Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

polityka

  • 鈔oda, 07 czerwca 2017
    • Refleksja nad demokracj nr 5 O TYRANII

      Nak豉dem wydawnictwa Znak Horyzont ukaza豉 si ksi捫eczka/broszura autorstwa Timothy Snydera "O TYRANII, Dwadzie軼ia lekcji z dwudziestego wieku". Zbi鏎 wskaz闚ek, rad profesora jak sobie radzi/jak si zachowa we wsp馧czesnej rzeczywisto軼i politycznej.

      Mottem otwieraj帷ym broszur jest:

      "By oszukanym w polityce nie jest usprawiedliwieniem", Leszek Ko豉kowski.

      Poni瞠j przytaczam tytu造 "lekcji":

      1. Nie b康 z g鏎y pos逝szny

      2. Bro instytucji

      3. Strze si pa雟twa jednopartyjnego

      4. We odpowiedzialno嗆 za oblicze 鈍iata

      5. Pami皻aj o etyce zawodowej

      6. Miej si na baczno軼i przed organizacjami paramilitarnymi

      7. Je瞠li musisz nosi bro, b康 rozwa積y

      8. Wyr騜niaj si

      9. Dbaj o j瞛yk

      10. Wierz w prawd

      11. B康 dociekliwy

      12. Nawi您uj kontakt wzrokowy i prowad niezobowi您uj帷e konwersacje

      13. Uprawiaj polityk w sensie fizycznym

      14. Chro swoje 篡cie prywatne

      15. Wspieraj s逝szne sprawy

      16. Ucz si od ludzi z innych kraj闚

      17. Nas逝chuj niebezpiecznych s堯w

      18. Gdy nadejdzie niewyobra瘸lne, zachowaj spok鎩

      19. B康 patriot

      20. B康 tak odwa積y jak potrafisz

      Wskaz闚ki prof. Snydera koresponduj z zaleceniami Mari Ossowskiej, kt鏎a zdefiniowa豉 cechy wzorowego obywatela pa雟twa demokratycznego.

      Czytaj "Refleksja 1"

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 07 czerwca 2017 12:43
  • 鈔oda, 11 stycznia 2017
    • Kryzys w Sejmie

      Za co podatnicy p豉c pos這m, a w szczeg鏊no軼i Marsza趾owi Sejmu, Prezydium Sejmu, cz這nkom Konwentu Senior闚. Kryzys w Sejmie rozpocz掖 si dnia 16 grudnia ub.r., a dzi 11 stycznia 2017 roku pos這wie, szefowie partii i klub闚, marsza趾owie Sejmu zachowuj si tak jakby by 17 lub 18 grudnia. Trwaj narady Konwentu Senior闚, Prezydium Sejmu, klub闚. PO wnioskuje o prze這瞠nie terminu posiedzenia Sejmu na 18 stycznia. Panowie parlamentarzy軼i min掖 prawie miesi帷 od "wybuchu" kryzysu w Sejmie. Co 瞠軼ie robili przez ten czas. Ka盥y z szef闚 partii, cz這nk闚 prezydium sejmu znalaz czas aby go軼i kilkakrotnie w stacjach TV i radiowych. Tylko czasu i rozumu zabrak這 Wam aby Sejmie spotka si kilkakrotnie i wypracowa rozwi您anie.

      Moja propozycja rozwi您ania kryzysy w Sejmie:

      1. Marsza貫k Sejmu lub wskazany przez niego wicemarsza貫k, wznawia 33 posiedzenie Sejmu.

      2. Zezwala pos這wi Szczerbie na uczestnictwo w posiedzeniu Sejmu, jednocze郾ie nak豉daj帷 na niego kar 100 z za u篡wanie zbyt spoufalaj帷ych zwrot闚 w stosunku do Marsza趾a.

      3. Pose Szczerba prosi o g這s i przeprasza Marsza趾a za u篡cie niezr璚znego zwrotu, zaznaczaj帷 瞠 nie by這 jego intencj ura瞠nia Marsza趾a.

      4.Bior帷 pod uwag licznezastrze瞠niado organizacjiposiedzenia Sejmu w sali Kolumnowej,na formalnywniosek pos堯w opozycji,Marsza貫k zarz康za powt鏎zenie debaty nad ustaw bud瞠tow i powt鏎zenie g這sowania.

      5.Analogicznie jak w pkt.4 Marsza貫k zarz康za powt鏎n debat i powt鏎ne g這sowanie w przypadkuustaw (nowelizacji ustaw) , kt鏎e g這sowano w sali Kolumnowej i nad kt鏎ymi Senat nie zako鎍zy jeszcze prac.

      6.W odniesieniu do ustawg這sowanych wsali Kolumnowej, kt鏎ych proces legislacyjny zosta zako鎍zony tj. prezydent podpisa ustaw, grupa pos堯w sk豉da ponownie projekty takiej ustawy, (nowelizacji ustaw) z ma造mi (stylistycznymi)poprawkami.Ustawy te w ekspresowym tempie s ponownieprocedowaneprzez Sejm i Senat.

      7.Pos這wie opozycji wycofuj wnioski do z這穎ne doprokuratury w sprawie z豉mania prawa podczas 33 posiedzenia Sejmu.

      

      Nie lekcewa篡豚y obecnego kryzysu parlamentarnego.Wojna w Syrii zacz窸a si pi耩 lat temu,poniewa dzieciaki namalowa造 kilkanapis闚 na murach przeciwko w豉dzy.Policja zareagowa豉, rodzice wyszli na ulice.Niewinne s這wa "Panie Marsza趾u kochany,muzyka 豉godzi obyczaje"mog spowodowag喚boki kryzys pa雟twa.Obywatele ju wyszli na ulice, pod Sejm.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (3) Poka komentarze do wpisu „Kryzys w Sejmie”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 11 stycznia 2017 14:30
  • niedziela, 18 grudnia 2016
  • czwartek, 08 grudnia 2016
    • Dziennikarze zadymiarze

      Dziennikarze postanowili zrobi zadym.

