Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

gospodarka

  • pi徠ek, 07 sierpnia 2015
    • Pomoc dla frankowicz闚

      Korupcja" przed wolna elekcj rozwija si w najlepsze. W 鈔od wieczorem Sejm (g這sami PiS, SLD, PSL) uchwali ustaw o mo磧iwo軼i przewalutowania kredyt闚 mieszkaniowych we frankach na walut krajow wg. kursu z dnia otrzymania kredytu. Realizacja tej ustawy mo瞠 kosztowa banki ok. 20 mld z.

      Frankowicze jeszcze nie mog by pewni redukcji swojego zad逝瞠nia i poprawy swoich warunk闚 bytu - ustaw musi zatwierdzi Senat i podpisa prezydent. Ja ju jestem pewien poniesionych strat i pogorszenia si moich warunk闚 bytu w przysz這軼i.

      G逝pi pos這wie my郵, 瞠 koszty ich radosnej tw鏎czo軼i ponios banki. Ju nast瘼nego dnia po uchwaleniu ustawy koszty ponios這 wielu obywateli - miedzy nimi pisz帷y te s這wa - trac帷 cz窷 swoich oszcz璠no軼i . Strata warto軼i posiadanych akcji bank闚, strata cz窷ci oszcz璠no軼i ulokowanych w funduszach akcyjnych, straty cz窷ci oszcz璠no軼i emerytalnych w OFE. Nawet je郵i ustawa przepadnie w dalszym post瘼owaniu legislacyjnym, to nie nale篡 oczekiwa, 瞠 kursy akcji bank闚 wr鏂 do poprzedniego poziomu. Cz窷 strat jest bezpowrotna.

      Je郵i ustawa w niezmienionej formie przejdzie procedur legislacyjn to straty ponios r闚nie inni. Bud瞠t, kt鏎y otrzyma o kilka mld z podatku dochodowego mniej. Przedsi瑿iorstwa i obywatele staraj帷y si o kredyty (spadek kapita堯w bank闚 wymusi ograniczenie akcji kredytowej, co spowoduje wzrost oprocentowania nowo przyznawanych kredyt闚).

      G逝pi pos這wie my郵,瞠 po przewalutowaniu kredyt闚 ul膨 'frankowiczom".Niestety nie.Po przewalutowaniu kredytu na z這te rata kredytu i odsetki b璠 na zbli穎nym poziomie jak we frankachCzytaj(kredytobiorcy, kt鏎zy wzi瘭i kredyt dawniej b璠 mieli raty+odsetki nieznacznie ni窺ze, kredytobiorcy , kt鏎zy wzi瘭i kredyt w ostatnich latach b璠 mieli koszty obs逝gi wy窺ze). W wyniku przewalutowania skr鏂i si okres sp豉ty kredytu.

      G逝pi pos這wie my郵帷y o swojej reelekcji, decyduj o "pomocy" kilkuset tysi帷om frankowicz闚, kt鏎zy s zamo積ymi obywatelami, kosztem kilku milion闚 obywateli.

      Je郵i ustawa w obecnej formie zostanie podpisana przez Prezydenta, to prawdopodobnie zostanie zaskar穎na do Trybuna逝 Konstytucyjnego lub nawet to trybuna堯w mi璠zynarodowych. Ustawa zmienia warunki dobrowolnych um闚 pomi璠zy bankami i kredytobiorcami obci捫aj帷 kosztami zmiany jedn ze stron; banki. W豉dza publiczna mo瞠 przyjmowa takie ustawy pod warunkiem, 瞠 koszty ich realizacji zostan pokryte ze 鈔odk闚 publicznych.

      Banki mo積a by這by obci捫y kosztami umorzenia cz窷ci kredytu po przewalutowaniu kredytu jedynie w tych przypadkach, gdy kredytobiorca zosta "naci庵ni皻y" przez bank na kredyt walutowy tzn. klient z這篡 wniosek o kredyt w PLN, nie m鏬 otrzyma kredytu w z這t闚kach poniewa nie posiada zdolno軼i kredytowej, pracownik banku nam闚i go na kredyt w CHF bo tu wg. metody stosowanej przez bank kredytobiorca posiada zdolno嗆 walutow. Trudno jednak b璠zie udowodni po latach jak faktycznie by這.

      Sprawc ba豉ganu jest Platforma Obywatelska, kt鏎a wnios豉 projekt ustawy pod obrady Sejmu, chc帷 w ten spos鏏 "kupi" g這sy wyborcze. Nie przewidzia豉, 瞠 inne partie przelicytuj j w przedwyborczym rozdawnictwie przywilej闚.

