Aby moje wnuki 篡造 w lepszym kraju

system emerytalny

  • poniedzia貫k, 04 lipca 2016
    • Drugi skok na oszcz璠no軼i w OFE

      Prezes Kaczy雟ki na kongresie PiS zapowiedzia likwidacj OFE. Minister Morawiecki m皻nie t逝maczy o co chodzi na poniedzia趾owej konferencji prasowej.

      Wszyscy zastanawiaj si: O co chodzi?

      Odpowiadam: O kas Misiu, o kas. O sfinansowanie deficytu bud瞠tu pa雟twa (czytaj: programu 500+) przez najbli窺ze 3 lata, o sfinansowanie inwestycji "programu Morawieckiego", o zwyci瘰two PiS w najbli窺zych wyborach.

      Niezale積ie od opakowania w jakie zostanie przystrojona likwidacja OFE mechanizm ekonomiczny prawdopodobnie b璠zie nast瘼uj帷y:

      1. 字odki obywateli zgromadzone na kontach OFE zostan dopisane do kapita逝 emerytalnego na subkontach w FUS. Podobnie jak to zrobi rz康 PO "kradn帷" 鈔odki z OFE ulokowane w obligacjach skarbowych. B璠zie to zwi瘯szenie zobowi您a przysz造ch pokole finansuj帷ych wy窺ze emerytury z FUS. Ale to ju b璠zie zmartwienie kolejnych rz康闚 i moich dzieci i wnuk闚.

      2. Aktywa OFE ( akcje ), zostan przej皻e przez pa雟twowy fundusz inwestycyjny. Cz窷 z nich zostanie przekazana do Rezerwy Demograficznej FUS.

      3. Akcje przekazane do Rezerwy Demograficznej FUS b璠 stopniowo co roku sprzedawane przez ZUS w celu sfinansowania cz窷ci deficytu funduszu emerytalnego. Zmniejszy to kwoty dotacji z bud瞠tu pa雟twa do FUS na wyp豉t emerytur. B璠 wolne 鈔odki w bud瞠cie na sfinansowanie programu 500+.

      4. Akcje przej皻e z OFE i przekazane do pa雟twowego funduszu inwestycyjnego pos逝膨 do sfinansowania "programu ministra Morawieckiego". Tutaj form in篡nierii finansowej mo瞠 by bardzo du穎. Prawdopodobnie 鈔odki te zostan wykorzystane do udzielenia gwarancji na kredyty bankowe dla inwestycji z programu Morawieckiego. Jednocze郾ie przedsi瑿iorstwa pa雟twowe bior帷e udzia w programie Morawieckiego wyemituj akcje (lub inne instrument finansowe), kt鏎e zostan rozdane wszystkim Polakom jako pocz徠kowy kapita w nowych kontach emerytalnych w III filarze systemu emerytalnego.

      5. Ka盥y obywatel zostanie "obdarowany" (obowi您kowo lub dobrowolnie tzn. za zgod obywatela) nowym kontem emerytalnym w III filarze systemu emerytalnego. Rz康 "podaruje" ka盥emu obywatelowi pewna kwot np. 5 tys. z lecz nie w formie got闚ki lecz w formie akcji przedsi瑿iorstw pa雟twowych bior帷ych udzia w programie Morawieckiego. Kto b璠zie zarz康za tymi kontami? Trudno dzi powiedzie, zreszt nie jest to istotne.

      6. Nowe konta emerytalne w III filarze b璠 mia造 szereg zach皻 aby sk這ni obywateli do oszcz璠zania na emerytur. Jednocze郾ie b璠 wymusza na przedsi瑿iorstwach aby dok豉dali si do oszcz璠no軼i emerytalnych obywateli. Jak te konkretne juz pieni康ze wp豉cane przez obywateli b璠 inwestowane? Trudno dzi przewidzie.

      7. Oczywi軼ie po tych zmianach sk豉dka emerytalna dotychczas wp豉cana do OFE trafi do FUS. Zwi瘯szy dochody funduszu emerytalnego i zmniejszy dotacj z bud瞠tu pa雟twa do emerytur. A tak martwili鄉y si o 鈔odki na program 500+.

      8. Akcje przej皻e z OFE dadz rz康owi PiS prawo do obsady rad nadzorczych w wielu sp馧kach gie責owych, a tym samym zarz康闚 tych sp馧ek. Wielu dzia豉czy PiS b璠zie mog這 sprawdzi si w biznesie.

      9. Dotychczasowe rz康y PiS spowodowa造 spadek warto軼i akcji na gie責zie o 20-25 procent. Likwidacja OFE spowoduje dalszy spadek.

      Suma summarum. Ca豉 operacja likwidacji OFE ma na celu przej璚ie akcji stanowi帷ych aktywa OFE i zamian ich na got闚k finansuj帷 deficyt funduszu emerytalnego w FUS i inwestycje z "programu Morawieckiego" . Uruchomiona zostanie machina propagandowa t逝macz帷a, 瞠 to wszystko dla naszego dobra. K豉mstwa ministra Rostowskiego to ma造 piku.

      Maciej Samcik przedstawia bardziej optymistyczn wersj likwidacji OFE

      A ponadto uwa瘸m, 瞠 dziennikarze powinni si wzi望 do rzetelnej pracy.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 04 lipca 2016 20:46
  • wtorek, 11 sierpnia 2015
    • Za陰cznik Wybory 2015 Obni磬a wieku emerytalnego

      Przedstawione poni瞠j obliczenia s za陰cznikiem do poprzedniego wpisu. Odpowiadaj na pytanie: O ile procent?: zmieni si emerytura, zmieni si wydatki FUS na emerytury w wyniku podwy磬i wieku emerytalnego. Dla cz窷ci parametr闚 - tam gdzie nie ma to wp造wu na wynik tzn. przyj璚ie innej wielko軼i da identyczny wynik, przyj皻o arbitralne za這瞠nia (zaznaczono je kolorem czerwonym). Dla parametr闚 maj帷ych istotny wp造w na postawione pytanie przyj皻o warto軼i z rocznik闚 statystycznych (zaznaczono je kolorem zielonym). Kolorem fioletowym zaznaczono za這瞠nie, kt鏎ych celem by這 uproszczenie oblicze, ale przyjecie tych uproszcze nie ma istotnego wp造wu na wynik oblicze.

      Obliczenia kwoty przeci皻nej emerytury

      Przez ca造 okres pracy miesi璚zne wynagrodzenie jest sta貫, a co za tym idzie p豉cone sk豉dki emerytalne s sta貫 przez ca造 okres zatrudnienia. Wynagrodzenie kobiet stanowi ok. 85 proc. wynagrodzenia m篹czyzn. Zgromadzony kapita emerytalny nie jest waloryzowany, warto嗆 kapita逝 jest r闚na sumie wp豉conych sk豉dek. Warto嗆 emerytury jest sta豉 przez ca造 okres pobierania emerytury.

      Wp造w zmiany wieku emerytalnego na warto嗆 emerytury kobiet

      Liczba lat sk豉dkowych kobiety w wieku 60 lat = 30

      Roczna sk豉dka emerytalna kobiety = 8,5 tys. z

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury dla kobiety w wieku 60 lat b璠帷a podstaw do obliczenia pocz徠kowej warto軼i emerytury = 261,4

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury dla kobiety w wieku 67 lat = 201,1

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury b璠帷a podstaw do obliczenia pocz徠kowej warto軼i emerytury dla kobiet i m篹czyzn jest publikowana przez GUS w formie wsp鏊nej tablicy oczekiwane d逝go軼i trwania 篡cia dla kobiet i m篹czyzn.

      Kapita emerytalny kobiety w wieku 60 lat = 30 * 8,5 tys. z = 255 tys. z

      Kapita emerytalny kobiety w wieku 67 lat = 37 * 8,5 tys. z = 314,5 tys. z

      Miesi璚zna emerytura kobiety przechodz帷ej na emerytur w wieku 60 lat = 255 tys. z / 261,4 = 0,976 tys. z

      Miesi璚zna emerytura kobiety przechodz帷ej na emerytur w wieku 67 lat przy za這瞠niu 瞠 pracowa豉 po 60-tym roku 篡cia = 314,5 tys. z / 201,1 = 1,564 tys. z

      Miesi璚zna emerytura kobiety przechodz帷ej na emerytur w wieku 67 lat przy za這瞠niu 瞠 nie pracowa豉 po 60-tym roku 篡cia = 255 tys. z / 201,1 = 1,268 tys. z

      Emerytura kobiet przechodz帷ej na emerytur w wieku 67 lat jest wy窺za od emerytury otrzymanej w wieku 60 lat o:

      · 60,3 proc. w przypadku gdy kobieta, kt鏎a pracowa豉 po 60 roku 篡cia przez dodatkowe 7 lat,

      · 29,9 proc. w przypadku gdy kobieta, kt鏎a nie pracowa豉 po 60 roku 篡cia,

      Wp造w zmiany wieku emerytalnego na warto嗆 emerytury m篹czyzn

      Liczba lat sk豉dkowych m篹czyzn w wieku 65 lat = 35

      Roczna sk豉dka emerytalna m篹czyzny = 10 tys. z

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury dla m篹czyzny w wieku 65 lat b璠帷a podstaw do obliczenia pocz徠kowej warto軼i emerytury = 217,7

      Oczekiwana liczba miesi璚y pobierania emerytury dla m篹czyzny w wieku 67 lat = 201,1

      Kapita emerytalny m篹czyzny w wieku 65 lat = 35 * 10 tys. z = 350 tys. z

      Kapita emerytalny m篹czyzny w wieku 67 lat = 37 * 10 tys. z = 370 tys. z

      Miesi璚zna emerytura m篹czyzny przechodz帷ego na emerytur w wieku 65 lat = 350 tys. z / 217,7 = 1,608 tys. z

      Miesi璚zna emerytura m篹czyzny przechodz帷ego na emerytur w wieku 67 lat przy za這瞠niu 瞠 pracowa po 65-tym roku 篡cia = 370,5 tys. z / 201,1 = 1,840 tys. z

      Miesi璚zna emerytura m篹czyzny przechodz帷ego na emerytur w wieku 67 lat przy za這瞠niu 瞠 nie pracowa po 65-tym roku 篡cia = 350 tys. z / 201,1 = 1,740 tys. z

      Emerytura m篹czyzny przechodz帷ego na emerytur w wieku 67 lat jest wy窺za od emerytury otrzymanej w wieku 65 lat o:

      · 14,4 proc. w przypadku gdy m篹czyzny, kt鏎y pracowa po 65 roku 篡cia przez dodatkowe 2 lata,

      · 8,2 proc. w przypadku gdy m篹czyzny, kt鏎y nie pracowa po 65 roku 篡cia,

      Wp造w zmiany wieku emerytalnego na 陰czn warto嗆 wyp豉conych emerytur dla jednego rocznika emeryt闚 przez ca造 okres pobierania emerytury

      Liczba nowych emeryt闚 w roczniku - 100 tys., w tym kobiet w wieku 60 lat - 58 tys., m篹czyzna w wieku 65 lat - 42 tys.