      Gazeta Wyborcza (Piotr Mi帷zy雟ki, Agata Kondzi雟ka): "krzyczy w tytule": "Dlaczego parlamentarzy軼i maj 10 razy wy窺z kwot woln od podatku ni pozostali Polacy? "

      Dziennikarz TVN (Maciej Knapik) biega po Sejmie i odpytuje pos堯w dlaczego ich kwota wolna od podatku wynosi 30 tys. z. Ci jak wyrwani ze snu, plot trzy po trzy (jedynie pose Cyma雟ki dzielnie stawia czo豉 durnemu dziennikarzowi).

      Gdzie mi璠zy wierszami pada, 瞠 to nie o kwot woln od podatku chodzi a o diet, kt鏎 otrzymuj pos這wie. Dziennikarze i pos這wie niestety nie odr騜niaj wynagrodzenia od diety. Pose co miesi帷 otrzymuje :

      uposa瞠nie poselskie = 9892,30 z brutto,

      diet parlamentarn, kt鏎a wynosi 25 proc. uposa瞠nia = 2473,08 z ,

      Je郵i pose kontynuuje swoja dotychczasow prac zawodow, otrzymuje tylko diet.

      Uposa瞠nie poselskie jak ka盥e wynagrodzenie za prac jest osk豉dkowane i opodatkowane. Dieta poselska podobnie jaki inne diety, kt鏎e otrzymuj pracownicy od pracodawcy np. b璠帷y w delegacji, nie jest opodatkowana. Jest kosztem pracodawcy.

      Po co jest dieta? Pracodawcy 豉twiej jest zaksi璕owa jako koszty przekazan pracownikowi rycza速ow kwot na pokrycie dodatkowych wydatk闚 jakie pracownik musi ponie嗆 z racji wykonywania obowi您k闚 s逝瘺owych ni rozlicza przedstawione przez niego faktury ( przyk豉d, dieta na delegacj).

      Zamiast robi zadym o astronomiczn poselsk kwot woln od podatk闚, dziennikarze powinni zada sobie, a nast瘼nie pos這m i ekspertom, pytanie czy pos這wie powinni otrzymywa diety, a je郵i tak to w jak wysokie one powinny by?

      Moim zdaniem dieta dla pos堯w jest OK. Pose wi瘯szo嗆 czasu przebywa poza miejscem sta貫go zamieszkania. 砰wi si w restauracjach/barach (za wyj徠kiem pos豉nki Paw這wicz, kt鏎a je w豉sny prowiant z pude趾a na sali plenarnej), co oznacza 瞠 jego 郾iadanie zamiast 3-4 z jak w domu kosztuje 15 - 25 z . Pose/pos豉nki powinni si w miar porz康nie ubra do pracy. Brak odpowiednich stroj闚 wida zw豉szcza na pocz徠ku kadencji, zw豉szcza u pos豉nek paraduj帷ych w swoich najlepszych strojach kupionych na wesele lub imieniny cioci. W przypadku pos豉nek mog to by znaczne wydatki. Dieta poselska TAK, pytanie w jakiej wysoko軼i?

      Diety otrzymuj r闚nie radni w samorz康ach.

      Niestety diet nie otrzymuj premier i ministrowie. W ich przypadku ubi鏎 jest bardzo wa積y. Nie ma szansy aby np. premier z n璠znego wynagrodzenia jakie otrzymuje pokry koszty stroju wymaganego podczas zagranicznych podr騜y s逝瘺owych. W przypadku premiera Tuska stroje s逝瘺owe podobno by造 finansowane z funduszy partyjnych, ale to nie jest dobre rozwi您anie.

      Dziennikarze, szczuj帷 obywateli na pos堯w zapomnieli przypomnie spo貫cze雟twu, 瞠 to oni korzystaj z najwi瘯szego przywileju podatkowego. Wi瘯szo嗆 przychod闚 dziennikarzy jest klasyfikowana przez pracodawc jako zap豉ta za dzie豉 obj皻e "prawami autorskimi" , co oznacza 瞠 po這wa z nich jest traktowana jako koszt uzyskania przychod闚, czyli pomniejszaj one podstaw do o opodatkowania podatkiem PIT!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Przeci皻ny pracownik z tytu逝 kosztu uzyskania przychody mo瞠 pomniejszy podstaw opodatkowania podatkiem PIT o 1335 z. Przeci皻ny dziennikarz pomniejsz podstaw opodatkowania o kilkana軼ie - kilkadziesi徠 tysi璚y z, a najlepsi dziennikarz prawdopodobnie jeszcze wi璚ej.

      Dziennikarze zadymiarze zapomnieli o ewangelicznej sentencji:

      " Kto z was bez grzechu, niech pierwszy rzuci kamieniem "

      Sentencja, kt鏎 zamieszczam na ko鎍u ka盥ego wpisu:

      "A poza tym s康z, 瞠 dziennikarze powinni si wzi望 do rzetelnej pracy"

      pod tym felietonem jest na swoim miejscu.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Dziennikarze zadymiarze”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 08 grudnia 2016 12:30
  • 鈔oda, 02 listopada 2016
    • Stalking Maciarewicza

      Biedne rodziny ofiar katastrofy smole雟kiej.

      Biedni My - obywatele.

      Przez ostatnie kilka lat Antoni Macierewicz i jego tzw. eksperci n瘯aj rodziny ofiar i nas wszystkich kolejnymi "rewelacjami" na temat przyczyn i przebiegu katastrofy. Przedstawili opinii publicznej 18 r騜nych teorii dotycz帷ych katastrofy smole雟kiej, od sztucznej mg造 poprzez "pancern brzoz", po 3 osoby, kt鏎e mog造 prze篡 katastrof. Nigdy nie by這 na to dowod闚.