      Odpowiedzialno嗆 za to, 瞠 tak wiele os鏏 otrzyma這 kredyt we frankach ponosz:

      • w豉dze publiczne, szczeg鏊nie KNF, kt鏎a nie zakaza豉 udzielania kredyt闚 w obcych walutach osobo fizycznym ( banki maj alibi, ZBP sygnalizowa konieczno嗆 wprowadzenia takiej regulacji),
      • banki, kt鏎e w ocenie zdolno軼i kredytowej kredytobiorc闚 nie uwzgl璠nia造 ryzyka kursowego lub wr璚z "naci庵a造" klient闚 na kredyt walutowy w sytuacjach gdy kredytobiorca nie mia zdolno軼i kredytowej na kredyt w PLN.

      "Frankowicze" to nie s biedni obywatele, kt鏎ym trzeba pomaga. Obecnie maj wy窺ze koszty obs逝gi kredytu ni w momencie kiedy podpisywali umowy, ale wi瘯szo嗆 z nich sp豉ca kredyty w terminie.

      Je瞠li wi瘯szo嗆 parlamentarna chce koniecznie pom鏂 "frankowiczom" to mo瞠 zaproponowa pomoc dla tych, kt鏎zy faktycznie znale幢i si w z貫j sytuacji i nie s w stanie sp豉ca kredytu.

      Propozycja:

      Je郵i kredytobiorca nie jest w stanie sp豉ca kredytu z powodu wzrostu kursu CHF, to w porozumieniu z bankiem sprzedaje mieszkanie, uzyskane 鈔odki przeznacza na sp豉t kredytu. Je郵i otrzymane ze sprzeda篡 鈔odki nie wystarcz na sp豉t ca貫go kredytu to mo瞠 skorzysta z pomocy bud瞠tu pa雟twa. Je郵i bank umorzy 1/4 pozosta貫j do sp豉cenia kwoty kredytu to bud瞠t zap豉ci za umorzenie dodatkowej 1/4 pozosta貫go do sp豉ty kredytu. Kredytobiorcy pozostanie do sp豉ty jedynie 50 proc. r騜nicy pomi璠zy warto軼i zad逝瞠nia, a warto軼i sprzedanego mieszkania. Pomys造z innych pa雟tw.

      Podanie do Sejmu RP

      Uprzejmie prosz o przyj璚ie ustawy, kt鏎a zobowi捫e fundusze akcyjne do wyr闚nania strat jakie ponios貫m w wyniku powierzenia im oszcz璠no軼i mojego10 lat temu. TFI nie poinformowa這 mnie o ryzyku inwestowania w akcje. W wyniku kryzysu w roku 2008 roku ponios貫m straty. Ustawa powinna zobowi您ywa TFI do wp豉cenia na m鎩 rachunek inwestycyjny 90 proc. r騜nicy pomi璠zy zyskiem z inwestycji w d逝goterminowe obligacje skarbowe a zyskiem w inwestycje w akcje.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 07 sierpnia 2015 23:26
  • niedziela, 28 czerwca 2015
  • czwartek, 19 marca 2015
    • Monopole naturalne - mamy problem

      Ceny ropy naftowej spad造 w ostatnim okresie prawie dwukrotnie. Jako konsumenci korzystamy z tego, ceny benzyny i oleju nap璠owego spad造 o ok. 20 procent.

      安iatowe ceny w璕la kamiennego r闚nie spad造 prawie dwukrotnie. Niestety jako konsument nie zauwa篡貫m spadku:

      · cen energii elektrycznej, ok. 50 procent energii elektrycznej wytwarzanej jest z w璕la kamiennego,

      · op豉t za centralne ogrzewanie i ciep陰 wod u producent闚 wykorzystuj帷ych do ich produkcji w璕iel kamienny.

      Na rynku paliw, pomimo dominacji Orlenu, jest konkurencja. Na rynku energii elektrycznej konkurencja raczkuje. Poniewa rynek zosta w przesz這軼i podzielony terytorialnie pomi璠zy kilku dystrybutor闚 to mamy do czynienia z lokalnym monopolem naturalnym plus elementy kartelu. Rynek c.o. i c.w. to ju czysty monopol naturalny.

      Organy pa雟twowe odpowiedzialne za regulacje tych rynk闚 nie radz sobie z zaistnia陰 sytuacj. Nie dzia豉j w interesie konsument闚. Elektrownie i dystrybutorzy energii elektrycznej osi庵n ekstra zyski (rz康 wykorzysta to jako pretekst i ka瞠 elektrowniom przej望 kilka nierentownych kopal), a konsumenci detali軼i b璠 p豉ci wysokie rachunki za energi.