      Pomi璠zy 60 a 67 rokiem 篡cia umiera 6,4 proc. kobiet.

      Pomi璠zy 65 a 67 rokiem 篡cia umiera 5.1 proc. m篹czyzn.

      Liczba nowych emeryt闚 w roczniku w wieku 67 lat = 94,2 tys., w tym

      kobiet - 58 tys. * 0,936 = 54,3 tys.

      m篹czyzna - 42 tys. * 0,949 = 39,9 tys.

      Oczekiwany okres (w miesi帷ach) pobierania emerytury (nie myli z okresem, kt鏎y by podstaw wyliczenia emerytury, a kt鏎y by taki sam dla kobiet i m篹czyzn w tym samym wieku):

      kobiet w wieku 60 lat - 286,3

      kobiet w wieku 67 lat - 218.8

      m篹czyzn w wieku 65 lat - 186,0

      m篹czyzn w wieku 67 lat - 171,4

      Wz鏎:

      ㄠczne wyp豉ty emerytur na jeden rocznik emeryt闚 przez ca造 okres pobierania emerytur = liczba emeryt闚 * przeci皻na emerytura * liczba miesi璚y pobierania emerytury

      ㄠczna warto嗆 wyp豉conych emerytur na jeden rocznik emerytek przez ca造 okres pobierania emerytur:

      kobiet przechodz帷ych na emerytur w wieku 60 lat = 58 * 0,976 * 286,3 = 16,207 mld z

      kobiet przechodz帷ych na emerytur w wieku 67 lat, kt鏎e pracowa造 do 67 roku 篡cia = 54,3 * 1,564 * 218,8 = 18,578 mld z

      kobiet przechodz帷ych na emerytur w wieku 67 lat, kt鏎e nie pracowa造 po 60 roku 篡cia = 54,3 * 1,268 * 218,8 = 15,062 mld z

      ㄠczna warto嗆 wyp豉conych emerytur na jeden rocznik emeryt闚 przez ca造 okres pobierania emerytur:

      m篹czyzn przechodz帷ych na emerytur w wieku 65 lat = 42 * 1,608 * 186,0 = 12,562 mld z

      m篹czyzn przechodz帷ych na emerytur w wieku 67 lat, kt鏎zy pracowali do 67 roku 篡cia = 39,9 * 1,840 * 171,4 = 12,570 mld z

      m篹czyzn przechodz帷ych na emerytur w wieku 67 lat, kt鏎zy nie pracowali po 65 roku 篡cia = 39,9 * 1,740 * 171,4 = 11,887 mld z

      Celem oblicze jest pokazanie wp造wu podwy磬i wieku emerytalnego na wydatki systemu emerytalnego wyra穎nego w procentach a nie w z. Nie nale篡 przywi您ywa wielkiej wagi do obliczonych warto軼i wyp豉t emerytur wyra穎nych w z, poniewa do ich obliczenia przyj皻o arbitralne za這瞠nie o liczbie emeryt闚 w roczniku (100 tys.) i warto軼i emerytury. Jedynie warto嗆 d逝go軼i okresu pobierania emerytury i wska幡iki umieralno軼i pomi璠zy starym i podwy窺zonym wiekiem emerytalnym odpowiada danym z rocznika GUS.

      Aby por闚na wyizolowany wp造w podwy磬i wieku emerytalnego na 陰czne wyp豉ty emerytur z systemu emerytalnego przed i po zmianie wieku emerytalnego nale篡 por闚na kwoty wyp豉t obliczone przy za這瞠niu, 瞠 kobiety po 60 roku 篡cia nie pracuj (m篹czy幡i po 65 roku).

      Po podwy盧e wieku emerytalnego 陰czne wyp豉ty emerytur dla kobiet b璠 o 7,1 proc. ((1 - 15,062/16,207) * 100%) ni窺ze ni w przypadku wieku emerytalnego 60 lat. Skala zmniejszenia wyp豉t jest wynika ze zmniejszeniem populacji kobiet w wieku 67 w por闚naniu z populacj 60 latek: spadek populacji o 6,4 proc.

      Podobnie w przypadku m篹czyzn. ㄠczna warto嗆 wyp豉conych emerytur rocznikowi przechodz帷emu na emerytur w wieku 67 lat b璠zie o 5,4 proc. ((1 - (11,887/12,562) * 100%) mniejsza ni kwota wyp豉cona temu samemu rocznikowi przechodz帷emu na emerytury w wieku 65 lat. Liczba emeryt闚 w wieku 67 lat jest o 5.1 proc. mniejsza ni w wieku 65 lat.

      Je瞠li przyj望 za這瞠nie, 瞠 kobiety pomi璠zy 60 a 67 rokiem 篡cia b璠 pracowa i p豉ci sk豉dki emerytalne to 陰czna kwota wyp豉conych emerytur rocznikowi 67-tatek b璠zie o 2,380 mld z wi瘯sza ni w przypadku gdyby ten sam rocznik zosta emerytkami w wieku 60 lat. Ale pracuj帷 przez dodatkowych 7 lat rocznik kobiet wp豉ci豚y do systemu emerytalnego 3,341 mld z dodatkowych sk豉dek. Kwota dodatkowych wp豉conych sk豉dek przewy窺za o 0,961 mld z przyrost wyp豉conych emerytur, z czego 0,110 mld z to sk豉dki wp豉cone przez pracuj帷e kobiety kt鏎e nie do篡造 67 roku 篡cia.

      Wniosek: podwy磬a wieku emerytalnego powoduje popraw sytuacji finansowej systemu emerytalnego nie tylko z powodu wymarcia cz窷ci potencjalnych emeryt闚. Ten wniosek jest w pe軟i poprawny je郵i pracuj帷e d逝瞠j osoby starsze nie powoduj wzrostu bezrobocie m這dszych generacji, innymi s這wy: je郵i w gospodarce jest popyt na prac senior闚 i junior闚. Je郵i pracuj帷y d逝瞠j seniorzy "zabieraj" miejsca pracy m這dszym generacjom to zapewniaj sobie wyp豉ty wy窺zych emerytur za kilka lat, ale poniewa liczba pracownik闚 p豉c帷ych sk豉dki nie wzros豉 to strumie sk豉dek w najbli窺zych latach nie pokrywa wyp豉ty wy窺zych emerytur.


      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 11 sierpnia 2015 17:36
    • Wybory 2015 Obni磬a wieku emerytalnego

      To jest powt鏎ka Tekstu1 Tekstu2. Powt鏎ny wpis na temat skutk闚 podwy磬i wieku emerytalnego wynika z

      dezinformacji jakiej poddane jest spo貫cze雟two w obecnej kampanii wyborczej.

      Najpierw Andrzej Duda, a teraz PiS postuluj obni磬 wieku emerytalnego. Politycy, dziennikarze, eksperci spieraj si ile to b璠zie kosztowa這. Uczestnicy sporu koncentruj si na skutkach finansowych. PiS szacuje koszt obni磬i wieku emerytalnego na oko這 10 mld z, PO i rz康 na du穎 wi璚ej np. Pan Marcin 安i璚icki (Gazeta Wyborcza 7.07.2015)oszacowa skutki obni磬i wieku emerytalnego na oko這 50 mld z rocznie. Obydwie wielko軼i s b喚dne. Warto aby w tej sprawie zabra g這s ZUS i przedstawi opini swojego aktuariusza.

      Nale篡 przypomnie, 瞠 od 2014 roku (po pi璚ioletnim okresie przej軼iowym w latach 2009-2013) obowi您uje nowy system emerytalny tj. system zdefiniowanej sk豉dki, w kt鏎ym wielko嗆 emerytury zale篡 od warto軼i "zgromadzonego" kapita逝 emerytalnego, a dyskusja na temat skutk闚 zmiany wieku emerytalnego prowadzona jest tak jakby obowi您ywa system sprzed reformy.

      Pytanie: Czy podwy磬a (obni磬a) wieku emerytalnego zmniejszy (zwi瘯szy) wydatki emerytalne FUS?

      Odpowied: W d逝gim okresie 陰czne wydatki poniesione na emerytury ulegn zmianie w niewielkim stopniu. W kr鏒kim okresie tj. przez kilka lat po wprowadzeniu podwy磬i wieku emerytalnego, wydatki na emerytury b璠 przej軼iowo ni窺ze, zostan odroczone w czasie ale nie zmniejszone (po wprowadzeniu obni磬i wieku emerytalnego wydatki przej軼iowo b璠 wy窺ze).

      Pytanie: Co powoduje zmiana wieku emerytalnego?

      Odpowied: Zmiana wieku emerytalnego wp造wa g堯wnie na zmian wielko軼i indywidualnej emerytury.