      To co czyni Macierewicz to stalking.

      W polskimkodeksie karnymstalking(zdefiniowany jakouporczywe n瘯anie powoduj帷e uzasadnione okoliczno軼iami poczucie zagro瞠nia lub istotne naruszenieprywatno軼i) od 6 czerwca 2011 r. stanowi przest瘼stwo, zagro穎ne karpozbawienia wolno軼ido 3 lat (art. 190a 1 k.k.) lub – w przypadku doprowadzenia ofiary do pr鏏y samob鎩czej – do 10 lat. Osoba dopuszczaj帷a si stalkingu nazywana jeststalkerem.

      Do dzia豉 Macierewicza do陰czy豉 prokuratura, zarz康zaj帷 ekshumacj zw這k ofiar wypadku. Cz窷 rodzin podj窸a kroki prawne przeciwko decyzji prokuratury. Mo瞠 nast瘼nym krokiem rodzin, kt鏎e maj ju do嗆 bredni Macierewicza i jego tzw. ekspert闚 powinno by oskar瞠nie Macierewicza o stalking.

      Ze swej strony pos這wie opozycji powinni odczeka jeszcze kilka miesi璚y, a nast瘼nie wezwa zesp馧 ekspert闚 Macierewcza i poprosi o raport nt. przyczyn i przebiegu katastrofy lotniczej. Wynagrodzenie tzw. eksperci otrzymuj? Otrzymuj. Po 12 miesi帷ach (a nawet wcze郾iej) opinia publiczna powinna pozna "owoce" ich pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Stalking Maciarewicza”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 02 listopada 2016 19:33
  • niedziela, 02 pa寮ziernika 2016
    • Reorganizacja rz康u

      Przeprowadzona reorganizacja rz康u jest szcz徠kowa i nie gwarantuje sukcesu. Realizacja ambitnego programu gospodarczego PiS wymaga aby premier Morawiecki by nie tylko Ministrem Rozwoju, Ministrem Finans闚, Przewodnicz帷ym Komitetu Ekonomicznego RM ale r闚nie zosta Prezesem NBP.

      Tylko takie rozwi您anie gwarantuje koordynacj polityki przemys這wej, fiskalnej i monetarnej w celu realizacji "dobrej zmiany". .

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 02 pa寮ziernika 2016 18:31
  • 鈔oda, 14 wrze郾ia 2016
    • Mi璠zynarodowy Dzie Demokracji

      Mi璠zynarodowy Dzie Demokracji 鈍i皻o obchodzone corocznie15 wrze郾ia, ustanowione przezZgromadzenie Og鏊ne ONZ8 listopada 2007 roku (rezolucjaA/RES/62/7) w rocznic przyj璚ia Powszechnej Deklaracji na rzecz Demokracji (Kair, 16 wrze郾ia 1997).

      Obchody Dnia maj na celu:

      • szerzenie i umacnianiedemokracji,
      • wymian do鈍iadcze w zakresie promowania demokracji w relacjach wzajemnych oraz w ramach systemu ONZ,
      • podniesienie 鈍iadomo軼i spo貫cze雟twa na temat demokracji oraz jej stanu na 鈍iecie,
      • oddanie ho責u ludziom walcz帷ym o demokracje iprawa cz這wieka.

      Czym瞠 jest demokracja?

      W literaturze przedmiotu jest wiele odpowiedzi na to pytanie. Najkr鏂ej uj掖 to Abraham Lincoln:

      "Rz康y ludu, przez lud, dla ludu".

      Kr鏒ka definicja Lincolna zawiera w sobie dwa najwa積iejsze aspekty poj璚ia "Demokracja".

      Pe軟iejsz definicj poj璚ia "Demokracja" przedstawi profesor Marcin Kr鏊 w ksi捫ce "Pora na demokracj", Wydawnictwo Znak, Krak闚 2015 . Oto ona:

      "Demokracja to - po pierwsze - forma 篡cia wsp鏊notowego. To zatem przedziwny pomys polegaj帷y na tym, 瞠 w pewnym okresie historycznym ludzie uznali, i - z wielu wzgl璠闚 - b璠zie najlepiej, gdy b璠 rz康zili sami sob. Nie pozostawi rz康闚 w r瘯ach szlachetnych lub krwawych monarch闚 czy inaczej wy豉nianych przyw鏚c闚, nie oddadz w豉dzy nad sob nikomu. Pomys - jak si okaza這 - niezwykle trudny do wykonania, ale wspania造. 圭i郵e zwi您any z dysponowaniem wolno軼i publiczn "do": do wybierania, nominowania, uczestniczenia, do kontrolowania i przede wszystkim do cieszenia si z zaanga穎wania w decyzje dotycz帷e wsp鏊nych los闚. Taka demokracja jest - poza wszystkim - radosna. Okre郵amy tak demokracj mianem substancjalnej.

      Po drugie , demokracja to ustr鎩 jak ka盥y inny, wyr騜niaj帷y si jednak minimalizowaniem lub wykluczaniem konfliktu, a w szczeg鏊no軼i wojny domowej. Dzieje si tak dzi瘯i skonstruowaniu wielu instytucji, kt鏎ych podstawowym celem jest mo磧iwie najlepsze rozwi您ywanie wszystkich publicznych problem闚, ale te zagwarantowanie mam wolno軼i "od", czyli zawieranie kompromis闚 bez nadmiernego wtr帷ania si w nasze 篡cie prywatne. W tym rozumieniu jedn z g堯wnych zalet ustroju jest zwolnienie obywatela z administrowania sprawami, kt鏎e dotycz go tylko w stopniu minimalnym. Demokracja gwarantuj帷a mi wolno嗆 prywatn "od" to w istocie demokracja, kt鏎a na og馧 wymaga ode mnie dzia豉nia raz na cztery lata, czyli wrzucenia kartki do urny. Mog co czyni wi璚ej, ale nie jest to konieczne dla tak rozumianej demokracji, ani nie stanowi mojego obowi您ku. Tak demokracj nazwiemy formaln czy - jak zdecydowania wol - proceduraln.