      Wnioski:

      · Tam gdzie si da wspiera rozw鎩 konkurencji tj. rynek energii elektrycznej,

      · Tam gdzie nie ma mo磧iwo軼i likwidacji monopolu naturalnego poprawia regulacje. Patrze jak to robi w innych krajach i czyta prace laureata nagrody Nobla z ekonomii Jean Tirole .

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 19 marca 2015 19:13
  • poniedzia貫k, 26 stycznia 2015
    • Niekonsekwentne Niemcy

      

      Od pierwszego stycznia wNiemczechobowi您uje nowa ustawa op豉cy minimalnej, zgodnie z kt鏎 pracownik musi otrzymywa minimum 8,5 Euro za godzin. Mindestlohngesetz stanowi, 瞠 wym鏬 stosowania p豉cy minimalnej odnosi si tak瞠 do firm zagranicznych, kt鏎ych pracownicy 鈍iadcz prac na terenieNiemiec. Minimalna stawka obowi您uje r闚niekierowc闚 w transporcie mi璠zynarodowym. I to niezale積ie od tego, czy tylko przeje盥瘸j oni przez Niemcy tranzytem, czy realizuj przew霩 kabota穎wy (samoch鏚zarejestrowany jest w Polsce, ale transportodbywa si wy陰cznie na terytorium Niemiec).

      Niestety w豉dze polskie podj窸y interwencje zbyt p騧no, tzn. po 1 stycznia 2015 r. , po informacjach prasowych i po nag這郾ieniu problemu przez polskie firmy transportowe. Ale jak ju zareagowa造 to wg zasady "kup Mo軼i Panowie". Pani Premier dzwoni do Pani Kanclerz, Minister Kosiniak i Premier Piechoci雟ki rozmawiaj ze swymi partnerami w rz康zie niemieckim, minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak zg這si豉 t spraw Komisji Europejskiej....

      Moim zdaniem Niemcy powinni by konsekwentni we wprowadzaniu absurdalnego praw. Na sw鎩 rynek dopuszcza jedynie towary z importu , wyprodukowane w fabrykach gdzie najni窺za p豉ca jest r闚na lub wy窺za od minimalnej p豉cy niemieckiej. Oznacza to koniec importu z Chin, Bangladeszu .....

      Dla Polski i innych pa雟tw granicz帷ych z Niemcami taka konsekwentna -acz absurdalne - postawa da豉by pewne korzy軼i. Nast徙i豉by reaktywacja handlu przygranicznego, na skal znacznie wi瘯sz ni w latach 90-tych,. Po drugie, wzros造by p豉ce w przedsi瑿iorstwach na terenie Polski produkuj帷ych na rynek niemiecki, w pierwszej kolejno軼i firmach b璠帷ych w豉sno軼i Niemc闚. Je郵i Chiny, Bangladesz.... nie spe軟i造by warunk闚 tego warunku pojawi豉by sie szansa na zwi瘯szenie eksportu do Niemiec. Importuj帷 komponenty z Azji i sk豉daj帷 je w Polsce + naklejka, oczywi軼ie w fabryce zatrudniaj帷ej 20 os鏏 z odpowiednio wysokim wynagrodzeniem.

      Niestety ta pi瘯na perspektywa rozwoju produkcji w Polsce oparta na absurdalnym za這瞠niu rozszerzanie absurdalnego prawa niemieckiego, mo瞠 by zniweczona je郵i Niemcy b璠 super konsekwentni i wprowadz super absurdalne prawo dopuszczaj帷e na sw鎩 rynek import jedynie z kraj闚, gdzie p豉ca minimalna jest r闚na lub wy窺za od niemieckiej. Pozostaje im jedynie import z USA, GB, Danii,..... a nam handel przygraniczny.

      Absurd mo瞠 goni absurd.