      Aby prosto wyt逝maczy skutki podwy磬i wieku emerytalnego dla 陰cznej warto軼i emerytur wyp豉canych przez ZUS przyjmijmy za這瞠nie, 瞠 podwy磬a wieku emerytalnego dokonywana jest jednorazowo, a nie stopniowo jak to ma miejsce obecnie w Polsce. Po podniesieniu wieku emerytalnego do 67 lat, z 60 lat dla kobiet i z 65 lat dla m篹czyzn mamy do czynienia z sytuacj, gdy przez kolejne 2 lata nie b璠zie nowych emeryt闚-m篹czyzn , a przez kolejnych 7 lat nie b璠zie nowych emerytek. ZUS b璠zie wyp豉ca emerytury dotychczasowym emerytom i emerytkom, kt鏎ych liczba z powod闚 zgon闚 co roku b璠zie male. Je郵i pominiemy coroczn waloryzacje emerytur oznacza to b璠zie, 瞠 w pierwszych dw鏂h latach po podniesieniu wieku emerytalnego 陰czne wyp豉ty emerytur dla emeryt闚-m篹czyzn b璠 male. Dla emerytek ten przej軼iowy okres b璠zie trwa 7 lat.

      Jednak po 2 latach po nowe emerytury zg這sz si emeryci-m篹czy幡i, kt鏎zy osi庵n瘭i wiek 67 lat. Nowo przyznane emerytury 67-latkom b璠 co najmniej o 8,2 proc. procent wy窺ze ni nowo przyznana emerytura jak by dostali w wieku 65 lat, co wynika z kr鏒szego oczekiwane okresu 篡cia 67 latka (szacowany wg. GUS na 201,1 miesi璚y) ni 65 latka (217,7 miesi璚y). Nowo przyznane emerytury 67-latk闚 b璠 jeszcze wy窺ze je郵i uwzgl璠nimy podwy磬 kapita造 emerytalnego w ostatnich dw鏂h latach z tytu逝 indeksacji i wp豉conych dodatkowych sk豉dek emerytalnych (je郵i w ostatnich dw鏂h latach przed emerytur pracowali to nowo przyznana emerytura b璠zie wy窺za o ok. 14 proc.). Po 7 latach okresu przej軼iowego kobiety kt鏎e mia造 59 lat w momencie wprowadzenia jednorazowej podwy磬i wieku emerytalnego osi庵n wiek emerytalny. W przypadku kobiet nowo przyznana emerytura b璠zie co najmniej o 30 proc. wy窺za ni emerytura przyznana kobiecie w wieku 60 lat, a je郵i kobieta pracowa豉 przez te dodatkowe 7 lat to emerytura mo瞠 by wy窺za o ok. 60 proc. .

      Kiedy sko鎍zy si okres przej軼iowy kolejne generacje nowych emeryt闚 z wy窺zymi emeryturami stopniowo powi瘯sza b璠 陰czn kwot emerytur wyp豉canych przez ZUS.

      Sytuacj funduszu emerytalnego mo積a por闚na do sytuacji kredytobiorcy, kt鏎y ma kredyt hipoteczny w kwocie np. 240 tys. z do sp豉cenia w okresie 20 lat. Jego miesi璚zna rata (bez odsetek) wynosi 1000 z. Ustawodawca wprowadza regulacj, 瞠 przez nast瘼nych 7 lat nie trzeba sp豉ca kredytu, a odsetki maj by kapitalizowane. Po 7 latach kredytobiorca ma do sp豉ty 338 tys. z kredytu (za這穎no, 瞠 oprocentowanie wynosi 5 %) co oznacza, 瞠 rata zamiast 1000 z wynosi b璠zie 2165 z (bez bie膨cych odsetek naliczanych od wy窺zego d逝gu) . Kredytobiorca kredyt musi sp豉ci. Podobnie ZUS musi wyp豉ci kapita emerytalny naliczony na koncie przeci皻nego emeryta.

      Przepraszam czytelnika za ten 這patologiczny przyk豉d, ale przedwyborcza dyskusja o finansowych skutkach podwy磬i/obni磬i wieku emerytalnego prowokuje mnie do podania tego przyk豉du.

      Jak napisano we wst瘼ie, podwy磬a wieku emerytalnego b璠zie mia豉 nieznaczny trwa造 wp造w na zmniejszenie wyp豉t emerytur poniewa:

      a) Cz窷 os鏏 nie do篡je podwy窺zonego wieku emerytalnego. Kobiet w wieku 67 lat jest o 6,4 proc. mniej ni w wieku 60 lat, co powoduje, 瞠 陰czna warto嗆 emerytur wyp豉conych przez ca造 okres pobierania emerytury kobietom przechodz帷ym na emerytur w wieku 67 lat b璠zie o ok. 7,1 proc. mniejsza ni gdyby przesz造 na emerytur w wieku 60 lat. M篹czyzn w wieku 67 lat jest o 5.1 proc. mniej ni w wieku 65 lat, co powoduje spadek wyp豉conych emerytur o ok. 5,4 proc.

      b) Po podwy盧e wieku emerytalnego liczba os鏏, kt鏎zy nie zgromadzili kapita逝 emerytalnego zapewniaj帷ego minimaln ustawow emerytur b璠zie mniejsza, co oznacza mniejsze dop豉ty do ich emerytur, kt鏎e nie maj pokrycia w sk豉dkach.

      Obni瞠nie wieku emerytalnego ma odwrotne skutki ni jego podniesienie. Skokowo wzro郾ie liczba emeryt闚, jednak przyznane im emerytury b璠 ni窺ze. Wi璚ej b璠zie os鏏 z minimalnymi emeryturami dotowanymi przez pa雟two z powodu niskiego kapita逝 emerytalnego.

      Je瞠li PiS w 2016 roku zrealizuje sw鎩 zamiar obni磬i wieku emerytalnego to nale篡 si spodziewa plus/minus podwojenia liczby nowo przyznanych emerytur w pierwszym roku po obni盧e wieku emerytalnego. Nie b璠zie to zab鎩czy cios dla finans闚 publicznych. Wszystko to za spraw przyj皻ego dwa tata temu rozwi您ania stopniowego podwy窺zania emerytur. Od 1 stycznia 2013 roku, co kwarta wiek emerytalny podnoszony jest o jeden miesi帷, co powoduje 瞠 w 2016 roku wiek emerytalny dla kobiet b璠zie wynosi 61 lat, dla m篹czyzn 66 lat. Powr鏒 do 60 i 65 lat spowoduje, 瞠 w skokowo przyb璠zie jeden rocznik nowych emeryt闚. Ilu ich b璠zie? W ostatnich 2-3 latach liczba nowo przyznanych emerytur wynosi豉 ok. 100 - 120 tys. os鏏. Je瞠li w 2016 dodatkowa liczba emeryt闚 wynios豉by 120 tys. os鏏, a warto嗆 nowo przyznanej emerytury wynios豉by ok.2200 z to spowodowa這by to wzrost wydatk闚 FUS o: 120 000 * 2200 z * 12 = 3,168 mld z w skali roku. Nie s to 瘸dne dodatkowe wydatki FUS lecz wydatki, kt鏎e ZUS zaczyna ponosi wcze郾iej.

      Niestety z orzeczenia Trybuna逝 Konstytucyjnego r騜ny wiek emerytalny dla kobiet i m篹czyzn jest niezgodny z Konstytucj. PiS obni瘸j帷 wiek emerytalny mo瞠 przyj望 np. wiek 65 lat dla kobiet i m篹czyzn, co spowoduje, 瞠 podwojeniu ulegnie liczba nowych emeryt闚-m篹czyzn, a wzrost wydatk闚 FUS z tego tytu逝 wyniesie ok. 1,3 mld z rocznie.

      Nast瘼ny wpis to za陰cznik gdzie zamieszczam wyliczenia, aby wnikliwi czytelnicy mogli je zweryfikowa i wskaza na b喚dy lub zbyt du瞠 uproszczenia.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Wybory 2015 Obni磬a wieku emerytalnego”
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      wtorek, 11 sierpnia 2015 17:31
  • 鈔oda, 24 czerwca 2015
    • Emerytura obywatelska

      Coraz wi璚ej s造cha g這s闚 aby wprowadzi emerytur obywatelsk. Kilka lat temu by貫m przeciwnikiem tego rozwi您ania, g堯wnie z obawy przed populistycznymi dzia豉niami polityk闚, kt鏎zy przed ka盥ymi wyborami do Sejmu gotowi byliby podwy窺za lub obiecywaliby podwy磬 emerytur. Jednak tylko krowa nie zmienia pogl康闚. Emerytura obywatelska jest jedynym sposobem aby mo積a by這 obni篡 sk豉dk emerytaln o po這w. Po napisaniu kilkunastu tekst闚 na tym blogu na temat systemu emerytalnego dodaj niniejszy wpis na temat emerytury obywatelskiej i procedury jej wprowadzenia.

      Moja definicja emerytury obywatelskiej:

      Ka盥y obywatel po osi庵ni璚iu wieku emerytalnego i przepracowaniu X lat np. 40 lat, tzn. X lat p豉cenia sk豉dek do FUS otrzymuje emerytur r闚n Y. Je瞠li obywatel przepracowa mniej ni X lat, np. x lat to otrzymuje emerytur r闚n(x/X)* Y . Je瞠li przepracowa wi璚ej ni X lat to otrzymuje emerytur w kwocie Y, innymi s這wy d逝窺zy okres pracy ni X lat nie upowa積ia do wy窺zej emerytury. Sk豉dka emerytalna wynosi s proc. dochodu brutto obywatela.

      Zalety emerytury obywatelskiej:

      1. Solidarno嗆 obywatelska. Pracownicy o wysokich zarobkach wsp馧finansuj emerytury pracownikom o ni窺zych dochodach. Obecnie FUS dzia豉 jak fundusz inwestycyjny naliczaj帷 ka盥emu indywidualnie fundusz emerytalny. Pracownicy o niskich dochodach nie maj szans zgromadzi kapita逝 emerytalnego zapewniaj帷ego minimaln emerytur. Dla pracownik闚 o wysokich dochodach korzystniej jest p豉ci ni窺ze sk豉dki i oszcz璠za na emerytury w ramach III filaru. Subkonto w FUS indeksowane wg PKB jest najkorzystniejszym "funduszem inwestycyjnym" w Polsce, premiuje bogatych . Na koszt przysz造ch pokole.