      Demokracja substancjalna to projekt filozoficzny, polityczny i moralny, a demokracja proceduralna to zasada administracyjna, organizacyjna i arytmetyczna. Demokracja substancjalna zwi您ana jest zawsze z my郵eniem o przysz這軼i i o nowych l康ach do odkrycia, demokracja proceduralna z ocena tera幡iejszo軼i i wnioskami na przysz這嗆 - ale tylko t najbli窺z. I wreszcie - powiedzmy to dobitnie - demokracja substancjalna odwo逝je si do naszej odwagi, demokracja proceduralna- do strachu. Niew徠pliwie znaczna porcja demokracji proceduralnej jest niezb璠na, ale idea demokracji nie ma sensu bez demokracji substancjalnej. Demokracja proceduralna utrzymuje nas przy 篡ciu, demokracja substancjalna nadaje mu sens."

      A Ty Czytelniku jak rozumiesz DEMOKRACJ?

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 14 wrze郾ia 2016 23:59
  • niedziela, 22 listopada 2015
    • Komentarz do expose premier Beaty Szyd這

      W sklepach jest "Szynka jak za Gierka", a Premier Beata Szyd這 przedstawi豉 wexpose program zorganizowania " Polski jak za Gierka" przyprawiony nacjonalizmem zamiast PRL-owskiego internacjonalizmu.

      Wybrane z expose propozycje oznaczono jak zwykle kolorami w zale積o軼i ich oceny:

      Dobre propozycje warte dopracowania i wdro瞠nia.

      Szkodliwe.

      500 z/miesi璚znie zasi趾u na drugie i kolejne dziecko w rodzinie i na pierwsze w rodzinach o ni窺zych dochodach - drogi (ok. 20 mld z) i nieskuteczny instrument polityki prorodzinnej. Polskie rodziny z dzie熤i potrzebuj pracy i tanich mieszka na wynajem. Je郵iby co roku wyda kwot 20 mld z na dofinansowanie budowy przez samorz康y mieszka komunalnych na wynajem to co roku mo積a by這by wybudowa ok. 100 -150 tys. mieszka !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!, Jak rozs康nie zrealizowa i sfinansowa obietnic 500 z opisa貫m tutaj i nie b璠 si powtarza.

      8 tys. kwoty wolnej od podatku - nawet gdyby nie by這 orzeczenia Trybuna逝 Konstytucyjnego to kwot woln od podatku nale篡 podnie嗆, gdy od wielu lat nie by豉 waloryzowana. Albo j zlikwidowa i obni篡 najni窺z stawk PIT. Aby ograniczy spadek dochod闚 bud瞠tu i samorz康闚 po podniesienie kwoty konieczne b璠zie podniesienie stawki podatku PIT z obecnych 18 proc. do ok. Je郵i wprowadzi si ni瞠j wymienione dzia豉nia to skala podwy磬i mo瞠 by mnaijsza:

      a) zrezygnowa z koszt闚 uzyskania przychod闚 (ok. 1335 z/rocznie),

      b) zrezygnowa ze wsp鏊nego opodatkowania ma鹵onk闚 wg dotychczasowych zasad i ewentualnie przyj望 regu喚, 瞠 je瞠li jeden z ma鹵onk闚 osi庵a dochody poni瞠j kwoty wolnej od podatku to "niewykorzystana" kwota wolna od podatku mo瞠 by "przekazana" do wykorzystania drugiemu wsp馧ma鹵onkowi tzn. je瞠li jeden z wsp馧ma鹵onk闚 pracuje to jego kwota wolna oc podatku wynosi 16 tys. z,

      c) przyj望 zasad, 瞠 wraz ze wzrostem dochodu kwota wolna od podatku stopniowo maleje np. na ka盥e 5 z dochodu ponad 8000 z kwota wolna od podatku maleje o 1 z. Przyk豉d osoba o dochodzie do opodatkowania w wysoko軼i 28 tys. z ma kwot woln od podatku 4 tys. z,

      Obni瞠nie wieku emerytalnego do 65 lat dla m篹czyzn i 60 lat dla kobiet - jest sprzeczne z Konstytucj RP. Skutki opisa貫m tutaj

      Bezp豉tne leki od 75 roku 篡cia - koszt ok. 5-7 mld z. Wzro郾ie marnotrawstwo (nadmierne 'zakupy") lek闚. Wi璚ej lek闚 na rycza速. negocjowa ni窺ze ceny lek闚. obecny system zakup闚 pozwala na to. Nie jestem przekonany czy to b璠zie zgodne z Konstytucj?

      Wprowadzenie minimalnej stawki wynagrodzenia 12 z/godzin - OK

      Obni瞠nie podatku CIT dla ma造ch firm do 15 proc. - po co te preferencje? Podatek CIT w Polsce nale篡 do jednych z ni窺zych w Europie. Udzia dochod闚 z kapita逝 w PKB jest znacznie wy窺zy ni w innych krajach, udzia dochod闚 z pracy jeden z najni窺zych.

      Opodatkowanie sklep闚 wielkopowierzniowych podatkiem obrotowym - nie ma uzasadnienia aby opodatkowywa podmioty gospodarcze korzystaj帷e z "efektu skali", na tej samej zasadzie mo積a opodatkowa ka盥e du瞠 przedsi瑿iorstwo np. huty Zap豉c bezpo鈔ednio obywatele.