      Pozostaje wiara w Komisje Europejsk lub europejski s康. A do czasu rozstrzygni璚ia sprawy, polskie firmy transportowe, korzystaj帷 ze swych genetycznych zdolno軼i do kombinowania znajd praktyczne rozwi您anie problemu.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (5) Poka komentarze do wpisu „Niekonsekwentne Niemcy”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 26 stycznia 2015 18:58
  • sobota, 18 pa寮ziernika 2014
    • Restrukturyzacja kopal w璕la kamiennego

      Problemy g鏎nictwa w璕la kamiennego, a w豉軼iwie Kompani W璕lowej i Katowickiego Holdingu W璕lowego maj swoje 廝鏚這 w sposobie ich tworzenia, kiedy to po陰czono w holdingi rentowne i nierentowne kopalnie licz帷, 瞠 z zysk闚 dobrych kopal utrzyma si dzia豉lno嗆 i sfinansuje restrukturyzacj s豉bych. Niestety zyski gdy si pojawia造 by造 przejadane przez g鏎nik闚. Nie by這 ani modernizacji dobrych kopal ani restrukturyzacji s豉bych.

      Kopalnie w璕la kamiennego: Bogdanka i Silesia oraz JSW stanowi dobry drogowskaz dla programu restrukturyzacji g鏎nictwa, a dok豉dniej restrukturyzacji: Kompani W璕lowej i Katowickiego Holdingu W璕lowego.

      Nale篡 utworzy pa雟twowy Kombinat Restrukturyzacji Kopalni W璕la Kamiennego (KRKWK), kt鏎y przejmie od KHW i KW:

      a) Kopalnie, w kt鏎ych z這瘸 w璕la kamiennego s na wyczerpaniu tzn. wystarcz na prac kopalni przez okres do 3-5 lat. Kopalnie te korzystaj帷 z pomocy publicznej kontynuuj wydobycie do momentu wyczerpania z這瘸, a nast瘼nie s zamykane.

      b) Kopalnie, kt鏎e dysponuj z這瘸mi w璕la, ale s zdekapitalizowane i wymagaj du篡ch nak豉d闚 inwestycyjnych, kt鏎ych holding nie jest w stanie ponie嗆. Kopalnie te s prywatyzowane. Inwestorzy, kt鏎zy musz ponie嗆 znaczne nak豉dy inwestycyjne mog otrzyma ulgi np. przyspieszon amortyzacj.

      Odchudzone z nierentownych kopal sp馧ki KW i KHW maj rok, dwa na popraw efektywno軼i (ograniczenie zatrudnienia biurowego itp., wyd逝瞠nie rzeczywistego czasu pracy g鏎nika do 8 godzin na szychcie zamiast obecnych 6-7, likwidacja 13, 14 pensji, likwidacja deputat闚, pozbycie si zb璠nych aktyw闚 np. mieszka zak豉dowych), a nast瘼nie s prywatyzowane poprzez gie責 podobnie jak JSW. Cena akcji nie jest najwa積iejsza, wa積iejsze jest wprowadzenie prywatnych w豉軼icieli. Darmowe akcje w ramach procesu prywatyzacji otrzymuj r闚nie pracownicy , kt鏎zy przeszli do KRKWK.

      Powy窺zy program mo積a podsumowa nast瘼uj帷ymi s這wy: Kopalnie maj帷e racj bytu prywatyzujemy, pozosta貫 zamykamy.

      Na realizacj tego prostego schematu czyha kilka zagro瞠:

      1. S豉ba kadra kierownicza w sp馧kach w璕lowych, czego przyk豉dem jest kadra KHW, kt鏎a nie potrafi豉 przeprowadzi operacji zamkni璚ia kopalni Kazimierz-Juliusz w Sosnowcu.

      2. Op鏎 dzia豉czy zwi您k闚 zawodowych, dla kt鏎ych zamkni璚ie kopalni oznacza bezpowrotn utrat dobrze p豉tnego miejsca prac. Dla g鏎nik闚 do這wych, praca b璠zie, bior帷 pod uwag, 瞠 kopalnie zatrudniaj pracownik闚 z firm zewn皻rznych, mo磧iwe jest liczby zmian i liczby dni wydobycia w rentownych kopalniach.

      3. Sprzeciw polityk闚 populist闚, chc帷ych zdoby poparcie na 奸御ku.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (3) Poka komentarze do wpisu „Restrukturyzacja kopal w璕la kamiennego”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 18 pa寮ziernika 2014 17:48
  • poniedzia貫k, 20 maja 2013
    • Wzrost PKB, wzrost PNB