      2. Mo磧iwo嗆 obni瞠nia sk豉dki emerytalnej z obecnych 20 proc. do 10 -12 proc. . Obni瞠nie koszt闚 pracy. Zwi瘯szenie dochod闚 do dyspozycji pracownik闚 (oszcz璠zanie na dodatkow emerytur zalecane). Obni瞠nie zobowi您a sk豉dkowych przysz造ch pokole.

      3. Prosty spos鏏 wyliczania emerytury obywatelskiej.

      4. Prostota ca貫go systemu. Zrozumia造 dla obywateli. Obecnego obowi您kowego systemu emerytalnego (I i II filar) wi瘯szo嗆 obywateli nie rozumie.

      5. Szansa na likwidacj "przywilej闚 emerytalnych" Wszelka dodatkowa emerytura pochodzi z prywatnych oszcz璠no軼i obywatela lub program闚 emerytalnych pracodawcy.

      6. Wymusza dodatkowe oszcz璠zanie (u pracownik闚 o 鈔ednich i wy窺zych dochodach) na okres emerytalny. Wzrost odpowiedzialno軼i obywateli za sw鎩 los.

      Wady/Zagro瞠nia dla emerytury obywatelskiej:

      1. Emerytura obywatelska b璠zie niska. W obecnych warunkach przy sk豉dce 12 proc. wynios豉by ok. 800 z.

      2. D逝gi okres przej軼iowy wprowadzania emerytur obywatelskich ze wzgl璠u na prawa nabyte.

      3. Zm璚zenie spo貫cze雟twa ci庵造mi zmianami w systemie emerytalnym, z kt鏎ych nie wiele rozumiej. Za ka盥ym razem przekonywano ich 瞠 to model docelowy i najlepszy. Ostatnie zmiany emerytalne i ohydna kampania informacyjna rz康u wyczerpa造 spo貫czn cierpliwo嗆 dla kolejnej zmiany w systemie emerytalnym.

      Aby system emerytury obywatelskiej nie zosta zniszczony przez populist闚 tzn. aby bie膨ce sk豉dki by造 w stanie sfinansowa bie膨ce wyp豉ty powinny zosta wprowadzone dwa ustawowe warunki:

      1. Wielko嗆 emerytury obywatelskiej nie mo瞠 by wi瘯sza ni (podaj uproszczony wz鏎, kt鏎y nie uwzgl璠nia zmian demograficznych, oraz oczekiwanych zmian lls, lle,):

      se * pw * lls/lle,

      gdzie:

      se - stawka sk豉dki emerytalnej,

      pw - przeci皻ny miesi璚zny doch鏚 pracownika p豉c帷ego sk豉dki do FUS, w przybli瞠niu przeci皻ne wynagrodzenia,

      lls - przeci皻na liczba lat p豉cenia sk豉dek do FUS,

      lle - przeci皻na liczba lat pobierania emerytury,

      2. Emerytura obywatelska jest corocznie indeksowana minimum o tempo inflacji / maksimum o tempo wzrostu przeci皻nego wynagrodzenia, za wyj徠kiem lat kiedy FUS ma deficyt i jest dotowany z bud瞠tu. Bud瞠t udziela dotacji na poziomie pozwalaj帷ym finansowa emerytury na ubieg這rocznym poziomie.

      Proces wdro瞠nia emerytury obywatelskiej:

      Proces wdra瘸nia emerytur obywatelskich, wielko嗆 sk豉dki i wielko嗆 nowo przyznanej emerytury w okresie przej軼iowym:

      Wprowadzenie emerytur obywatelskich nie da si ad hoc, jak to przedstawia wielu jej zwolennik闚. Okres przej軼iowy to ok. 40 lat. Okres przej軼iowy konieczny jest dla zapewnienia 鈔odk闚 na finansowani obecnych emerytur, kt鏎e s bardzo wysokie w stosunku do emerytury obywatelskiej oraz na respektowanie praw nabytych tj. emerytury wynikaj帷ej z kapita逝 emerytalnego naliczonego na indywidualnych kontach w FUS.

      1. W momencie rozpocz璚ia wdra瘸nia emerytur obywatelskich wp豉cane sk豉dki emerytalne przestaj by naliczane na indywidualne konta emerytalne w FUS. 字odki dotychczas zgromadzone na kontach indywidualnych w FUS s indeksowane na dotychczasowych zasadach.

      2. W okresie przej軼iowym warto嗆 nowo przyznanej emerytury jest ustalana wg nast瘼uj帷ej zasady:

      emerytura wynikaj帷a z naliczonego kapita逝 emerytalnego w FUS + cz窷 wynikaj帷a z emerytury obywatelskiej r闚na: wielko嗆 emerytury obywatelskiej w roku przej軼ia na emerytur * [ min(X, liczba lat sk豉dkowych emeryta) - liczba lat sk豉dkowych przed dat wprowadzenia programu emerytury obywatelskiej] / X gdzie X - minimalna liczba lat wymagana do otrzymania pe軟ej emerytury obywatelskiej np. 40 lat.

      3. Sk豉dki emerytalne p豉cone przez pracownik闚 w kolejnych latach okresu przej軼iowego stopniowo malej tak aby osi庵n望 docelowy poziom np. 12 proc. i jednocze郾ie sk這ni/"nauczy" pracownik闚 i pracodawc闚 do oszcz璠zania na dodatkowe emerytury w ramach III filaru emerytalnego. Najpro軼iej zasad sk豉dkowania wyja郾i na przyk豉dzie:

      Pocz徠kowo sk豉dka emerytalna wynosi 20 proc. wynagrodzenia z czego pracownik p豉ci 16 proc. pracodawca 4. proc. . Pracownicy w:

      • wieku poni瞠j 30 lat p豉c 12 proc. na FUS i 8 proc. do OFE (ZUS prowadzi OFE dla tych, kt鏎zy boj si oszcz璠za w prywatnych funduszach),
      • pracownicy w wieku 30- 40 lat p豉c 14 proc. do FUS, 6 proc. do OFE,
      • poni瞠j w wieku 40-50 lat p豉c 16 proc. do FUS, 4 proc. do OFE,
      • powy瞠j 60 lat p豉c 18 proc. do ZUS i 2 proc. do OFE.

      Po 7 latach okresu przej軼iowego sk豉dka maleje do 18 proc. (1 proc. sk豉dka p豉cona przez pracodawc , 1 proc. pracownika). Jednocze郾ie o 2 proc. maleje sk豉dka p豉cona do OFE, sk豉dki p豉cone do ZUS pozostaj bez zmian. Po kolejnych 10 latach sk豉dka maleje do 16 proc. itd. a po 37 latach osi庵nie docelowy poziom 12 proc. p豉cone do FUS. Zmniejszaj帷 sk豉dk emerytaln p豉con przez pracownika i pracodawc nale篡 "gro嬌"/zach皻 wspiera rozw鎩 pracowniczych program闚 emerytalnych. Najlepiej da dobry przyk豉d i wprowadza PPE w sektorze publicznym i w przedsi瑿iorstwach pa雟twowych. OFE staj si elementem III filaru.

      4. 字odki zgromadzone w OFE s w豉sno軼i obywateli. Po np. 17 latach trwania okresu przej軼iowego, obywatel ma prawo swobodnie dysponowa nimi (uwaga p豉ci podatek PIT od wyp豉conych z OFE 鈔odk闚).

      Niniejszy tekst nie wyczerpuje wszystkich problem闚 zwi您anych z wprowadzeniem emerytury obywatelskiej, ale pokazuje 瞠 jest to proces d逝gotrwa造 ze wzgl璠u na prawa nabyte. Nie jest to do zrobienia hop siup jak g這sz niekt鏎zy promotorzy emerytury obywatelskiej.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 24 czerwca 2015 23:37
  • pi徠ek, 29 sierpnia 2014
    • Wniosek RPO do Trybuna逝 Konstytucyjnego w sprawie OFE

      Rzecznik Praw Obywatelskich zaskar篡 do Trybuna逝 Konstytucyjnego ustaw o zabraniu obywatelom cz窷ci 鈔odk闚 zgromadzonych na rachunkach w OFE. Rzecznik Praw Obywatelskich uzna, 瞠 okre郵one w art. 11 ust. 1 i 2 tej ustawy warunki wznowienia przekazywania sk豉dek do OFE w odniesieniu do ubezpieczonych, urodzonych po dniu 31 grudnia 1948 r., a przed dniem 1 stycznia 1968 r., kt鏎zy na sw鎩 wniosek - poprzez zawarcie umowy - przyst徙ili do wybranego otwartego funduszu emerytalnego, pozostaj w kolizji z konstytucj zasad ochrony zaufania do pa雟twa i prawa oraz stanowi nieproporcjonalne ograniczenie zasady wolno軼i cz這wieka.

      Rzecznik Praw Obywatelskich, podzielaj帷 stanowisko o publicznoprawnym charakterze 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE, nie stwierdza podstaw do podwa瞠nia operacji przymusowego umorzenia 51,5% aktyw闚 OFE z punktu widzenia niezgodno軼i z konstytucyjn zasad ochrony w豉sno軼i. Zdaniem Rzecznika zasadny jest jednak zarzut, 瞠 zawarta w art. 23 ustawy regulacja prawna - o przekazaniu cz窷ci 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE - narusza zasad zaufania do pa雟twa i stanowionego przez nie prawa (zasad lojalno軼i). Przestrzeganie tej zasady ma bowiem szczeg鏊ne znaczenie w sytuacji dokonanej zmiany dotychczasowych przepis闚, kt鏎e od pocz徠ku 1999 r. kszta速owa造 sytuacj prawn cz這nk闚 OFE.