      Wprowadzenie podatku od aktyw闚 bankowych - tdo tej pory jako konsumenci korzystali鄉y z faktu, 瞠 banki nie s ob這穎ne podatkiem VAT. No c騜 b璠zie dro瞠j, zap豉cimy tak jak za podwy磬 VAT. Wi璚ej uwag w Podatek dla bank闚 i hipermarket闚

      Zmiany w administracji podatkowej, maj ograniczy zakres wy逝dze podatku VAT i zapewni skuteczniejszy pob鏎 akcyzy oraz podatku CIT. Ministerstwo Finans闚 zajmie si zmianami w administracji podatkowej, wyposa瞠niem jej w nowoczesne narz璠zia informatyczne pozwalaj帷e na ograniczenie zakresu wy逝dze podatku VAT, skuteczniejszy pob鏎 akcyzy i podatku CIT od du篡ch korporacji - OK. , oczekujemy chocia cz窷ciowego sukcesu

      Podwy磬a emerytur, w szczeg鏊no軼i je郵i chodzi o emerytury najni窺ze, niepozwalaj帷e na zaspokojenie podstawowych potrzeb - biednym emerytom w pierwszej kolejno軼i pomaga powinny ich dzieci, a je郵i one nie mog to OPS-y. Cz窷 biednych emeryt闚 ma aktywa, kt鏎e moze sprzeda np. rolnicy, osoby prowadz帷e dzia豉lno嗆 gospodarcz. FUS ma ogromny deficyt, nie ma uzasadnienia do powi瘯sza.

      Powr鏒 w s逝瘺ie zdrowia do finansowania bud瞠towego wraz z w豉軼iwymi dla niego rygorami - co to znaczy? Czy to oznacza, 瞠 nie b璠zie 軼i郵e zdefiniowanych 鈔odk闚 na ochron zdrowia w formie sk豉dek do NFZ i co roku pos這wie ustala b璠 kwot w bud瞠cie? Czy oznacza to, 瞠 nie b璠zie wycen procedur medycznych i szpitale b璠 finansowane tak jak lekarze pierwszego kontaktu tj. rycza速 na ka盥ego pacjenta zarejestrowanego w szpitalu. Czy to oznacza, 瞠 prywatne szpitale nie b璠 otrzymywa pieni璠zy ze 鈔odk闚 publicznych.

      B璠zie realizowa program tworzenia gabinet闚 stomatologicznych i lekarskich w szko豉ch - sk康 we幟iemy lekarzy i stomatolog闚 do pracy w szko豉ch. Kto sfinansuje wyposa瞠nie gabinet闚 stomatologicznych? Ile godzin w tygodniu ten sprz皻 b璠zie wykorzystywany? W PRL po wielkiej migracji ze wsi do miasta... wielu rodzic闚 nie wiedzia這 jak dba o zdrowie swoje i swoich dzieci (szczepienia, higiena osobista, ....) By to r闚nie okres wielu chor鏏 zaka幡ych np. gru幢ica. Dzisiaj naszym problemem jest to, 瞠 zbyt wielu rodzicom nie chce si dba o zdrowie swoich dzieci. Czy powr鏒 do rozwi您a organizacyjnych sprzed 40-50 lat jest najlepszym i najta雟zym rozwi您aniem.

      Polski obywatel ma czu si bezpiecznie, gdy potrzebuje pomocy medycznej. - Ma wiedzie, 瞠 pomoc zostanie mu udzielona szybko, b璠zie bezpiecznie i 瞠 b璠zie to pomoc bezp豉tna - nie ma szans na wprowadzenie mikro op豉t z us逝gi medyczne (jako wk豉du w豉snego w ramach ubezpieczenia) i tym samym zracjonalizowani popytu i poprawy jako軼i opieki medycznej. Wi璚ej: Op豉ty za us逝gi publicznej s逝瘺y zdrowia

      Ratownictwo medyczne nie b璠zie dzia豉 jako pa雟twowa s逝瘺a (a nie jak dotychczas jako firmy prywatne) zbudowana na podobnych podstawach co inne s逝膨ce obronie obywateli s逝瘺y pa雟twowe - b璠zie dro瞠j, nie b璠zie skuteczniej, je瞠li co nie dzia豉 obecnie w ratownictwie medycznym to trzeba naprawi, prawdopodobnie zawierane s kontrakty na zbyt ma陰 ilo嗆 zespo堯w ratowniczych, je郵i us逝gi firmy prywatnej s z貫 to trzeba zmieni na inn, uwaga na monopole lokalne.

      Wprowadzimy realn ochron polskiej ziemi przed niekontrolowanym wykupem - ju cz窷ciowo wprowadzono, propozycje PiS aby ziemi mogli kupowa jedynie polscy rolnicy z 10 letni sta瞠m nie s zgodne z zasad swobody gospodarczej, to ma zapewni elektorat na nast瘼ne wybory a nie swobod dzia豉lno軼i gospodarczej.

      Podj望 spraw wyr闚nywania dop豉t dla rolnik闚, aby polscy rolnicy nie mieli gorszych warunk闚 funkcjonowania ni rolnicy w innych krajach unijnych - prosz r闚nie zr闚na moje wynagrodzenie z wynagrodzeniami w innych krajach Unii i emerytur r闚nie. W rolnictwie w ci庵i najbli窺zych 30 lat trzeba zlikwidowa 1,2 mln ma造ch gospodarstw rolnych i skoncentrowa ziemi w pozosta造ch 300 tys. gospodarstw. Du篡m/rosn帷ym gospodarstwom trzeba zapewni 鈔odki na rozw鎩 i do nich kierowa dop豉ty z UE.