      Ekonomi軼i, dziennikarze, politycy zwracaj uwag na wielko嗆 i tempo wzrostu PKB (Produkt Krajowy Brutto). Pomijaj PNB (Produkt Narodowy Brutto). PKB mierzy doch鏚 jaki gospodarka wytworzy豉. To co wytworzono nie jest jednak r闚ne dochodom, jakie zarobili obywatele (wynagrodzenia) i podmioty gospodarcze (zyski). PNB (Produkt Narodowy Brutto) mierzy doch鏚, kt鏎ego w豉軼icielem s obywatele i przedsi瑿iorstwa krajowe. R騜nic pomi璠zy PKB i PNB stanowi Saldo Dochod闚 Zagranicznych - SDZ (tj. m.in. dywidendy zap豉cone zagranicznym w豉軼icielom i otrzymane z zagranicy, odsetki od kredyt闚 otrzymanych i udzielonych podmiotom zagranicznym, przelewy dochod闚 obywateli pracuj帷ych za granic do kraju…..) Poni窺za tabela przedstawia warto嗆 PKB, PNB, SDZ w mld z, w cenach bie膨cych.

      Rok

      2000

      2005

      2010

      PNB (mld z, c.b.)

      741,7

      964,1

      1368,3

      PKB (mld z, c.b.)

      744,4

      983,3

      1415,4

      Saldo Dochod闚 Zagranicznych - SDZ (mld z, c.b.)

      -2,7

      -19,2

      -47,0

      Relacja SDZ/PKB

      (w %%)

      -0,36

      -1,95

      -3,32

      Z powy窺zych danych wynika, 瞠 w okresie 2000-2010 szybciej r鏀 PKB (wzrost o 90%) ni PNB (wzrost o 84,5%). Saldo dochod闚 zagranicznych by這 ujemne. W 2010 roku SDZ by這 17-krotnie wi瘯sze ni w 2000 roku, jego udzia w PKB w okresie 10 lat wzr鏀 10-krotnie. Ujemne saldo dochod闚 zagranicznych wynika這 z odsetek od kredyt闚 rz康owych i korporacyjnych oraz z dywidend p豉conych podmiotom zagranicznym.

      W kolejnych latach nale篡 oczekiwa dalszego wzrostu r騜nicy pomi璠zy PKB i PNB. Opr鏂z wzrostu wyp豉t dywidend podmiotom zagranicznym nale篡 si spodziewa spadku transfer闚 pieni璠zy od emigrant闚 do rodzin w kraju.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 20 maja 2013 18:33
  • wtorek, 09 kwietnia 2013
    • Rozbudowa gazoci庵u Jama nie ma strategicznego znaczenia

      1. Nazywanie planowanej przez Gazprom i EuRoPol Gaz budowy gazoci庵u jako Jama-Europa 2 jest lekk przesad. Chodzi o dobudowanie do obecnego gazoci庵u Jama odnogi doprowadzaj帷ej gaz z Bia這rusi na S這wacj przez terytorium Polski. Nie jest planowane zwi瘯szenie mocy przesy這wej ca貫go gazoci庵u a terytorium Rosji. Transport gazu na S這wacj oznacza b璠zie prawdopodobnie zmniejszenie przesy逝 gazu do Niemiec.

      2. Obecny projekt ma znacznie mniejsze znaczenie dla wszystkich zainteresowanych pa雟tw ni projekt budowy gazoci庵u Jama 2 sprzed kilku lat. Ma znaczenie dla sp馧ki EuRoPol Gaz.

      3. Kilka lat temu Gazprom proponowa zbudowanie gazoci庵i Jama 2, transportuj帷ego gaz do Niemiec, Czech, S這wacji, W璕ier, kt鏎y znacznie zwi瘯szy豚y transport gazu przez terytorium Polski. Polski rz康 (wicepremier Steinhoff) odrzuci propozycj. Powodem by豉 ochrona interes闚 Ukrainy, przez terytorium kt鏎ej biegn gazoci庵i zaopatruj帷e ww. kraje i nie stwarzanie sytuacji, w kt鏎ej Rosja mog豉by odci望 dostawy gazu dla Ukrainy bez ograniczenia dostaw dla pozosta造ch pa雟tw. Kierowanie si interesem Ukrainy przynios這 kilka negatywnych skutk闚 dla Polski. Gazprom wybudowa gazoci庵 P馧nocny, kt鏎y zaopatruje w gaz Niemcy i Czechy. Teraz to Polsce Rosja mo瞠 wy陰czy dostawy gazu (dla niezb璠nego remontu ruroci庵u Jam) nie ograniczaj帷 dostaw do Niemiec. Bezpiecze雟two energetyczne Polski jest mniejsze. Chcieli鄉y ochroni Ukrain przed szanta瞠m ze strony Rosji , a sami znale幢i鄉y si w sytuacji, przed kt鏎a chcieli鄉y ochroni Ukrain. Dzisiejsza sytuacja Ukrainy jest nawet lepsza ni Polski, bo tylko przez jej terytorium biegn jedyne ruroci庵i przez kt鏎e Rosja mo瞠 zaopatrywa w gaz S這wacj i W璕ry (do czasu zako鎍zenia budowy gazoci庵u Po逝dniowego).