      Jest to jedyny istotny wniosek z這穎ny do TK, maj帷y szanse na akceptacj TK. Dla por闚nania wnioski, kt鏎e z這篡 Pan Prezydent - Prezydent zakwestionowa m.in. zakaz inwestowania w obligacje, nakaz inwestowania w akcje i zakaz reklamy OFE - s poboczne i pe軟i rol dupokrytki dla Prezydenta przed zarzutem, 瞠 nie zawetowa ustawy niezgodnej z Konstytucj RP.

      Moja ocena http://krzysztofmazur.blox.pl/2013/10/Demontaz-OFE-komentarz-do-propozycji-Rzadu.html nie konstytucjonalno軼i operacji demonta簑 OFE jest podobna do oceny RPO.

      Co b璠zie si dzia這 gdy Trybuna zgodzi si z wnioskiem RPO? Nie zmieni to w istotny spos鏏 fakt闚 dokonanych.

      Przeciwnicy demonta簑 OFE b璠 mieli moraln satysfakcj.

      Rz康/Sejm zdecyduje, 瞠 dla osoby, kt鏎e wybra造 OFE w momencie wprowadzania reformy cz窷 sk豉dki nadal b璠zie odprowadzana do OFE, ale w ka盥ym momencie b璠 mog造 zadeklarowa przekazywanie ich do FUS.

      Rz康/Sejm zdecyduj, 瞠 osoby nie akceptuj帷e zabrania im z kont OFE po這wy zgromadzonych oszcz璠no軼i maj prawo w terminie 14 dni z這篡 wniosek do ZUS o zwrot na ich konta w OFE zagrabionych wcze郾iej 鈔odk闚. Oczywi軼ie rz康 zabroni PTE informowania swoich klient闚, 瞠 maj prawo 膨da zwrotu swoich oszcz璠no軼i. Oko這 2 mln obywateli zdecyduje si wyst徙i o zwrot 鈔odk闚 tj. cz窷 tych, kt鏎zy zdecydowali si na dalsze oszcz璠zanie w OFE .

      Obligacje, kt鏎e kupi OFE za otrzymane 鈔odki b璠 mia造 ni窺ze oprocentowanie ni te, kt鏎e zosta造 umorzone.

      Wzro郾ie d逝g publiczny. Wzrosn wydatki bud瞠tu na obs逝g d逝gu publicznego, ale ten przyrost b璠zie ni窺zy ni ukryte koszty wynikaj帷e z indeksacji zagrabionych do FUS 鈔odk闚.

      Kwestia uporz康kowania systemu emerytalnego nadal pozostanie otwarta, m.in. dzia豉 kt鏎e zapewni r闚nowag FUS i likwidacj KRUS. Ale to ju temat na inny wpis, a w kategorii System Emerytalny jest kilkana軼ie tekst闚 na ten temat. Dwa najwa積iejsze to:

      http://krzysztofmazur.blox.pl/2011/08/Reforma-systemu-emerytalnego-Co-jeszcze-trzeba.html

      http://krzysztofmazur.blox.pl/2011/06/Reforma-KRUS.html

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Wniosek RPO do Trybuna逝 Konstytucyjnego w sprawie OFE”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      pi徠ek, 29 sierpnia 2014 15:01
  • czwartek, 06 lutego 2014
    • Reforma systemu emerytalnego Nier闚nowaga FUS cd.

      W lipcu 2011 roku zamie軼i貫m wpis o nier闚nowadze Funduszu Ubezpiecze Spo貫cznych.

      Poniewa cz瘰to w dyskusjach powo逝j si na niego, a zamieszczone w nim dane statystyczne dotycz lat 2007-2009 poni瞠j zamieszczam zaktualizowan tabel.

      Przychody ze sk豉dek, koszty 鈍iadcze FUS w latach 2008-2012 ( w mld PLN)

      Wyszczeg鏊nienie

      2007

      2008

      2009

      2010

      2011

      2012

      Przychody ze sk豉dek na fundusz: emerytalny, rentowy, chorobowy, wypadkowy

      w tym:

      88,4

      82,2

      86,5

      89,8

      103,4

      122,2

      1. Sk豉dki na fundusz emerytalny

      45,1

      46,3

      49,6

      51,4

      63,0

      73,2

      2. Sk豉dki na fundusz rentowy

      32,9

      21,7

      22,2

      23,1

      24,3

      32,4

      Koszty 鈍iadcze z funduszy: emerytalny, rentowy, chorobowy, wypadkowy

      w tym:

      118,0

      132,2

      147,9

      156,9

      162,7

      170,9

      1. 安iadczenia z funduszu emerytalnego

      73,7

      84,1

      95,3

      101,7

      106,2

      111,1

      2. 安iadczenia z funduszu rentowego

      34,1

      36,0

      37,8

      39,5

      40,2

      42,1

      R騜nica pomi璠zy przychodami ze sk豉dek i kosztami 鈍iadcze

      w tym:

      -29,2

      -50,0

      -61,4

      -67,1

      -59,3

      -58,7

      1. Fundusz emerytalny

      -28,9

      -37,8

      -45,8

      -50,3

      -43,2

      -37,9

      1. Fundusz rentowy

      -1,2

      -14,2

      -15,6

      -16,4

      -15,9

      -9,7

      Podwy磬a w 2011 sk豉dki emerytalnej p豉conej do FUS roku spowodowa豉 wzrost przychod闚 funduszu i spadek deficytu funduszu emerytalnego. Podwy磬a sk豉dki rentowej (postulowana od dawna w tym blogu) w 2012 roku o 2 punkty proc. zmniejszy豉 deficyt funduszu rentowego, ale nie doprowadzi豉 do stanu „r闚nowagi” z 2007 roku.

      Ostatnie operacja zabrania 150 mld z z OFE do FUS nie wp造nie w 瘸den sposob na zmniejszenie deficytu funduszu emerytalnego. Zwi瘯szenie przychod闚 FUS nast徙i w 2014 roku z tytu逝:

      a) wzrostu sk豉dek przekazywanych do FUS tych os鏏, kt鏎e nie zadeklaruj ch璚i pozostania w OFE,

      b) przekazywaniu od 2014 roku do FUS 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE tych os鏏, kt鏎e w okresie nast瘼nych 10 lat osi庵n wiek emerytalny. W pierwszym roku i najbli窺zych kilku latach b璠 to istotne kwoty wynikaj帷e ze skumulowania kwot transfer闚 os鏏, kt鏎e osi庵n wiek emerytalny w 2015, 2016 ….roku.

      Wzrost przychod闚 funduszu emerytalnego z ww. 廝鏚e poci庵a za sob wzrost zobowi您a emerytalnych i konieczno嗆 wyp豉t wy窺zych 鈍iadcze emerytalnych w przysz這軼i. Ale to b璠zie zmartwieniem innych rz康闚 za kilkana軼ie lat.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 06 lutego 2014 14:06
  • niedziela, 13 pa寮ziernika 2013
    • Demonta OFE komentarz do propozycji Rz康u

      Rz康 po p馧rocznym okresie nagonki na OFE i demagogicznej kampanii dezinformacyjnej przedstawi propozycje cz窷ciowego demonta簑 i destabilizacji funkcjonowania drugiego filara systemu emerytalnego. Poniewa na tym blogu by這 du穎 wpis闚 na temat systemu emerytalnego, poczuwam si w obowi您ku skomentowa krotko propozycje rz康owe. Osoby kt鏎e czyta造 poprzednie wpisy z kategorii „System emerytalny” bez trudu odgadn tre嗆 niniejszego wpisu.

      Propozycje Rz康u wraz z komentarzem:

      3 lutego OFE b璠 musia造 przekaza do FUS 51,1 proc. swoich 鈔odk闚 - dzia豉nie niezgodne z Konstytucj RP. Jest to nacjonalizacja oszcz璠no軼i emerytalnych obywateli. Narusza umowy zawarte przez obywateli z PTE. Wg. obowi您uj帷ych standard闚 w UE 鈔odki zgromadzone w OFE nie s 鈔odkami sektora publicznego. Z drugiej strony, S康 Najwy窺zy RP orzek, 瞠 nie s to 鈔odki prywatne. SN wzi掖 zapewne pod uwag fakt, 瞠 sk豉dki do OFE odprowadzane s pod „przymusem podatkowym pa雟twa” oraz, 瞠 obywatel ma ograniczona swobod dysponowania 鈔odkami zgromadzonymi w OFE. SN pomin掖 fakt, 瞠 s to 鈔odki przypisane do konkretnej osoby, kt鏎e b璠 w przysz這軼i wykorzystane przez t osob lub odziedziczone przez cz這nk闚 rodziny. Na gruncie prawa znajdziemy argumenty za i przeciw zakwalifikowaniu 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE jako prywatne lub publiczne. Wi瘯szo嗆 obywateli traktuje oszcz璠no軼i zgromadzone w OFE jako ich prywatne 鈔odki przeznaczone na emerytur.

      OFE przeka膨 do FUS oszcz璠no軼i emerytalne obywateli w formie posiadanych obligacji wycenionych na dzie 3 wrze郾ia 2013 r.. Obligacje zostan przez FUS umorzone. - Nie ma czego takiego w polskim prawie jak umorzenie obligacji. Ale zawsze Skarb Pa雟twa mo瞠 odkupi obligacje przed terminem. Zmniejszy si polski d逝g publiczny, mniejsze b璠 wydatki bud瞠tu na odsetki od d逝gu. Niestety to tylko pozorne oszcz璠no軼i. W d逝giej perspektywie operacja ta jest niekorzystna dla bud瞠tu pa雟twa (czytaj nast瘼nych pokole podatnik闚) poniewa indeksacja przeniesionych 鈔odk闚 na subkoncie emerytalnym w FUS wg tempa wzrostu PKB oznacza wy窺ze koszty ni wynikaj帷e z p豉cenia odsetek od obligacji. Po prostu w d逝gim horyzoncie tempo wzrostu PKB w cenach bie膨cych jest wy窺ze ni oprocentowanie obligacji rz康owych.