      To rodzice b璠 decydowali, czy ich dzieci p鎩d do szko造 w wieku lat sze軼iu, czy siedmiu - po pierwsze, powstanie ba豉gan. B璠 lata gdy wi璚ej rodzic闚 zdecyduje si pos豉 6-latk闚 do szko造, klasy b璠 przeludnione, a w roku nast瘼nym nie b璠zie pracy dla nauczycieli nauczania pocz徠kowego. Powstanie taki "鈍i雟ki cykl". Po drugie, w klasach b璠 dzieci pomi璠zy kt鏎ymi r騜nica wieku mo瞠 wynosi nawet 24 miesi帷e. To du穎 w pierwszych latach nauki. Po trzecie, rodzice, kt鏎y maj kilkoro dzieci, w przypadku 3,4,.. mog oceni czy ich 6-latek da sobie rad w szkole. Pozostali nie. Od tego s poradnie i niech one decyduj, 瞠 dziecko powinno p鎩嗆 do szko造 w wieku 7 lat a nie 6.

      Stopniowo wr鏂imy do o鄉ioletniej szko造 podstawowej i czteroletniego liceum - po co? skracamy z 9 do 8 lat okres powszechnej edukacji na czym ucierpi szczeg鏊nie m這dzie, kontynuowa b璠zie edukacj w szko豉ch zawodowych. Ja wiem, 瞠 ka盥y z nas pami皻a z m這do軼i najlepsze zdarzenia i afirmuje ten okres swojego 篡cia. Cz這nkowie partii "i" s w wieku .... i z rozrzewnieniem wspominaj 8 letni szko喚 zawodow i 4-letnie liceum.

      Zlikwidowanie tzw. godzin karcianych - chodzi o dwie godziny w tygodniu, kt鏎e ka盥y nauczyciel, niezale積ie od swojego pensum dydaktycznego, czyli obowi您kowego wymiaru lekcji, musi przepracowa z uczniami, np. prowadz帷 zaj璚ia wyr闚nawcze. I co w zamian?

      Szko豉 powinna kszta速owa wiedz i postaw. Elementem tej postawy powinno by silne poczucie to窺amo軼i narodowej i patriotyzm - zapomniano o postawie obywatelskiej.

      Powr鏒 do pe軟ego nauczania historii i do klasycznego kanonu lektur - wszystko na temat kanonu lektur napisa貫m tutaj

      Odbiurokratyzowanie nauki, likwidacja zb璠nych procedur biurokratycznych obci捫aj帷ych naukowc闚 - s逝sznie

      Wzmocnienie patriotyzmu Polak闚. Nasze pa雟two zn闚 musi by, bo tak kiedy by這, przedmiotem polskiej dumy. Polityka o鈍iatowa i kulturalna musi s逝篡 wzmocnieniu postaw patriotycznych. Przy wsparciu publicznych 鈔odk闚 powinny powstawa dzie豉, kt鏎e opowiedz Polsce i 鈍iatu o naszych wybitnych rodakach, naszych bohaterach i b璠 inspiracj dla kolejnych pokole Polak闚. - co to znaczy by dzisiaj patriot. To pobrzmiewa troch nacjonalizmem. Jest wiele wsp馧czesnych polskich dzie sztuki, z kt鏎ych mo瞠my by dumni, kt鏎e mog by interesuj帷e dla innych narod闚. Trzeba przeznaczy wi瘯sze pieni康ze na ich promocj: t逝maczenia ksi捫ek polskich autor闚, organizacj wystaw..... Niech urz璠nik lub polityk nie decyduj co ma by tworzone i jak.

      B璠zie szanowana zasada, 瞠 w豉dza polityczna z natury rzeczy nie powinna mie wp造wu na media prywatne. A w przypadku medi闚 publicznych "rz康 i wi瘯szo嗆 parlamentarna b璠zie kierowa豉 si jedn przes豉nk: obywatel ma prawo do rzetelnej i obiektywnej informacji" - powr鏒 do PRL

      Przywr鏂imy w豉軼iwe dzia豉nie i nadz鏎 nad s逝瘺ami specjalnymi - OK ale jak, troch si boj bior帷 pod uwag obsad ministerstw.

      Zmiany procesu legislacyjnego, kt鏎y trzeba zabezpieczy przed b喚dami, a tak瞠 przed pisaniem prawa pod dyktando lobbyst闚 - pos這wie s najliczniejszymi lobbystami. Najpierw trzeba poprawi ustaw o Lobbystach.

      Poprawa efektywno軼i funkcjonowania sadownictwa, w szczeg鏊no軼i w sprawach odnosz帷ych si do kwestii cywilno-gospodarczych, ale tak瞠 karnych. Przejrzysty i sprawnie dzia豉j帷y system sadownictwa gospodarczego. - og鏊nie, 篡czeniowo, s逝sznie.

      Najwy窺ze przewidziane prawem wyroki zas康zane s wobec ludzi tylko za to, 瞠 walczyli z korupcj. Tutaj zmiany s niezb璠ne - Prezydent pokaza kierunek zmian. Czy s康y maj by niezawis貫?


      Przeprowadzenie audytu stanu pa雟twa po poprzednim rz康zie - audyt zazwyczaj przeprowadzaj niezale積e instytucje. Na bie膨co audytu odcinkowe wykonuje NIK. Trzeba je czyta. Rz康 mo瞠 co najwy瞠j przygotowa bilans otwarcia.