      Sp馧ka EuRoPol Gaz straci豉 szans zwi瘯szenia skali biznesu.

      4. Kto i jakie korzy軼i mo瞠 mie z budowy fragmentu gazoci庵u Jama z Bia這rusi na S這wacj i W璕ry przez terytorium wschodniej Polski?

      Na pewno bezpiecze雟two energetyczne W璕ier i S這wacji ulegnie poprawie, poniewa b璠 mog造 otrzymywa rosyjski gaz ruroci庵ami z Ukrainy, z Polski i z budowanego ruroci庵u Po逝dniowego.

      Ruroci庵i biegn帷e przez tereny Ukrainy strac na znaczeniu. Nie b璠 jedyn drog zaopatrzenia S這wacji i W璕ier w gaz. Ruroci庵i te strac i tak na znaczeniu po wybudowaniu gazoci庵u Po逝dniowego.

      Pewno嗆 zaopatrzenia Polski w rosyjski gaz po wybudowaniu tego 陰cznika mo瞠 wzrosn望 pod warunkiem, 瞠 nowy ruroci庵 zostanie pod陰czony do ruroci庵闚 ukrai雟kich, a w przysz這軼i do ruroci庵u Po逝dniowego. Wtedy w przypadku awarii ruroci庵u Jama mo磧iwa by豉by dostawa gazu z kierunku po逝dniowego.

      Sp馧ka EuRoPol Gaz b璠zie mia豉 dodatkowe przychody, kt鏎e mog zrekompensowa spadek przychod闚 sp馧ki w sytuacji gdy transfer gazu do Niemiec gazoci庵iem Jama spadnie w wyniku przesy豉nia wi瘯szo嗆 gazu gazoci庵iem P馧nocnym.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 09 kwietnia 2013 11:16
  • 鈔oda, 19 grudnia 2012
    • Pr康 zmienny - pr康 sta造

      Na prze這mie XIX i XX wieku, Nikola Tesla i Thomas Edison toczyli sp鏎 o wy窺z u篡teczno嗆 pr康u sta貫go, kt鏎ego zwolennikiem by T. Edison nad pr康em zmiennym, kt鏎ego zwolennikiem by N. Tesla. Edison zelektryfikowa Nowy Jork wykorzystuj帷 pr康 sta造. Tesla na pocz徠ku XX wieku pracowa dla firmy Westinghouse Electric Company, kt鏎a ostatecznie wygra豉 wojn o pr康 i zelektryfikowa豉 Stany Zjednoczone w oparciu o pr康 zmienny. A w 郵ad za tym pod捫y ca造 鈍iat.

      Z dzisiejszego punktu widzenia mo瞠 okaza si to pyrrusowe zwyci瘰two? Pr康 zmienny ma wiele zalet z punktu widzenia wytwarzania, przetwarzania i przesy豉nia. Jednak w 鈍iecie EKO, w kt鏎ym mo積a wytwarza pr康 w mikro elektrowniach: wiatrowych, wodnych, fotowoltaicznych , zmienno嗆 pr康u stanowi powa積e utrudnienie w wykorzystaniu pr康u z tych mikro elektrowni w og鏊nokrajowej lub lokalnej sieci. Istnieje problem utrzymania parametr闚 zmienno軼i pr康u i synchronizacji z sieci og鏊nokrajow.

      W 鈍iecie Edisona pr康u sta貫go mo積a by這by korzysta z pr康u elektrycznego z mini elektrowni, kt鏎e to 廝鏚這 by這by wspierane przez sie og鏊nokrajow gdyby moc 廝鏚豉 lokalnego by這 niedostateczna.

      CZY TA HIPOTEZA JEST PRAWDZIWA?

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (6) Poka komentarze do wpisu „Pr康 zmienny - pr康 sta造”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 19 grudnia 2012 15:51
  • wtorek, 04 wrze郾ia 2012
    • Zmiany w podatkach – propozycja Platformy Obywatelskiej

      Zmiany ustaw o PIT, CIT i VAT, maj帷e na celu likwidacj patologii zator闚 p豉tniczych, zapowiedzia klub parlamentarny Platformy Obywatelskiej. Nowe przepisy mia造by wej嗆 w 篡cie 1 stycznia 2013 r. wi璚ej w GWPlatforma przekonuje, 瞠 to w豉郾ie zatory p豉tnicze s najwi瘯sz obecnie barier i zagro瞠niem dla rozwoju przedsi瑿iorczo軼i w Polsce.

