Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

kultura

  • pi徠ek, 21 pa寮ziernika 2016
    • Promocja sztuk plastycznych - niewykorzystane okazje

      Galerie prezentuj帷e malarstwo wsp馧czesne nie s oblegane przez Polak闚. Tym bardziej dziwi, 瞠 nie wykorzystuj przemykaj帷ych szans, aby przyci庵n望 odwiedzaj帷ych. Szczeg鏊nie tych, kt鏎zy nigdy nie byli w galerii sztuki wsp馧czesnej.

      O malarzu Zdzis豉wie Beksi雟kim i jego rodzinie g這郾o jest od kilku lat. Wcze郾iej, dzi瘯i ksi捫kom m.in. "Beksi雟cy. Portret podw鎩ny." Magdaleny Grzeba趾owskiej, a obecnie dzi瘯i filmowi Jana Matuszy雟kiego "Ostatnia Rodzina" , nagrodzonemu Z這tymi Lwami na tegorocznym Festiwalu w Gdyni.

      Co mnie dziwi?

      Dziwi mnie, 瞠 galerie nie zdecydowa造 si na zorganizowanie wystaw prac Zdzis豉wa Beksi雟kiego i wykorzystania tych kilku tygodni kiedy film jest na ekranach kin na przyci庵niecie odwiedzaj帷ych w swe progi - zazwyczaj puste. Prace Beksi雟kiego s dost瘼ne. Mo積a skorzysta ze zbior闚 Muzeum w Sanoku, Miejskiej Galerii Sztuki w Cz瘰tochowie, Nowohuckiego Centrum Kultury i muzeum we Wroc豉wiu. Trzeba chwyta okazj.

      OK. teraz marszandzi dali d.... W styczniu b璠zie okazje do rehabilitacji.

      Na ekranach kin pojawi si ostatni film Andrzeja Wajdy "Powidoki" , kt鏎ego bohaterem jest malarz W豉dys豉w Strzemi雟ki. Mieszka鎍y υdzi mog ogl康a jego obrazy na sta貫j wystawie w Muzeum Sztuki. Marszandzi z innych miast: Do dzie豉.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 21 pa寮ziernika 2016 17:50
  • pi徠ek, 30 wrze郾ia 2016
  • poniedzia貫k, 06 kwietnia 2015
    • Rozmy郵ania w czasie Wielkanocy

      Nie jestem zwolennikiem ustanawiania kolejnych dni wolnych od pracy jednak zawsze w czasie Wielkanocy powraca we mnie postulat ustanowienia Wielkiego Pi徠ku dniem wolnym od pracy. Kap豉ni od dzieci雟twa ucz mnie, 瞠 安i皻a Wielkanocne s najwa積iejsze. Wydarzenia sprzed dw鏂h tysi璚y lat stanowi fundament wiary chrze軼ija雟kiej. Zamiast w skupieniu uczestniczy w Triduum Paschalnym:

      Mszy Wieczerzy Pa雟kiej wieczorem w Wielki Czwartek,

      Liturgii M瘯i Pa雟kiej w Wielki Pi徠ek,

      Liturgii Wigilii Paschalnej w noc Wielkiej Soboty,

      i na koniec w Procesji Rezurekcyjnej, skoro 鈍it w Wielk Niedziel,

      po鈍i璚amy czas pracy zawodowej i przed鈍i徠ecznej krz徠aninie. W Wielki Czwartek - sprz徠anie, w Wielki Pi徠ek - zakupu, w Wielk Sobot - gotowanie + 鈍iecenie pisanek w ko軼iele i na koniec uroczyste 郾iadanie w rodzinnym gronie w Wielka Niedziel.

      A co zrobi z obecnym drugim dniem 鈍i徠? Zostawi czy zlikwidowa?

      Moja odpowied: zdecydowanie zostawi.