      Do 30 czerwca ka盥y b璠zie mia czas czy wybiera oszcz璠zanie w OFE czy w ZUS. Pozosta貫 po operacji z dnia 3 lutego oszcz璠no軼i os鏏 kt鏎e nie zadeklaruj pozostania w OFE zostan automatycznie przeniesione do FUS - chc帷 t operacje wykona zgodnie z prawem i zdrowym rozs康kiem nale瘸這by wymaga deklaracji od os鏏, kt鏎e chc przenie嗆 swoje oszcz璠no軼i z OFE do FUS. Bierna postawa wielu obywateli spowoduje, 瞠 zmniejszy si liczba uczestnik闚 OFE. Znaczne ilo軼i 鈔odk闚 (tym razem w formie akcji) zostan przekazane do FUS. Urz璠nicy w FUS b璠 mieli przez pewien okres decyduj帷y wp造w na kursy akcji na polskiej gie責zie. Oby nie zabrak這 im umiej皻no軼i i uczciwo軼i przy sprzeda篡 posiadanych akcji.

      Od 2016 r. co cztery lata obywatele b璠 mogli wybiera pomi璠zy ZUS i OFE - rozwi您ania destabilizuj帷e sytuacj finansow FUS. W skrajnym przypadku je郵i wszyscy b璠帷y w FUS zadeklaruj powr鏒 do OFE to wp造wy ze sk豉dek emerytalnych do FUS spadn o kilkana軼ie procent, a emerytury trzeba p豉ci, deficyt FUS wzrasta, konieczne s dotacje z bud瞠tu pa雟twa, deficyt bud瞠tu ro郾ie, oprocentowanie obligacji rz康owych r闚nie.

      W okresie 10 lat przed emerytur oszcz璠no軼i z OFE stopniowo b璠 przenoszone do FUS, to tzw. suwak bezpiecze雟twa - Oznacza to 瞠 przez ok. 30 lat b璠ziemy p豉ci sk豉dk do FUS w wysoko軼i 16,6 proc. naszych dochod闚, a przez ostatnie 10 lat przed emerytur b璠ziemy wp豉ca do FUS wy窺ze sk豉dki 16,6 proc. plus 1/10 oszcz璠no軼i zgromadzonych w OFE. Oznacza to powr鏒 do systemu repartycyjnego, czyli systemu sprzed reformy 1999 roku, ze wszystkimi jego wadami. Zdolno嗆 FUS do wyp豉ty emerytur zale篡 od wp豉t bie膨cych sk豉dek emerytalnych i dotacji z bud瞠tu. Powsta貫 zobowi您ania emerytalne FUS uniemo磧iwi w przysz這軼i obni瞠nie sk豉dek emerytalnych, a co za tym idzie obni瞠nie koszt闚 pracy, a takie szanse dawa這 utrzymanie systemu kapita這wego w okresie wyp豉t emerytur. Niekorzystne zmiany demograficzne b璠 wywiera presj na podwy窺zenie stawki emerytalnej.

      OFE nie b璠 mog造 inwestowa w obligacje pa雟twowe - Idiotyczna propozycja. Zostanie w przysz這軼i zmieniona. Wszyscy ekonomi軼i, kt鏎zy wypowiadali si o proponowanych zmianach skrytykowali ten pomys. Zakup obligacji pa雟twowych przez fundusze emerytalne jest korzystny i dla bud瞠tu pa雟twa i dla funduszy.

      OFE b璠 mog造 inwestowa cz窷 鈔odk闚 za granic - OK

      Do 1,75 proc. czyli o po這w spadnie oplata dla PTE od wp豉canej do OFE sk豉dki – OK. Przy okazji nale瘸這by uporz康kowa kwesti finansowania dzia豉lno軼i ZUS, czyli ustali jak op豉t od wp豉canych sk豉dek do FUS i/lub od wyp豉canych emerytur powinien pobiera ZUS na pokrycie koszt闚 swojego funkcjonowania. Koszty dzia豉lno軼i FUS w relacji do wp豉canych sk豉dek to ponad 3 proc.

      1 mln z grzywny lub dwa lata wi瞛ienia b璠 grozi造 za reklamowanie OFE - zakaz sprzed 2 lat stosowania agresywnej akwizycji klient闚 do OFE przez agent闚 stosuj帷ych pokr皻ne chwyty reklamowe jest s逝szny ale nic w tym okresie nie zrobiono dla poprawy jako軼i informacji o wynikach OFE, profilu ryzyka poszczeg鏊nych funduszy, deklarowanej w przysz這軼i polityce inwestycyjnej funduszu. Te informacje s niezb璠ne dla klient闚 aby 鈍iadomie mogli wybra fundusz, zw豉szcza po zliberalizowaniu limit闚 inwestycyjnych. To jest zadanie dla KNF i Izby Gospodarczej Towarzystw Emerytalnych.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      niedziela, 13 pa寮ziernika 2013 18:24
  • czwartek, 05 wrze郾ia 2013
    • Strach przed Trybuna貫m Stanu przyczyn likwidacji OFE

      Tusk i Rostowski przedstawiaj wiele demagogicznych argument闚 aby uzasadni dlaczego zabieraj do FUS oszcz璠no軼i emerytalne obywateli zgromadzone w OFE. Prawdziwa przyczyna determinacji Premiera i Ministra Finans闚 wynika ze strachu przed Trybuna貫m Stanu.

      W roku 2012 relacja d逝gu sektora General Government do PKB wynios豉 55,7%, co oznacza, 瞠 pierwszy i drugi pr鏬 ostro積o軼iowy zosta przekroczony. Dzi瘯i kreatywnej ksi璕owo軼i w stylu grackim ( m.in. niezaliczenie do sektora publicznego Krajowego Funduszu Drogowego) Ministerstwo Finans闚 poda這 relacj d逝g publiczny/PKB na poziomie 52,6%.

      Na 2013 rok prognozowano deficyt sektora publicznego do PKB na poziomie 3,5 proc. Po nowelizacji bud瞠tu relacja ta mo瞠 wynie嗆 ok. 4,5 proc.. Bior帷 pod uwag nisk inflacj i niskie tempo wzrostu PKB w br. oznacza to, 瞠 ju na koniec 2013 roku relacja d逝g sektora General Government/PKB mo瞠 przekroczy konstytucyjny limit 60 proc. A to oznacza Trybuna Stanu. Wg. krajowej statystyki bazuj帷ej na zasadach kreatywnej ksi璕owo軼i przekroczenie konstytucyjnego progu wykazane zosta這by w 2014 roku.

      Przep造w ok. 200 mld z z OFE do FUS (przeniesienie funduszy ulokowanych przez OFE w obligacje pa雟twowe i brak deklaracji cz窷ci obywateli o pozostaniu w OFE) spowoduje spadek relacji d逝g publiczny/PKB o ok. 12,5 proc., co oddala niebezpiecze雟two przekroczenia progu konstytucyjnego, a nawet pozwoli zej嗆 poni瞠j pierwszego progu ostro積o軼iowego.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (1) Poka komentarze do wpisu „Strach przed Trybuna貫m Stanu przyczyn likwidacji OFE”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      czwartek, 05 wrze郾ia 2013 18:11
  • poniedzia貫k, 15 lipca 2013
    • Rz康owy raport Przegl康 funkcjonowania systemu emerytalnego

      Oczekiwa貫m, 瞠 w raporcie Przegl康 funkcjonowania systemu emerytalnego(Synteza raportu, Rekomendacje raportu) administracja rz康owa dokona ca這軼iowej oceny funkcjonowania wszystkich trzech filar闚 systemu emerytalnego i przedstawi propozycje zmian, a w szczeg鏊no軼i:

      1. Analiza przyczyn deficytu FUS i propozycje jego redukcji (Nier闚nowaga FUS, Jak zmniejszy deficyt FUS),

      2. Propozycje systemu wyp豉t emerytur ze 鈔odk闚 zgromadzonych w OFE (propozycja wyp豉t emerytur z OFE),

      3. Propozycja zmian w systemie wynagradzania PTE za zarz康zanie OFE, zniesienie lub zmiana systemu limit闚 inwestycyjnych dla OFE, zmiana banchmarku oceny stopu zwrotu z inwestycji OFE, itp (zmiany w PTE i OFE) ,

      4. Analiza przyczyn niskiej popularno軼i III filaru systemu emerytalnego tj. braku oszcz璠no軼i emerytalnych na IKE, IKZE, PPE,

      5. Przedstawienia docelowej wizji systemu emerytalnego i harmonogramu doko鎍zenia reformy systemu emerytalnego (Wizja systemu emerytalnego, Zasady systemu emerytalnego).

      Nic z tych rzeczy!!!!

      Raport po鈍i璚ony jest jednemu zagadnieniu:

      przeniesieniu jak najwi瘯szej ilo軼i 鈔odk闚 zgromadzonych dotychczas na kontach w OFE do FUS i zmniejszeniu przysz造ch wp豉t do OFE.

      Autorzy raportu rekomenduj jako system wyp豉t emerytur z filara kapita這wego: wprowadzenie stopniowego przenoszenia 鈔odk闚 z OFE na subkonto w ZUS na 10 lat przed osi庵ni璚iem wieku emerytalnego i wyp豉ta 鈍iadczenia emerytalnego oraz jego waloryzacja na takich samych zasadach, jak obowi您uj帷e w I filarze. 字odki przeniesione na subkonto b璠 podlega造 obecnym zasadom waloryzacji wska幡ikiem r闚nym 鈔edniorocznej dynamice warto軼i produktu krajowego brutto za okres ostatnich pi璚iu lat. W chwili przej軼ia na emerytur kapita zamieniany b璠zie na emerytur do篡wotni poprzez podzielenie sumy zgromadzonej na koncie przez dalsze oczekiwane trwanie 篡cia. Spo鈔鏚 licznych propozycji dotycz帷ych wyp豉t emerytur z II filarata jest najgorsza. Wady i zalety tego rozwi您ania om闚iono dok豉dnie we wcze郾iejszym wpisie.Tutaj powt鏎z jedynie, 瞠 jest to powr鏒 do systemu repartycyjnego, tj. systemu sprzed reformy, co oznacza konieczno嗆 utrzymania w przysz這軼i wysokich sk豉dek na ubezpieczenia emerytalne.