      Zmiany zaproponowane do ustaw o podatkach dochodowych od os鏏 fizycznych (PIT) i od os鏏 prawnych (CIT), a tak瞠 o podatku od towar闚 i us逝g (VAT) maj na celu wprowadzenie prawa do obni瞠nia obowi您ku podatkowego przez przedsi瑿iorc, kt鏎y nie dosta zap豉ty za dostarczone przez siebie towary lub us逝gi. Jednocze郾ie dzia豉豚y obowi您ek podniesienia zobowi您ania podatkowego wobec przedsi瑿iorcy, kt鏎y otrzyma faktur, ale za ni nie zap豉ci. Mechanizm korekt w przypadku wszystkich trzech ustaw ma mie zastosowanie po up造wie 30 dni od terminu przewidzianego na zap豉t za wystawion faktur.

      Z chwil obni瞠nia swojego obowi您ku podatkowego wierzyciel b璠zie zobowi您any w ci庵u 7 dni zawiadomi o tym fakcie urz康 skarbowy, podaj帷 jednocze郾ie wszystkie dane dotycz帷e swojego d逝積ika. Urz康 Skarbowy b璠zie mia pe軟 wiedz o tym, jakie firmy nieuczciwie dzia豉j na rynku.

      PO uwa瘸, 瞠 proponowane zmiany powinny radykalnie poprawi p造nno嗆 przedsi瑿iorstw, nie powoduj帷 jednocze郾ie uszczerbku dla bud瞠tu.

      Na pierwszy rzut oka opisana powy瞠j propozycja wydaje si bardzo dobra. Prosta logiczna. Niestety nie ma r騜y bez kolc闚, a ka盥y kij ma dwa ko鎍e.

      Po pierwsze, proponowane rozwi您anie zwi瘯szy liczb bankructw i liczb bezrobotnych. Autorzy projektu zak豉daj, 瞠 wszyscy uczestnicy obrotu towarowego s w stanie op豉ci faktur w terminie, a ci co nie p豉ca s nieuczciwi i chc si tanio kredytowa u dostawc闚. „Nieuczciwi” p豉tnicy uruchamiaj reakcj 豉鎍uchow powstawania zator闚 p豉tniczych. PO wierzy, 瞠 proponowane zmiany wymusz p豉cenie faktur w terminie, przyspieszy obieg p豉tno軼i, przeterminowane p豉tno軼i zostan zlikwidowane. Wszystko si zbilansuje. Niestety nie. Nie wszystkie firmy, kt鏎e nie p豉c za wystawione faktury w terminie s nieuczciwe. Cz窷 z nich ma problemy z p造nno軼i dlatego, 瞠 np. spad popyt na ich produkty, co jest typowe w warunkach recesji. Je郵i projekt PO wejdzie skutecznie w 篡cie to firmy, kt鏎e nie zap豉ci造 faktury 30 dni po terminie powinny nie uwzgl璠nia jej jako kosztu podatkowego i zap豉ci wi瘯szy podatek VAT i CIT. Je郵i Urz康 Skarbowy wyegzekwuje te podatki lub naliczy odsetki karne, to sytuacja p造nno軼iowa firmy ulegnie pogorszeniu, przyspieszaj帷 bankructwo firmy i zwi瘯szaj帷 bezrobocie. Przedsi瑿iorstw mo瞠 funkcjonowa kilka lat maj帷 straty ale nie jest w stanie dzia豉 je郵i utraci p造nno嗆 finansow.

      Po drugie, spadn dochody bud瞠tu pa雟twa. Firmy, kt鏎e maja przeterminowane o 30 dni faktury za sprzedane towary na pewno wyksi璕uj te faktur jako przychody podatkowe. Zap豉c mniejszy VAT i CIT. Nie wszystkie firmy, kt鏎e nie zap豉ci造 za dostawy 30 dni po terminie p豉tno軼i pomniejsz swoje koszty podatkowe. Na pewno do momenty dop鏦i nie przyjdzie do nich kontrole podatkowa.