      Dla podtrzymania pami璚i o poga雟kich obyczajach naszych przodk闚, kt鏎zy czcili rado嗆 po odej軼iu zimy i przebudzeniu si wiosny, radujmy sie migusem-dyngusem. 妃igus i dyngus przez d逝gi czas by造 odr瑿nymi obyczajami. 妃igus g堯wnie polega na symbolicznym biciu witkami wierzby lub palmami po nogach i oblewaniu si zimn wod, co symbolizowa這 wiosenne oczyszczenie z brudu i chor鏏, a w p騧niejszym czasie tak瞠 i z grzechu. Dyngus wywodzi si odwiosennegozwyczaju sk豉dania wzajemnych wizyt u znajomych i rodziny po陰czonych ze zwyczajowym pocz瘰tunkiem, a tak瞠 i podarunkiem, zaopatrzeniem w 篡wno嗆 na drog. Na 鄉igus na這篡 si zwyczaj dyngusowania (dyngowanie), daj帷y mo磧iwo嗆 wykupienia si pisankami od podw鎩nego lania.

      Cztery dni 鈍i徠. Dla os鏏 wierz帷ych czas na godne czczenie ostatnich dni Jezusa Chrystusa. Dla niewierz帷ych kolejna okazja na d逝gi wypad za miasto.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (3) Poka komentarze do wpisu „Rozmy郵ania w czasie Wielkanocy”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 06 kwietnia 2015 19:27
  • pi徠ek, 27 lutego 2015
    • Public lending right dla e-bibliotek

      Ministerstwo Kultury - wykonuj帷 zalecenia Unii Europejskiej - pracuje nad wprowadzaniem do ustawy o prawie autorskim zapis闚 "public lending right", kt鏎e wprowadz wynagrodzenia dla pisarzy, t逝maczy, ilustrator闚 ksi捫ek w j瞛yku polskim, kt鏎e s w bibliotekach publicznych. Wielko嗆 wynagrodzenia ma by powi您ana z cz瘰totliwo軼i korzystania z ksi捫ki przez czytelnik闚. 字odki finansowe maj pochodzi z Funduszu Promocji Kultury.

      Wprowadzenie " public lending right" ma na celu wyr闚nanie tw鏎com "strat" jakie ponosz, z tego tytu逝, 瞠 ludzie czytaj ksi捫ki w bibliotekach, zamiast je kupowa na w豉sno嗆.

      Propozycja Ministerstwa ogranicza wprowadzenie "public lending right" jedynie do bibliotek publicznych, w kt鏎ych s ksi捫ki papierowe. Nie dotyczy e-bibliotek. W metrze wi璚ej jest m這dych os鏏 czytaj帷ych ksi捫ki z e-czytnik闚, tablet闚 ni czytaj帷ych wersje papierowe.

      Ministerstwo powinno "public lending right" obj望 r闚nie e-biblioteki. Mo瞠 to zrobi na dwa sposoby:

      1. Utworzy publiczn e-bibliotek,

      2. W ramach partnerstwa publiczno-prywatnego obj望 prywatne e-biblioteki dzia豉j帷e w Polsce, a ju s taki np. Legimi http://www.legimi.com/.

      Pierwszy wariant ma t zalet, 瞠 dost瘼 do publicznej e-biblioteki by豚y za darmo. Wady to: wprowadzanie przez w豉軼icieli praw autorskich "wirtualnych czytelnik闚, czytaj帷ych automat闚", w celu wy逝dzenia zap豉ty ze 鈔odk闚 publicznych; nie ma publicznej e-biblioteki, utworzenia jej wymaga czasu.