      Uporz康kowanie sposobu kierowania rz康em przez premiera, chodzi m.in. o nadanie szefowi rz康u prawa do wydawania ministrom wi捫帷ych polece - jest dobre opracowanie Jana Rokity na temat reorganizacji administracji rz康owej

      Podsumowuj帷, 21 czerwonych : 10 zielonych . Pani Premier chce by wiarygodna i podtrzymuje przedwyborcze obietnice, nie bacz帷 na skutki finansowe dla bud瞠tu pa雟twa. Proponuje nam powr鏒 do przesz這軼i. Kilka propozycji jest ciekawych i nale篡 je wdro篡, kilka poprawi i te wdro篡 .

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Komentarz do expose premier Beaty Szyd這”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 22 listopada 2015 22:37
  • 鈔oda, 09 wrze郾ia 2015
    • Idea referendum si璕n窸a bruku

      Bronis豉w Komorowski, Andrzej Duda i Senat RP w ostatnich 4 miesi帷ach zrobili wiele aby o鄉ieszy ide referendum. Parafrazuj帷 has這 Kapusty z "Plus Minus" mo積a powiedzie:

      "To, 瞠 dla demokracji referendum du瞠 ma znaczenie,

      dla polskich polityk闚 nie ma 瘸dnego znaczenia"

      Demokracja bezpo鈔ednia w formie referend闚 og鏊nokrajowych szczeg鏊nie tych przeprowadzanych na wniosek obywateli dobrze s逝篡 demokracji. W sprawach, kt鏎e dla obywateli s wa積e a w豉dza wykonawcza i ustawodawcza je "olewa", referendum jest potrzebne. Referendum pomaga ma造m partiom politycznym i ruchom spo貫cznym nie maj帷ych swoich reprezentant闚 w parlamencie promowa swoje idee, narzuci opinii publicznej temat do refleksji.

      Konstytucja RP i ustawa o referendum og鏊nokrajowym wyr騜niaj trzy rodzaje referendum og鏊nokrajowego:

      · referendum w sprawach o szczeg鏊nym znaczeniu dla pa雟twa,

      · referendum w sprawie wyra瞠nia zgody na ratyfikacje umowy mi璠zynarodowej, na odstawie kt鏎ej RP przekazuje organizacji narodowej lub organowi mi璠zynarodowemu kompetencje organ闚 w豉dzy pa雟twowej w niekt鏎ych sprawach,

      · referendum w sprawie przyj璚ia ustawy zmieniaj帷ej Konstytucj RP.

      Zasady zwo造wania poszczeg鏊nych referendum om闚iono tutaj.

      Poj璚ie „sprawy o szczeg鏊nym znaczeniu” nie jest precyzyjne i wymaga doprecyzowania. Kto mia豚y stwierdza, 瞠 dana sprawa jest o szczeg鏊nym znaczeniu dla pa雟twa? Je郵i pod wnioskiem o referendum podpisze si 1 mln obywateli to znaczy 瞠 sprawa jest wa積a. Niezale積ie co eksperci, politycy, konstytucjonali軼i o niej s康z.

      Po ciosach zadanych instytucji referendum przez Komorowskiego i Dud minie sporo czasu zanim odbudujemy jego znaczenie. Trzeba dokona kilku zmian w zasadach jego organizacji. Kilka pomys堯w jak powinno by organizowane referendum og鏊nopa雟twowe aby nie by這 takiej katastrofy jak ostatnio:

      1. Referendum og鏊nokrajowe odbywa si regularnie raz w roku np. w trzeci niedziel marca. Do referendum og鏊nokrajowego mog by do陰czone referenda samorz康owe. Referendum nie mo瞠 odby si w okresie 6 miesi璚y przed i 6 miesi璚y po wyborach do Sejmu. W referendum obywatele odpowiadaj na pytania referendalne zg這szone przez parlament, prezydenta RP, grup obywateli.

      2. W referendum s rozstrzygane sprawy zg這szone do PKW na np. 9 miesi璚y przed referendum.

      3. Komitet Referendalny (r闚nie Sejm i Prezydent) przed przyst徙ieniem do zbierania podpis闚 ma prawo (nie obowi您ek) przedstawi PKW projekt pytania w celu zasi璕ni璚ia opinii czy spe軟ia ono warunki pytania referendalnego.

      4. O dopuszczeniu pytania do referendum decyduje Pa雟twowa Komisja Wyborcza (PKW). Pytanie jest dopuszczone do referendum je郵i:

      · Komitet Referendalny zebra 1 mln podpis闚 obywatel, gdy wnioskodawc jest grupa obywateli,

      · Pytanie jest sformu這wane w spos鏏 rozstrzygaj帷y i spe軟ia inne warunki okre郵one w ustawie.

      5. Na 6 miesi璚y przed referendum PKW publikuje na stronach internetowych szczeg馧owa informacj o pytaniach referendalnych, kt鏎a dla ka盥ego pytania z osobna informuje o: Nad czym g這sujemy?, Tekst pytania referendalnego., Istota sprawy w skr鏂ie i jej konsekwencje. Om闚ienie szczeg馧owe tematu pytania. Stanowiska i opinie: Komitetu Referendalnego, Rz康u, Sejmu, Senatu, partii politycznych, organizacji spo貫cznych. Na 6 miesi璚y przed referendum wszystkie gospodarstwa domowe otrzymuj poczt skr鏒 informacji zamieszczonej na stronach PKW w Internecie. Na miesi帷 przed referendum PKW zamieszcza plakaty z pytaniami referendalnymi a TVP i PR emituj regularne audycje referendalne.

      6. Obywatel opr鏂z zakre郵enia p鏊 TAK / NIE mo瞠 zakre郵i pole NIE BIOR UDZIAΣ, co oznacza, 瞠 w referendum w sprawie tego pytania nie bierze udzia逝.