      Wyp豉t emerytur z II filaru mog by realizowane przez ZUS, ale w inny spos鏏. Jedn propozycje przedstawi zesp馧 KNF: Do篡wotnia emerytura kapita這wa b璠zie finansowana z Funduszu Do篡wotnich Emerytur Kapita這wych (FDEK). FDEK powinien mie taki status prawny aby by zakwalifikowany do sektora publicznego. Kapita造 emerytalne w momencie przechodzenia cz這nka OFE na emerytur (lub stopniowo w okresie 10 lat przed emerytur) przekazywane b璠 do administrowanego przez ZUS FDEK i nigdy nie b璠 si styka造 ze 鈔odkami Ubezpiecze Spo貫cznych w FUS. ZUS mo瞠 przekaza cze嗆 kapita堯w w zarz康zanie prywatnym podmiotom. Waloryzacja emerytury z cz窷ci kapita這wej zale積a od wynik闚 z inwestycji, ale nie mniejsza ni 0% i nie wi瘯sza ni waloryzacja w I filarze.

      Takie rozwi您anie nie oznacza powrotu do systemu repartycyjnego, a co najwa積iejsze oznacza, 瞠 w przysz這軼i mo磧iwe jest zrezygnowanie z II filara i uczynienia go ca趾owicie dobrowolnym, co oznacza mo磧iwo嗆 obni瞠nia obowi您kowych sk豉dek emerytalnych.

      Autorzy raportu proponuj trzy warianty zabrania do FUS cz窷 dotychczasowych zgromadzonych oszcz璠no軼i w OFE :

      1.Likwidacja cz窷ci nieakcyjnej OFE.

      W tej propozycji zmian w systemie emerytalnym czrodk闚, kt鏎ej OFE nie maj prawa inwestowa w akcje, by豉by przeniesiona z OFE do FUS tj. ok. 60% oszcz璠no軼i. Jej r闚nowartoz dniem przeniesienia by豉by zaksigowana na subkontach przysz造ch emeryt闚 w ZUS, gdzie by豉by waloryzowana na tych samych zasadach jak obecnie zgromadzone tam rodki. Sk豉dka emerytalna p豉cona do OFE wzros豉by do poziomu 2,92% (odpowiadajcemu 40% limitowi inwestycji w akcje przy pierwotnym poziomie sk豉dki do OFE – 7,3%). Po zmianach OFE mia造by nie tylko prawo inwestowa dowoln czswoich aktyw闚 w akcje, lecz wrcz zakaz inwestowania w pastwowe papiery d逝ne. Poza akcjami sp馧ek gie責owych OFE mia造by prawo inwestowa take w prywatne komercyjne papiery d逝ne i wikszoinnych komercyjnych instrument闚 finansowych. Aby zachci OFE do wikszego konkurowania midzy sob o klienta, benchmark wewntrzny i mechanizm niedoboru zosta造by zniesione.

      Po pierwsze, ta propozycja jest niezgodna z Konstytucj RP, gdy narusza „prawa nabyte”. OFE nie s zaliczane do funduszami sektora publicznego. W豉dza nie mo瞠, dysponowa 鈔odkami zgromadzonymi przez obywateli dotychczas w OFE. Mo瞠 zmienia przysz貫 sk豉dki do OFE. Co prawda S康 Najwy窺zy wyda orzeczenie, 瞠 鈔odki obywatela zgromadzone w OFE nie s jego w豉sno軼i. Jest to kolejny dow鏚 na niekompetencje s康u w sprawach ekonomicznych. Skoro 鈔odki te mog by dziedziczone lub b璠 wyp豉cone w przysz這軼i jako emerytury, to znaczy, 瞠 nale膨 do obywatela.

      Po drugie, pomys aby OFE inwestowa造 jedynie w akcje i obligacje korporacyjne jest beznadziejny. Obecnie nale篡 znie嗆 wszelkie limity na portfel inwestycyjny OFE opr鏂z limitu na inwestycje w aktywa zagraniczne. Pozwoli to zr騜nicowa struktur portfeli poszczeg鏊nych OFE. Jedne b璠 inwestowa造 wi璚ej w akcje, inne bezpiecznie w obligacje. Obywatel wybierze co mu odpowiada. KNF powinno publikowa oceny profilu ryzyka poszczeg鏊nych OFE, tj. wska幡iki + komentarz zrozumia造 dla os鏏 nie b璠帷ych analitykami finansowymi.

      2. Dobrowolnoudzia逝 w czci kapita這wej systemu emerytalnego.

      W tym wariancie osoby rozpoczynajce prac bd mog造 wybra, do kt鏎ego OFE chc nalee w takim samym trybie jak dotychczas. Brak decyzji nie spowoduje jednak, e osoba taka bdzie wylosowana do kt鏎ego z OFE, lecz jej sk豉dka w ca這ci bdzie trafia do FUS. Kady ubezpieczony, kt鏎y ju dzisiaj odprowadza sk豉dk emerytaln, m鏬豚y natomiast zdecydowa, czy chce pozosta nadal uczestnikiem OFE, czy te chce, by ca豉 jego sk豉dka oraz aktywa z OFE zosta造 przeniesione do FUS na subkonto II filaru. Na podjcie decyzji o pozostaniu w OFE kady ubezpieczony mia豚y 3 miesice. Decyzja przejcia do ZUS by豉by nieodwo豉lna. Osoby, kt鏎e postanowi造 pozosta w OFE, mog造by w przysz這ci zmieni t decyzj.

      Ten wariant mo積a zrealizowa - decyzja nale篡 do obywateli. Proponowane przeniesienie 鈔odk闚 z OFE na subkonto w FUS waloryzowane wg. tempa wzrostu PKB jest b喚dne. Po pierwsze, powszechny system emerytalny powinien by jednakowy dla wszystkich. Nie mo瞠 by tak, 瞠 cz窷 przysz造ch emeryt闚 ma wielko嗆 emerytury z OFE uzale積ion od wynik闚 rynkowych, a ci przyszli emeryci, kt鏎zy zdecyduj si na przekazywanie ca這軼i sk豉dki do FUS maj emerytur gwarantowan przez przysz貫 generacje podatnik闚. Po drugie, subkonto to utworzone w 2011 roku generuje strukturaln nier闚nowag w FUS. Przyj皻y spos鏏 indeksacji kapita逝 emerytalnego przewy窺za tempo wzrostu strumienia sk豉dek na to subkonto (co wyja郾iono dok豉dnie Tutaj).

      Ta propozycja wymaga modyfikacji. ZUS powinien utworzy fundusz typu OFE, o takiej konstrukcji prawnej aby m鏬 by zaliczany do sektora publicznego. Osoby, kt鏎e zrezygnowa造by z OFE przenios造by swoje oszcz璠no軼i do tego funduszu i cz窷 sk豉dki emerytalnej wp豉ca造by do tego funduszu. Fundusz mia豚y zdefiniowan strategie inwestowania tylko w papiery skarbowe. Cel Ministra Finans闚 zosta豚y osi庵ni皻y. 字odki przeniesione do tego funduszu pomniejszy造by d逝g publiczny, a przysz貫 sk豉dki do wp豉cane by造by neutralne dla wielko軼i d逝gu publicznego.

      3. Dobrowolno„plus” (z dodatkow sk豉dk).

      Rozwizanie to pozostawia ubezpieczonemu moliwowyboru pomidzy pozostaniem w OFE, a przejciem do ZUS. Od wariantu dobrowolnego wyboru rni si g堯wnie dodatkow sk豉dk przekazywan do OFE przez ubezpieczonego. Ubezpieczony moe:

      a) przekaza ca這sk豉dki do ZUS przy obecnej wysokoci sk豉dki (19,52%)

      b) przekaza czsk豉dki do ZUS (17,52%), a pozosta czsk豉dki emerytalnej (2%) wraz z dodatkow sk豉dk (2%) do OFE.

      W ostatnich 10 latach przed wiekiem emerytalnym w przypadku os鏏, kt鏎e wybra造 OFE, nie by豚y stosowany tzw. „suwak bezpieczestwa”. Wyp豉ty emerytur z I filaru i subkonta w FUS – dla ubezpieczonych , kt鏎zy pozostali w OFE - b璠 realizowane przez ZUS. B璠 posiada造 gwarancje pastwowe w zakresie minimalnej emerytury, proporcjonalnie do czci sk豉dki, kt鏎a trafia do FUS.

      Ta propozycja jest niezgodna z Konstytucj RP. Wprowadza dwie sk豉dki emerytalne, 19,52% i 21,52%. Wy窺za sk豉dka dla os鏏 oszcz璠zaj帷ych na emerytur w OFE ma znamiona kary. Niezgodne z konstytucja jest wprowadzenie r騜nych wielko軼i emerytury minimalnej. Rz康 obni瘸 sk豉dk do OFE z obecnych 2,8 proc. do 2 proc. W swoim braku profesjonalizmu autorzy raportu nie przedstawili propozycji jak ma by wyp豉cana emerytura kapita這wa. Wariant ten posiada wszystkie wady wariantu 2.

      Podsumowuj帷. Zaproponowany system wyp豉t emerytur z OFE ma szereg wad i wymaga modyfikacji wg propozycji zespo逝 KNF. Z trzech wariant闚 zabrania 鈔odk闚 z OFE do FUS, wariant 1 i 2 s sprzeczne z Konstytucja RP, a wariant 2 wymaga modyfikacji.

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (0)
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      poniedzia貫k, 15 lipca 2013 22:36
  • 鈔oda, 10 lipca 2013
    • Jak zmniejszy deficyt w FUS

      Podstawowy wniosek z rz康owego raportu „Przegl康 funkcjonowania systemu emerytalnego” jest nast瘼uj帷y:

      Sytuacja finansowa pa雟twa jest bardzo z豉.