      Osobi軼ie rekomenduj drugi wariant. Prywatne e-biblioteki ju dzia豉j. Co prawda czytelnik musi wykupi abonament ale nie jest on drogi: w Legimi od 7 z = ok. jedna ksi捫ka na miesi帷 do 33 z = czytanie bez ogranicze. Obj璚ie prywatnych e-bibliotek "public lending right" pozwoli na zmniejszenie ceny abonamentu oraz zwi瘯szy liczb nowo軼i wydawniczych w e-bibliotekach. Rozw鎩 e-bibliotek stwarza przes豉nki do poprawy czytelnictwa w鈔鏚 m這dzie篡, kt鏎ej nie chce si chodzi do biblioteki po ksi捫ki (mnie te si nie chce), zapisywa si w kolejce na 'bestseller" i czeka a kto przeczyta i odda ksi捫k.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 27 lutego 2015 12:14
  • 鈔oda, 26 wrze郾ia 2012
    • TVP Kultura i II program PR

      Zar闚no w TVP Kultura i w II programie PR wida brak pieni璠zy, s to kana造 niskobud瞠towe. Ten brak pieni璠zy przek豉da si na jako嗆 programu, a w豉軼iwie na brak wielu audycji kt鏎e powinny w nim by.

      W TVP Kultura brak jest:

      • informacji i reporta篡 z bie膨cych wydarze kulturalnych: reporta篡 z wystaw, premier, plan闚 filmowych itp.,
      • w豉snych produkcji program闚 kulturalnych: teatr, koncerty,
      • transmisji i retransmisji z wa積ych wydarze kulturalnych: koncerty, festiwale,
      • nowych dobrych film闚,

      Redaktorzy programu TVP Kultura z pewno軼i te maj podobne odczucia. Robi co mog. Ale „gadaj帷e g這wy” o sztuce nie s tak interesuj帷e jak reporta z wydarze kulturalnych. Wspominki program闚 z lat 60-tych ni jak si maja do promocji kultury wsp馧czesnej.

      W II programie PR brak jest:

      s逝chowisk, teatru radiowego, powie軼i, prezentacji fragment闚 nowych powie軼i (co najmniej 30 min.) , wieczor闚 poetyckich, wywiad闚 z artystami, muzyki wsp馧czesnej itd.

      Podstawowy problem II programem PR polega na tym, 瞠 dominuje w nim muzyka z XIX wieku . Wsp馧czesna kultura jest skromnym dodatkiem.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (4) Poka komentarze do wpisu „TVP Kultura i II program PR”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 26 wrze郾ia 2012 11:17
  • wtorek, 10 lipca 2012
    • Wiosenny sezon Teatru TVP

      Zako鎍zy si wiosenny sezon w Teatrze TVP. Spektakle realizowane na 篡wo, kt鏎ymi s spektakle przeniesione z teatru miejskiego ( w tym roku w tej formule, pokazano "Skarpetki, opus 124", "Szko豉 穎n" i "Daily soup" ) by造 znacznie lepsze ni premiery przygotowane specjalnie dla Teatru TVP.

      Dlaczego ?

      Przyczyna jest bardzo prosta. W zwyk造m teatrze przygotowanie spektaklu, pr鏏y aktor闚 trwaj kilka tygodni, miesi璚y. Spektakl, gra aktorska s dopracowane.

      Spektakl Teatru TVP s przygotowywane kilka, kilkana軼ie dni. Jako嗆 gry aktorskiej jak w cotygodniowym serialu. Co by這 wida w przedstawieniu "Next-EX" . Znane nazwiska to za ma這.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 10 lipca 2012 17:30
  • poniedzia貫k, 06 lutego 2012
    • ACTA a prawa autorskie

      Protesty dotycz帷e ACTA wskazuj na konieczno嗆 zmiany maj徠kowego prawa autorskiego (podstawowe informacje o prawie autorskim przeczytasz:prawo autorskie). Prawa, kt鏎ego podstawowe zasady dotycz okresu sprzed kilkudziesi璚iu lat, kiedy no郾ikami warto軼i intelektualnych by造: papier, p造ta analogowa, ta鄉a filmowa, a nie zapis cyfrowy. Kiedy liczba tw鏎c闚 i potencjalnych odbiorc闚 d鏏r kultury chronionych prawem by豉 kilkakrotnie mniejsza ni obecnie tzn. kilkadziesi徠 lat temu odpowiednikiem obecnych d鏏r kultury masowej chronionych prawem autorskim by造 produkty kultury ludowej, kt鏎ych 瘸dne prawo nie chroni這.