      Po trzecie, wzrost pracy dla s逝瘺 podatkowych je郵i nowy mechanizm ma zadzia豉. Aby projekt skutecznie wymusza p豉tno軼i w terminie u tych podmiot闚, kt鏎e mog p豉ci a z jaki powod闚 nie p豉c urz璠nicy skarbowi musz ich kontrolowa, sprawdza czy niezap豉cone faktury zosta造 wyksi璕owane jako koszt podatkowy. Urz璠y skarbowe b璠 musia造 wymienia si informacjami o niezap豉conych fakturach. Firma, kt鏎a pomniejszy豉 przychody do opodatkowania informuje sw鎩 urz康 skarbowy, a ten b璠zie musia poinformowa urz康 skarbowy w豉軼iwy dla firmy, kt鏎a nie zap豉ci豉 faktury. Bez automatycznego systemu informatycznego robota nie do wykonania. Urz璠y ogranicza si do kontroli faktur du瞠j warto軼i. Czyli w pierwszej kolejno軼i stosowanie nowego mechanizmu b璠zie wymuszane na du篡ch firmach pogarszaj帷 ich sytuacj finansow i przyspieszaj帷 ich bankructwo je郵i op騧nienia w p豉tno軼iach faktur nie wynika造 z „nieuczciwo軼i”.

      Po czwarte, dalsza komplikacja systemu podatkowego. W podatku VAT przej軼ie z systemu memoria這wego na system kasowy z 30 dniowym przesuni璚iem.

      Prosz nie traktowa powy窺zych uwag jako obrony zator闚 p豉tniczych i firm, kt鏎e nierzetelnie odwlekaj moment zap豉ty faktury. Obecny wzrost zaleg這軼i p豉tniczych wynika nie ze wzrostu „nieuczciwo軼i” ale ze spowolnienia wzrostu gospodarczego . Recesja w krajach UE spowoduje op騧nienia p豉tno軼i ze strony zagranicznych importer闚. Jak z nimi sobie poradzi polski urz康 skarbowy.

      Pomys pos堯w PO,kt鏎y oni traktuj jak cudowny eliksirwymaga rzetelnej analizy przez fachowc闚.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 04 wrze郾ia 2012 21:41
  • pi徠ek, 09 wrze郾ia 2011
    • Umowy 鄉ieciowe

      Pojecie „umowy 鄉ieciowe o prac” dziennikarze i politycy odmieniaj przez wszystkie przypadki, zw豉szcza po opublikowaniu raportu „M這dzi 2011”. Konstruktywne propozycje co zrobi aby ograniczy nadmierny udzia tego typu um闚 w rynku pracy gin w potoku pr騜nej gadaniny. Konieczne s dwa dzia豉nia:

      Zr闚nanie obci捫e fiskalnych (PIT i sk豉dki na ubezpieczenie socjalne) dla wszystkich rodzaj闚 um闚 . Obecnie umowa zlecenie, umowa o dzie這, samo-zatrudnienie maj mniejsze obci捫enia i s zdecydowanie bardziej elastyczne w okre郵aniu ilo軼i i czasu pracy. W umowie o dzie這 50% przychodu jest zwolnione od opodatkowania. W umowach zlecenie opodatkowane jest 80% przychodu. W samo zatrudnieniu wielko嗆 p豉conych sk豉dek na ubezpieczenia spo貫czne jest sta陰 kwota odpowiadaj帷 dochodowi od 60% przeci皻nego wynagrodzenia.

      Uelastycznienie um闚 pracy na czas nieokre郵ony poprzez zliberalizowanie zasad rozwi您ywania stosunku pracy. Jedyny warunek jaki powinien obowi您ywa przy rozwi您aniu umowy to 1 miesi璚zny okres wypowiedzenia, stopniowo wyd逝瘸ny do 3 miesi璚y wraz ze wzrostem czasu pracy w firmie. Taki sam okres wypowiedzenia obowi您ywa豚y pracodawc i pracownika.

      Tyle i tylko tyle.

      Program „ M這dzi 2011” formu逝je bardziej filozoficzn rekomendacj:

      RE KOMENDACJA 12:

      Nale篡 stworzy warunki, by nie podwy窺zaj帷 nadmiernie koszt闚 pracy,

      zarazem zagwarantowa odpowiednie ubezpieczenie spo貫czne osobom

      zatrudnionym w nietypowych formach zatrudnienia.

      

      Zr闚nanie obci捫e fiskalnych dla r騜nego typu um闚 o pracoraz likwidacja przywilej闚 w 鈍iadczeniach socjalnych jakie maj r騜ne grupy zawodowe pozwol zmniejszyfiskalne narzuty na koszty pracy.


      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Umowy 鄉ieciowe ”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 09 wrze郾ia 2011 18:51

Tagi

Kana informacyjny