      7. Wynik referendum jest wi捫帷y je郵i udzia w referendum wzi窸a udzia np. co najmniej po這wa liczby os鏏, kt鏎e wzi窸y udzia w ostatnich wyborach do Sejmu, a nie jak dotychczas 50 proc. uprawnionych do g這sowania. W wyborach do parlamentu bierze udzia mniej ni 50 proc. uprawnionych , nie uzasadnione jest wymaga aby w referendum bra豉 udzia wi瘯sza liczba obywateli. Frekwencja wyborcza jest liczona dla ka盥ego pytania oddzielnie.

      W okresie III RP odby造 si cztery referenda og鏊nokrajowe:

      18 lutego 1996 –referendum na temat powszechnego uw豉szczenia oraz referendum o niekt鏎ych kierunkach wykorzystania maj徠ku pa雟twowego

      25 maja 1997 – referendum nt. przyj璚ia Konstytucji RP

      7-8 czerwca 2003 –referendum ws. akcesji Polski do Unii Europejskiej.

      Jak wida z powy窺zego zestawienia przeprowadzone referenda dotyczy造 istotnych dla obywateli i pa雟twa zagadnie.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Idea referendum si璕n窸a bruku”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 09 wrze郾ia 2015 21:53
  • sobota, 22 sierpnia 2015
    • Referendum 25 pa寮ziernika no i mamy drugi problem

      Czy nasi Prezydenci s 獞ier熵nteligentami, czy jakie zi馧ka za篡waj? Trzech pyta do referendum poprawnie nie potrafi sformu這wa. Najpierw Prezydent Komorowski dla realizacji swoich prywatnych cel闚 og這si referendum z trzema nieprecyzyjnie sformu這wanymi pytaniami, z kt鏎ych pierwsze jest sprzeczne z Konstytucj RP a trzecie ju jest nieaktualne. Teraz Prezydent Duda proponuje referendum. Niestety pytania ponownie napisano na kolanie.

      Pytanie pierwsze:Czy jest pan/pani za obni瞠niem wieku emerytalnego i powi您aniem uprawnie emerytalnych ze sta瞠m pracy?

      Pytanie otwarte. Odpowied TAK daje mandat Prezydentowi na sformu這wanie r騜nych nieznanych obywatelom propozycji zmian. Przyk豉d poprawnie sformu這wanego pytania: Czy jest Pan/Pani za tym aby prawo do emerytury przys逝giwa這 w wieku 66 lat lub po przepracowaniu 45 lat?

      Od 1 stycznia 2016 roku wiek emerytalny kobiet b璠zie wynosi 61 lat, m篹czyzn 66 lat. Orzeczenie Trybuna逝 Konstytucyjnego stwierdza, 瞠 wiek emerytalny kobiet i m篹czyzn musi by taki sam. Je郵i obywatele zag這suj na TAK to Prezydent Andrzej Duda powinien obni篡 wiek emerytalny do 60 lat. B璠ziemy narodem najm這dszych emeryt闚 w UE z g這dowymi emeryturami, ale wska幡ik bezrobocia spadnie o kilka punkt闚 procentowych.

      Pytanie drugie:Czy jest pan/pani za utrzymaniem dotychczasowego systemu funkcjonowania Pa雟twowego Gospodarstwa Le郾ego Lasy Pa雟twowe?

      Kto z obywateli zna obecny system funkcjonowania Las闚 Pa雟twowych? Co jest w nim z貫go co dobrego?

      Inicjatywa obywatelska zosta豉 zorganizowana przez korporacje le郾ik闚. Bud瞠t pa雟twa ma niewielkie przychody z PGLLP. PGLLP zarz康za obszarem 1/5 kraju. Powinno co roku wp豉ca do bud瞠tu pa雟twa opr鏂z podatk闚, dywidend w 2-3 mld z, a mo瞠 i wi璚ej. Zamiast sowitej dywidendy w latach 2014-15 r. PGLLP opr鏂z podatku wp豉c dobud瞠tupo 800 mln z rocznie. Od 2016 r. Lasy rocznie b璠 przekazywa do pa雟twowej kasy 2 proc. warto軼i sprzedanego drewna. Jak dziedzic mia las i przeprowadzi wyr帳 to mia na posag dla c鏎ki. PGLLP r帳i lasy, a w豉軼iciel ma z tego niewiele, a zarz康cy i pracownicy zgarniaj dla siebie doch鏚 w豉軼iciela. 字ednie wynagrodzenie w PGLLP jest jedne z najwy窺zych w kraju.

      Odpowied TAK na postawione pytanie oznacza, 瞠 nie b璠zie mo積a dokona 瘸dnych zmian w ustawie o tym przedsi瑿iorstwie w celu poprawy jego efektywno軼i. Odpowied NIE oznacza, 瞠 nie jestem za dotychczasowym systemem funkcjonowania ale nie wiadomo za jakim innym systemem jestem.


      Pytanie trzecie: Czy jest pan/pani za zniesieniem powszechnego ustawowego obowi您ku szkolnego sze軼iolatk闚 i przywr鏂eniem powszechnego ustawowego obowi您ku szkolnego od si鏚mego roku 篡cia?

      To jest poprawnie sformu這wane pytanie.

      Nie mam pretensji do Prezydenta Dudy, 瞠 zdecydowa si na zorganizowanie referendum w sprawach zg這szonych przez obywateli. Obywatele zebrali odpowiedni ilo嗆 podpis闚, a Sejm ich ola. Decyduj帷 si na wsparcie inicjatyw obywatelskich m鏬 si wysili (lub jego doradcy) i sformu這wa pierwsze dwa pytania w spos鏏 poprawny. No i jeszcze zaproponowa inny termin referendum. Moim zdaniem powinny by dwie r騜ne komisje: wyborcza i referendalna, a zdaje si 瞠 w wielu obwodach trudno jest skompletowa jedn.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „Referendum 25 pa寮ziernika no i mamy drugi problem”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 22 sierpnia 2015 00:36

Tagi

Kana informacyjny