni.lodz.pl/is/szkolna-lawa.pdf .

      Dlaczego po kilku latach nauki religii w szkole nie wycofano si z b喚dnej decyzji? Po pierwsze wynika to ze s豉bo軼i ko軼io豉 powszechnego w stosunku do ko軼io豉 instytucjonalnego. Po drugie ko軼io這wi instytucjonalnemu powr鏒 religii do szk馧 si spodoba, jako wyraz si造 ko軼io豉, jako nadzieja powrotu do stanu z XIX i pocz徠ku XX wieku.

      Dzieci i m這dzie ucz si wiary w domu od rodzic闚 i na spotkaniach wsp鏊noty religijnej. Prze鈍iadczenie, 瞠 lekcje religii organizowane przez pa雟twow szko喚 naucz wiary i ukszta速uj cz這nka ko軼io豉 powszechnego jest b喚dne.

      Konieczno嗆 wyprowadzenia lekcji religii ze szk馧 g這sz nie tylko zagorzali atei軼i ale r闚nie dostrzegaj rodzice i duchowni. Kt鏎y rz康 b璠zie mia odwag wy陰czenie religii z programu szk馧 i kto w ko軼iele instytucjonalnym b璠zie mia odwag poprze tak decyzj?

      Usuni璚ie religii z program闚 szkolnych nie oznacza zamkniecie sal szkolnych dla nauczania religii. Je瞠li rodzice i miejscowa parafia wyra膨 tak ch耩 to sale szkolne powinny by udost瘼niane do prowadzenia zaj耩 z religii. Szczeg鏊ne znaczenie ma to w wiejskich szko豉ch podstawowych, gdzie odleg這嗆 z miejsca zamieszkania do sal katechetycznych mo瞠 stanowi utrudnienie dla dzieci w pobieraniu nauki z religii.

      Usuwaj帷 nauk religii z programu szkolnego nie mo積a dopu軼i do tego, aby brak 鈔odk闚 finansowych doprowadzi do destrukcji nauczania religii. Katecheci opr鏂z trzymiesi璚znego wynagrodzenia po rozwi您aniu umowy o prac w szkole powinni otrzyma dodatkow odpraw na przyk豉d w wysoko軼i minimalnego wynagrodzenia w okresie kolejnych 6 miesi璚y. Zapewni to im 鈔odki do 篡cia i mo磧iwo嗆 kontynuowania pracy dydaktycznej w parafiach i da czas ko軼io這wi instytucjonalnemu na zorganizuje system finansowania nauki religii.

      Jakie b璠 skutki wycofania religii ze programu szkolnego?Prawdopodobnie zmniejszy si liczba m這dzie篡 ucz瘰zczaj帷ej na zaj璚ia,ale ci,kt鏎zyb璠 ucz瘰zcza w przysz這軼i b璠 cz這nkami ko軼io豉 powszechnego w pe軟ym tego s這wa znaczeniua nie ateistami uczestnicz帷ymi w obrz康kach ko軼ielnych.Zmniejszy si liczba potrzebnych katechet闚.Prawdopodobnie ko軼i馧 instytucjonalny zmniejszyliczb lekcji religii, a wi瘯szy nacisk po這篡 na inne formy nauki wiary m.in.organizowanie specjalnych nabo瞠雟tw dla dzieci i m這dzie篡,organizowanie spotka, mini pielgrzymek, wycieczek, warsztat闚 teatralnych z przedstawieniami o tematyce religijnej,letnich szk馧 religijnych,itp.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 14 wrze郾ia 2011 12:32
  • 鈔oda, 07 wrze郾ia 2011
    • Reforma edukacji – ocena nauczycieli

      Moja wnuczka posz豉 do pierwszej klasy. Pi耩 nowych os鏏 b璠zie mia這 wi瘯szy wp造w na jej wychowanie ni ja ; nauczycielka od kszta販enia zintegrowanego, nauczycielka angielskiego, nauczycielka informatyki, katechetka i Pan od wf. Niestety moja i rodzic闚 dziecka wiedza o ich kwalifikacjach jest r闚na zero. Za rok, dwa b璠 wiedzia komu powierzono wnuczk. W podobnej sytuacji jest miliony rodzic闚.

      Obecny system stopni nauczycielskich (nauczyciel sta篡sta, nauczyciel kontraktowy, nauczyciel mianowany, nauczyciel dyplomowany) nie informuje o tym jak wiedz ma nauczyciel, jakie umiej皻no軼i dydaktyczna, jak dobrym jest wychowawc. Wi瘯szo嗆 nauczycieli to nauczyciele dyplomowani czyli o najwy窺zych kwalifikacjach. Fikcja.

      Proponuj wprowadzi system ratingowy do oceny kwalifikacji nauczycieli. Ka盥y nauczyciel otrzymywa豚y ocen w skali pi璚iostopniowej: A – najlepsza ocena, B, C, D, E – najgorsza ocena, w trzech kategoriach:

      • wiedza z przedmiot闚 jakie naucza,
      • umiej皻no軼i dydaktyczne,
      • zdolno軼i wychowawcze,

      Przyk豉dowo, ocena ACB oznacza豉by, 瞠 nauczyciel ma bardzo dobr wiedz, przeci皻ne umiej皻no軼i dydaktyczne i ponad przeci皻ne zdolno軼i wychowawcze.

      Kto mia豚y ocenia nauczycieli. Niezale積e organizacje. Rola ministerstwa edukacji sprowadza豉by si do okre郵enia standardu oceny, kontroli czy nadawane przez organizacje oceny maj rozk豉d normalny, losowego weryfikowania nadanych ocen. I do nadawania i cofania licencji organizacj ratingowym.

      Jak cz瘰to nauczyciel musia豚y uzyska ocen. Obowi您kowo pierwsz ocen trzeba by這by uzyska w pierwszych trzech latach pracy w zawodzie, nast瘼n w okresie kolejnych 5 lat po uzyskaniu pierwszej oceny, kolejne co dziesi耩 lat. Dobrowolnie w ka盥ym momencie kiedy nauczyciel sam uzna, 瞠 powinien poprawi swoj ocen. Dlaczego tak cz瘰to, a nie jak obecnie, kiedy nauczycielem dyplomowanym zostaje si raz na ca貫 篡cie? Bo m這dzie si zmienia, podstawy programowe si zmieniaj, dyrektorzy szk馧 nie maja czasu na ocen nauczycieli a rodzice i uczniowie mog oceni ex post i nikt nie jest zainteresowany ich opini.

      Koszty obowi您kowej weryfikacji pokrywane s przez szko喚, dobrowolnej przez nauczyciela.

      Jak ocenia. Naj豉twiej oceni jest wiedz nauczycieli. Po prostu test. Ocena A powinna 鈍iadczy o tym, 瞠 nauczyciel ma wiedz pozwalaj帷a na prac z wybitnie uzdolnionymi uczniami. Ocena C oznacza bardzo dobr wiedz na poziomie platformy programowej obowi您uj帷ej w szkole. Podstaw do oceny umiej皻no軼i dydaktycznych jest przegl康 materia堯w dydaktycznych jakie opracowa, wizytacje lekcji. Najtrudniej jest oceni zdolno軼i wychowawcze.

      Taka ocena by豉by obiektywna. Pomaga豉by dyrektorom w doborze zespo逝 nauczycieli. Powinna by podstaw do wyznaczenia wysoko軼i wynagrodzenia.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 07 wrze郾ia 2011 00:07

Tagi

Kana informacyjny