      Wg polskiego prawa, autorskie prawa maj徠kowe trwaj:

      1. przez ca造 czas 篡cia tw鏎cy i 70 lat po jego 鄉ierci;

      2. je瞠li tw鏎ca nie jest znany - 70 lat od daty pierwszego rozpowszechnienia utworu.

      Je瞠li z mocy ustawy autorskie prawa maj徠kowe przys逝guj innej osobie ni tw鏎ca:

      1. 70 lat liczy si od daty rozpowszechnienia utworu;

      2. gdy utw鏎 nie zosta rozpowszechniony - 70 lat od daty ustalenia utworu;

      3. 50 lat w odniesieniu do nada program闚 RTV (licz帷 od roku pierwszego nadania);

      4. 50 lat w odniesieniu do sporz康zania i korzystania z fonogram闚 i wideogram闚 (licz帷 od roku sporz康zenia).

      Jest to bardzo uprzywilejowana pozycja w stosunku do tw鏎c闚 z obszaru techniki, farmacji, gdzie ochrona patentowa chroni prawa autorskie maj徠kowe maksymalnie do 20 lat. Tw鏎ca wynalazku musi zap豉ci za patent. Op豉ta zale篡 od d逝go軼i okresu ochrony (wi璚ej czytaj: prawo patentowe)

      Prawo autorskie maj徠kowe nale篡 zmieni tak aby bli窺ze by這 prawu patentowemu. Podstawowe zasady mog造by by nast瘼uj帷e:

      1. Prawa autorskie maj徠kowe do utworu podlegaj z mocy praw ochronieprzez 12 miesi璚y od daty pierwszej publikacji (rozpowszechnienia)utworu,

      2. W tym czasie w豉軼iciel praw autorskich maj徠kowych (tw鏎ca,wydawnictwo) ma czas aby w Urz璠zie Praw Autorskich (UPA) wykupiochron maj徠kowych praw autorskich na okres nast瘼nych 5, 10, 15 lub 20 lat.

      3. UPA prowadzi powszechnie dost瘼ny rejestr (baz danych) utwor闚chronionych prawem autorskim.

      Jakie by造by skutki takiegoprawa?

      Prawdopodobnie tw鏎cy (wydawnictwa) wykupywaliby ochron praw autorskich tylko dla ma貫j cz窷ci utwor闚 . Szczeg鏊nie tw鏎cy wkraczaj帷y na rynek nie chroniliby praw w豉sno軼i swych pierwszych utwor闚, chc帷 zyska popularno嗆. Wi瘯szo嗆 utwor闚 by豉by wolna. O popularno軼i utworu w wi瘯szym stopniu decydowali by odbiorcy, a nie akcje promocyjne wydawc闚. Poniewa ochronie maj徠kowych praw autorskich podlega豉by mniejsza liczba utwor闚, mo磧iwa by豉by skuteczna ochrona tych praw. B璠zie taniej, poniewa tw鏎cy kt鏎zy wykupili ochron praw autorskich, w okresie ochrony b璠 starali si sprzeda jak najwi璚ej .

      Pytanie: Czy Polska mo瞠 jednostronnie zmieni prawa autorskie? Jakie by造by konsekwencje takiej zmiany w 鈍ietle prawa mi璠zynarodowego?


      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 06 lutego 2012 11:52
  • sobota, 13 sierpnia 2011
    • Klasyfikacja pisarzy

      Pisarzy dzielimy na tych, kt鏎ych los obdarzy talentem i na beztalencia. Ci z talentem potrafi operowa s這wem tak, 瞠 porusz czytelnika emocje, kreuj w jego g這wie obrazy (3D, HD, 6 mln kolor闚, od鈍ie瘸nie 600 Hz). W鈔鏚 tych kt鏎ych B鏬 obdarzy talentem mo積a wyr騜ni nast瘼uj帷e typy:

      Erudyta – pisarz czerpi帷y gar軼iami z dorobku literatury, literatura jest jego 鈍iatem, kt鏎y przemierza i poznaje, nie interesuje go otaczaj帷y realny 鈍iat, czerpie z literatury gar軼iami. Z tego co zebra w ogrodzie literatury tka nowe warto軼i, nowe pi瘯no. Przyk豉d: Jacek Dehnel

      Kopista - to niedosz造 erudyta, czerpie z literatury gotowe schematy opowie軼i i pisze je na nowo zmieniaj帷 czas, miejsce akcji. Cz瘰to uwsp馧cze郾ia znane historie lub mity lub przenosi stary schemat w 鈍iat fantastyki. To co tworzy to nowa forma. Lubimy ich czyta, poniewa czytamy to co znamy. Przyk豉d: Clive Staples Lewis

      Obserwator - widzi i s造szy 鈍iat wok馧 siebie i opisuje, po prostu opisuje tak jak jego wra磧iwo嗆 go postrzega. Przyk豉d: Dorota Mas這wska

      Reporter - to obserwator bez osobistej wra磧iwo軼i, wiernie, rzetelnie opisuj帷y rzeczywisto嗆, je郵i talent ma ciekawym j瞛ykiem, je郵i nie topornym. Dzi瘯i niemu poznajemy namiastk 鈍iata innych ludzi nie ruszaj帷 si z domu. Przyk豉d: Wojciech Cejrowski

      Nauczyciel - do鈍iadczy 篡cia, pozna mechanizmy kszta速uj帷e ludzki los, w tym rol przypadku. Pisz帷 chce przekaza my郵, nauczy, przestrzec. Przyk豉d: Eustachy Rylski, Wies豉w My郵iwski

      Romantyk - pisze o tym co mu dusza gra, jego wewn皻rzne emocje s dla drogowskazem, je na papier przelewa, ci篹ko go czasami zrozumie ale pi瘯nie pisze.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      sobota, 13 sierpnia 2011 11:58
  • poniedzia貫k, 04 lipca 2011
    • Jakie programy w telewizji publicznej?

      W ci庵u najbli窺zych dw鏂h lat w ca造m kraju uruchomiona zostanie naziemna telewizja cyfrowa. O tym jak TVP zamierza realizowa misj 鈍iadczy b璠zie to jakie nowe kana造 zaoferuje TVP na platformie cyfrowej.

      Obecnie TVP emituje kana造: TVP1, TVP2, Info oraz w telewizji kablowej i satelitarnej kana造: Polonia, Kultura, Sport, Historia, Seriale. Go造m okiem wida, 瞠 brak jest program闚 dedykowanych dzieciom (do lat 7) i m這dzie篡 (8-14 lat).

      Brak jest kana逝 TVP Maluch z filmami, polskimi kresk闚kami, programami edukacyjnymi, konkursami, poradami dla rodzic闚 w godzinach wieczornych. Je郵i TVP maj帷 do dyspozycji platform cyfrowa nic nie zrobi to maluchom pozostanie Dobranocka w obudowie reklam oraz dla tych kt鏎e maja dost瘼 do telewizji satelitarnej lub kablowej Cartoon Network z makabrycznymi kresk闚kami lub Disney Channel z og逝piaj帷ymi filmami (dobrze, 瞠 jest kana Mini Mini).

      Brak jest kana逝 TVP Nastolatek z filmami, programami popularnonaukowymi, sportowymi, konkursami, poradami, wideoklipami itp. Nie potrzeba du瞠go wysi趾u intelektualnego i finansowego na uruchomienie TVP Seriale lub TVP Film ale zbudowanie atrakcyjnego kana逝 telewizyjnego adresowanego do nastolatk闚 jest du篡m i kosztownym wyzwaniem. R闚nie najstarsi seniorzy byliby wdzi璚zni za kana TVP Senior. Na razie musz si zadowoli Radiem Maryja.