      D逝g publiczny przekroczy (lub ju przekroczy, a jedynie kreatywna ksi璕owo嗆 Ministra ukrywa ten fakt) ustawowy pr鏬 ostro積o軼i 55 proc. co oznacza konieczno嗆 opracowania bud瞠tu z zerowym deficytem. W celu zmniejszenia d逝gu publicznego Rz康 zamierza zabra 鈔odki finansowe zgromadzone przez obywateli na ich kontach w OFE i przenie嗆 je do FUS.

      Deficyt sektora publicznego generowany jest g堯wnie przez deficyt FUS i KRUS oraz braku nadwy瞠k w bud瞠cie pa雟twa na dotowanie tych funduszy. Zamiast zabiera oszcz璠no軼i zgromadzone w OFE nale篡 podj望 dzia豉nia zmniejszaj帷e deficyt FUS i KRUS. Poni瞠j podano list kilku dzia豉, kt鏎e ogranicz deficyt FUS (cz窷 z nich jest powt鏎zeniem propozycji z wpisu Co jeszcze trzeba zrobi w systemie emerytalnym)

      Dzia豉nia zwi瘯szaj帷e dochody FUS:

      1. Podwy窺zy sk豉dk emerytaln do poziomu 20 proc. (obecnie 19,52 proc.) z czego 17,5 proc p豉cone do FUS (obecnie 16,72 proc.) i 2,5 proc do OFE (obecnie jest 2,8 proc.).

      2. Podwy窺zy sk豉dk rentow o ok. 2 proc. tak aby zr闚nowa篡 fundusz rentowy w FUS (Konieczna podwy磬a sk豉dki rentowej).

      3. Osk豉dkowa tzw. umowy 鄉ieciowe sk豉dkami na ubezpieczenia spo貫czne.

      4. W陰czy do powszechnego systemu emerytalnego pracownik闚 mundurowych, s璠zi闚 itp. , zachowuj帷 ich prawa nabyte. Je郵i to konieczne- ustali dodatkowe 鈍iadczenia na emerytury pomostowe w ramach III filaru (jak to zrobi?: Emerytury mundurowe )

      5. Wprowadzi zr騜nicowanie sk豉dek p豉conych do FUS przez osoby prowadz帷e dzia豉lno嗆 gospodarcz. W tej grupie zawodowej s osoby o niskich, 鈔ednich i bardzo wysokich dochodach jednak wszyscy p豉c jednakow nisk sk豉dk emerytalna, kt鏎ej warto嗆 jest wyznaczona na podstawie dochodu r闚nego 60% przeci皻nego wynagrodzenia w gospodarce (osoby rozpoczynaj帷e dzia豉lno嗆 gospodarcza przez okres 60 miesi璚y p豉c jeszcze ni窺ze sk豉dki). Konieczne jest podwy窺zenie sk豉dek emerytalnych p豉conych przez osoby osi庵aj帷e wy窺ze dochody z dzia豉lno軼i gospodarczej. Ta grupa zawodowa w spos鏏 niedostateczny partycypuje w finansowaniu emerytur poprzednich pokole.

      6. Wprowadzi prowizje od sk豉dek wp豉canych przez pracownik闚 na pokrycie koszt闚 dzia豉nia ZUS. Obecnie koszt dzia豉nia ZUS nie maj wydzielonego 廝鏚豉 finansowania. ZUS „bierze” sobie pieni康ze na funkcjonowanie z przychod闚, kt鏎e otrzymuje tj. sk豉dek i dotacji bud瞠towych ale formalnie sk豉dki nie s przez to pomniejszane jak np. w OFE czy w NFZ.

      Dzia豉nia zmniejszaj帷e wydatki FUS:

      1. Zmniejszy na okres najbli窺zych 5-10 lat wska幡ik indeksacji emerytur do poziomu wzrostu koszt闚 utrzymania gospodarstw emeryckich (minimalne ustawowe emerytury mo積a indeksowa troch wy窺zym wska幡ikiem o ile sytuacja bud瞠tu na to pozwoli). Po tym okresie wska幡ik indeksacji powinien wr鏂i do obecnej wielko軼i a nast瘼nie w 郵ad z post瘼ami w r闚nowa瞠niu FUS wzrasta.

      lub

       Jednorazowo zmniejszy 鈍iadczenia obecnym emerytom.Przyk豉dowy schemat obni瞠k: wszystkie emeryturyobni瘸my o 10% ale nie poni瞠j poziomu minimalnej emerytury,kwot emerytury wy窺z oprzeci皻nej emerytury obni瘸my dodatkowo o 20%,kwot emerytury, kt鏎a przekracza 2,5-krotno嗆 przeci皻nej emerytury obni瘸my o 40%.......

      Nietylko pracownicy p豉c帷y podwy窺zone sk豉dki powinni ponosi wysi貫k, r闚nie 鈍iadczeniobiorcy powinni mie sw鎩 udzia w r闚nowa瞠niu FUS.

      2. Zmieni regu喚 indeksowania kapita逝 emerytalnego naliczonego w FUS (powr鏒 do pierwotnej formu造 z okresu pocz徠ku reformy emerytalnej). Kapita emerytalny waloryzowany jest co roku wska幡ikiem dynamiki przyrostu sumy sk豉dek wp豉canych do FUS w roku poprzednim. Obecnie jest to wska幡ik inflacji powi瘯szony o realny wzrost sumy wp豉canych sk豉dek ale nie mniej ni wska幡ik inflacji. Obecna formu豉 powoduje wzrost nier闚nowagi pomi璠zy strumieniem p豉conych sk豉dek, a tempem wzrostu warto軼i kapita逝 emerytalnego. 

      3. Wyeliminowa przywileje emerytalne dla g鏎nik闚 jako zobowi您anie FUS. Przywileje s ukryt dotacj dla przedsi瑿iorstw g鏎niczych. Trudno znale潭 argumenty dlaczego FUS ma dotowa, przedsi瑿iorstwa, a tym bardziej prywatne przedsi瑿iorstwa jakimi s np. KGHM, Kopalnia Bogdanka. Obecni emeryci g鏎niczy zachowaj swoje prawa nabyte (powinny by dotowane z bud瞠tu pa雟twa). Dla obecnie pracuj帷ych g鏎nik闚 trzeba przyj望 zasad, 瞠 je郵i konieczne s preferencje emerytalne, nale篡 da mo磧iwo嗆 pracodawcom i pracownikom, aby ustalili to mi璠zy sob i w ramach III filaru uruchomili odpowiednie programy pracownicze. By mo瞠 niekt鏎ym przedsi瑿iorstwom g鏎niczym trzeba b璠zie pom鏂 dotacj w pierwszych latach funkcjonowania tych program闚.

      4. Zmieni system wyznaczania warto軼i podwy瞠k emerytur z tytu逝 pracy emeryta w okresie pobierania emerytury. Kapita這wa zasada obliczenia podwy磬i emerytury z tytu逝 odprowadzonych sk豉dek przez pracuj帷ego emeryta powinna by jedyn obowi您uj帷 tj. podwy磬a emerytury r闚na si warto軼i dodatkowych sk豉dek podzielonych przez oczekiwany okres 篡cia. Nie mo瞠 by tak, 瞠 nowi emeryci maj emerytury wyliczane na podstawie odprowadzanych sk豉dek a pracuj帷y emeryci maj obliczane podwy磬i do emerytur wg zasad sprzed reformy.

      5. Wprowadzi zakaz pobierania 鈍iadcze przez emeryt闚 w wieku przedemerytalnym , kt鏎zy pracuj i osi庵aj z pracy doch鏚 powy瞠j okre郵onego poziomu np. 3/4 przeci皻nego wynagrodzenia. Przywilej wcze郾iejszej emerytury by stworzony na podstawie prze鈍iadczenia , 瞠 osoby maj帷e do niego prawo nie s w stanie d逝瞠j pracowa. Wcze郾iejsza emerytura to nie by obowi您ek. Osoby, kt鏎e z niej korzystaj, a jednocze郾ie pracuj w pe軟ym wymiarze godzin, oszukuj reszt spo貫cze雟twa. Korzystaj ze 鈍iadcze emerytalnych, jednocze郾ie zajmuj miejsce pracy uniemo磧iwiaj帷 prac m這dym osobom, kt鏎e nie maja szansy na gromadzenie kapita逝 na emerytur. Ich prawa do emerytury powinny zosta zawieszone na okres, kiedy pracuj. Decyzja o zawieszeniu emerytury nie mo瞠 mie negatywnych dla nich skutk闚. Zawieszona emerytura po jej odwieszeniu b璠zie przeliczana na nowo. Osoby, kt鏎e osi庵n窸y wiek emerytalny nie powinny mie ogranicze w zarabianiu.

      6. Zlikwidowa subkonto w FUS wprowadzone w 2011 roku, kt鏎e jest dziedziczne, co zwi瘯szy 鈔odki na finansowanie rent rodzinnych i ograniczy w przysz這軼i wydatki na emerytury.

      7. Zreformowa system przyznawania rent tak aby ograniczy wy逝dzenia rent.

      Dodatkowo przeprowadzi reform KRUS np. wg. propozycji opisanej tutaj

      Powy窺ze dzia豉nia nie zlikwiduj deficytu FUS, ale go zmniejsz. Deficyt funduszu emerytalnego wynika g堯wnie z tego, 瞠 wielko嗆 obecnie p豉conych emerytur zosta豉 ustalona wg. metody sprzed reformy tj. metody zdefiniowanego 鈍iadczenia i jest co najmniej 2-3 krotnie wy窺za ni gdyby by豉 ustalona wg metody zdefiniowanej sk豉dki. Nawet gdyby ca貫 sk豉dka emerytalna wp造wa豉 do FUS, fundusz mia豚y deficyt.

      l

      Szczeg馧y wpisu

      Komentarze:
      (2) Poka komentarze do wpisu „Jak zmniejszy deficyt w FUS”
      Tagi:
      brak
      Kategoria:
      Autor(ka):
      mazur.krzysztof
      Czas publikacji:
      鈔oda, 10 lipca 2013 18:24

Tagi

Kana informacyjny