      W dobie telewizji cyfrowej emitowanie dw鏂h kana堯w w stylu TVP1 i TVP2, kt鏎e adresowane s do wszystkich odbiorc闚 mija si z celem. Konieczne s kana造 tematyczne i kana造 adresowane do wybranych segment闚 odbiorc闚.

      O realizacji misji przez TVP 鈍iadczy b璠zie nie tylko nowa struktura kana堯w i ich ram闚ki ale r闚nie zasoby udost瘼niane przez TVP Internecie. Na razie nie ma za du穎 tych zasob闚. Spektakli Teatru Telewizji w Internecie na razie nie obejrzym

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 04 lipca 2011 18:03
  • pi徠ek, 01 lipca 2011
    • Teatr telewizji

      Prezes TVP Juliusz Braun w wywiadzie w Gazecie Wyborczej (29 czerwca 2011 r.) informuje czytelnik闚, 瞠 Teatr Telewizji to jest symbol. TVP b璠zie si stara豉 emitowa jedn premier na miesi帷. Na wi璚ej nie ma pieni璠zy. Jeden spektakl to koszt 500-600 tys. z. Pozosta貫 poniedzia趾owe spektakle to b璠 powt鏎ki.

      Nie wszystkie spektakle w Teatrze Telewizji musz by wyprodukowane od pocz徠ku do ko鎍a przez TVP. Co roku w polskich teatrach jest kilkadziesi徠 premier. Kilkana軼ie przedstawie jest bardzo dobrych. R闚nocze郾ie, co roku kilkana軼ie bardzo dobrych spektakli schodzi ze scen teatralnych. TVP powinno kupowa od teatr闚 prawo do ich nagrania i emisji w TVP. Nie chodzi o prymitywne nagranie przedstawienia na scenie teatru z jednej kamery z kilkoma zbli瞠niami. Takiego czego nie da si ogl康a w telewizji. Potrzebna jest dobra ekipa telewizyjna do realizacji takich adaptacji, z dobrym operatorem, monta篡st, specjalist od d德i瘯u i przede wszystkim asystentem dla teatralnego re篡sera spektaklu, kt鏎y pomo瞠 przenie嗆 przedstawienie z desek teatru do formatu telewizyjnego.

      Powy窺za my郵 nie jest odkrywcza. TVP ma sukcesy z tak produkcj. Przyk豉dem mo瞠 by przedstawienie „Nami皻na kobieta”, Kay Mellor w re篡serii Macieja Englerta, kt鏎e od 2003 roku by這 wystawiane w Teatrze Wsp馧czesnym w Warszawie. W 2010 roku spektakl zosta przedstawiony w TVP. Ten sam re篡ser, ta sama obsada co w teatrze warszawskim. Re篡ser i operator wykonali sporo pracy aby dostosowa przedstawienie sceniczne do wymog闚 telewizyjnych. Drugim przyk豉dem godnym na郵adowania jest „Ballada o Zakaczawiu”. Spektakl b璠帷y telewizyjn wersj przedstawienia zrealizowanego przez Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy w re篡serii Jacka G這mba i scenografii Ewy Beaty Wodeckiej.

      Realizacja takiej strategii ma kilka zalet:

      • koszt adaptacji przedstawienia teatralnego do warunk闚 telewizyjnych b璠zie mniejszy ni 500-600 tys. z.,
      • tylko bardzo dobre spektakle teatralne b璠 nagrywane do emisji w Teatrze Telewizji, co poprawi jako嗆 poniedzia趾owych spektakli,
      • w TVP promowani b璠 aktorzy i re篡serzy r闚nie spoza Warszawy.

      Dodatkowo realizuj帷 misj TVP powinna w swoim internetowym wydaniu zamieszcza spektakle Teatru Telewizji. W pierwszej kolejno軼i te spektakle, kt鏎e z kanonu lektur szkolnych. Sztuki teatralne s do ogl康ania, a nie do czytania. Nie nale篡 uczni闚 katowa lektur kiedy mog obejrze spektakl w Internecie. 

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 01 lipca 2011 01:19

Tagi

Kana informacyjny